دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۹۲ - Sep 5, 2005
رئيس جمهور در ديدار وزير خارجه هند:
ايران به تمام موازين بين المللي هسته اي پايبند است
001065.jpg
مهر: محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران در ديدار وزير خارجه هند تاكيد كرد: ايران از ادامه مذاكرات با طرفهاي خارجي بر پايه احترام به حقوق قانوني و به رسميت شناخته شده ملت ايران استقبال مي كند. اما در عين حال از خواسته هايي كه فراتر از مقررات بين المللي مطرح مي شود، پيروي نخواهد كرد.
در اين ديدار كه متكي وزير امور خارجه نيز حضور داشت، دكتر احمدي نژاد روابط دو كشور را گسترده، عميق و تاريخي توصيف كرد و آمادگي جمهوري اسلامي ايران را براي گسترش همكاري هاي فيمابين در عرصه هاي مختلف مورد تاكيد قرار داد.
رئيس جمهور تصريح كرد كه ايران و هند داراي منافع مشترك منطقه اي و بين المللي هستند و مي توانند نقش مهمي را در عرصه روابط بين المللي برعهده بگيرند.
دكتر احمدي نژاد افزود: كشورهايي كه در تعاملات بين المللي خود از ادبيات تهديد و منطق زور استفاده مي كنند، تاثير منفي و ماندگاري را از خود در خاطر ملت ها بر جاي مي گذارند.
وي بر پايبندي جمهوري اسلامي ايران به حقوق و قوانين بين المللي تاكيد كرد و افزود: ايران به تمام مسائل حقوقي سازمان بين المللي انرژي هسته اي پايبند است و از ادامه مذاكرات با طرفهاي خارجي بر پايه احترام به حقوق قانوني و به رسميت شناخته شده ملت ايران استقبال مي كند اما در عين حال از خواسته هايي كه فراتر از مقررات بين المللي مطرح مي شود، پيروي نخواهد كرد.
رئيس جمهور، همكاري هاي اقتصادي ميان ايران و هند را حائز اهميت خواند و تاكيد كرد كه احداث خط لوله انتقال گاز ايران به هند از طريق پاكستان و انجام ديگر پروژه هاي مشترك، متضمن منافع سه كشور است.
كي ناتورا سينگ وزير امور خارجه هند نيز دراين ديدار، استفاده از انرژي صلح آميز هسته اي را حق مسلم ايران دانست و تاكيد كرد كه كشورش از حل اين مساله در داخل آژانس بين المللي انرژي هسته اي حمايت مي كند و مخالف بررسي موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل است.وي همچنين از اعمال و ترويج بي عدالتي در روابط بين الملل ابراز تاسف كرد و گفت كه روابط كشورش با جمهوري اسلامي ايران متاثر از اظهارات و موضعگيري برخي از دولتها نيست.
وزير امور خارجه هند همچنين خشنودي دولت متبوع خود را از پيشرفت طرح انتقال گاز ايران به هند ابراز كرد و گفت: اجراي اين طرح، موجب گسترش و تحكيم روابط ميان سه كشور ايران، پاكستان و هند خواهد شد.

براي شركت در اجلاس رؤساي مجالس كشورها
حداد عادل به نيويورك مي رود
مهر: در پي فشارهاي ديپلماتيك و احضار كاردار سفارت سوييس در تهران از سوي وزارت امورخارجه كشورمان، آمريكا به حداد عادل ويزا مي دهد تا وي در نشست روساي مجالس كشور هاي جهان در نيويورك شركت كند.
در پي اقدام سياسي و مغاير با هنجارهاي شناخته شده بين المللي و استفاده ابزاري آمريكا از ميزباني نهادهاي بين المللي، مبني بر عدم صدور ويزا به حدادعادل و هيات همراه براي شركت در اجلاس روساي مجالس كشور هاي جهان در نيويورك، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، با احضار كاردار سفارت سوييس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريكا به اين اقدام اعتراض و خواستار بازنگري در اين تصميم غيرقانوني آمريكا شد.
براساس آخرين خبرهاي رسيده سفر حدادعادل و هيات همراه به نيويورك روز سه شنبه انجام مي شود.
گفتني است، حدادعادل تاكنون سه بار به آمريكا سفر كرده است.
اين گزارش مي افزايد، بنابر اخبار موثق ويزاي محمود احمدي نژاد رييس جمهور اسلامي ايران نيز براي شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورك صادر شده است.

موافقت مقام معظم رهبري با عفو ۷۷۸۸ نفر
از محكومان دادگاه ها
ايسنا: به مناسبت خجسته سالروز بعثت پيامبر عظيم الشأن اسلام، حضرت محمد مصطفي(ص) رهبر معظم انقلاب اسلامي، هفت هزار و هفتصد و هشتاد و هشت نفر از محكومان محاكم عمومي، انقلاب، نظامي و سازمان تعزيرات حكومتي را مورد عفو يا تخفيف مجازات قرار دادند.
پيشنهاد عفو و تخفيف مجازات اين زندانيان را آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضاييه در نامه اي به حضرت آيت الله خامنه اي ارايه كرده بود كه مورد موافقت ايشان قرار گرفت.

آصفي:
فعاليت اصفهان برگشت ناپذير است
001044.jpg
مهر: حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران درباره گزارش البرادعي و امكان سوء استفاده از آن توسط كشورهاي اروپايي، گفت: گزارش البرادعي يك گزارش نسبتا دوپهلو است و خيلي پيوستگي و انسجام ندارد.
وي افزود: در اين گزارش به رفع بسياري از ابهامات اشاره و در عين حال برخي اشكالات كوچك مورد تاكيد قرار گرفته است كه فكر مي كنيم بيشتر براي بهانه جويي و مستمسك مطرح شده باشد و در آن برخي موارد هم از ما خواسته شده كه در چارچوب آژانس نيست.
سخنگوي وزارت خارجه بار ديگر تاكيد كرد: هيچ تهديد و توسل به اظهارات دو پهلو براي اروپا كمك كننده نيست.
ما موظفيم با آژانس و كشورهاي اروپايي و غير اروپايي مذاكره و همكاري كنيم.
وي تصريح كرد: داشتن فناوري هسته اي حق مشروع ماست و فعاليت اصفهان مربوط به گذشته و برگشت ناپذير است.
آصفي با تاكيد بر اينكه منافع و حقوق ما خط قرمز ماست و از ارجاع پرونده به شوراي امنيت نگراني نداريم، افزود: اميدواريم جلسه آينده آژانس غيرسياسي، كارشناسانه و حقوقي برگزار شود.
وي افزود: اين بر عهده طرف مقابل (اروپا) است كه ادامه گفتگوها را بدون پيش شرط پي بگيرد.
آصفي در پاسخ به اين سئوال كه آيا در پي ارجاع پرونده به شوراي امنيت، ايران غني سازي را از سر خواهد گرفت و از ان پي تي خارج خواهد شد ؟ گفت: فعلا موضوع ارجاع پرونده به شوراي امنيت مطرح نيست.طبيعي است اگر مطرح شود به وقت خودش موضع مي گيريم.
خبرنگاري پرسيد: وزير خارجه ايران گفت: خط لوله ايران- پاكستان- هند نهايي شده است ولي وزير خارجه هند گفتند اين خط لوله در نشست وزراي نفت نهايي مي شود اين تناقض چگونه تفسير مي شود؟ آصفي پاسخ داد: تناقضي نيست.
آنچه آقاي متكي گفته بودند اين بود كه اراده سياسي وجود دارد براي اينكه اجراي پروژه خط لوله هرچه زودتر در دستور كار قرار گيرد.
آنچه وزيرخارجه هند گفتند اين بود كه تا پايان امسال جلسه وزراي نفت سه كشور برگزار و پروژه اجرايي شود.
آصفي در پاسخ به اين سئوال كه آيا سفرهاي لاريجاني به هند به معناي گسترش دامنه مذاكرات هسته اي ايران به سمت شرق است؟ گفت: اعلام كرديم كه ما از همه ظرفيت هايمان استفاده خواهيم كرد.
آقاي لاريجاني سفرهاي ديگري هم خواهند داشت. آقاي بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس هم به الجزاير رفته اند.
وي تصريح كرد: موضوعات ما با هند فقط بحث هسته اي نيست، مباحث بسيار زيادي براي گفتگو داريم چون علايق مشترك و منافع مشترك داريم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا فصل جديد سياست خارجي ايران با نگاه بر شرق آغاز شده است، گفت: يكي از رويكردها همكاري با كشورهاي آسيايي است و ايران يكي از كشورهاي مهم آسياست.طبيعي است به موازات همكاريهاي سياسي همكاريهاي اقتصادي صورت خواهد گرفت.اين بايد با مطالعه و كارشناسي صورت گيرد.
آصفي بر جهت گيري وزارت خارجه براي ايجاد توازن ميان همكاري هاي سياسي و اقتصادي تاكيد كرد.
آصفي در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه با اشاره به ابراز بي اطلاعي مسئولان وزارت نفت از نهايي شدن قرارداد انتقال گاز ايران به پاكستان و هند پرسيد: آيا دستور دكتر احمدي نژاد براي تكميل سريع روند پروژه انتقال گاز به هند يك نوع امتياز سياسي به هند است، گفت: حتما مساله ديگري هست.در سفري كه دكتر نژاد حسينيان به هند داشتند برروي بسياري از اين مسائل تفاهم شد.
به دليل انتخابات وفقه اي بوجود آمد كه بعد از روي كارآمدن دولت جديد دستور آقاي احمدي نژاد ، پيگيري سريع و رفع وقفه بود.
آصفي تاكيد كرد: خط لوله گاز هيچ امتيازي به هند نيست.گاز فروخته مي شود و پولش گرفته مي شود.
وي تصريح كرد: در پروژه انتقال گاز ايران به هند صحبت از پروژه ميلياردي است و اين گونه نيست كه پشت درهاي بسته انجام شود.اين يك همكاري بلندمدت و راهبردي در منطقه است.
وي درخصوص تغييرات تيم هسته اي ايران و تغييرات در وزارت امور خارجه نيز گفت: تغييرات تيم هسته اي را دكتر لاريجاني بايد بگويند و درخصوص وزارت خارجه نيز قرار است تغييرات ساختار صورت گيرد. مثل كوچكتر شدن و كمتر شدن معاونت ها از جمله ادغام بخش بين المللي در بخش اقتصادي و مسائلي از اين دست.

حداد عادل: كشورهاي اسلامي بايد بيش
از هر زمان ديگري وحدت و انسجام داشته باشند
مهر: عبدالقوي عبدالواسع الريان، سفير يمن در تهران بعدازظهر ديروز با دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار كه به منظور خداحافظي سفير يمن در تهران انجام گرفت، حداد عادل مشتركات تاريخي، فرهنگي و ديني جمهوري هاي اسلامي ايران و يمن را پشتوانه خوبي براي گسترش روابط دو كشور در كليه زمينه ها دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد مناسبات خود را در تمامي زمينه ها با كشور دوست و برادر يمن گسترش دهد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنانش به تحولات جاري در جهان اسلام پرداخت و ضمن ابراز خشنودي از پيروزي ملت مسلمان فلسطين در بيرون راندن اشغالگران صهيونيست از نوار غزه اظهار داشت: لشكركشي آمريكا به افغانستان و عراق و طراحي نقشه خاورميانه بزرگ از مسائل خطيري است كه جهان اسلام با آنها مواجه است كه اين مسائل، بويژه مساله فلسطين و ادامه مبارزه و مقاومت مردم مسلمان اين كشور عليه تجاوز و اشغال ايجاب مي كند كه كشورهاي اسلامي بيش از هر زمان ديگري وحدت و انسجام داشته باشند.
بنا بر همين گزارش، سفير يمن در تهران نيز ضمن ابراز خشنودي از ماموريت موفقيت آميز خود در طول چهار سال اخير در تهران توسعه و گسترش مناسبات اقتصادي را زمينه ساز بسط و تعميق روابط سياسي دانست و گفت: در طول ماموريتم تلاش كردم ضمن نزديك كردن بيشتر تهران و صنعا، روابط اقتصادي دو كشور را نيز گسترش دهم.

سعيدي: براي هر مرحله از تهديدات اروپايي ها
برنامه مشخصي داريم
مهر: معاون برنامه ريزي و بين الملل سازمان انرژي اتمي با اشاره به تهديد اروپا براي بردن مرحله به مرحله ايران به شوراي امنيت هشدار داد جمهوري اسلامي ايران نيز براي هركدام از اين مراحل برنامه هايي دارد كه درصورت لزوم بررسي و اجرا خواهد كرد.دكتر سعيدي در گفتگو با بخش گفتگوي ويژه خبري شبكه دو سيما افزود: اروپايي ها بايد بدانند ايران از حق دستيابي به حقوق مسلم خود نمي گذرد و براي هرمرحله از تهديداتي كه اروپا به آن اشاره كرده برنامه هاي خاصي پيش بيني كرده است.معاون برنامه ريزي و بين الملل سازمان انرژي اتمي همچنين با اشاره به اينكه خواسته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گزارش البرادعي فراتر از اختيارات اين نهاد بين المللي است گفت ده درصد گزارش البرادعي كه مربوط به بخش سياسي است از نكات منفي گزارش وي است.
سعيدي افزود: بخش هايي از گزارش البرادعي نشانگر اين واقعيت است كه وي و آژانس تحت فشار اروپا و آمريكا بوده كه اين مسئله به دور از قوانين بين المللي است.وي با اشاره به بند ۵۱ گزارش البرادعي تاكيد كرد اين بند كه برعدم انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد دارد موفقيتي بزرگ براي ايران است.

توني بلر با مقامات چين درباره
موضوع هسته اي ايران گفت وگو مي كند
مهر: نخست وزير انگليس در سفر خود به چين با مقامات پكن درباره موضوع هسته اي ايران و كره شمالي گفتگو كرد.
سفر توني بلر به پكن به منظور شركت در هشتمين اجلاس سران اتحاديه اروپا و چين انجام مي شود و وي در حاشيه اين نشست درباره برنامه هسته اي ايران و كره شمالي نيز گفتگو خواهد كرد.
خبرگزاري ها پيش از اين اعلام كرده بودند كه سه كشور اروپايي از امروز رايزني با اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي را درباره ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت آغاز مي كنند.چين از اعضاي مهم شوراي حكام است كه در جلسه اضطراري اخير شورا به عنوان ناظر به گروه غير متعهدهاي NAM پيوست و از موضع ايران حمايت كرد.سفر توني بلر به چين كه داراي حق وتو در شوراي امنيت سازمان ملل متحد است درحالي انجام مي شود كه پكن بارها بر حل موضوع هسته اي ايران در آژانس تاكيد و با ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد مخالفت كرده است.

تهيه آيين نامه فعاليت سازمانهاي
غيردولتي توسط وزارت اطلاعات
فارس: آيين نامه اجرايي تاسيس و فعاليت سازمانهاي غيردولتي در آخرين روزهاي فعاليت دولت سيد محمد خاتمي از سوي وزارت اطلاعات به دولت ارائه شده و به تصويب رسيد.
پيش از اين آيين نامه اجرايي تاسيس و فعاليت سازمانهاي غيردولتي از سوي معاونت اجتماعي وزارت كشور به دولت ارائه شده بود كه با موافقت خاتمي به جاي اين آيين نامه وزارت اطلاعات مسئول نگارش آيين نامه جديد فعاليتO.G .N ها در كشور شد.
براساس آيين نامه جديد، سازمانهاي غيردولتي به تشكلهايي اطلاق مي شود كه توسط گروهي از اشخاص حقيقي و يا حقوقي غير حكومتي به صورت داوطلبانه با رعايت مقررات مربوط تاسيس شده و داراي اهداف غيرانتفاعي و غيرسياسي مي باشد.
براساس تبصره ۲ اين آيين نامه واژه غيردولتي به اين معنا است كه دستگاه هاي حكومتي در تاسيس و اداره سازمان دخالت نداشته باشند. مشاركت مقامات و كاركنان دولتي در تاسيس و اداره سازمان، در صورتي كه خارج از عنوان و سمت دولتي آنان باشد، مانع وصف غيردولتي سازمان نخواهد بود.
سازمان غيردولتي براساس ماده ۵ اين آيين نامه مكلف است گزارش عملكرد اجرايي و مالي سالانه خود را حداكثر تا دو ماه پس از پايان هر سال مالي به مرجع نظارتي مربوطه و نيز در طي سال، ساير گزارشهاي عملكرد اجرايي و مالي را بنا به درخواست مرجع يادشده، حسب مورد ارائه و همچنين نسبت به انتشار خلاصه اي از گزارش سالانه مذكور براي اطلاع عموم، در محدوده جغرافيايي فعاليت خود اقدام كند.

بازتاب گسترده بيانات مقام معظم رهبري
در بحرين، كويت و عراق
فارس: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران در ديدار دكتر رمضان عبدالله، دبير كل جنبش جهاد اسلامي فلسطين، بازتاب گسترده اي در محافل مردمي كويت و بحرين و نيز رسانه هاي عراق داشت.جمعي از جوانان اهل تسنن كويت با تكثير بخشي از بيانات حضرت آيت الله خامنه اي در ديدار رمضان عبدا... با ايشان، از مواضع ضد صهيونيستي معظم له حمايت و تمجيد كردند.جوانان شيعه كويت نيز با تكثير بيانات آيت الله خامنه اي، آن را در سطح وسيعي توزيع كردند.
يكي از نمايندگان پارلمان كويت گفت: سخنان رهبر جمهوري اسلامي مايه دلگرمي همه مبارزان راه آزادي فلسطين است.هنگام نماز مغرب و عشاي دو روز پيش در بحرين، بيانات رهبر معظم انقلاب با عنوان سخنان ضد اسرائيلي قاعد عظيم مورد توجه قرار گرفت.به دنبال تكثير اين بيانات راهگشا، نيروهاي امنيتي بحرين تعدادي را دستگير كردند كه گزارش دقيقي از آن منتشر نشده است.
تلويزيون الفرات عراق نيز با پخش بخشي از بيانات رهبر انقلاب اعلام كرد: رهبر ايران راه نجات قدس و فلسطين را تداوم جهاد و تقويت مبارزان فلسطيني عنوان كردند. سخنان آيت الله خامنه اي همچنين بازتاب گسترده اي در رسانه هاي امروز عراق داشت.
پيش از اين نيز بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران بازتاب گسترده اي در رسانه ها و محافل مردمي خاورميانه و حتي ساير نقاط جهان داشته است.

فشارهاي آمريكا بر ايران بر خلاف منشور سازمان ملل است
مهر: فاروق قدومي رئيس دفتر سياسي سازمان آزادي بخش فلسطين اظهار داشت: ما علاقه مند به داشتن روابطي محكم ميان دو ملت برادر در تمام زمينه ها، براي خدمت به امت اسلامي هستيم.قدومي در پيامي با تبريك انتخاب منوچهر متكي به عنوان وزير خارجه كشورمان تصريح كرد: فشارهايي كه آمريكا براي جلوگيري از پيشرفت ايران در زمينه هاي علمي و تكنولوژيك بدان دست مي يازد، دليل قاطعي بر دخالت آشكار اين كشور در ايران است، دخالتي كه برخلاف منشور سازمان ملل متحد است كه اساس آن بر عدم دخالت در امور داخلي اعضاي اين سازمان مي باشد.وي افزود: اين دخالت ها هدفشان محروم كردن كشور و ملت برادر ايران از استفاده از اين تكنولوژي پيشرفته در زمينه هاي صلح آميز است و ما موضع رهبري خردمندانه تان در مقابله با نيروهاي شر را ارج مي گذاريم.

دستگيري چند مظنون حادثه خرابكاري تأسيسات نفت اهواز
فارس: معاون سياسي - امنيتي استانداري خوزستان از دستگيري چند مظنون حادثه خرابكاري تأسيسات نفت اهواز خبر داد.غلامرضا شريعتي افزود: حادثه بامداد پنج شنبه دهم شهريور در تأسيسات نفت منطقه فرهنگيان دو اهواز (چاه هاي نفت) رخ داد.وي گفت: با آمادگي كه سيستم ايمني و آتش نشاني مناطق نفت خيز داشت، آتش سوزي به سرعت مهار و مسأله كنترل شد.وي اضافه كرد: خرابكاران نتوانستند در عمليات خرابكارانه خود به اهدافشان دست يابند و خسارات چنداني به تأسيسات وارد نشد و فعاليت اين بخش از صنعت نفت استان پس از مرمت از سرگرفته شده است.شريعتي تصريح كرد: اين حادثه تلفات جاني نداشته و موضوع توسط نيروهاي امنيتي و انتظامي در حال بررسي است و نتايجي نيز در برداشته است و هم اكنون چند مظنون دستگير شده اند.
وي در پايان خطاب به مدعيان مبارزه با تروريسم گفت: منتظريم اين اعمال خرابكارانه را محكوم كنيد.

جانشين فرمانده نيروي مقاومت بسيج معرفي شد
فارس: با حضور رئيس ستاد مشترك سپاه جانشين فرمانده نيروي مقاومت بسيج سپاه پاسداران معرفي شد. در اين مراسم كه سردار ذوالقدر، رئيس ستاد مشترك سپاه، فرمانده بسيج و جمعي از فرماندهان و مسئولان حضور داشتند، ذوالقدر بر نقش محوري و راهبردي نيروي مقاومت بسيج در سازماندهي و پيشبرد برنامه ها و اهداف بسيج تاكيد كرد و افزود: نيروي مقاومت با توجه به گستردگي در سراسر كشور مي تواند نقش مهمي در عرصه هاي سازندگي و مهار بحرانها داشته باشند. در اين مراسم ميراحمدي به عنوان جانشين فرمانده نيروي مقاومت بسيج معرفي شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |