چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۸ - Aug 31, 2005
دانش انفورماتيك
Front Page

منشي و پرستار خانگي
روبات سخنگو به بازار مي آيد
000600.jpg
گروه انفورماتيك- امير بهادري نژاد: در آينده اي بسيار نزديك يك روبات در كشور ژاپن كه شكل ظاهري اش مانند يك كودك است و مي تواند ۱۰ هزار كلمه صحبت و ۱۰ چهره متفاوت را شناسايي بكند به بازار خواهد آمد. در واقع شهروندان مي توانند امور روزمره خود را در خانه با كمك اين روبات انجام بدهند.
اين روبات جديد «واكامارو» نام دارد و سازندگان آن لقب منشي و پرستار خانگي را برايش در نظر گرفته اند.
كارخانه سازنده منشي مكانيكي اميدوار است كه اولين نوع از اين روبات در اواخر شهريورماه و يا حداكثر مهرماه سال جاري به فروش برسد.
سخنگوي شركت سازنده پرستار خانگي گفت: عرضه اين نوع روبات به بازار سرآغاز عصر جديدي است كه در آن انسانها مي توانند در كنار روباتها زندگي مسالمت آميز داشته باشند. در حقيقت اين براي اولين بار در جهان خواهد بود كه يك روبات با قابليت  تكلم به فروش مي رسد.
مشخصات فني اين روبات
چيست؟
واكامارو در حدود يك متر قد و۳۰ كيلو گرم وزن دارد كه قيمت آن براي شهروندان ژاپني در حدود ۵۸/۱ ميليون ين معادل ۱۴۳۰۰ دلار مي باشد. البته اين قيمت تنها براي شهروندان توكيو مي باشد و در ساير شهرها گرانتر است.
انرژي مورد نياز اين روبات فعلا از باتري هاي قابل شارژ تامين خواهد شد و با توجه به اينكه داراي چرخ مي باشد به راحتي مانند يك خودرو حركت مي كند.
اما بارزترين نكته در مورد اين روبات اين است كه مانند انسان قادر مي باشد اشخاص مختلف را شناسايي كرده و با آنها به گفت و گو بپردازد. البته در اين زمينه محدوديت وجود دارد چون اين روبات تنها قادر به شناسايي ۱۰ چهره و انسان متفاوت مي باشد.
از ديگر ويژگي هاي اين روبات مي توان به قابل اتصال بودنش به تلفن همراه اشاره كرد. به عبارتي ديگر هنگامي كه صاحبخانه خارج از منزل است مي توانند از طريق گوشي تلفن همراه خود و از راه دور به روبات متصل بشود و روبات برايش نقش يك دوربين مدار بسته را ايفا نمايد. مثلا اگر سارقي به خانه دستبرد زده باشد و يا فردي در خانه بيمار باشد اين روبات مي تواند به صورت زنده تصاوير را براي صاحبخانه ارسال نمايد.
البته عكس اين موضوع نيز صادق است. مثلا اگر دزد به خانه بزند و يا يكي از اهالي خانه بيمار بشود آنگاه روبات اين قابليت را دارد كه بلافاصله به تلفن همراه صاحب خود متصل شده و موضوع را به اطلاع وي برساند.
ديگر قابليت اين روبات انجام وظيفه به عنوان يك منشي خانگي است. روبات با برخورداري از اين قابليت مي تواند به ضبط كردن پيام ها و قرار ملاقاتها بپردازد و پيش از موعد مقرر صاحب خود را از قرارهايش مطلع سازد.
همچنين صاحب روبات مي تواند به روبات دستور بدهد تا هر روز صبح در زمان مورد نظر وي را از خواب بيدار بكند. البته نبايد فراموش كرد كه اين روبات از ماهها قبل مي تواند برنامه ريزي شود تا اينكه صاحبش بدون اينكه كارهاي آينده خود را فراموش كند به زندگي روزمره اش بپردازد.
اين روبات در حدود دو هفته ديگر در شهر توكيو در معرض ديد عموم گذاشته خواهد شد و با توجه به اينكه اغلب مردم ژاپن و به ويژه شهروندان توكيو از صبح تا شب كار مي كنند و اغلب امور خانگي آنها عقب مي افتد، پيش بيني مي شود كه در روزهاي اول عرضه اين روبات، حداقل ۱۰۰ دستگاه از آن به فروش برسد.
هدف بعدي دانشمنداني كه در زمينه روبات ها فعاليت مي كنند ساخت روبات هايي است كه بتوانند به راحتي با انسانها به مكالمه بپردازند و افراد بيشتري را شناسايي نمايند.
البته بايد در نظر داشت كه پيشرفت در زمينه ساخت روباتها باعث كاهش اشتغالزايي در جامعه خواهد شد چون در حال حاضر بسياري از مردم ژاپن براي انجام كارهاي روزمره خود در خانه از پرستار خانگي استفاده مي كنند. اما با به بازار آمدن روبات ها كسب و كار اين پرستارها كساد خواهد شد.

معادل هاي پيشنهادي فرهنگستان زبان
فارسي در حوزه فناوري اطلاعات
فرهنگستان زبان و ادب فارسي كلمه «فاوا» را به عنوان جايگزين عبارت «فناوري اطلاعات و ارتباطات» انتخاب و تصويب كرد.
نماينده فرهنگستان زبان و ادب فارسي در گروه «واژه گزيني رايانه و فناوري اطلاعات» با اعلام اين خبر به ايرنا گفت: طبق آخرين مصوبات، كلمه «فا» به عنوان جايگزين «فناوري اطلاعات» (IT) و كلمه «فاوا» به عنوان جايگزين عبارت «فناوري اطلاعات و ارتباطات» (ICT) انتخاب شدند.
علي مهرامي بيان داشت: اين كلمات جديد به منظور تلفظ راحت تر و ترويج بهتر اين عبارات در ميان عموم مردم ايجاد شده است.
وي يادآور شد: تاكنون بيش از ۵۰۰عبارت انگليسي حوزه رايانه و فناوري اطلاعات(رافا) توسط فرهنگستان معادل سازي فارسي شده است كه آخرين سري معادل سازي شده در ماه گذشته شامل ۶۷عبارت و كلمه بود.
وي برخي از معادلات ايجاد شده را «درگاهك» به جاي «PORT» ، «اشكال» به جاي «BUG» ، «پرده بان» به جاي «SCREEN SAVER» ، «روز آمد» به جاي «UPDATE» ، «ارتقاء» به جاي «UPGRADING» ، «نشاني قرارداد اينترنت» به جاي «IP ADDRESS» ، «آوا- ۳» به جاي «MP3» ، «نماوا» به جاي «MPEG» و «نماديس» به جاي «JPEG» عنوان كرد.
مهرامي تصريح كرد: فرهنگستان براي برخي از كلمات حوزه فناوري اطلاعات معادل سازي فارسي نكرد و همان كلمات انگليسي را به دليل رواج آنها در ميان مردم و نبودن معادل فارسي مناسب تصويب كرد.وي برخي از اين اصطلاحات ماندگار را وب(WEB) اينترنت(INTERNET)، بيت(BIT)، بايت(BITE) و كد(CODE) دانست.
به گفته وي تا پايان سال نيز براي حدود يك هزار لغت انگليسي در حوزه «تجارت الكترونيكي» و «آموزش الكترونيكي» معادل سازي فارسي مي شود.
مهرامي مرحله اول معادل سازي را «رصد كردن» اعلام كرد و گفت: ما با مطالعه نشريات و روزنامه ها لغات انگليسي به كار رفته يا برخي عبارات خاص را جمع آوري و سپس آنها را اولويت بندي مي كنيم. وي اين اولويت بندي را بر اساس عمومي و پايه اي بودن لغات دانست و بيان داشت: لغات «عمومي» ميان مردم رواج يافته اند و لغات «پايه اي» پيش نياز يادگيري علوم هستند لذا اين دو گروه نسبت به لغات «تخصصي» در اولويت قرار دارند.
وي مرحله بعد را يافتن معادل فارسي براي لغات جمع آوري شده توسط كارشناسان دانست و گفت: در اين مرحله امن ترين روش ترجمه تحت اللفظي است.
كارشناس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ادامه داد: اما اين روش هميشه پاسخگو نيست چرا كه ممكن است در ترجمه تحت اللفظي، مفهوم عبارت به خوبي رسانده نشود يا معادل به دست آمده طولاني و داراي هجاهاي زياد باشد.
وي ظاهر، تعداد هجا، كوتاه بودن، شباهت آوايي به كلمه اصلي، رساندن مفهوم اوليه و اصلي، خوش آوايي و خوش ساختي را از پارامترهاي مهم براي يافتن معادل فارسي براي لغات دانست.
وي تصريح كرد: در معادل سازي سعي بر اين است كه تعداد هجا و بخش هاي معادل ايجاد شده از كلمه اصلي بيشتر نشود.
نماينده گروه رايانه و فناوري اطلاعات فرهنگستان، مراحل بعدي معادل سازي را تصويب معادلات انتخاب شده توسط شوراي واژه گزيني و شوراي فرهنگستان دانست و گفت: در آخرين مرحله مصوبات فرهنگستان توسط رييس جمهوري به تاييد مي رسد.
به گفته وي مصوبات فرهنگستان در گروه «رافا» به ارگان ها و رسانه هاي فعال در اين حوزه از جمله شوراي عالي انفورماتيك، صدا و سيما، دانشگاه ها و برخي نشريات تخصصي گزارش مي شود.وي درباره انتقادات وارده نسبت به برخي معادل هاي فارسي ثقيل و نامفهوم گفت: اين معادل ها ساخته فرهنگستان نيست.
مهرامي از عدم انتشار مطلوب مصوبات فرهنگستان توسط مطبوعات و صدا و سيما انتقاد كرد و گفت: برغم تاكيدهاي فراوان و ارسال گزارش براي آنها هنوز اهتمام چنداني براي ترويج معادل هاي فارسي صورت نگرفته است.

توافقنامه Apple و Freescale
000603.jpg
شركتهاي Apple و Freescale توافقنامه اي امضا كردند كه شركت Freescale از اوائل سال ۲۰۰۸ پردازنده هاي شركت Apple را توليد نمايد.
شركت Apple در ماه ژوئن امسال اعلام كرده بود كه طراحي كامپيوترهاي شخصي خود را از مدل Powerpc به مدلهاي x86 intel تغيير خواهد داد. اين قرارداد در راستاي اعلام تغيير پردازنده هاي power pc شركت Apple به x86 بوده است و عملاً از اوائل سال ۲۰۰۸ تغيير معماري پردازنده در كامپيوترهاي Apple را نيز شاهد خواهيم بود.
Apple طي سالهاي متمادي ساختار خود را متفاوت از معماري IBM ارائه مي كرد و همين موضوع باعث برتري سخت افزاري و نرم افزاري نسبت به كامپيوترهاي IBM و سازگار با آن بود، ولي اين موضوع از طرف مقابل باعث افزايش قيمت كامپيوترهاي Apple مي شد. به نظر مي رسد اكنون Apple قصد كاهش هزينه ها و قيمت كامپيوتر را دارد.

Rio ديگر MP3Player توليد نمي كند
000597.jpg
گروه انفورماتيك- محمدتقي رسولي: شركت Rio قديمي ترين توليد كننده دستگاه هاي MP3Player (پخش MP3) تصميم گرفته است كه توليد خود را قطع كرده و ديگر در اين زمينه فعاليت نداشته باشد.
Rio اولين توليد كننده دستگاه هاي پخش MP3 قابل حمل در سال ۱۹۹۸ بوده است و تاكنون مدل هاي مختلفي از اين دستگاه را توليد نموده است. اين شركت با اينكه هواداران زيادي دارد و درخواستهاي زيادي براي ادامه كار دارد ولي تصميم گرفته تا ماه آينده ميلادي خط توليد خود را متوقف نمايد. سال گذشته حدود ۸۰% سهم بازار MP3player به محصول شركت Apple يعني ipod اختصاص پيدا كرد و با توجه به فراواني مدل هاي مختلف بازار زيادي براي ساير رقبا باقي نمي ماند.
شركت Sigma Tel تكنولوژي Rio را خريداري نموده است تا از آن در توليد قطعات داخلي ساير MP3playerها استفاده نمايد. اين شركت توليد كننده قطعات داخلي بسياري از توليد كننده هاي مهم از جمله Apple مي باشد.

بازار فناوري اطلاعات در هند رشد بيشتري پيدا كرده است
فعاليت شركت هاي خارجي مرتبط با IT در هند گواه خوبي براي اثبات پيشرفت چشمگير اين كشور در زمينه  IT ، طي چند سال اخير است.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، در حال حاضر بيش از  ۱۵۰ كمپاني بين المللي مشغول انجام فعاليت هاي تحقيق و توسعه در هند هستند كه اكثر آنها را شركت هاي آمريكايي و اروپايي تشكيل مي دهند.
به گزارش «اتحاديه  ملي نرم افزار و شركت هاي خدمات رساني» درآمد پيشرفت محصولات و سرويس هاي تحقيق و توسعه در هند در پايان سال مختوم به۳۱ مارس به  ۳ ميليارد دلار رسيده است كه اين مقدار در سال پيش  ۲‎/۳ ميليارد دلار بوده است. از جمله حضور پرفروغ شركت هاي معتبر در هند مي توان به دو تأسيسات تحقيق و توسعه  موتورولا در هند، كه به توليد تلفن هاي همراه  ۴۰ دلاري در اين بازار رو به رشد، كمك كرد، گشايش سومين مركز تحقيقات بين المللي مايكروسافت در ژانويه و فعاليت طراحي و ساخت نرم افزار و سخت افزار اينتل براي خطوط محصولات نيمه رسانا و ارتباطاتش، در ۸۰۰ نقطه از هند اشاره كرد.

فروش ۸۰۰ ميليون دستگاه تلفن همراه
بازار تلفن همراه در سال آينده تا هفت درصد رشد خواهد داشت.يك شركت مخابراتي كره  جنوبي اعلام كرد كه پيش بيني مي شود، در سال آينده ميلادي حدود ۸۰۰ ميليون گوشي تلفن در بازار جهاني به فروش برسد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا، اين پيش بيني ها حاكي از آن است كه صادرات تلفن همراه در سال ۲۰۰۶ حدود ۶ تا ۷ درصد رشد پيدا كند و همزمان با آن شمار گوشي هاي تلفن همراه و فناوري هاي اين حوزه كه وارد بازار مي شوند نيز افزايش خواهد يافت. همچنين انتظار مي رود كه صادرات جهاني اين محصول در سال جاري به حدود ۷۲۰ ميليون دستگاه برسد. از سوي ديگر شركت تحقيقات بازاري گارتنر پيش بيني كرده است كه فروش جهاني اين محصول در سال جاري به حدود ۷۵۰ ميليون دستگاه مي رسد.

روسيه، ماهواره جديدي به فضا پرتاب كرد
روسيه، ماهواره جديدي براي كنترل بر محيط زيست و كمك به بررسي احتمالات وقوع بلاياي طبيعي به مدار قطبي زمين پرتاب كرد.
به گزارش ايسنا، اين ماهواره عمدتاً براي كاربران داخلي استفاده دارد.
كنترل كنندگان زميني تنها چند ساعت بعد از پرتاب با اين ماهواره ۱۶۵۰ پوندي تماس دوباره برقرار كردند. اين ماهواره از پايگاه plesetsk در نقطه اي دور در شمال روسيه پرتاب شده است. كارشناسان و مسئولان اين پروژه اميدوار هستند كه ماهواره مذكور حداقل ۵ سال عمر كند.

مردم عادي متوجه خطرات اينترنتي نيستند
در تحقيقي كه به تازگي در مورد مردم انگليس به انجام رسيده است، مشخص شد بسياري از آنها در مورد خطرات موجود در اينترنت بي اطلاع هستند.
به گزارش خبرگزاري موج، به همين علت بسياري از مردم عادي اين كشور در معرض خطرات گوناگون قرار دارند و به سادگي فريب دزدان و فيشرهاي اينترنتي را مي خورند.
گزارش موسسه StreamShield نشان مي دهد فقط ۱۶ درصد مردم اصطلاح key loggers (نرم افزارهايي كه به سادگي بر روي رايانه ها نصب مي شوند و اطلاعات رايانه را ثبت مي كنند) به گوششان خورده است و در بين آنها فقط ۲۴ درصد در مورد فيشرها اطلاع دارند. اين گزارش نشان داد تا به حال ۳۴ درصد كاربران مورد حمله ويروس هاي اينترنتي قرار گرفته اند، ۳۶ درصدشان اسپم دريافت مي كنند و ۲۱ درصد نيز با تصاوير ناخواسته مواجه شده اند.در مورد برنامه هاي جاسوسي نيز با وجود اطلاع رساني بسيار فقط ۱۱ درصد مردم اطلاع داشتند.
مدير اجرايي اين موسسه مي گويد: هيچ وقت تا كنون اينترنت چنين محيط ناامني نبوده است به طوري كه اگر كاربران رايانه ها و نرم افزار هاي خود را با وصله ها و به روز رساني ها، سالم نگه ندارند به سرعت آلوده خواهند شد.

زمين شناس نمونه سال كشور معرفي شد
گروه علمي فرهنگي: دكتر عبدالمجيد يعقوب پور، استاد دانشگاه تربيت معلم در نهمين همايش انجمن زمين شناسي ايران به عنوان زمين شناس نمونه سال معرفي و تقدير شد.دكتر صدرالدين اميني - دبير نهمين همايش انجمن زمين شناسي ايران كه صبح ديروز در محل دانشگاه تربيت معلم تهران گشايش يافت در گفت وگو با ايسنا، هدف از برگزاري اين همايش را ارائه  داده هاي علمي جديد توسط محققان و پژوهشگران جوان سراسر كشور و آشنايي آنها با يكديگر، معرفي پژوهشگران جوان در سطوح مختلف و حتي فارغ التحصيلان دوره كارشناسي و تشويق اين محققان و از سوي ديگر تعامل متقابل بين سازمان ها و شركت هايي عنوان كرد كه در زمينه علوم زمين فعاليت مي كنند.وي افزود: در اين همايش به دنبال آن هستيم كه پژوهش هاي علمي را به سمت كاربردي شدن پيش ببريم و مقالاتي را كه جنبه كاربردي دارد با بزرگنمايي بيشتري ارائه كنيم.دكتر اميني با اعلام اين كه در اين همايش همانند سال هاي گذشته از زمين شناس نمونه تقدير شد، خاطرنشان كرد: امسال دكتر عبدالمجيد يعقوب پور استاد دانشگاه تربيت معلم به عنوان زمين شناس نمونه كه داراي سوابق زيادي است انتخاب و تقدير از وي به عمل آمد.

با ظهور سايت جستجوگر چيني؛
سهام گوگل در پكن كاهش يافت
براساس پژوهش هاي يك مركز تحقيقات اينترنتي چيني، گوگل، جستجوگر عظيم شبكه سراسري اينترنت سهام بازاري خود را به بزرگترين رقيب چيني خود، جستجوگر Baidu.com واگذار مي كند.
به گزارش ايسنا، اين تحقيقات كه از سوي مركز اطلاعات شبكه اينترنتي چين واقع در پكن پايتخت اين كشور انجام گرفته حاكي از آن است كه اين سايت جستجوگر چيني سهام بازاري خود را در اين شهر  ۱۰‎/۸ درصد افزايش داده و آن را در مجموع به  ۵۲ درصد خواهد رساند اين در حالي است كه سهام گوگل در اين شهر ۳۳درصد باقي مانده است. گفتني است كه جمعيت كل كاربران اينترنت در چين تا ماه ژولاي به  ۱۰۳ ميليون تن رسيد .مقامات روابط عمومي گوگل در چين هيچ اظهارنظر فوري در مورد اين گزارش نكرده اند اين در حالي است كه گوگل در  ۶ ماه گذشته در  ۳ شهر مهم اين كشور از بيشترين درصد سهام در اين سرويس برخوردار بوده است.

فعاليت هاي لازم براي حضور مؤثر ايران
در آخرين نشست مقدماتي WSIS انجام شده است
دبير كميسيون ملي WISS ايران گفت: تا به امروز فعاليت هاي خوبي از سوي سازمان ها ي مختلف براي حضور ايران در آخرين نشست مقدماتي اجلاس جامعه  اطلاعاتي در ژنو كه اواخر شهريور ماه برگزار مي شود، انجام گرفته است.
مهندس «محسن پازري» در گفت وگو با ايسنا، درباره  آمادگي ايران در سومين نشست مقدماتي جامعه  اطلاعاتي كه اواخر شهريور ماه در ژنو برگزار مي شود اظهار داشت: تا به امروز فعاليت هاي لازم براي حضور مؤثر ايران در آخرين نشست مقدماتي اجلاس جامعه  اطلاعاتي تونس، از سوي شوراي عالي اطلاع رساني، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت امور خارجه و ساير نهادهاي مرتبط با موضوع جامعه  اطلاعاتي انجام شده است.
وي افزود: ايران در نشست مقدماتي سوم قرار است موضوعاتي مانند، گزارش اجلاس WSIS تهران، گزارش گروه راهبردي اينترنت و ساير اسناد اين اجلاس، نظرات جمع بندي شده  خود را براي ثبت در اسناد نهايي اجلاس تونس، پيگيري كند.
پازري افزود: در حال حاضر در صدد هستيم گزارشي از پروژه هاي IT در داخل كشور را از تمامي  نهادهاي مرتبط دريافت كنيم و در نهايت تا اجلاس تونس آنها را به دبيرخانه اجلاس ارسال كنيم كه تا به امروز چندين گزارش از سوي سازمان ها و شركت هاي مختلف دريافت شده كه در حال بررسي است.
وي در پايان خاطر نشان كرد: تا به امروز در سراسر جهان فعاليت هاي چشمگيري در خصوص جامعه  اطلاعاتي انجام گرفته است.
اما اگر بخواهيم اين فعاليت ها را به دو اجلاس ژنو و تونس بسنده كنيم، بسياري از مسائل مطرح شده به فراموشي سپرده مي شوند ، بنابراين بايد مكانيزم هايي براي پيگيري تعهدات و برنامه هاي اسناد اجلاس ها ي جامعه  اطلاعاتي در نظر گرفته شود.

مدير آموزشي مركز IT دانشگاه شريف:
مديران صنعت بايد با نقش IT آشنا شوند
مدير آموزشي مركز IT دانشگاه شريف گفت: ايجاد دوره هاي آموزشي به منظور آشنايي مديران صنعت با نقش IT در دگرگوني سازمان ها، مفيد است.
مهندس «محمد رضا ركن الديني» در گفت وگو با ايسنا، گفت: ارايه توضيح اقتصادي در حوزه IT براي مديران صنعتي، در تصريح برداشت آنان ازIT كمك مي كند و اين شناخت باعث مي شود كه سرمايه گذاري هاي مفيد در زمينه IT در سازمان ها انجام شود.
وي در ادامه افزود:شتاب زدگي در تاسيس رشته IT طي چهار سال گذشته در مراكز آموزش عالي دليلي بر بلاتكليفي اين رشته محسوب مي شود به طوري كه دانشجوي IT تنها دو درس مديريت و تجارت الكترونيك در اقتصاد را مرز بين رشته خود و نرم افزار مي بيند.
ركن الديني ايجاد گرايش هاي IT را وظيفه دانشگاه ندانست و گفت: برنامه ريزي و تربيت دانشجو به عهده دانشگاه است و صنعت بايد با اعلام نياز به دانشگاه ها،اين مراكز را در ايجاد گرايش موجود پشتيباني كند.
وي به بودجه ۲۰ ميليارد ريالي وزارت ICT اشاره كرد و گفت: از كارهاي خوب وزارت ICT اقدام به اختصاص بودجه ۲۰ ميليارد ريالي به دانشگاه هايي است كه رشته جديدي در حوزه IT در دست تاسيس دارند، ولي تاكنون نام دانشگاه هاي مذكور اعلام نشده است.
ركن الديني با اشاره به ضرورت اتحاد بين ارگان هايي كه در موازات هم كار مي كنند تصريح كرد: مركز مخابرات - تكفا، شوراي عالي اطلاع رساني به همراه شوراي عالي انفورماتيك همه بايد دست به دست هم اقدام به اجراي يك پروژه ملي نمايند، چرا كه به دليل ناهماهنگي هاي موجود بين اين ارگان ها شاهد راكد ماندن بحث ERP در سازمان ها هستيم.
تاكنون دو سازمان با خريداري نرم افزارهايي موجود در ERP اقدام به استفاده از اين تكنولوژي كرده اند، اما به خاطر عدم استفاده از افراد باتجربه هنوز به مرحله اجرا نرسيده است. با ايجاد نظام كنترل و پيگيري و نظارت قوي مي توان از صرف هزينه ها بدون زير ساخت لازم جلوگيري كرد.

برترين هاي فناوري اطلاعات بيرمنگام
اتحاديه  فناوري اطلاعات Alabama زمان برگزاري دومين برنامه اعطاي جوايز در حال توسعه ترين شركت IT شهر بيرمنگام را اعلام كرد. به گزارش ايسنا، در اين برنامه كه در ۲۷ اكتبر در هتل شراتون شهر بيرمنگام برگزار خواهد شد، ۵ جايزه اعطا مي شود .به كوچكترين شركت فناوري سال، بزرگترين شركت فناوري سال، برترين مدير بخش IT سال، بازرگان سال و دستاورد هميشگي در فناوري سال.

ممنوعيت دسترسي به سايت هاي هرزه نگاري
مسئولان كشور فنلاند قصد دارند دسترسي كاربران اينترنتي به وب سايت هاي خارجي كه شامل پورنوگرافي كودكان مي شوند را ممنوع كنند.
به گزارش ايسنا، دولت اين كشور در نظر دارد فهرست سايت هايي كه بايد ممنوع شوند را به زودي در اختيار عرضه كنندگان سرويس هاي ارتباطاتي قرار  دهد. در حال حاضر به كارگيري محدوديتي مشابه در كشور نروژ باعث شده است تا روزانه از بازديد ۶۰۰ وب سايت پورنوگرافي كودكان جلوگيري شود.

فروشندگان برتر جهاني سرورهاي رايانه اي
شركت تحقيقاتي IDC در آخرين گزارش خود از ميزان فروش سرور در كل جهان متذكر شده است كه در  ۳ ماهه دوم سال ۲۰۰۵شركت آمريكايي IBM مهمترين فروشنده سرورهاي رايانه اي در كل جهان بوده است.
سهام اين شركت در اين مدت  ۳۱‎/۹ درصد برآورد شده است. بعد از اين شركت، دو شركت ديگر HP و سان به ترتيب با سهام  ۲۸‎/۵ درصد و  ۱۱‎/۳ درصد در جايگاه دوم و سوم قرار مي گيرند.

۲۰ هزار كاربر اينترنتي در چت روم ها
يك محقق چيني نسبت به تهديد جديد چت هاي بي پرده  اينترنتي براي اصول اخلاقي و سلامت جامعه هشدار داد. بيش از ۲۰هزار كاربر اينترنتي چيني هر شب وارد چت روم هايي مي شوند كه در آنها كاربراني از مليت هاي مختلف به كمك دوربين وب با يكديگر رك و بي پرده سخن مي گويند، كه مي تواند براي كاربران مشكلات گوناگوني در پي داشته باشد. چين هم اكنون با بيش از ۸۷ ميليون كاربر اينترنتي، پس از ايالات متحده  آمريكا بيشترين تعداد كاربر اينترنتي جهان را داراست.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش انفورماتيك    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سياسي    |    داخلي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |