چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴
خروج زيزو از بازنشستگي
از راكي تا زيدان
000495.jpg
امير بهادري نژاد
يكي از اسطوره هاي فوتبال فرانسه بار ديگر به ميادين فوتبال ملي بازگشته است. عده اي معتقدند كه بازگشت وي با اشك به پايان خواهد رسيد. اما گروهي ديگر بر اين باورند كه وي مي تواند تيم ملي فوتبال كشورش را بار ديگر به بام فوتبال جهان برساند. به هر حال نظرات در مورد بازگشت ناگهاني و پيش بيني نشده اين اسطوره، ضد و نقيض است اما آنچه در حال حاضر براي طرفداران فوتبال فرانسه اهميت دارد اين است كه زين الدين زيدان افسانه اي از تصميم خود مبني بر كناره گيري از تيم ملي پشيمان شده و تا مدتي نامعلوم در خدمت تيم ملي كشورش خواهد بود.
چندين سال پيش خورخه والدانو مدعي شده بود كه فيزيك زين الدين زيدان، كاراكتر و قابليت هاي فني اش او را به ياد يك بوكسور مي اندازد. حالا كه زيدان تصميم گرفته خداحافظي خود از تيم ملي فوتبال فرانسه را پس بگيرد و مجدداً به ميادين فوتبال ملي بازگردد به اين نتيجه مي رسيم كه واقعاً حق با والدانو بود چون سناريوي بازگشت زيدان به تيم ملي شباهت خاصي به سناريوي بازگشت مجدد راكي به رينگ بوكس دارد. در فيلم راكي چهار سيلوستر استالونه پس از اين كه با چشم هاي خود شاهد نابودي دوست و رقيب سابق خود، آپولو در برابر يك بوكسور آماتور روس به  نام ايوان دراگو بود تصميم گرفت به رينگ بوكس بازگردد و يك بار ديگر اقتدار خود را به نمايش بگذارد.

حالا زيزو نيز مانند راكي پس از اين كه تيم ملي فوتبال كشورش را در خطر راه نيافتن به مرحله پاياني جام جهاني ۲۰۰۶ مي بيند احساس مي كند كه زمان بازگشت و كمك به تيم ملي فرارسيده و نبايد ميدان را خالي كرد. البته تفاوت زيدان با راكي در اين است كه وي به همراه دو يار ديرين خود، كلود ماكله له و ليلين تورام به تيم ملي بازگشته اند در حالي كه هر سه آنها پس از يورو ۲۰۰۴ از تيم ملي كناره گيري كرده بودند.
دو هفته پيش در شهر مون پوليه تيم ملي فرانسه در جريان يك ديدار دوستانه به مصاف تيم ملي ساحل عاج رفت و بخش اول سناريوي بازگشت زيدان و يارانش به تيم ملي به خوبي اجرا شد. كلود ماكله له مانند هميشه در مقابل چهار مدافع تيمش تمام روزنه هاي ورود حريف را مسدود كرد و ليلين تورام نيز در يك صدوسومين بازي ملي خود تا پيش از اين كه مصدوم شود با اقتدار به رهبري خط دفاعي پرداخت. اما بدون ترديد ستاره اين بازي زين الدين زيدان بود كه هر بار كه به توپ ضربه زد، تماشاگران حاضر در ورزشگاه به تشويق وي پرداختند.
روز بعد از بازي، روزنامه هاي فرانسه سراسر تمجيد از زيدان بود. روزنامه اكيپ در صفحه اصلي خود با تيتر درشت نوشت: «تاثير زيدان» و «بازگشت نور»
همچنين تيري هانري گفت: تيم ما سرانجام سرعت، قدرت و انسجام خود را بار ديگر به دست آورد و حالا كه زيدان بازگشته بازيكنان با اعتماد به نفس بيشتري بازي مي كنند.
اگر بخواهيم منصفانه قضاوت كنيم بايد حق را به هانري و روزنامه هاي فرانسوي داد چون زيدان در پيروزي سه بر صفر تيمش مقابل ساحل عاج ستاره ميدان بود. با اين حال ريموند دومنش مربي تيم ملي فرانسه به اين حقيقت واقف است كه احتمال دارد ورق در بازيهاي جدي تر به ويژه بازيهاي راهيابي به جام جهاني به كلي برگردد. هنگامي كه گروه بندي رقابتهاي جام جهاني در قاره اروپا انجام شد همگان پيش بيني مي  كردند كه فرانسه بدون زحمت به جام جهاني برسد. با توجه به حضور سه تيم ضعيف قبرس، جزاير فارو و رژيم اشغالگر قدس و دو تيم متوسط سوئيس و ايرلند كمتر كسي تصور مي كرد كه فرانسه براي صعود به مشكل بربخورد اما اين تيم هم اكنون در رده چهارم جدول گروه جاي دارد و اين تيم در جريان بازيهاي رسمي خود در يك سال اخير تنها در برابر تيم هاي ضعيفي چون جزاير فارو و قبرس پيروز شده است. اين تيم حتي نتوانسته در بازيهاي خانگي دروازه سوئيس و يا ايرلند را باز كند.
در ظاهر بازگشت سه بازيكن كليدي به تركيب اصلي تيم بايد بلافاصله باعث افزايش توان روحي و رواني بازيكنان شود و به اصطلاح به تيم شوك وارد كند اما نبايد از احتمالات چشم پوشي كرد. براي دومنش نيمكت نشين كردن اين سه قهرمان بزرگ تقريباً غيرممكن است چون آنها به دليل عشق به كشورشان به تيم ملي بازگشته اند. البته اگر آنها در حد و اندازه هاي خود ظاهر شوند مشكلي به وجود نخواهد آمد. اما بايد توجه داشت كه زيدان و تورام هر دو ۳۳ ساله هستند و ماكله له نيز تنها يك سال از آنها جوانتر است و با توجه به اين كه اين بازيكنان همراه با باشگاههاي خود، فصل پر تراكمي را در رقابتهاي داخلي و ليگ قهرمانان اروپا خواهند داشت به همين دليل احتمال تحليل قواي جسماني آنان وجود دارد. از سوي ديگر بايد از لحاظ فني و تاكتيكي نيز به ارزيابي عملكرد اين بازيكنان پرداخت. به عنوان مثال حضور تورام در قلب خط دفاعي باعث متمايل شدن ويليام گالاس به سمت چپ خط دفاعي مي شود كه گالاس از بازي در اين منطقه نفرت دارد. از سوي ديگر حضور ماكله له در كنار پاتريك ويه را در مركز زمين فرصت بازي را از ويكاش دوراسو و پدرتي خواهد گرفت.
در جريان رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ تيم ملي فوتبال فرانسه با سيستم ۲-۴-۴ به ميدان رفت كه در اين سيستم ژاك سانتيني، زيدان بر خلاف ميل خود مجبور شد به كناره هاي زمين متمايل شود. اگر فرانسه بخواهد كماكان با اين سيستم ادامه بدهد (كه به احتمال قوي اين كار را انجام خواهد داد) آنگاه بهترين مكان براي حضور زيدان، بازي در حفره و يا همان رابط ميان خط حمله و خط مياني مي باشد. اگر زيدان در حفره بازي كند آنگاه كدام بازيكنان بايد سه جاي باقي مانده در خط مياني را پر كنند؟ اگر مربي تيم بخواهد تنها با يك مهاجم (تيري هانري) به ميدان برود آنگاه ترزگه كه تنها مهاجم نوك كلاسيك فرانسه به شمار مي آيد نيمكت نشين خواهد شد. اگر به ارزيابي ركورد گلزني ترزگه در سطح ملي و باشگاهي بپردازيم متوجه خواهيم شد كه نيمكت نشيني وي ريسك بزرگي خواهد بود. وي در ۱۲۰ ديداري كه براي يوونتوس انجام داده ۷۳ گل به ثمر رسانده و تعداد گلهاي وي در ۵۹ بازي ملي ۳۱ گل مي باشد. ترزگه در شرايطي موفق به كسب چنين ركوردهايي شده كه به صورت مداوم با مصدوميت دست به گريبان بوده است.
اگر هم دومنش بخواهد از زوج ترزگه و هانري در خط حمله استفاده كند آنگاه بايد با سه بازيكن در مركز زمين به ميدان برود و قيد استفاده از بازيكنان گوش (كناري) را بزند. البته بازي با اين سيستم چندان فكر خوبي نيست چون در آن صورت گالاس به تنهايي مجبور خواهد بود فضاي جناح چپ تيم فرانسه را پوشش بدهد.
000504.jpg
به هر حال بازگشت ستارگان فوتبال فرانسه به تيم ملي اين كشور دقيقاً مانند ورود چند ميهمان ناخوانده به منزل يك شخص ميهمان نواز است كه اين شخص با وجود اين كه مي داند اين ميهمانان برايش دردسرساز خواهند شد اما چاره اي به جز پذيرايي از آنها ندارد.
خطر ديگري كه تيم فرانسه را تهديد مي كند نبود ثبات در بازي زيدان در دو سال اخير است كه كارشناسان فوتبال نمايش زيدان را در اين مقطع با عبارت «تب و لرز زيدان» توصيف كرده اند. حتي كارشناسان فوتبال اسپانيا پا را از اين هم فراتر نهاده اند و مدعي شده اند كه زيدان در برابر تيمهاي ضعيف انگيزه اي براي بازي كردن ندارد و به همين دليل است كه رئال در فصل نقل و انتقالات دو هافبك تهاجمي به نامهاي باپتيستا و روبينيو را به خدمت گرفت. در واقع هدف اصلي مربي تيم رئال مادريد اجراي سيستم چرخشي براي اين سه بازيكن است كه به اين ترتيب زيدان در تعدادي از اين بازيها نيمكت نشين خواهد شد.
با وجود تمام اين شرايط نبايد از زيدان و يارانش به دليل بازگشت به تيم ملي انتقاد كرد چون تيم ملي فرانسه شرايط بسيار نابساماني دارد و اگر اين تيم به جام جهاني راه نيابد آنگاه فوتبال اين كشور تحقير خواهد شد. تيم فرانسه ۴ بازي باقي مانده در مرحله مقدماتي جام جهاني دارد، ۲ بازي آسان در برابر قبرس و جزاير فارو و ۲ بازي خارج از خانه در برابر سوئيس و ايرلند.
اگر فرانسوي ها در يكي از ۲ بازي خارج از خانه خود پيروز نشوند ممكن است حتي از حضور در مرحله پلي آف جام جهاني در قاره اروپا هم محروم شوند.
در صورتي كه چنين واقعه ناگواري رخ بدهد آنگاه سه ستاره فوتبال فرانسه مجبور خواهند بود مجدداً با خاطره اي تلخ از تيم ملي كناره گيري كنند.
البته بايد توجه داشت كه راكي در بازگشت به رينگ بوكس موفق بود؛ او نه تنها ايوان دراگو را شكست داد بلكه در مورد موضوعات پيچيده و معنوي نيز به سخنراني پرداخت.شايد زيدان هم به سرنوشت راكي دچار شود. البته نبايد فراموش كرد كه موفقيت راكي در جريان يك فيلم سينمايي شكل گرفت اما زيدان در دنياي واقعي زندگي مي كند.
دومنش در برزخ
ريموند دومنش مربي تيم ملي فوتبال فرانسه با آن كه از بازگشت زيدان به تيمش بسيار خرسند است اما بيم آن را دارد كه حضور اين بازيكن در اين تيم سطح توقعات مردم را بالا ببرد و اين گونه فشار روحي بيشتري به بازيكنانش وارد شود.
دومنش ضمن هشدار به تماشاگران در اين رابطه مي گويد: تا دو ماه قبل كمتر كسي تصور مي كرد كه تيم ملي فرانسه به جام جهاني راه يابد اما امروز پس از بازگشت زيدان، همگان صعود ما را به جام جهاني حتمي مي دانند. اما تا آنجايي كه من مي دانم حضور زيدان در تيم ملي، امتيازي به مجموع امتيازات ما در جدول رده بندي رقابتهاي جام جهاني اضافه نكرده و وضعيت ما نسبت به دو ماه قبل تغييري نيافته است به همين دليل ديدگاه مردم نسبت به تيم ملي نبايد تغيير كند. اگر به بازگشت زيدان به تيم ملي بيش از حد بپردازيم آنگاه احتمال دور شدن از هدف اصلي كه همان صعود به جام جهاني است وجود دارد.
اما آيا دومنش تصور مي كرد كه سه بازيكن سرشناس فوتبال فرانسه از بازنشستگي خارج شوند و مجدداً در خدمت تيم ملي باشند؟
دومنش در اين رابطه مي گويد: من هر آنچه در توان داشتم براي بازگشت آنان به تيم ملي انجام دادم و خوشبختانه در نهايت متقاعد شدند كه از بازنشستگي خارج شوند. جالب اين كه از مدتها قبل مردم و رسانه ها به من فشار مي آوردند كه براي اين سه بازيكن بازي خداحافظي ترتيب بدهم اما هرگز زير بار نرفتم چون اگر چنين كاري انجام مي دادم به طور حتم آنها هيچ گاه به تيم ملي بازنمي گشتند.
اما به چه دليل دومنش زودتر از اين به فكر استفاده از اين سه بازيكن نيفتاد تا اين كه فرانسه در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني دچار مشكل نشود؟
دومنش اين گونه توضيح مي دهد: بازگرداندن آنها بلافاصله پس از يورو ۲۰۰۴ غيرممكن بود چون بسيار خسته و فرسوده بودند و در آن مقطع نمي توانستند تصميم منطقي بگيرند.

اعتقاد مهدوي كيا
000510.jpg
هنگامي كه فصل قبل توماس دال به عنوان مربي تيم هامبورگ مشغول به كارشد و مهدي مهدوي كيا را به دليل غيبت هاي مكرر در تمرينات اين تيم (جهت شركت در رقابتهاي مقدماتي جام جهاني همراه با تيم ملي فوتبال ايران) نيمكت نشين كرد اغلب كارشناسان فوتبال به ويژه كارشناسان داخلي، دال را متهم به دشمني با مهدوي كيا كردند و به صراحت اعلام نمودند كه دال با اين اقدام خود در حال زمينه سازي براي اخراج مهدي از اين تيم مي باشد. به همين دليل در فصل نقل و انتقالات، بسياري از اين كارشناسان به مهدي پيشنهاد كردند كه براي جلوگيري از نابودي فوتبال خود هامبورگ را ترك بكند. اما در آن زمان مهدوي كيا با متانت هميشگي خود به ابهامات مطرح شده در مورد ادامه همكاري اش با هامبورگ پاسخ مي داد و مي گفت: قراردادم با هامبورگ هنوز هم اعتبار دارد و من به عنوان يك بازيكن حرفه اي به اين قرارداد پايبند هستم و تا زماني كه مسئولان باشگاه با من در مورد جدايي از اين تيم صحبت نكنند با باشگاه ديگري مذاكره نخواهم كرد. من در حال حاضر وظيفه دارم با تمرينات خوب ،خود را به مربي تيم تحميل كنم و مطمئن باشيد كه او دلش براي تيمش بيشتر از من مي سوزد و به همين دليل اگر خوب كاركنم مرا به ميدان خواهد فرستاد.
البته فصل جديد هم مانند اواخر فصل قبل با نيمكت نشيني مهدوي كيا آغاز شد و حتي توماس دال براي برخي از بازي هاي اروپايي نام مهدي را در فهرست بازيكنان ذخيره قرار نداد. اما مهدي كماكان مانند يك بازيكن حرفه اي به تمرين ادامه داد تا اينكه سرانجام روز شنبه اين هفته هماي سعادت روي شانه هاي اين جوان ايراني نشست و در بازي تيمش مقابل هانوفر با به ثمر رساندن يك گل و به لرزه در آوردن تير دروازه حريف مزد اعتماد توماس دال را داد.
در حقيقت مهدوي كيا مزد تفكرات حرفه اي خود را گرفت. به طور حتم وي پس از مواجه شدن با بي مهري هاي توماس دال مي توانست كوتاهترين و آسانترين مسير را كه همان جدايي از هامبورگ بود برگزيند اما چون به كار خود ايمان و اعتقاد داشت، ايستاد و براي گرفتن حق خود تلاش كرد.
اين روحيه شكست ناپذيري و استقامت مهدوي كيا مي تواند الگويي براي بازيكنان داخل كشور باشد كه حضور در تركيب اصلي تيم را حق مسلم خود مي دانند و حتي تحمل چند بارنيمكت نشيني را ندارند و با توسل به مطبوعات به تخريب مربي تيم مي پردازند آنهم در شرايطي كه توان فني اين بازيكنان حتي نصف توان مهدوي كيا نيست.
همچنين روند صعودي مهدوي كيا در هامبورگ نشان داد كه در فوتبال مدرن، مطرح كردن بحث هايي از جمله خصومت مربي با بازيكن هيچ جايگاهي ندارد و كاملا منسوخ مي باشد.

آرزوهاي بزرگ كريمي در ليگ قهرمانان اروپا
000507.jpg
به طور حتم يكي از دلايلي كه علي كريمي به تيم بايرن مونيخ آلمان پيوست حضور اين تيم در رقابتهاي ليگ قهرمانان فوتبال اروپا بود. حتي براي بازيكنان اروپايي نيز حضور در ليگ قهرمانان يك افتخار بزرگ به شمار مي آيد و آنان در فصل نقل و انتقالات اولويت را به تيم هايي مي دهند كه در رقابتهاي ليگ قهرمانان حضور دارند. به هر حال علي كريمي نيز از اين قاعده مستثني نبود و حالا در آستانه حضور در ليگ قهرمانان اروپا قرار دارد. در واقع حضور كريمي در اين ليگ توفيقي بزرگ خواهد بود كه در آستانه رقابتهاي جام جهاني نصيب تيم ملي فوتبال ايران خواهد شد. با توجه به اينكه بهترين بازيكنان فوتبال جهان در قالب تيم هاي اروپايي در ليگ قهرمانان اروپا حضور دارند مصاف علي كريمي با اين بزرگان بر تجربه وي خواهد افزود و كمتر از يك سال ديگر كه كريمي در مقابل اين بازيكنان در جام جهاني صف آرايي خواهد كرد چهره آنان و شيوه بازي شان براي وي بيگانه نخواهد بود.
از سوي ديگر حضور كريمي در ليگ قهرمانان اروپا به طور حتم باعث آشنايي بازيكنان مطرح فوتبال جهان با فوتبال ايران خواهد شد و ديگر هيچ تيمي نمي تواند تيم ايران را در جام جهاني دست كم بگيرد. به هر حال تيم بايرن مونيخ در مرحله گروهي رقابتهاي ليگ قهرمانان در فصل جاري با تيمهاي يوونتوس، بروژ و راپيدوين همگروه شده است. نكته جالب اينكه در جريان مراسم قرعه كشي يوفا كه در مونته كارلو انجام شد حريفان بايرن مونيخ را در مرحله گروهي، پائولو مالديني از داخل گلدان بيرون آورد.
در رقابتهاي فصل گذشته تيم يوونتوس موفق شد در همين مرحله و در بازيهاي رفت و برگشت هر دو بار با نتيجه مشابه يك بر صفر بايرن مونيخ را شكست بدهد به همين دليل مصاف اين دو تيم در رقابتهاي اين فصل جنبه انتقامي براي بايرن مونيخ خواهد داشت. ديگر نكته قابل توجه در مورد اين ديدار حضور نيكو كواچ بازيكن سابق تيم بايرن مونيخ در قلب خط دفاعي يوونتوس است. فليكس ماگات مربي تيم بايرن در مورد اين قرعه كشي گفت: من چندان مايل نبودم كه در اين مرحله با يوونتوس مواجه شويم اما حالا كه اين قرعه كشي انجام شده مي خواهيم به يوونتوس نشان دهيم كه بايرن در ورزشگاه جديد خود يك تيم بسيار قوي مي باشد. همچنين بايد توجه داشت كه بروژ يك تيم بسيار سخت كوش است و راپيدوين نيز در ايالت باواريا همواره خطرناك مي باشد. به هر حال ما به افق هاي دور در ليگ قهرمانان چشم داريم و به همين دليل عبور از اين مرحله براي ما يك الزام به شمار مي آيد.
همچنين ميشائيل بالاك بازيگردان بايرن مونيخ نيز در مورد قرعه كشي انجام شده نظرات جالبي دارد: ما مي خواهيم به هر سه حريف خود نشان دهيم كه بايرن در اين فصل در ورزشگاه جديدش به هيچ تيمي فرصت نفس كشيدن نخواهد داد. البته ما بايد با يوونتوس يك تسويه حساب كوچك انجام بدهيم.
روي ماكاي بهترين گلزن مونيخ نيز معتقد است كه قرعه مي توانست بسيار بدتر از اين باشد با اين حال وي صعود بايرن را از اين مرحله حتمي مي داند.
و اما كارل هاينز رومنيگه از بخش مديريتي باشگاه بايرن مونيخ در مورد اين قرعه كشي چه نظري دارد؟ وي مي گويد: يوونتوس در هر فصل يكي از مدعيان جدي كسب عنوان قهرماني در رقابتهاي اروپايي به شمار مي آيد و با توجه به اينكه اين تيم در فصل نقل و انتقالات بازيكنان مطرحي را به خدمت گرفته بايد بسيار مراقب آنها باشيم.
در اين ميان اليور كان دروازه بان و كاپيتان بايرن نيز از قرعه بدست آمده ابراز رضايت مي كند. كان مي گويد: اين قرعه عالي است. با آنكه تيم هاي حاضر در اين گروه تيم هاي بسيار خوبي هستند اما فراموش نكنيد كه ما بايرن مونيخ هستيم. در اين ميان بايد امتيازهايي كه در فصل گذشته در برابر يوونتوس از دست داديم جبران كنيم و اميدوارم كه حضورمان در رقابتهاي اين فصل طولاني باشد.
برنامه بازي هاي بايرن :
۲۳ شهريور: راپيد وين _ بايرن
۵ مهر: بايرن _ بروژ
۲۶ مهر: بايرن _ يوونتوس
۱۱ آبان: يوونتوس _ بايرن
۱ آذر: بايرن _ راپيد وين
۱۶ آذر: بروژ - بايرن

شباهت هاي دومنش با برانكو
000498.jpg
000501.jpg
شرايط ريموند دومنش مربي تيم ملي فوتبال فرانسه تا حدودي شبيه به موقعيت برانكو ايوانكوويچ در تيم ملي فوتبال ايران است. هنگامي كه تيم ملي فوتبال فرانسه در رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ با شكست هاي مفتضحانه مواجه شد، ژاك سانتيني مربي آن زمان تيم ملي از سمت خود كناره گيري كرد و دومنش جانشين وي شد. در آن زمان كارشناسان و مطبوعات فرانسه يكصدا فرياد ايجاد تحول و جوانگرايي را در تيم ملي سر مي دادند كه به دليل همين فشارهاي بيروني، بازيكناني چون زيدان، تورام و ماكله له از تيم ملي كناره گيري كردند. اما كناره گيري همين بازيكنان منجر به ناكامي تيم فرانسه در رقابتهاي راهيابي به جام جهاني شد به گونه اي كه احتمال دارد كه اين تيم نتواند در رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ حضور داشته باشد. به همين دليل دومنش در اين مدت بسيار تلاش كرد تا زيدان و يارانش را از بازنشستگي خارج كند تا شايد با تكيه بر تجربه آنها بتواند تيمش را به جام جهاني برساند. البته دومنش با اين اقدام دست به ريسك بزرگي زده است. اگر تيم فرانسه به جام جهاني برسد دومنش در اين كشور به يك قهرمان بزرگ تبديل خواهد شد چون اگر وي به سراغ ستارگان بازنشسته تيمش نمي رفت معلوم نبود كه تيم ملي فرانسه به بزرگترين رويداد فوتبال جهان راه يابد. اما از سوي ديگر اگر فرانسه به جام جهاني نرسد همين كارشناسان كه از بازگشتن زيدان به تيم ملي سر از پا نمي شناسند، دومنش را مورد شديدترين انتقادات خود قرار خواهند داد كه به چه دليل با دعوت بازيكنان پير به تيم ملي فرصت درخشش بازيكنان جوان را گرفت و اين استعدادهاي ناب را پشت خط نگاه داشت.
چندي پيش هنگامي كه وحيد هاشميان با تيم ملي قهر كرده بود و حاضر نبود به تيم ملي بازگردد، برانكو به ترفندهاي مختلف متوسل شد تا وحيد را به اردو بازگرداند. در آن زمان برانكو خوب مي دانست كه هاشميان از چه پتانسيل بالا و نهفته اي برخوردار است كه مي تواند در مواقع سرنوشت ساز به كمك تيم ملي بيايد. به هر حال برانكو به هر قيمتي كه بود وحيد را جذب كرد كه دقيقاً به ياد داريم در آن زمان افراد هميشه منتقد فرياد سر مي دادند كه مربي تيم ملي نبايد شأن خود را پايين بياورد و براي متقاعد ساختن يك بازيكن، پشت در رختكن باشگاه او بايستد اما آنهايي كه قضاوت منصفانه اي از تيم ملي دارند اذعان مي كنند كه اگر وحيد هاشميان نبود تيم ايران نمي توانست در آن بازيهاي نفس گير و سرنوشت ساز، اردن، قطر و ژاپن را شكست بدهد.
به عبارتي ديگر دومنش در مورد زيدان همان كاري را كرد كه برانكو با وحيد هاشميان انجام داد اما چون براي ما همواره حركات و اقدامات بيگانگان سند است از اقدام دومنش تمجيد كرده اما حركت برانكو را محكوم مي كنيم. در فوتبال حرفه اي جهان، اصول يكسان و شفافي وجود دارد كه تمام مربيان از اين اصول پيروي مي كنند. يكي از اين اصول، جذب بازيكنان تأثيرگذار با هدف سرافرازي كشور مي باشد. پس اگر دومنش دو سال تلاش مي كند تا نظر زيدان را در مورد بازنشستگي تغيير بدهد و يا برانكو براي جذب هاشميان در انتظار وي پشت در باشگاه مي نشيند، نبايد اين حركت مربيان را كسر شأن تلقي كرد چون سرافرازي يك كشور و دهها ميليون نفر در ميان است.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
علم
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |