چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۸ - Aug 31, 2005
حضرت رسول اكرم (ص): فردا (روز قيامت) آن كس از شما به من نزديك تر و شفاعت او بر من واجب تر است كه راستگوتر، امانت گزارتر، نيكوخلق تر و به مردمان نزديك تر باشد.
«امالي» صدوق / ۴۵۶
امروز با حافظ
كه تاب من به جهان طره فلاني داد
بنفشه دوش به گل گفت و خوش نشاني داد
درش ببست و كليدش به دلستاني داد
دلم خزانه اسرار بود و دست قضا
گويش هاي گوناگون زبان فارسي جمع آوري مي شود
«گنجينه  گويش شناسي فارس» مكتوب شد
مهر: گروه گويش هاي ايراني، وابسته به فرهنگستان زبان و ادب فارسي، به زودي كار جمع آوري تمامي گويش هاي ايراني را زير نظر دكتر بديع الزمان قريب به پايان خواهد رساند.
گروه گويش هاي ايراني از ابتداي سال ۱۳۶۹ همزمان با تاسيس فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي كار خود را آغاز كرده و هم اكنون زير نظر دكتر بديع الزمان قريب به فعاليت ادامه مي دهد.
اين گروه با هشت عضو هيات علمي به جمع آوري گويش هاي ايراني مشغول است و به مرور اين گويش ها را تدوين و دستور زبان هر گويش را به شكل كتاب منتشر مي كند.
ميترا فريدي فوق ليسانس فرهنگ زبان هاي باستاني و عضو هيات علمي گويش هاي ايراني در ادامه درباره نحوه جمع آوري گويش ها گفت: پژوهشگران براي تحقيق درباره يك گويش ابتدا در محلي كه مردم به يك گويش خاص صحبت مي كنند حضور مي يابند و با اهالي آن محل صحبت مي كنند.
معمولا با افرادي در سنين مختلف از افراد ميانسال تا سالخورده و كودكان با همه صحبت مي كنند و اين صحبت ها را روي نوار ضبط مي كنند و بعد كار تحقيق و جمع آوري لغات و كلمات آغاز مي شود.
وي در ادامه افزود: بعد از پياده شدن اين صحبت ها كار واژه نگاري، جمله نگاري و تهيه دستور زبان آغاز مي شود و نوشتن دستور زبان آن گويش شروع مي شود.
به گزارش مهر، فريدي درباره تحقيقاتي كه تاكنون درباره گويش هاي ايراني منتشر شده، گفت: سلامي ،يكي از پژوهشگران ما چند سال است كه سرگرم جمع آوري گويش هاي منطقه فارس است كه تاكنون دفتر اول از گويش هاي اين منطقه را با عنوان «گنجينه گويش شناسي فارس» منتشر كرده و دفتر دوم از اين تحقيق را نيز زير چاپ دارد و هم اكنون هم سرگرم انجام تحقيقات براي تدوين دفتر سوم از گويش هاي نواحي فارس است.
گروه گويش هاي ايراني فرهنگستان زبان و ادب فارسي نشريه اي را نيز به صورت ضميمه «نامه فرهنگستان» ، با عنوان «گويش شناسي» به سردبيري دكتر حسن رضايي منتشر مي كند.

ضرغامي: ارتباط مستمر با نخبگان كشور
از مهمترين برنامه هاي رسانه ملي است
رئيس سازمان صدا و سيما در مراسم معارفه مديران جديد رسانه ملي گفت: گردش و چينش جديد مديران در رسانه ملي با هدف ايجاد تحرك بيشتر و جديد صورت گرفته است تا با گردش فكر و انديشه و ايجاد تحول به فراخور توان افراد هرچه بيشتر به برنامه  هاي افق رسانه نزديكتر شويم.
به گزارش مهر، سيد عزت  الله ضرغامي با گراميداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي و باهنر و همچنين هفته دولت بر الگو گيري از مديران ايثارگر و شهيد نظام جمهوري اسلامي ايران تاكيد و اضافه كرد: اخلاق انساني و مديريتي شهيدان رجايي و باهنر الگوي بسيار خوبي براي مديران نظام ماست و مديران نظام اسلامي به ويژه مديران و مسئولان سازمان صدا و سيما بايد با تأسي از منش و رفتار آن بزرگواران در انجام تكاليف مديريتي در چارچوب احكام الهي و شرعي كوشا باشند.رييس سازمان صدا و سيما به توانمندي و جوهره متفاوت افراد اشاره كرد و گفت: افراد به فراخور توانايي، كارايي و ذات كاري خودشان بهتر كارها را انجام مي دهند و در مجموعه هاي درون سازماني هم به فراخور استعدادها، كارها بهتر و موفق  تر پيش مي رود.
ضرغامي با اشاره به اين كه آرايش جديد مديريتي و چينش مديران رسانه ملي با توجه به برنامه هاي آينده رسانه از جمله تثبيت سياست چندصدايي صورت گرفته است، گفت: مديريت و پشتيباني محتوايي، دو بال هستند كه بايد كنار هم كار كنند و در اين صورت است كه ما مديريتي صحيح و علمي اجرا و اعمال كرده ايم.
رييس سازمان صدا و سيما با تشريح بخش  هايي از افق رسانه بر ضرورت طراحي و مهندسي پيام تاكيد و اضافه كرد: ارتباط مستمر و كارآمد با نخبگان كشور از مهمترين برنامه هاي رسانه ملي است.اما بايد به اين موضوع توجه شود كه ديدگاه ها و نقطه نظرات نخبگان بايد به زبان رسانه ترجمه شود تا براي مردم قابل فهم باشد.
ضرغامي گفت: ما به برنامه هاي رسانه ملي براساس افق رسانه هميشه نگاه پويايي داريم و تلاش خواهيم كرد براساس اين ديدگاه توانمنديهاي مديران و همكاران را در سطح سازمان توزيع كنيم.
رئيس سازمان صدا و سيما همچنين از خدمات سيد محسن مهاجراني، علي آقا محمدي و عبدالرضا رحماني فضلي در پست هاي گذشته آنان قدرداني و براي آنان در مناصب جديد آرزوي موفقيت كرد.

انتصاب در شوراي عالي انقلاب فرهنگي
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه ۵۶۷ مورخ ۱۸/۵/،۸۴ به پيشنهاد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري عضويت آقاي دكتر حسن بلخاري را به عنوان نماينده اين وزارتخانه در هيئت حمايت از كرسي هاي نظريه پردازي و مناظره تصويب كرد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
ترس از بي قاعده و وحشي شدن ژورناليسم
پنج مدرس روزنامه نگاري در كشورهاي انگليسي زبان از جمله «جان ريچاردسون» و «رابرت فرانكلين» يك كتاب راهنماي روزنامه نگاري به زبان ساده و براي عموم در ۳۵۰ صفحه تأليف كرده اند كه امروز در لندن، نيويورك و تورنتو به توزيع داده شده است. به اين مناسبت، اين مدرسان در مصاحبه با رسانه ها گفته اند: گسترش روزافزون وبلاگ ها و نيز نشريات چاپي كوچك و راديوتلويزيون هاي اينترنتي و ماهواره اي كه اصحاب آنها به اصول و قواعد روزنامه نگاري واقف نيستند ايجاب مي كرد كه چنين كتابي تأليف شود تا اصالت ژورناليسم از دست نرود. بيشتر نشريات تازه و وبلاگ ها يا از قواعد خبرنويسي و مقاله نويسي بي اطلاع هستند و يا آن را به كار نمي برند و مانند نوشتن نامه براي دوستانشان و به هر روش كه بخواهند مطلب خود را مي نويسند كه خواندن و فهميدنشان دشوار است و مردم را گيج مي كند. ما اين كتاب را صرفاً با هدف حفظ اصالت ژورناليسم نوشته ايم و عملي غيرانتفاعي بوده است. اين مؤلفان اظهار اميدواري كرده اند كه استادان روزنامه نگاري در ساير زبان ها به زبان ملي خود چنين كتابي را منتشر كنند تا روزنامه نگاري كه قوه چهارم دمكراسي به شمار مي آيد بي قاعده نشود.
۸۵ساله شدن اخبار راديو
ديروز پخش خبر از راديو ۸۵ ساله شد و خبر روز و سوژه تفسير رسانه ها قرار گرفت. نخستين بار بامداد سي ام اوت (۳۱ اوت به وقت تهران) در سال ۱۹۲۰ اخبار محلي، ملي و جهان در سه بخش از راديو غيردولتي شهر ديترويت ايالت ميشيگان آمريكا پخش شد. مشكلي كه اين راديو در آن روز با آن روبه رو بود هنوز به همان شكل ادامه دارد و آن متكي بودن به خبرگزاري هاي بين المللي است كه در آن زمان چهارتا بودند و امروز سه تا شده اند. روزنامه ها در آن زمان از طريق پست به شهرهاي ديگر ارسال مي شدند و لذا استفاده از آنها براي راديو ديترويت امكان نداشت. امروز نيز براي استفاده از اخبار و مقالات روزنامه ها بايد براي هر خبر و مقاله اجازه گرفت كه كاري است وقت گير. بنابراين، اخبار راديو هاي غير دولتي كه سريع تر از هر رسانه ديگر به گوش مخاطب مي رسد عمدتاً (۹۵ درصد) توسط سه خبرگزاري تأمين مي شود كه وابستگي هايي دارند و اخبار خاصي را دنبال مي كنند و پوشش مي دهند و هر خبر سابقه نويسي مفصل (تفسيروار) دارد و بنابراين اخبار راديو كه عموماً در اتومبيل، در آشپزخانه و يا در كارگاه شنيده مي شود بي طرفانه نيست و به نقل از يكي از سه خبرگزاري است. امروز، مانند گذشته راديوها خبرنگار مستقل، جز براي اخبار ورزشي محلي و هواشناسي و ترافيك ندارند و جالبترين برنامه هاي آنها هم همين سه برنامه به علاوه موزيك و تلفن شنوندگان است.
سايت تاريخ ايرانيان «هك» و مطلب «جدا شدن هرات از ايران» حذف شد!
سايت اينترنتي «روزنامك» ديروز گزارش كرده است كه در مطالب اول سپتامبر سايت «تاريخ ايرانيان» (www.iranianshistotyonthisday.com) دست برده شده و مطلب «جدا شدن هرات از ايران، طبق سياست دولت انگلستان» را از آن حذف كرده و درجايش نوشته اند: «اينجا هك شد..» ! بخش هايي از مطلب كه از طريق دست بردن در سايت تاريخ ايرانيان (مربوط به رويدادهاي اول سپتامبر) حذف شده است از اين قرار بود:لشكر خراسان زير نظر مستقيم حسام السلطنه فرمانرواي اين خطه محاصره شهر تاريخي هرات را كه در دست ياغيان بود، از اول سپتامبر سال۱۸۵۶ميلادي آغاز كرد. حسام السلطنه به افسران لشكر تأكيد كرده بود كار محاصره اگر يك ماه هم طول بكشد نبايد به شهر و مردم آن آسيب برسد. بنابراين از به كاربردن توپ حتي الامكان خودداري شود. يك سال پيش از اين رويداد، به شكايت قوم هزاره كه محمدخان حاكم هرات با آنان بدرفتاري مي كرد و كريم دادخان هزاره، يكي از سران آنان، را كشته بود، فرمانرواي همه خراسان «محمد يوسف» را حاكم هرات كرده بود. در اين ميان تحولات ديگري روي داد و دولت انگلستان سي ام مارس سال ۱۸۵۵ پس از۱۲سال درگيري با سران قبايل پشتون، ضمن قراردادي كه در آن روز در پيشاور امضاء شد با آنان از در صلح داخل شد. اين قرارداد به«دوست محمدخان» امير كابل وسيله داد كه در صدد جلب اطاعت حكام ساير شهرها از جمله قندهار و هرات از خود برآيد و ياغيگري درهرات به همين سبب بود. هرات هميشه گوشه اي از خراسان و قرن ها مركز اين ايالت بود و يكي از كانون هاي فرهنگ و ادب ايران به شمار مي آمده است.» مسئله «از دهم ژوئن سال ۱۷۴۷ آغاز شد كه نادرشاه افشار در فتح آباد قوچان ضمن يك توطئه كشته شد و افسران افغاني ارتش او هر كدام خود را حاكم شهري خوانده بودند. سرزميني كه انگليسي ها در قرن نوزدهم نام «افغانستان » بر آن نهادند از آغاز تاسيس كشور ايران به دست كوروش، گوشه وفاداري از آن بود. رقابت هاي قرن ۱۹انگلستان و روسيه سبب شد كه اميران افغاني بيش از پيش به انديشه خودمختاري افتند. سران لندن سرزمين افغانستان را كليد شبه قاره هند مي دانستند و به هر ترتيب كه بود مي كوشيدند كه اين كليد به دست روسيه نيافتد به ويژه كه سران تهران تمايل بيشتري به روسيه داشتند تا انگلستان.

۴ فيلم پروانه ساخت و نمايش گرفتند
شوراي  صدور پروانه  ساخت  و نمايش  فيلم  وزارت  ارشاد، مجوز توليد واكران  چهار فيلم  سينمايي  را صادر كرد.
روابط عمومي معاونت  امور سينمايي  گزارش  داد:فيلم هاي  «يكي مثل  من  » به  كارگرداني  محسن  دامادي و تهيه كنندگي  سيدكمال  طباطبايي  و «عاشق » به  كارگرداني  و تهيه كنندگي  افشين  شركت  مجوز ساخت  دريافت  كردند.
همچنين  شوراي  صدور پروانه  نمايش ، مجوزاكران  فيلم هاي  «حكم » به  كارگرداني و تهيه كنندگي  مسعود كيميايي  و «به  آهستگي » از مازيار ميري  و تهيه كنندگي جهانگير كوثري  را صادركرد.
بيش  از ۸۰ فيلم  سينمايي  ساليانه  درايران  ساخته  مي شود و تنها نيمي از اين  آثار فرصت  نمايش  مي يابند.
۴۰ فيلم  ايراني  در نيمه  اول  سال  جاري  در مراحل  مختلف  توليد قرار دارند.

شاعران جوان كشور در «شبهاي شهريور»
مهرباني را زمزمه مي كنند
گروه ادب و هنر:پنجمين جشنواره سراسري شعر جوان - شبهاي شهريور - همزمان با روز جوان و در آستانه روز شعر، در هفته پاياني شهريور برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي و امور بين الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، عبدالجبار كاكايي، دبير پنجمين جشنواره سراسري شب هاي شهريور، با بيان اين مطلب از حضور صدها تن از شاعران جوان كشور در اين جشنواره خبر داد.
وي گفت: به رغم تأخير در اعلام فراخوان جشنواره طي چند روز بيش از ۲۰۰ تن از شاعران جوان از اقصي نقاط كشور آثار خود را به دبيرخانه ارسال كردند و پيش بيني مي كنيم تعداد شركت كنندگان از هزار نفر و شمار آثار از ۳ هزار اثر بگذرد.كاكايي از شب هاي شهريور پس از چهار دوره برگزاري گسترده و موفق، به عنوان معتبرترين جشنواره شعر كشور ياد كرد و افزود: اقبال وسيع رسانه ها و حضور چشمگير شاعران جوان و حتي حضور علاقه مندان از ساير كشورها بيانگر تاثيرگذاري اين همايش بزرگ ادبي است و داوري شب هاي شعر شهريور تا حد زيادي جريان عمومي شعر جوان كشور را هدايت مي كند.
به گفته وي در هر دوره از اين همايش سراسري شاعران جوان ايراني، ۲۵ شاعر جوان به جامعه ادبي معرفي و حداقل ۱۵ نام جديد وارد جريان شعر كشور مي شود و هر يك با چاپ يك يا چند مجموعه سهمي از روند شعر را به خود اختصاص مي دهند.

وزارت ارشاد بر تداوم انتشار كتاب هفته
و كتابهاي ماه تأكيد دارد
مهر: با توجه به ضرورت توسعه اطلاع رساني و نقد در حوزه كتاب و كتابخواني و نقش موثر رسانه هاي تخصصي كتاب كه در طول ساليان اخير از سوي خانه كتاب منتشر شده است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر تداوم انتشار نشريات كتاب هفته و كتاب هاي ماه تاكيد دارد.
محمد علي شعاعي با بيان اين مطلب افزود:علي رغم برخي اظهارنظرات و انتشار مطالبي پيرامون توقف چاپ اين نشريات، طبق هماهنگي هاي به عمل آمده، نشريات مذكور همچنان به طور منظم و در قالب سياست هاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، به ترويج، نقد و اطلاع رساني تحولات حوزه انديشه و كتاب خواهند پرداخت.
به گفته شعاعي اقدام غير متعارف مجري نشريه كتاب هفته در عرضه زودهنگام و خارج از رويه چند شماره از نشريه مزبور در يك نوبت و زودتر از زمان مقرر، بر خلاف قرارداد بوده و از اين پس گروه جديدي انتشار اين نشريه را ادامه مي دهند.

فيلم هاي «فواد زمزم» سينماگر مصري
در جشنواره كودك اصفهان به نمايش درمي آيد
مجموعه  اي  از آثار پويانمايي  «زينب  فوادزمزم » فيلمساز مطرح سينماي  مصر در بيستمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  ونوجوانان  اصفهان  به  نمايش  درمي آيد.به  گزارش  واحد مركزي  خبر، در اين  رويداد بين المللي  فيلم  هاي پويانمايي  حضرت  خديجه  بنت  خويلد، فاطمه  زهرا(س) ، زينب  بنت  جهش و المجادلات  با موضوع  بانوان  صدر اسلام  از آثار زمزم  روي  پرده مي رود. اين  فيلمساز مصري  بيش  از ۶۰۰ فيلم  و مجموعه  پويانمايي  براي  مخاطبان كودك  و نوجوان  ساخته  كه  داستان  هاي  پيامبر، مردان  و زناني  با موعده بهشت ، قصه  هايي  از قران  مجيد، شان  نزول  آيات ، مادر عزه  و شمس النهار از جمله  اين  آثار است .فواد زمزم  در رشته  علوم  تربيتي  و روانشناسي  دانشگاه  هلوان  كشور مصرتحصيل  كرده  و سپس  دكتراي  رشته  سينماي  كودكان  را از دانشگاه  عين شمس اين  كشور دريافت  كرده  است .تدريس  در اكادمي ملي  علوم  ارتباطات ، عضو انجمن  منتقدان  فيلم  ومديريت  بخش  پويانمايي  مركز سينماي  كشور مصر از جمله  فعاليت  هاي  اين فيلمساز به  شمار مي رود. وي  تاكنون  بيش  از ۵۰ جايزه  مختلف  از جشنواره  هاي  ملي  و بين  المللي كسب  كرده  است . بيستمين  جشنواره  بين  المللي  فيلم  هاي  كودكان  و نوجوانان  از ۷ تا ۱۲مهر در شهر اصفهان  برگزار مي شود.

توضيح و تصحيح
مكان برگزاري نمايشگاه آثار بهرام عظيمي هنرمند كاريكاتوريست معاصر و همچنين برنامه تقدير از اين هنرمند، فرهنگسراي دانشجو واقع در خيابان يوسف آباد، خيابان بيست و يكم مي باشد. كه در خبر ديروز در همين صفحه، سهواً مكان برگزاري خانه كاريكاتور اعلام شده بود، كه بدينوسيله اصلاح مي شود.

پاسخ به پرسش پزشكي
پاسخ دكتر روزنفلد به دو پرسش پزشكي
سرطان پوست را از روي شكل، اندازه، رنگ، خطوط اطراف و سطح آن مي توان تشخيص داد. اما بهتر است كه هر گونه برآمدگي و خال تازه روي پوست بدن را به دكتر نشان دهيد. خطوط اطراف خال ها و برآمدگي هاي سرطاني معمولاً غيرمنظم هستند و سريعاً تغيير شكل و رنگ مي دهند و بزرگ مي شوند و رنگ قرمز و آبي هم در آنها ديده مي شود.
گلودرد ممكن است نتيجه ويروس و يا ميكروب باشد. اگر گلودرد با تب ۳۸درجه و بالاتر و مشاهده چرك و عفونت در ناحيه گلو و تغيير رنگ پوست داخلي گلو بوده و عمل بلع دردناك و تنفس دشوار باشد، بايد در مراجعه به پزشك و يا بيمارستان درنگ نكرد.

برگي از تاريخ
ناپديدشدن «امام موسي صدر» رهبر شيعيان لبنان (۱۳۵۷ ش)
امام موسي صدر در سال ۱۳۰۷ ش (۱۳۴۳ ق) در شهر مقدس قم ديده به جهان گشود. پس از تكميل دروس مقدماتي، از محضر علمي و معنوي آيات عظام سيد صدر الدين صدر (پدرش)، سيد محمد محقق داماد، سيد حسين بروجردي و امام خميني (ره) كسب فيض نمود. سپس عازم نجف اشرف شده و از محضر عالمان و فقيهان آن ديار نيز بهره مند گرديد و به درجه اجتهاد نائل آمد. امام موسي صدر پس از وفات آيت الله سيد عبد الحسين شرف الدين، رهبري شيعيان لبنان را به عهده گرفت و آنان را از وضعيت نابهنجار فرهنگي، اجتماعي و سياسي رهايي بخشيد و در برابر دسيسه هاي دشمنان اسلام، آنان را در تشكيلات «حركت المحرومين» متشكل ساخت. اين مجاهد نستوه و خستگي ناپذير با هدف ايجاد اتحاد بين اعراب و جلب حمايت كشورهاي عربي و متقاعدساختن آنان به منزوي كردن اسرائيل متجاوز و تحريم هر گونه رابطه با اشغالگران فلسطين و به منظور تقويت جنبش محرومين و تهيه سلاح، به كشورهاي مختلف سفر مي كرد. امام موسي صدر، به تدريج جزء بزرگترين شخصيت هاي سياسي جهان به شمار آمد و در پي دعوت رسمي دولت ليبي، به اين كشور سفر نمود، وليكن بر اثر توطئه دشمنان انقلاب اسلامي، در همان سفر ناپديد شد. گرچه اخبار ضد و نقيضي درباره زنداني بودن وي منتشر مي شود، با اين حال هنوز اطلاعات موثقي از ايشان به دست نيامده است.
ارتحال آيت الله اسماعيل صالحي مازندراني
حضرت آيت الله شيخ اسماعيل صالحي مازندراني در سال ۱۳۱۲ ش (۱۳۵۲ ق) در يكي از روستاهاي توابع قائم شهر در استان مازندران به دنيا آمد. وي مقدمات حوزوي را در بابل، تهران و قم آموخت و از سال ۱۳۳۳ ش دروس خارج را از محضر استادان مشهد مقدس فرا گرفت. آيت الله صالحي از سال ۱۳۳۹ ش مقيم قم شد و از محضر درس حضرات آيات: سيدحسين بروجردي ، سيدمحمدمحقق داماد، سيد محمدرضا گلپايگاني، ميرزا هاشم آملي، علامه طباطبايي و امام خميني (ره) استفاده هاي شاياني برد. وي همزمان به تدريس سطوح فقه و اصول و كلام و فلسفه و تفسير اشتغال داشت و شاگردان فراوان پرورش داد. آيت الله صالحي مازندراني در جريان انقلاب اسلامي، در مسير مبارزه عليه رژيم پهلوي از هيچ كوششي فروگذار نمي كرد و نامش هماره در ذيل اعلاميه هاي جامعه مدرسين حوزه علميه قم ديده مي شد. در پي فعاليت هاي سياسي آيت الله صالحي، ايشان در سال ۱۳۵۳ و ۵۴ ، دستگير و زنداني شد. اين فقيه انقلابي همچنين در سال ،۱۳۵۷ سخنراني هاي متعدد در استان يزد و كرمان عليه رژيم ايراد نمود. آيت الله صالحي پس از پيروزي انقلاب اسلامي از خدمت به نظام باز نايستاد و عهده دار دو دوره نمايندگي مجلس خبرگان رهبري از استان مازندران بود. همچنين از اين فقيه جليل آثار ارزشمندي بر جاي مانده كه مفتاح البصيره در فقه در ۳ جلد، استفتائات در ۲ جلد، احكام جوانان و بانوان، ولايت فقيه و دوره كامل اصول فقه از آن جمله اند. اين عالم فقيه سرانجام در بامداد روز نهم شهريور ۱۳۸۰ برابر با ۱۱ جماد ي الثاني ۱۴۲۲ در زادگاهش بدرود حيات گفت و پس از تشييعي كم سابقه در ساري و سپس قم، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاك سپرده شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
قلب
- چرا قلب فرزندم در خاك بپوسد؟
اين آخرين جمله اي بود كه مادرش گفت. فرداي آن روز قلب فرزندش در سينه انساني ديگر مي تپيد.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
متل سگ ها
سائوپائولو: براي اولين بار يك متل بسيار شيك ويژه سگ ها در شهر سائوپائولو برزيل افتتاح شد. صاحبان سگ مي توانند اتاق هاي بسيار لوكس اين متل را حداكثر به مدت ۴ ساعت اجاره كنند كه قيمت اجاره آن بيش از اجاره اتاق يك متل لوكس براي انسان ها است. در حين اقامت سگ ها در اين متل موسيقي و تصاويري كه براي حيوانات دلپذير است پخش مي شود. به همين دليل صاحب سگ مي تواند پيش از ورود به متل فهرستي از برنامه هاي تلويزيوني و موسيقي هاي مورد علاقه حيوان خود در اختيار مسئولان متل قرار دهد تا اقدام به تهيه سي دي هاي مورد نظر نمايند.
عاقبت سرقت
ولينگتن: سه سارق در نيوزلند كه قصد سرقت بنزين از يك مزرعه را داشتند در نهايت با سوخت سرقتي خودروشان را به آتش كشيدند. آنها كه تصوّر مي كردند در منبع سوخت مزرعه بنزين وجود دارد، خودروشان را با آن پركردند اما هر چه تلاش كردند وسيله نقليه آنها روشن نشد. به همين دليل يكي از آنها تصميم گرفت در كنار خودرو كبريت بزند تا از بنزين بودن سوخت سرقتي اطمينان حاصل نمايد كه همين آزمايش خطرناك باعث اشتعال خودرو شد و از وسيله نقليه آنان تنها مقداري آهن پاره باقي ماند. آنها به جاي بنزين، گازوييل داخل باك خودرو ريخته بودند.
تخفيف ۵۰ درصدي
كوالالامپور: پليس راهنمايي و رانندگي مالزي به مناسبت فرارسيدن روز ملي اين كشور، ۵۰ درصد تخفيف براي قبوض جريمه پرداخت نشده درنظر خواهد گرفت. به گفته پليس در حال حاضر در حدود ۴/۳ ميليون قبض جريمه پرداخت نشده از سال ۱۹۹۹ در اين كشور وجود دارد كه اميد مي رود با تخفيف درنظر گرفته شده بيشتر اين قبوض پرداخت گردد. به همين دليل مأموران راهنمايي و رانندگي در مراكز پرتردد شهرها حاضر شده اند تا قبوض معوقه را دريافت نمايند.
تعديل باغ وحش
بوداپست: يك باغ وحش در مجارستان براي جلوگيري از آلوده شدن آب يك چشمه محلي قصد تعديل تعداد حيوانات بزرگ خود و جايگزين كردن حيوانات كوچكتر دارد. با توجه به اينكه كارشناسان محيط زيست اعلام كرده اند مدفوع حيوانات بزرگ باعث آلودگي آب چشمه محلي خواهد شد، مسئولان باغ وحش تصميم به كاهش تعداد اين حيوانات گرفته اند.
انفجار قوطي هاي نوشابه
واشنگتن: يك شركت توليدكننده نوشيدني هاي طبيعي در آمريكا از مشتريان خود خواست تا يك نوع از قوطي هاي نوشابه اين شركت را پس بفرستند. با توجه به اينكه محتويات اين نوع نوشابه در درازمدت گاز دي اكسيد كربن توليد مي كند احتمال انفجار قوطي ها وجود دارد. افرادي كه چنين نوشابه هايي خريداري كرده اند مي توانند با شركت تماس بگيرند تا نوشابه ها از منزل آنان جمع آوري شود.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۹و ۵۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت۵ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳۶ دقيقه

گل و گياه
سدوم
000666.jpg
نام علمي: Sedum kamtschaticum variegatum
خانواده: CRASSULACEAE
گياه دائمي هميشه سبز به بلندي ۱۰ و گستردگي ۲۵ سانتي متر است داراي برگهاي قاشقي يا سرنيزه اي شكل بوده و گلهاي زرد آن در اواخر تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملا آفتابي، خاك نسبتا غني و كمي قليايي با زهكش خوب نياز دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن۱۵- درجه سانتيگراد مي باشد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار و تهيه قلمه از شاخه هاي بدون گل در اوايل تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |