يكشنبه ۶ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۵ - Aug 28, 2005
گزينه هاي مطرح براي مديريت شهر تهران
شهردار تهران امروز معرفي مي شود
اعضاي  شورا شهر ديشب در جلسه اي ۵ ساعته
در باره انتخاب شهردار بحث كردند اما به نتيجه نرسيدند
شوراي شهر تهران امروز تشكيل جلسه مي دهد تا موضوع انتخاب شهردار پايتخت را بررسي كند و يكي از گزينه هاي مطرح ر ا به عنوان متصدي مديريت شهري معرفي كند.
به گزارش ايرنا اعضاي  شوراي  اسلامي شهر تهران  عصر ديروز براي  انتخاب  شهردار تهران از ميان  گزينه هاي  داخل  و خارج  از مجموعه  مديريت  شهري  جلسه اي  فوق العاده تشكيل  دادند اما به  اتفاق  نظر نرسيدند و بار ديگر انتخاب  شهردارپايتخت  به جلسه  يا جلسات  بعدي  شورا كشيده  شد.
اين  جلسه  بيش  از ۵ ساعته  شوراي  اسلامي شهر تهران  تا دقايقي  قبل  از اذان مغرب  ادامه  داشت  و در آن آخرين  ديدگاههاي  اعضاي  شوراي  شهر مطرح  و بررسي شد.
نايب  رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  بلافاصله  بعداز پايان  جلسه  شورا در يك گفت وگوي  تلفني  تصريح  كرد: اعضاي  شورا هنوز به  اتفاق نظر واحد درخصوص  انتخاب  شهردار تهران  نرسيده  اند.
حسن  بيادي  تأكيدكرد: در جلسه  ديروز راي گيري  براي  انتخاب  گزينه  نهايي احراز پست  شهردار تهران  صورت  نگرفت .وي  با بيان  اينكه  احتمال انتخاب  شهردار تهران از بيرون از مجموعه  شهرداري همچنان  وجود دارد، خاطرنشان  كرد: شوراي  اسلامي شهر تهران  در جلسه  غيرعلني  امروز خود بحث  انتخاب  شهردار را پي  مي گيرد، اما مشخص  نيست  كه  آيااين  جلسه  نيز نتيجه  مشخصي  دارد يا نه .
بوربور، اردكانيان ، محمدي زاده ، علي آبادي  و نوريان  از جمله  گزينه هايي هستندكه  از سوي  اعضاي  شوراي  شهر تهران  در دو ماه  گذشته  براي  تصدي  پست  شهرداري تهران  مورد بررسي  قرار گرفته اند.

انتقاد از شتاب زدگي در تدابير مقابله با وبا
خطر خيلي جدي نبود، مردم سبزي بخورند
000375.jpg
000378.jpg
گروه شهري: وزارت بهداشت در اعلام ممنوعيت مصرف سبزي براي كاهش همه گيري وبا، قدري عجله كرد و مردم با رعايت احتياط هاي معمول مي توانند همچنان سبزي بخورند.
دكتر پرويز كردواني، استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: نه منشا همه گيري وبا فقط سبزي بود و نه همه سبزي ها آلوده بودند و به نظر مي رسد شتاب و جوزدگي در منع مصرف سبزي بدون رعايت ملاحظات كلان ملي صورت گرفت و ميلياردها تومان خسارت به هزاران خانواده سبزيكار، سبزي چين و سبزي فروش وارد كرد.
وي اشاره كرد در بدترين آمار اعلام شده شمار مبتلايان حداكثر ۹۰۰ نفر بوده است، اگر به تعداد مبتلايان وبا در فصول گرم سال هاي گذشته نيز توجه كنيم درمي يابيم كه اين تعداد آن قدر مهيب و مدهش نبود كه وزارت بهداشت اعلام كرد و به تبع آن روزنامه ها چندين هفته با نگراني درباره آن خبر و گزارش منتشر كردند.
اين مدرس «انسان و محيط» اضافه كرد: وبا در همسايگان شرقي ما يك بيماري بومي و تقريبا دائمي است و بررسي مسير همه گيري وباي اخير در ايران نيز نشان داده است كه تعدادي از اتباع پاكستاني عامل شيوع آن در ايران بودند و به جاي ترساندن مردم از سبزي هاي توليد داخل بهتر بود كه وزارت كشور براي محدودكردن منابع اصلي انتشار ويروس وبا چاره اي مي انديشيد. مدرس كتاب «اكوسيستم هاي آبي» افزود: استفاده از فاضلاب براي آبياري سبزي از ده ها سال پيش در مناطقي از ايران متداول است و هم اكنون حتي در مناطقي از گيلان با فاضلاب سبزي مي كارند و مطلقا نبايد تصور كرد همه گيري مقطعي يك بيماري لزوما ناشي از مصرف سبزي آبياري شده با فاضلاب است. وي اشاره كرد عدم رعايت ملاحظات ملي در مساله اخير وبا احتمالا موجب خواهد شد مردم تا چند ماه آينده نيز جرات مصرف سبزي پيدا نكنند. كشورهاي خارجي مطلقا اجازه واردات مواد غذايي از ايران را ندهند و حتي احتمالا شمار توريست هاي ورودي نيز كاهش يابد. در هيچ كجاي دنيا به اين راحتي مصالح ملي را با خطر روبه رو نمي كنند و در برخي كشورهاي همسايه ما با وجود همه گيري گاه به گاه بسياري بيماري هاي خطرناك و مسري ،از هياهو در اين باره و انتشار اخبار آن به خارج از كشور جلوگيري مي كنند. وي افزود: نود درصد محصولات سبزي و تره بار متعلق به مناطقي هستند كه نه در آنها با فاضلاب سبزي كشت مي شود و نه ارتباطي با مناطق همه گيري اخير وبا دارند و از اين نظر لازم است مقامات دولتي با بيان موضوع در صداوسيما مردم را تشويق به مصرف سبزي كنند.

رئوس برنامه هاي وزارت مسكن و شهر سازي اعلام شد:
تأمين مسكن اقشار كم درآمد، حمايت
از انبوه سازي و ساخت و ساز پايدار
گروه شهري: تامين مسكن اقشار كم درآمد، حمايت از انبوه سازي، تامين و جهت داركردن يارانه هاي دولتي و ساخت و ساز پايدار از اهم برنامه هاي وزارت مسكن و شهرسازي است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي پس از مراسم توديع عبدالعلي زاده گفت: براساس برنامه از پيش تعيين شده توليد مسكن از ۷۳۰ هزار واحد امسال بايد به يك ميليون واحد در سال پاياني برنامه چهارم توسعه برسد كه به تدريج اين هدف عملي خواهد شد.
وي در خصوص تامين مسكن براي اقشار كم درآمد گفت: براساس قانون اساسي ضروري است براي همه اقشار جامعه، مسكن به صورت ملكي يا استيجاري تامين شود و دولت نيز با همين رويكرد سياست هاي خاصي در نظر گرفته كه تامين يارانه هاي دولتي و جهت دادن صحيح به آنها از جمله اين سياست هاست.
سعيدي كيا ساخت و ساز پايدار و هويت دادن به سيماي شهر و روستا با توجه به معماري ايران اسلامي را از ديگر اولويت هاي وزارت مسكن عنوان كرد و افزود: ساختمان ثروت ملي كشور است از اين رو بايد فرآيند ساخت و ساز به گونه اي باشد كه ساختمان هايي مقاوم و پايدار توليد شود.
وي با اشاره به اين كه كاهش يا افزايش وام مسكن در دست وزارت مسكن و شهرسازي نيست، تصريح كرد: بايد وام مسكن و تمهيدات بانكي به گونه اي باشد كه فرد بتواند با دريافت آن مسكن خود را تامين كند و با توجه به ميزان حقوق دريافتي اقساط وام را پرداخت نمايد. براين اساس بايد درصدي از درآمد فرد به وام تعلق بگيرد و مثل ساير كشورها كه اشخاص مي توانند چند برابر حقوق خود وام تامين مسكن دريافت كنند در كشور ما نيز بايد شرايط مشابه فراهم شود ضمن آن كه وام مسكن بايد براساس درصدي از ارزش ساختمان تعيين شود.
وي با تاكيد بر حمايت دولت از انبوه سازي خاطرنشان ساخت: تك سازي نتيجه مطلوب ندارد از اين رو، همه تشكل ها، افراد و شركت هايي كه منطبق با ضوابط و استانداردهاي موجود اقدام به ساخت و ساز انبوه كنند از حمايت دولت برخوردار خواهند بود.
وزير مسكن و شهرسازي، جهت دادن درست به يارانه ها را از سياست هاي جدي وزارتخانه متبوع خود دانست و گفت: دولت هم اكنون در حال پرداخت يارانه است و براساس مصوبه دولت سالانه ۲۰۰ هزار واحد در بخش مسكن روستايي ساخته مي شود همچنين براساس مصوبه امسال دولت، دو سوم تسهيلات بانكي به عنوان يارانه پرداخت مي شود كه از ۱۶ درصد سود تسهيلات بانكي، ۵ درصد توسط متقاضي و ۱۱ درصد از سوي دولت پرداخت مي شود.
وي با اشاره به اينكه دولت در زمينه تامين يارانه، لايحه اي دو فوريتي تقديم مجلس كرد كه به دليل عدم انطباق با قانون برنامه و بودجه سال ۸۴ در مجلس مطرح نشد، گفت: تلاش مي كنيم با رفع مشكل، اين لايحه به تصويب برسد و يارانه هاي دولتي در بخش مسكن تامين شود. سعيدي كيا تاكيد كرد: ساخت و ساز دولتي، نظام فني خاص خود را دارد، اما در بخش خصوصي و ساخت و سازهاي غيردولتي، نظام فني هنوز قوام نگرفته، و اين هدف با تعامل ميان ۳ نهاد اصلي دست اندركار عرصه ساخت و ساز يعني شهرداري، وزارت مسكن و سازمان نظام مهندسي قابل دستيابي است .براين اساس تعامل ميان سه نهاد ياد شده با جديت دنبال خواهد شد تا مشكلات موجود در عرصه ساخت و ساز به حداقل ممكن كاهش يابد.
گفتني است در اين مراسم از زحمات و تلاش چندين ساله عبدالعلي زاده تقدير و تشكر شد.

سرويس هاي بهداشتي و آبخوري مدارس بهسازي مي شوند
000384.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه ۴ تهران ديروز اعلام كرد: سرويس هاي بهداشتي و آبخوري مدارس شمال شرقي تهران به منظور پيشگيري از شيوع وبا، بهسازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۴ مهندس وحيد زارع با اشاره به اظهارات مسئولين بهداشتي كشور مبني بر آغاز دور دوم شيوع بيماري وبا گفت: هر چند اين بيماري در تهران در حال كنترل است، اما پيش بيني مي شود با بازگشايي مراكز آموزشي، اين بيماري مجدداً زمينه شيوع پيدا كند، از اين رو شهرداري در راستاي تجهيز مدارس، امكانات سرويس  بهداشتي و آبخوري اين فضاها را به تدريج ساماندهي مي كند.
وي افزود: با هماهنگي و تعامل شهرداري و اولياء مدارس، يك دوره آشنايي كلاس اولي ها با مسائل بهداشت فردي به ويژه شيوه پيشگيري از بيماريهاي واگيردار در هفته اول بازگشايي مدارس برگزار مي شود و افزون بر مراقبين بهداشت، مجريان طرح شهردار مدرسه در اين موضوع ايفاي نقش خواهند كرد.
مهندس زارع يادآور شد در راستاي پيشگيري از شيوع بيماري وبا، و صيانت از بهداشت فردي شهروندان به ويژه كودكان و دانش آموزان، شهرداري به شدت از فعاليت مخرب دوره گردها و فروشندگان مواد غذايي و تنقلات در اطراف فضاهاي آموزشي جلوگيري مي كند.
وي به دانش آموزان توصيه كرد حتماً از ليوان و وسايل شخصي خود استفاده كنند و به هيچ وجه براي نوشيدن آب، سرخود را زير شير آب نگيرند.

نصب پل هاي جديد عابر پياده
000387.jpg
شهردار منطقه  هفت  تهران  از افزايش  ضريب  ايمني  شهروندان  با نصب  چهار دهانه  پل  هوايي  عابر پياده  در چهار نقطه  از معابر اين  منطقه  خبر داد.
حسين  صادقي  گفت : اين  پل ها با هدف  سهولت  تردد و افزايش  ايمني  عابران  با هزينه اي  بالغ  بر سه  ميليارد و۱۵۰ ميليون  ريال  نصب  مي شود.وي  افزود: پل  هوايي  خيابان  دماوند مقابل  بيمارستان  بوعلي  و دانشگاه آزاد اسلامي به  طول  ۳۶ متر بدون  ستون  مياني  و در جهت  تعريض  خيابان  دماوند و افزايش  سرعت  خودروها به  صورت  مكانيزه  احداث  خواهد شد.شهردار منطقه  هفت  اظهار داشت : هم اكنون  مراحل  اجرايي  اين  پل  آغاز شده  و به  منظور رفاه  حال  بيماران  و سالمندان  به  آسانسور مجهز مي شود.

تكميل برج ميلاد
000381.jpg
ايرنا: مديرعامل  شركت  يادمان  سازه  وابسته  به  شهرداري  تهران  گفت : برج  ميلاد ۵۵درصد پيشرفت  فيزيكي  در اجراي  ساختمان  داشته  است .
مهندس  محمد حسن  نظرپور افزود: اين  برج  ازنوع  اسكلت فلزي  به  قطر ۶۶ متر و ارتفاع  ۴۳۵ متر در بين  برج هاي  مخابراتي  جهان  پس  ازبرج هاي  مخابراتي  تورنتو، مسكو و شانگهاي  قرار دارد.
وي  افزود: برج  مخابراتي  و تلويزيوني  ميلاد از اعتبارات  شهرداري  تهران  درسال  ۱۳۷۵ با هدف  ايجاد مركز ارتباطات  بين المللي  تهران  بر روي  تپه هاي  كوي نصر و در زميني  به مساحت  ۱۴ هكتار شروع  و بتن  ريزي  و نصب  اسكلت  آن از سال ۷۷ آغاز گرديد.

امدادرساني به خودروها
000390.jpg
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، با بيان اينكه بطور متوسط ماهانه ۵ هزار مورد امداد رساني به خودروهاي شهروندان از طريق ستاد امدادرساني به خودروها در بزرگراه  ها انجام مي  گيرد، گفت: در حال حاضر، ۵۰ دستگاه خودروي امداد رسان در ۱۷ بزرگراه شهر تهران فعال هستند كه تا ابتداي مهرماه، ۱۵ دستگاه ديگر به اين تعداد اضافه خواهد شد.وي با تأكيد بر اينكه تمام خدمات ارائه شده به شهروندان از سوي خودروهاي امداد رسان در بزرگراه  ها رايگان است، افزود: مالكان خودرو فقط در صورت تمام كردن بنزين در بزرگراه و نياز به بنزين، بايد بر اساس نرخ مصوب دولتي هزينه آن را بپردازند و در ساير موارد، تمام خدمات ارائه شده رايگان است.

دستورالعملي  براي  صدور شناسنامه 
فني  ساختمان  ابلاغ  نشده است
ايرنا: معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  گفت : هنوز دستورالعملي  از سوي وزارت  مسكن  براي  صدور شناسنامه  فني  ساختمان ها به  شهرداري  ابلاغ  نشده  است .
غلامحسين  پردلي  افزود: باتوجه  به  كيفيت  كنوني  ساخت  و سازهاي  تهران  كه  وضع  چندان  مطلوبي  ندارد، صدور شناسنامه  فني  ساختمان  ضروري  است .
وي  اظهارداشت : شهرداري  تهران  به  عنوان  دستگاه  اجرايي  در بخش  شهرسازي ، نمي تواند دخالتي  در تهيه  دستورالعمل هاي  كلي  براي  ساخت  وسازها كند، از اين رو هر بخشنامه  و مصوبه اي  را كه  از وزارت  مسكن  ابلاغ  شود، اجرا مي كند.
پردلي  با بيان  اينكه  در سال  گذشته  براي  بيش  از ۱۵ ميليون  مترمربع  واحدمسكوني  در تهران  پروانه  ساختماني  صادر شد، تأكيد كرد: با توجه  به  اينكه ساخت  و سازها در تهران  در حال  رونق  گرفتن  است ، بايد هرچه  سريعتر نسبت  به صدور شناسنامه  فني  ساختمان  اقدام  كرد.
معاون  شهردارتهران  به  فعاليت  شوراي  اسلامي شهر تهران  در جهت  تهيه  برخي مقررات  فني  ساختمان  اشاره  و خاطرنشان  كرد: اين  مقررات  تا زماني  كه  از سوي وزارت  مسكن  ابلاغ  نشود، اجرا شدني  نيست .
وي  به  خطرپذيري  ساختمان هاي  تهران  در مقابل  بلاياي  طبيعي  اشاره  كرد وگفت : هنوز كار جدي  براي  افزايش  ايمني  ساختمان هاي  تهران  صورت  نگرفته  است .
معاون  شهرسازي  و معماري  شهرداري  تهران  تصريح  كرد: تمام  زمينه ها براي صدور شناسنامه  فني  ساختمان  براي  واحدهاي  مسكوني  در حال  ساخت  تهران  فراهم شده  و در صورت  ابلاغ  به  شهرداري ، اجرا خواهد شد.

الگوسازي نصب كفپوش در معابر تهران
ايرنا: مديرعامل  سازمان  زيباسازي  شهر تهران  گفت : الگوسازي  نصب  كفپوش  در معابرو پياده روهاي  شهر تهران  به  پايان  رسيد.
ابوالقاسم  وحدتي  افزود: شهرداري  تهران  از ابتداي  سال  جاري  الگوسازي  نصب  كفپوش هاي  جديد در معابر تهران  را آغاز كرده  كه  هفته  گذشته  به  پايان  رسيد.
وي  از معبرهاي  آيت الله  كاشاني  و وليعصر(عج ) به  عنوان  محل هاي  اجراي اين  الگو ياد و خاطرنشان كرد: ازاين  پس  هرگونه  پياده روسازي  و بهسازي  معابراز طريق  اجراي  الگوهاي  ايجاد شده  صورت  مي گيرد تا علاوه  بر همساني  ظاهري  درمعابر شهري ، عمر كفپوش  پياده روهاي  تهران  نيز افزايش  يابد.

مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران:
بازسازي بافت هاي فرسوده منطقه
۱۵ از سال ۸۵ آغاز مي شود
خبرگزاري فارس: مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران از آغاز فاز اول عمليات اجرايي بازسازي بافتهاي فرسوده منطقه ۱۵ از محل اعتبارات فاينانس ۱۶۰ ميليون دلاري از سال آينده خبرداد.
حميدرضا رازقي با اشاره به زمان ۵ ساله اجراي پروژه بازسازي بافتهاي فرسوده در منطقه ۱۵ تهران درخصوص روند انجام كارها، گفت: طراحي معماري ۲۸ بلوك شهري آغاز شده و فاز يك معماري ۵ بلوك به پايان رسيده است.وي با اشاره به عبور بخشي از بزرگراه امام علي (ع) از اين منطقه تصريح كرد: مهندسان عمران طراحي هاي خود را براي اين بخش از بزرگراه نيز آغاز كرده اند.
مديرعامل سازمان نوسازي شهرداري تهران انجام مطالعات مكانيزه خاك و نقشه برداري را از ديگر اقدامات در دست انجام عنوان كرد و درخصوص ميزان تملك هاي انجام گرفته براي اجراي پروژه، گفت: كل پروژه ۴۳ هكتار است كه تا كنون ۴ هكتار آن تملك شده است البته بخشي از پروژه را معابر تشكيل مي دهند كه نياز به تملك ندارد.
وي درخصوص ميزان مشاركت مردم در اجراي پروژه گفت: با توجه به اين كه فاينانس ۱۶۰ ميليون دلاري تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد از پروژه را شامل مي شود به همين دليل مشاركت مردم بسياري ضروري است اما جلب مشاركت و اعتماد مردم نيازمند پيشرفت مراحلي از كار است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |