چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۸۸ - Aug 31, 2005
نيواورلئان آمريكا زير آب رفت
000675.jpg
گروه اجتماعي: بخش هاي وسيعي از شهر نيواورلئان بدنبال وقوع طوفان استوايي كاترينا در سواحل جنوبي آمريكا، به زير آب رفت.
به گزارش سايت فارسي بي.بي.سي شهر نيواورلئان تقريباً از سكنه خالي شده و بيشتر مردم خانه هاي خود را ترك كرده و به بخش تاريخي شهر كه در بلندي واقع شده يا شهرهاي نزديك رفته اند.
مقام هاي ايالتي گفته اند كه دست كم پنج نفر در اثر سقوط درختان و حوادث جاده اي در ايالات مي سي سي پي و آلاباما كشته شده اند.
ايالت لوئيزيانا نيز باران هاي شلاقي و بادهايي سريعتر از ۲۰۰ كيلومتر در ساعت را تجربه كرد.برق بيش از يك ميليون خانه در اين ايالت قطع شده است.
در نيواورلئان، به نظر مي رسد بخش تاريخي مركز شهر كه روي بلندي واقع شده آسيب زيادي نديده باشد، اما نواحي وسيعي از ساير بخش هاي شهر زير آب فرو رفته كه عمق آن در برخي نقاط به سه متر مي رسد.يك خبرنگار بي بي سي در نيواورلئان مي گويد خيابان ها آكنده از اشيايي است كه طوفان پراكنده كرده و عمليات نجات كساني كه روي سقف خانه هايشان به تله افتاده اند در جريان است.
طوفان استوايي كاترينا، كه در دايره اي عظيم پيچ مي خورد و پيش مي تازد پس از عبور از خليج مكزيك وارد مي سي سي پي، آلاباما و لوئيزيانا شد و خسارات گسترده به بار آورد.
طوفان حتي تكه اي از سقف ورزشگاه معروف «سوپر دوم» در نيواورلئان را كه بسياري از ساكنان شهر در آن پناه گرفته اند از جا كند.
با رسيدن طوفان به خشكي از شدت آن كاسته شد و برخلاف پيش بيني هاي دلهره آور اوليه، شهر نيواورلئان از بدترين قسمت آن كه به «چشم طوفان» معروف است در امان ماند.
هيلي باربو، فرماندار ايالت مي سي سي پي به خبرنگاران گفت كه كاترينا «مثل يك تن آجر روي مي سي سي پي خراب شد.»
خبرنگاران در نيواورلئان پيشتر گزارش دادند كه بارندگي چنان شديد بوده است كه آب مثل آبشار از ديوارهاي آسمانخراش ها به زير مي غلتيد.
عبور كاترينا از فلوريدا باعث جاري شدن سيل و ايراد خسارات و تلفاتي شد. پيشتر به دستور مقام هاي ايالتي، هزاران تن از اهالي اين شهر آنجا را ترك كردند يا در مكان هاي امن پناه گرفتند.ري ناگين، شهردار نيواورلئان، گفت او گزارش هايي دريافت كرده داير بر اينكه فشار آب در برخي نقاط موانعي را كه از قديم براي جلوگيري از پيشروي دريا در اطراف شهر كشيده شده شكافته است.
وي گفت: «شهر تحت محاصره است.»
جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا، با اعلام وضعيت اضطراري در لوئيزيانا و مي سي سي پي امكان اعطاي كمك هاي دولت فدرال به آسيب ديدگان را فراهم كرده است.
وقوع طوفان كاترينا بر بازارهاي نفتي جهان نيز تاثير گذاشته و توقف توليد روزانه حدود ۶۵۰ هزار بشكه نفت در منطقه خليج مكزيك همراه با تعطيل شدن هفت پالايشگاه محلي موجب شد در معاملات روز دوشنبه، ۲۹ اوت، بهاي نفت خام در بازارهاي آمريكا حدود ۵ دلار افزايش پيدا كند.
خروج اتومبيل ها از شهر موجب راهبندان شده است .شهردار نيواورلئان، كه دستور تخليه شهر را صادر كرده، صبح روز دوشنبه گفت كه حدود هشتاد درصد از بيش از ۴۸۰ هزار اهالي شهر خانه هاي خود را به مقصد مناطق امن دور از ساحل ترك كرده اند.
حركت هزاران اتومبيل به سوي نقاط دور از ساحل در طول ساعات شب باعث ايجاد راهبندان هاي طولاني در جاده هاي دو ايالت لوئيزيانا و مي سي سي پي شد.
آخرين بار نيواورلئان در سال ۱۹۶۵ دستخوش تندباد شد و خيزش امواجي به ارتفاع گاه سه متر باعث آبگرفتگي بخش هايي از اين شهر، كه بخش عمده آن پايين تر از سطح درياست، شد.
مقامات ايالت هاي آلاباما و مي سي سي پي، در مجاورت لوئيزيانا نيز وضعيت اضطراري برقرار كرده اند.
كاترينا در سواحل باهاما شكل گرفت و روز پنجشنبه گذشته ضمن عبور از جنوب فلوريدا، باعث جاري شدن سيلاب، قطع برق و كشته شدن نه نفر شد.
كاترينا ششمين طوفاني است كه از ماه اوت سال گذشته تاكنون در ايالت فلوريدا وزيده است.

خداحافظي با گلايه
وزير جديد : آموزش پزشكي
از وزارت بهداشت جدا نمي شود
000612.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: وزير سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم توديع خود با بيان سخناني گلايه آميز گفت: در طول چهار سال گذشته بعضي ها از من مي خواستند با آنها وارد معامله شوم، مديران را عوض كنم، اما با وجود همه فشارها، استيضاح ها و حرف هاي نابجا هرگز به كسي خيانت نكردم و وارد هيچ معامله اي نشدم.
به گزارش خبرنگار همشهري، مسعود پزشكيان ديروز در مراسم توديع خود در مركز همايش هاي رازي افزود: اكنون كه وزارت بهداشت را ترك مي كنم حرف هايي دارم كه اميدوارم وزير بعدي به آنها توجه كند، ما مسئولان اگر مسئول واقعي در حوزه بهداشت و درمان هستيم بايد به نحوي خدمات بهداشتي را براي مردم نهادينه كنيم كه خودمان هم بتوانيم از همان خدمت استفاده كنيم. وي ادامه داد: نمي توان طوري رفتار كرد كه مسئولان در صورت نياز به خدمات بهداشتي از بهترين بيمارستان هاي خصوصي با تعرفه هاي آن چناني استفاده كنند آن وقت مردم در بيمارستان هاي دولتي با كيفيت پايين خدمت گرفتار باشند و اگر پول نداشتند همين حداقل خدمت هم به آنها داده نشود.
سلامت تن و روان زيربناي هرگونه پيشرفت
سيد محمد خاتمي رييس جمهور سابق در پيامي به مراسم توديع دكتر مسعود پزشكيان وزير سابق بهداشت اعلام كرد: سلامت تن و روان زيربناي هرگونه پيشرفت و اعتلاست. در اين پيام كه توسط دكتر علي منتظري رييس جهاد دانشگاهي قرائت شد، آمده است: خداي منان را سپاسگزاريم كه به همت والاي اصحاب بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي ساليان گذشته شاهد پيشرفت هاي شگرف در عرصه بهداشت و درمان و آموزش پزشكي و نيز پژوهش بوده ايم.
بهره مندي از سلامت حق مسلم همه افراد
دكتر كامران باقري لنكراني وزير جديد بهداشت و درمان نيز در اين مراسم ضمن تشريح برنامه ها و اولويت هاي كاري خود، با بيان اين كه سلامت در سند ۲۰ ساله كشور ترسيم شده است، گفت: برنامه چهارم توسعه به همراه مصوبات مجلس مبناي كار ما قرار دارد، اين به نحوي است كه در برنامه چهارم توسعه در خصوص سلامت به نكات ارزشمندي توجه شده است.
دكتر لنكراني اصلاح ساختار سلامت و بيمارستانها  ، مديريت بر مبناي عملكرد در سايه قانون را از ديگر برنامه هاي لازم الاجراي اين وزارتخانه دانست و افزود: بر اساس قانون بحث فوريت پيش بيمارستاني و بيمارستاني بايد در اولويت كاري قرار گيرد تا بتوان با همدلي و همكاري افراد كيفيت افزايش و شاهد حركت پرشتاب تري در راستاي رسيدن به اهداف باشيم. وزير بهداشت با اشاره به تخصيص بودجه از سوي مجلس براي اجراي بيمه روستاييان اظهار كرد: اين امر امكان ايجاد وسعت و ميدان وسيع خدمتگزاري را فراهم كرده است.
لنكراني آموزش پزشكي را از دغدغه هاي مهم كاري خود دانست و افزود: براي بهبود كيفيت آموزش بايد اقدامات جدي تري انجام داد كه اين به معناي جدايي آموزش پزشكي از وزارت بهداشت نيست.
براساس اين گزارش، دكتر رضايي، رئيس دانشگاه اصفهان به نمايندگي از دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور نيز در اين مراسم گفت: مبناي علمي هر چيز را ديدن، مردمي بودن ،ايثارگري، نقد پذيري و ساده زيستي از ويژگي هاي بارز دكتر پزشكيان بود.
وي افزود: با اينكه دكتر پزشكيان فوق تخصص در جراحي قلب هستند و براي يك جراح كنار گذاشتن تيغ جراحي مشكل است ولي ايشان هميشه در همه مسايل وقت مي گذاشتند و هيچ گاه بهداشت و آموزش را فداي هم نمي كرد و همه را در كنار هم مي ديدند.
حاشيه مراسم توديع
* دكتر باقري لنكراني به دليل كاري كه برايشان پيش آمد بعداز سخنراني كوتاهي سالن را ترك كرد و بدون برگزاري مراسم مصافحه توسط دو مدير سابق و جديد وزارتخانه به وزير جديد سپرده شد.
* سالن همايش هاي رازي، مملو از پزشكان، رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور، معاونين و مديران وزارت بهداشت، نمايندگان مجلس، رؤساي سازمانهاي وابسته به وزارت بهداشت، دانشجويان پزشكي و خبرنگاران رسانه ها بود كه تا آخرين سخنراني، يعني دكتر پزشكيان حضور داشتند.
* سخنان دكتر مسعود پزشكيان اكثر حاضرين را تحت تأثير قرار داد به طوري كه با تشويق هاي مستمر سعي در سپاسگزاري از ۴ سال خدمت صادقانه وزير سابق داشتند.
* تعداد زيادي لوح تقدير به دكتر پزشكيان تقديم شد و يكي از خبرنگاران به پاس قدرداني از رابطه نزديك، صميمانه و متواضع ايشان با خبرنگاران از ايشان تشكر و لوح يادبودي نيز به نماينگي از خبرنگاران به دكتر پزشكيان اهدا نمود.
* در بين حاضرين، پزشكاني نيز حضور داشتند كه زماني از اساتيد اين وزير جديد و جوان بوده اند و اكنون از پيشرفت و اعتلاي شاگردشان در اين مسند مهم خوشحال به نظر مي آمدند.

دانشجو بودن طرفين عامل پايداري ازدواج هاي دانشجويي
گروه اجتماعي: در ازدواج هاي دانشجويي ۳۸ درصد زوجها، هر دو دانشجو هستند و اين موجب همساني و پايداري ازدواج هاي دانشجويي شده است.
حجت الاسلام وكيلي در پاسخ به يكي از نمايندگان مجلس مبني بر اين كه ۵۰ درصد ازدواجهاي دانشجويي منجر به طلاق شده است، گفت: آنچه كه ما تحقيقات و اطلاعات در خصوص ازدواجهاي دانشجويي انجام داده ايم، نشان مي دهد كه ازدواج هاي دانشجويي داراي پايداري است و طلاق اين نوع ازدواج ها كمتر از يك درصد است.
به گزارش ايلنا: دليل اصلي پايداري اين ازدواج  ها در سن صورت گرفتن آن است و چون در سن صورت مي  گيرد؛ ضريب همساني آن بالاتر و ضريب پايداري آن بالا مي  رود.وكيلي با بيان اين مطلب كه هم اكنون ميانگين سن ازدواج دانشجويي ۲۳ سال است، خاطرنشان كرد: اين ميانگين از نظر كارشناسان خانواده ميانگين مطلوب محسوب شده و ازدواج در سن را نشان مي  دهد و همساني و پايداري آن بالاتر است.
وي با اشاره به نقش آموزش در پايداري ازدواج دانشجويي گفت: چون دانشجويان به آموزش در قبل، حين و بعد از ازدواج توسط كارشناسان، خانواده، مشاور و راهنمايي خبرگان دسترسي دارند؛ اگر بعد از ازدواج اختلاف جزيي نيز داشته باشند؛ اين اختلاف جاي خود را به مهر خواهد داد.وكيلي تصريح كرد: ولي در جامعه به دليل دسترسي نداشتن به آموزش، همين اختلافات جزيي منشأ جدايي مي  شود.وي افزود: آنچه كه اين عزيزان مي  گويند به دليل عدم آشنايي با پروسه اين ازدواج  هاي دانشجويي است و بيشتر برداشت شخصي را به عنوان خبر بيان مي  كنند.
رييس ستاد ازدواج دانشجويي، گفت: خوب است كساني كه مشفقانه چيزهايي را بيان مي  كنند و موجب التهاب در جامعه شده و يك حركت مثبت فرهنگي را با ترديد روبه رو مي  كنند؛ اطلاعاتي از ما متوليان اين حركت درخواست كنند و اطلاعات بگيرند تا شاهد اين گونه اظهارنظرها نباشيم.

سخنگوي قوه قضاييه:
مردم بايد بدانند اقامه دعوا يك كار فني است
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: سخنگوي قوه قضاييه در اولين نشست مطبوعاتي خود پس از انتصاب به مقام وزارت دادگستري به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
جمال كريمي راد وزير جديد دادگستري كه معتقد است مي تواند هم سخنگوي قوه قضاييه باشد هم وزير، در پاسخ به سؤال همشهري در مورد لايحه الزامي شدن حضور وكيل گفت: هدف از اين لايحه در وهله اول گسترش فرهنگ مراجعه به وكيل است. هم اكنون در استانهاي خراسان رضوي، فارس و گيلان تمهيدات لازم فراهم آمده است.
براساس برنامه پنجم توسعه يكي از مواردي كه قوه قضاييه بايستي نسبت به آن اقدامات لازم را صورت دهد فراهم كردن زمينه حضور وكيل در تمامي مراحل رسيدگي است. وي مهمترين نكته در بحث الزام وكيل را فرهنگسازي در مردم عنوان كرد و گفت: مردم بايد بدانند اقامه دعوا يك كار فني است. از آنجايي كه وكيل مي داند چطور دفاع كند مي توان از اطاله دادرسي جلوگيري كرد.كريمي راد در مورد سوءقصد هاي اخير نسبت به قضات گفت: اين پرونده ها هنوز به نتيجه قابل بياني نرسيده است. هنوز كسي دستگير نشده است. برخي از سايت ها خبرسازي مي كنند.
وي در مورد امنيت قضات و خبر مسلح شدن آنها گفت: سرپرست دادسراي جنايي خبري در مورد تمهيدات پيش بيني شده براي قضات دادسراي جنايي نسبت به حمل اسلحه مطالبي را گفته بودند و اصلاً  منظورشان مسلح شدن همه آنها نيست. قضات حق تير ندارند. از نظر قوه قضاييه امنيت قضات جداي از امنيت كل جامعه و مردم نيست. كريمي راد سخنگوي قوه قضاييه در مورد جرايم ارتكابي افاغنه در كشور گفت: متأسفانه افراد افغاني كه از طريق قانوني به كشورشان برگردانده مي شوند در مواردي دوباره به ايران بازمي گردند در اين مورد وزارت كشور بايستي اقداماتي همه جانبه انجام دهد. اميدواريم در اين زمينه شاهد تحولات باشيم كه حداقل نسبت به افاغنه اي كه داراي سابقه كيفري هستند اقدامي صورت گيرد تا از كشور اخراج شوند.وي در تعريف جرايم خاصي كه رئيس قوه قضاييه چندي پيش نسبت به فعال شدن مجدد ستادهاي مبارزه با جرايم دستور مؤكد داده اند؛ گفت: جرايم خاص جرايمي است كه در امنيت و احساس امنيت مردم وجامعه اختلال ايجاد كند كه مصداق آن سرقت هاي مسلحانه، تجاوز به عنف، جرايم سنگين مواد مخدر، كلاهبرداري هاي بزرگ، آدم ربايي و... است.وي در مورد توقيف ۵/۲تن از محصولات گلد كوئيست گفت: اين محصولات از طريق هوايي وارد كشور و توقيف شده است و در حال حاضر در اختيار سازمان اموال تمليكي است.
اين محصولات طلا در قالب سكه  وارد ايران شده است. وي در مورد قانون هيأت منصفه گفت: اين قانون كه مصوب نمايندگان مجلس پنجم است با كمي تغييرات به تصويب مجلس هفتم رسيد و شوراي نگهبان نيز تأييد كرده به زودي شاهد برگزاري دادگاه مطبوعات خواهيم بود. براساس ماده ۳۶ قانون مطبوعات بايد اعضاي هيأت منصفه مندرج در اين ماده تشكيل تا زمينه اجراي آن قانون فراهم شود. البته تعداد زيادي از پرونده هاي مطبوعاتي شامل مرور زمان شده اند.
كريمي راد در ادامه در مورد يك پرونده زمين خواري در استان آذربايجان شرقي گفت: پرونده اي با ۴۷۲ شاكي و ۴۲ متهم تشكيل شده است؛ حكم صادره براي اين پرونده حبس، جزاي نقدي و برگشت وجوهات به مالباختگان به ارزش ۲ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان است و محروميت از بنگاه داري و خريد و فروش زمين به مدت ۱۵سال است.

كوتاه از وبا
* جلوگيري از شايعات در شرايط اپيدمي مهمترين ابزار كنترل و مهار بيماري وبا است.
روزنامه همشهري در يك ماه اخير سعي بر اطلاع رساني در مورد بيماري وبا داشته است. خوشبختانه با پيگيري و دقت مردم اين بيماري با حدود هزار نفر مبتلا در حالت كنترل درآمده است و شايد ديگر نيازي به اطلاع رساني روزانه در مورد اين بيماري نباشد ولي شما به مانند قبل نكات بهداشتي را رعايت كنيد.

امكان تحصيل رايگان براي كودكان
تحت پوشش بهزيستي فراهم شد
مهر:معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي گفت: از اين پس نه تنها معلولين بلكه تمام كودكان تحت پوشش و مورد تاييد بهزيستي مي توانند به صورت رايگان ادامه تحصيل دهند.
محمدرضا خباز از تحصيل رايگان كودكان تحت پوشش در بهزيستي خبر داد و گفت: با تصويب هيات وزيران و هيات دولت از اين پس كودكان تحت پوشش و تاييد بهزيستي در هر مقطع و مركز، موسسه اي و دانشگاهي مي توانند رايگان ادامه تحصيل دهند و هيچ مبلغي را نپردازند و چنانچه پولي نيز نياز باشد بهزيستي مي پردازد و يا اين كه با مركز مورد نظر به توافق مي رسد.وي ادامه داد: برخورداري از تحصيل رايگان فقط مختص معلولين و يا فرزندان آنها نمي شود بلكه تمام كودكان تحت پوشش از اين امكان برخوردار مي شوند.
معاون امور اجتماعي بهزيستي به برنامه هاي سازمان در سال جاري اشاره كرد و گفت: از سوي بهزيستي و معاونت اجتماعي امسال ۵۰ طرح مختلف با موضوعاتي مانند زنان سرپرست خانوار، دختران فراري، معلولين، مسكن، كاهش طلاق و... در دست اجرا داريم كه تاكنون تعدادي از طرحها نيز انجام شده است.
خباز خاطرنشان كرد: هم اكنون ۱۴۶ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بهزيستي هستند كه تعدادي از آنها همسر خود را از دست داده و برخي طلاق گرفته و همسران برخي از آنها در زندان بوده و اين زنان مجبورند به تنهايي خانواده خود را سرپرستي و اداره كنند.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي تاكيد كرد: بنابراين با توجه به مشكلاتي كه اين افراد دارند در اولويت برنامه هاي سازمان قرار گرفته اند به طوري كه در سال جاري مستمري ماهيانه اين افراد افزايش پيدا كرده و يك سري امكاناتي نيز مانند شير خشك براي فرزندان كوچك آنها، كمك هزينه تحصيلي، كمك هزينه پرداخت شهريه دانشجويي و همچنين مواد خوراكي و خواروبار نيز در اختيارشان قرار مي گيرد.

بيش از ۳۷ هزار نوآموز نمره آمادگي تحصيلي كسب نكردند
000606.jpg
مهر: معاون تشخيص و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت: تاكنون بيش از ۶۱۰ هزار نوآموز در پايگاههاي طرح سنجش مورد ارزيابي قرار گرفته اند.
دكتر علاء طلوعي ضمن اعلام اين مطلب افزود : در بررسي اوليه از مجموع مراجعه كنندگان به مراكز سنجش، بيش از ۵۳۱ هزار و ۸۴۰ نوآموز پس از اينكه مورد ارزيابي قرار گرفتند و مشخص گرديد فاقد هر گونه مشكل جسمي و ذهني هستند، به مدارس معرفي شدند .
وي در عين حال به آمار نوآموزاني كه در بررسي اوليه طرح سنجش تشخيص داده شد كه نياز به معاينه تخصصي دارند ، اشاره و گفت : ۷۸ هزار و ۵۹۴ نفر در مرحله اول تشخيص تشخيص داده شد كه ممكن است مشكل داشته باشند و به همين علت به مرحله تخصصي ارجاع داده شدند .
به گفته طلوعي ۱۸ هزار و ۹۳۰ نوآموز مشكل بينايي ، ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر مشكل شنوايي و همچنين ۳۷ هزار و ۵۰۴ نفر نيز در بخش آمادگي تحصيلي نمره لازم را كسب نكردند .
معاون تشخيص و توانبخشي سازمان آموزش و پرورش استثنايي تصريح كرد : آمار مذكور مربوط به كل استانهاي كشور است كه جمع آوري شده است .

توسط سازمان تأمين اجتماعي؛
سوابق ادعايي همه بيمه شدگان بررسي مي شود
گروه اجتماعي: سازمان تأمين اجتماعي با صدور دستورالعملي، چگونگي رسيدگي به ادعاي بيمه شدگان و ساير افراد در خصوص اشتغال در كارگاه هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي را اعلام كرد.
با صدور اين دستورالعمل شعب تأمين اجتماعي مكلف شده اند ادعاي افرادي را كه در كارگاه هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي، شاغل بوده اند و كارفرما ليست دستمزد و حق بيمه آنان را ارسال و پرداخت نكرده است بررسي كنند و در صورت ارائه مدارك تأييد كننده اشتغال، سنوات اشتغال آنان در اين كارگاه  ها را به عنوان سابقه پرداخت حق بيمه منظور كنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، با توجه به مفاد ماده ۳۶ قانون تأمين اجتماعي، تأخير كارفرما در پرداخت يا عدم پرداخت حق بيمه مشمولان اين قانون، رافع مسئوليت و تعهدات سازمان تأمين اجتماعي در قبال مشمول قانون نيست و در صورت احراز خودداري كارفرما از ارائه ليست و پرداخت حق بيمه، اين سازمان موظف به بررسي، محاسبه و مطالبه حق بيمه است.
اين گزارش حاكي است، در اين دستورالعمل  نحوه بررسي ادعاي افرادي را كه به رغم اشتغال در كارگاه هاي مشمول قانون تأمين اجتماعي، كارفرما در مورد ليست دستمزد و پرداخت حق بيمه آنان اقدام نكرده است و سازمان تأمين اجتماعي هم از طريق بازرسي كارگاهي يا حسابرسي دفاتر قانوني براي دوره مورد ادعا، حق بيمه اي مطالبه و وصول نكرده، مشخص كرده است.
براساس اين دستورالعمل، رسيدگي به اين موارد بايد از سوي همان شعبه اي صورت گيرد كه كارگاه در محدوده آن قرار دارد و در صورتي كه فرد مدعي، ادعاي سوابق معوق در چند كارگاه متفاوت داشته باشد، لازم است براي هر يك از اين كارگاه ها، در خواست ادعاي سابقه تنظيمي را به شعبه ذي ربط يا آخرين شعبه محل پرداخت حق بيمه، ارائه كند. اولويت رسيدگي به درخواست هاي رسيده به هر شعبه نيز با افرادي خواهد بود كه در شرف برخورداري از حمايت بازنشستگي، از كارافتادگي و فوت هستند. همچنين در صورت فوت فرد مدعي وراث قانوني ايشان مي توانند در اين زمينه اقدام كنند.
گفتني است، مدارك قابل ارائه براي ادعاي احتساب سابقه شامل حكم استخدامي، ارتقاي شغلي يا تغيير سمت در دوره مورد ادعا، فيش يا رسيد حقوق يا چك بانكي، گواهي بانك در زمينه واريز حقوق ماهانه، كارت افتتاح حساب بانكي، دفاتر قانوني كارگاه و اسناد هزينه مربوط، ليست هاي حقوق كارگاه منضم به اظهار نامه مالياتي، استشهاديه ساير كاركنان كارگاه، آراي هيأت هاي تشخيص و حل اختلاف قانون كار، كارت هاي حضور و غياب يا دفاتر ثبت حضور و غياب كاركنان كارگاه و نيز كارت بهداشتي صادره از سوي اداره بهداشت محيط كار، تعريف شده است كه پس از تأييد تمام يا بخشي از سوابق مورد ادعاي بيمه شدگان و پس از آن كه بدهي كارفرما در اين زمينه، به مرحله وصول رسيد يا قطعيت يافت، سوابق اشتغال بيمه شده در زمره سوابق بيمه پردازي وي محسوب مي شود.

سرطان روده قابل پيشگيري است
ايرنا: سرطان روده بزرگ كه دومين عامل مرگ ناشي از سرطان ها محسوب مي شود، قابل پيشگيري است.
دكتر محبوبه مهدوي نيا گفت: اين سرطان به طور عمده در سن ۵۰ سال به بالا رخ مي دهد و چون ارتباط محسوسي با طرز زندگي انسان دارد، تا حدودي قابل پيشگيري است كه مهم ترين موضوع مي تواند مصرف سبزيجات و ميوه ها باشد.

كشف تازه براي رفع بوي عرق
واحد مركزي خبر: دانشمندان ژاپني موفق به كشف مؤثرترين روش رفع بوي عرق بدن شدند.
كشف جديد دانشمندان ژاپني تحول بسيار بزرگي در اين زمينه محسوب مي شود كه مي تواند براي هميشه بوي نامطبوع عرق بدن را از بين ببرد.
به گفته دانشمندان ژاپني افزودن مواد خوشبو كننده به آدامس و آبنبات باعث مي شود كه اين مواد وارد غده هاي توليد عرق شوند و در نتيجه از بدن انسان بوي خوشايندي به مشام برسد.

به گردن خود عطر نزنيد
000609.jpg
پزشكان انگليسي مي گويند روغن هاي به كار رفته در ساخت عطرها ممكن است سبب بروز لكه هايي در گردن شود، زيرا پوست گردن نازك تر و حساس تر از بقيه قسمت هاي بدن است و در معرض پرتوهاي خورشيد قرار دارد.
كارشناسان مي گويند كه بايد به قسمت هايي از بدن عطر زد كه در معرض پرتوهاي خورشيد نباشد.

اينترنت بازدهي كاركنان را كم كرده است
ايسنا: پژوهشگران ضمن بررسي انواع مختلف اعتياد نظير اعتياد به مصرف الكل، مواد مخدر، قمار و ... به اين نتيجه رسيدند كه معتادترين افراد گروهي هستند كه از كامپيوتر بيش از حد استفاده مي كنند و يك كشش بيمارگونه به اين تكنولوژي نوپا دارند، لذا در ابتدا به نظر مي رسيد كه اين اعتياد بيشتر در ميان برنامه نويسان كامپيوتر، طراحان نرم افزارها و سخت افزارها شايع باشد.
اين اعتياد بازده كارمندان و كارگران را در محل كار خود، به شدت كاهش داده است.

كاهش كشت خشخاش در افغانستان
ايرنا: سازمان ملل متحد گزارش داد: كشت خشخاش كه به عنوان ماده خام توليد هرويين است، امسال در افغانستان براي نخستين بار از زمان فروپاشي طالبان، حدود ۲۰ درصد كاهش يافته است.
در گزارش سالانه سازمان ملل متحد آمده است: با اينكه توليد مواد مخدر در افغانستان اندكي كاهش يافته، اما اين كشور همچنان تأمين كننده اصلي افيون در جهان است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |