سه شنبه ۸ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۸۷
شهرداري لس آنجلس و بحران خودروهاي تك سرنشين
ليلا رستگار- متقاعد كردن رانندگان به استفاده از قطارهاي درون شهري يا اتوبوس در شهر لس آنجلس كه به شكل ديوانه واري پر از ماشين و بزرگراه هاي بي انتهاست، هيچ گاه كار آساني نبوده است. در اين شهر گره هاي ترافيكي به اندازه اي غير قابل تحمل است كه در زمان اوج ترافيك متوسط سرعت ماشين ها به بيش از 30 مايل در ساعت نمي رسد.
آنتونيو وياراريگوسا، شهردار جديد لس آنجلس از اقدامات كوچك شروع كرده و از شهروندان لس آنجلس خواسته است تا حداقل يك يا دو روز در هفته از خودروهاي شخصي استفاده نكنند. تئوري وي اين است كه حتي كم كردن تعدادي از ماشين ها از جاده ها، سرآغاز راهي طولاني براي تسهيل گره هاي ترافيكي و آلودگي هواي اين شهر است كه بالاترين و بدترين وضعيت را در كل كشور دارد. شهردار لس آنجلس مي گويد: اين شهر داراي تاريخي از وابستگي بيش از حد به خودروهاي تك سرنشين است و ما مي خواهيم كه آن تاريخچه را تغيير دهيم.
از آنجايي كه آزادراه ها به يكباره سيستم موفقي در حمل و نقل را در نيم قرن پيش ايجاد كرده بودند، علاقه و اقبال به استفاده از سيستم  حمل و نقل عمومي در لس آنجلس از حالت سكون به خصمانه تغيير يافت.
چهار خط قطار شهري به طول 73 مايل گسترش يافتند، اما بسياري از شهروندان نمي دانستند كه ايستگاه اتوبوس محلي آنها يا مترو نزديك به آنها حتي در صورت وجود چنين ايستگاه هايي در كجا قرار دارد!
شهردار جديد و بسياري از دست اندركاران دريافتند كه برخي از افراد بسيار دورتر از ايستگاه هاي حمل و نقل عمومي زندگي مي كنند، اما اميدوارند كه اين افراد برخي اوقات با پياده روي، دوچرخه يا استفاده از خودروهاي عمومي خود را به اين ايستگاه ها برسانند. شهردار مي گويد: ما سيستمي نداريم كه شمار را به هر كجا كه مايل باشيد ببرد و تا زماني كه چنين سيستمي را احداث نكنيم و آن را معقولانه، ايمن، قابل دسترسي، قابل اطمينان و سريع نسازيم ، نمي توانيم عادت هاي كنوني را تغيير دهيم. ديويد فلمينگ، يكي از مسئولان شهرداري در زمينه سيستم حمل و نقل شهري، بر اهميت خارج ساختن حتي بخش اندكي از ماشين ها از جاده ها تاكيد دارد.در طول مدت اشتغال در كميسيون حمل و نقل كاليفرنيا وي آموخته است با يك حساب سرانگشتي، حدود 100 ماشين مي توانند با هم در يك بزرگراه با سرعتي معادل 65 مايل در ساعت، بدون هيچ مشكلي حركت كنند، اما اگر 20 ماشين ديگر به اين تعداد اضافه كنيم و ترافيك به حد بحران برسد، سرعت حركت ماشين ها به 20 مايل در ساعت كاهش مي يابد.فلمينگ مي گويد: اگر بتوانيم 5 درصد از افرادي را كه از ماشين هايشان استفاده مي كنند، متقاعد سازيم كه از سيستم
حمل و نقل عمومي استفاده كنند، توانسته ايم به شكل قابل قبولي بخشي از مشكلات سيستم حمل و نقل خود را حل كنيم.از هنگامي كه از يكم جولاي 2005 شهردار جديد كار خود را آغاز كرده است، اغلب از اتوبوس و قطار شهري استفاده مي كند و مي گويد اگر شهردار بتواند به اين شكل تردد كند، پس بقيه شهروندان نيز مي توانند.شهرونداني كه از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي كنند، دلايلشان از حفاظت از محيط زيست تا عوامل اقتصادي متفاوت است.
منبع: www.enn.com

كارناوال  تابستاني
جشنواره اي از رنگ، شادي و هيجان
000603.jpg
راهله سعيدا
فستيوال ها در زندگي مردم اسپانيا جايگاه ويژه اي دارند اسپانيايي ها مشتاقانه منتظر فرا رسيدن فستيوال هستند و از قبل براي آن برنامه ريزي دقيق وحساب شده اي دارند. هر منطقه فستيوال هاي خود را دارد
ماه آگوست، ماه جشن هاي رنگارنگ خياباني در بسياري از بخش هاي جهان است. ارابه هاي تزئين شده، لباس هاي عجيب و غريب، ماسك روي صورت ها و صف هاي طويل تماشاگران تصويري رويايي از كارناوال هاي تابستاني ارائه مي دهند. در گذشته بيشتر كارناوال ها قبل از ماه روزه مسيحيان انجام مي شد. اين واژه نيز برگرفته از واژه لاتين كارنلواريوم به معناي دوري جستن از گوشت است. هنوز كسي بدرستي نمي داند كه كارناوال ها چگونه به وجود آمده اند.
فرهنگ شناسان معتقدند انسان هاي اوليه كه نيروهاي طبيعت را بدرستي نمي شناختند و مي خواستند طبيعت را رام كنند، بانيان كارناوال ها هستند. كاشت و برداشت محصول و بزرگداشت ياد مردگان با اين مراسم همراه بود. بعدها كارناوال ها رنگ و بوي مذهبي هم به خود گرفتند. كارناوال ها علاوه بر ايجاد شادي عمومي انتقال دهنده ارزش ها نيز هستند و بزرگترها همواره از اين طريق دانش بومي و حوادث تاريخي را نسل به نسل منتقل كرده اند. كارناوال هاي امروزي برپايه آداب و رسوم ملي و قومي و با هدف غنا بخشيدن به ميراث فرهنگي برگزار مي شوند و گردشگران بسياري را نيز به خود جلب مي كنند. در زير با برخي كارناوال هاي مشهور جهان آشنا مي شويم.
كارناوال  ناتينگ هيل (لندن)
تاريخچه اين كارناوال به مهاجران سياهپوست ترينيداد بر مي گردد.
اين مردمان با تبعيض نژادي دست به گريبان بودند. كار خوبي نداشتند و محقرانه زندگي مي كردند و در آرزوي روزي بودند كه همه آزادانه در ناتينگ هيل گرد هم جمع شوند. آنها اجازه رفتن به بيشتر اماكن عمومي را نداشتند تا اينكه يك گروه موسيقي وارد شهر شد. وسايل موسيقي اين گروه شامل طبل هايي بود كه با قوطي خالي روغن ساخته شده بود. ناگهان اين فكر به ذهن سياهپوستان خطور كرد كه اين گروه موسيقي را براي اجراي برنامه دعوت كنند و همه مردم را از بزرگ و كوچك، سياه و سفيد به شركت در يك جشن خياباني فراخواندند. آنها با شركت در اين مراسم توانستند ابراز وجود كنند. اين كارناوال  براي اولين بار در سال 1964برگزار شد و سياهپوستان اين شانس را به دست آوردند كه فارغ از هرگونه قيد و بندي جشن بگيرند، مثل اربابان خود لباس بپوشند و به چهره خود ماسك بزنند تا مثل اربابان خود شوند! اين سنت در ترينيداد ادامه پيدا كرد و كم كم مردم سراسر جزيره در اين گردهمايي شركت كردند. غذاهاي محلي، لباس هاي رنگارنگ، سرودهاي آفريقايي و طبل هاي بزرگ هم جزئي از فرهنگ و ميراث مردمان آفريقا هستند كه در اين كارناوال  به چشم مي خورند. اين كارناوال هر ساله در تعطيلات آخر ماه آگوست برگزار مي شود. هر ساله توريست هاي بسياري براي شركت در اين فستيوال به لندن مي آيند. كارناوال ناتينگ هيل امروزه به بزرگترين كارناوال اروپايي تبديل شده است.
كارناوال زاكينتوس(يونان)
شهر زاكينتوس هر ساله در ماه آگوست شاهد برگزاري كارناوال دو هفته اي بسيار جالبي است كه در پايان، به مراسم عجيب عزاداري ختم مي شود.
اين كارناوال باشكوه با ارابه هاي تزئين شده پر از گل، جشن و پايكوبي، صف هاي طويلي از تماشاگران، كمدين هايي كه نمايش هاي كوتاه خياباني اجرا مي كنند و همچنين پنير كه يكي از اجزاي اصلي كارناوال هاي يوناني است، همراه است.
اين كارناوال با جار زدن جارچي در شهر كه شروع جشن را اعلام مي كند آغاز مي شود و با به خاكسپاري ماسك پايان مي گيرد. در اين كارناوال نمايشي خنده دار از مراسم خاكسپاري اجرا مي شود. جسد ماسك كه پادشاه كارناوال است به وسيله كمدين ها حمل مي شود و بستگان دروغين ماسك مرده به عزاداري مي پردازند و در انتها ماسك را به خاك مي سپارند.
كارناوال هوموئو(آفريقا)
كلمه هوموئو به معناي شادزيستن در گرسنگي است. سالها پيش زماني كه باراني نمي باريد، قحطي كشنده اي سراسر سرزمينAccra را كه مردمان گا در آن زندگي مي كردند فرا گرفت. سرانجام زمان برداشت فرا رسيد و برخلاف انتظار غذا به مقدار كافي براي همه فراهم شد. مردم بسيار خوشحال شدند و اين معجزه را جشن گرفتند.
فستيوال هوموئو در ماه پرباران ارديبهشت با كاشت دانه ها آغاز مي شود و تا اوايل شهريور ادامه پيدا مي كند.
بنابر يك سنت قديمي، تمام مردمان شهر براي برگزاري اين جشن به خانه پدري خود بر مي گردند. جشن با بازگشت هزاران نفر كه از مناطق دور و نزديك به موطن خود باز مي گردند آغاز مي شود. پنج شنبه قبل از جشن اصلي افراد با محصولات برداشت شده از همه نوع به گا مي رسند و در خيابان ها جشن مي گيرند.
غروب روز جمعه مراسم بزرگداشت كساني است كه در سال گذشته از دنيا رفته اند. صداي گريه از تمام خانه ها و خيابان ها شنيده مي شود. صبح روز بعد جشن دوقلوهاست. براي دوقلوها و چند قلوها ميهماني برپا مي كنند و از خداوند براي آنها سلامت و بركت مي طلبند. روز شنبه، روز هوموئو است . غذاي زيادي براي جشن پخته مي شود. اين غذا ذرت تخمير شده بخارپز است. سوپ آلو كه با مقدار زيادي ماهي دودي پخته مي شود نيز غذاي مخصوص جشن است. مشاور رئيس قبيله مقداري از اين غذاها را ميان خانه ها پخش مي كند.
بعد از اين مراسم مردم در خيابان پايكوبي مي كنند و صداي طبل از همه خيابان ها به گوش مي رسد. مردم گا در طول جشن غريبه ها و مسافران را به خانه خود دعوت كرده و از آنها پذيرايي مي كنند. جشن تا صبح روز يكشنبه كه آغاز سال نو است ادامه دارد.
فستيوال ارواح گرسنه(چين)
فستيوال ارواح گرسنه در چين مثل جشن هالوين در آمريكاست.
چيني ها معتقدند در اين ماه كه هفتمين ماه چيني ها محسوب مي شود، دروازه هاي جهنم روي ارواح گرسنه باز  شده و آنها براي پيدا كردن غذا به زمين مي آيند. طبق يك باور ديگر، ارواح مي خواهند از افرادي كه در حق آنها بدي كرده اند انتقام بگيرند.
چيني ها براي بزرگداشت ياد مردگان اين فستيوال را برگزار مي كنند. آنها همچنين معتقدند كه با اين كار روح مردگان تسكين پيدا مي كند و بدشانسي از آنها دور مي شود. آنها در اين باورند كه مردگان ممكن است براي ديدار از خانواده خود به زمين بازگردند و به خاطر همين براي پذيرايي از آنها غذا تهيه مي كنند. آنها در اين ماه براي مردگان طلب آمرزش مي كنند و چوب هاي خوشبو مي سوزانند. در اين ماه شنا كردن را كار خوبي نمي دانند، بچه ها نيز نبايد تا ديروقت بيرون از خانه باشند چرا كه ارواح ممكن است آنها را بدزدند!آنها همچنين هدايايي را به بازماندگان متوفي مي دهند.
اين هديه مي تواند سوخته هاي پول هايي باشد كه از كاغذ معمولي درست شده، اين پول به پول جهنم معروف است يا مي تواند سوخته هاي تلويزيون، راديو، ماشين يا حتي خانه هاي كاغذي باشد. چيني ها براين باورند كه اين هدايا به ارواح مي رسد و اين كار باعث آرامش آنها در آن جهان مي شود.
روز پانزدهم اين ماه تاريخ مهمي محسوب مي شود. در اين زمان خانواده ها غذاي زيادي مي پزند و آن را بين مردم پخش مي كنند، در پايان شب، فستيوال به پايان مي رسد چرا كه ارواح به خانه هاي خود باز مي گردند.
فستيوال گوجه فرنگي (اسپانيا)
فستيوال ها در زندگي مردم اسپانيا جايگاه ويژه اي دارند. اسپانيايي ها هميشه مشتاقانه منتظر فرا رسيدن فستيوال هستند و از مدت ها قبل براي آن برنامه ريزي دقيق وحساب شده اي دارند. هر شهر و منطقه فستيوال هاي مخصوص خود را دارد.
باورهاي متفاوتي در مورد چگونگي به وجود آمدن اين فستيوال وجود دارد، اما معتبرترين آنها مي گويد كه همه چيز از سال 1945 شروع شد. ميدان شهر مملو از جمعيتي بود كه براي تماشاي كارناوال بزرگي گردهم آمده بودند. بعضي از اين افراد تصميم گرفتند به جمع برگزار كنندگان جشن و دسته موزيسين ها بپيوندند. به خاطر همين مجبور به هول دادن افراد ديگر در شلوغي شدند. يكي از شركت كنندگان به زمين افتاد و هنگامي كه دوباره بلند شد و گوجه فرنگي هايي را كه از دكه سبزي فروشي نزديك ميدان برداشته بود، به طرف همه پرت كرد.
كم كم همه مردم درگير جنگ پرتاب گوجه فرنگي به سمت همديگر شدند. بالاخره پليس مداخله كرد و به اين جنگ(!)  پايان داد و همه افراد را مجبور به پرداخت خسارت كرد. اين واقعه فراموش نشد و سال بعد در آخرين چهارشنبه ماه آگوست جوانان شهر همديگر را در همان ميدان ملاقات كردند، البته اين بار با مقدار زيادي گوجه فرنگي. دوباره جنگ شروع شد و فقط هنگام مداخله پليس پايان گرفت و اين اتفاق سالهاي بعد نيز تكرار شد. هرساله در آخرين چهارشنبه ماه آگوست مردم بدترين لباس  هاي خود را مي پوشند و به سمت همديگر گوجه فرنگي هاي رسيده پرتاب مي كنند. شهرداري كاميون هاي محتوي گوجه فرنگي را براي اين جشن فراهم مي كند. هيچ كس در امان نيست. جنگ از ساعت۱۱ صبح شروع مي شود و 12 ظهر به پايان مي رسد.

پديده رو به رشد كودكان خياباني در روسيه
آزاده بابائي نژاد- سالها پيش، يكي از رهبران برجسته اتحاد جماهير شوروي سابق، توجه به مسائل كودكان و نوجوانان اين كشور به عنوان سرمايه هاي آتي را بارزترين ويژگي كارنامه تمامي رهبران كمونيست شوروي سابق ناميده بود، اما اينك اوضاع كاملا تغيير كرده است، زيرا به گفته مقام هاي ارشد روسيه، در حدود يك ميليون كودك آواره و خياباني در اين كشور زندگي مي كنند كه از اين تعداد، بيش از 40 هزار نفر در مسكو هستند.
اگرچه تمامي نهادهاي دولتي روسيه از شيوع پديده كودكان خياباني بخوبي آگاهند، اما به جز انجمن هاي خيريه با قدرت و توانايي محدود، هيچ نهادي براي مبارزه يا ريشه كني اين پديده تلاش نمي كند. اين مسئله تا حدي پيش رفته كه حتي در مورد تعداد اين كودكان، خود را به تجاهل زده و تصور مي كنند كه تعداد اين كودكان همچنان 200 هزار نفر است.
يكي از اين كودكان بي گناه، ساشاي هشت ساله است كه به علت فقرخانوادگي، خانه اش را ترك كرده و به خيابان گريخته است. تراژدي زندگي خانواده اش با بازگشت پدرش از جنگ اول چچن در سال 95، آغاز مي شود. آخر پدر او يك سرباز ارتش روسيه بود كه به دستور نيروهاي روسي به چچن رهسپار شد، اما از آنجايي كه پدرش يك پاي خود را در اين جنگ از دست داد، پس از بازگشت به خانه، مجبور بود براي تامين هزينه هاي زندگي خانواده تحت سرپرستي اش به عنوان نظافتچي در يكي از درمانگاه هاي مسكو مشغول به كار شود. حقوق ماهيانه او كمتر از 40 دلار بود، اما پس از مدتي به علت عدم توانايي در تامين هزينه هاي زندگي، به اعتياد و الكل روي آورد. از اين رو، ساشاي كوچك هشت ساله كه احساس مي كرد خانواده اش قادر به تهيه ملزومات زندگي اش نيستند، بر آن شد تا خانه اش را ترك كند. او براي تامين حداقل امور زندگي اش به تكديگري و شست وشوي اتومبيل ها پرداخت. در يكي از روزهاي سرد زمستان، واسيل پسر يكي از همسايه هاي ساشا، به او پيشنهاد توزيع مواد مخدر در ازاي دريافت روزانه 100 روبل (كمتر از 4 دلار) داد و ساشا كه خوب مي دانست در صورت دستگيري و به علت سن كمش به زندان نمي افتد، اين پيشنهاد را پذيرفت. او به قبح اين كار نمي انديشد، زيرا داشتن سرپناهي در شب هاي دراز زمستان هاي سخت روسيه، برايش مهمتر است. خود او نيز پس از مدتي به مواد مخدر اعتياد پيدا كرد.
اين قصه ساشاي كوچكي است كه روزانه بر سر ده ها هزار كودك آواره ديگر روسيه نيز مي افتد. اين سرنوشت كودكان كشوري است كه مقام هاي دولتشان، همواره به اهتمام و توجه به كودكان و نوجوانان، به خود مي بالند!
اين درحالي است كه رئيس مركز تحقيقات حقوق بشر مسكو اخيرا اعتراف كرده است كه حقوق كودكان روسي هم در خانواده و هم از سوي نهادهاي دولتي زيرپا گذاشته مي شود.

پيشخوان
000573.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به آزاد سازي هزار زنداني از زندان هاي عراق اختصاص داده است. به نوشته اين روزنامه، ارتش آمريكا روز جمعه اعلام كرد كه طي سه روز در حدود هزار زنداني از زندان مخوف ابوغريب در بغداد آزاد شده اند. آزادسازي اين زندانيان در راستاي تلاش هايي به منظور جلب سني ها به مشاركت در روند سياسي عراق و تصويب قانون اساسي اين كشور صورت مي گيرد.
000639.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست، موضوع توفان كاترينا را براي عكس اول خود برگزيده است. در اين عكس كه از نماي هوايي بسيار زيبايي گرفته شده است، منازلي ديده مي شوند كه از هر سو با آب احاطه شده اند.
در جريان توفان سهمگين كاترينا و بارش باران هاي شديد پس از آن، جريان برق و سيستم تهويه در بيش از يك ميليون منزل مسكوني قطع شد. اين توفان به مناطق گسترده اي از ايالت فلوريدا و خليج مكزيك خسارات زيادي وارد آورده است كه بر اثر آن شش نفر كشته شدند.
000609.jpg
لاناسيون
روزنامه لاناسيون خبر و عكس اول خود را به گسترش تظاهرات خياباني و اعتصابات در آرژانتين اختصاص داده است.
اين روزنامه نوشته است: دولت آرژانتين به منظور جلوگيري از خشونت هاي خياباني در جريان تظاهرات اخير در اين كشور 2 هزار نفر از نيروهاي ويژه را روانه خيابان ها كرده است.
000576.jpg
اژوردويي
روزنامه فرانسوي زبان اژوردويي (امروز) در گزارش جالبي خبر اول خود را به واردات خودرو از چين اختصاص داده است.
پس از منسوجات و لوازم خانگي، اين بار نوبت به خودروهاي چيني رسيده است تا چيني ها در اين صنعت نيز بازار فرانسه را به تسخير درآورند. اولين سري از اين خودروها قرار است طي چند ماه آتي با قيمتي پايين تر از 5 هزار يورو به فروش برسد.
اين خودرو كه نامي از آن برده نشده است، در انواع مدل هاي مختلف در فرانسه عرضه خواهد شد. اين مدل ها در انواع خودروهاي دو محور و چهار چرخ حركت عرضه مي شوند.

شهرهاي جهان
سوئد- استكهلم
سينا خاكياني- بدون شك استكهلم يكي از زيباترين پايتخت هاي جهان است و پياده روي در كنار نهرهاي زيباي اين شهر يا قدم زدن در پارك هاي آن، در طول تابستان از بهترين لذت هاي گردشگران خوش سليقه است.
اين شهر زيبا علاوه بر اينكه گردشگران را به سوي خود جلب مي كند، همواره مورد توجه مهاجران نيز بوده است، اگر چند دقيقه اي در خيابان هاي شهر قدم بزنيد به اين موضوع پي خواهيد برد، چرا كه در همان مدت كوتاه، مردمي را خواهيد ديد كه به زبان هاي مختلف از لهستاني گرفته تا ژاپني صحبت مي كنند.
استكهلم موقعيت بسيار مناسبي براي تجارت دريايي دارد، شهر توسط 24 هزار جزيره كوچك احاطه شده است. مساحت استكهلم 188 كيلومتر مربع و جمعيت آن 760 هزار نفر است. استكهلم روي جزيره اي بزرگ ساخته شده و بين اين جزيره و جزيره هاي كوچك اطرافش آبراه ها و كانال هاي باريكي وجود دارد كه روي آنها پل  هاي ارتباطي متعددي نصب شده است.
اكثر مناطق سوئد آب و هواي سرد وخشكي دارند، ولي در نيمه جنوبي اين كشور، هوا گرمتر و معتدل تر است. بهترين زمان براي سفر به استكهلم، ماه هاي ارديبهشت و تير است. در اين دو ماه در هر شبانه روز 9 ساعت فرصت داريد از تابش خورشيد لذت ببريد.
در طول تابستان و از اواخر ماه ارديبهشت تا اواخر مرداد، شهر شاهد برگزاري فستيوال هاي مختلف موسيقي است. اين برنامه ها اكثرا فستيوال هاي موسيقي كلاسيك و اپرا هستند. همچنين در اين ماه ها، چندين كنسرت موسيقي فولكلور با استفاده از سازهاي محلي نواحي اسكانديناوي نيز برگزار مي شود.
هر ساله در ماه آبان جشنواره فيلم استكهلم در اين شهر برگزار مي شود. اين جشنواره از مهمترين جشنواره هاي سينمايي اروپا محسوب مي شود و هر سال ميدان مناسبي براي رقابت سينماگران جوان و كهنه كار فراهم مي آورد.
اواسط ماه خرداد هم جشنواره غذا در استكهلم برگزار مي شود و بسياري از رستوران ها در آن مراسم غذاهاي شان را به صورت رايگان عرضه مي كنند.
علاقه مندان به موسيقي جاز هم در اوايل ماه تير شاهد برگزاري جشنواره اختصاصي موسيقي جاز هستند.
وقتي اين همه آب اطراف يك شهر را فراگرفته باشد، تفريحات آبي هم رونق پيدا مي كنند. در استكهلم مي توانيد قايق سواري يا موج سواري كنيد و اگر بخواهيد مي توانيد تجربه سوار شدن در قايق هاي كاياك را هم به دست بياوريد.
ديدني ها
هاياپارك: يكي ازبهترين پارك هاي شهر براي پياده روي، دوچرخه سواري يا ورزش است. اين پارك پر از انواع پروانه ها و پرنده هاست كه آزادانه در آن پرواز مي كنند، بعد از پياده روي و تماشاي مناظر زيباي اين پارك، استراحت در كافه آن خالي از لطف نيست.
قلعه كانگيليا: اين قلعه يا بهتر بگويم قصر، بزرگترين قصر در سراسر دنياست كه روي بقاياي قلعه تركرونور ساخته شده است. قلعه فوق در سال 1698 در آتش سوخت و از بين رفت و تنها ديوارهاي بخش شمالي آن باقي ماند. به هنگام ساخت قلعه جديد، ديوار قديمي قلعه ترميم شد، اما ساير قسمت ها دوباره ساخته شدند و قلعه ساخته شده در قرون وسطي جاي خودش را به قلعه جديدي با معماري سبك باروك داد. قصر جديد 680 اتاق دارد و توسط معمار معروف دربار سوئد، نيكوداموس طراحي شد و ساخت آن 57 سال به طول انجاميد.
داخل اين قصر زيبا، غرفه هايي در نظر گرفته شده است كه كار خريد سوغاتي براي مسافران را ساده تر مي كند. فراموش نكنيد كه عكس گرفتن يا فيلمبرداري از اين قصر زيبا ممنوع است.
موزه اسكانسن: اولين موزه روباز دنيا است كه در سال 1891 و توسط آرتورهازاليوس ساخته شده است. در اين موزه انواع ساختمان هايي كه در طول تاريخ در سوئد ساخته شده اند، پيش روي شماست. اين موزه به قدري بزرگ و درعين حال ديدني است كه مي توانيد تمام روز را در آن سرگرم باشيد. ساختمان هاي اين موزه از انواع خانه هاي روستايي تا خانه هاي اربابي طول تاريخ سوئد را دربرمي گيرند.
گولدن هال: سالن اصلي شهر استكهلم است كه هر سال مراسم اهداي جوايز نوبل در آن برگزار مي شود.
گشت و گذار
فرودگاه آرلاندا در 45 كيلومتري شمال استكهلم قرار دارد. پروازهاي داخلي در سوئد توسط دو شركت SAS و Skyways انجام مي گيرند. البته هواپيمايي SAS پروازهايي به مقصد كپنهاگ، اسلو، برگن، هلسينكي و سن پترزبورگ را نيز شامل مي شود. هر روز به طور متوسط فقط 15 پرواز از استكهلم به مقصد هلسينكي انجام مي شود. شركت هاي بريتيش ايرويز، ايرفرانس، ك.ال.ام و لوفتهانزا هم به صورت منظم پروازهايي به استكهلم دارند. با استفاده از قطار از كشورهاي همسايه سوئد مي توانيد براحتي به استكهلم دسترسي داشته باشيد. سيستم حمل و نقل ريلي در سوئد بسيار گسترده است و با استفاده از قطارهاي سريع سوئد مي توانيد بين شهرهاي مختلف اين كشور جابه جا شويد.
رانندگي در استكهلم به هيچ وجه توصيه نمي شود چرا كه هزينه پارك خودرو يا تهيه بنزين بسيار بالاست و علاوه بر آن، ترافيك شهر هم مي تواند براي گردشگران كلافه كننده باشد. جريمه ها در استكهلم سنگين است و اگر خودروتان را در محل پارك ممنوع، پارك كرديد، مطمئن باشيد كه ظرف چند دقيقه پليس آن را با جرثقيل به محل مخصوص خودروهاي متخلف در بيرون شهر خواهد برد.تاكسي در استكهلم فراوان است و آنها معمولا مقابل رستوران ها يا مراكز خريد، منتظر مسافر هستند. اكثر راننده هاي تاكسي در استكهلم تا حدودي به زبان انگليسي آشنا هستند و همين آشنايي مي تواند راهگشاي بسياري از مشكلات گردشگران باشد.
دوچرخه سواري در استكهلم بين ماه هاي ارديبهشت تا شهريور لذتبخش است. با دوچرخه مي توانيد در شهر حركت كنيد و از ديدن بناهاي تاريخي و هواي تميز آن لذت ببريد.

جهانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |