حميدرضا بداقي
گروه علمي فرهنگي روزنامه همشهري، تا كنون در صفحات «فرهنگ» خود، گنجينه هاي ارزشمندي از معماري ايران را به طور گسترده معرفي كرده است. امروز در ادامه اين روند، با بناي «خداخانه شيراز» كه ارزش بسيار فراواني از لحاظ معماري اسلامي دارد و به اعتقاد نگارنده مقاله حاضر مي تواند از سوي يونسكو به عنوان هشتمين اثر ميراث مشترك جهاني ايراني معرفي شود، آشنا مي شويم.
در پي اعلام خبر افتخارآميز پذيرش و ثبت بناي تاريخي گنبد سلطانيه، به عنوان هفتمين اثر ميراث مشترك جهاني از سوي سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو)، بهانه لازم دست داد تا چند سطري در مورد يكي از بناهاي تاريخي و فرهنگي منحصر به فرد كشورمان در شهر زيباي شيراز بنگارم. اين بناي تاريخي جايي جز «خداخانه» و يا «خدايخانه» (۱) نيست كه در خلال سده هاي متوالي در ميان صحن مسجد جامع عتيق شيراز، همچون نگين گوهريني با صلابت و استوار قرار گرفته است. در نگاه نخست، هر بيننده اي با ديدن اين بناي زيبا و تاريخي، بي اختيار به ياد خانه كعبه در مكه مكرمه مي افتد؛ منتهي كعبه اي در كمال غربت و تنهايي، رنجور از سالهاي دراز كم توجهي و ديگر مصائب روزگاران دراز تاكنون. در گذشته در بناي خدايخانه، سنگ سياه بزرگي از جنس سماق وجود داشت كه در سالهاي اخير سنگ مذكور در كنار بنا و ميان نخاله هاي به جا مانده از ويراني هاي پياپي ديده مي شد.(۲) سنگ مذكور از جهت شكل و تزئينات روي آن، مانند ته ستونهاي كاخ هاي هخامنشيان در پارسه بود. به قول يكي از مورخين معاصر، اين سنگ به منزله حجر الاسود كعبه بوده است.(۳) اگر چه شهر زيباي شيراز، سراسر تاريخ است و شكوه و خاطره، اما به نظر نگارنده، «خدايخانه» يكي از باشكوهترين مكان هاي تاريخي شيراز و بدون اغراق كشورمان است.
تاريخ مسجدجامع عتيق كه بناي خدايخانه نيز در دل آن جاي گرفته است، به هنگامه پرحماسه، پرشور و غوغا و دوران عياران صفاري و يا صفاريان، يكي از اولين حكومتگران ايراني پس از ورود اسلام به امپراطوري ايران بازمي گردد. براساس روايات تاريخي، مسجد جامع عتيق به دستور عمروليث صفاري برادر و جانشين نه چندان شايسته يعقوب ليث صفاري و در سال ۲۸۱ هجري قمري (۸۹۴ ميلادي) بنا گرديده است. بنا به گفته اغلب مورخان، هنگامي كه عمروليث صفاري مشغول آماده كردن لشكريان خود براي جنگ با خليفه عباسي بود، دست به كار ساخت مسجد جامع گرديده است.(۴) برخي نيز گفته اند عمروليث به شكرانه فتح فارس، دستور ساخت مسجد جمعه يا همان عتيق را داده است.(۵) شيخ اجل سعدي نيز با اشاره به مسجد مذكور مي گويد:
تا نشنوي زمسجد آدينه بانگ صبح
يا از در سراي اتابك غريو كوس(۶)
اما تاريخ ساخت خدايخانه كه در ميانه صحن مسجد جامع عتيق قرار گرفته است، براساس برخي روايات تاريخي به سال ۷۵۲ هجري قمري (۱۳۵۱ ميلادي) بازمي گردد. اين بنا به دستور شاه شيخ ابواسحاق اينجو، حاكم فارس در دوره پس از ايلخانان مغول و برهه اي كه سراسر ايران به صورت ملوك الطوايفي اداره مي شد، ساخته شده است. خواجه شيراز حافظ نيز، با اشاره به ابواسحاق مي گويد:
راستي خاتم فيروزه بواسحاقي
خوش درخشيد ولي دولت مستعجل بود(۷)
البته با توجه به نهضت هنري دوره تيموريان در ايران و توجه زياد به هنرهاي تزئيني، به احتمال زياد مكان مذكور در دوره اخير از توجه زيادي برخوردار گرديده است. گفته مي شود با توجه به اين كه در اين مكان مقدس، نسخي از قرآن كه به خط ائمه اطهار(ع) و صحابه پيامبر گرامي اسلامي(ص) نوشته شده، نگهداري مي شده است، به «دارالمصحف» يا «بيت المصحف» نيز موسوم بوده است. همچنين گفته شده كه در اين مكان قرآن نيز تلاوت مي شده است.
ساختمان خدايخانه كه بي شباهت به معابد و يا آتشكده هاي نياكان مردم ايران نيست، از سنگ هاي نسبتاً بزرگ و گچ، مكعبي شكل ساخته شده است و در ميانه صحن مسجد قرار دارد. سطح آن حدود يك متر از پيرامون بلندتر بوده و گرداگرد آن ايواني به عرض دو متر قرار گرفته است. طول بناي مذكور به همراه ايوان پيرامون آن ۱۲ متر و عرض آن ۱۰ متر است. همچنين اتاقي به طول ۸ متر و به عرض ۶ متر كه داراي دو پنجره سنگي مشبك در جهت شرقي و غربي و دو در ورودي در ضلع شمالي و جنوبي است نيز، در وسط اين بنا تعبيه شده است. در چهار گوشه بناي خدايخانه، چهار برج يا ستون قطور كه در بالاي آنها مقرنس كاري و در پايين آنها نقش و نگارهايي وجود دارد، بر شكوه و زيبايي اين بنا افزوده است.
با توجه به قدمت تاريخي، طرح و معماري منحصر به فرد، شكوه و عظمت و زيبايي بناي مذكور، جاي بسي تعجب است كه چگونه تاكنون توجه شايسته از سوي مسئولين ميراث فرهنگي كشورمان و نيز از سوي پژوهشگران سازمان علمي و فرهنگي ملل متحد(يونسكو) به آن نشده است.
اميدواريم كه در آينده نزديك، بناي مذكور به عنوان هشتمين ميراث مشترك جهاني در كشورمان مورد شناسايي و ثبت يونسكو قرار گرفته و كمك هاي لازم براي حفظ و نگهداري و مرمت آن فراهم شود.
با توجه به اين كه مسجد مذكور در كنار صحن مرقد مطهر امامزاده ميراحمد معروف به شاه چراغ و ميرعلي از فرزندان امام موسي كاظم(ع) و در ميانه بافت قديمي شهر شيراز قرار دارد، متأسفانه در حال حاضر صحن مسجد عتيق تبديل به معبري براي ساكنين اطراف آن شده است و گاهي زيانهايي به اين بناي قديمي از سوي برخي افراد ناآگاه وارد مي آيد.
پي نوشتها:
۱-www.shirazcity.org/shiraz%20information
۲- افسر، كرامت الله، تاريخ بافت قديمي شيراز، انتشارات انجمن آثار ملي، تهران ،۱۳۵۳ ص ۸۰.
۳- امداد، حسن، شيراز در گذشته و حال، چاپ موسوي شيراز، ،۱۳۳۹ ص ۱۳۷.
۴- مصطفوي، سيد محمدتقي، اقليم پارس، انتشارات انجمن آثار ملي، تهران ،۱۳۴۳ ص ۶۵.
۵- خوب نظر، حسن، تاريخ شيراز از آغاز تا ابتداي سلطنت كريم خان زند، سخن، تهران ،۱۳۸۰ ص ۹۶.
۶- كريمي، بهمن، راهنماي آثار تاريخي شيراز، اقبال، تهران، ،۱۳۴۴ ص۹۱.
۷- همان كتاب، ص ۹۸.