سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۷
وقتي دست، جايگزين زبان مي شود
دنياي اشاره ها
000621.jpg
محمد سرابي
ناشنوايان در درك بسياري از مفاهيم مشكل پيدا مي كنند. من براي بركت به خدا و زمين اشاره مي كنم. براي شما كه معني بركت را مي دانيد اين دو كافي هستند، ولي براي برخي از مددجويان بايد توضيحات بيشتري داد
تا به حال پيش آمده است كه شب ها يك ناشنوا را در خيابان ببينيد؟
با تاريك شدن هوا ناشنوايان به خانه برمي گردند. آنها نياز به روشنايي دارند تا حركت لب ها و اشاره  دست مخاطب خود را ببينند. آنها در دنياي اشاره ها زندگي مي كنند.
زبان اشاره دو نوع است، زبان حروف با الفباي دستي و زبان كلمات و مفاهيم. سالها قبل جبار باغچه بان الفباي دستي فارسي را با استفاده از شكل نوشتاري حروف فارسي ساخت و آموزش آن را آغاز كرد. باغچه بان تعدادي از اشاره هاي كلمات را نيز ابداع كرد و اكنون اين كار در پژوهشگاه زبان اشاره در دانشگاه علوم بهزيستي دنبال مي شود. برخي از اعضاي شوراي اين پژوهشگاه مانند محسن لوح موسوي از شاگردان مرحوم باغچه بان هستند. تمامي كلمات توسط اين پژوهشكده تاييد و سپس به چاپ مي رسد. تعداد كتاب هاي چاپ شده زبان اشاره تاكنون به چهار جلد رسيده و تدوين و تغيير كلمات ادامه دارد، خصوصا كه برخي از اشاره ها لزوما بايد به شكلي جديد درآيند.
اشاره هايي كه ساخته مي شوند، عموما سه دسته هستند:
۱ مفاهيمي كه با تحولات اجتماعي و فرهنگي زمان بايد به روز شوند، مانند دانشجو (گذشته)-  يك حركت تند با انگشت اشاره روي لب بالا. به اين دليل كه در واقعه تيراندازي به سمت شاه كه لب بالاي او زخمي شد، ضارب يك دانشجو معرفي شد. (اكنون) با تمام انگشتان به گيجگاه و بالاي سر اشاره مي شود، به اين معني كه ذهن رشد پيدا مي كند.
جارو كردن (گذشته) - حركت دستان كسي كه با جارو و خاك انداز، خاكروبه ها را جمع مي كند.
(اكنون) حركت دستان كسي كه لوله جاروبرقي را در دست گرفته است. خانم (گذشته) اشاره به موهاي مجعد پشت سر كه آرايش معمول زنان در سالهاي قبل بود.
(اكنون) اشاره دو دست به شكل هشت مانند بالاي روسري كه پوشش شناخته شده خانم ها است.
۲ مفاهيمي كه مبناي مشخصي نداشته اند و در نتيجه آموزش آن به كودكان مشكل است. مانند: تعجب (گذشته) - ضربه انگشتان دست راست به سمت چپ گلو (اكنون) اشاره به باز شدن سريع پلك ها و بالا رفتن ابرو
۳ مفاهيمي كه جديد هستند و پيش از اين وجود نداشتند.
ايدز ساختن حرف A با انگشتان دست راست و چپ
رايانه ترسيم صفحه نمايشگر و حركات انگشت روي صفحه كليد در اين موارد تلاش مي شود تا يك كلمه با توجه به اشاره بين المللي آن ساخته شود.
روستاي جهاني
مركــــز فدراسيون جهاني ناشنوايان
(World federation of deaf) در فنلاند قرار دارد و ايران زيرنظر سرپرست آسيايي اين فدراسيون (ژاپن) اداره مي شود. براي ارتباط ناشنوايان كشورهاي مختلف يك زبان بين المللي تدوين شده كه حدود 200 تا 300 كلمه را در خود جاي داده و الفباي دستي آن شامل الفباي لاتين مي شود، ولي ظاهرا ارتباط ايران با فدراسيون جهاني در حد مطلوب و موثر نيست. علاوه بر اين، اصل اول در ساختن اشاره ها، ساده  بودن در آموزش و كاربرد براي مددجويان محلي است. درباره اهميت محلي بودن بد نيست بدانيم در كشور افغانستان روستايي كوهستاني وجود دارد كه به دليل يك نقص ژنتيكي و ازدواج هاي مكرر فاميلي، بيش از 50 درصد ساكنان آن ناشنوا هستند. اين مردم به مرور زمان براي خود زبان اشاره خاصي ساخته اند كه تمامي احتياجات آنها را بدون مشكل برآورده مي سازد. دانشمنداني كه درباره اين روستاييان تحقيق كرده اند به اين نتيجه رسيده اند كه اگر درمان هاي لازم صورت نگيرد، در سالهاي بعد به طور كلي زبان افغاني در اين روستا از ميان خواهد رفت.
خدا و زمين
عليرضا نجف پور، مربي ناشنوايان مجتمع آموزشي آيت مي گويد: در ايران تعداد رابط هاي ناشنوايان بسيار كمتر از ميزان مورد نياز است. اين مورد را مقايسه كنيد با دانشگاه كالارت در آمريكا كه بيش از يكصد سال است، منحصرا براي ناشنوايان فعاليت مي كند. او كه خود ناشنواست به عنوان يكي از اعضاي پژوهشگاه زبان اشاره، مي گويد: ناشنوايان به دليل كم بودن دايره كلمات در درك بسياري از مفاهيم مشكل پيدا مي كنند. من براي بركت به خدا و زمين اشاره مي كنم. براي شما كه معني بركت را مي دانيد اين دو كافي هستند، ولي براي برخي از مددجويان بايد توضيحات خيلي بيشتري داد. شايد اين تصور غلط در مردم به وجود بيايد كه تعداد ناشنوايان در جامعه بيشتر بوده است، در واقع امر، ناشنواياني كه در گذشته به عنوان انسان هايي ناقص در خانه ها پنهان نگه داشته مي شدند، اكنون مي توانند در اجتماع حضور پيدا كنند، خواندن و نوشتن بياموزند و در كارخانه ها مشغول به كار شوند. از اتوبوس، مترو و ساير وسايل حمل و نقل استفاده كنند و تعدادي از برنامه هاي تلويزيوني را با كمك رابط كوچك كنار صفحه يا زيرنويس تماشا كنند. مي توانند با هم ازدواج كنند و فرزندان سالمي داشته باشند، ولي به ياد داشته باشيد كه هيچ گاه درباره اينكه نابينا بودن بهتر است يا ناشنوا بودن، قضاوت نكنيد.

مسجد امير كيش؛ نمادي از معماري اسلامي
درجزيره كيش با حدود 20هزارنفرجمعيت، تعداد 9 باب مسجد وجود دارد.
يكي از اين مساجد مسجد حضرت امير است كه قدمت آن به نزديك به 60 سال مي رسد و به علت ويژگي خاص معماري آن، در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
مسجد امير كه معنويت خاصي بين مردم كيش دارد، در بخش مركزي كيش قرار گرفته است؛ قبلا روستايي در اينجا بوده به نام ماشه كه پس از ايجاد مناطق آزاد، مردم از اينجا به بخش ديگر جزيره كوچ كردند.
از ويژ گي هاي اين مسجد، سبك اسلامي خاص آن است كه مناره و گنبد ندارد و مساحت آن حدود 800 مترمربع است.
تعداد زيادي درهاي كوچك چوبي براي ورود به شبستان مسجد تعبيه شده و تعداد آنها 18 عدد است و تنها يك نفر مي تواند وارد آن يا خارج شود، ولي همزمان 18 نفر مي توانند از اين درها وارد شبستان يا از آن خارج شوند. در مقابل درهاي ورودي، تعداد زيادي پنجره كوچك براي ورود وخروج هوا وخنك شدن وجود دارد.
سقف اين مسجد، چوبي بوده وتخته كوبي شده است  و شبستان آن به صورت مستطيل كم عرض و با طول زياد است كه عرض آن حدود 6 متر و طول آن 18 متر است.
اين مسجد جذابيت خاصي دارد و نماز خواندن در آن از معنويت خاصي برخوردار است .
ديگر مساجد جزيره كيش، مسجد خاتم الانبيا(ص) است كه محل برگزاري نماز جمعه است؛ گلدسته هاي رفيع آن و مشرف بودن به دريا موقعيتي خاص به اين مسجد كه در زميني به مساحت حدود يكهزار و 500 مترمربع بناشده، بخشيده است.
مسجد جامع نور مربوط به براداران اهل سنت است و در مقابل بازار سفين قرار دارد و معماري آن بسيار زيبا است كه نماز جمعه اهل تسنن در آنجا برگزارمي شود و تك مناره آن معروف است. اين مسجد در محله قديمي كيش قرار دارد.
مسجد امام حسن مجتبي (ع ) درشهرك صدف كه تلفيقي از معماري سنتي و جديد است و مساحت آن حدود 8 هزارمتربع است..
علاوه برمساجد ياد شده، مي توان مسجد رسول اكرم (ص)، مسجد جامع شرقي، مسجد جامع سفين، مسجد ديهو و مسجد هدايت، اشاره كرد.
در جزيره كيش، در كنار توسعه مراكز اقامتي و پذيرايي، گردشگري و بازارها، مساجد نيز مورد توجه قرار گرفته است و امروزه مساجد كيش از جمله مكان هاي تجمع مردمي و برگزاري عبادت و راز و نياز با خداست و مردم ساكن در جزيره و مسافران دراين مكان ها روح خود را پالايش مي كنند. علاوه بر مساجد ياد شده در كنار گردشگاه ها، اماكن ديدني و بازارها نيز نمازخانه هايي ايجاد شده تا گردشگران بتوانند از اين مكان ها براي اداي فريضه نماز استفاده كنند.

امروز
افزايش سرانه وام هاي دانشجويان
سرانه وام هاي دانشجويان دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در سال جاري تا 50 درصد افزايش يافت.
به گزارش ايسنا، دكتر اسدي،  رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر، اظهار كرد: وام تحصيلي مجردي با 20درصد افزايش به 120 هزار ريال در ماه، وام تحصيلي متاهلي با 33 درصد افزايش به 200 هزار ريال در ماه، وام مسكن مجردي با 20 درصد افزايش به 120هزار ريال در ماه،  وام ضروري با 50 درصد افزايش به يك ميليون و 500 هزار ريال، وام ازدواج با 20درصد افزايش به 6ميليون ريال، وديعه مسكن مقاطع كارداني و كارشناسي و پزشكي عمومي در شهرهاي كوچك با 33 درصد افزايش به 8 ميليون ريال، وديعه مسكن مقاطع كارداني و كارشناسي پزشكي عمومي در شهرهاي بزرگ با 25 درصد افزايش به 10 ميليون ريال، وديعه مسكن مقطع تحصيلات تكميلي در شهرهاي كوچك با 20 درصد افزايش به 12 ميليون ريال و در شهرهاي بزرگ با 25 درصد افزايش به 15ميليون ريال رسيده است.
وي همچنين از تصويب دستورالعمل اعطاي تسهيلات رفاهي به دانشجويان ممتاز، نمونه و پرداخت وام ضروري و تحصيلي به ميزان سه برابر سقف مجاز نيز خبر داد و با اشاره به ديگر اقدامات انجام شده، گفت: در اين راستا با تصويب دستورالعمل اعطاي كمك خاص به دانشجوياني كه در اثر بلاياي طبيعي،  حادثه و بيماري دچار خسارت و مشكلاتي مي شوند نيز يك نوبت حداكثر به ميزان 3 ميليون ريال كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
رئيس صندوق رفاه دانشجويان وزارت بهداشت در خاتمه،  خاطر نشان كرد: بر اساس تبصره 2 قانون بودجه كل كشور، تسهيلات بانكي قرض الحسنه دانشجويي به منظور كمك شهريه دانشجويان دوره شبانه، توسط صندوق رفاه دانشجويان به دانشگاه هاي علوم پزشكي پرداخت شده و اقساط آن نيز پس از فراغت از تحصيل اخذ مي شود.
مقصركيست
معاون آموزشي دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه صنعتي شريف، علت شيوه غلط آموزش در دانشگاه ها را مرتبط به دبيرستان ها دانست.
دكتر فلاح، در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت: متاسفانه در طول 20 سال اخير، روند يادگيري به حفظ كردن تبديل شده و در مدارس به رغم تحولات سيستم آموزشي كه كتاب ها در سطح ابتدايي تبديل به فهميدن شده است، شاگردان به حل المسائل روي آورده اند.
وي با انتقاد از استفاده ناصحيح از اينترنت از سوي دانشجويان و دانش آموزان، تصريح كرد: اكنون اينترنت وسيله بازي و چت شده است و كاركرد آموزشي ندارد و نرم افزارهايي كه فضاي اينترنتي را آموزشي مي كند بسيار محدود است و قابل مقايسه با CDهاي كارتون و بازي نيست.
امتحانات تستي عامل
عدم درك مفاهيم از سوي دانشجويان
دكتر فلاح در ادامه، تستي شدن امتحانات را عامل مهمي براي عدم درك دانشجويان از مفاهيم درسي دانست و افزود: برگزاري امتحانات تستي از كنكور به مقاطع پايين تر مانند ورودي تيزهوشان و مدارس خاص كشيده شده است كه در اين روش، شيوه فهم و يادگيري دانشجو مهم نيست و دروسي مانند هندسه و مثلثات كه به فكر كردن دانشجويان كمك مي كند از محتوا خالي شده است. وي همچنين از شيوع امتحانات تستي در رشته هاي پزشكي و مهندسي انتقاد كرد و گفت:  استادان بدون توجه به آينده كشور و اثرات سوء امتحانات تستي، از پنج صفحه جزوه چند تست را امتحان مي گيرند و به سرعت نتايج را اعلام مي كنند.
سطح آموزش در دانشگاه آزاد
بسيار پايين است
دكتر فلاح همچنين دانشگاه هاي آزاد و پيام نور را در كاهش كيفيت آموزشي دانشگاه ها بي تقصير ندانست و گفت: سطح آموزش در دانشگاه آزاد بسيار پايين است و باعث مي شود فارغ التحصيلان آن از علم زيادي برخوردار نباشند. وي در مورد وضعيت آموزشي دانشگاه  پيام نور نيز اظهار كرد: در اين دانشگاه كه آموزش وجود ندارد، براي چه پول گرفته مي شود، صرف اينكه دانشجو براي رفع اشكال و تست زني آخر هفته به دانشگاه مي رود، ارزشي ندارد. وي با انتقاد از افزايش پذيرش دانشجويان نيمه حضوري در دانشگاه، تصريح كرد: به جاي افزايش پذيرش دانشجوي نيمه  حضوري، مي توان از بخش خصوصي كمك گرفت و با به كارگيري استادان بيكار، دانشگاه هايي را راه اندازي كرد كه مشكل بودجه ندارند.
انتقاد از نحوه گزينش استادان دانشگاه ها
دكتر فلاح در مورد علل عدم توليد علم در كشور با بيان اينكه استادي كه مشغله هاي فكري زيادي دارد، توان توليد علم ندارد، گفت: در مدارس و دانشگاه ها معلمان و استادان به افراد دسته دهم تبديل شده اند و اضافه حقوق آنها را مبتذل كرده اند و گويي صدقه سري مي دهند. وي افزود: زماني كه استادان نمي توانند زندگي روزمره خود را بگذرانند، چگونه مي توانند تربيت دانشجويان را بر عهده گيرند. برخي مسائل نشان مي دهد كه جامعه به استاد نياز ندارد و توليد علم نمي خواهد. معاون آموزشي دانشكده مهندسي پزشكي دانشگاه شريف، نحوه گزينش استادان را نيز نادرست خواند و افزود: متاسفانه به جاي استخدام نخبگان و پرورش يافتگان داخل كشور، در زير پاي برخي افرادي كه عرق ملي ندارند فرش پهن مي شود. وي مدعي شد: متاسفانه استاداني كه از كشورهاي ديگر به ايران مي آيند و داراي كمترين غيرت ملي هستند و دلشان براي اين مملكت نمي سوزد و به دنبال پرورش دانشجو براي كشورهاي ديگر هستند، بيشتر از استادان داخلي مورد توجه و احترام هستند.

نگاه
000642.jpg
ميزان مشاركت زنان تهراني
شهــــري شدن و شكل گيري جوامع بزرگتر، به رغم ادعاي توسعه در ابتداي حركت خود، انزواي زنان و پذيرفتن نقش خانه داري و گريز از جامعه پرجنجال را در جامعه زنان بر جاي گذاشت، لذا شايد بتوان در اين زمينه انسان دوران باستان را با مفاهيم امروزي جزو پيشرفته ترين افراد طبقه بندي كرد، چرا كه زنان و مردان در آن جوامع و در فرآيند تقسيم كاري كه از سوي طبيعت به آنها ديكته مي شد، حضوري مساوي در جامعه را تجربه مي كردند و زنان تا اين حد در جامعه منزوي نبودند.
به گزارش خبرنگار زنان ايسنا، مشاركت سياسي، اقتصادي و اجتماعي زنان در جامعه از سابقه اي طولاني به قدمت تاريخ بشريت برخورداراست، بنابراين ناديده انگاشتن گروه عظيم زنان به عنوان منابع انساني و نيمي از جمعيت كشورها، معنايي جز بي اعتبار كردن خط مشي هاي توسعه و تبديل آنها به عوامل ضد توسعه ندارد.اين در حالي است كه در بحث منابع انساني، تمامي مردان و زنان يك جامعه را بايد در نظر داشت.
با برجسته شدن مفهوم مشاركت در ميان محققان و انديشمندان و تغيير تعاريف مشاركت از نوعي رابطه همكاري به بنيادي اساسي براي برنامه هاي توسعه و از عملي منفعلانه و خود به خودي تا كنشي فعال و آگاهانه، بنياد نظري مشاركت به اصل برابري همه افراد تبديل شده است، لذا از آنجا كه در جامعه مدني تفاوتي ميان زن و مرد وجود ندارد، به اين ترتيب مشاركت زنان يك حركت آگاهانه، آزادانه و مسئوليت آوراست كه براي تمشيت امور جامعه ضروري است.
پژوهش صورت گرفته پيرامون مشاركت اجتماعي زنان توسط دكتر شادي طلب روي زنان 15 سال به بالاي مناطق 22 گانه شهر تهران، با اشاره به انواع مشاركت در قالب مشاركت مدني، حمايتي، فرهنگي، تفريحي، محلي، مذهبي، خيريه اي و شركت در فعاليت هاي انقلابي نشان مي دهد كه 7/16 درصد زنان، فعال و 3/73 درصد غيرفعال هستند كه در اين ميان ميانگين مشاركت مدني زنان در تهران بسيار پايين و ميانگين مشاركت مذهبي و خيريه اي در ميان آنها بسيار بالاتر از ديگر انواع مشاركت هاست.
همچنين در اين پژوهش، زنان غيرفعال به سه گروه خانه دار، محصل و داراي درآمد بدون كار تقسيم مي شوند كه سهم نسبي آنها در كل جامعه به ترتيب 4/65 و 15/2 درصد است.
مشاركت مدني در اين طرح شامل شركت در سازمان هاي صنفي و كارگري، سازمان هاي غيردولتي، گروه ها و احزاب سياسي، تعاوني ها و همكاري با سازمان هايي نظير شهرداري است كه نتايج تحقيق حاكي از آن است كه مشاركت زنان در بخش تعاوني ها بالاتراز موارد ديگراست، اين در حالي است كه حداقل نيمي از زنان در اين فعاليت ها شركت نمي كنند.
يافته هاي اين پژوهش بيانگر آن است كه به غير از مشاركت مذهبي و خيريه اي، تمامي انواع مشاركت در سطح كمتري از حد متوسط قرار دارند كه نشان مي دهد زنان تهراني گرايش بسيار كمي به مشاركت اجتماعي دارند، به نحوي كه 38 درصد زنان تهراني از منفعل ترين گروه ها محسوب مي شوند و تنها به مشاركت فرهنگي، اجتماعي، مذهبي و خيريه اي، آن هم در سطحي متوسط مبادرت مي كنند كه نمي توان آن را در سطح كافي مشاركت اجتماعي زنان قلمداد كرد.
يافته هاي اين پژوهش همچنين بيان مي كند كه حدود 70 درصد زنان در جامعه مورد بررسي، مشاركتي در سطح پايين تر داشته و تنها 30 درصد به طور نسبي مشاركتي بالا دارند و جزو فعالان اجتماعي محسوب مي شوند كه در اين گروه نيز عمده ترين نوع مشاركت، فرهنگي، تفريحي، مذهبي و خيريه اي است.
يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد كه در ميان انواع مشاركت هاي اجتماعي نيز بيشتر بر مشاركت هاي سنتي تمركز وجود دارد كه از گذشته هاي دور طبق فرهنگ جامعه ايراني وجود داشته است.
اساسي ترين يافته اين پژوهش گوياي آن است كه زنان شهر تهران هنوز به صورت بارزي وارد مرحله گذار نشده و در اولين گام ها در اين فرآيند قرار دارند، به طوري كه فقط كمتر از نيمي از زنان، مشاركت خود را در حاشيه يك كار گروهي و نه پذيرش مسئوليت كامل اعلام كرده اند.
در نتيجه گيري كلي مي توان گفت كه زنان شهر تهران در شرايط كنوني كمتر درصدد ارتقاي ميزان و نوع مشاركت خود در جامعه هستند.
انتظار زنان از عدالت
به گزارش خبرنگار زنان ايسنا، رضوان نيري در مراسم افتتاح اولين كتابخانه تخصصي زنان كشور در تهران، با اشاره به وجود سه نگاه سنتي، تفريطي و متعادل به مسائل زنان گفت: در نگاه سنتي، با ديدي مردسالارانه زن به حاشيه رانده مي شود و او را محدود به يكي از نقش ها و وظايف خود، يعني خانه داري و نقش مادري مي كنند و در نگاه تفريطي زنان را نقطه مقابل مردان دانسته و محيط خانه را حصاري براي زنان مي دانند.
وي مباني نگاه متعادل به زنان را شامل منبع توسعه بودن زن و مرد و حركت دوشادوش آنها براي پيشرفت جامعه دانست و افزود: ما بايد بدانيم كه زن هدف و ابزار توسعه نيست، لذا در بحث مربوط به جنسيت و توسعه بايد بدانيم اگر به دنبال توسعه مورد نظر چشم انداز 20ساله و برنامه چهارم يعني عدالت هستيم، عدالت مورد انتظار زنان وراي جنيست و قراردادهاي اجتماعي است.مشاور استاندار تهران با بيان اينكه عدالتي كه در حوزه زنان دنبال مي شود، عدالت جنسيتي است، خاطرنشان كرد: اگر مبناي ما عدالت باشد، نبايد فراموش شود كه جامعه متشكل از زن و مرد در گروه هاي سني مختلف و نيازها و مشكلات خاص خود است كه بدون در نظر گرفتن علايق، مطالبات و ديدگاه هاي آنها در تدوين برنامه موفق نخواهيم بود.

در شهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |