سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۷
بانك ها به موسسات بخت آزمايي تبديل شده اند
روياي شيرين 10 هزارتوماني
000561.jpg
الهام اناري
اعطاي بخش كوچكي از سود حاصله حساب ها، آن هم از طريق قرعه كشي به گروه بسيار اندكي از صاحبان حساب هاي پس انداز قرض الحسنه غيرعادلانه ترين شكل توزيع درآمد است
روياي داشتن يك ماشين آخرين مدل يا يك خانه با تمام وسايل، آنقدر شيرين هست كه هر شخصي را براي حساب باز كردن وسوسه كند. افتتاح يك حساب قرض الحسنه و داشتن حداقل 10هزارتومان موجودي، كافي است كه هر كس خود را يكي از برندگان خوشبختي قرعه كشي جوايز بانك ها بداند.
تبليغات تلويزيوني هم كه به صورت شمارش معكوس پخش مي شود، اين وسوسه را تشديد مي كند. آنهايي كه براي افتتاح حساب به بانك ها مراجعه مي كنند در پاسخ به اين سوال كارمند بانك كه مي خواهيد چه نوع حسابي باز كنيد، مي گويند حسابي كه قرعه كشي مي شود. انگار ديگر اغلب بازكنندگان حساب يادشان رفته كه اين حساب ها قرض الحسنه است و افتتاح آن بايد با نيت خير كمك به نيازمندان انجام بگيرد.
شكل گيري حساب هاي قرض الحسنه
با نيت خير
سپرده هاي قرض الحسنه با نيت خدمت به افراد محروم و قشر كم درآمد جامعه شكل گرفته است؛ يعني مردم با افتتاح اين نوع حساب در بانك ها تقاضاي دريافت هيچ گونه سودي ندارند و پول خود را در اختيار بانك مي گذارند تا درآمدي كه از طريق آن حاصل مي شود به مصرف نيازمندان برسد. منابع اين حساب بيشتر به وام هاي ازدواج و نيازهاي ضروري تخصيص مي يابد و نحوه تخصيص منابع اين حساب ها در ابتداي هر سال توسط بانك مركزي به تمام بانك هاي كشور اعلام مي شود و بانك ها مكلفند منابع اين حساب ها را طبق همين چارچوب ارائه كنند. سرمايه گذاري با استفاده از اين حساب ها ممنوع بوده و هيچ گونه سودي براي بانك ها ندارد.
بانك ها در راستاي قانون عمليات بانكي بدون ربا، سپرده هاي جذب شده را بايد براي رفع نياز مردم از جمله تهيه جهيزيه، تامين هزينه هاي ازدواج، درمان بيماري و تعمير واحدهاي مسكوني به كار گيرند تا سپرده گذاران در اجر معنوي و كمك به نيازمندان سهيم شوند. اين مصارف كاملا مشخص بوده و بانك مركزي برتخصيص صحيح اين حساب ها نظارت كامل و دقيق دارد.
فقط 2درصد موجودي
طبق قانون، بانك ها فقط 2درصد از موجودي حساب هاي قرض الحسنه خود را مي توانند به جوايز اختصاص دهند و در اينجاست كه تعيين حجم زيادي از جوايز با قيمت هاي گزاف، نحوه صحيح برداشت بانك ها از اين حساب ها را زير سوال مي برد.
آمار و ارقام چه مي گويند
براساس آمارهاي رسمي بانك مركزي، حدود 47 درصد حجم كل سپرده ها در انواع جاري و قرض الحسنه است كه اصلا به آنها سودي تعلق نمي گيرد و انگيزه اصلي سپرده گذار تنها حفظ و نگهداري موجودي و استفاده از خدمات بانكي است. در بيانيه بانك مركزي آمده كه طي سالهاي گذشته حدود 86 درصد از سپرده گذاران بانك ها كمتر از يك ميليون ريال و حدود 65 درصد از آنها كمتر از يكصد هزار ريال موجودي داشته اند.
آمارهاي موجود ديگر، حاكي از آن است كه 2درصد سپرده گذاران دارنده 70درصد موجودي سپرده هاي بانكي هستند و 98 درصد باقي سپرده گذاران، دارنده 30 درصد سپرده هاي بانكي هستند.
به عبارت ديگر از 700 هزارميليارد ريال دارايي نقدي نزد بانك ها ، 490 هزار ميليارد آن متعلق به 2درصد از سپرده گذار ي هاست.
غيرعادلانه ترين شكل توزيع جوايز
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي در گزارشي اعلام كرد كه اعطاي بخش كوچكي از سود حاصله حساب ها، آن هم از طريق قرعه كشي به گروه بسيار اندكي از صاحبان حساب هاي پس انداز قرض الحسنه غيرعادلانه ترين شكل توزيع درآمد است و تقسيم سود حاصل از پس اندازها به صورت قرعه كشي و اعطاي جوايز بسيار فريبنده و تبليغات گسترده از طريق رسانه هاي گروهي، افزون بر تحميل بخت آزمايي، با تعريف و جايگاه بانك به عنوان يك موسسه مهم اقتصادي منافات دارد.
اعطاي اينگونه جوايز و تبليغات گسترده سبب مي شود تا سپرده هاي پس انداز، ثبات خود را از دست بدهند.اگر مردم با اهداف خيرخواهانه در حساب هاي قرض الحسنه سرمايه گذاري كنند، تعيين جوايز بزرگ و جنجالي ارزش اين عمل را زير سوال مي برد.
اعطاي جوايز فريبنده و تبليغات گسترده از طريق رسانه هاي گروهي، علاوه بر تحميل هزينه هاي زياد تبليغات، بانك ها را به رديف موسسات اعانه ملي و بخت آزمايي تنزل مي دهد تا جايي كه ديگربا تعريف جايگاه بانك به عنوان يك موسسه مهم اقتصادي در تضاد است و ايجاد رقابت ناسالم بين بانك ها در دراز مدت به ضرر بازار پولي ومالي كشور تمام مي شود.
متاسفانه ديگر ميان تبليغات براي سرمايه گذاري در قرض الحسنه ها و تبليغات براي خريد مواد خوراكي تفاوتي وجود ندارد.
عدم انطباق با بانكداري اسلامي
اگر رقم كلي جوايزي كه توسط بانك ها به سپرده گذاران پرداخت مي شود، ناشي از سود سرمايه آنان باشد، طبق اصل عدالت در فقه اسلامي بايد سود براساس ميزان و مدت سرمايه گذاري سپرده گذاران بين آنها تقسيم شود، اما در روش قرعه كشي، سهم برخي از سپرده گذاران به ديگران تعلق مي گيرد و بدين ترتيب اين روش با اصل عدالت فقه اسلامي مغايرت دارد.
در حســـاب هاي قرض الحسنه، سپرده گذار، سرمايه خود را به تمليك بانك درآورده و بانك نيز با سرمايه گذاري بخشي از اين سپرده ها، سودي به دست آورده و بخشي از آن سود را به صورت جوايز به برخي از سپرده گذاران اهدا مي كند كه اين امر از نظر حقوقي مشكلي ندارد.
براساس ديدگاه موازين اقتصاد اسلامي، چون اين جوايز از سود منابع سپرده گذاران تهيه مي شود، بايد به صورت عادلانه بين آنها تقسيم شود، ولي روش قرعه كشي شيوه نامناسبي براي تقسيم اين سود است و سپرده گذاران بايد از اين سود به طور عادلانه بهره مند شود.
چالش هاي قانوني
با اينكه بانك مركزي اعلام كرده كه حتي يك ريال از حساب هاي قرض الحسنه تاكنون به امور متفرقه اختصاص نيافته و همه فعاليت ها كاملا قانوني است، اما محمد شاهي عربلو، رئيس كميسيون اقتصاد، در مجلس اعلام كرده كه تاكنون در دوره هاي مختلف مجلس، كار كارشناسي و بررسي دقيق روي نحوه تعيين جوايز حساب هاي قرض الحسنه انجام نشده و اين جوايز طي اين مدت با چالش هاي گوناگوني روبه رو بوده است.
هر چند بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار بر نحوه تعيين اين جوايز نظارت مي كنند، اما مجلس شوراي اسلامي نيز از جهت وظايف نظارتي خود بايد اقدامات برنامه ريزي شده و موثري در اين زمينه انجام دهد.
عربلو از تشكيل كميته اي براي بررسي شيوه تعيين جوايز حساب هاي قرض الحسنه خبر داده است. كميسيون اقتصادي مجلس با كمك كارشناسان نظام بانكي، بانك مركزي و همكاري مركز پژوهش هاي مجلس، طرحي را براي اصلاح روند تعيين اين جوايز تدوين خواهد كرد كه پس از آن چارچوبي براي تعيين اين جوايز تبيين خواهد شد.
پيش به سوي تعيين جوايز معنوي
اما بعد از اينكه انتقادات زيادي به جوايز تعيين شده توسط بانك ها وارد شد و رئيس كل بانك مركزي در نامه اي به بانك هاي كشور خواستار تغيير در نحوه اعطاي جوايز شد، كارشناسان امور بانكي هم معتقدند كه تعيين جوايز معنوي، مردم را براي سپرده گذاري در اين حساب ها بيشتر ترغيب مي كند.
از سوي ديگر با اين روش، عده اي كه به دلايل مادي به صورت مقطعي در حساب هاي قرض الحسنه سرمايه گذاري مي كردند، حذف شده و عده بيشتري كه به محاسن اخروي كار اعتقاد دارند، جذب خواهند شد.
حتي در اين ميان، برخي از مديران عامل بانك ها اعلام كردند كه از تعيين جوايز جنجالي بايد پرهيز شود و اينگونه جوايز، نفس عمل قرض الحسنه را مخدوش مي كند. حالا در كنار جوايز بزرگ چند ميليارد ريالي و واحدهاي مسكوني به همراه خودرو سواري و صدها خودرو و هزاران سكه بهار آزادي، جوايز معنوي هم جاي كوچكي را براي خود باز كرده اند. تامين زندگي سرباز متاهل، هزينه دانشجو، تعمير اماكن متبركه، هزينه درمان بيماران و.. از جمله اين جوايز هستند.
حالا اينكه چگونه اين جوايز به دست اين افراد نيازمند كمك مي رسد، پاسخ اين است كه فردي كه برنده يكي از جوايز معنوي شده، بايد افراد نيازمند يا متناسب با موارد پيش بيني شده در نوع جايزه ها را پيدا كرده و به بانك معرفي كند.
اما آن بخش از جوايز كه قطعي است به خود اشخاص واگذار خواهد شد. در اين ميان كارشناسان امور بانكي هم معتقدند كه بهتر است نوعي از جوايز معنوي براي حساب هاي قرض الحسنه تعيين شود كه تاثيرات آن براي خود سپرده گذاران ملموس باشد.
روياي خانه دار شدن و ثروتمند شدن با چند عدد هزار توماني، رويايي بزرگ، اما در ذهن همه دست يافتني است، اما بعد از قرعه كشي هزاران نفر نااميد از اينكه پرنده بخت بر شانه ديگري نشسته، اندك موجودي خود را برداشته و در بانك ديگري كه هنوز فرصت افتتاح حساب دارد سپرده گذاري مي كنند. در اين بخت آزمايي، هر كس شانس خود را امتحان مي كند.

تعدادي از بانك  ها جوايز آخرين دوره قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه خود را به شرح زير در روزنامه هاي كثير الانتشار اعلام كردند:
جوايز بانك ملت
۱۵ كيلومتر اسكناس. 2000 توماني
۱۲ كيلومتر اسكناس 2000 توماني
10 كيلومتر اسكناس 2000 توماني
۴۰ دستگاه ماكسيما
۵۰ دستگاه زانتيا
۲۴۰ دستگاه پژو 206
جوايز بانك ملي
دو جايزه يك ميليارد و 500 ميليون ريالي
يك واحد ويلا در شمال ايران به همراه مزدا سواري و كليه لوازم
۷۶ واحد مسكوني در مشهد و شمال ايران
800 دستگاه اتومبيل هيونداي و پژو 206
۷۶ هزينه حج واجب و هزاران سكه بهار آزادي
جوايز بانك رفاه
۴۵ جايزه 45 ميليون توماني
145 دستگاه پژو 206
۲۴۵ كمك هزينه سفر حج عمره
345 كمك هزينه خريد رايانه
445 كمك هزينه سفر به عتبات عاليات
يكهزار و 645 قطعه سكه نيم بهار آزادي
2 هزار و 745 قطعه سكه ربع بهار آزادي و ميلياردها ريال جايزه نقدي ديگر.
جوايز بانك صادرات
۱۰ جايزه ويژه 000/000/000/1 ريالي
۵۳ كمك هزينه خريدمسكن
۵۳ خودرو سواري مزدا
۱۵۳ خودرو سواري پژو 206
۴۵۳ خودرو سواري پرايد
۲۵۳ كمك هزينه خريد خودرو
۲۵۳ كمك هزينه وديعه اجاره مسكن
۳۵۳ كمك هزينه سفرهاي زيارتي
۳۵۳ كمك هزينه ازدواج و تهيه جهيزيه
۳۵۳ كمك هزينه خريد لوازم خانگي
۱۵۳كمك هزينه به خانواده بي سرپرست
153 كمك هزينه به بيماران نيازمند پيوند اعضا
53 كمك هزينه تجهيز و ترميم نمازخانه ها
۱۵۳ كمك هزينه تجهيز مراكز آموزشي و درماني
۲۵۳ كمك هزينه به سرباز متاهل و...

زندگي ام زير و رو خواهد شد!
دكتر مهدي تقوي (اقتصاددان) در خصوص جوايز قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه بانك ها گفت: طبيعي است كه بابت سپرده گذاري در حساب هاي قرض الحسنه بايد سودي به بار آيد، چراكه امروزه بسيار كم هستند افرادي كه براي امر ثواب و پرخير قرض الحسنه در آن شركت كنند، بلكه اكثر افراد به دنبال سود خود هستند و از آنجا كه طبق مقررات بانكداري، به سپرده هاي قرض الحسنه سود پرداخت نمي شود، براي جلب مشتري بايد با اعطاي جوايز، آنان را به اين مسير هدايت كرد.
وي افزود: نمي توان جوايزي با ارزش اندك پرداخت، چراكه هم ميزان مشاركت عمومي را بشدت كاهش مي دهد و هم براي فرد سپرده گذار موجب ضرر و زيان مي شود. وقتي شما مبلغي را در بانك مي گذاريد كه به مدت يك سال بماند، بايد تا سال آينده كه نرخ رشد تورم 16 درصد است، حداقل 16 درصدتان را بانك به شما بدهد تا بي حساب شويد، ضمن آنكه اگر به شما بگويند پول بگذاريد و هيچي پرداخت نخواهد شد، آيا اين كار را خواهيد كرد؟
وي نظرش را در مورد خرد كردن هزينه يك الگانس بين تعداد زيادي جايزه گفت: باز هم نمي تواند در مورد جلب مشتري موفق عمل كند، چراكه بسياري هستند كه پس از پايان مراسم قرعه كشي، پولشان را برمي دارند و اكثرا به اميد دريافت جايزه ويژه شركت مي كنند. يك سكه اگرچه هزاران تعداد هم باشد، اما براي يك نفر، دردي را دوا نخواهد كرد، اما يك الگانس زندگي يك نفر را از اين رو به آن رو خواهد كرد. توجه داشته باشيد كه افرادي با سرمايه كلان در اين قرعه كشي ها شركت نخواهند كرد، اما افراد نيازمند چشم اميد بسياري دارند.
دكتر تقوي افزود: جمع كل جوايز در مجموع، سه درصد از هفت درصد براي بانك هزينه دربرخواهد داشت. پس بانك سود خواهد كرد، اما اگر شما پولتان را كوتاه مدت به بانك بسپاريد، هفت تا هشت درصد بهره مي بريد، در صورتي كه با جمع پول ميليون ها انسان، بانك ها قدرت پرداخت وام به مردم را دارند كه ميزان سودشان 28 درصد بود و بتازگي پايين آمده است.

خبر
000582.jpg
افزايش سرانه توليد ناخالص داخلي
صندوق بين المللي پول در گزارشي از سرانه توليد ناخالص داخلي 179 كشور اعلام كرد: متوسط سرانه توليد ناخالص داخلي در كشورهاي توسعه يافته حدود 40 هزار دلار است كه بيش از 14 برابر سرانه توليد ناخالص داخلي 2 هزار و 800 دلاري ايران است.
بنابر اين گزارش، رتبه جهاني ايران از لحاظ سرانه توليد ناخالص داخلي در سال گذشته، 86 بوده است و پيش بيني مي شود كه اين رتبه در سالهاي جاري و آينده نيز حفظ شود.
صندوق بين المللي پول افزود: سرانه توليد ناخالص داخلي ايران در سال گذشته 2 هزار و 475 دلار بوده است و پيش بيني مي شود اين رقم در سال 2006 ميلادي به 3هزار و 90 دلار افزايش يابد.
گزارش صندوق بين المللي پول حاكي است: لوكزامبورگ با سرانه توليد ناخالص داخلي 78 هزار دلاري، در رتبه نخست جهان قرار دارد و نروژ با سرانه توليد ناخالص داخلي 61 هزار دلاري، رتبه دوم جهان را به خود اختصاص داده است.
000594.jpg
هزينه هاي ارزان اينترنتي
براساس گزارش بانك جهاني، ايران ارزان ترين كشور جهان در زمينه هزينه هاي اينترنتي است. ايران از نظر هزينه استفاده از اينترنت، ارزان ترين كشور جهان و از نظر تعداد كاربران اينترنتي، پنجاه و چهارمين كشور جهان شناخته شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، بانك جهاني در گزارشي از شاخص هاي اطلاعاتي در كشورهاي مختلف اعلام كرد:  متوسط قيمت هر بيست ساعت استفاده از اينترنت در ايران شش دلار است كه بدين ترتيب، ايران ارزان ترين كشور در سطح جهان از اين نظر شناخته شده است.
بر اساس اين گزارش، متوسط هزينه  جهاني هر بيست ساعت استفاده از اينترنت 37 دلار و متوسط اين هزينه در خاورميانه 31 دلار است.
جمهوري آفريقاي مركزي، سودان و هائيتي به ترتيب گران ترين كشورهاي جهان از نظر هزينه هاي استفاده از اينترنت هستند.
هزينه استفاده از هر بيست ساعت اينترنت در آفريقاي مركزي يكصد و 75 دلار، در سودان يكصد و 61 دلار و در هائيتي يكصد و 30 دلار اعلام شده است.
000558.jpg
افزايش 200 درصدي صادرات بازارچه هاي خراسان
صادرات كالا از بازارچه هاي مرزي استان خراسان جنوبي در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، 218 درصد افزايش داشته است.
مهندس مسعودي درگفت وگو با مهر با بيان مطلب فوق افزود: طي چهار ماه اول امسال، 55ميليون و 203 هزار و 219 دلار كالا از بازارچه هاي مرزي به افغانستان صادر شد.
در اين استان، چهار بازارچه مرزي ميل 73، ميل،۷۵ دو كوهانه و يزدان، صادرات كالا به خارج از كشور را انجام مي دهند.
صادرات كالا از بازارچه مرزي ميل 75، طي چهار ماه اول امسال 20 درصد رشد داشته است.
كل صادرات از اين بازارچه مرزي، طي سال گذشته حدود 40 ميليون دلار بود، در حالي كه طي چهار ماه اول امسال حدود 22 ميليون دلار از اين بازارچه صادرات انجام شد.
رئيس سازمان بازارچه هاي مرزي خراسان جنوبي گفت: سياست اين سازمان بر افزايش صادرات است و با اعلام رسمي شدن معبر ميل 73 و يزدان، اميدواريم صادرات افزايش يابد.
عمده صادرات از بازارچه هاي مرزي اين استان شامل انواع موادغذايي، مصالح و وسايل ساختماني، موتورسيكلت، مواد بهداشتي، فرش و موكت، قير، تيرآهن و مصنوعات چوبي و فلزي است.
او با اشاره به توانمندي هاي بازارچه مرزي
ميل 73 گفت: در اين بازارچه 5 باب انبار
500 تني، سردخانه مواد غذايي 60 تني، احداث و نصب باسكول 60 تني و 40 باب غرفه تجاري براي تشويق و رونق صادرات احداث شده است.
از اهداف ايجاد بازارچه هاي مرزي، ايجاد اشتغال براي مرزنشينان، امنيت پايدار و كاهش تخلفات بوده است كه از زمان تاسيس بازارچه هاي مرزي براي 250 نفر به طور مستقيم و حدود يكهزار و 500 نفر به صورت غيرمستقيم ايجاد اشتغال شده است. اين بازارچه در سال گذشته از نظر رعايت كيفيت و استاندارد كالاهاي صادراتي مقام اول استان هاي خراسان و ازنظر عملكرد، مقام دوم كشور را كسب كرده است.
مسلما با توجه به شرايط جغرافيايي و معيشتي مناطق مرزي و محدوديت هاي اشتغال در اين نقاط از كشورمان، برنامه ريزي و اجراي پروژه هايي مانند بازارچه هاي مرزي مي تواند علاوه بر بهبودبخشيدن به وضعيت اقتصادي مردم ساكن اين نواحي، باعث ايجاد شرايط حسن همجواري بين ايران وكشورهاي همسايه شود.

يادداشت
000591.jpg
عشق الگانس و بي .ام.و
دكتر جمشيد پژويان، كارشناس امور بانكي: قرعه كشي حساب هاي قرض الحسنه در واقع راهي است براي جلب منابع رايگان توسط بانك ها، چراكه بانك ها موظف نيستند به حساب هاي قرض الحسنه سود يا بهره پرداخت كنند. در واقع طبق قوانين بانكداري به اين نوع حساب ها، سود تعلق نمي گيرد، ضمن آنكه مي توانند با دادن جايزه از منابع رايگان استفاده كنند. اين امر كاملا منطقي است، اما قاعدتا مي توان از راه هاي بهتري نيز استفاده كرد.
من مطمئن نيستم، اما تصور مي كنم بانك ها از منابع قرض الحسنه براي كارهاي ديگر نيز استفاده مي كنند، ضمن آنكه از تخفيف جوايز نيز سودي را دريافت مي كنند.
پرداخت سود به قرض الحسنه خلاف قانون و شرع است، پس براي جلب مشتري به اين اقدام بايد جبران از طريقي برطرف شود كه اين طريق شامل پرداخت جوايز است. افزايش نرخ جوايز ويژه نيز دو دليل دارد؛ اول آنكه بانك ها براي هدايت مردم به سوي خودشان و دوام در بازار رقابت، مجبور به افزايش و چشمگير كردن بانك شان هستند و از سوي ديگر نيز طبق يك نظريه اقتصادي تحت عنوان شرايط نامطمئن و ريسك پذير ، حتي افرادي كه ريسك گريز هستند، از شركت در چنين شرايطي ترس و واهمه ندارند.
هر فردي حاضر است در ازاي يك مبلغ اندك اين ريسك را بپذيرد كه به سود كلاني دست يابد و در صورت برنده شدن، زندگي اش از اين رو به آن رو خواهد شد. به عنوان مثال در آمريكا با خريد يك دلار بليت، احتمال برنده شدن 30 ميليون دلار بسيار كم است، اما در صورت برنده شدن به ريسكش مي ارزد.
به نظر من بهتر است قرض الحسنه در جايگاه خودش باقي بماند. قرض الحسنه از لحاظ اقتصادي جايگاه خاص خودش را دارد. بهتر آن است كه واقعا كساني كه مي خواهند در امر قرض الحسنه و ثواب آن شركت كنند، براساس اعتقاداتشان عمل كنند و جوايز به آنهايي كه نياز واقعي دارند، پرداخت شود.
در اين ميان بانك ها تنها با افزايش سود سپرده هاي معمولي يا افزايش نرخ سپرده هاي پس انداز مي توانند اين نقصان را جبران كنند كه به جهت وجود محدوديت هايي در نظام بانكي، عملا امكانپذير نيست و از تفاوت بين اينها هزينه را تامين كنند و سودشان را از اعتبارات به دست آورند.
تنها علت ضربه پذيري بانك ها، عدم اعتقاد آنها به استفاده از متخصصان است. اهداي جوايز معنوي هم راه ديگري براي جلب مشتري است. ما در خيلي از مواقع، غيركارآمد عمل مي كنيم و به دليل همين غيركارآمدي، دست به كارهاي عجيب و غريبي مي زنيم. درواقع بايد منابع اين قرض الحسنه ها به نيازمندترين افراد پرداخت شود كه در چنين شرايطي چه كسي از صحت نيازمندي فرد معرفي شده مطلع خواهد شد؟
000585.jpg
كمك به نيازمندان يا بخت آزمايي
حسين حشمتي مولايي/كارشناس امور بانكي- تعيين جوايز بزرگ براي حساب هاي قرض الحسنه توسط بانك هاي كشور، موجب ايجاد رقابتي ناسالم در بازار پولي و مالي كشور مي شود و مفهوم واقعي قرض الحسنه را از بين مي برد.
قرض الحسنه يك روش نوآورانه در سيستم بانكداري اسلامي است. مردم با اهداف خيرخواهانه در حساب هاي قرض الحسنه سرمايه گذاري مي كنند و ارزش اين عمل بسيار بالاتر از آن است كه ما اين حساب ها را تحت پوشش روش هاي بخت آزمايي قرار دهيم. سپرده هاي قرض الحسنه بايد در اختيار محرومان و اقشار ضعيف جامعه قرار بگيرد، اما در حال حاضر اين حساب ها جنبه لاتاري پيدا كرده و تبليغات براي سرمايه گذاري در اين حساب ها كاملا تجاري شده است.استفاده از درآمدهاي مردم سالار قرض الحسنه نياز به يك برنامه ريزي دقيق و صحيح دارد. هر چند از تعيين جوايز مي توان براي تشويق مردم نسبت به سرمايه گذاري در حساب هاي قرض الحسنه استفاده كرد، اما اين روش نبايد مبناي كار قرار گيرد.
000588.jpg
جوايز معنوي براي صاحبان حساب
دكتر حســــين كدخدايي‎/ كارشناس امور بانكي- تعيين جوايز معنوي براي حساب هاي قرض الحسنه، مردم را براي سپرده گذاري بيشتر در اين حساب ها ترغيب مي كند. اين جوايز موجب تشويق افراد خير و نيكوكار براي سپرده گذاري در اين حساب ها شده و تاثيرات مثبت اجتماعي در كشور را در پي دارد.
اين حركت، جامعه را از هياهوي سپرده گذاري براي جمع آوري پول و سودهاي كلان دور مي كند. البته ممكن است اين شيوه جديد با اشكالاتي همراه شود، اما اين امر نمي تواند تاثيرات آن را خيلي تحت تاثير قرار دهد.قضاوت در مورد موفقيت اين روش مستلزم گذشت زمان است. اگر با مرور زمان، بانك ها اين روش را ادامه دهند، مشخص مي شود اين روش با استقبال رو به رو شده و موفقيت آميز بوده است و اگر بانك ها پس از مدتي روش خود را تغيير دهند، اين امر نشان دهنده نقايص اين روش خواهد بود.
بهتر است بانك ها جوايز معنوي را بيشتر براي خود صاحبان حساب هاي قرض الحسنه در نظر بگيرند.

دخل و خرج
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |