چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۸ - Aug 31, 2005
مقام معظم رهبري:
فضاي آزادي فكر و آزادي بيان بايد محقق شود
000672.jpg
000678.jpg
ايسنا: رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رئيس جمهور و هيات وزيران با تبيين مهم ترين وظايف دولت به ويژه در عرصه عدالت، تأكيد كردند: تحقق عدالت، در گرو توجه كامل به عقلانيت و معنويت است و هيچ ارزش ديگري نبايد عدالت، نفي تبعيض و رسيدگي به طبقات محروم را در عملكرد دولت جديد، كمرنگ سازد.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار كه در سالروز شهادت شهيدان رجايي و باهنر انجام شد، اين دو شهيد سرافراز را نماد حقيقي دولتمردان متعهد خواندند و با آرزوي توفيق براي همه كارگزاران نظام اسلامي در استمرار راه رجايي و باهنر، ارتباط مستمر با خداوند و تلاش براي اداي تكليف را تضمين كننده صحت عمل و استقامت دولتمردان در تحقق اهداف انقلاب اسلامي و تامين نيازهاي ملت برشمردند.
ايشان، پيشرفت و ارتقاي كشور و تلاش براي تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله را هدف اصلي همه اعضاي دولت دانستند و با اشاره به فرصت ۴ساله اعضاي كابينه براي كار و تلاش و خدمت، افزودند: دولت جديد بايد با انسجام و هماهنگي و قدر شناختن فرصت ۴ ساله خدمت به مردم، حتي يك روز را از دست ندهد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، دولت اسلامي را از شعارهاي خوب آقاي احمدي نژاد خواندند و در تبيين اين مفهوم، خاطرنشان كردند: دولت اسلامي نه فقط قوه مجريه بلكه همه كارگزاران نظام اسلامي را شامل مي شود و پس از پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل نظام اسلامي كه با همت و هوشياري امام راحل و مردم صورت گرفت، تشكيل دولت اسلامي به عنوان زمينه ساز شكل گيري كشور اسلامي، همواره مورد نظر مسئولان بوده است و گام هايي در اين راه برداشته شده است.
ايشان تحقق دولت اسلامي را امري محتوايي و منوط به انطباق جهت گيري و عمل كارگزاران نظام با مباني اسلام و اهداف انقلاب برشمردند و افزودند: دولت جديد كه با شعار مبارك دولت اسلامي روي كار آمده است بايد تلاش كند تا در عرصه هاي مختلف داخلي و خارجي، از جمله رفتار با مردم، به طور جدي و واقعي به اين شعار پايبند باشد تا گام بزرگي در جهت تحقق كشور اسلامي برداشته شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه، عملكرد كارگزاران را در رفتار و زندگي مردم، كاملا تاثيرگذار خواندند و افزودند: اگر مسئولان و مديران كشور نتوانند در رفتار و گفتار به نصاب لازم و در خور شان جمهوري اسلامي برسند نبايد مردم را ملامت كنند چرا كه اگر كارگزاران نظام، حقيقتا اسلامي شدند رفتار مردم هم، بالطبع اسلامي مي شود و كشور نيز اسلامي خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي اقدام آقاي احمدي نژاد در مطرح كردن شعار عدالت محوري را باعث جلوگيري از به فراموشي سپرده شدن اين شعار بسيار اساسي ارزيابي كردند و با اشاره به استقبال مردم از عدالت محوري دولت جديد، افزودند: دولت بايد به اين شعار تحول آفرين و ملزومات آن، كاملا پايبند باشد.
ايشان با اشاره به كارهاي بزرگ انجام شده در كشور براي رفع محروميت، خاطر نشان كردند: عدالت هميشه در شعارهاي دولت هاي پس از انقلاب مطرح بوده است، اما اين خطر وجود داشته كه عمده شدن شعارهاي خوب ديگر همچون پيشرفت و توسعه و آزادي و مردم سالاري، شعار عدالت را كمرنگ كند در حاليكه نبايد هيچ شعار و ايده اي، باعث كمرنگ شدن عدالت و فراموش شدن طبقات محروم شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با اشاره به درهم آميختگي كامل مفهوم عدالت با مفهوم عقلانيت و معنويت، افزودند: اگر عقل و خرد و علم در تشخيص مصاديق عدالت و راه هاي تحقق آن به كار گرفته نشود بدون ترديد عدالت، محقق نخواهد شد.
ايشان عقلانيت را كاملا متفاوت با محافظه كاري خواندند و افزودند: محافظه كاري يعني طرفداري از وضع موجود و هراس از هرگونه تحول، در حاليكه عقلانيت گاه منشأ تحولات عظيمي نظير انقلاب اسلامي بوده است.
ايشان تحولات ايجاد شده در نظام را نتيجه نگاه عقلاني و علمي به اوضاع داخلي و خارجي دانستند و افزودند: بايد با پرهيز از انفعال در برابر جريان عمومي سلطه سياسي و اقتصادي جاري در دنيا، با تحول و تحرك، با اين وضع، مقابله عقلاني كرد.
حضرت آيت الله خامنه اي، معنويت را يكي ديگر از شرطهاي لازم براي تحقق عدالت برشمردند و افزودند: پيگيري عدالت بدون توجه به معنويت، به رياكاري، انحراف و ظاهرسازي تبديل مي شود ضمن اينكه معنويت «بدون عدالت و بي اعتنا به لزوم مبارزه با ظلم و سلطه» نيز مورد قبول نيست.
رهبر معظم انقلاب اسلامي با انتقاد از كساني كه عدالت را توزيع فقر مي دانند، خاطر نشان كردند: عدالت توزيع عادلانه و عاقلانه امكانات موجود ميان همه مردم و تلاش براي افزايش اين امكانات است و كساني كه معتقدند ابتدا بايد به دنبال افزايش ثروت عمومي رفت و سپس پيگير عدالت شد؛ عملا عدالت را ناديده مي گيرند و الگوهايي ارائه مي دهند كه اكنون در كشورهاي بزرگ سرمايه داري وجود دارد يعني عده اي كاملا مرفه، اكثريت مردم داراي زندگي همراه با حسرت و عده اي نيز دچار فقر و فلاكت.
رهبر انقلاب اسلامي، عدالت را محور ضروري برنامه همه وزارتخانه ها خواندند و افزودند: در اين زمينه سازمان مديريت و برنامه ريزي و بخش هاي مالي و اقتصادي و خدماتي وظايف سنگين تري بر عهده دارند.
ايشان ضمن تأكيد بر گسترش علم و دانايي، گسترش آزادانديشي را از ديگر وظايف دولت جديد برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد فضايي فراهم شود كه انسانها واقعا آزادانه فكر كنند تا آزادي بيان هم محقق شود، زيرا آزادي بيان تابعي از آزادي فكر است و اگر فضاي آزادانديشي و آزادي فكري وجود نداشته باشد آزادي بيان هم عملا وجود نخواهد داشت.
ايشان مبارزه با فساد، تأمين عزت ملي و به تعبير رايج غرور ملي و مبارزه عاقلانه، حرفه اي و شجاعانه با ابعاد مختلف نظام سلطه جهاني را از ديگر وظايف دولت جديد برشمردند و افزودند: اين دولت مخالفان و دشمناني بيروني نظير سلطه گران دنيا، ديكتاتورهاي جهاني، سكولارها و سرمايه داران جهاني دارد كه بايد با هركدام به تناسب، رفتار و مقابله كند اما مهمتر از اين عوامل، دشمنان دروني هستند كه بايد به شدت مراقب آنها بود تا راه و جهت گيري صحيح كنوني، منحرف نشود.
حضرت آيت الله خامنه اي غلظت يافتن ادبيات ديني را بدون ظهور جهت گيري عميق ديني در رفتارها، از جمله آفات و دشمنان دروني خواندند و افزودند: ادبيات ديني بايد تشويق شود همچنان كه ترويج نشانه ها و تعظيم شعائر ديني، امري ضروري است، ولي بايد بيشتر از ظاهر و فرم، عمل و محتوا را اسلامي كرد؛ چراكه غفلت از محتوا و پرداختن به شعار، رياكاري را در مردم ترويج مي كند.
حضرت آيت الله خامنه اي، دولت جديد را به بي اعتنايي به اتهاماتي نظير متحجر بودن توصيه كردند و افزودند: كاملا مشخص است كه نظام اسلامي از اساس با حركت و نگاه متحجرانه مخالف است؛ چرا كه متحجرين به شدت متعصب و مخالف عقل هستند ضمن آنكه كساني كه اين تهمتها را به دولت جديد مي زنند، رفتارشان بسيار شبيه متحجران است زيرا درباره حرفها و ايده هاي غربي آنهم از نوع كهنه و قديمي شده، كاملاً متعصبانه فكر و رفتار مي كنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي خدمت رساني محسوس به مردم، تحول در شيوه هاي خدمت رساني و پاسخگويي را از ديگر وظايف دولت جديد برشمردند و افزودند: همه اعضاي هيات دولت و مسئولان و مديران وزارتخانه ها، بايد هم در برابر خطاهايي كه انجام مي شود و هم در برابر كارهاي لازمي كه انجام نمي شود، پاسخگو باشند؛ چرا كه انجام ندادن كارهاي لازم هم، تخلف محسوب مي شود.رهبر معظم انقلاب اسلامي در پايان سخنان، كار متوازن و هماهنگ و ساده زيستي را بسيار مهم برشمردند و دولت جديد را به پيگيري، استقامت در راه و تقويت ارتباط مستمر با خداوند توصيه كردند.
در ابتداي اين ديدار آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در سخناني ضمن گرامي داشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر از اين دو شهيد بزرگوار به عنوان الگوي جاودان مديريت انقلابي و اسلامي و نماد خدمتگزاري به مردم و تحقق عدالت ياد كرد و گفت: دولت جديد خود را وامدار ملت و شهيدان، ملزم به اجراي وعده هاي داده شده به مردم و ملتزم به اجراي چهار اصل عدالت گستري، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و تعالي و پيشرفت همه جانبه كشور مي داند.
رئيس جمهور با اشاره به خدمات و تلاش هاي دولت هاي قبلي و تجليل از اين خدمات ، روند بررسي صلاحيت وزيران پيشنهادي در مجلس شوراي اسلامي را كم نظير خواند و با تشكر از مجلس افزود: نمايندگان مجلس با پايبندي به اصول و قانون و بحث هاي جدي در جريان بررسي وزيران پيشنهادي، كمك شايسته اي به دولت كردند و قطعا روابط مجلس و دولت در آينده نيز برادرانه، ايماني و عميق خواهد بود.
هيأت وزيران همچنين نماز ظهر و عصر را به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه كردند و سپس ناهار را ميهمان مقام معظم رهبري بودند.

با حضور مسئولان عاليرتبه لشكري
مراسم توديع شمخاني و معارفه نجار برگزار شد
مراسم توديع دريابان شمخاني و معارفه  وزير جديد دفاع، سردار نجار، روز گذشته با حضور جمعي از مسئولان عالي رتبه لشكري برگزار شد.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در اين مراسم با اشاره به اين كه هشتم شهريور آخرين روز هفته  دولت است، درباره  اين روز گفت: هشت شهريور قله  هفته  دولت است. در اين روز افرادي مانند رجايي و باهنر كه براي وزيران و رئيس جمهور بايد اسوه و الگو باشند، به شهادت رسيدند.
رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در ادامه درباره  سردار سرتيپ پاسدار مصطفي محمد نجار نيز اظهار داشت: ايشان نيز از همان ابتداي انقلاب در فعاليت ها حضور داشتند، در جنگ و سپاه رشادت هاي زيادي از خود نشان دادند و در وزارت دفاع نيز جزو پايه گذاران صنعت دفاعي بودند.
وزير سابق دفاع در مراسم توديع خود و معارفه  سردار نجار، ضمن تشكر از همه  حاضران و كاركنان اين وزارتخانه، با اظهار اميدواري به اين كه سردار مصطفي محمد نجار بعد از اين تحت حمايت امام زمان(عج) و منويات و اراده  فرمانده كل قوا در خدمت كليت نيروهاي مسلح باشد، خاطرنشان كرد: در مسيري كه ايشان انتخاب كرده هر كمكي كه از دستمان برآيد دريغ نخواهيم كرد و اميدواريم سردار نجار از اقتدار نيروهاي مسلح همچنان پاسداري كند.
وزير جديد دفاع هم در حاشيه مراسم معارفه  خود در جمع خبرنگاران درمورد مهمترين اولويتهاي كاري اش اظهار داشت: همانطور كه در مجلس اعلام كردم بر روي برنامه هايم مطالعه  مستمر شده و اميدوارم آنها را كه در ۸ محور است با همكاري دوستانم در وزارت دفاع محقق كنم.

براساس مصوبه ديروز مجلس
سازمان ملي زمين موظف به تأمين اراضي
براي توسعه هتل ها شد
گروه سياسي: مجلس شوراي اسلامي سازمان ملي زمين و مسكن را موظف كرد به منظور تسريع توسعه هتل ها، اقامتگاهها و تأسيسات گردشگري، اراضي مورد نياز را به قيمت كارشناسي به صورت اجاره به شرط تمليك پنج ساله در اختيار سرمايه گذاران قرار دهد.
به گزارش خبرنگار ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اين مصوبه را به عنوان بخشي از ماده ۲۹ لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت به تصويب رساندند.
در بند سوم الحاقي نيز آمده است: تغيير كاربري اراضي براي استقرار هتل ها با پيشنهاد ميراث فرهنگي و گردشگري در كميسيون ماده پنج موضوع قانون تأسيس شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به طور فوق العاده مورد بررسي و اقدام قرار خواهد گرفت.
براساس ماده ۳۱ مصوبه مزبور به منظور تحقق اهداف لايحه، بخش گردشگري و ميراث فرهنگي مكلف شد افزايش اشتغال، فراهم شدن زمينه هاي سرمايه گذاري در تأسيسات گردشگري با تأكيد بر مناطق كمتر توسعه يافته و نيز احياي بافت هاي قديمي شهرها و روستاهاي تاريخي فرهنگي كشور را پي بگيرد. سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براساس قراردادهاي منعقد شده با بانكها و مؤسسات اعتباري دولتي و غيردولتي، تسهيلات لازم را به سرمايه گذاران بخش غيردولتي پرداخت مي نمايد.
نرخ تسهيلات اعطايي توسط بانكها و موسسات دولتي و غير دولتي، نرخ هاي مورد عمل بانك خواهد بود. اين سازمان مجاز است براي تشويق سرمايه گذاري، پرداخت تمام يا بخشي از سود تسهيلات اعطايي را براي سنوات آتي تعهد نمايد. بازپرداخت اين تعهدات در بودجه هاي سالانه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منظور خواهد شد.
همچنين در جلسه علني ديروز مجلس بررسي ماده ۲۹ لايحه الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت كه از جلسه علني يكشنبه آغاز شده بود و به دليل كمبود تعداد نمايندگان، جلسه از رسميت افتاد و زودتر از موعد مقرر تعطيل شده بود، ادامه دستور كار جلسه قرار گرفت. اما باز هم بخشي از وقت جلسه علني ديروز بر سر رأي گيري مصوبات اين ماده به دليل غيبت تعدادي از نمايندگان و خروج تعدادي ديگر از جلسه بدون زدن كارت خروج و تفاوت فاحش عدد حضار واقعي حضار با تابلوي حضور و غياب تلف شد.
علي عباسپور نماينده تهران با دادن تذكر آئين نامه اي در اين باره گفت: امروز هم تعداد واقعي نمايندگان با عدد تابلو تفاوت دارد و از رئيس مجلس مي خواهم تعداد نمايندگان به صورت دستي توسط منشي ها شمارش شود. حداد عادل به منشي ها دستور داد تعداد نمايندگان را به صورت دستي شمارش كنند و در حالي كه تابلو عدد ۲۰۳ را نشان مي داد رئيس مجلس اعلام كرد كه ۱۷۵ نماينده در جلسه حضور دارند. حداد يك بار ديگر با استفاده از دستگاه الكترونيكي رأي گيري اقدام به شمارش نمايندگان كرد و از همه آنها خواست كه در اين رأي گيري نمايشي براي شمارش تعداد دقيق شركت كنند.

قدرداني رئيس جمهور از مجلس
نامه تشكر و قدرداني رئيس جمهور به رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان جلسه علني ديروز قرائت شد.
در نامه محمود احمدي نژاد به غلامعلي حداد عادل كه محمد حسن ابوترابي فرد آن را قرائت كرد با اشاره به رأي اعتماد نمايندگان مجلس به اكثر وزيران پيشنهادي از بررسي هاي دقيق نمايندگان نسبت به برنامه دولت و برنامه تك تك وزيران پيشنهادي و اظهارنظرهاي مخالفان و موافقان و رأي اعتماد به اكثر وزيران پيشنهادي و زحمات رئيس مجلس و اعضاي هيأت رئيسه قدرداني و تشكر شده است.رئيس جمهور در ادامه نامه خود تصريح كرده است: اين رأي اعتماد به منزله رأي مجلس به برنامه ها و اصول مورد تأكيد دولت جديد يعني عدالت گستري ، مهرورزي، خدمت به بندگان خدا و پيشرفت مادي و معنوي است و پايه محكمي براي همكاريهاي بعدي مجلس و دولت خواهد بود.

انتخاب منشي جديد هيأت رئيسه
در پي استعفاي احمد موسوي نماينده اهواز و منشي هيأت رئيسه براي حضور در كابينه احمدي نژاد در كسوت معاون پارلماني و حقوقي رئيس جمهور روز گذشته براي انتخاب منشي جديد هيأت رئيسه رأي گيري به عمل آمد و از بين ۶ نفر كانديداي مطرح شده كه شامل فلاحت پيشه، عشرت شايق، قاسم زاده، اسلامي، نجابت و مدني بودند حسين نجابت نماينده تهران با كسب ۸۰ رأي به عنوان منشي جديد انتخاب شد.

رايزني لاريجاني با مقامات هندي در دهلي نو
فارس: علي لاريجاني در دومين سفر خارجي خود پس از تصدي مسئوليت دبيري شوراي عالي امنيت ملي و سرپرستي پرونده هسته اي، راهي دهلي نو پايتخت هندوستان شد.لاريجاني را در اين سفر يك روزه برخي اعضاي تيم مذاكره كننده هسته اي كشور و نيز مسئولان معاونتهاي شوراي عالي امنيت ملي همراهي مي  كنند. دبير شوراي عالي امنيت ملي قرار است در اين سفر با مقامات سياسي و ديپلماتيك ايران در زمينه روابط دو جانبه، خط لوله انتقال گاز ايران به هند و نيز پرونده هسته اي كشورمان مذاكره كند.لاريجاني پيش از اين ارتباط با كشورهاي شرقي مانند چين، هند، پاكستان و روسيه را از اولويتهاي سياست خارجي دولت احمدي  نژاد دانسته و گفته بود: ايجاد ارتباطات استراتژيك با همسايگان، ايجاد ترتيبات و اتحاديه  هاي جديد منطقه  اي، ورود ايران به ترتيبات كنوني، ايجاد ارتباطات عميق با كشورهاي اسلامي فراتر از حد كشورهاي همسايه، استحكام ارتباطات با كشورهاي شرقي مانند چين، هند، پاكستان و روسيه و همچنين ادامه ارتباط با اتحاديه   اروپا از اولويت  هاي اصلي سياست  خارجي دولت احمدي  نژاد است.لاريجاني در فرودگاه دهلي نو در گفت وگو با ايرنا هدف از سفر به هند را تبادل نظر با مقامات اين كشور و تعميق روابط اعلام كرد.وي افزود: ايران با هند يك ارتباط با مبناي تاريخي داشته و براي گسترش آن تلاش خواهد كرد.وي ادامه داد: گفت وگوهاي ايران و هند حول محور صلح در منطقه است و براي رسيدن به اين هدف تبادل نظر و پيگيري ها عميق تر مي شود.

وزير كشور: براي تعيين استانداران
به گروه و فرد خاصي پيشنهاد رايزني نداده ايم
ايسنا: وزير كشور گفت: رويكرد اين دولت در بحث تعيين استانداران استفاده از افرادي توانا و كارآمد است كه در حوزه  اقتصادي و عمراني از توانايي بيشتري برخوردار باشند.
حجت الاسلام و المسلمين مصطفي پورمحمدي درباره ويژگي هاي استانداران در دولت نهم، اظهار داشت: استانداران بايد داراي روحيه  انقلابي، تقوا، تعهد، مردم سالاري، ساده زيستي، پشتكار، جديت و تجربه  كافي باشند. وي در مورد احتمال ابقاي استانداران فعلي، گفت: ما نيروي خوش نام و زحمتكش و متعهدي در مجموعه  استانداري ها داريم ولي بعضي مواقع ضرورت ايجاب مي كند كه اين افراد را جا به جا كنيم در بعضي موارد هم تعويض استاندار ضرورت ندارد. وزير كشور درباره  رايزني ها صورت گرفته در درون استان ها براي تعيين استاندار، گفت: ما به گروه و فرد خاصي پيشنهاد رايزني نداده ايم. اگر افرادي آمده اند و رايزني را به هر دليل شروع كرده اند ما هم خوشحال مي شويم كه از مشورت آن ها استفاده كنيم ولي اين منوط به آن است كه بخواهيم آن مدير را عوض كنيم. وي تصريح كرد: اگر در هر زمينه اي نياز به تغيير مديران احساس شود، از رايزني هاي موجود استفاده مي كنيم و در راس اين مشورت ها براي تعيين استاندار از نمايندگان مجلس استفاده خواهيم كرد.

ايران عضو گروه تدوين كننده
پيش نويس سند نهاي نشست سران سازمان ملل شد
ايرنا: نماينده  دايم  جمهوري  اسلامي ايران  در نيويورك  به  عنوان  يكي  از اعضاي گروه  كوچك  مذاكرات  نهايي  درخصوص  سند اصلاحات  سازمان  ملل  برگزيده  شد.
با نزديك  شدن  زمان  برگزاري  نشست  سران  كشورها در سازمان  ملل  كه  يكي  ازبرنامه هاي  آن ، تصويب  سند جامع  اصلاحات اين  سازمان است ، مسائل  مربوط به  مذاكره درخصوص  سند مذكور وارد مراحل  تازه  و حساسي  شده  است .ژان  پينگ  ( JEAN PING) رئيس  مجمع  عمومي سازمان ملل  چندي  قبل  پيش  نويس جديدي  از سند مزبور را در اختيار كشورهاي  مختلف  قرار داد تا پس  از بررسي و ارايه  ديدگاههاي  خود، زمينه  نهايي  شدن  اين  سند را كه  به  سند اصلاحات سازمان  ملل  و يا سند سران  معروف  است ، فراهم  كنند.
رئيس  مجمع  عمومي درعين  حال  خاطرنشان  كرد، با توجه  به اينكه  در فرصت  كم  باقي مانده ، اين  امكان  وجود ندارد كه  اين  سند در نشستي  با حضور تمامي ۱۹۱كشور جهان  به طور جزئي  مورد بررسي  قرار گيرد، در نظر دارد تداوم  مذاكرات مذكور را به  گروه  محدودتري  بسپارد. نمايندگي  دايم  كشورمان  نيز تلاشهاي  فشرده اي  را براي  عضويت  در گروه مورد نظر آغاز كرد و با وجود برخي  فشارها و مخالفتهاي  موجود و نيز در حالي كه  اطلاعات  اوليه  حكايت  از امكان  عدم  حضور كشورمان  در اين  گروه  داشت  با پيگيريها و رايزني  هاي  فشرده  در نهايت  نام  جمهوري  اسلامي  ايران  نيز به  اعضاي گروه  مورد نظر اضافه  شد. در همين  چارچوب ، دكتر محمدجواد ظريف  سفير و نماينده  دايم  كشورمان در سازمان  ملل  در جلسات  اين  گروه  شركت  خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |