چهارشنبه ۹ شهريور ۱۳۸۴
گفت وگو با دكتر سيدحسن حسيني مدير سابق شبكه سراسري راديو
رضايت مخاطبان
000519.jpg
بهشته فارغي
چندي پيش خبر استعفاي مدير راديو سراسري در مطبوعات مطرح شد، براي آن دسته از كساني كه با تحولات و تغييرات اين شبكه سراسري آشنا بودند، خداحافظي دكتر سيد حسن حسيني از خانواده راديو غيرقابل قبول بود. به خصوص او كه استاديار دانشگاه صنعتي شريف و داراي مدرك دكتري فلسفه و كلام اسلامي است و از شاگردان پروفسور سيدحسين نصر به شمار مي آيد. اما اين رويداد با مراسم توديع بي سروصدا و با حضور مديران ارشد راديو جنبه عيني به خود گرفت. از آنجايي كه مدير شبكه سراسري در طول دوره هفت ساله، تحولات گسترده اي را در حوزه رسانه اي صدا رقم زده بود لازم شد كه پس از استعفا گفت وگويي را با ايشان انجام دهيم هر چند كه اغلب اين گفت وگوها در دوران رياست مديران رسانه اي صدا و سيما به دشواري صورت مي گيرد. مطلبي كه مي خوانيد حاصل اين گفت وگوست:
* آقاي دكتر حسيني، بعد از ۷ سال كار مستمر در شبكه سراسري راديو، قطع ارتباط ناگهاني نبود؟
- خبر استعفاي من از شبكه سراسري راديو غيرمنتظره بود. اما از قبل اين موضوع با دكتر خجسته معاون صدا مطرح بوده است. اما دوست نداشتم جايي گفته شود از اين رو مي خواستم كه با تمام سعي و توانم كار كنم و از كمك و همياري معاونت صدا بهره بگيرم. انگيزه اصلي كناره گيري، رسيدگي بيشتر به كارهاي دانشگاهي و تحقيقاتي است شايد به دليل حجم زياد كارهاي اجرايي شبكه سراسري، كار دانشگاهي ام در اين سالها تحت الشعاع قرار گرفته باشد.
* معمولاً كمتر اتفاق مي افتد كه مديران كار كرده و مجرب كار را رها كنند آيا دلايل قانع كننده اي براي اين تصميم داريد؟
- بله، نكته مهمي است شايد يكي از ضرورت ها اين باشد كه تجربه هاي رسانه اي را رها نكنيم. همچنين برنامه سازان رسانه اي و هم مديريت رسانه ما رها را نكنند. از زماني كه وارد راديو شدم متعلق به راديو هستم. شايد در مقطعي مديريت تمام وقت شبكه سراسري باشم و يا لازم باشد كه زماني در حد مشاور به مسئولين رسانه اي باشم. با آشنا هايي كه پيدا شده بي گمان اين ارتباط برقرار خواهد ماند اما به صورت يك مديريت مستقل و پرحجم، شايد فرد ديگري كار را دنبال كند.
* شبكه سراسري راديو، در اين سال ها چه تفاوت هايي پيدا كرده است؟
- در اين چند سال فقط به عنوان هماهنگ كننده در كنار اعضاي مختلف راديو سراسري كار را كنار يكديگر قرار دادم و بخش اصلي كار برعهده كاركنان و برنامه ريزان شريف راديو بود، فكر مي كنم موفقيت هاي خوبي هم شبكه سراسري كسب كرد. در طول اين سال ها اولاً راديو دوران توسعه خوبي را طي كرده است. رشد شبكه هاي تخصصي در كنار كيفي سازي برنامه ها و همچنين حضور در خارج از راديو و حريم محدود آن، حضور در برنامه هاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي از جمله كارهايي است كه در راديو انجام شد. شبكه سراسري راديو از اين امتياز به نحو احسن برخوردار بوده، راديو با ۶۵ سال قدمت رسانه اي با حضور نيروهاي مجرب و خلاق و مبتكر، پيشكسوتان و نسل جوان سرمايه خوبي را به وجود آورده است همچنين در زمينه جذب مخاطب، توليد برنامه هاي جديد، توجه به موسيقي و توجه به برنامه هاي تفريحي گام هاي بلندي را برداشته است.
ورود به برنامه هاي چالشي سياسي كار بسيار سختي بود. در سال ۷۷- ۷۸ به دليل شرايط سياسي و اجتماعي كشور حضور در اين صحنه ها تبعاتي به دنبال داشت همكاران ما در شبكه سراسري جرأت به خرج دادند و با درايت و با برنامه ريزي وارد اين حوزه شدند و برنامه هاي چالشي شبكه باعث شد كه در بخش هاي ديگر سازمان هم تأثير بگذارد و يا مورد دوم پخش موسيقي است. در سال ۷۷-۷۸ تنها يك برنامه به نام برنامه آواها و نواها در شبكه سراسري در زمينه موسيقي وجود داشت. در حال حاضر بخش زيادي از برنامه ها را موسيقي تشكيل مي دهد. به نحوي كه شما تمايل به هر نوع موسيقي داشته باشيد فضا وجود دارد. ۵/۸ تا ۹ صبح، ۳ تا ۵/،۳ ۱۱-،۱۲ شب ها و عصرها در لابه لاي برنامه ها، توجه به برنامه موسيقي مورد علاقه مردم از جمله كارهاي مثبتي است كه در طول اين مدت انجام شد يا برنامه هاي تفريحي يا سرگرمي كه نقطه اوج برنامه جمعه ايراني است كه به همت آقاي سعيد توكل و همكاران آنها فضاي آرامي را در صبح جمعه براي مردم فراهم مي كنند. همچنين توجه به مقوله دفاع مقدس و نگاه هنرمندانه به آن را بايد به عنوان امتياز شبكه سراسري راديو شمرد. خوشحال هستم كه مخاطبين اين رسانه خيلي رشد كرده اند.
* شما استاد فلسفه علم در دانشگاه صنعتي شريف هستيد چه شد به عرصه رسانه علاقه مند شديد؟
- پرسش بسيار خوبي است. در حال حاضر در دنيا فلسفه رسانه ها، بحث هاي جديدي را به وجود آورده است. به يكي دو نمونه اشاره مي كنم. در بعضي از مجامع علمي راجع به اين كه هر رسانه اي با چه پيامي قابل جمع است و با چه پيامي قابل جمع نيست بحث مي كنند. فعلاً اين صحبت در ميان دانشگاهيان مطرح است. از رسانه راديو يا تلويزيون هر انتظاري را نمي توان داشت هر پيامي با هر رسانه اي قابل جمع نيست از راديو اين پيام را مي شود منتقل كرد و يا نمي توان منتقل كرد. از تلويزيون هم به همين صورت. هميشه فكر مي كردم كه راجع به راديو از دو واژه مي شود استفاده كرد. انديشه و خيال، بنابر اين، بايد با مردم و با مخاطبين خود براساس فلسفه انديشه پروري و خيال اندوزي كار كنيم. چون راديو فقط صوت است. بنابر اين اولين جايي كه اصابت مي كند به انديشه و فكر مخاطب است. براساس انديشه و فكر به تخيل وارد مي شود. بنابر اين انديشه و خيال جزو ويژگي هاي ذاتي اين رسانه است. لذا بايد از اين دو تا عنصر كمك گرفت چيزهايي كه ماهيت تصويري دارد و بايد نشان داده شود نمي تواند در راديو آن كاركرد اصلي را داشته باشد و برعكس در تلويزيون بعضي برنامه ها فقط بايد صوتي باشد و چه بسا تصوير آن در پيام رساني لطمه بزند. اينها بحث هايي است تحت عنوان فلسفه رسانه ها.
* فلسفه چه ارتباطي با رسانه دارد؟
- وقتي وارد حوزه فلسفه مي شويد اولاً وارد مباني مي شويد كه براساس آن مباني روش هاي خود را تعيين مي كنيد و مي چينيد و با آن روش ها به هدفي كه مي خواهيد مي رسيد. به هرحال يكي از امتيازات فلسفه ايجاد روش هاي منطقي است براي رسيدن به يك مجهول و رسيدن به يك مقصد و با استفاده از يك مباني. در رسانه بهترين چيز اين است كه منتظر پيامي هستيد كه اين پيام بايد به مخاطب شما برسد و بعد از اين كه به مخاطب رسيد در آن نفوذ پيدا كند و در آن تأثير بگذارد. بنابر اين با يك مباني علمي و منطقي خيلي راحت تر مي شود اين كار را انجام داد. در عين حال فلسفه يك قدرت استدلالي به فرد مي دهد. اين به معناي اين نيست كه من داراي اين قوت هستم. كساني كه در حوزه فلسفه كار مي كنند داراي قوه استدلال هستند كه طبيعتاً رسانه هم بايد بهره مند باشد. تحقيقاتي در رسانه ها وجود دارد كه به شناخت و شناساندن ويژگي هاي ذاتي رسانه ها و امتيازبندي آنها از همديگر مي پردازد.
* درباره نقل و انتقالات اخير در صدا و سيما نظرتان چيست؟
- رسانه هم مثل جاهاي ديگر احتياج به تغييرات دارد. اي كاش در كشور ما آئين نامه اي هم براي مديران وجود داشت. همان طور كه رئيس جمهور و وزراء دارند. مديران مياني و ارشد نظام هم به هر حال مي توانستند داراي مدت كاري مشخص باشند و سپس پست خود را به فرد ديگري بسپارند. البته به شرطي كه از آن تجربه ها استفاده شود. بعضي وقت ها اشكال كشور ما اين است كساني كه داراي تجربه بسيار بالايي هستند و حتي از آن سمت اصلي كنار مي روند آن طور كه لازم است از تجربه آنها استفاده نمي شود.
* در آينده با حوزه رسانه اي ارتباط خواهيد داشت يا نه؟
- اميدوارم. من به سازمان صدا و سيما علاقه پيدا كردم و به طور مطلق در سازمان صدا و سيما دوستان بسيار شريفي دارم و محيط راديو امروز محيط خاصي است، محيط گيراي خاصي دارد. جدا شدن از آن غيرممكن است. حتي كساني كه اوايل انقلاب اسلامي يك سمتي داشتند هنوز هم يك جوري به آن وصل هستند. يا مطلبي مي نويسند يا كارهايي انجام مي دهند و يا تماس دارند، چه بخواهم و چه نخواهم به سازمان راديو و تلويزيون تعلق دارم چه سمت داشته باشم و چه مثل حالا كه ديگر سمت اجرايي ندارم.
* به نظر شما صدا و سيما به عنوان يك رسانه ملي از چه آفت هايي رنج مي برد؟
- اين احتياج به يك آسيب شناسي دارد كه در راديو و تلويزيون چه كارهايي بايد انجام شود كه تا به حال كمتر انجام شده است. رياست سازمان صدا و سيما از ابتدا كه آمدند آنها را مطرح كردند. در دوران رياست قبلي هم مطرح بود اما در دوران جديد توجه خاصي بدان شده است، اين كه برنامه ها داراي پيامي باشند و اين پيام با شيوه نوين برنامه سازي باشد. بسياري از برنامه ها داراي پيام است و از نظر محتوا غني است. اما از نظر محتوا و يا ساختار برنامه سازي شايد آن جذابيت لازم را نداشته باشد و برعكس برنامه اي داريد كه در صدا و سيما بسيار جذاب است و هنرمندانه، اما شايد آن پيام لازم را نداشته باشد. عدم استفاده از شيوه هاي نوين در برنامه سازي يكي از اشكالات راديو و تلويزيون است. اما در راديو مشكل كمتر است در رسانه هاي كشور ما با اين نقطه ضعف مواجهيم كه به فرد و افراد برنمي گردد.
* به نظر شما موضع گيري صدا و سيما به عنوان يك رسانه جمعي و عمومي فراجناحي است؟
- بي طرف را چگونه ما معنا كنيم. طبيعتاً صدا و سيما براي كارهاي سياسي هدفي را دنبال مي كند. اما اين هدف بايد طوري باشد كه براي جناح خاصي يا براي گروه خاصي نباشد. اما هدف داشتن به معناي خنثي بودن نيست. صدا و سيما هدفي دارد و بي هدف هم نيست در انتخابات رياست جمهوري برنامه هايي در صدا و سيما، پخش مي شد كه كاملاً چند صدايي بود. برنامه هايي كه انواع نظرات و تفكرات را مي شنيديد. هم در راديو و هم در تلويزيون، اما اينها بدون هدف نبود هدف اين برنامه ها تشويق مردم به مشاركت بود كه نتيجه خوبي هم در پي داشت. هدف ديگر آن در واقع اعتماد سازي به رسانه و اعتماد به نظام جمهوري اسلامي بود. اتفاقاتي كه افتاده البته از رياست جمهوري به اين طرف گواه اين مطلب است. البته اين سابقه هم داشته اين طوري نيست كه فقط محصول اين چند ماهه گذشته باشد. در چنين شرايطي در سال هاي ۷۷-۷۸ برنامه اي از راديو پخش مي شد كه در آن فضاي خاص سياسي كه تقريباً مي شد گفت هر كسي مدعي حرفي بود در حوزه هاي نظري سياسي به راديو مي آمد و صحبت مي كرد.
* مخاطبان از شما به عنوان مدير رسانه اي چه انتظاري داشتند، مديران ارشد رسانه ملي از شما چه انتظاري دارند؟
- از يك طرف مردم را داريم اين رسانه براي مردم است بخصوص شبكه سراسري راديو كه اسم راديو ايران را به آن اطلاق مي كنيم. دو جور انتظارات وجود دارد كه يكي انتظارات و خواسته هاي مردم است و يك طرف تقاضاي ملي است كه از اين رسانه وجود دارد.جمع كردن اينها مقداري كار را سخت مي كرد اما اين موضوع اتفاق افتاد كه در شبكه سراسري راديو اولويت كارها را به تقاضاي مردم داديم.
اگر شما توجه كنيد آن وقت اين تطبيق خيلي راحت تر است. مثلاً در شرايط فعلي مردم از راديو، انتظار اطلاع رساني، انتظار يك ساعات خوش و مفرح دارند. فكر مي كنم اولويت كاري در سالهاي گذشته و رشد مخاطب نشانگر اين مسأله است كه به خواست و تمايل مردم بيشتر توجه شده است. البته از آن طرف كه ما موظف بوديم كه به عنوان يك شبكه كلي خدمات نظام را منعكس كنيم. كارهايي كه در كشور صورت گرفته يا اتفاقاتي كه در كشور مي افتد مثلاً در فاجعه بم رسالت ما اين بود كه بلافاصله وارد اين قضيه شويم. با توجه به اين كه راديو مي توانست تنها ابزار باشد يا در قضايايي مثل انتخابات و بقيه شرايط كه اتفاق افتاده خوب انتظاراتي است كه كشور از رسانه ملي دارد.
* چرا صدا در جامعه آن چنان مخاطبي ندارد؟
- تلويزيون و رسانه هاي ديگر و يا رسانه هاي نوين مثل اينترنت يا ماهواره در حال حاضر در كشور ما حاكم هستند. حاكميت با تصوير است در بين رسانه ها، فرضي است كه مي شود راجع به آن تحقيق كرد بين استفاده از راديو و توسعه يافتگي يك رابطه مستقيم وجود دارد. مي بينيم كه در هر كشور توسعه يافته استفاده از راديو بيشتر است و اين نشان مي دهد كه راديو در كشورهاي توسعه يافته جايگاه خاصي دارد. البته ما شبكه هاي ملي و محلي داريم. تعداد شبكه هاي راديو كم نيست.
طبق آمارها بخش زيادي از مردم به راديوهاي محلي گوش مي كنند چون احساس تعلق دارند. اما از لحاظ قومي و ملي نيازهاي روزمره اي دارند در اين حال رسانه ملي هم يك وظايف كلي دارد كه بايد اين اتفاق در آن بيفتد در سال هاي گذشته مقداري اين وضع بهتر شده است يعني به كل راديو كه مراجعه  كنيم افزايش مخاطب داريم. البته در شبكه سراسري راديو به دليل ساختاري كه دارد رشد مخاطب سخت تر است ما درگير يك سري كارهايي هستيم كه به طور رسمي بايد انجام بدهيم ممكن است از نظر افزايش مخاطب كار را مشكل كند.

نگاه
000513.jpg
نقد اول كارداني
آقاي كاردان داستان آن دانشجو را بلديد كه كلمه «مجوز» را غلط تلفظ مي كرد و به استادش اعتراض مي كرد كه به چه «مأجوزي» نمره ادبيات مرا كم داديد؟ و استادش در جواب گفته بود: «به همين مأجوز» ؟
مي خواهيد بدانيد چرا هيچ كس سر  جايش نيست و چرا فارغ التحصيل رشته كامپيوتر در آبدارخانه شبكه
۵/۳ مشغول به كار مي شود؟
بهتر است نگاهي به برنامه هاي ساخت شبكه ۵/۳ بيندازيد و به بازي بعضي از بازيگران دقت كنيد آن وقت متوجه خواهيد شد كه درصدي از بازيگران واقعي خانه نشين با حيرت چشم به تصاوير نابازيگراني پركار دوخته اند كه گمان نمي رود از شغل آبدارچي بودن هم سر در بياورند كه چاي ديشمله بعمل آوردن هم مهارتي مي خواهد كه همه كس آن را نمي داند.
چون خود شما تأكيد بر آن داشتيد كه اين برنامه خنده دار نيست و صرفاً طنز است براي نمونه اشاره مي كنم به طنازي فراوان يكي از بازيگران كه اوج خلاقيتش را در قسمت بازي در بازي (خانوادگي) عرضه مي كرد.
آقاي كاردان عزيز همان طور كه برنامه سازي يك شبكه سراسري را به حق زير سؤال مي بريد آيا خود يكي از علت هاي اصلي آن را ناواردي ها نمي دانيد و اگر شما هم بر اين باوريد و از اين باورها در رنج پس ... خود شما چرا؟
آيا اين حلقه هاي يك زنجيره دايره وار نيست كه شخص شما را هم به همان نقطه اول مي رساند كه: چرا يك فوق ليسانس رشته كامپيوتر مجبور است براي كاريابي خود را دارنده سيكل معرفي كند؟
و در پي همين زنجيره است كه بخشي از پدر و مادرها كه بايد همچنان خرج زندگي اين فرزندان تحصيل كرده، اما بيكار را بدهند و با وجود قابليت و توانايي و تجربه به گمان ساده گره به باد زده اند و دستشان از جوانان هم خالي تر است؟ (مادي و معنوي)
آقاي كاردان عزيز پس بايد به كل جامعه پرداخت، (پير، ميانسال، جوان و ... در نهايت انسان ها) كه به قول همگي مسافر يك كشتي هستيم مي گوييد نه؟! با عنوان كردن شغلم آن را باور خواهيد كرد من هم يك كارگردان ۲۵ ساله تلويزيون هستم وبا آن كه كاردانم بيكار در خانه نشسته ام و عنقريب است كه نزد شما بيايم و تقاضاي كار در آبدارخانه را كنم كه بتوانم روزگار خودم را تأمين كنم و صد البته خدا را شكر كنم كه مثل بقيه همكارانم فرزندان فوق ليسانس بيكار ندارم كه متقبل خرج آنها هم باشم... در زير آسمان شهرمان همه چيز امكان پذير است آقاي كاردان عزيز!
فرزانه حيدرزاده
قهر، اما
چهارمين جشنواره خبر در مركز همايش هاي سازمان صدا و سيما برگزار گرديد. هدف از برگزاري جشنواره علاوه بر قدرداني از برترين هاي عرصه خبر و برنامه  هاي سياسي، تبيين فعاليت هاي يك سال آينده در اين بخش و همچنين تلاش براي بالاتر بردن سطح كيفي توليدات اعلام شده بود. اما در چهارمين دوره اين جشنواره مسائلي رخ داد كه بيان آنها لازم به نظر مي رسد.
۱- در ابتداي مراسم پس از پخش سرود ملي و قرائت قرآن، مجري مراسم مطالبي بيان نمود كه از حد تعريف و تمجيد گذشته و بسيار شبيه غلو به نظر مي رسيد.شايان ذكر است كه اينگونه سخنان در شأن اين بزرگواران نيست بلكه پاره اي از مسائل را به دنبال خواهد داشت كه نياز به بيان ندارد.
۲- بسياري از دست اندركاران عرصه خبر از تشكيل گروه بازي به وسيله برخي مسئولان يكي از شبكه هاي تازه  تأسيس براي كسب تعداد بيشتري از جوايز، گله مند بودند.
۳- در يكي از بخش هاي اهداي جوايز، مجري برنامه از مسئول يك شبكه قديمي براي اهدا جوايز دعوت نمود. اما آن مسئول در سالن حضور نداشت و آقاي مجري پس از لحظاتي اعلام نمود كه ايشان كسالت داشته و نمي تواند در مراسم حضور داشته باشد. جالب آنكه در يكي ديگر از بخش ها، همين مسئول بر روي جايگاه رفت و به اهداء جوايز پرداخت. پس از پرس وجو مشخص شد كه مسئول مذكور از اينكه شبكه تحت مديريتشان نتوانسته تعداد زيادي جايزه دريافت نمايد، به شدت دلخور بوده است.
به هر حال، اين دوره جشنواره خبر نيز پايان يافت اما واقعيت اين است كه اگر ما مي خواهيم در اين بخش پيشرفت نماييم، بايد به مسائلي كه بر داوري عادلانه تأثير سوء مي گذارد، پايان دهيم.
اوينار اميري

فضاي خالي راديو
000516.jpg
يك گوينده  راديو، نياز به نو شدن و وجود دوره هاي اجباري براي گويندگان راديو را ضروري برشمرد و گفت: اگر استادان خوبي براي كلاس هاي آموزشي انتخاب شوند، حتي گويندگان باتجربه هم خيلي مسايل را ياد مي گيرند.
به گفته سودابه آقاجانيان در اين صورت گوينده در جريان ارزيابي قرار مي گيرد كه منطبق با واقعيت است.
آقاجانيان در اين  زمينه كه راديو در چند سال اخير براي تربيت گوينده اقدام خوبي نكرده است، اظهار كرد: اين اتفاق به طور كلي هم در صدا و هم در سيما صورت گرفته است.
وي افزود: متاسفانه صدا و سيما اخيرا به دليل تعدد شبكه هاي مختلف به اين مقوله كه چه گوينده اي را با چه قابليت هايي دعوت به همكاري مي كند توجه ندارد.
اين گوينده راديو با اشاره به برقراري ارتباط در راديو، فقط از طريق صدا و نوع اجرا خاطرنشان كرد: شايد راديو فعاليت خاصي براي تربيت گوينده نكرده است. اما حداقل فاكتورهايي كه براي پذيرش گوينده قائل بوده است.
آقاجانيان با اشاره به اين كه در تلويزيون تصوير، دكور، حركات مجري و بسياري كار مجري را پوشش مي دهند تأكيد كرد: در راديو اگر مجري و گوينده فاكتورهاي اوليه يعني صدا و قدرت تسلط به كار را نداشته باشد، اصلا نمي تواند در راديو باقي بماند.
وي وضعيت گويندگي و اجرا در راديو را نسبت به تلويزيون موفق تر دانست و افزود: گاهي اوقات در برنامه هاي متنوعي كه براي گروه هاي سني مختلف در تلويزيون ارايه مي شود، قالب برنامه يكسان است و همه يك حرف را تكرار مي كنند.
وي با يادآوري اين مطلب كه هر برنامه بايد حرف تازه و خاصي براي گفتن داشته باشد، اظهار كرد: گاهي اوقات برنامه  ارائه شده براي نوجوانان تفاوتي با برنامه خانواده در همان شبكه ندارد و آيا هدف اين برنامه تكرار حرف هاي يكديگر در شبكه هاي مختلف است.

سايه روشن
زن، سنت ، تجدد
برنامه  زن، سنت،  تجدد در گروه اجتماعي شبكه چهار ساخته مي شود. به گزارش ايسنا، اين برنامه در ۲۶ قسمت ۴۵ دقيقه اي ساخته مي شود و درباره  سه مبحث مباني فرا معرفتي، فقهي، حقوقي و اجتماعي و سياسي مربوط به زنان است. در اين برنامه، صاحبنظران دو ديدگاه سنت گرا و اجتهاد در زمان و مكان به مناظره مي پردازند. گفتني است كه زن، سنت، تجدد با مشاركت دفتر امور زنان صدا و سيما توليد مي شود.
اردوگاه
محمد ابراهيم فيلمساز جوان فلسطيني به تازگي فيلمي ساخته است كه  در پاريس مورد تشويق قرار گرفته است.
او تصميم دارد پيرامون اردوگاه هاي فلسطيني و همچنين نسل جديد مبارزه با صهيونيست ها كه در اردوگاه ها شكل گرفته است، فيلم بسازد. اين برنامه بنا به اعلام روابط عمومي شبكه، محصول گروه سياسي شبكه چهار سيما به تهيه كنندگي و كارگرداني محمد صاحب الداري در ۱۱ قسمت ۲۸ دقيقه اي توليد خواهد شد.
گفت وگوي ملل
اين برنامه در ۲ قسمت ۳۰ دقيقه اي شامل ميزگرد با حضور چند تن از صاحب نظران ايراني، تاتار و روسي در ارتباط با گفت وگوي ملل و ارتباط بين ملت هاي ايران و روسيه و تاتار و اهداي جايزه ويژه دولتي به نام «گل - فتح» به آقاي خاتمي است. اين برنامه محصول توليد شبكه چهار سيما است.
بهترين شيوه جذب مخاطب
جواد رضويان، نظرخواهي از مردم را بهترين راه جذب مخاطب دانست و گفت: محبوب ترين كارگردان ها، بازيگر ها و نويسنده ها از نظر مردم بر طبق آمار مشخص هستند. به گفته رضويان با اعتقاد به اين كه يك كار تلويزيوني بايد مورد پسند مردم قرار بگيرد، اظهار كرد: در تلويزيوني بايد مخاطب عام را در نظر گرفت و نه يك قشر خاص را. البته بعضي از شبكه ها ناگزير هستند به سمت مخاطب خاصي بروند، اما در شبكه هايي كه مخاطب عام و جوان دارد، بايد از اين مساله استفاده كنند. وي در پاسخ به اين كه شما تا چه اندازه در مجموعه هايتان به جذب مخاطب توجه داشته ايد؟ افزود: هميشه سعي بر اين بوده و اگر اين اتفاق نيفتاده مطمئنا يك سري محدوديت ها براي ما وجود داشته است. سرعت روند توليد هميشه به كارهاي تلويزيوني مخصوصا مجموعه هاي روتين ضربه وارد مي كند.
گلايه هاي سردبير
سردبير برنامه راديويي «به رنگ پاييز» ، نبود نوآوري خاص در برنامه هاي علمي، ضعيف بودن پشتوانه كارشناسي و تحقيقاتي در آنها را از كمبودهاي اين گونه برنامه ها در راديو دانست. به گفته مسعود جان نثاري با ايسنا، مجري برنامه هاي علمي و تخصصي بايد با مقوله مورد بحث آشنا و درباره آن مطالعه كافي داشته باشد و صرف اين كه صداي خوبي دارد، كافي نيست. وي افزود: گاهي اوقات برنامه هايي فقط براي خالي نماندن آنتن ساخته مي شوند. اين سردبير با بيان اين مطلب كه برنامه هاي علمي در راديو، كمترين برآورد مالي را دارد اظهار كرد: طبيعتا عوامل هم با توجه به دريافتي كه دارند فعاليت مي كنند. وي با تأكيد بر تغيير نگاه سنتي مديران به موضوعات علمي در راديو، تعامل بخش علمي راديو با مراكز توليد علم و استفاده از كارشناسان حوزه هاي مختلف را در پيشرفت اين گونه برنامه ها موثر خواند.

سينما
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
علم
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |