سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۷
مطالعه در آشفته بازار مسكن
انتظار شيرين براي گذار از سايه ركود
000627.jpg
ندا معماري پور
افزايش وام مسكن براي خروج از بحران مسكن و ركود بازار خريد و فروش در شرايطي كه تنها 30 درصد قدرت خريد مردم را افزايش مي دهد ، كمكي به كاهش فاصله بازار عرضه و تقاضا نمي كند
ضرورت سرمايه گذاري و توسعه در بخش مسكن، در راستاي تحقق اصل 43 قانون اساسي در خصوص استقلال اقتصادي، ريشه كن كردن فقر و تامين نيازهاي اساسي و اصل 44 در تاكيد اصل 43 و عملياتي شدن آن، بي هيچ شبهه و تعليلي، از اهداف برنامه چهارم توسعه نيز قرار گرفته است. اين رويكرد، در ادامه نياز قشر گسترده فاقد مسكن كه متوسط نياز سالانه اي بالغ بر 600 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي را خاطرنشان مي كند، پيش بيني شده است.
همچنين براساس تحقيقات به عمل آمده، نياز به
يك ميليون واحد مسكوني براي دهك درآمدي يك تا پنج كه دهك هاي يك تا سه آن مربوط به محروم ترين اقشار بوده، برآورد شده است.
اين آمار به همراه نيازسنجي به عمل آمده براي تهيه مسكن كه متوسط نياز سالانه اي بالغ بر 600 هزار واحد مسكوني شهري و روستايي در اختيار قرار مي دهد، دلايل در اولويت قرار دادن 7/4 درصد كل اعتبارات كه رقمي نزديك به 7 هزار و 695 ميليارد ريال به بخش مسكن و عمران شهري و روستايي است را روشن مي سازد.
سايه اي سنگين
اما چرا بازار مسكن چند سالي است در ركود
فرو رفته است؟ آيا سرمايه ها از اين بخش فرار كرده اند يا امنيت سرمايه گذاري وجود ندارد؟ يا اينكه چرخه اقتصادي بازار مسكن فاقد اعتبارات لازم است؟
سال 83 در حالي به پايان رسيد كه ضوابط وام مسكن درخصوص ميزان كارمزد، اقساط و مدت بازپرداخت، تغيير نكرد و بزرگترين توفيقي كه در اين زمينه حاصل شد، پرداخت وام مسكن براي تمام واحدها (نوساز و غيركلنگي) و تصويب آن از سوي شوراي عالي پول و اعتبار بود تا شايد بازار مسكن از ركود بيرون آيد.
اما در حالي كه نيمه اول سال جاري رو به پايان است، ركود در بازار مسكن همچنان حكمفرماست.
يك مسير بي كناره
با جست وجو در مشكلات موجود،  عواملي چون موارد زير مشاهده مي شود كه به صورت پرسش هاي بي پاسخ همچنان سنگيني خود را بر بازار مسكن وارد مي كنند: قشر عظيمي از متقاضيان مسكن، بيمه شدگان تامين اجتماعي هستند. به گفته غلامرضا سليماني، مديرعامل سازمان تامين اجتماعي،  تخصيص
۵۰ ميليارد تومان وام براي بيمه شدگان و توزيع آن بين 460 شعبه تامين اجتماعي براي تمامي امور ضروري بيمه شدگان اعم از ازدواج، مسكن و ... در نظر گرفته شده است و در اين ميان تنها 10 هزار نفر از بيمه شدگان فاقد مسكن، مشمول دريافت وام 70 ميليون ريالي مسكن مي شوند!
آمار به دست آمده حاكي از آن است كه بيمه تامين اجتماعي نيز نتوانسته براي بيمه شدگان فاقد سرپناه خويش پاسخگو باشد.
از سوي ديگر، 38 هزار جانبار در كشور فاقد مسكن هستند. به گفته نادر كامكار معاون تامين مسكن سازمان امور جانبازان، 38 هزار جانباز متعلق به برنامه هاي اول و دوم و 15 هزار جانبار تعيين درصد شده از سال 82 تاكنون، فاقد مسكن هستند. بحران بي مسكني براي قشري كه ضرورت توجه به آنها در اولويت قرار گرفته و بعضا به دليل شرايط نامناسب جسمي و روحي، كارآيي لازم را از دست داده و در سپرده گذاري و پرداخت بموقع اقساط، پيوسته دچار مشكل مي شوند، معضلي جدي است كه آسيب ها و جراحات وارده را براي آنها مخاطره آميزتر مي كند!
بحث وام مسكن فرهنگيان نيز بخصوص طي يك سال گذشته (مرداد 83 تا مرداد 84) از موضوع هاي روز بوده است.
در شرايطي كه مشاور وزير آموزش و پرورش،  مردادماه سال گذشته خبر از واگذاري 45 هزار واحد مسكوني و۲۰ هزار قطعه زمين براي فرهنگيان و افزايش وام مسكن فرهنگيان از 900 ميليارد ريال به يكهزار ميليارد، از محل تبصره 15 قانون بودجه را داد، در مهر ماه همان سال از عدم پرداخت وام مزبور به فرهنگيان خبر داد و بالاخره جمعيت 330 هزار نفري فرهنگي فاقد مسكن تا پايان سال 83 موفق به دريافت وام مسكن نشدند. اين در حالي است كه 60 هزار واحد مسكوني فرهنگيان به دليل عدم تخصيص اعتبار بانكي، ناتمام و بلاتكليف مانده است.
لازم به ذكر است كه وام مسكن فرهنگيان در قانون بودجه 84 به تصويب رسيده است و شركت تعاوني مسكن فرهنگيان، به علت راكد ماندن احداث 50 هزار واحد مسكوني، ورشكستگي پيدا كرده است.
انتظارهاي شيرين
اما افزايش سقف وام مسكن در شكستن ركود بازار مسكن چه نقشي دارد و در ميان علت هاي كارگشا در جايگاه چندم قرار دارد؟
علي اكبر آقايي، رئيس كميسيون عمران و
حمل و نقل مجلس شوراي اسلامي، افزايش وام مسكن از 7 ميليون به 12 ميليون تومان را در رونق بازار مسكن و كاهش ركود موجود موثر ياد مي كند، چرا كه آن را عاملي جهت تشويق دولت به جذب سرمايه گذاري در اين بخش مي داند.
مهدي موذن، رئيس كانون كاردان هاي فني ساختمان نيز، اين اقدام دولت را در راستاي افزايش ساخت وساز در شهر تهران مثبت ارزيابي مي كند كه نبايد با اظهارات حاشيه اي، از موثر بودن آن كاست.
مهيار اردشيري، كارشناس شهرسازي و معماري، افزايش وام مسكن را موجب افزايش توان اقتصادي مردم و در نتيجه بازگشت سرمايه به بخش مسكن عنوان مي كند. توجه به رونق بازار مسكن و افزايش نقدينگي در اين قسمت، از نگاه ديگري نيز حائز اهميت است؛ يك كارشناس اقتصادي براساس تحقيقات انجام شده، به اهميت ارتباط متقابل رشد اقتصادي و فعاليت هاي ساختماني اشاره مي كند. براساس اين تحقيق در مراحل اوليه توسعه، افزايش فعاليت هاي ساختماني بر آهنگ رشد اقتصادي كشور ، تاثير فزآينده مي گذارد و در مراحل بعدي، خودتحت تاثير رشد اقتصادي گسترش مي يابد. اين كارشناس و محقق نظام بانكي، بخش مسكن را موتور محركه اقتصاد ملي مطرح مي كند كه نقش اساسي در ايجاد اشتغال و ارزش افزوده دارد.
بخش اجرايي وارد عمل مي شود
وام مسكن۱۸ميليون توماني، در اول مرداد سال جاري با اكثريت آرا در شوراي پول و اعتبار تصويب شد و از آن پس در اختيار بانك مسكن قرار گرفت.
فرشچيان، مديرعامل بانك مسكن، زمان اجراي طرح را تا آبان ماه اعلام كرده كه قابل تمديد است. به گفته وي در اين طرح ارائه تسهيلات بدون سپرده گذاري، ممكن شده است.
فرشچيـــــــان از ارائــــــه تسهيلات بدون سپرده گذاري، تاسقف۱۸۰ميليون ريال خبر داده كه 120ميليون ريال آن با سپرده و 60ميليون ريال بدون سپرده گذاري پرداخت مي شود.
وي نرخ سود تسهيلات با سپرده گذاري را 15درصد و نرخ تسهيلات بدون سپرده گذاري را 16درصد عنوان كرده است. اقساط ماهانه نيز به صورت ساده يا تركيبي پيش بيني شده است كه ميزان اقساط تركيبي يا پلكاني متغير است و هر سال روند صعودي دارد.
ارزيابي يك تصميم گيري
به اعتقاد كارشناسان، سهم مسكن در سبد خانوار ايراني سه برابر ميانگين جهاني است. آمار به دست آمده نشان مي دهد، در حالي كه درصد هزينه مسكن نسبت به كل هزينه خانوار در دنيا كمتر از 10درصد است، ميانگين اين رقم در مناطق شهرنشين ايران حدود 32 درصد و براي اقشار آسيب پذير و كم درآمد، بيش از 70درصد است.
برخي صاحبنظران در اين بخش، افزايش وام مسكن را موجب بالا رفتن قدرت خريد مردم، امكان سرمايه گذاري مجدد و فروش خانه هاي خالي مي دانند و اصولا افزايش وام مسكن را در ادامه سياست توليد انبوه مسكن در سال گذشته، باعث ورود نقدينگي در بازار مسكن و رونق آن مي دانند.
كارشناسان ديگر، نظري متفاوت دارند، مبني بر اينكه افزايش سقف وام مسكن زماني مي تواند كارگشا باشد كه ساخت وساز توسط تعاوني هاي مسكن گسترش يافته و پاسخگوي نيازهاي مردم باشد. اين گروه معتقدند كه تا زماني كه بازار عرضه و تقاضا در بازار مسكن از نابرابري برخوردار است، هر اقدامي جهت افزايش تقاضا، پي آمد گراني مسكن و فاصله هميشگي با قدرت خريد را در برخواهد داشت. يك محقق و استاد دانشگاه در زمينه اقتصاد مسكن، عدم تعادل ميان عرضه و تقاضا را موجب ركود فعلي عنوان مي كند. بر اين اساس بازار پررونق همراه با تورم، به جاي بازار راكد بدون تورم، به وجود مي آيد و اين روند با افزايش وام و استمرار بازار پررونق همراه با تورم (به علت افزايش قيمت مسكن) ركود پياپي را موجب خواهد شد و
به اين ترتيب حلقه بسته ركود بي تورم و رونق با تورم، همچنان طي مي شود.
بايد توجه داشت كه افزايش تسهيلات بانكي به منظور پوشش دادن قشر عظيمي از متقاضيان مسكن، بدون توجه به نظرات كارشناسي و پشتوانه هاي مطالعاتي و تحقيقاتي، عوارض جانبي خود را به جا خواهد گذاشت و دست مصرف كنندگان را همچون گذشته از مطالبات اساسي خود كوتاه نگاه خواهد داشت. افزايش وام مسكن براي خروج از بحران مسكن و ركود بازار خريد و فروش در شرايطي كه تنها 30 درصد قدرت خريد مردم را افزايش مي دهد ، كمكي به كاهش فاصله بازار عرضه و تقاضا نمي كند و تا وقتي كه مسائلي همچون زمين شهري و مالكيت آن، فروش تراكم و بازپرداخت وام ها (در شرايطي كه بيش از 70درصد حقوق يك كارمند را به خود اختصاص مي دهد) حل نشده باقيمانده است و از سوي ديگر وجود مسائلي همچون ناكارآمدي طرح يكسان سازي نرخ سود بانكي، ناشناخته ماند ن گروه هاي هدف از طرح ارائه تسهيلات واگذاري مسكن و اتكاي بازار مسكن به مكانيزم بازار، حتي افزايش عرضه، موجب افزايش تعداد خانه هاي خالي مي شود.
اين پديده نيز طبيعي ترين شكل واكنش موجود است، وقتي كه بازار عرضه وتقاضا از يكديگر تبعيت نمي كنند. با گذشت يك ماه از ورود وام 18ميليون توماني، آن هم با امكان واگذاري به سندهاي دسته اول و ... تا 12سال ساخت، معاملات در املاك همچنان با كندي انجام مي شود. به گفته مشاوران املاك، رونق بازار
خريد و فروش، تا حدي مربوط به چرخش وام۱۲ميليون توماني و خريد و فروش آن است، هرچند متقاضيان اين وام نيز كمتر قشر كم درآمد و بي سرپناه هستند و بيشتر اشخاصي كه هميشه مقداري براي سرمايه گذاري دارند، از آن استفاده مي كنند.
... و حلقه مفقوده تامين مسكن براي قشر نيازمند و بي سرپناه، همچنان مفقوده است .

بامبو لاهيجان در خدمت ساخت و ساز
سيد سعيد حسيني- در دهه 50 شمسي بود كه كارشناسان چيني به منظور پرورش و بهره برداري از چاي لاهيجان، به كشورمان سفر كرده بودند. آنها گفتند كه سبد هاي بافته شده با گياه بامبو تاثير منفي روي بو، عطر و مزه چاي ندارد و بهتر است از سبد هايي با اين جنس براي جمع آوري و حمل چاي اعلاي ايراني استفاده شود و از طرفي شرايط جوي و محيطي سواحل شمالي و جنوبي كشور را براي رشد اين گياه ارزشمند، بسيار مناسب ارزيابي كردند. از همين زمان بود كه كاشت اين گياه البته نه در مقياس وسيع، در كشورمان آغاز شد و در حال حاضر در استان  هاي گيلان و مازندران (در شهرستان  هايي مثل لاهيجان، فومن) نوع تك ساق هاي گياه بامبو كاشته مي شود و اغلب در جهت مصارف غير از صنعت ساختمان و خصوصا در توليد صنايع دستي مثل سبد بافي، ساخت ميز و صندلي و... مورد استفاده قرار مي گيرد.
بامبو گياهي است از خانواده گندميان با ساقه بندبند و توخالي كه داراي بيش از يكهزار و 500 نوع مختلف است. اين گياه در مقابل نيرو هاي كششي حتي محكم تر از فولاد است و در عين حال بسيار ارزان تر و سبك تر از آن و مصالحي است بسيار مناسب براي احداث ساختمان  هاي سبك، ارزان، مقاوم و خصوصا در كار هاي ساز ه اي كه حالت اضطراري دارند، مثل احداث سرپناه ها و اردوگاه هاي موقت براي زلزله زدگان و سايرآسيب ديدگان و بازماندگان حوادث مختلف طبيعي و حتي غير طبيعي. اين گياه در مناطقي مثل باتلاق ها و سواحل دريا ها و درياچه ها و رودخانه ها كه آب كافي براي رشد آن در دسترس باشد، براحتي روييده و رشد مي كند. سواحلي آبي كشور هاي تايلند، چين، هند، آمريكا، بنگلادش، فيليپين، برزيل و كلمبيا كه از مهمترين كشور هاي توليد كننده اين گياه هستند، مكاني ايده آل براي رشد ونمو گياه بسيار با ارزش بامبو هستند. البته مناطق و شهر هاي ساحلي كشورمان در شمال و جنوب كشور كه تمام شرايط لازم براي پرورش و بهره برداري از اين گياه دارند را نبايد از قلم انداخت.
از مهمترين ويژگي هاي گياه بامبو مي توان به موارد زير اشاره كرد:
- در مقايسه با مصالحي مثل چوب ارزان تر بوده و در مدت زمان كوتاه تري به بهره برداري مي رسد. (تقريبا هر 4 سال يك بار). اين در حالي است كه دوره بهره برداري براي جنگل هاي شمال ايران را حدود 120سال بر آورد كرده اند. يعني در حدود 30 برابر گياه بامبو.
- عدم نياز اين گياه به مراقبت هاي خاص و پرهزينه.
- مقاومت كششي بالا كه حتي بعضي از انواع آن داراي مقاومت كششي بيشتر از فولاد هستند. نوعي از اين گياه كه در تايلند مي رويد داراي مقاومت كششي در حدود 504 نيوتن بر هر ميليمتر مربع است.
- شكل پذيري قابل توجه، يكنواختي مناسب و استحكام بالا در عين سبكي.
- مقاومت بالاي ساز ه اي در برابر نيرو هاي ناشي از باد و زلزله.
- توليد، نگهداري و بهره برداري از گياه بامبو به تكنولوژي پيچيده و صنعت وابسته نياز ندارد و با وسايل ساده و ابتدايي براحتي امكانپذير است.
- مقاومت بالا در برابر شرايط نامساعد جوي. براساس مشاهدات و تحقيقات صورت گرفته، در بمباران اتمي شهر هيروشيماي ژاپن، بامبو تنها گياهي بوده است كه توانسته در مقابل آن شرايط بسيار نامساعد محيطي دوام آورده و به حيات خود ادامه دهد.
- بامبو علاوه بر اينكه مصالح ساختماني طبيعي است و كاربرد صنعتي دارد، در حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي و جلوگيري از فرسايش خاك و تخريب جنگل ها بسيار سودمند است.
- اين گياه علاوه بر ساختمان، در صنايعي مثل چوب و كاغذ سازي و ... كاربرد فراوان دارد.
در ساختمان سازي از گياه بامبو در ساخت تير، ستون، خرپا ها، قاب  ها، مسلح كردن خاك و قطعات خشتي و بتني، كفسازي، ساخت سقف كاذب، ديوار هاي باربر و غير باربر و... استفاده مي شود.

يادداشت
پيرامون معماري پايدار
مهناز محمودي- معماري پايدار يكي از جريان هاي مهم معماري معاصر است؛ جرياني كه عكس العملي منطقي در برابر مسائل و مشكلات به وجود آمده عصر صنعت به شمار مي رود. همانگونه كه مي دانيم با انقلاب صنعتي و پيشرفت هاي فني- تكنولوژيكي در عرصه معماري ، معماري بومي اقصي نقاط دنيا كه با توجه به طبيعت و محيط پيرامون خود شكل مي گرفت و همساز با اقليم سر برمي افراشت، به دست فراموشي سپرده شد. معماري مدرن نيز كه زاده اين تحولات بود، به طور كل بستر شكل گيري معماري را ناديده گرفت. پيشرفت هاي عظيم تكنولوژي استخراج نفت و ساير ذخاير زيرزميني نيز استفاده هر چه بيشتر اين منابع تجديد ناپذير را فراهم آورد و لذا با وجود منابع سوختي فراواني كه در دسترس بود، تامين نيازهاي گرمايشي به راحتي ميسر شد.
دهه 70 را مي توان دهه آگاهي يافتن از بحران هاي زيست محيطي ناميد كه عكس العمل هايي را در دنيا ايجاد كرد كه توسعه پايدار يكي از آنهاست. توسعه پايدار كه در دهه 70 مطرح شد، حاصل شناخت عميق نسبت به محيط پيرامون بوده است. از آنجا كه طبق آمار، 50 درصد ذخاير سوختي در ساختمان ها مصرف مي شود، لذا جست وجوي راه حل اساسي براي اين معضل بديهي مي نمايد. نكته ديگر اينكه علاوه بر توجه به طبيعت، توجه به انسان نيز در اهم موارد قرار گرفت. انسان مدرن كه در پس جوامع صنعتي به ابزار بدل شده است، نقطه اصلي توجه توسعه پايدار است و مي توان گفت كه طراحي پايدار و توسعه پايدار به خاطر ابعاد انسان مدارانه و انسان گرايانه ارزش و اعتباري خاص يافته اند.
توسعه پايدار، توسعه اي است كيفي و متوجه كيفيات زندگي است و هدف از آن، بالا بردن سطح كيفيت زندگي براي آيندگان است.
توسعه پايدار در سه حيطه داراي مضامين عميقي است: 1 - پايداري محيطي 2 - پايداري اقتصادي 3- پايداري اجتماعي
در راستاي تحقق اهداف توسعه پايدار، پايداري محيطي در ارتباط با معماري اهميت زيادي دارد و مسائل زيست محيطي كه آينده بشر را به خطر انداخته است، معماران را به چاره انديشي وا داشته است.
پايداري محيطي با هدف حفظ محيط زيست بر موارد زير تاكيد دارد:
- كاهش اتلاف و پخش انرژي در محيط
- كاهش توليد تاثير گذارنده ها بر سلامت انسان
- استفاده از مواد قابل بازگشت به چرخه طبيعت
- رفع سموم مواد
پايداري محيطي در عرصه كار معماران نيز با اهداف زير تبيين مي شود:
- مصرف بهينه منابع انرژي
- استفاده از مصالح تجديد پذير
- حفاظت و عرضه انرژي و بازيافت كامل آن بدون ايجاد آلودگي
اصل طراحي پايدار بر اين نكته استوار است كه ساختمان، جزئي كوچك از طبيعت پيراموني است و بايد به عنوان بخشي از اكوسيستم عمل كند و در چرخه حيات قرار گيرد.
طراحي پايدار همانگونه كه ذكر شد، طراحي است مردمي و لذا كيفيت فضاهاي داخلي ساختمان اهميت ويژه اي مي يابند. حال اين سئوال مطرح است كه كيفيت خوب چگونه حاصل مي آيد؟ بدون ترديد كيفيت مطلوب بدون توجه به طبيعت، نورگيري مناسب فضاها و تهويه مطبوع فراهم نمي آيد. در ضمن از آنجا كه پايداري و ماندگاري خود ساختمان به عنوان يك پديده مد نظر است، لذا ساختن با كيفيت بالا و استفاده از مصالحي با قابليت ماندگاري طولاني نيز بايد در نظر گرفته شود. رسيدن به چنين شرايطي با استفاده از مديريت كارآمد و به كار گيري آخرين تكنولوژي ها صورت مي گيرد. دستيابي به استانداردهاي بالاي كيفيت، امنيت و آسايش كه در واقع سلامت انسان ها را تامين مي كند از مهمترين اهداف معماري پايدار است. در ضمن اينكه اين نكته را نبايد ناديده گرفت كه بهره گيري از تجربيات گذشتگان در بهبود كيفيت معماري، راهگشاي دستيابي به طراحي پايدار خواهد بود.
بهبود كيفيت معماري در طراحي پايدار در راستاي نيل به يك هدف صورت مي گيرد و آن  هم آسايش است. نكته مهمي كه در اين نوع معماري مورد توجه قرار مي گيرد، آن است كه تمامي عوامل دخيل در آسايش، مرتبط با هم و به صورت يك سيستم واحد در نظر گرفته مي شود. آنچه زيرمجموعه آسايش در معناي عام آن قرار مي گيرد عبارتند از: آسايش، آرامش، امنيت، ايمني و سلامت. آنچه به تفصيل پيرامون طراحي پايدار گفته شد، نشان دهنده نوعي نگرش به معماري است كه بر چند نكته اساسي اشاره دارد:1- كيفيت گرايي 2- توجه به آينده 3- توجه به محيط، لذا طراحي پايدار يك سبك فرمال نيست و برگرفته از شرايط زودگذر و هيجانات آني نيست، بلكه در بطن خود واجد مفاهيم عميقي است كه پيوند دهنده انسان، طبيعت و معماري است.

پيرامون
000630.jpg
موزه آذربايجان در يك نگاه
فرزانه هدفي- انديشه ايجاد گنجينه در شهر تبريز، طبق اطلاعات موجود به حدود 50 سال قبل برمي گردد. در آن سالها تلاش هاي زيادي از طرف فرهنگ دوستان شهر براي ايجاد گنجينه صورت گرفته تا اينكه در ارديبهشت 1337شمسي با هماهنگي ادارات فرهنگ و باستان شناسي و اوقاف وقت، لوح يادبود گنجينه آذربايجان برخاك نهاده شد. قبل از اين تاريخ تا گشايش رسمي گنجينه آذربايجان كه در مهر سال 1341شمسي صورت گرفت، از محل دبيرستان نجات سابق واقع در خيابان طالقاني، جنب ارك عليشاه تبريز، به عنوان محل نمايش اشياي باستاني استفاده مي شد. ساختمان كنوني گنجينه آذربايجان، واقع در خيابان امام خميني(ره) جنب مسجد كبود، بر اساس نقشه ترسيمي معمار و باستان شناس فرانسوي، آندره گدار و ترسيم مرحوم اسماعيل ديباج احداث شده است.اين گنجينه داراي سه سالن نمايش آثار در سه طبقه (زيرزمين، همكف و اول) به ابعاد 12*۳۷ متر و چند اتاق اداري و كتابخانه است.حوض مرمرين هشت پر، واقع در جلوي در ورودي موزه، مربوط به دوره قاجار است كه در خاكبرداري از اداره مخابرات در خيابان ارتش جنوبي، در سال 1347، كشف شده است. بناي ساختمان به صورت مستطيلي ساده با جرزهاي حجيم است، نماي آن آجري و داراي قاب بندي است و قاب هاي طاقي شكل زينت بخش قاب پنجره هستند. ورودي موزه در انتهاي پلكاني عظيم قرار دارد ولي حجم ورودي، برخلاف موزه ايران باستان در تهران، داراي سازه قابي و نه طاقي است.
مقاوم سازي در شهر و ساختمان
در ماهنامه شهر و ساختمان شماره 13 و 14 مي خوانيم: نقش بيمه در كنترل كيفيت ساختمان، مروري بر نقش مصالح استاندارد و نيروي شاغل، روياي مقاوم سازي كابوس زلزله، دلتنگي  شهري، شهرنشيني از سانفرانسيسكو تا تهران، گزارشي تحليلي از جايگاه صنعت بيمه در كنترل كيفيت ساختمان و....
000636.jpg
منشور با عنوان توسعه پايدار بم
قريب يك سال پيش، يعني هجدهم شهريور ماه 1383 ، كميته ملي توسعه پايدار با همكاري شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران، وزارت كشور، بنياد مسكن انقلاب اسلامي و استانداري كرمان در محل سالن اجتماعات وزارت مسكن و شهرسازي ميزبان همايشي بودند كه آن را كارگاه تخصصي تدوين منشور توسعه پايدار بم ناميدند.
در اين كارگاه، منشور توسعه پايدار بم كه حاصل توافق تعهدات مقامات و مسئولان دستگاه هاي ذي ربط در بازسازي و احياي بم با ديدگاه توسعه پايدار در زمينه عوامل زيست محيطي، كالبدي، اقتصادي، روانشناختي، فرهنگي و اجتماعي است، تدوين شد، يا قرار بود تدوين شود.
اكنون كه يك سال از آن زمان مي گذرد، بم هنوز مملو از كانكس است، مردم هنوز بي خانمان هستند و اصولا معلوم نيست كه تاثير اين منشور در ساخت و ساز شهر بم چه بوده است؟! شايسته است مسئولان ذي ربط گزارشي جامع از آنچه در بم اتفاق افتاده ارائه دهند.
000606.jpg
وام مسكن شناور شود
اينكه وام 18 ميليوني به درد چه كساني مي خورد و اينكه آيا در تهران اقشار كم درآمد توانايي دريافت و بازپرداخت آن را دارند، موضوعي است كه پاسخ آن كاملا روشن است!
واقعيت اين است كه 18 ميليون تومان تنها در شهرهاي كوچك مي تواند پوشش دهنده مصداق خود؛ يعني 80 درصد بهاي مسكن متوسط باشد (آن هم با اين خوشبيني كه گيرندگان آن توانايي پرداخت اقساط قريب 300 هزار توماني آن را داشته باشند!). در وضعيت حاضر به نظر مي رسد شناور بودن وام به اين صورت كه سقف رقم آن در تهران حدود 40 ميليون تومان در شهرهاي بزرگ، غير تهران حدود 25 ميليون و در شهرستان هاي كوچك با سقف 18 ميليون، آن هم با مدت بازپرداخت 30 ساله و سود تسهيلات يك رقمي مي تواند، در نگاهي واقع بين، در صاحب خانه شدن مردم كارساز باشد. يادآوري مي شود كه راهكارهايي چون اجاره به شرط تمليك نيز نبايد فراموش شود.
000624.jpg
جايزه اي براي زيبايي و خلاقيت
جايزه پالاديو كه نام خود را وامدار معمار دوره رنسانس است، با ديدگاه تكريم بهره گيري از خلاقيت هاي بشري در محيط مصنوع، با در نظرگرفتن دستاوردهاي انساني از گذشته تا حال و احياي سبك هاي گذشته، به انتخاب آثار مي پردازد.
جايزه امسال در عرصه مسكوني به ساختماني با سبك مستعمراتي كارائيب، اثري از معمار جيسون دانهام داده شد. اين خانه هرچند به لحاظ مباني نظري معماري حائز نكات جديدي نيست، اما تركيب چند رويكرد كه خاستگاه تاريخي دارند، توام با لحاظ كردن كاركردهاي لازم، آن را به محيطي زيبا و آرام جهت كاربر تبديل كرده است.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |