سعيده امين
تابلوهاي شيشه اي، تصويري خيالي از زندگي علي، مرد خدا ارائه مي دهد. سفالينه هايي كه نام علي بر آنها شكل گرفته و اعداد مقدس و تابلوهاي نقاشي كه نام علي به شكلي زيبا بر آن تحرير و تذهيب شده.
نقش ها بر ديوار است و علي در تمامي آنها شبيه به هم. گويي همه دنبال علي، مولود كعبه مي گردند. علي از هزار توي اذهان مشتاق بيرون آمده و روي سفال يا تابلوهاي شيشه شكل مي گيرد. مگر او كيست كه صورتش در آثار هنرمندان به يك تصوير واحد بدل مي شود؟ علي در صلات است. علي به راز و نياز، علي شمشير به دست يا كوله اي از نان و خرما پشت در خانه نيازمندان. تابلوهاي شيشه اي، تصويري خيالي از زندگي علي، مرد خدا ارائه مي دهد. سفالينه هايي كه نام علي بر آنها شكل گرفته و اعداد مقدس و تابلوهاي نقاشي كه نام علي به شكلي زيبا بر آن تحرير و تذهيب شده. همه اينها در موزه امام علي (ع) جمع آوري شده اند تا در ايام رجب كه ماه ولادت مولود كعبه است، اداي ديني شود از سوي هنرمندان تصويرگر و سفالكار.
موزه امام علي (ع) حالا ديگر براي خود غريبستاني است و جلوه گري از غربت علي(ع) در ايام سكوت. امروز آنجا سراسر ارادت است و محبت. حب علي و دوستداران علي دست هاي هنرمندان را براي خلق آثار سفال و شيشه به كار انداخت.
امير رحيمي، هوشنگ سوري و مسلم سرلك هنرمنداني هستند كه در ايام رجب، حدود 60 اثر خود را به نمايش گذاشته اند. اين هنرمندان علاوه بر اين، تعدادي از آثار خود را به موزه بخشيده اند.
نقاشي پشت شيشه
امير رحيمي از 15 سالگي به صورت حرفه اي، نقاشي روي شيشه را آغاز كرده، زماني كه نزد پدرش روي صنايع دستي مطالعه مي كرد و حالا كه 45 سال دارد،
20 نمايشگاه نقاشي پشت شيشه را برگزار كرده است.20 اثر نقاشي او با موضوعات مذهبي مثل شمايل و تمثال مولي علي عليه السلام، نمايي از صحراي كربلا، داستان حضرت يوسف و ذبح اسماعيل در موزه امام علي (ع) به معرض ديد عموم گذاشته شده است.
وي اغلب آثارش را روي بوم، سنگ، كاغذ، پشت شيشه و چرم طراحي كرده و سعي دارد تا داستان هاي ايراني و مذهبي را دستمايه آثارش قرار دهد؛ سعي كردم به سمت سوژه هاي غربي نروم، چون بشدت تعصب دارم كه آثارم بر مبناي آداب و رسوم و خصوصيات فرهنگي خودم باشد.
نقاشي روي شيشه، هنري است بس دشوار كه امير رحيمي آن را از 15 سالگي نزد پدرش ياد گرفت: تا حالا 80 اثر پشت شيشه داشته ام كه همگي در حال حاضر در گنجينه نقاشي پشت شيشه نگهداري مي شود. كار روي شيشه بسيار منحصر به فرد و مشكل است. اين كار برعكس بوم، روي شيشه و به صورت برعكس، نقاشي مي شود و كوچكترين اشتباه، كار را خراب مي كند.آثاري با دستمايه هاي مذهبي براي رحيمي جذابيت ويژه اي دارد. وقتي يك كار مذهبي مي كني انگار كه نماز مي خواني. هميشه قبل از شروع به كار وضو مي گيرم. كافي است كار را شروع كنم، بقيه راه، خود به خود پيش مي رود، هرگز هم در كارم اشكال جدي پيش نمي آيد.
غريبستان علي
غريبستان علي براي خود دنيايي دارد. اين بار آثاري از سفال و شيشه كه نه چهره اي از علي ردا بر تن، بلكه جلوه اي از نام علي است. منوچهري سوري خالق غريبستان است و بهانه ورودش به دنياي معنا. او مي گويد: انسان در مرز 40 سالگي بايد خود را پيدا كند. در همين حال و هوا هم وارد فضاي روحاني شعر و سفال شدم و اينها شد سرمايه من. او شب ها مثل يك غواص به دنياي روحاني خود فرو مي رود و آنقدر سفال ساخت تا شد غريبستان. دو سال طول كشيد تا مجموعه غريبستان به اتمام رسيد. در تمام اين دو سال تمام اجزاي كار به من الهام مي شد و من هميشه منتظر پيام بعدي بودم. براي ساخت سفال ها هميشه منتظر عوامل روحي و معنوي مناسب بودم، شايد به همين دليل است كه كارم دو سال طول كشيد. او شب ها را مقدس مي داند؛ كافي است وضو بگيري و به انتظار بنشيني...
|
|
اثر غريبستان وقتي تمام شد، من احساس كردم كه اين دو سال مثل رويا گذشت. دنبال ردپاي ائمه روي اثرم مي گشتم. با توجه به اينكه محور اصلي كارم نام مبارك علي بود كه 4 بار در هر اثرتكرار شده، تصميم گرفتم آن را به صورت موقت به موزه امام علي(ع) هديه كنم و روز مبارك عيد غدير، آن را با مراسم خاصي به صورت دائمي به موزه آستان قدس رضوي هديه كنم.
موضوع اثر غريبستان اشاره به ولايت اميرالمومنين و غربت خاك مي كند. علي خود را ابوتراب مي نامد.
وقتي كار غريبستان تمام شد، دنبال ردپا گشتم. وقتي دقت كردم، در شمارش پلاك ها و طراحي زمينه سفال به صورت تفكيك شده 7 گروه عدد عرفاني را پيدا كردم. اعداد 110 (نام علي به حروف ابجد)، 72 (شهداي كربلا)، 12 (امامت)، 8 (امام هشتم)، 7 (هفتمين روز هفته)، 5 (آل عبا)، 4 (اركان كعبه) .
كارشناسان 12 تكنيك نوين را در حركت سفالگري وي تاييد كردند. كنده كاري هاي كليشه اي، معرق فلز، دوخت فلز روي سطح سفال، تلفيق و تركيب شيشه، فلز، سفال و ... همه از تكنيك هايي است كه در غريبستان مورد استفاده قرار گرفته.
يك تمثال و يك شمايل
دو تمثال زيبا از امام رضا(ع) و امام علي (ع) در دو طرف ستون موزه نصب شده است. اين تابلوها هديه مسلم سرلك نگارگر 31 ساله است كه به سبك رئال نگارگري شده است. اين دو تابلو به صورت موقت تا روز عيد غدير به موزه هديه شده است. دو پوستر بسيار زيبا از اين دو تصوير چاپ شده كه در سراسر كشور توزيع شد و در كشورهايي مثل سوريه، عراق و عربستان به فروش مي رسد. وي طراح جلد شاهنامه فردوسي و مثنوي معنوي مولاناست و آثارش مورد توجه هنرمندان نگارگر ايران.