يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۵ - Aug 28, 2005
اجتماعي
Front Page

تنها ۲۰ درصد مدارس استانداردهاي
نسبي بهداشت را رعايت مي كنند
مدارس فاقد استانداردهاي بهداشت و سلامت با صدور
«شناسنامه سلامت» شناسايي مي شوند
000315.jpg
گروه علمي و فرهنگي: با صدور «شناسنامه مدارس» از سال تحصيلي جديد ، سطح ايمني و بهداشت مدارس ارتقا مي يابد.
بر اساس جزئيات طرح نظام مراقبت در سطح PHC دانش آموزان براي گروه سني ۶ تا ۱۸ سال، كميته «شناسنامه سلامت» اين طرح در نظر گرفته است تا از سال تحصيلي آينده مدارس نيز علاوه بر دانش آموزان از شناسنامه سلامت برخوردار شوند.
بنابراين «شناسنامه سلامت مدرسه» به عنوان ابزاري براي ثبت داده هاي بهداشتي مرتبط با محيط مدارس كشور طراحي شده است.
به گزارش ايسنا، در اين شناسنامه نام مدرسه، مقطع، جنسيت، نوع مدرسه، تعداد كلاس و تعداد دانش آموزان  ثبت شده، با استفاده از برنامه بكفا و در صورت به روز نبودن، از سوي سازمان يا منطقه آموزش و پرورش تكميل خواهد شد.
بر اين اساس وضعيت «سرويسهاي بهداشتي» مدارس نظير كيفيت آب آشاميدني (سالم، غيربهداشتي)، آبخوري (سرپوشيده، روباز، تعداد سكو و شير)، توالت (تعداد بهداشتي، غيربهداشتي)، دستشويي (تعداد بهداشتي، غيربهداشتي)، سيستم دفع فاضلاب (بهداشتي، غيربهداشتي)، زباله (جمع آوري و دفع بهداشتي، غيربهداشتي، ايستگاه تله بار زباله در مقابل مدرسه)، وضعيت «بهداشت مواد غذايي» به لحاظ وجود بوفه (دارد، ندارد، بهداشتي، غيربهداشتي)، كارت معاينه پزشكي، رعايت بهداشت فردي متصدي بوفه، نحوه نگهداري مواد غذايي و مواد غذايي غيرمجاز، «ايمني سطح مدرسه» نظير سيم كشي برق ايمن، كپسول اطفاي حريق، ايمني مواد شيميايي قابل انفجار يا اشتعال، محل عبور و مرور دانش آموزان از عرض خيابان و «بهداشت محيط و محيط زيست» مورد بررسي قرار گرفته و در شناسنامه سلامت مدرسه ثبت مي شود.
متقيان، معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش در اين باره با اعلام اين كه تنها ۲۰ درصد مدارس استانداردهاي نسبي بهداشت را رعايت مي كنند، به ايسنا گفت: تا كنون ابزاري كه بتوان طبق آن مدارسي كه بهداشت را رعايت نمي كنند، بازخواست كرد، وجود نداشته است.
وي ادامه داد: از اين پس ايمني و سلامت محيط مدارس حمايت شده و سطح آن ارتقا خواهد يافت.
معاون دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش با اعلام شناسايي مدارس فاقد استانداردهاي بهداشت و سلامت لازم در سال جاري با اجراي آيين نامه فوق و برآورد اعتبار لازم براي آن خاطرنشان كرد: دستورالعمل اجرايي اين آيين نامه بايد پس از تصويب هيات وزيران از سوي آموزش و پرورش، سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و وزارت بهداشت تهيه شود.

پلاستيك جمع كن ها بيمه مي شوند
000318.jpg
گروه اجتماعي: معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي با اشاره به ساماندهي افراد پلاستيك جمع كن  گفت: اين افراد مشمول مقررات تامين اجتماعي شده و بيمه مي شوند.
به گزارش فارس، محمدرضا واعظ مهدوي افزود: افراد پلاستيك جمع كن  بايد مانند بقيه كارگران كه در ديگر مشاغل فعاليت مي كنند، بيمه شوند كه در تلاش هستيم نحوه سامان اين سيستم و طراحي و اجراي آن را اعمال كنيم.
وي در ادامه گفت: بسياري از اين اشخاص كارگر رسمي شركت ها نيستند بلكه به نوعي عمليات پيمانكاري را با شركت هاي مختلف انجام مي دهند كه بايد در صدد پيدا كردن روش هايي بود براي اعمال اين كه سازمان هاي بيمه اي با دريافت درصدي از مبالغ جمع آوري پلاستيك ها و زباله هاي قابل بازيافت، بتوانند پوشش بيمه اي را براي آنها فراهم كنند.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه و تامين اجتماعي در خصوص بودجه مورد نياز براي به ثمر رسيدن اهداف اوليه ستاد ساماندهي پلاستيك  جمع كن ها اظهار داشت: تاكنون مشي وزارت رفاه اين بوده است كه كارها را آغاز و پس از آن در جايي كه نياز به بودجه وجود داشته با مشخص شدن موارد مصرف بودجه از هيأت وزيران بودجه مورد نياز را درخواست مي كرده است و تا به حال نيز دولت گذشته نسبت به اين امر حساسيت داشته و اعتبارات مورد نياز را بلافاصله تامين مي كرده كه اميدواريم دولت آينده هم همين حساسيت را داشته باشد و اعتبارات مورد نياز را براي اين گروه ها كه جزو فقيرترين و مظلوم ترين اقشار جامعه هستند به سرعت تامين كند. واعظ مهدوي با اشاره به تشكيل ستادي براي ساماندهي افراد پلاستيك جمع كن در وزارت رفاه با حضور نمايندگان دستگاه ها و سازمان هاي اجرايي مختلفي چون محيط زيست، شهرداري، بهزيستي، كميته امداد و... گفت: در پيگيري هايي كه انجام شده شهرداري طي يك برنامه جامع، زمينه ساماندهي عمليات بازيافت را در دست پيگيري و اجرا دارد.
وي افزود: با توجه به شرايط نامساعد كساني كه در اين حرفه مشغول كار هستند قرار شده است نظارت و توجه ويژه اي توسط شهرداري مبذول شود.
معاون سياستگذاري و برنامه ريزي وزير رفاه وتامين اجتماعي تصريح كرد: وزارت صنايع نيز در خصوص صنعت بازيافت و ساماندهي عمليات بازيافت طرح جامعي را در دست تهيه دارد كه تا يك ماه ديگر نهايي مي شود.

مدير كل كوي دانشگاه تهران:
خوابگاه هاي دخترانه سطح شهر تخليه مي شوند
گروه علمي فرهنگي: مدير كل كوي دانشگاه تهران از آماده سازي و احداث چند خوابگاه جديد در كوي دانشگاه خبر داد. عليرضا نژادصاحبي، در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر كه «ساختمان شماره ۶» كه اكنون در حال ساخت است تا آخر مهر آماده بهره برداري مي شود، افزود: ساختمان شماره ،۶ داراي ۲ هزار و ۸۰۰ متر زيربنا و ۲۵۶ تخت است. وي همچنين با اشاره به آغاز ساخت «خوابگاه رسوليان» ، اظهار داشت: ساخت خوابگاه رسوليان در يك پروژه يكساله تعريف شده است كه در سال آينده با ۲۳۰ تخت و يك بخش اداري به كوي تحويل داده مي شود. نژادصاحبي در ادامه گفت: در صدد تخريب «ساختمان شماره ۹» با ۴ هزار متر زيربنا هستيم تا با كمك خيرين مجدداً ساخته شود كه اميدواريم در سال آينده به بهره برداري برسد. وي تخريب و نوسازي ساختمانهاي قديمي كوي را تحولي در كوي عنوان كرد.

زبان و لهجه هاي ايراني بررسي مي شود
گروه علمي و فرهنگي: فرهنگسراي اقوام ۱۷ شهريور جلسه  سخنراني را با عنوان «زبان و لهجه هاي اقوام ايراني» ، با حضور فرهنگ جهان بخش - پژوهشگر و محقق تاريخ - برگزار مي كند. جهان بخش در گفت وگو با ايسنا، درباره اين برنامه گفت: قصد دارم كه به تبارشناسي زبان ها و لهجه هاي اقوام ايراني بپردازم و به سير تكوين لهجه هاي ايراني، نگاهي تاريخي داشته باشم. وي در ادامه افزود: تنوع لهجه هاي ايران معلول تنوع خرده فرهنگ هاست و براي پرداختن به لهجه هاي زباني، بايد به خرده فرهنگ هاي مختلف هم نگاهي داشت. مؤلف «تاريخ زبان فارسي» با اشاره به سابقه كهن زبان فارسي، گفت: متاسفانه در حال حاضر به تاريخ زبان، توجه لازم نمي شود و سعي بنده اين است كه در اين سخنراني، نگاهي تاريخي به زبان و لهجه هاي ايراني داشته باشم.

حدود ۹۰ درصد پرونده هاي حقوق معنوي
مربوط به علايم تجاري است
ايسنا:بازرس شعبه رسيدگي كننده به جرايم تجاري و حقوق معنوي معتقد است كه باور عمومي در احقاق حق سبب طرح دعوي درخصوص جرايم تجاري و حقوق معنوي شده است. اين در حالي است كه به عقيده او قوانين مربوط به اختراعات ناقص بوده و از مخترع حمايت مناسبي نمي كند.
قاضي قائدي كه رسيدگي به جرايم علائم تجاري، اختراعات،  استاندارد و حقوق معنوي به عهده  وي است، با بيان اين كه دادسراي ناحيه ۱۹ با داشتن حدود ۱۵ صلاحيت به پانزده نوع از جرايم رسيدگي مي كند، در تعريف حقوق معنوي اظهار كرد: حقوق معنوي مشتمل بر حقوق مالكيت هاي غيرفيزيكي چون توليدات نرم افزاري، جرايم كامپيوتري، كتاب، نشريات، فيلم و مسائلي مربوط به امور فرهنگي است. وي بيان كرد: جرايم علايم تجاري، آن دسته از حقوقي است كه به واسطه ثبت يك علامت يا يك اسم به عنوان علامت در اداره ثبت علايم تجاري تهران يا ساير شهرستان ها داراي اين قابليت براي شخص دارنده علامت در نظر گرفته مي شود.
قائدي درباره  مهم ترين حق در اين خصوص، گفت: غيرقابل استفاده بودن علامت يا مشابه آن توسط اشخاص غير، مهم ترين بخش حقوق معنوي است و علامت بعد از اين كه به مالكيت يك فرد درآمد قابل نقل و انتقال است.
بازپرس دادسراي ناحيه  ۱۹ گفت: به شكايت هايي در مورد كالاها و شركت هاي خارجي نيز در اين شعبه رسيدگي مي شود مشروط بر اين كه كشورهاي صاحب علامت كالاي خود را مطابق با قوانين ما در زمينه هاي كيفري به ثبت برسانند.
قائدي با تأكيد بر ناقص بودن قوانين در داخل در اين مورد گفت: برخي قوانين، مصوبه  نزديك به ۴۰ سال قبل است و داراي آيين نامه هاي قديمي است و با شرايط روز مطابقت ندارد و در اكثر موارد اگر طرفين در جنبه خصوصي به سازش برسند به علت خاتمه موضوع، در جنبه  عمومي اعلام گذشت مي كنيم. مواد ۵۲۵ تا ۵۳۰ قانون مجازات اسلامي به علت عدم تصريح عيني و رسيدگي به كليات، مشكلاتي را ايجاد كرده است. وي، يكي از مشكلات ورود كالاهاي غيراصيل به داخل را باز بودن مرزها بيان كرد و گفت: بارها از طريق رسانه ها مشاهده كرده ايم كه كالاهاي غيراصيل، بازار ايران را فرا گرفته است. وزارت بازرگاني و گمركات كشور بايد از ورود اين حجم از كالاهاي غيراصيل جلوگيري كنند.

آخرين خبرها از وبا
* رئيس  اداره بيماريهاي منتقله از آب و مواد غذايي وزارت بهداشت، از مردم خواست با توجه به منطقه اي شدن بيماري وبا، به خصوص در كشور تركيه، تمام نكات بهداشتي را رعايت كنند.
* تعداد مبتلايان وبا به ۹۲۷ نفر رسيد.هنوز تهران با ۱۵۰ مورد بيشترين مبتلايان را دارد.
* با توجه به اين كه وزارت جهاد كشاورزي قول مساعد داده سبزيجاتي كه با آب سالم آبياري شده اند به مردم عرضه كند، شهروندان مي توانند با رعايت نكات بهداشتي و مراحل گندزدايي و ميكروب زدايي از سبزيجات استفاده كنند.
* موج دوم بيماري وبا در مناطق جنوبي و جنوب شرقي كشور است كه اگر موارد بهداشت فردي، محيطي و جمعي رعايت نشود احتمال شيوع آن در ديگر مناطق كشور نيز وجود دارد.
* در پي شيوع وبا و حصبه در تركيه، مرز بازرگان براي ورود مسافران يك روزه تا اطلاع ثانوي بسته شد.

نتايج آزمون كارشناسي ارشد تا پايان هفته اعلام مي شود
گروه علمي و فرهنگي: نتايج آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تا قبل از اتمام مهلت ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي اعلام مي شود.
دكتر حسين توكلي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار كرد: شركت كنندگان آزمون كارشناسي ارشد نگران نباشند چرا كه نتايج آزمون كارشناسي ارشد تا قبل از اتمام مهلت ثبت نام پذيرفته شدگان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اعلام مي شود. دكتر توكلي در خاتمه خاطر نشان كرد: اسامي حدود ۲۰ هزار نفر پذيرفته شده آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و موسسات، آموزش عالي تا پايان هفته اعلام مي شود.
استقرار آمبولانس هاي دو چرخ در اطراف مدارس
ايلنا: براي برقراري امنيت رواني خانواده ها، مهرماه همزمان با برگزاري جشن آغاز سال تحصيلي، موتور آمبولانس  ها اطراف مدارس مستقر مي شوند. دكتر ميعادفر رئيس اورژانس تهران افزود: موتور آمبولانس   هاي مذكور سيار هستند و در زمان شروع و خاتمه ساعات تحصيلي در اطراف مدارس پرجمعيت و بزرگ به گشت  زني مي  پردازند.

ورود غرب به كره شمالي با پيتزا
واحد مركزي خبر: رواج  غذاهاي  اروپايي  همچون  همبرگر و پيتزا در يكي از رستوران هاي كره  شمالي  تازه ترين  نشانه  از تلاش  اين  كشور كمونيستي  براي  باز كردن  درهاي  خود به  روي  جهان  خارج  به  ويژه  جهان  غرب  است .اين  رستوران  اكنون  به  مركزي  براي  ملاقات  شهروندان  غربي  مقيم  كره  شمالي  تبديل  شده  و گروه  اندكي  از شهروندان  كره اي  هم كه  توانايي  پرداخت  هزينه  سنگين  غذاهاي  اين  رستوران  را دارند به  آنجا سر مي  زنند.

نروژ،بهترين كشور جهان براي زندگي
ايسنا: نروژ در گزارش سال ۲۰۰۵ سازمان ملل، براي پنجمين سال متوالي به عنوان بهترين كشور جهان براي زندگي كردن معرفي شد.
در اين فهرست سالانه، كشورها به لحاظ شاخص هايي مركب از بهداشت، آموزش و طول عمر طبقه بندي مي شوند. رييس دفتر برنامه  توسعه ملل متحد در يك كنفرانس مطبوعاتي در اسلو در اين باره خاطرنشان كرد: گزارش سال ۲۰۰۵ سازمان در روز ۷ سپتامبر منتشر مي شود و براساس اين گزارش نروژ اولين كشور جهان براساس شاخص رشد انساني معرفي مي شود. وي هيچ جزييات ديگري را از اين دسته بندي اعلام نكرد. سال گذشته بعد از نروژ به ترتيب كشورهاي سوئد، استراليا و كانادا در رديف سوم تا چهارم قرار گرفتند و كشور سيرالئون از ميان ۱۷۷ كشور در اين فهرست در آخرين مرتبه قرار گرفت.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |