يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۵
ميدان جنگي براي تصاحب ماكاروني۸۰۰ كيلويي
رشته هايي كه شفته شد
000498.jpg
عكس:گلناز بهشتي
الهام اناري
آنهايي كه از هيجان تماشاي بشقاب ماكاروني بي بهره ماندند،حتما ازاتفاقات حاشيه اين مراسم بسيار شگفت زده شدند؛ تماشاي تلاش جمعيت براي به دست آوردن ظرف ماكاروني، خوردن آن و در نهايت رها كردن ظرف هاي خالي روي چمن
اينجا كاخ سعدآباد است. در محوطه باز روبه روي كاخ ملت، آشپزها مشغول پخت بزرگترين ماكاروني دنيا هستند. يك ماكاروني 800 كيلوگرمي كه محتوي
600كيلوگرم ماكاروني و 200 كيلوگرم سس ماكاروني است. اين مقدار براي 4 هزار نفر كافي است. ميهمان ها از قبل دعوت شده اند. براي اين كار، كارت هاي دعوت رايگان قبلا بين گروه هاي مختلف مردم پخش شده است، اما در اين ميهمانخانه روي همه باز است، يعني كساني كه كارت ندارند هم مي توانند در ميهماني شركت كنند.
جشنواره ماكاروني از ساعت 15:30 تا 8 شب برگزار مي شود.
ساعت، حدود 4 است،  مدعوين كم و بيش به محل برگزاري جشن آمده اند، آنها مي توانند در اين فرصت از نمايشگاه جانبي ديدن كنند. اين نمايشگاه شامل چند غرفه محصولات صنايع غذايي است، در يكي از اين غرفه ها خانم آشپزي مشغول آموزش طبخ نوعي ماهي است.
اما در محوطه باز كاخ ملت، آشپزها كم كم آماده طبخ ماكاروني مي شوند، ظرفي كه قرار است ماكاروني در آن سرو شود، مستطيل است. كمي دور از انتظار مي نمايد چون صحبت از بشقاب ماكاروني 800 كيلويي بوده و تصور همگان از بشقاب، يك ظرف گرد است.
ديگ هاي آب جوش در گوشه اي ديگر قل قل مي كنند. همزمان سس ماكاروني طبخ مي شود. مدعوين گروه گروه به محل جشن نزديك مي شوند.
ساعت 17:30 است. جمعيتي حدود يكهزار نفر در محوطه جمع شده اند. كنترل اين جمعيت كمي سخت به نظر مي رسد.
مردم دسته دسته روي چمن ها نشسته اند؛ چمن هايي كه در روزهاي عادي، باغبان ها و نگهبانان حتي اجازه نمي دهند قدم رويشان بگذاريد، امروز زير پا لگد مي شوند و مراقبتي از آنها نمي شود.
همه مراقبت ها امروز متوجه همان بشقاب ماكاروني است. پارچه سفيد بزرگ، حائل بين حاضران و بشقاب ماكاروني شده و اين كار باعث مي شود اشتياق مردم براي كنار زدن اين پارچه بيشتر شود، اما اين كار بي فايده است، شايد به لحاظ بهداشتي هم اين كار درستي باشد، اما بخش بزرگي از لذت ماجراي امروز به اين بود كه طبخ اين ماكاروني جلو چشم حاضران انجام مي گرفت و نه پشت پرده. متاسفانه بشقاب ماكاروني در گوشه اي از محوطه كه كاملا همسطح بقيه نقاط است، قرار گرفته به گونه اي كه حتي اگر آن پارچه سفيد نبود بازهم در معرض ديد عده كمي از حاضران قرار مي گرفت. ساعت 18:30 است، جمعيت حاضر كمي بيشتر شده اند، حالا مجري مراسم هم كه كارش را از ساعت 18 آغاز كرده، مشغول قرعه كشي است، جوايز قرعه كشي متنوع است از ربع سكه و لاستيك ماشين تا ماكاروني و كره و تخم مرغ. صداي موسيقي هم فضا را پر كرده است.
برگزاركنندگان مراسم خيال حاضران را از بابت بهداشتي بودن غذاي امروز راحت مي كنند، چون نماينده اي از وزارت بهداشت بر كار طبخ نظارت دارد و اعلام مي كند كه مراحل طبخ بهداشتي بوده است.
در اين ميان، چند نفر از مديران از جمله مديركارخانه اي كه روغن ماكاروني از آنجا تهيه شده و مدير كارخانه توليد ماكاروني براي سخنراني دعوت مي شوند. ساعت حدود 7 بعدازظهر است. مجري مراسم اعلام مي كند كه تا چند لحظه ديگر از بزرگترين ماكاروني دنيا پرده برداري مي شود. شمارش آغاز مي شود؛ يك، دو، سه.
پرده سفيد مي افتد. مجري از حاضران مي خواهد سرجايشان بنشينند،  اما گوش شنوايي وجود ندارد. آنها فكر مي كنند نبايد اين فرصت را از دست بدهند پس به سمت بشقاب ماكاروني هجوم مي آورند. عكاس ها عكس مي گيرند،  دوربين هاي گوشي هاي تلفن همراه همگي به كار مي افتند، اما آنهايي كه نشسته اند اصلا ظرف ماكاروني را نمي بينند، آنها حتي اگر بايستند هم چيزي نمي بينند چون اولا ظرف ماكاروني در بلندي قرار نگرفته و از دور ديدن آن مشكل است و ثانيا ازدحام جمعيت ايستاده آنقدر زياد است كه چشم ها جز سيل جمعيت چيزي نمي بيند.
ساعت 19:10 است. مجري مراسم باز هم حضار را دعوت به نشستن مي كند، او يادآوري مي كند كه اين مقدار ماكاروني براي 4 هزار نفر كافي است، او مي خواهد به حاضران اطمينان بدهد كه ماكاروني به همه شان مي رسد.
اما در اين ميان هر كس مي خواهد جزو اولين نفرهايي باشد كه از مزه اين ماكاروني مي چشد. جمعيت بدون هيچ نظم و ترتيب خاصي به سمت بشقاب ماكاروني هجوم برده اند. ماكاروني در ظرف هاي يك بار مصرف كوچك دردار به همراه چنگال توسط آشپزها پر شده و به دست حاضران داده مي شود. آشپزها دستكش به دست دارند و با دست ماكاروني را داخل ظرف مي ريزند.
مجري مراسم تذكر مي دهد و دوباره جمعيت را به آرامش دعوت مي كند. او مي گويد كه ماكاروني ها بايد ظرف نيم ساعت بين حاضران تقسيم شود، چون بعد از اين ساعت احتمال آلوده شدن آن وجود دارد.
جمعيت همچنان براي گرفتن ماكاروني تلاش مي كند، هيچ كس ديگري را نمي شناسد، اگر يك غريبه از همه جا بي خبر وارد اين مراسم شود، از بي نظمي و هياهوي موجود احتمالا تصور مي كند اينجا طلا پخش مي كنند!
حالا عده اي كه توانسته اند ماكاروني بگيرند پيروزمندانه از جمعيت خارج شده و به گوشه اي رفته، مشغول خوردن مي شوند. بعضي ها كه نتوانسته اند چنگال بگيرند با دست مشغول خوردن هستند.
به لباس بعضي ها ماكاروني چسبيده، لباس بعضي هم از سفيد به نارنجي تغيير رنگ داده، اما مهم اين است كه آنها توانسته اند از اين ماكاروني بخورند.
بسياري از حاضران از ماكاروني خوردن منصرف شده اند، آنها حاضر نيستند براي خوردن چند قاشق ماكاروني، خود را وارد اين سيل جمعيت بي نظم بكنند.
ساعت 19:30 است. مجري مراسم اعلام مي كند كه اگر مي خواهيد ظرف هاي ماكاروني را به خانه ببريد آنها را قبل از مصرف گرم كنيد.
حالا نصف جمعيت از روي چمن ها بلند شده اند. جاي آنها روي زمين پر از ظرف هاي يك بار مصرف و پاكت هاي خالي آبميوه شده است. البته در اين ميان گهگاه رشته هاي ماكاروني هم به چشم مي خورند.
حتما حالا خيلي ها به اين فكر مي كنند كه خوب بود اين مراسم با نظم و ترتيب و مديريت قوي تري برگزار مي شد.
تهيه 800 كيلو ماكاروني و توزيع آن بين مردم، براي صاحبان چند كارخانه آنقدر هزينه بر نيست، اما خوب بود براي مديريت اين مراسم بيش از آنچه ديديم هزينه مي شد.آنهايي كه از هيجان تماشاي بشقاب ماكاروني بي بهره ماندند، از اتفاقات حاشيه اين مراسم حتما بسيار شگفت زده شدند. تماشاي تلاش جمعيت براي به دست آوردن ظرف ماكاروني، خوردن آن و در نهايت رها كردن ظرف هاي خالي روي چمن محوطه، بسيار شگفت انگيز است.
ساعت نزديك 8 شب است. حالا جمعيت دسته دسته براي خروج از كاخ به راه مي افتند. بعضي ها ظرف ماكاروني در دست دارند. بعضي موفق نشده اند ماكاروني بخورند و عده اي هم ناراحتند از اينكه نتوانستند بشقاب ماكاروني 800 كيلوگرمي را ببينند.
آن عده كه خوشحال و راضي هستند، معتقدند برگزاري چنين حركت هاي نماديني كه باعث دور هم جمع شدن مردم و به نوعي شادي دسته جمعي محسوب مي شود، به هر شكلي خوب است.
اما آنهايي كه هر يك به نحوي ناراضي هستند چه؟
كسي چه مي داند. شايد آنها بر اين عقيده اند كه صرف برگزاري اين مراسم بتنهايي چندان اهميتي ندارد، مهم اين است كه مراسم با برنامه ريزي و مديريت صحيح برگزار شود تا علاوه بر انجام يك حركت مثبت گروهي، حاضران، فرهنگ رفتار صحيح در جمع هاي اينچنيني را بيش از پيش بياموزند.
ساعت 20:30 است، بيرون از محوطه كاخ، بعضي ها سراغ جايي را مي گيرند كه در آن بزرگترين ماكاروني دنيا طبخ و بين مردم تقسيم شده است.

خبر
برگزاري بزرگترين نمايشگاه صنعت در اراك
000510.jpg
بزرگترين نمايشگاه صنعت، همزمان با برپايي نمايشگاه ماشين آلات صنعتي نو و دست دوم از 7 تا 11 شهريور ماه امسال در محل دائمي نمايشگاه هاي شهر اراك برپا مي شود. به گزارش روابط عمومي و اموربين الملل شركت نمايشگاه هاي بين المللي استان مركزي، اين نمايشگاه به منظور نمايش توليدات و قدرت صنعتي در كشور بويژه استان مركزي در سطح ملي و منطقه اي برگزار خواهد شد.
هدف از برپايي نمايشگاه مذكور، آشنايي و تعامل صنعتگران با يكديگر و نيز تبادل ماشين آلات اضافي و خارج از خط توليد كارخانه ها در سطح استان و كشور است كه اين نمايشگاه محلي را به همين منظور اختصاص داده است تا افراد بتوانند ماشين آلات دست دوم خود را به صورت مستقيم در معرض فروش قرار دهند.
در اين نمايشگاه مجموعه اي از صنايع سبك و سنگين شامل خودرو، تجهيزات نفت، گاز، پتروشيمي، قطعه سازان و صنايع شيميايي، فلزي و ... در فضايي سرپوشيده به وسعت 7 هزار و 500 مترمربع و
10 هزار متر مربع فضاي باز نمايشگاهي، محصولات و توانمندي هاي خود را به نمايش خواهند گذاشت.
بيشتر فقرا كشاورزند
در يك مطالعه انجام شده توسط فائو آمده است كه بيشتر افراد فقير، از طريق كشاورزي امرار معاش مي كنند و تغيير وضعيت معاش روستاييان براي كاهش فقر و گرسنگي در جهان اهميت بسيار دارد.
به گزارش ايسنا، در گزارش سازمان كشاورزي و خواربار جهاني آمده است كه سه آژانس سازمان ملل متحد، خواستار افزايش سرمايه گذاري در زمينه كشاورزي و توسعه روستايي شدند تا نيمي از فقيران و گرسنگان سراسر جهان تا سال 2015 كاهش پيدا كنند. حدود 70 درصد جمعيت 1/1 ميلياردي و فقرا با كمتر از يك دلار در روز در مناطق روستايي به سر مي برند كه از اين ميان 852 ميليون نفر از گرسنگي دائم رنج مي برند و از اين تعداد نيز 843 ميليون نفر در كشورهاي در حال توسعه و در حال گذار زندگي مي كنند.
به گزارش فائو، آژانس هاي سازمان ملل، خواستار انتقال منابع به مراكز تجمع فقرا در مناطق روستايي و همچنين هماهنگي بيشتر، ارائه كمك هاي مالي و بهبود تجارت شدند، چرا كه افزايش دسترسي به بازار هاي جهاني كشاورزي و ايجاد رقابت بيشتر در داخل و سطوح بين الملل، خود موجب اثربخشي هر چه بيشتر كمك هاي مالي در زمينه توسعه خواهد شد.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |