يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۵
علي اكبر صنعتي، استاد هنرهاي تجسمي ايران دربيمارستان
بيماري پيكره اش را مي تراشد
000477.jpg
عكس:بابك برزويه
در سال 79 ، علي اكبر صنعتي به عنوان منتخب فرهنگستان هنر در بزرگداشت نام آوران معرفي شد و در سال 81 نيز نشان درجه اول هنري از سوي رئيس جمهور وقت به او تعلق گرفت
باز هم دير به يادمان افتاد. استاد علي اكبر صنعتي، نقاش و مجسمه ساز معاصر در بيمارستان بستري است، آن هم پس از چند سال تحمل درد و رنج. او در آستانه 90 سالگي به دليل عارضه ريوي و ضعف عمومي از 29 تيرماه امسال در بخش ICU بيمارستان ايرانمهر بستري شده است.
سالهاي پر رنج
استاد صنعتي در سال 1295. ش در كرمان به دنيا آمد. در شش ماهگي پدرش را از دست داد. مادرش چون تهيدست بود او را به مرحوم حاج  علي اكبر صنعتي زاده، موسس پرورشگاه صنعتي سپرد.
علي اكبر از همان كودكي ذوق نقاشي را در خود احساس مي كرد. سرانجام پس از تحصيلات ابتدايي، حاج اكبر او را نزد پسرش به تهران فرستاد. طي 12 سال در مدرسه كمال الملك نزد استادان نام آوري چون ابوالحسن خان  صديقي، علي محمد حيدريان، حسين خانشيخي و علي رخسار آموزش ديد.
در سال 1319 به درجه ليسانس در نقاشي نائل شد، در همان سال به كرمان آمد و برحسب وظيفه و اداي دين نسبت به پرورشگاهي كه در آن پرورش يافته بود، تعداد 40 نفر از كودكان يتيم پرورشگاه را انتخاب كرده و به آنها تعليم نقاشي داد كه تعدادي از آنها در اين زمينه به موفقيت دست يافتند. در سال 1324 به تهران آمد و با كوشش عبدالحسين صنعتي زاده موزه اي در ميدان توپخانه ساخت. اين موزه به عنوان اولين موزه مردمي در سال 1325 با برگزاري نمايشگاهي افتتاح و با استقبال بسيار زيادي رو به رو شد. موزه ديگري نيز در سال 1330 در خيابان كالج توسط وي داير شد كه تماما اختصاص به نمايش آثار خود استاد داشت كه برخي از آن آثار در مهرماه 1356 جهت افتتاح موزه كرمان به اين شهر منتقل شدند. در سال 1352 عبدالحسين صنعتي زاده، پسر حاج اكبر از دنيا رفت و چهار سال بعد از مرگ وي با كوشش نوه حاج اكبر (همايون صنعتي زاده) و جمعي از دوستداران هنر، موزه هنرهاي معاصر (موزه صنعتي) افتتاح شد. در اين موزه تعدادي از تابلوها و مجسمه هاي استاد، نمونه  هاي ارزنده ديگري از آثار هنرمنداني مانند كمال الملك و شاگردان و همچنين ساير هنرمندان معاصر ايراني و خارجي به صورت دائم به نمايش گذاشته شد. آنچه مسلم است اينكه به خاطر نيت پاك و خيرخواهانه و خدمات ارزنده و انساني حاج  اكبر صنعتي زاده، بزرگداشت و احترام
نيم قرن هنرآفريني و خلاقيت هنري استاد سيد علي اكبر صنعتي، اين محل داير شد كه هم اكنون نيز پابرجاست و مورد استقبال عموم است.
كودتا عليه آثار استاد
در 28 مرداد 1332، اثرات كودتا دامنگير آثار استاد هم شد. عده اي به موزه حمله كردند و مجسمه ها و تابلوها را شكستند.
بعد از آن علي اكبر مدتي را با نااميدي گذراند، اما به خود دلداري داد و تصميم گرفت به جبران آن بپردازد. او هر مجسمه و تابلويي كه امكان مرمت داشت، تا آنجا كه توانست، از نو ساخت؛ دوباره از نو . با دو سال تلاش مداوم، مجسمه هايي از شخصيت هاي بزرگ ايران و جهان ساخت و در آنجا به نمايش گذاشت، اما به اصرار پسر حاجي علي اكبر (آقاي عبدالحسين)، نمايشگاه را به ساختماني در حوالي ميدان  راه آهن، انتقال داد. در سال 1352 شمسي، پسر حاج صنعتي، از دنيا رفت و محل نمايشگاه ميدان راه آهن كه ملك شخصي او بود، در اختيار ورثه قرار گرفت، آنها نيز نمايشگاه را تعطيل كردند و بر در آن قفل زدند. خواهش علي اكبر سودي نداشت و بچه هاي گچي و سنگي و برنزي او در آن نمايشگاه زنداني شدند.
بيماري
استاد صنعتي از سال 80 به دليل سكته مغزي، قدرت حركت و تكلم خود را از دست داد و در منزل بستري شد. او آذرماه سال گذشته به دليل عفونت ريه به بيمارستان منتقل شد، اما پس از مدتي به خانه بازگشت.
در آن زمان مسئولان فرهنگستان هنر كه استاد عضو پيوسته آن است، او را بستري كردند. در همان زمان بسياري از دوستداران هنر و هنرمندان به عيادتش رفتند و سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران نيز با هديه اي از او تقدير كرد.
افتخارات
در سال 79 ، علي اكبر صنعتي به عنوان منتخب فرهنگستان هنر در بزرگداشت نام آوران معرفي شد. در سال 81 نيز نشان درجه اول هنري از سوي رئيس جمهور وقت به او تعلق گرفت. در همان زمان قرار بود شهرداري تهران با خريد برخي آثار استاد از او قدرداني كند كه اين موضوع پس از مدتي به دست فراموشي سپرده شد.
صنعتي سالها با كرامت و مناعت طبع، زيسته و از مال دنيا بهره چنداني ندارد، اما در همين حال از توجه به كودكان بي سرپرست غافل نمانده است. پيكره ها و مجسمه هاي دست ساخته استاد سالهاست كه در نمايشگاهي با عنوان 13 آبان در ميدان امام خميني(ره)، وابسته به جمعيت هلال احمر نگهداري مي شود و بر اساس قرار اوليه، 50 درصد عوايد اين نمايشگاه ماهانه به يك مركز نگهداري كودكان بي سرپرست اهدا مي شود. اين در حالي است كه خانواده استاد براي تامين مخارج درماني او با مشكلات فراواني رو به رو هستند.

قايق هاي تفريحي براي گردش در رودخانه و درياچه هاي كشور ساخته مي شود
لذت شناور بودن
رودخانه هاي ايران پرآب نيستند و به جز قسمتي از كارون، هيچ كدام قابليت كشتيراني ندارند. به همين خاطر است كه ايراني ها اكثرا تا به حال روي آب ، سوار وسيله نقليه نشده اند. اين موضوع تا سالهاي قبل شدت بيشتري داشت. در اين اواخر چند كشتي كوچك تفريحي در درياي خزر و لنج هايي كه مسافران را به جزاير ايراني خليج فارس مي برند، اندكي از ناآشنايي ايرانيان با لذت شناور بودن كاسته اند، اما مسئله همچنان باقي است.
اين روزها خبر مي رسد كه يك شركت ايراني مجري ساخت قايق هاي تفريحي براي توسعه گردشگري آبي در رودخانه ها و درياچه هاي كشور شده است. شركت كيش پارس، قايق هاي تفريحي با ظرفيت 20 تا 30 نفره براي گردش در رودخانه ها و درياچه هاي ايران مي سازد.
حميد سليماني مقدم، قائم مقام شركت كيش پارس در اين باره مي گويد: اين شناورها در صورت حمايت دولت ساخته شده و به بهره برداري مي رسند.
او افزود: اين شركت هم اكنون طرح سياحتي فراساحلي و رودها را پيگيري مي كند تا طراحي سازه هاي مربوط به هر يك از مراكز آبي كه در نوار ساحلي كم عمق، تالاب ها و رودخانه ها قابل بهره برداري باشد، آغاز شود.
او يادآور شد: تنها در شمال كشور 300 رودخانه وجود دارند كه مي توان با لايروبي، آنها را براي بهره برداري در حوزه گردشگري آبي آماده كرد و قايق هاي تفريحي كوچك را در آنها مورد استفاده قرار داد.
رودخانه بابل رود، نمونه بارزي از اين حركت است و همچنين حركتي كه شهرداري محمود آباد براي لايروبي و احياي رودخانه محمود آباد انجام داده، نشانگر يك حركت خودجوش در منطقه است كه چنانچه تقويت شود، اين امر در سراسر استان امكانپذير خواهد بود.
سليماني افزود: قايقراني و گردشگري در رودخانه ها روش متداولي در ساير كشورها براي جذب گردشگران است و اين در حالي است كه در ايران تعداد كشتي هاي توريستي در سواحل دريايي آن محدود است.
وي با اشاره به درياچه آبي ولشت در استان مازندران گفت: اين درياچه يكي از منابع بكر طبيعي است كه با استقرار سازه ها مي توان زمينه را براي گردشگري آبي بدون تغيير در شرايط محيط درياچه در اين منطقه مهيا كرد.
او اضافه كرد: با اين حال اگر شركتي بخواهد مجوز ساخت تاسيسات آبي را بگيرد، با مخالفت سازمان هايي چون محيط زيست رو به رو خواهد شد.
سليماني ادامه داد: مي توان با ايجاد سيستم فاضلاب در منطقه، علاوه بر اينكه از تخريب منابع طبيعي جلوگيري كرد، اين تاسيسات را مستقر كرد.
به گفته سليماني، اين درياچه قابليت استقرار قايق هاي تفريحي مدرن و تاسيسات غواصي گردشگري را دارد. او يادآور شد: هم اكنون امكانات لازم براي غواصي تنها در جزيره كيش وجود دارد و افراد زيادي به دليل علاقه اي كه به اين ورزش دارند، حاضرند هزينه هاي گزافي را براي سفر به كيش و استفاده از تاسيسات غواصي آن بپردازند.
او اضافه كرد: اين در حالي است كه مي توان با استقرار اين تاسيسات در مراكز مختلف كشور، امكان استفاده از اين تسهيلات را براي همه فراهم كرد.
سليماني مقدم همچنين با اشاره به قابليت استفاده از سدها در حوزه گردشگري آبي گفت: سدهاي بزرگي در كشور احداث شده كه تاكنون بهره برداري هاي تفريحي و گردشگري در آنها به صورت منسجم صورت نگرفته و مي توان با استقرار تاسيسات آبي، گردشگري آبي را در اين سدها به كار گرفت.

110 عنوان كتاب دفاع مقدس
همزمان با هفته دفاع مقدس۱۱۰ عنوان كتاب با موضوع دفاع مقدس در بازار نشر توزيع خواهد شد. حميد حسام معاون ادبيات و انتشارت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با اشاره به اينكه اين حركت در راستاي تحقق بخشيدن به سخنان مقام معظم رهبري صورت گرفته است، اعلام كرد كه حضرت آيت الله خامنه اي در ديداري كه مسئولان و دست اندركاران اين بنياد و نويسندگان ادبيات مقاومت در سال 1372 با ايشان داشتند، تاكيد كردند كه خوب است در هفته دفاع مقدس 100 عنوان كتاب با موضوع دفاع به چاپ رسد. به همين دليل با تلاش هايي كه در سال گذشته انجام داديم، توانستيم به اين خواسته مقام معظم رهبري برسيم. وي در ادامه با بيان اين مطلب كه اين تعداد كتاب براي توزيع در هفته دفاع مقدس هم اكنون زير چاپ هستند، افزود: ما در رسيدن به اين خواسته نگاه صرفا كمي نداشتيم، بلكه بيشترين تمركز ما در اين معاونت ارائه آثاري با كيفيت بالا بوده است. حسام، چاپ و توزيع اين تعداد كتاب را در هفته  دفاع مقدس، بي سابقه دانست و گفت: نقش كميته هاي كارشناسي كه در تمامي استان هاي كشور فعال هستند هم در اين موفقيت بي تاثير نبود، به طوري كه توانستيم از مجموع 24 استان موجود در كشور آثار فراواني را جمع آوري و براي چاپ آماده كنيم.
معاون ادبيات و انتشارت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس يادآور شد: اين كتاب ها در موضوعاتي چون داستان، شعر، كودك و نوجوان، تحقيق و پژوهش، خاطره، زندگي نامه و... منتشر خواهند شد.

بازديد دان چيدل از هتل رواندا
000483.jpg
سرانجام يك سال پس از اكران موفق هتل رواندا در سينماهاي جهان، دان چيدل به عنوان يكي از ستارگان اصلي فيلم موفق به ديدن ساختمان واقعي اين هتل در رواندا شد.
ستاره 40 ساله و سياهپوست آمريكايي كه در هتل رواندا نقش مدير هتل را بر عهده داشت، ماه گذشته به كيگالي، پايتخت رواندا رفت و از نزديك هتل دو ميل كالينز را با چشمانش ديد. چيدل در اين سفر با تعدادي از
يكهزار نفري كه در جريان نسل كشي سال 1994 در هتل تحت مديريت روزساباگينا پناه گرفته بودند، صحبت كرد.
ستاره فيلم هاي اره ماهي، يازده يار اوشن و دوازده يار اوشن كه براي بازي در هتل رواندا نامزد جايزه اسكار هم شد، در اين باره گفت: تمامي تجربه هاي اين افراد دقيقا هماني است كه در فيلم هاي حماسي مي بينيم. يعني آنها در آن صد روز همه چيز را به چشم خود ديدند. من تا پيش از اين هرگز فرصت نكرده بودم به اينجا بيايم و هتل را ببينم چون بخش اعظمي از هتل رواندا سال گذشته در آفريقاي جنوبي فيلمبرداري شد. حالا هم كه توانسته ام با اين فيلم توجه جهانيان را به كشور رواندا و قاره آفريقا جلب كنم، خوشحالم.چيدل در جريان ديدار دو هفته و نيمه خود از رواندا، با رئيس جمهور اين كشور ملاقات و در مراسم اكران افتتاحيه هتل رواندا در اوگاندا شركت كرد. او همچنين در حال نوشتن كتابي درباره نحوه واكنش آمريكايي ها به مسائل و مشكلات مردم آفريقا به همراه جان پرندرگست براي گروه غيرانتفاعي بحران هاي بين المللي است.
او درباره تجربه اش از سفر به آفريقا گفت: واقعا از حس اميد موجود در ميان مردم آنجا شگفت  زده ام. آنها معتقدند همواره براي بهترشدن اوضاع فرصت هست. به نظر من اين حسي است كه آنها را سر پا نگه مي دارد.

كهكشاني ها درسانتياگو برنابئو
استاديوم سانتياگو برنابئو در شهر مادريد ميزبان بزرگترين اكران افتتاحيه تاريخ سينماي اسپانيا با حضور فوق ستارگان باشگاه رئال مادريد، موسوم به كهكشاني ها بود.
پنج شنبه شب علاقه مندان به فوتبال و سينما در استاديوم بزرگ شهر مادريد شاهد نخستين نمايش رئال: فيلم بودند كه بازيكنان تيم فوتبال رئال مادريد ستارگان اصلي آن هستند. اين پروژه بزرگ و پرخرج نخستين بار در ارديبهشت ماه سال جاري در جشنواره بين المللي كن به نمايش درآمد و توجه جهانيان را به خود جلب كرد. سازندگان فيلم احتمال مي دهند حضور فوق ستارگاني چون ديويد بكام و زين الدين زيدان در رئال: فيلم باعث استقبال بي سابقه مردم از آن شود.لوئيس منسو از مديران شركت پليكولاس پندلتن كه در ساخت رئال: فيلم با شركت هاكلبري فيلمز و شبكه تلويزيوني رئال مادريد همكاري داشته، در اين باره گفت: گمان نمي كنم تا به حال اسپانيا اكراني به اين عظمت را به خود ديده باشد.
تهيه كنندگان فيلم بودجه اي در حدود 430 هزار دلار براي مراسم اكران افتتاحيه آن كنار گذاشته اند كه بي ترديد گران ترين مراسم در نوع خود خواهد بود. حدود 3 هزار نفر براي شركت در اين مراسم دعوت شده اند و قرار است فيلم را روي پرده اي بسيار بزرگ به تماشا بنشينند. براي ارسال تصاوير روي اين پرده، يك پروژكتور جديد از بريتانيا وارد شده است. شبكه تلويزيوني رئال مادريد كل مراسم را به صورت زنده پوشش مي دهد و كانال جديد انگليسي زبان آن هم براي بينندگان خود برنامه ويژه اي ترتيب داده است.

درفرهنگسراها
خانه فرهنگ شهيدآويني: اگر به ورزش، نشاط و شادي علاقه داريد، پس بهتراست بدانيد كه خانه فرهنگ شهيد آويني قرار است بين عموم شهروندان مسابقات ورزشي برگزار كند. اين مسابقات شامل شطرنج ، پرتاب دارت ويژه بانوان، دوچرخه، سه چرخه سواري ويژه كودكان و نوجوانان است كه فردا ساعت۱۹برگزار مي شود. همچنين خانه فرهنگ شهيد آويني بزودي اردوهاي يكروزه دركه، توچال و كوهسار و فشم را راه اندازي مي كند. اين اردوها به صورت رايگان براي عموم شهروندان است و علاقه مندان جهت شركت در هر دو برنامه مي توانند به نشاني: شهرري، خيابان هلال احمر، محله هاشم آباد، ضلع جنوبي حرم مراجعه كرده يا با شماره تلفن  55950374 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ مهرآباد: اگر شما با زلزله و راه هاي پيشگيري از خسارات اين پديده طبيعي آشنا هستيد، مي توانيد در مسابقه مقاله نويسي در خصوص زلزله شركت كنيد. خانه فرهنگ مهرآباد در فراخواني از تمامي محققان دعوت كرده است كه آثار تحقيقي خود را در خصوص پيامدهاي زلزله و آشنايي بيشتر با آن تا 15شهريور به نشاني: مهرآباد جنوبي، خيابان شهيد توكلي، انتهاي كوچه شهيد اصفهاني ارسال كنند.
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران( منطقه غرب): دو كتابخانه فعال اين سازمان برنامه هاي متنوعي را در دستور كار خود دارند. كتابخانه رضوانه براي
آشنا كردن شهروندان با قوانين و چگونگي پيشگيري از وقوع جرائم، جلسات پرسش و پاسخ برگزار مي كند. اين جلسه قرار است دهم شهريور ماه از ساعت 18:30 تا 20 با حضور كارشناسان نيروي انتظامي برگزار شود. دوستداران اين بحث مي توانند با شماره تلفن 66225495 تماس بگيرند. همچنين كتابخانه قائم نيز مسابقات ورزشي براي همه گروه هاي سني برگزار مي كند. اين مسابقات به صورت چهارگزينه اي و با انگيزه ارزيابي اطلاعات عمومي شركت كنندگان برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن۶۶۲۱۷۷۶۶ تماس بگيرند.
خانه فرهنگ كوشا: شما هم حتما يك سري به كارگاه  هاي نقاشي، خوشنويسي و آموزشي نگهداري گل و گياه كه در خانه فرهنگ كوشا برپا مي شود، بزنيد. اين كارگاه ها از هفتم تا دهم شهريور ماه در اين مركز به نشاني: نازي آباد، هزار دستگاه، خيابان كوشا برگزار مي شود.
فرهنگسراي سالمند: اين فرهنگسرا برخلاف نامش برنامه هاي جوان پسندي دارد. مثلا دوره هاي آموزش طراحي ويژه گروه هاي سني نوجوانان تا بزرگسالان كه قرار است بزودي برگزار شود. در اين دوره آموزش، هنرجويان در ابتدا با تكنيك و نحوه طراحي اجسام و اشيا و سپس با طراحي چهره انسان آشنا مي شوند.
برنامه دوم كمي اختصاصي تر است. مسابقه ويژه افراد بالاي۵۰سال كه سالمندان مي توانند در آن تصورات ذهني خود را پيرامون دنياي اطراف و با موضوعات آزاد به تصوير بكشند. سالمندان عزيز مي توانند نقاشي هاي خود را با تكنيك هاي مدادرنگي، گواش يا پاستل نقاشي كنند.
اين مسابقه قرار از ساعت 19:30 الي 11 برگزار شود كه حضور تمامي سالمندان عزيز آزاد است.
همچنين اين فرهنگسرا برنامه هاي مذهبي متنوعي را در دستور كار خود دارد. سلسله مسابقات تذكره حق با عنوان 5 حديث از احاديث گهربار امام حسين (ع) برگزار مي شود.
شهروندان مي توانند براي شركت در اين مسابقه تعداد 5 حديث از احاديث گهربار امام حسين(ع) را با ذكر منابع فارسي و عربي تا پايان شهريور به صندوق پستي 444-17115 ارسال كنند. علاقه مندان جهت كسب اطلاع بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي
9-33358688 تماس بگيرند. همچنين اين فرهنگسرا دوره هاي آموزشي روخواني قرآن ويژه نوجوان و بزرگسالان را برگزار كرده است.

درشهر
نگارخانه شيخ هادي:54 اثر گرافيكي به عنوان نمايشگاه گرافيك در نگارخانه شيخ هادي برگزار مي شود. اين 54 اثر از آثار هنرجويان با موضوع هاي گرافيك، تصويرسازي و نقاشي تا دهم شهريور ماه به نمايش گذاشته خواهد شد. علاقه مندان براي بازديد مي توانند از ساعت 9 الي 12 و 15 الي 19 به اين مركز واقع در خيابان وليعصر(عج)، نرسيده به جمهوري، كوچه وزيري، كوچه شهيد سخنور مراجعه و جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 8-66498587 تماس بگيرند.
گالري هنر:كساني كه دوست دارند، مي توانند از نمايشگاه نقش برجسته روي چوب الهام پازوكي با عنوان سمفوني سكوت تا 9 شهريور در گالري شماره يك فرهنگسراي هنر بازديد كنند.
در اين نمايشگاه 38 اثر در ابعاد مختلف با به
تصوير كشيدن نقوش برجسته تخت جمشيد و با استفاده از نمادهاي كلاسيك و نمادين ارائه شده است. دوستداران نقش برجسته مي توانند همه روزه از ساعت 9 الي 18 به فرهنگسراي هنر واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.
تالار خانه كوچك: سرانجام كار بازسازي و احياي خانه كوچك به پايان رسيد و قرار است مراسم بازگشايي تالار خانه كوچك با اجراي نمايش دكتر فاستوس به كارگرداني عليرضا دريابيگي برگزار شود. كار بازسازي و احياي خانه كوچك نمايش همراه با 3 پلاتوي تمرين از مدتها پيش در دانشكده هنر و معماري آغاز شد كه به موجب آن هم اكنون اين دانشكده داراي دو سالن اجرا و 3 پلاتوي تمرين است.
تئاتر شهر: دبيرخانه دومين همايش سراسري آئين هاي عاشورايي آغاز به كار كرد. دبيرخانه اين همايش كه در مجموعه تئاتر شهر واقع است، همه روزه از ساعت 9 الي۱۷ پذيراي آثار هنرمندان، نويسندگان و فعالان حوزه هاي تئاتر، نمايش هاي آئين و تعزيه است. اين همايش در سه بخش، تئاتر صحنه اي، آئين هاي نمايشي و تعزيه برگزار مي شود.

ذهن زيبا
مرگ مهم نيست، خوشبخت نبودن مهمترين چيزهاست.
ويكتور هوگو

وقتي با دوستان به سر مي بريم، هيچ آرزوئي نداريم.
لابروير

اگر قضاوت بد نمي خواهي، قضاوت بد مكن .
ژول ورن

نظم، اولين قانون طبيعت است.
ديل كارنگي

شبكه
امشب حدود ساعت 22:15 قسمت ديگري از مجموعه خارجي ماموران مخفي پليس پخش خواهد شد. شبكه 2 نيز حدود ساعت 21 قسمت ديگري از مجموعه ايراني قرباني را پخش خواهد كرد. پرده شيشه اي نيز حدود ساعت 21 از شبكه 3 روي آنتن مي رود. شبكه تهران هم حدود ساعت 19 قسمت ديگري از مجموعه ايراني مرواريد سرخ را پخش مي كند. اما امروز تكرار مجموعه هاي ريحانه حدود ساعت 13:40 از شبكه ،۳ مزرعه كوچك حدود ساعت 15 از شبكه اول و حامي وحش حدود ساعت 23 از شبكه تهران پخش خواهد شد. مجموعه هاي طنز ارث بابام و اكسيژن هم به ترتيب در ساعت هاي 21 و 22:30 از شبكه هاي 3 و 5 پخش خواهد شد.

خواندني ها
نقد و بررسي كتاب تهران: شماره دوازدهم از فصلنامه نقد و بررسي كتاب تهران با مديريت هرمز همايون پور، به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافت.
شماره دوازدهم از فصلنامه نقد و بررسي كتاب تهران به مديريت هرمز همايون پور در 126 صفحه به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافت .
در اين شماره از فصلنامه نقد و بررسي كتاب، بخش هاي مقالات، كندوكاو، بخش ويژه ، نام بعضي نفرات، در اين دنياي بزرگ، كتاب هاي خارجي، كتاب هاي داخلي ، كتاب ها و نشريه هاي تازه و گزارش ها به چاپ رسيده است .
در اين شماره مقالاتي از جمشيد ارجمند، آزاد بروجردي، سيروس پرهام، يحيي ثابت، مرتضي كاخي، عبدالله كوثري، هرمز هماپون پور و ديگران به چاپ رسيده است .
شماره دوازهم از اين فصلنامه به ياد پرويز اتابكي و بخش ويژه مهدي اخوان ثالث به همراه زندگي و نقد آثار، مقالات و اشعار مهرداد بهار، اسماعيل خويي، سايه، احمد شاملو، غلامحسين يوسفي و نامه اي منتشر نشده از اخوان ثالث به دوست قديمي خود حسين رازي منتشر شده كه هرگز به دست گيرنده نرسيده است .
شهر و مدرنيته، مرتضي هادي جابري مقدم: كتاب شهر و مدرنيته در پي آن است كه حقيقت را در مفاهيمي فراتر از فايده عملي جست وجو كند. كتاب حاضر مي تواند مقدمه خوب و صريح و روشني باشد براي كساني كه مي خواهند در باب فهم شهر ايراني و دگرگوني هاي آن در پس ورود نووارگي و اقدامات نوگرايانه و نوپردازانه گام بردارند. بي شك گام زدن در اين مسير پر از سنگلاخ ـ چه در قالب عيني و چه به صورت ذهني ـ بس دشوار است، ولي به نظر مي رسد كساني كه مي خواهند به اين فهم دست يابند، از ورود به اين مسير گريز و گزيري ندارند.مؤلف در مقدمه كتاب نوشته است: شهر معاصر، پايتخت نفس سوژه است و محل نمايش تحول بروني آن. نفس سوژه مدرن با شهر ممزوج و جلوه گاه روح حاكم بر زمانه شده  است؛ مكاني كه صور مختلف تخيلات انسان امروزي و حتي جنون جديد او در شرايطي ايده آل براي ابداع، تخريب و احياي مجدد ماهيت و معناي باطني و عميق اين پديدارها با هم رقابت مي كنند.
كالبد و ماهيت شهر معاصر، محصول اين معناي باطني و روح زمانه است؛ آنچه كه تحت عنوان مدرنيته معرفي مي  شود. در تعامل شهر و مدرنيته است كه از يك سو شهر به مدد تحول برون از نفس سوژه مدرن به محلي براي توليد تجربيات گوناگون در زمينه شهرسازي بدل شده و در مراحل مختلف خود مجاز و واقع را در هم آميخته است و در جهاني تماماً مصنوع دست آدمي، زيستن در بطن افسانه و خيال مدرنيستي را فراهم ساخته است و از سوي ديگر، به مكاني آرماني براي تغذيه و غناي تخيلات سوژه مدرن بدل شده و از اين رو مدرنيته پي درپي با چهره اي نو و ماهيتي ثابت چونان بت عيار، شهر را به تماشا نشسته است. اين چرخه ميان آرمان ذهني مدرنيته و آرمان عيني آن در شهر است كه اين انديشه را قوام مي بخشد.
تلاش من در اين نوشتار، معطوف به دريافتي نسبتا كامل و روشن از اين موضوع مركزي يعني مدرنيته بوده است، اگرچه مدرنيته خود موقعيتي ناآرام و دست نيافتني ايجاد مي كند. درك ماهيت مدرنيته، به فهم مدرنيسم و مدرنيزاسيون هاي مختلف شهري مي انجامد كه ابتدايي ترين حلقه از اين چرخه را تشكيل مي دهد؛ حلقه اي كه من و بسياري از مردمان گرداگردم را به آنچه هستيم، بدل كرده است.
اين تلاش، يك بار با توجه و دقت در مباني انديشه مدرن و فلسفه غرب، راه خود را از ميان اصل سوبژكتيويته و ويژگي نقد باز مي كند و بار ديگر در پي يافتن اصولي ثابت از لابه لاي متون شاهكار مدرنيست هاي اوليه بر مي آيد. در اين ميان، كنكاش كارل ماركس در كالبدشكافي نظام سرمايه داري چنان قابل توجه است كه ذهن آدمي را در دستيابي به اصول ثابت تحولات شهر مدرن در نگاه ابژه گونه به آن، به وجد و نشاط وا مي دارد. از سوي ديگر، رهيافت يوهان ولفگانگ فون گوته به موضوع مدرنيته، ما را در مسير تحول برون از نفس سوژه و شهر مدرن به اصولي راهنمايي مي كند كه ثبات و استمرار آن در عرصه شهر متعجب مان مي سازد. (فرهنگستان هنر)

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |