پنجشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۸۴ - - ۳۷۹۵
ضريح قتلگاه امام حسين(ع) امروز در كربلا نصب مي شود
طلا مي برند تربت مي آورند
001161.jpg
عكس: مهدي قاسمي‎/ ايسنا
پرستو دوكوهكي
هرگونه تلاش براي تصوير كردن علاقه مردم به امام حسين(ع) محكوم به شكست است، وقتي كه خبرداري در كنگاور، شش نفر از حمل كنندگان ضريح مطهر قتلگاه امام حسين(ع) در ازدحام استقبال كنندگان، زخمي شده و در بيمارستان بستري  هستند.
وقتي خبر داري در كرمانشاه، مردم ضريح را به حسينيه برده و گفته اند بايد دست كم دو روز در اين شهر بماند، باز مي ماني از گفتن هر حرفي .
وقتي مي شنوي در قزوين، تاكستان و آبگرم، مردم جاده پيش روي كاميونت حامل ضريح را بسته اند و حتي روي آسفالت جاده دراز كشيده اند كه چند ساعتي كاميونت را در شهرستان نگهدارند، چه داري كه بگويي؟
ضريح ( پنجره) مطهر قتلگاه اما م حسين(ع) قرار است امروز در كربلا و در مرقد امام نصب شود، اما كمتر كسي مي داند كه داستان ساخت اين پنجره چيست؟ از كجا آمده؟ مسيرش چه بوده و چگونه امروز كه سوم شعبان، ميلاد امام حسين(ع) است، قرار است در حرم امام حسين(ع) نصب شود.
كمتر كسي فراموش كرده است فروردين ماه 82 را كه صدام حسين، ديكتاتور عراق سرنگون شد. همان روزها به اشاره مقام هاي تراز اول كشور و همراهي افرادي چون حاج منصور حقيقت پور و دكتر محمود احمدي نژاد (رئيس جمهور فعلي و شهردار وقت تهران) ستادي براي كمك رساني به مردم عراق تشكيل شد و ستاد كوثر نام گرفت.
اين ستاد كمي بعدتر، تغيير ماموريت داد و ستاد بازسازي عتبات عاليات شد. ستادي كه پروژه هاي بزرگ ميلياردي را در دست اجرا دارد و تنها و تنها با تكيه بر نذورات مردم فعاليت مي كند.
منصور حقيقت پور، رئيس اين ستاد از حضور استادان دانشگاه در هيات موسسان و اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات مي گويد و تاكيد مي كند: افتخار مي كنيم به عضويت دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور محترم در ستاد. زماني كه ايشان شهردار تهران بودند، ساعت ها جلسه با ايشان داشتيم كه برايمان غنيمت است .
او از حمايت هاي معنوي سران سه قوه، از ستاد بازسازي عتبات عاليات مي گويد و از همراهي ائمه جمعه و حجه الاسلام تقوي، رئيس سياستگذاري ستاد ائمه جمعه كشور: حمايت معنوي رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و دعاي خير مقام معظم رهبري در حاشيه سفرشان به كرمان، كمك گران سنگ و قوت قلب ما بوده است .
در ميان بدرقه جمع
پروژه طراحي، ساخت ونصب ضريح قتلگاه امام حسين(ع) يكي از صدها پروژه انجام شده يا در دست اقدام ستاد بازسازي عتبات عاليات است.
حاج منصور حقيقت پور مي گويد: كل پروژه از شروع طراحي تا امروز كه قرار است در قتلگاه مطهر امام حسين(ع) نصب شود، يك سال طول كشيده است. قرار بود اين ضريح در اربعين نصب شود، اما انتخاب اشعار ضريح زمان برد. ضمن اينكه مي خواستيم از بهترين خطاط براي كار استفاده كنيم. استاد موحد، اعلام كرد كه به دليل علقه شديدي كه به امام حسين(ع) دارد، حس ويژه اي مي خواهد كه در قالب آن خط بنويسد، همين موضوع باعث تاخير در ساخت ضريح شد .
پنجره قتلگاه(ضريح) در اصفهان و به دست هنرمندان اين شهر ساخته شده است.
حقيقت پور مي گويد: تصميم گرفتيم با عبور دادن ضريح از بعضي استان ها، موج روحي رواني ايجاد كنيم. باتوجه به تبليغات اندكي كه صدا و سيما كرده بود، استقبال نسبي را پيش بيني مي كرديم، اما استقبال زياد مردم غافل گيرمان كرد .
به گفته او در ابتداي مسير، مردم باور نداشتند اين ضريح قرار است واقعا در قتلگاه امام حسين(ع) نصب شود: اوج باور مردم در نماز جمعه تهران بود. بعد از اتمام نماز، به رغم اينكه روز بعثت رسول اكرم (ص) بود، بيشتر از۶۰ هزار نفر تا مهديه امام حسن مجتبي(ع) در خيابان آزادي، ضريح را همراهي كردند و براي سالار شهيدان عزاداري كرده و به او احترام گذاشتند. به مرور كه كاميونت به مقصد كربلا، شهر به شهر جلو مي رفت، استقبال شديدتر مي شد . به گفته او مردم قزوين از ساعت ها قبل انتظار ورود ضريح قتلگاه را مي كشيدند و گروهي از اعضاي ستاد بازسازي عتبات عاليات با سانحه مواجه شدند .
حاج منصور مي گويد: در طول مسير مردم نذورات زيادي را به داخل ضريح مي انداختند. چندين كيلو طلا ، ميليون ها تومان پول نقد و... .
به گفته او در كنگاور، با هجوم مردم كنترل كاميونت از دست راننده و نمايندگان خارج شد: بعد از اينكه كنترل ماشين از دست نمايندگان درآمد، مردم ساعت ها با ضريح، خلوت و عزاداري كردند. حتي در شهرستان صحنه، مردم با نيروي انتظامي و سپاه درگير شدند. تا جايي كه كاميونت خراب شد و ستاد مجبور شد آن را عوض كند. در كرمانشاه مقامات رسمي و نظامي مراسم احترام نظامي و تشريفات را به جا آوردند و بعد از آن هجوم مردم باعث شد، كنترل مراسم از دست سپاه خارج شود. مردم، ضريح را به مزار شهداي كرمانشاه بردند. با تلاش زياد نمايندگان ستاد عتبات در كرمانشاه، بالاخره توانستيم كاميونت را از شهر خارج كنيم و حالا درگذر از ايلام و مرز مهران و ورود به كشور عراق است. رئيس ستادمان در كرمانشاه مي گفت: اگر 500شهيد را مي آورديد، اين اثر روحي را نمي توانست در مردم ايجاد كند .
به گفته حقيقت پور، با توافقاتي كه با دولت عراق شده، اول شعبان ضريح به كشور عراق وارد مي شود: اميدواريم موانع سياسي از جمله ويزا جلوي كارمان را نگيرد. گروه نصاب به ويزا نياز دارند و تاكنون سفارت عراق در ايران همكاري ها و همراهي هاي لازم را با ستاد ما نداشته است كه ما از اين طرز برخورد گلايه داريم. چرا بايد با خيرين اينگونه رفتار شود؟
حقيقت پور اميدوار است نيمه شعبان كه كربلا محل اجتماع ميليون ها شيعه خواهد بود، ضريح قتلگاه، پذيراي زوار باشد.
001164.jpg
عكس:آرش يداللهي
مشخصات ضريح
پنجره مطهر قتلگاه امام حسين (ع) به ارتفاع 2 متر و 27 سانتي متر، به طول 2 متر و 98 سانتي متر و به ضخامت 14 سانتي متر ساخته شده، چارچوبش فلزي با روكش تفلون است كه در برابر رطوبت، موريانه و فشار مقاوم است. وزن اين پنجره سفيد رنگ حدود 950 كيلوگرم است كه در اين بين، وزن چارچوب حدود 400 كيلوگرم است. در طرح پنجره مطهر، سه محراب بزرگ به نيت امام سوم شيعيان در نظر گرفته شده كه در آن سه محراب، چهار محراب كوچك تر از جنس نقره و با قلم زني طراحي شده است. از مشخصه هاي ديگر، به كاررفتن 12 قطعه ترنج طلا، 18 قطعه ميناكاري، 250 كيلوگرم نقره و حدود يك متر و 35 سانتي متر صفحات طلاست. روي پنجره حدود 3 هزار و 600 ساعت كار قلم زني انجام شده و مساحت فلز آبكاري و طلاي آن، يك متر و 35 سانتي متر است. در كتيبه بالاي پنجره مطهر، 12 خط ترنجي طلاكاري شده نصب و طراحي شده است كه هفت خط آن القاب امام حسين (ع) و شامل يا ولي الله، يا ثارالله، يا حجت الله، يا امين  الله، يا مظلوم، يا حسين و يا شهيد است. پنج خط ترنجي نصب شده ديگر هم به نشانه پنج تكبير حضرت فاطمه (س) و شامل وامحمدا، واعليا، وافاطمتا، واحسينا و واشهيداست. در قسمت كتيبه بالاي پنجره آيه يا ايتها النفس المطمئنه روي مينا اجرا شده است و در كتيبه پايين هم شش مصراع شعر عربي در مدح امام حسين (ع) ميناكاري شده است.
قلم زني اين اثر را استاد سيد علي كاظمي انجام داده، چارچوب آن را استاد رحيمي ساخته، ميناكاري را استاد فيض اللهي انجام داده، خط را استاد موحد نوشته و شعر نيز از ابن ابي الحديد معتزلي است.
به گفته رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات، ارزش قطعات اين ضريح، حدود 200 ميليون تومان است، اما ارزش هنري آن قابل محاسبه نيست.
ستاد بازسازي عتبات؛ از آغاز
بهار 82 ، بعد از سقوط دولت صدام حسين در عراق، جز ناامني هاي منطقه و تلاش كشورها براي حضور در عراق، توجه جامعه جهاني به مردم عراق و محروميت هايشان جلب شد. حقيقت پور مي گويد: براي كمك رساني به مردم عراق، با توجه به جنگي كه پشت سر گذاشته بودند و فقر شديد شان، ستاد كوثر در ايران تشكيل شد. قرار بر اين شد كه كمك هاي مردم ايران در زمينه هاي درمان، تغذيه، پوشاك و امكانات امدادي از طريق اين ستاد به استان هاي مختلف عراق فرستاده شود .
بعد از هفت ماه كمك رساني به مردم عراق، توجه نمايندگان ستاد كوثر به كمبودهاي منطقه جلب شد و همين موضوع، تغيير نام اين ستاد به بازسازي عتبات عاليات را موجب شد.
حقيقت پور مي گويد: زمان صدام، رسيدگي جدي صورت نگرفته بود. در مرحله اول، نيازهاي اوليه را شناسايي كرديم و موفق شديم فرش، اقلام فني، برق، نظافت و ... را براي عتبات تامين كنيم. بعد از بررسي هاي فني تر، به اين نتيجه رسيديم كه بايد بخش هاي عمران، برق، تاسيسات، توسعه، طلاكاري ها و ... را سامان دهيم.
اين شد كه گرايش كار ستاد به سوي خدمات رساني به عتبات عاليات سوق پيدا كرد .
هنوز كه هنوز است، تابلوي برنزي نصب شده در ورودي ساختمان ستاد بازسازي عتبات عاليات، ستاد كوثر است. اين ستاد براي جمع آوري كمك هاي مردم در همه مراكز استان ها با همكاري ائمه  جمعه، دفتر دارد. به گفته معاون فرهنگي ستاد بازسازي عتبات عاليات، بعد از سه سال فعاليت، اين ستاد در 50 شهر بزرگ و 30 مركز استان، شعبه دارد و نمايندگان كميته امداد، بسيج،  امام جمعه، استاندار يا فرماندار و هلال احمر در اين شعبه ها عضويت يا حضور دارند.
از ديگر همراهان ستاد بازسازي عتبات عاليات، شهرداران مناطق مختلف تهران و روساي دانشگاه هاي شهيدبهشتي، سوره، مالك اشتر، علم و صنعت، تبريز و تربيت مدرس هستند و البته افراد خير و هنرمندان هنر اسلامي.
زيارت آن لاين
كمتر از يك هفته است، وب سايت ستاد بازسازي عتبات عاليات (www.atabat.org)، بخشي را راه اندازي كرده است كه به وسيله سه دوربين، فضاي داخل حرم و صحن امام علي(ع) را آن لاين نشان مي دهد.
منصور حقيقت پور، رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات مي گويد: سايت ما امكاني را براي مستضعفان فراهم كرده است كه با صرف مقدار كمي پول، كارت اينترنت تهيه كنند، حرم مولاعلي(ع) را ببينند،  زيارتنامه بخوانند و سبك شوند. اقدام بزرگي است كه برادران ما در بخش IT فراهم كرده اند و پل مداومي ميان عشاق علي ابن ابي طالب(ع) و حرم مطهر او زده اند .ستاد بازسازي عتبات عاليات، پروژه هاي فراوان و سنگيني را در دست اجرا دارد.دو طبقه كردن صحن مطهر حرم امام حسين(ع)، طلاكاري گنبد امام جواد(ع)، بازسازي بين الحرمين، ساخت دو باب سقاخانه و 135 سرويس بهداشتي در كربلا، نصب آشپزخانه پيش ساخته در حسينيه
علي ابن ابي طالب(ع) در نجف اشرف، ايجاد آب پايدار در نجف از طريق تجهيز زيرساخت هاي آبرساني و... از طرح هاي در دست اجراي اين ستاد است.با اين حال، گاهي اوقات ستاد بازسازي عتبات عاليات در اجراي پروژه هايش با مشكلاتي مواجه مي شود. يكي از طرح هايي كه نزديك به يك سال است متوقف شده، پروژه بازسازي گنبد امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع) است.
رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات مي گويد: در سامرا به دليل حضور فدائيان صدام و شرايط خاص آن منطقه، ناامني عجيبي وجود دارد. با اينكه پروژه گنبد امام هادي(ع) و امام حسن عسگري (ع) را در سامرا شروع كرده، كارگاه تجهيز كرده و داربست بسته بوديم، ناامني ها اجازه ادامه فعاليت ها را به ما نداد و اين پروژه 5/3 ميلياردي، بيش از يك سال است كه متوقف شده .منصور حقيقت پور حضور ايرانيان در عراق را موثر و كارا مي داند: بهترين تاجراني كه به عراق مي روند، ايراني هستند؛ طلا مي برند و تربت مي آورند .
ضريح طلاكاري شده، اگر مانعي پيش نيايد، امروز، كمي آنطرف تر از حرم، در قتلگاه امام حسين (ع) نصب مي شود و هنر اسلامي- ايراني، اگر رخدادهاي غيرمنتظره عراق امروز بگذارد، نيمه شعبان، ميان زائران عتبات عاليات خواهد درخشيد.

سرمقاله
ماندگارترين حديث دلدادگي
رسالت بوذري
و آدم زمزمه كرد، آن گاه كه پروردگار را براي پذيرش توبه خويش قسم مي داد: يا حميد بحق محمد ، يا عالي بحق علي ، يا فاطر بحق فاطمه ، يا محسن بحق الحسن و يا قديم الاحسان بحق الحسين و به اينجا كه رسيد، قطرات اشك به پهناي صورتش سرازير شد. جبرئيل را مخاطب قرار داد: كيست كه نامش دل را به خروش مي آورد و چشم ها را پر آب مي كند؟ و جبرئيل، قصه تو را بازگفت و آدم آنچنان گريست تا پروردگار قديم الاحسان تو، به حق تو، توبه اش را پذيرفت.
***
چه رفته است بر اين نام كه تا برده مي شود، دل را بي تاب مي كند؟ اين راز سر به مهر چيست كه تا ذكر تو به ميان مي آيد، جوشي تو گويي خروشي- دل هاي بي قرار را فرا مي گيرد و پنداري همه غم هاي عالم از سينه مردمان، سربرمي آورد؟ و اين رشته سردراز دارد. از خلقت آدم تا ابراهيم خليل كه چون به وادي كربلا رسيد، از اسب فرو غلتيد و زمين كربلا به خون سرش رنگين شد. از پروردگار پرسيد كه به كدامين گناه گرفتار آمده ام؟ و ندا آمد كه اينجا زمين كرب و بلاست و قتلگاه حسين. خون تو بر زميني جاري شده كه خون حسين بر آن ساري خواهد شد و شايد اين نشاني است از همراهي با حسين. و تا موسي بن عمران. آن گاه كه از كربلا مي گذشت، زانوانش لرزيد. خداوند را مخاطب قرار داد و گفت: مرا چه شده است؟ و خداي تو فرمود كه اينجا قربانگاه حسين است. و موسي در عزاي تو بسان باران بهاري گريست. و اينچنين نام تو با غم، قرين شد و آنان كه در زلف چون كمندت پيچيده اند، در وادي عشق بي نام و نشانند كه
در زلف چون كمندش اي دل مپيچ كانجا
سرها بريده بيني بي جرم و بي جنايت
***
اين، اما تمام ماجراي ما با تو نيست، كه اين قصه فراق است و شور و عشق و از آن سو نيز شعوري سربرمي آورد؛ فهمي به بلنداي معرفت حسين در طول تاريخ. به عظمت خانه اي گلين كه معمار آن علي(ع) است و باغبان آن فاطمه(س) و ملتي كه از اين خانه، يك تاريخ پرهيجان بر بستر زمان جاري كرده است. آري(!) اين تمام قصه نيست كه آغاز آن است؛ آغازي است بر يك فرجام؛ فرجامي كه با خون تو رنگي ديگر مي گيرد. و تازه از اينجاست كه معرفت تو رهنمون مي شود زواياي تاريك و روشن زندگي مردمان را. آنچنان كه تأسي از تو بر لوحه هايي نانوشته بر قلب هاي ايمانيان حك مي شود. عالم را ظاهري است و باطني و ما به حكم چشم بستن بر بواطن، عادت كرده ايم كه ظاهر عالم را بنگريم، نه باطن آن را. و باطن حقيقتي به نام حسين، دعوت به حركتي خلاف آمد عادات است. و تو خود دستگيري مردمان را در اين طلب كسب جمعيت از آن زلف پريشان. و مگر نه اين است كه تو حتي روزنه اي رو به آفتاب- اگر باشد- در كوره راه ها و قلب ها و افكار جست وجو مي كني، كه تو انوار كرامت خود را از آشيانه هاي ويران نيز دريغ نمي داري. اين باران لطف توست كه در لطافت طبعش خلاف نيست.
اين بارگاه نوراني توست كه دست ها و دلهاي مشتاقان را اينچنين شيدا كرده است. اين ايوان توست كه بر عالم حكمراني مي كند.
اين سايه رحمت توست كه بر هر كوي و بام، خنكاي حضور مي بخشد. اين شورانگيزترين مغازله عاشقانه عالم است كه ميان تو و مردمان به راه افتاده است. عشق بازي، در صحن و سراي توست كه روح را تازه مي كند و از سرچشمه دل انگيز انس با تو و حيات توست كه چنين نسلي باليده مي شود. قبه تو زادبوم يوحناست، مطاف موسي و قبله گاه عيسي و نوح و ابراهيم است و رسول خدا بر آستانه آن دري نشسته است كه تو بر آن قدم نهاده اي. و اولياي حق، گرداگرد اين حلقه درخشان زانو زده اند. اينچنين است كه قصه حسين نو به نو مي شود؛ قصه اي كه آغاز آن با سرانگشت تقدير پروردگار به آفرينش عالم بازمي گردد و نور حسين كه پيش از خلقت، با انوار جد و مادر و پدر و فرزندانش حجاب ها را درمي نوردد و ماندگارترين حديث دلدادگي را نقش مي كند.
***
امروز سوم شعبان است كه استعاره اي است از هجرت. تو مي آيي با سبدهاي گل كه از آسمان آورده اند، به يمن قدومت. به بركت حسين كه حسن همه عالم را در خود مستور دارد و در ظاهر حسن است، اما حسن كوچك. دست به دست مي گردي تا بر سينه رسول خدا جاي مي گيري. پيامبر تو را به سينه مي چسباند و در آغوش خويش مي فشرد. لبهايش را بر گلوي تو مي نهد، اما اشك امانش را بريده است. تو را به علي مي سپارد، گويي به وديعت. كه بازپس گيرد. اما كجا، كي؟ آنجا كه داور حضرت حق است و تو گواهي خواهي داد كه امت پيغمبر چه كرده اند با اين امانت. خواهي گفت كه باطن قبله را رها كردند و گرد ديوارهاي سنگي چرخيدند. در آن سوم شعبان كه تو پاي بر عالم نهادي حقيقت كعبه را درنيافتند و در آن سوم شعبان هم كه به قبله وارد شدي، نجواي كعبه اي را كه به طواف تو آمده بود، نشنيدند. عشق ديوارهاي سنگي سالياني است كه جايگزين عشق حقيقي شده است. باطن قبله را در امام پيدا كردن، درك حقيقتي است كه كوران و كران از فهم آن عاجزند.
***
اين مجموعه عرض ارادتي است به پيشگاه حضرتش؛ ران ملخي است بر آستانه دربار حضرت سليمان كه گرچه عيب پندارند، اما هنر موران همين است. تحريريه ايرانشهر، در واپسين ساعات بسته شدن صفحات، به تدارك و تكاپو براي جمع آوري اين اوراق افتاد. دست هاي ناتوان ما از دامان حضرتش كوتاه است و بضاعت ناچيزمان جز خجلت چيزي به بارنمي آورد.
دست ما كوتاه و خرما بر نخيل!

زائران بي توجه به مخاطرات سفر به عراق مي روند
گذشتن از مرز به قيمت جان
001185.jpg
بنيامين صدر- در حالي كه به گفته مقامات مسئول ايراني، اين كشور در حال ادامه مذاكره ها با مقامات عراقي براي مهيا شدن زمينه هاي سفر قانوني و رسمي تعداد بيشتري از زائران ايراني به عراق است، هنوز هم بسياري از زائران بدون توجه به خطرات احتمالي و به طور غير قانوني به قصد زيارت به عراق سفر مي كنند.
بي ترديد زيارت هاي غير قانوني، مخاطرات بسياري را براي ايرانيان در برداشته، به طوري كه ده ها نفر از آنان در ماه هاي اخير در اثر برخورد با ميدان هاي مين و انفجارهاي پياپي در عراق، كشته و اجساد آنان به كشور بازگردانده شده است.
با سرنگوني رژيم خودكامه بعث عراق در سال 2003 ميلادي، بسياري از ايرانيان كه مشتاق زيارت شهرهاي مذهبي اين كشور بويژه كربلا و نجف بودند، به شيوه هاي مختلف و بعضا به طور غيرقانوني و پرداخت پول به قاچاقچيان، اقدام به مسافرت به عراق كرده اند.
گذرنامه هاي جعلي كه قاچاقچيان مي سازند،آنقدر دردسرساز شده است كه هر ساله تعداد زيادي از ايرانيان در كشور عراق زنداني مي شوند؛ايرانياني كه فقط به عشق زيارت پا در كشوري ديگر گذاشته اند بي آنكه از عواقب بين المللي اين كار اطلاعي داشته باشند.
گذشته از مخاطراتي كه در مرزها، جان مسافران غيرمجاز را تهديد مي كند، در خود عراق نيز وضعيت امنيتي مساعدي وجود ندارد و هر روز گزارش هاي تازه اي از درگيري و انفجار به گوش مي رسد.
روز چهارشنبه هفته گذشته همزمان با سالگرد شهادت امام موسي بن جعفر (ع)، هفتمين امام شيعيان، با انفجار شديدي در شهر كاظمين عراق كه از مهمترين شهرهاي زيارتي شيعيان نيز هست، بيش از يكهزار و 500 نفر كشته و زخمي شدند. اين در حالي است كه مقامات رسمي ايران به طور مرتب درخصوص خودداري از اينگونه مسافرت ها هشدار داده اند.
حتي بعضي از مراجع تقليد نيز سفرهاي غيرمجاز زيارتي را از نظر شرعي ممنوع اعلام كرده اند.
اين عده با پرداخت مقادير قابل توجهي پول به قاچاقچيان و در مواردي با در دست داشتن مداركي مجعول و به ظاهر قانوني از دشت هاي مين گذاري شده در جنوب غرب ايران رهسپار عراق مي شوند.
زائران ايراني معتقدند كه با وجود مخاطرات راه، به دليل اعتقاد خود، علاقه مندند حتي به طور غيرقانوني و به جان خريدن همه خطرات، براي زيارت عتبات از مرز عراق بگذرند.
وزارت خارجه ايران نيز بارها به اتباع اين كشور توصيه كرده تا زماني كه امكان سفر قانوني به شهرهاي زيارتي و مذهبي عراق فراهم نشده است، از سفر به اين كشور خودداري كنند.
براساس برنامه ريزي هاي به عمل آمده، ايرانيان بايد براي زيارت مكان هاي مذهبي در عراق از مرزهاي خسروي، مهران و شلمچه وارد خاك عراق شوند.
پيش از حمله نظامي ايالات متحده آمريكا به عراق و آغاز جنگ در اين كشور، روزانه حدود 200 نفر به منظور زيارت نجف و كربلا از طريق مرز خسروي به عراق سفر مي كردند، اما با تصرف عراق به دست نظاميان آمريكايي و انگليسي، اينك تردد زائران به صورت غير قانوني صورت مي گيرد.
خبرگزاري رسمي ايران پيش از اين با انتشار آماري، از به اوج رسيدن تردد غير مجاز ايرانيان به عراق خبر داده بود، به طوري كه روزانه 300 تا 400 نفر به صورت غيرمجاز از مرزهاي ايران و به قصد زيارت اماكن مذهبي عراق خارج مي شوند.
بسياري از زائران سعي مي كنند از شهرستان مهران در ايلام از مرز بگذرند، در حالي كه دشت ها و دامنه تپه هاي اين منطقه آلوده به مين هاي باقيمانده از جنگ ايران و عراق است. از سوي ديگر اين خطر كه در جريان اين سفرها زائران مورد دستبرد نيز قرار بگيرند، به طور جدي وجود دارد.
امن ترين مرز
شايد براي بسياري از خانواده هاي ايراني فارغ از تمامي توافق هاي اقتصادي و سياسي دو كشور ايران و عراق، موضوع ازسرگيري اعزام زائران ايراني براي زيارت مكان هاي مذهبي شيعه اهميت بيشتري داشته باشد.
در همين رابطه يكي از مباحث موردعلاقه عراقي ها نيز در نشست هاي مشترك با مسئولان ايراني، موضوع وضعيت مهاجران عراقي و نحوه بازگشت آنان است.
آمارها حاكي از آن است كه هم اكنون 100هزار مهاجر عراقي در ايران ساكن هستند.مقامات ايراني و عراقي همچنين بر اهميت كنترل مرزها تاكيد دارند تا اقدامات لازم براي بازگشايي نقاط مرزي جديد به منظور تسهيل تردد اتباع دو كشور و صدور خدمات وكالا از مبادي مرزي به عمل آيد.
مرز بين المللي خسروي به دليل وجود شرايط مختلف از جمله پايانه بين المللي، آزادراه و نزديكي به كربلا، نجف، كاظمين و سامرا، بهترين و مطمئن ترين مسير عتبات عاليات است.
مرز خسروي با دارا بودن بزرگترين پايانه مرزي خاورميانه و همه امكانات ورود و خروج مسافر، اعم از گذرنامه و گمرك، مناسب ترين مسير عبور زائران ايراني به عراق است.
اين در حالي است كه به دليل مشكلات امنيتي و اقامتي، امكان سفر به عتبات عاليات هنوز فراهم نشده كه در صورت توافق و تامين شروط موردنظر ايران، از جمله امنيت زائران، مسير عتبات عاليات به طور دائم بازگشايي خواهد شد.
در عراق علاوه بر مشكلات امنيتي، وضعيت اسكان و پذيرايي زائران، شامل آب و مواد غذايي و بهداشت عمومي با مشكلاتي مواجه است كه بايد به آن توجه ويژه اي داشت. مادامي كه دو مسئله مهم امنيت و بهداشت در عراق حل نشده باقي بماند، زائران ايراني بايد صبر پيشه كنند و از مرز به قيمت جان نگذرند.

سينماي ديني و معنوي
خيلي دور، خيلي نزديك
001155.jpg
مسعود پويا - وقتي در سال 1357 انقلاب اسلامي به ثمر رسيد، كاملا  بديهي بود كه جامعه، تغيير و تحولات گسترده اي را تجربه كند. نظامي در روي دوش مردم آمده بود كه حاكميت دين در جامعه يكي از مهمترين آرمان هايش بود؛ آرماني كاملا همسو با باورهاي اكثريت جامعه. دينداري در فرهنگ ايراني چنان ريشه دوانده بود كه حتي سياست هاي ضدديني پهلوي هم نتوانست خدشه موثري بر آ ن وارد كند. سينما يكي از مهمترين اركان حكومت پهلوي در ضربه زدن به اعتقادات مردم بود، به نحوي كه عده اي از انقلابيون اساسا با نفس سينما مشكل داشتند، اما سينماي ايران با جمله تاريخي امام خميني (ره) امكان تجديد حيات يافت. امام خميني (ره) در همان ابتداي ورود به وطن، در بهشت زهرا فرمودند: ما با سينما مخالف نيستيم، با فحشا مخالفيم . به اين ترتيب نفس سينما از سوي رهبر انقلاب مورد تاييد قرار گرفت؛ سينمايي كه قرار بود ديگر محل فسق و فجور نباشد. سينماي ايران تغيير و تحولات گسترده اي را تجربه كرد. بساط فيلمفارسي سازان برچيده شد و نسل تازه اي به ميدان آمد كه آرمان خواه بود و در انديشه پي ريزي سينمايي متعالي.رد و سايه سينماي ديني را مي شود از همان سالهاي ابتدايي پيروزي انقلاب پي گرفت.
سفير ساخته فريبرز صالح يك نمونه بود؛ نمونه اي كه نشان مي داد سينماي ايران توانايي ساخت پروژه هايي عظيم را هم دارد. سفير، روايتگر بخشي از تاريخ اسلام بود و به ماجراي قيس ابن مسهر مي پرداخت. اين فيلم در اولين دوره جشنواره فجر به نمايش در آمد. تجربه سفير با وجود اينكه تقريبا موفقيت آميز بود، تا سالها در سينماي ايران تكرار نشد.در ابتداي دهه 60، محسن مخملباف به همراه همفكرانش در حوزه هنر و انديشه اسلامي در انديشه ايجاد سينماي اسلامي بود. مخملباف ابتدا با انتشار چند مقاله و كتاب كوشيد تا پس زمينه اي تئوريك براي اين جريان ايجاد كند و بعد خود وارد ميدان شد و فيلم هاي استعاذه ، توبه نصوح و دو چشم بي سو را كارگرداني كرد؛ فيلم هايي كه به صورت مستقيم به آموزه هاي ديني مي پرداختند. مشكل سه فيلم اول مخملباف، فقدان تصور دقيق و درست از رسانه سينما بود. به همين خاطر اين فيلم ها به لحاظ ساختاري دچار ضعف هاي بيشماري بودند. در كنار ساخته هاي مخملباف مي توان به مرگ ديگري هم اشاره كرد كه توسط محمدرضا هنرمند و براساس فيلمنامه اي از مخملباف ساخته شد. مرگ ديگري در عين اينكه واجد مفاهيم ديني بود، به لحاظ فني هم ساختار متناسبي داشت. فيلمبرداري بسيار خوب عليرضا زرين دست و كارگرداني قابل قبول هنرمند باعث شد تا اين فيلم با توفيق روبه رو شود.نسلي كه در نيمه اول دهه 60 سياه مشق هايش را انجام مي داد، پس از رسيدن به شناخت صحيح از مديوم سينما، با شيوه اي قابل قبول به مفاهيم ديني پرداخت. به عنوان مثال، كار مخملباف در اپيزود سوم دستفروش قابل مقايسه با ساخته هاي ابتدايي اش نبود. نوري كه در انتهاي فيلم از پنجره بيرون مي زد، مبين تلاش فيلمساز براي استفاه از فرم در خدمت رسيدن به مضموني ديني بود؛ همچنان كه ابراهيم حاتمي كيا در فصل پاياني مهاجر به گونه اي تلويحي شهادت قهرمانان فيلمش را به ماجراي كربلا پيوند داد.گرايش به ساخت فيلم هاي عرفاني در دهه 60 موجب شد تا فيلم هايي با مضمون معنوي مقابل دوربين برود. آن سوي مه (منوچهر عسگري نسب) كه براساس فيلمنامه اي از سيدمحمد بهشتي، مديرعامل وقت بنياد سينمايي فارابي ساخته شد، به مثابه يك الگو مطرح شد.
اوج اين جريان در اواخر دهه 60 و با فيلم هامون (داريوش مهرجويي) مشاهده شد. مهرجويي تحت عنوان كوشش براي دستيابي به فرهنگ علي خواهي تقريبا همه سيمرغ هاي جشنواره را درو كرد.
مهرجويي با پري وجهي ديگر از علاقه اش به مضامين عرفاني را نمايان كرد. در همين دوره روز واقعه (شهرام اسدي) به نمايش درآ مد كه در آن با نگاهي هنرمندانه، به حماسه حسيني پرداخته شده بود.در همين سال زمين آسماني (محمدعلي نجفي) و هبوط (احمدرضا معتمدي) به عنوان نمونه هايي از سينماي ديني به نمايش درآمدند.
حاتمي كيا در بوي پيراهن يوسف كوشيد تا به يكي از مفاهيم فرهنگ شيعه (مفهوم انتظار) بپردازد.
مجتبي راعي با تولد يك پروانه ، يكي از آثار تغزلي سينماي ديني را ساخت؛ فيلمي فوق العاده كه مفاهيم ديني را در دل ساختاري هنرمندانه بيان مي كرد.
يك سال بعد مجيد مجيدي با رنگ خدا چنين مسيري را پي گرفت.
رضا ميركريمي با زير نور ماه به افق هاي تازه اي در زمينه سينماي دين محور دست يافت. مريم مقدس (شهريار بحراني) و مسافر ري (داوود ميرباقري) روايت هايي از چهره هاي مذهبي بودند. مريم مقدس ، فيلم خوش پرداختي بود كه براساس روايت قرآني حضرت مريم ساخته شده بود و مسافر ري ميرباقري به ماجراي حضرت عبدالعظيم پرداخته بود.ميركريمي با اينجا چراغي روشن است نشان داد كه همچنان به ساخت آثاري با مضامين ديني علاقه مند است. اين فيلم جايزه بهترين فيلم جشنواره بيست و يكم را از آن خود كرد. در همين سال كمال تبريزي با گاهي به آسمان نگاه كن در جشنواره حاضر شده بود؛ فيلمي كه مي توان آن را در دسته آثار ديني سينماي ايران قرار داد.در سال 82 قدمگاه (محمدمهدي عسگرپور) به عنوان شاخص ترين فيلم ديني حضور داشت. قدمگاه براي كساني كه دلشان براي سينماي ديني مي تپد، اثري اميدواركننده محسوب مي شود. پس از بوي پيراهن يوسف ، اين دومين فيلم سينمايي ايران است كه به مفهوم انتظار پرداخته است.
قدمگاه به خاطر كوشش سازنده اش در جهت پيوند (و نه تحميل) مفاهيم ديني به الگوي داستاني اثر، فيلم موفقي است؛ فيلمي كه هم مي تواند قصه اش را به درستي تعريف كند و هم به القاي مفاهيم مورد نظرش بپردازد. سينماي ديني ايران در آن مقطع با در چنته داشتن آثاري چون تولد يك پروانه ، زير نور ماه و قدمگاه نويد چشم اندازهاي اميدواركننده تري را مي داد و حالا با روي پرده رفتن فيلمي چون خيلي دور، خيلي نزديك نشان مي دهد كه روزهاي خوبي را سپري مي كند.

اختصاص كمك هاي مالي براي سفر به عتبات عاليات
هزينه جاني جايز نيست
001173.jpg
مهديا گل محمدي- در هياهوي تامين هزينه هاي رو به افزايش زندگي و روند سر به بالاي قيمت انواع كالاها و خدمات شهري كه بار سنگيني براي اقشار كم درآمد جامعه محسوب مي شود و هماهنگي بين دخل و خرج خانواده كه معمولا با فرسايش اعصاب و روان همراه است، برخي هزينه ها و سعي در تامين آن هرچند سخت، اما شور و حال خاصي به همراه دارد. روح نيز همانند جسم نيازمند آرامش و تغذيه است؛ روح انسان هايي كه در كنار تن خاكي، يك سر سودايي و دلي تشنه به نور حقيقت دارند.
روزنه هاي اميد هم حكم بانگ جرس و ناقه ليلي را براي مسافر نور دارد. اين روزنه ها هرچند بسيار، اما دسترسي به آنها براي هر كسي آسان نيست. هيچ گاه نمي توانيم خود را در اين راه تنها ببينيم و پيوسته از او مي خواهيم راهنمايي شويم تا ره به بيراهه نگذاريم. در اين مسير اگر چشم به ائمه اطهار كه همانند ستارگان راهنمايي در آسمان معرفت مي درخشند بدوزي، راه را آسان تر مي يابي. اگر دل را از زنگار دنيا و پليدي هاي آن پاك كني و در ذكر آنها بكوشي، هيچ گاه تو را تنها به حال خود وا نمي گذارند. حال اگر گذر از كوه ها و ناهمواري هايي كه جلو پرتوافشاني ستارگان را گرفته، مستلزم حل برخي مشكلات و هزينه هاست، چاره اي نيست؛ بايد پذيرفت.
در گذشته هاي دور براي رسيدن و مدد جستن از اين اختران، بايستي مسافت هاي طولاني با كاروان و حتي پاي پياده طي مي شد، اگرچه شب روان و راهزنان، پيوسته در كمين كاروانيان به سر مي بردند، با اين حال سيل عاشقان از قبول مشكلات و خطرهاي سفر منصرف نمي شدند.
چنين انگيزه هايي هنوز هم وجود دارد؛ چندي پيش پيرمردي 65 ساله براي نخستين بار با پاي پياده به سوي خانه خدا حركت كرد. وي كه سفر به خانه خدا، هفتمين سفر پياده اش بود، طي شش سال گذشته، سه بار به مشهد مقدس، يك بار به كربلاي معلي و دو بار به مسجد جمكران سفر كرده است. اين پيرمرد همداني براي سفر به مكه بايستي حدود شش ماه در سفر باشد.
چنين رويكردي با اين حجم از تحمل سختي ها قابل تقدير است، اما در برآورد هزينه هاي سفر بايد به نوع آن توجه خاصي مبذول شود. اين روزها سفر به بعضي اماكن مقدسه از جمله كربلاي معلي، كاظمين و نجف هزينه هايي را دربردارد كه با سختي و مشكلات، تفاوت اساسي دارد و آن هزينه جاني است.
با حمله نيروهاي آمريكايي به عراق و اشغال اين سرزمين توسط آنان، وضعيت ناپايدار و ناامني، تمامي مناطق آن را فرا گرفته است. از سوي ديگر نيروهاي آمريكايي كه براي ادامه اشغال عراق بهترين وسيله را ايجاد اختلاف و به تبع آن اعمال تروريستي بر ضد مذهبي خاص ارزيابي كرده اند، بيشتر به اين بحران دامن مي زنند. اهداف اعمال تروريستي نشان مي دهد كه نوك پيكان اين عمليات به سمت شيعياني است كه براي زيارت عتبات عاليات در اطراف اين اماكن حضور دارند. بنابراين علاوه بر اهميت و لزوم خنثي سازي ترفندهاي اشغالگران و مهمتر از آن، حفظ جان زائران، به نظر مي رسد سفر به عراق جايز نباشد.
مسئولان و سياستمداران كشور نيز با درك اين مهم، سعي در جلوگيري و كاهش صدمات و خسارات جاني و مالي اين سفر دارند و در راستاي آن، مرزهاي عراق را بسته اند.
از سوي ديگر، هيچ يك از اصول دين مبين اسلام، همچنين مراجع عظام تقليد، سفر به عتبات عاليات را در چنين شرايطي مجاز نمي دانند. صرف هزينه هاي سفر به عتبات عاليات، خود منوط به شرايطي است كه رعايت آنها از سوي شارع مورد تاكيد قرار گرفته است و بنابراين صرف هزينه جاني به طريق اولي منتفي است.
اين بايسته ها را بايد در كنار اين موضوع بررسي كرد كه گذشته از انگيزه هاي معنوي زيارت، اين سفرها صرف هزينه ها و مبالغي را هم در پي دارد. چنانچه تحليل صحيحي از اوضاع اماكن مقدسه و امنيت آنها نداشته باشيم، با مقاومت و برخورد نيروهاي نظامي و آمريكاييان مواجه مي شويم كه در آخر، زيان مالي و زماني را در پي خواهد داشت و بنابراين بايستي راهكارهاي ديگري انديشيده شود.
بايد توجه داشت كه اگرچه راه كربلا و كاظمين بسته است، راه هاي معرفت بسيارند. نيم نگاهي به نيازمندان و فقرا، راهي را براي دل شكسته زائران بازگذاشته است. چه پدران دردمندي كه به خاطر مبالغ اندكي رقمي كه شايد معادل نيمي از هزينه سفر زائران باشد دور از خانواده و در پشت ميله هاي زندان، چشم به كرم ما دارند. چه كودكاني كه با بازگشايي مدارس، غم و اندوه نداشته ها، قلب كوچكشان را به درد مي آورد و چه بيماراني كه هزينه اندك درمان را ندارند. پس اي قوم سفركرده، معشوق را در هرجايي از زمين و آسمان بجوييد كه تمامي اين زمين و آسمان متعلق به اوست. به حتم، آنكه ماه مبارك رمضان را نه تنها براي نخوردن و نياشاميدن، بلكه براي درك مستمندان و درك ديگر معرفت ها قرار داده، زيارت عتبات عاليات را مختص عزيمت به سرزميني ديگر نكرده است.
بنابراين در اين شرايط خاص، قضيه را از زاويه اي ديگر بنگريم. مطابق آمار ارائه شده توسط سازمان حج و زيارت، روزانه يكهزار و 500 تا 5هزار نفر به اين سفر معنوي مشرف مي شدند كه با برآورد هزينه 300 هزار تومان كه كمترين ميزان هزينه است هم اكنون روزانه حدود 450 ميليون تومان از هزينه هاي مسافرتي در بين مردم باقي مانده و همگي زائران در انتظارند تا مسئولان مجوز اين سفر را صادر كنند.
ملاحظه مي كنيم كه با در نظر گرفتن اين شرايط خاص، دولت و برنامه سازمان راديو و تلويزيون و بالاخره رسانه هاي جمعي مي توانستند نقش بسزايي در فرهنگسازي در زمينه اختصاص كمك هاي مالي و هزينه هاي سفر زيارتي به فقرا و نيازمندان داشته باشند كه تا به حال به چنين وظيفه اي عمل نكرده اند.
هرچند مي پذيريم كه هرچيز به جاي خويش نيكوست، با اين حال، اشاعه اين فرهنگ بين مردم و آشنايي ملموس تر آنان با دردهاي اجتماعي، گامي در راستاي رضايت خدا و بنده خداست. چنانچه انديشمندان و سياستگذاران ما تاخير بيشتري در اين راه به خرج دهند، ميزان گسترش فقر و به موازات آن، ناهنجاري هاي اجتماعي روندي رو به فزوني خواهد داشت.

يادداشت
پس اندازي براي نيايش
شايد تا چند سال قبل، هيچ كس فكر نمي كرد كه زماني آرزوي سفر به كربلا محقق شود و عاشقان زيارت امام حسين(ع) و معصومين بتوانند از طريق قانوني به اين خواسته خود دست يابند.
اگر شما هم جزو آن دسته هستيد كه قصد دارند در آينده دور يا نزديك، مقدمات اين سفر را فراهم كنند، خوب است در زمينه چگونگي انجام و هزينه هاي اين سفر و سازمان هاي مسئول انتقال زائران، اطلاعاتي به دست آوريد.
سازمان حج و زيارت، مسئوليت انتقال زائران به عتبات عاليات را برعهده دارد. طي آخرين يادداشت تفاهمي كه در 18 فروردين ماه سال جاري به امضاي مقامات ايراني و عراقي رسيد، زيارت شهروندان دو كشور به عتبات عاليات و اماكن مقدسه دو طرف، مورد تاييد قرار گرفت.
دو طرف توافق كردند كه در مرحله اول گشايش سفرهاي زيارتي، يكهزار و 500 نفر از شهروندان هر كشور، در هر روز براي زيارت عتبات عاليات با رواديد زيارتي كه از سوي نمايندگي هاي سياسي و كنسولي صادر مي شود، به كشور ديگر سفر كنند كه اين رقم با تغيير شرايط كنوني عراق تا سطح 5هزار نفر در هر روز قابل افزايش است.
شركت هاي زيارتي و مسافرتي مجاز و رسمي شناخته شده از سوي ارگان هاي ذي ربط دو كشور، مي توانند زائران را در گروه هاي 35 تا 45 نفره تنظيم و رواديد زيارتي را كه هزينه آن براساس قوانين و مقررات دو كشور محاسبه خواهد شد، روي فهرست تهيه شده، ثبت كرده و تا حداكثر دو هفته زائران را به عراق اعزام كنند كه طول سفر نيز هفت شب و هشت روز خواهد بود.
نقل و انتقال زائران، توسط اتوبوس هايي با شرايط كاملا سياحتي كشور متبوع تا نقاط مرزي بين المللي و از آنجا تا بازگشت، برعهده كشور پذيرنده خواهد بود. در صورت فراهم شدن شرايط مناسب بين دو كشور، حمل و نقل هوايي نيز براي شهروندان هر دو كشور ممكن خواهد بود.
باتوجه به تاكيد سازمان حج و زيارت بر ضرورت تامين امور بهداشتي زائران، نمايندگان امور بهداشتي دو كشور، الحاقيه اي را براي اضافه شدن به يادداشت تفاهم تهيه كردند كه در آن، نحوه تامين امور بهداشتي و درماني زائران دو طرف تعيين شده است.
امنيت و حفظ سلامتي زائران نيز مورد تاكيد هر دو طرف قرار گرفته و الحاقيه اي نيز جهت حفظ سلامتي و امنيتي زائران توسط كارشناسان دو كشور تهيه شده است. از سوي ايران، سازمان حج و زيارت، ارگان مجري و ناظر بر برنامه زيارت زائران تعيين شده است. هزينه سفر زائران ايراني به عراق براساس امكانات موجود در هر دو كشور و قوانين و مقرارت تعيين مي شود.
سازمان حج و زيارت براي عملياتي كردن سفر زائران به عتبات عاليات در دهه اول ارديبهشت ماه، هياتي را به سرپرستي معاون سازمان به عراق اعزام كرد كه اين هيات در طول اقامت خود در عراق، مذاكرات تهران را پيگيري كرده و علاوه بر آن، امكانات هتلي، بهداشتي و ساير امور مورد نياز را بررسي كردند.
سازمان حج و زيارت، مكلف به ساماندهي سفرهاي زيارتي است و هيچ ارگان ديگري اجازه اين كار را ندارد، البته هر واحدي كه داراي شرايط قانوني باشد، مي تواند از سازمان حج و زيارت پروانه فعاليت كسب كند.
مدير دفتر حج و زيارت در مورد هزينه هاي سفر به عتبات عاليات اعلام كرده كه تثبيت قيمت سفرهاي زيارتي امكانپذير است. به دليل تنوع در شرايط و امكانات در مقصدهاي زيارتي، يكسان سازي قيمت خيلي معنادار نيست، ولي مي توان هزينه تمام شده را اعلام كرد.
قيمت تمام شده خدمات، قبل از دريافت از زائران بايد به تصويب سازمان حج و زيارت برسد و معمولا هزينه تمام  شده خدمات با احتساب حق الزحمه كارگزاران زيارتي، اعلام مي شود و دفاتر، مكلف به پيروي هستند.
تضاد قيمت در اين مورد، بيشتر از ناحيه عناصر غيرمجاز مشاهده مي شود، واحدهاي زيارتي غيرمجازي كه در پناه نام زائر به طور غير قانوني فعاليت مي كنند. قيمت هاي اعلام شده از سوي كارگزاران مجاز، با نظارت كامل سازمان حج و زيارت كنترل شده و پولي بيش از خدمات ارائه شده دريافت نمي شود. به طور كلي نرخ هزينه سفر به طور كارشناسي و با نظر كارشناسان اداره كل پايانه ها و ديگر مراجع ذي ربط اعلام مي شود.
اما هزينه سفر به عتبات عاليات باتوجه به نوسان نرخ خدمات، هر از گاهي دستخوش تغيير مي شود. شما براي ثبت نام سفر به عتبات عاليات مي توانيد به يكي از كاروان هاي مجاز مراجعه كنيد؛ البته اين را هم بدانيد كه آخرين كاروان زيارتي كربلا در فروردين 83 اعزام شده و قرار است دوباره از اواخر شهريورماه كاروان هاي جديد عازم زيارت شوند، به همين خاطر ثبت نام در هر زماني انجام مي شود، اما هزينه سفر چند روز مانده به اعزام دريافت مي شود. احتمالا هزينه سفرهاي آتي كاروان ها كه از اوايل پاييز آغاز مي شود، حداقل 300 هزار تومان خواهد بود. اين مبلغ شامل هزينه هاي مربوط به اخذ ويزا، اتوبوس، هتل و غذاست.
رفت و برگشت حدودا 9 روز به طول مي انجامد و زائر به مدت 10 روز از طرف سازمان حج و زيارت بيمه مي شود.
بنا به گفته مدير يكي از كاروان هاي مجاز، اسكان زائران در هتل هاي درجه يك آسانسوردار با اتاق هاي دو و سه تخته و با سرويس هاي بهداشتي جداگانه انجام مي گيرد.
هركدام از كاروان هاي مجاز را يك مامور رسمي از طرف سازمان حج و زيارت همراهي مي كند و وسيله سفر، اتوبوس ولوو است.
شعبان؛ روزهاي تجديد بيعت
رشته هاي نوراني، چشم ها را مي نوازد و نام مبارك حسين(ع) دلها را. شعبان ماه اعياد است و جشن ميلاد؛ ميلاد حسين شهيد و مهدي موعود. خيابان هاي شهر در اين ايام با ديگر روزهاي سال متفاوت است. ميادين، خيابان ها و كوچه ها مي درخشند. ستادهاي اعياد شعبانيه از چند ماه قبل فعال شده اند تا همه شهروندان را در جشن هاي شعبان شريك كنند. ستاد اعياد شعبانيه سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران، برنامه هاي مفصلي براي روزهاي شعبان در دستور كار دارد. بيش از 41 برنامه مربوط به اعياد شعبانيه توسط ستاد اعياد شعبانيه طراحي و در صورت تصويب بودجه آن، قرار است توسط فرهنگسراهاي كل تهران به اجرا دربيايد.
جالب ترين اين برنامه ها، مراسم نورافشاني ميادين بزرگ تهران است. در ميادين آزادي، انقلاب، امام خميني (ره)، تجريش، وليعصر (عج)، شهرري، شوش و فرهنگسراهاي قانون، بهمن، جوان و اشراق، مراسم آتش بازي و نورافشاني به راه است. اين مراسم معمولا استقبال تعداد زيادي از شهروندان را به همراه خواهد داشت.
كاظم كياپاشا، رئيس ستاد اعياد شعبانيه سازمان فرهنگي- هنري شهرداري مي گويد: اين مراسم اغلب با مشاركت شهروندان هر محله صورت خواهد گرفت. ما مردم هر محله را دعوت مي كنيم تا به صورت خودجوش به آذين بندي كوچه و محله ها بپردازند.
قرار است در هر منطقه، يك محله به عنوان زيباترين آذين بندي انتخاب شود .
همايش مهدويت: سومين همايش مهدويت جهان آينده، استراتژي انتظار نيز قرار است در دانشگاه تهران برگزار شود. نشست هاي 26 گانه مهدويت در 26 فرهنگسرا نيز برگزار مي شود. كياپاش در ادامه به برنامه ديگري در ارتباط با مهدويت اشاره كرده، مي افزايد: تجليل از هم نامان حضرت
امام زمان (عج) جزو برنامه هايي است كه هر ساله در فرهنگسراها به اجرا گذاشته مي شود، اما اين بار قرار است تا شبكه 5 سيما با همكاري سازمان
فرهنگي هنري شهرداري تهران، طي جشن و مسابقه اي به افرادي كه نام آنها، نام امام عصر يا مادرش نرگس است، طي قرعه كشي جوايزي اهدا كند.
فرهنگ بيعت: طرح بيعت علي (ع) با امام زمان(عج) سال قبل نيز به اجرا گذاشته شده و اگر سازمان بودجه آن را تصويب كند، يكي از برنامه هاي موفق اعياد شعبانيه است. رئيس ستاد اعياد شعبانيه مي گويد: در اين طرح، فرم هاي خاصي در اماكن عمومي بين شهروندان توزيع مي شود كه در آن يك سئوال خاص مطرح شده است. سئوال اين است كه اگر 5 ساعت ازعمر خود را در حضور مهدي (عج) بوديد چه مي كرديد؟ اين سئوال جواب هاي بسيار متنوع و جالبي را از سوي شهروندان در پي خواهد داشت. ما پيش بيني مي كنيم اين يكي از برنامه هاي موفق ستاد اعياد شعبانيه باشد .
صبح صادق: مسابقه صبح صادق قبلا طي يك فراخوان عمومي توسط روز نامه  ها و جرايد از تمام طراحان پوستر و نقاشي با موضوع مهدويت دعوت كرد تا آثار خود را به معاونت هنري سازمان
فرهنگي - هنري شهرداري تهران ارسال كنند.
تجهيز 313 كتابخانه در تهران به كتاب هايي با موضوع مهدويت نيز از ديگر برنامه هاي سازمان است. كياپاشا اضافه مي كند: اين امر اغلب در كتابخانه هاي مناطق جنوب كشور صورت گرفته است .
جشن بزرگ نيمه شعبان: ميدان ولي عصر (عج) در ايام شعبان، چه در روز ولادت حضرت امام حسين عليه السلام و چه در روز ولادت مهدي موعود(عج)، ميزبان شهروندان تهراني است. هنرمندان در اين دو روز به اين ميدان آمده و در كنار شهروندان و مسئولان شهرداري به برپايي برنامه هاي جنگ شادي خواهند پرداخت.
طرح غني سازي سايت هاي ويژه امام عصر(عج) كه به صورت جدي از سوي سازمان فرهنگي - هنري در حال پيگيري است، به طراحي مسابقات رايانه ا ي مخصوص موضوعات مهدويت خواهد پرداخت. به برندگان اين مسابقات جوايز ويژه اي اهدا خواهد شد.
لشكر صاحب الزمان: اين طرح يكي از ويژه  برنامه هاي ستاد اعياد شعبانيه است. كياپاشا مي گويد: بسيجيان 313 مسجد تهران در قالب گردان هاي كوچك از خيابان هاي منتهي به ميدان وليعصر (عج) حركت كرده و همگي در ميدان وليعصر(عج) به يكديگر خواهند پيوست.
نغمات مهدوي: اين طرح شامل تهيه آلبوم هاي موسيقي با رويكرد مهدويت و انتظار است. اين پروژه به صورت CD يك ساعته با شمارگان 20هزار نسخه به چاپ خواهد رسيد.
به گفته كياپاشا پخش برخي از اين آثار در مرحله اتمام قرار دارد.
نمايش هاي خياباني: قرار است كه 110 گروه نمايشي 7 نفره، تا پانزدهم ماه شعبان به اجراي برنامه هاي شاد خياباني در پارك ها، ميادين و محلات بپردازند. قرار است تا پايان تابستان حدود 6 هزار نمايش به اجرا گذاشته شود.
شب شعر انتظار: برنامه هاي اين شب شعر هنوز توسط فرهنگسرا ها اعلام نشده است، اما شاعران علاقه مند مي توانند آثار خود را با موضوع مهدويت در اين شب شعر ارائه دهند.
تزئين 150 اتوبوس به پوسترهاي مهدويت از ديگر برنامه هاي سازمان خواهد بود.
كياپاشا مي گويد: اين برنامه ها چنانچه به تصويب شهردار تهران يا سرپرست شهرداري برسد،اعياد بسيار شادي را براي شهروندان فراهم خواهد كرد، اما تغيير شهرداري تهران و توقف موقتي بودجه سازمان فرهنگي - هنري شهرداري، ممكن است اجراي بسياري از اين برنامه ها را ناتمام بگذارد .

ايرانشهر
آرمانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |