شنبه ۵ شهريور ۱۳۸۴
به پيشواز پنجمين دوره ليگ حرفه اي فوتبال ايران
جذاب و غيرقابل پيش بيني
رضا خسروي
000261.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
پنجمين دوره رقابتهاي فوتبال ليگ برتر در حالي از روز دهم شهريورماه آغاز مي شود كه به نظر مي رسد به علت در پيش بودن مسابقات جام جهاني، شاهد برگزاري فشرده و البته منظم تر اين دوره از مسابقات باشيم. رقابتهاي ليگ حرفه اي فوتبال ايران كه حركت جدي خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز كرده است سال به سال رشد و تكامل بيشتري پيدا مي كند و به معناي واقعي حرفه اي بودن نزديكتر مي شود. در اولين دوره اين مسابقات كه با حضور ۱۴ تيم برگزار شد تا هفته پاياني تكليف تيم قهرمان مشخص نشده بود اما در روز آخر و در حاليكه علاقمندان به فوتبال، تيم استقلال را به عنوان قهرمان تلقي مي كردند در يك اتفاق نادر و كم نظير اين تيم پرسپوليس بود كه در پي شكست رقيب ديرينه خود در بندر انزلي و پيروزي يك بر صفر مقابل فجر سپاسي شيراز اولين قهرماني ليگ حرفه اي ايران را به نام خود ثبت كرد.
در دومين دوره براي اولين بار يك تيم شهرستاني با اختلافي زياد و هفته ها قبل از پايان مسابقات عنوان قهرماني را از آن خود كرد. زردپوشان سپاهان كه فرهاد كاظمي را به عنوان سرمربي در كنار خود داشتند در دومين دوره رقابتهاي ليگ برتر توانستند قهرماني مقتدرانه اي داشته باشند تا اولين تيم شهرستاني باشند كه در ليگ حرفه اي قهرمان مي شود. در سومين دوره اين مسابقات تيم پاس تهران كه مجيد جلالي را به عنوان سرمربي روي نيمكت خود داشت توانست در هفته هاي پاياني بازهم گوي سبقت را از تيم استقلال بربايد و عنوان قهرماني را از آن خود كند. اين اتفاق در حالي روي داد كه تا دو هفته مانده به پايان مسابقات تيم استقلال از شانس بيشتري براي كسب اين عنوان برخوردار بود اما شكست اين تيم در اهواز مقابل همنام آبي پوش خود، پاسي ها را اميدوار كرد كه با پيروزي در آخرين بازي آنهم با گلهاي پرتعداد، عنوان قهرماني را از آن خود كنند. در چهارمين دوره اين مسابقات نيز كه در سطح كيفي بالاتري برگزار شد تيم فولاد خوزستان با هدايت ملادن فرانچيچ توانست با اقتدار و چند هفته مانده به پايان مسابقات اين عنوان باارزش را براي اولين بار در طول تاريخ باشگاه فولاد براي اهوازيها به ارمغان بياورد. در اين بين تيم استقلال كه در هر چهار دوره گذشته يكي از مدعيان قهرماني بوده و در دوره هاي قبلي ليگ ايران قهرماني را بين خود و پرسپوليس تقسيم مي كردند نتوانسته است هنوز در ليگ برتر ايران قهرمان شود. اما پنجمين دوره رقابتهاي ليگ برتر فوتبال ايران در حالي آغاز مي شود كه اين دوره نيز مثل فصل گذشته با حضور ۱۶ تيم برگزار خواهد شد.
مشكلات آغاز ليگ
پنجمين دوره مسابقات ليگ برتر از روز دهم شهريور ماه با حضور ۱۶ تيم آغاز خواهد شد. اين در حاليست كه تعطيلات ميان دو فصل براي تيم هاي ليگ اين دوره كمتر از سالهاي گذشته بود. در اين بين برخي تيم ها نيز به علت حضور در مسابقات جام حذفي تا چند هفته پس از پايان رقابتهاي ليگ برتر تعطيلاتي نداشتند. اين امر در مورد بازيكناني كه در اردوي تيم ملي حضور داشتند شدت بيشتري دارد چرا كه آنها نتوانستند براي حضور در مسابقات ليگ پنجم تجديد قوا كنند. حضور در اردوي تيم ملي و انجام بازيهاي تداركاتي و ديدار رسمي مقابل ژاپن سبب شده است بازيكناني كه در اردوي تيم ملي حضور داشته اند با خستگي و فوتبالزدگي مواجه شوند كه قطعا در صورت نداشتن برنامه توسط مربيان و باشگاههايشان در طول مسابقات با مشكل مواجه خواهند شد.
رفت و آمد مربيان خارجي ادامه دارد
در رقابتهاي اين فصل ليگ برتر پنج تيم فولاد خوزستان، استقلال اهواز، برق شيراز، سپاهان و پاس تهران از مربيان خارجي استفاده مي كنند. حضور مربيان خارجي در تيم هاي ليگ برتر كماكان ادامه دارد. فصل گذشته مربياني مثل راينر سوبل، لوكا بوناچيچ، ميلان زيوادينويچ، براند كراس و استانكو در تيم هاي ليگ برتر فعاليت مي كردند كه امسال با رفتن آنها چند مربي جديد جايگزينشان شده است. در اين ميان برق شيراز كه سالهاست از مربي خارجي استفاده نكرده است امسال با آوردن برادر سرمربي تيم ملي قصد دارد چهره بهتري از خود در ليگ برتر به نمايش بگذارد.
افت حضور بازيكنان خارجي
يكي از مزيت هاي ليگ پنجم توقف روند حضور بازيكنان خارجي در تيم هاي ليگي است كه فصل گذشته وضعيت نگران كننده اي به خود گرفته بود. باشگاههاي ليگي كه فصل گذشته به سمت جذب بازيكنان خارجي گرايش پيدا كرده بودند و خصوصا دروازه بانان جديدي را به خدمت گرفته بودند امسال با يك عقب نشيني مثبت و تاثير گذار در فوتبال ايران مجددا به بازيكنان داخلي كشورمان اعتماد كردند. در اين ميان تيم هاي مثل پرسپوليس و استقلال كه طرفداران بسياري نيز دارند بازيكنان خارجي خود را جواب كرده اند و تنها امكان حداقل يك بازيكن در اين تيم ها وجود دارد. در ساير تيم هاي ليگ برتر نيز شاهد حضور بازيكنان زيادي نيستيم و به نظر مي رسد كه در فصل پنجم شاهد حضور كم تعدادتري از بازيكنان خارجي باشيم.
مدعيان پرشمار قهرماني
ليگ امسال قطعا با جذابيت بيشتري برگزار خواهد شد. حضور تيم هاي مدعي و قدرتمند كه در فصل نقل و انتقالات بازيكنان مورد نظرشان را نيز جذب كرده اند اين نويد را مي دهد كه در طول مسابقات شاهد رقابتهايي جذاب و ديدني باشيم. قطعا در ليگ اين فصل تعداد مدعياني كه مي توان روي قهرماني آنها حساب كرد بيشتر از تمام فصول گذشته خواهد بود. تيم هاي استقلال، پرسپوليس، پاس، صباباتري، فولاد، استقلال اهواز، ذوب آهن و... از جمله تيم هايي هستند كه براي كسب عنوان قهرماني پنجمين دوره ليگ برتر شانس بسيار زيادي دارند. همين احتمالات و پيش بيني ها نويد روزهاي زيبا و جذابي را در ليگ اين فصل مي دهد.
فشردگي مسابقات و مشكلات تيم ها
در پيش بودن رقابتهاي جام جهاني كه خردادماه سال آينده در آلمان برگزار مي شود و از سوي ديگر تاكيد كنفدراسيون فوتبال آسيا بر به پايان رسيدن مسابقات ليگ هاي آسيايي در ارديبهشت ماه سبب شده است رقابتهاي پنجمين دوره ليگ با فشردگي بيشتري برگزار شود. هر چند اين فشردگي مي تواند زمينه  منظم برگزار شدن اين رقابتها را نيز فراهم كند اما قطعا مشكلاتي را براي تيم ها و بازيكنان بوجود خواهد آورد اما اين حسن را دارد كه رقابتهاي ليگ ششم به موقع آغاز خواهد شد و به موقع هم به پايان خواهد رسيد.
تداخل تيم ملي و ليگ
اما يكي از بزرگترين مشكلات ليگ پنجم برگزاري همزمان اين رقابتها با زمان آماده سازي تيم ملي براي حضور در رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان است. تيم ملي كشورمان بايد خردادماه آينده در مهمترين رويداد جهاني به مصاف حريفان قدرتمند خود برود. بدون شك برانكو ايوانكوويچ براي آماده سازي تيمش برنامه ها و مسابقات ويژه اي را در نظر گرفته است كه مي خواهد آنها را تا قبل از خردادماه پياده كند. حضور بازيكنان ملي پوش در اردوي تيم ملي و دوري آنها از باشگاههايشان مي تواند به برگزاري مسابقات ليگ ضربه بزند و در صورتيكه فدراسيون فوتبال نتواند برنامه ريزي دقيقي براي بازيهاي تداركاتي تيم ملي انجام دهد قطعا اين بي نظمي را در ليگ فصل آينده شاهد خواهيم بود.
زمين ها هم بهتر شده اند
يكي از مشكلات ليگ هاي فصل هاي گذشته، زمين هاي نامناسب برخي تيم هاي ليگ برتري بود كه فرصت انجام يك بازي زيبا را از تيم ها مي گرفت. اما نگاهي گذرا به تيم هايي كه در ليگ اين فصل حضور دارند نشان مي دهد اين فصل مشكل كمتري در اين زمينه وجود خواهد داشت. در ليگ امسال تنها تيم شموشك و ملوان تا حدودي مشكل زمين دارند. البته به اين جمع بايد تيم هاي فولاد و استقلال اهواز را هم اضافه كرد كه فعلا زمين ايده آلي را در اختيار ندارند. ساير تيم ها از زمين هاي مناسبي براي برگزاري مسابقات خود برخوردارند كه مي تواند در برگزاري زيبا و جذابتر مسابقات تيم ها را ياري كند.
هفته هاي جذاب تا روز پاياني
ليگ پنجم به واسطه حضور تيم هاي بزرگ و مطرح و قدرتمند نسبت به دوره هاي گذشته اين ويژگي را دارد كه تمامي هفته هاي آن جذاب و ديدني خواهد بود. قطعا اين روند در سالهاي آينده هم ادامه خواهد داشت و با افزوده شدن بر تعداد قهرمانان ليگ حرفه اي شاهد رقابت تنگاتنگ در ليگ خواهيم بود. امسال نيز تيم هاي مدعي قهرماني با تمام وجود به ميدان خواهند آمد و تا روز پاياني، برگزار كننده ديدارهايي جذاب و ديدني خواهند بود.

نگاه
لزوم نهادينه شدن تفكر جديد
امير بهادري  نژاد
bahadori@hamshahri.org
000264.jpg
با نزديك شدن زمان كليد خوردن پنجمين دوره رقابتهاي ليگ حرفه اي فوتبال ايران، اين سؤال در ذهن هواداران فوتبال شكل مي گيرد كه ليگ حرفه اي فوتبال ايران چه زماني به استانداردهاي جهاني نزديك خواهد شد تا اينكه پيش از آغاز رقابتهاي فصل جديد، هم تيم ها و هم تماشاگران تكليف خود را در طول فصل بدانند و بتوانند يك برنامه ريزي مطلوب و منطقي براي خود داشته باشند. در ليگ هاي معتبر فوتبال جهان حداقل از دو هفته پيش از آغاز رقابتهاي فصل جديد، برنامه كامل رقابتها منتشر مي شود و در اختيار تيمها و تماشاگران قرار مي گيرد كه اين موضوع چه از لحاظ اقتصادي و چه از نقطه نظر فني كاملا به سود باشگاهها است.
به عنوان نمونه در يك ليگ ۲۰ تيمي، زمان برگزاري رقابتهاي هفته اول تا هفته سي  و هشتم كاملا مشخص است. انتشار چنين برنامه اي سبب مي شود كه مربيان تيم ها بتوانند برنامه تمريني و آماده سازي تيم خود را از مدتها قبل تنظيم كنند و ديگر مجبور نباشند كه در چند مقطع از فصل، بدنسازي كنند. از سوي ديگر تماشاگران نيز قادر خواهند بود با مرور تقويم بازيها اقدام به پيش خريد بليت بازيهاي مورد نظر خود نمايند كه يكي از مهم ترين منابع درآمدي باشگاهها در فوتبال حرفه اي همين پيش خريد بليت ها توسط طرفداران به شمار مي آيد.
در تقويم اعلام شده از سوي سازمان ليگ كشورهاي مختلف همچنين زمان برگزاري بازيهاي جام حذفي و بازيهاي بين المللي تيم ملي آن كشور لحاظ شده به همين دليل برگزاري بازيهاي جام حذفي و يا تيم ملي خللي در برگزاري بازيهاي ليگ ايجاد نخواهد كرد. حتي پيش از آغاز فصل، زمان برگزاري بازيهايي كه به هر دليل ممكن است به تعويق بيفتد پيش بيني شده است.
شايد در گذشته ارائه يك تقويم مشخص و دقيق توسط سازمان ليگ كشورهاي در حال توسعه دشوار بود اما تصميم فيفا مبني بر همگرايي ميان ليگ هاي كشورهاي مختلف جهان، كار را براي برنامه ريزان بسيار آسان كرده است. بر اساس قوانين جديد فيفا، تقويم ليگ كشورهاي سراسر جهان بايد مطابق با تقويم اين فدراسيون باشد. به عنوان مثال ليگ تمام كشورها در فصل جديد بايد حداكثر تا فاصله يك ماه مانده به رقابتهاي جام حهاني ۲۰۰۶ به پايان برسد تا اينكه تيم هاي ملي كشورهاي جهان بتوانند در آستانه رقابتهاي جام جهاني با تمام بازيكنان خود به اردوي آماده سازي بروند.
در گذشته يكي از مهمترين عواملي كه در اجراي منظم تقويم رقابتهاي ليگ كشورهاي در حال توسعه اختلال ايجاد مي كرد، برگزاري رقابتهاي درون قاره اي بود كه فيفا در دستورالعمل جديد خود تمام كنفدراسيونها را موظف كرده كه رقابتهاي درون قاره اي خود را مطابق با تقويم بين المللي اين فدراسيون برگزار كنند، به اين ترتيب ديگر رقابتهاي درون قاره اي در اواسط فصل برگزار نمي شود و در فاصله ميان دو فصل برگزار مي گردد، يعني زماني كه بازيكنان به باشگاههاي خود تعهد ندارند و در واقع دوران تعطيلات خود را مي گذرانند. از سوي ديگر فيفا زمان برگزاري ديدارهاي بين المللي تيم هاي فوتبال جهان را در يك دوره زماني چهار ساله (ميان جام هاي جهاني) اعلام مي كند كه تيم ها موظف هستند تنها در اين روزهاي تعيين شده به انجام بازيهاي تداركاتي بپردازند در غير اينصورت باشگاهها هيچ وظيفه اي در قبال آزاد كردن بازيكنان ملي پوش خود نخواهند داشت. مجموعه عواملي كه به آن اشاره شد كار برنامه ريزان ليگ را در طراحي تقويم يك فصل بسيار آسان مي كند.
در چنين شرايطي كشور ما نيز ملزم به تبعيت از تقويم بين المللي فيفا است. به همين دليل است كه نقطه آغاز و انتهاي ليگ ايران در فصل گذشته تقريبا منطبق با ليگ هاي اروپايي بود و گفته مي شود امسال هم برنامه بازيهاي ليگ به گونه اي برنامه ريزي شده تا اينكه تيم ملي زمان كافي براي آماده سازي خود جهت شركت در رقابتهاي جام جهاني را داشته باشد. همچنين شنيده مي شود كه سازمان ليگ قصد دارد در آينده اي نزديك تقويم كامل رقابتهاي ليگ را تا پايان فصل اعلام بكند كه اگر چنين كاري صورت بگيرد و ضمانت اجرايي براي آن وجود داشته باشد مي توان بسيار اميدوارانه تر به آينده فوتبال كشور نگريست. البته نبايد فراموش كرد كه برگزاري منظم ليگ فوتبال ايران تنها وابسته به سازمان ليگ و يا فدراسيون فوتبال نيست و سازمانها و نهادهاي ديگري نيز در چگونگي برگزاري اين رقابتها تاثيرگذار هستند. به هر حال نظر به اينكه نقطه پاياني ليگ امسال به رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان منتهي مي شود به همين دليل برگزاري يك ليگ منظم امسال از اهميت بيشتري نسبت به سالهاي قبل برخوردار است. امروز همگان اتفاق نظر دارند كه تيم ملي قوي تنها از دل يك ليگ قوي بيرون مي آيد و در واقع چگونگي حضور تيم ملي در رقابتهاي جام جهاني كاملا به نحوه برگزاري ليگ امسال بستگي دارد.
در حال حاضر مهم ترين عامل تهديدكننده براي ليگ فصل جديد، درگير بودن سه تيم پاس، فولاد و صبا باتري در رقابتهاي جام باشگاههاي آسيا مي باشد. سالهاست كه اين رسم ناپسند در فوتبال ما رواج يافته كه پيش از برگزاري رقابتهاي نمايندگان فوتبال ايران در جام باشگاههاي آسيا، اين تيم ها حداقل مرخصي دو هفته اي از ليگ دريافت مي كنند و اينگونه حداقل دو بازي آنها به تعويق مي افتد كه به همين دليل اين تيم ها و تيم هاي مقابل بايد در هفته هاي پاياني فصل به صورت فشرده بازيهاي به تعويق افتاده خود را برگزار كنند. در حقيقت مهم ترين عاملي كه باعث شد كنفدراسيون فوتبال آسيا از فصل گذشته زمان برگزاري رقابتهاي جام باشگاههاي اين قاره را روزهاي سه شنبه و چهارشنبه هر هفته اعلام بكند، تنها جلوگيري از توقف ليگ داخلي كشورها مي باشد دقيقا همان كاري كه اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) سالهاست انجام مي دهد. به همين دليل چرخه ليگ نبايد به دليل درگير بودن چند تيم در رقابتهاي آسيايي از حركت بيفتد. در اروپا باشگاهها روزهاي شنبه و يكشنبه در ليگ كشورهايشان به ميدان مي روند و سه شنبه و يا چهارشنبه همان هفته به مصاف حريفان در رقابتهاي اروپايي مي روند. همچنين سه و يا چهار روز بعد نوبت به حضور مجدد در رقابتهاي داخلي مي رسد. با توجه به اينكه اين روزها پرداخت هاي اغلب تيم هاي فوتبال ايران به صورت حرفه اي است و از مربيان و امكانات حرفه اي برخوردار هستند انتظار مي رود كه رفتار آنها نيز حرفه اي باشد و از سازمان ليگ انتظار نداشته باشند كه يك هفته قبل و بعد از رقابتهاي آسيايي به آنها در ليگ، استراحت بدهد. در صورتي كه اين تفكردر فوتبال ما جا بيفتد كه ليگ تحت هيچ شرايطي نبايد متوقف شود، آنگاه بايد به آينده تيم ملي خوش بين بود.

گري نويل بچه  وفادار اولدترافورد
000267.jpg
جهانگير كوثري
- يك پسر مدرسه اي همان گونه كه در رؤياهايش مي ديد بالاخره در سال ۱۹۹۱ به منچستر يونايتد تيم محبوبش پيوست تا هجده ماه بعد در ژانويه ۱۹۹۳ به عنوان يك بازيكن حرفه اي و در سن هجده سالگي رسماً  با اين تيم قرارداد حرفه اي امضاء كند. او يكي از اعضاي تيم موفق جوانان منچستر در سالهاي ۹۳ و ۱۹۹۲ بود كه بازيكنان بسياري را براي تيم بزرگسالان ساخت. گري در سپتامبر ۱۹۹۲ نخستين بازي اش را براي منچستر در جام يوفا برابر تيم تورپيدو مسكو انجام داد. در فصل ۹۵-۱۹۹۴ او به عنوان بازيكن اصلي براي منچستر به ميدان رفت تا جانشين پل پاركر مصدوم باشد. او به عنوان يك بازيكن وفادار با تمام وجودش براي منچستر بازي مي كند و اين مسأله را مي شود از طريقه بوسيدن پيراهن منچستر پس از هر موفقيتي متوجه شد. در فصل ۹۹-۱۹۹۸ او از پست اصلي اش يعني دفاع راست به مركز دفاع رفت تا در آنجا انجام وظيفه كند. اگرچه در پاره اي از اوقات اشتباهات زيادي مرتكب مي شود اما او را به عنوان يك بازيكن با تلاش براي تيم مي شناسند كه مي تواند روحيه ديگران را نيز بالا ببرد. او بارها گفته است كه قصد ندارد در هيچ تيمي به جز منچستر يونايتد بازي كند و دوست دارد اولين و آخرين بازي اش را تنها براي اين تيم انجام دهد. در زير مصاحبه اخير مجله شوت را با وي مرور مي كنيم.
* بعد از ناكامي هاي فصل پيش، منچستر در فصل جديد چه اهدافي را دنبال مي كند؟
- قهرماني در ليگ برتر حداقل مقامي است كه ما انتظار داريم كه البته براي همه فصول اين انتظار از ما مي رود. ما دو سال گذشته بسيار نااميدكننده ظاهر شديم، به خصوص سال گذشته كه نمايش واقعاً بد و دور از انتظاري داشتيم. وقتي تيم ما براي مقام قهرماني مي جنگد معمولاً  تا لحظات آخر مبارزه مي كند و هميشه تيمهاي مدعي خطر منچستر را تا پايان حس مي كنند اما فصل گذشت اين طور نبود!
* كليد موفقيت منچستر براي فصل جاري چيست؟
- در اين فصل شروع مناسب براي ما خيلي اهميت دارد. در سه ماه گذشته، خود را مجاب به فتح جام كرديم و بايد سعي كنيم تا حد لازم شرايط تيم را به رقبا نزديك كنيم تا تهديدي جدي براي آنها به حساب بياييم.
* فكر مي كني منچستر در فصل گذشته چه چيزي كم داشت؟
- همه به دنبال پيدا كردن توضيحي براي عدم موفقيت تيم هستند اما واقعيت اين است كه چندين مشكل وجود داشت. از دست دادن امتيازات حساس براي تيمهاي نه چندان قدرتمند، متوسط و عدم استفاده از موقعيت هاي مناسب، عدم به ثمر رساندن بسياري از فرصت هاي گل و ... اگرچه ما از لحاظ دفاعي نسبتاً عملكرد خوبي داشتيم اما از لحاظ رواني و فكري آمادگي لازم براي شكست دادن تيمها را نداشتيم كه مسأله بسيار مهم اين است و تنها موارد فيزيكي و تيمي نيستند كه اهميت دارند.
* در حال حاضر فكر مي كنيد چه قدر از چلسي عقب تر باشيد؟
- به نظرم خيلي عقب تر از آنها نباشيم. فصل گذشته يازده، دوازده امتياز كمتر داشتيم و كاري كه بايد انجام دهيم اين است كه با انجام بازيهاي خوب به آنها فشار بياوريم تا فاصله زيادي با ما نداشته باشند. قدرت تيمهاي ديگر به ما ارتباطي ندارد چون فقط به مبارزه كردن با آنها فكر مي كنيم. ليگ برتر به عنوان يكي از بهترين ليگ هاي دنيا مطرح است و انتظار هم نبايد داشت كه بازي كردن در آن آسان باشد.
* پس به نظر شما چلسي شانس زيادي ندارد؟
- ما فقط بايد به ميدان برويم و وظيفه خودمان را با تمام قوا انجام دهيم. از چلسي و آرسنال نيز مي توان به عنوان شانس هاي قهرماني ياد كرد و ما نيز بايد تمركز خود را روي از دست ندادن امتيازات بازيهايمان بگذاريم، به خصوص شش تيم آخر جدول. اگر ما بازي خود را انجام دهيم، چلسي و آرسنال هر دو بايد هوشيار باشند تا بتوانند با ما رقابت كنند.
* به جز چلسي و آرسنال، كدام تيم رقيب اصلي شماست؟
- فكر مي كنم ليورپول تيمي باشد كه بتوان در ميان سه تيم برتر جا داشته باشد، زيرا آنها پس از فتح جام قهرمانان اعتماد به نفس لازم را به دست آوردند. ليورپول تيمي با پشتوانه تاريخي و افتخارات فراوان است. اگر آنها در ليگ برتر به خود بيايند مي توانند ليگ را فتح كنند تا يك افتخار داخلي را نيز كسب كرده باشند. براي تيمهاي ديگر بسيار مشكل است كه جزو چهار تيم برتر قرار بگيرند البته درست است كه اورتون فصل گذشته چهارم شد اما آن يك استثناء بود.
* به نظر شما منچستر توانايي فتح ليگ در سال جاري را دارد؟
- ما دو سال قبل با همين نفرات اين موضوع را ثابت كرديم، شكي نيست كه ما تيمي در اختيار داريم كه توانايي فتح ليگ را دارد و فقط بايد مانند دو فصل قبل توانايي هاي خود را در زمين كاملاً به نمايش بگذاريم.
* وين روني چه قدر براي تيم اهميت دارد؟
- او در فصل گذشته در فرم خوبي قرار داشت، او بازيهاي خوبي براي تيم انجام داد و اگر بتواند به همان نحو بازي كند ديگر مشكلي وجود نخواهد داشت. از هر بازيكن منچستر انتظار مي رود كه هميشه در شرايط ايده آل باشد و اين مسأله اي است كه ما هر روز با آن سر و كار داريم. شما بايد بهترين بازي خود را ارائه دهيد.
* وجود فيل نويل چه قدر روي شما و حرفه تان تأثير گذاشته است؟
- وجود برادرم با من در يك تيم، كمك بزرگي براي هر دوي ما بود چون تجارب مختلفي به اتفاق يكديگر كسب كرديم چون ما دوستان خوبي براي همديگر هستيم، داشتن خاطرات مشترك براي خانواده ما فوق العاده است.
فيليپ بازيكن خوبي است و كاملاً  حرفه اي رفتار مي كند. او بسيار مصمم است و خصوصياتي كه در او وجود دارد را هرگز در ديگر بازيكني نديده ام. هر كسي كه فرصت بازي با او را پيدا كرده همين نظر را دارد. او نمونه خوب يك بازيكن واقعي فوتبال است؛ از تمرين گرفته تا فداكاري براي تيم و حاضر است خود را براي تيم فدا كند. اميدوارم كه فيل، فصل خوبي را پيش رو داشته باشد و نيز به همراه تيم ملي انگلستان در جام جهاني حضور پيدا كند.
* آيا قصد داري تا پايان دوران فوتبالت در منچستر بماني؟
- در حال حاضر همين قصد را دارم و از شانزده سالگي نيز اين را اعلام كرده بودم.
هميشه آرزو داشتم كه اولين و آخرين بازي حرفه اي را فقط براي منچستر انجام دهم و اين براي من يك افتخار است. خوشحالم كه چند سال ديگر مي توانم بازي كنم و بيشتر شادمان مي شوم از اين كه سالهاي باقي مانده فوتبالم را براي منچستر به ميدان بروم اما اين مسأله فقط به من بستگي ندارد. اگر به بازيهاي من در طول ده سال گذشته نگاه كنيد مي بينيد كه نمايش قابل قبولي داشتم اما كسي نمي  داند چه اتفاقي مي افتد، اما تا زماني كه باشگاه مرا بخواهد هرگز آن را ترك نخواهم كرد.
* پس از اتمام دوران فوتبالتان چه قصدي داريد؟
- راجع به آينده فكر كردم. سال گذشته مدرك مربيگري B يوفا را به همراه چند تن ديگر از هم تيمي ها گرفتيم و در حال حاضر قصد داريم كه مدرك A را نيز كسب كنيم، البته نه به اين خاطر كه مي خواهم مدير يا مربي شوم بلكه دوست دارم ديد بازتري داشته باشم. بعضي اوقات آدم فكر مي كند كه دوست دارد كاري به جز فوتبال انجام دهد كه همان قدر برايش رضايت بخش باشد اما من مطمئن نيستم كه در آينده چه اتفاقي ممكن است بيفتد. سطح رضايتي كه من از بازي فوتبال به دست مي آورم باور نكردني است و من واقعاً نمي دانم كه بدون فوتبال چه طور مي  توانم زندگي كنم.
- نام كامل: گري الكساندر نويل
- تاريخ تولد: هجدهم فوريه ۱۹۷۵
- محل تولد: بري انگلستان
- قد: ۱۷۸ سانتي متر
- وزن: ۷۲ كيلوگرم
- باشگاه: منچستر يونايتد
- باشگاههاي قبلي: -
- پست: مدافع
- اولين بازي ملي: ژوئن ۱۹۹۵ برابر ژاپن
- بازي ملي: ۷۰ بازي بدون گل زده
- افتخارات: جام قهرمانان اروپا(۱۹۹۹)، جام بين قاره اي(۱۹۹۹)
ليگ برتر: ۲۰۰۰ ، ۹۹ ۹۷، ۹۶، ، ،۹۴ ۱۹۹۳ ، ۲۰۰۳ و۲۰۰۱
جام حذفي: ،۲۰۰۴ ۹۹ ، ،۹۶ ۱۹۹۴


ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |