يكشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۴
نكاتي مهم در ارتباط با تغذيه دانش آموزان، همزمان با فرارسيدن اول ماه مهر
شروع روز با ۶۳۸ كالري نان و پنير
001281.jpg
كمتر از چند روز به بازگشايي مدارس باقي مانده است. اين فصل با شادي ها، هيجان ها و البته نگراني هاي خاص خويش همراه است. بسياري از والدين با شروع فصل بازگشايي مدارس، با مشكل تغذيه فرزند خويش در اين دوران روبه رو مي شوند، زيرا در اين دوران، بچه ها مدت زمان زيادي را در خارج از خانه مي گذرانند؛ از اين رو نظارت بر تغذيه كودكان بسيار دشوار است. به علاوه مواد غذايي مورد نياز بدن كودك با توجه به افزايش فعاليت هاي فيزيكي و ذهني وي تغيير مي كند.
يافته هاي پژوهشگران نشان مي دهد، بسياري از مشكلات آموزشي نظير عدم تمركز حواس يا اختلالات يادگيري از تغذيه ناصحيح بچه ها ناشي مي شود و به همين دليل، لزوم به كارگيري يك برنامه غذايي صحيح بيش از پيش نمايان مي شود. آن چه در پي مي آيد مطلبي است كه به مناسبت بازگشايي مدرسه ها و در ارتباط با تغذيه دانش آموزان فراهم شده است.

* يك تغذيه خوب با اولين وعده غذايي روز آغاز مي شود. كودكان معمولاً به دلايل گوناگون از خوردن صبحانه امتناع مي كنند. در اولين گام سعي كنيد برنامه صبحانه را طوري تنظيم كنيد كه زمان كافي براي خوردن اين وعده غذايي در اختيار داشته باشيد. در ضمن، خوردن صبحانه به همراه ساير اعضاي خانواده نيز كودك را به اين امر تشويق مي كند. به طور كلي يك دانش آموز براي شروع روز به ۶۳۸ كالري نياز دارد كه اين مقدار كالري، مي تواند از طريق نان، پنير بدون چربي، گردو، غلات و شير تأمين بشود. كودكان بايد روزانه حداقل ۲ ليوان شير بخورند. اگر فرزند شما از خوردن شير امتناع مي كند، مي توانيد از جايگزين هايي مثل فرني و شيربرنج كه حاوي شير هستند، استفاده كنيد. در مجموع به ياد داشته باشيد كه صبحانه در حدود ۲۵ درصد از انرژي روزانه بدن را تأمين مي كند.
* كودكاني كه در نوبت بعد از ظهر به مدرسه مي روند، معمولاً يكي از دو وعده غذايي صبحانه و ناهار را حذف مي كنند. سعي كنيد هيچ گاه يك وعده غذايي را حذف نكنيد؛ زيرا احساس گرسنگي شديد، فرد را مجبور مي كند كه در نوبت غذايي بعدي بيش از اندازه غذا بخورد.
* گلوكز، عنصري مهم در تأمين انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت هاي ذهني و فيزيكي است. اين عنصر در عسل، نان و غلات به وفور يافت مي شود.
* ميان وعده را فراموش نكنيد. كودكان علاقه عجيبي به خوردن تنقلات دارند. از سوي ديگر بسياري از والدين نيز ترجيح مي دهند به جاي تهيه ميان وعده هاي غذايي سالم در منزل، با دادن پول به فرزندانشان، از زير بار اين مسئوليت شانه خالي كنند. اما مواد غذايي نظير پفك،  چيپس، بيسكويت و ... هيچ گاه نمي توانند مواد مورد نياز بدن را تأمين كنند. برعكس افزايش روزافزون كودكان مبتلا به چاقي، يكي از مهم ترين عوارض مصرف اين مواد است. به جاي استفاده از اين مواد از تكه هاي ميوه، خشكبار و ... به عنوان ميان وعده استفاده كنيد.
* اگر مي خواهيد به عنوان ميان وعده يا ناهار از ساندويچ سوسيس و كالباس استفاده كنيد، سعي كنيد بيش تر حجم ساندويچ را با سبزيجاتي مثل كاهو و گوجه فرنگي پر كنيد و به جاي استفاده از سس مايونز چرب، از سس هاي خانگي متشكل از ماست و روغن زيتون استفاده كنيد.
* با توجه به تغيير ساعت كاري مدارس، امروزه بيشتر كودكان مجبورند در مدرسه ناهار بخورند. اين امر سبب رواج استفاده از غذاهاي فوري در ميان كودكان شده است كه با شيوع ديابت، فشار خون بالا و سكته در سنين بزرگسالي ارتباط تنگاتنگ دارد. اين وعده غذايي حتماً بايد شامل برنج، حبوبات و سبزيجات باشد. در ضمن مصرف كلسيم را فراموش نكنيد. كودكان بين ۶ تا ۱۲ سال بايد روزانه ۳ بار مواد لبني مصرف كنند. مصرف مواد حاوي كلسيم به خصوص براي دختربچه ها از اهميت خاصي برخوردار است؛ زيرا كمبود كلسيم در سنين بزرگسالي به بروز پوكي استخوان منجر مي شود.
* فسفر مي تواند نقش اساسي در حفظ سلامت و درمان ضعف فكري داشته باشد؛ از اين رو براي عملكرد مغز كودك به خصوص در هنگام درس خواندن مي توانيد از خشكبار، مغز بادام، پنير، شير و زرده تخم مرغ استفاده كنيد.
* پتاسيم باعث بهبود عملكرد مغز و تقويت ماهيچه ها مي شود. پتاسيم معمولاً در همه مواد غذايي به خصوص موز، مركبات و حبوبات يافت مي شود.
مترجم: طلوع رياضي

وبا و بهداشت مدارس
001278.jpg
با توجه به شيوع وبا در كشور كه يكي از مهمترين عوامل انتقال آن از طريق مدفوع و آب است، هم اكنون كه در آستانه بازگشايي مدارس هستيم، چند نكته را به مسئولين آموزش و پرورش متذكر مي شوم.
از آنجايي كه در اكثر مدارس سرويس هاي بهداشتي به حال خود رها شده و هيچكس مسئوليت نظافت آن را برعهده نمي گيرد و نيز با توجه به كثرت دانش آموزان و قلت سرويس ها در آموزشگاه ها و از طرفي فرصت اندك ۱۰ تا ۱۵ دقيقه اي زنگ تفريح و هجوم دانش آموزان، مضافاً عجله براي دادن نوبت به ديگري و يا رسيدگي به ديگر كارها در زنگ تفريح، (آب خوردن، خوش و بش با ديگر دوستان،  در نوبت بوفه براي تغذيه قرار گرفتن و دوندگي هاي ديگر) آلودگي هاي زيادي ايجاد مي شود. از اين رو پيشنهاد مي شود:
۱- آفتابه هاي توالت ها جمع آوري شود و به جاي آن شيلنگ نصب شود.
۲- مديران مدارس نظارت كافي و مستمر روي بهداشت توالت ها و دستشويي ها داشته باشند.
۳- كاركنان خدماتي مدارس، در زمان حضور دانش آموزان در كلاس قبول زحمت كرده و آلودگي ها را برطرف كنند و مديران مدرسه ها نيز به اين كار نظارت داشته باشند.
۴- در كنار توالت ها و دستشويي ها، حتماً صابون و شوينده ها قرار بگيرد.
۵- در مدارسي كه پمپ براي آب شرب وجود دارد، مخزن آب، قبل از مهرماه تخليه و شستشو شود.
۶- مدارسي كه فاقد آب شرب بهداشتي هستند، چاه آب كلرزدايي شود(بويژه در مدرسه هاي روستايي)
در ضمن از اداره كل بهداشت و سلامت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش تقاضا مي شود كه در صدور شناسنامه سلامت دانش آموزان دقت لازم را معمول دارند كه فقط نظافت در روز صدور كارت سلامت مد نظر نباشد، بلكه تمهيداتي انديشيده شود كه در همه روزهاي سال استمرار داشته باشد.
عبدالكريم پيراسته فر

با خوانندگان
همه روزه مقاله ها، نوشته ها، ترجمه ها و يادداشت هايي را از خوانندگان خود دريافت مي كنيم كه هريك در جاي خود، داراي نكات خواندني و آموزنده  اي است. برخي از اين مطالب، پس از طي مراحل كارشناسي و آماده سازي، براي چاپ در صفحات همشهري گزينش مي شوند و از آنها بهره برده مي شود. اما برخي از اين مقالات،به دليل حجم محدود صفحات همشهري ، امكان انتشار در روزنامه را نمي يابند و بعضي از مقالات ديگر ، در اختيار سازمان ها ، نهاد ها و افراد ذيربط قرار داده مي شود تا مورد رسيدگي يا استفاده قرار گيرد.
در هر صورت همشهري، همچون هر رسانه  ديگري به خوانندگان فهيم و فرهيخته خود مي بالد.نام هايي را كه در پي مي آوريم، اسامي نويسندگان و مشخصات برخي از نوشته ها و مقالاتي است كه به دلايل گوناگون از آنها در صفحات گروه علمي فرهنگي همشهري استفاده نخواهد شد:
خسرو اسدپور ،از تهران( بازتابي درباره مطلب چين به دانشگاه مي رود)، دكتر محمد مهدي باقرزاده ،از تهران( دو مقاله با عنوان هاي وزير جديد و ساز و كارهاي پيش  رو و آموزش و پرورش، IT و دانش آموزان)، روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش (گزارش عملكرد وزارت آموزش و پرورش در سالهاي ۸۲ تا ۸۷)، طاهر طلوع ،ولي دانش آموز پايه اول ابتدايي( مطلبي درباره ارزشيابي توصيفي و تذكراتي به مؤلفان كتاب بخوانيم و بنويسيم)؛ كمال قادري (مطلبي با عنوان دانشگاه پيام نور به كجا مي رود؟)؛ جمعي از دانشجويان كشور ،از شهرستان هاي گوناگون( بحثي پيرامون آزمون كارشناسي ارشد)، سيد نصرالدين ميرعربشاهي ،از كرج( مطلبي با عنوان سخني با رئيس جمهور و وزير جديد آموزش و پرورش)، سيد عليرضا قهاري ،انجمن مفاخر معماري ايران( نامه اي درباره ميراث مكتوب معماري و شهرسازي ايران)، محسن داوودي مدير كل روابط عمومي و امور بين الملل شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي( در سال دو جلد نشريه پيام شوراي هماهنگي)، عبدالكريم عطارزاده از تهران(مقاله اي درباره سوم خرداد، روز نخل هاي سوخته)، محمدحسن مربي ،فرهنگي بازنشسته از تهران(نوشته اي درباره آموزش و پرورش خطاب به مسئولان كشور، از جمله رئيس جمهوري)، منوچهر نعمت الله زاده قلعه  جوقي ،كتابدار و مربي امور هنري مدرسه راهنمايي آزادگان اسلام، منطقه ۵ تهران(پيشنهادهايي در مورد مسائل آموزش و پرورش ايران)، علي رستمي جغال ،شهرستان درگز خراسان رضوي( دو مقاله درباره پرونده هسته اي ايران با نگاهي علمي)، صابر محمدي ،از قم( مقاله اي با عنوان كلاس  اولي ها، ويژگي ها و روز اول مهر، اين مقاله به دليل حجم فوق العاده زياد، امكان انتشار نيافت) و عليرضا صالح ،كارشناس ارشد روان شناسي از تهران، مقاله اي درباره مهر و آنچه والدين بايد بدانند.)

همايش ها و سمينارها
اولين همايش بين المللي سوانح رانندگي- ترافيكي و حمل و نقل (TAC ۲۰۰۵)
۱- تاريخ برگزاري: ۲۲-۲۱ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايران/ تهران، دانشگاه تهران
۳- مسئولين برگزاري: دپارتمان مهندسي مكانيك دانشكده فني مهندسي دانشگاه تهران
۴- پست الكترونيكي: tac 2005@ut.ac.ir
۵- صفحه الكترونيكي:
http://www.ut.ac.ir/tac2005
۶- نيم نگاه: همايش با هدف بررسي سوانح جاده اي، ترافيكي و حمل و نقل برگزار مي شود. در اين نشست پژوهشگران درباره مسائلي چون؛ طراحي اصول جاده ها، حفظ ايمني و بازسازي راه ها، استفاده از دستگاه هاي كنترل خودكار براي كاهش سوانح جاده اي، نتايج و صدمات اجتماعي حوادث و سوانح جاده اي از جهت رواني و اقتصادي، ارتقاي سطح اطلاعات عمومي براي جلوگيري از سوانح، اورژانس جاده اي، كمك هاي اوليه به ويژه خدمات و كمك هاي پزشكي- امدادي به حادثه ديدگان، مديريت راه ها، فرهنگ ترافيكي، عبور و مرور و رانندگي، توان اجرايي و قدرت عملكرد پليس به عنوان متولي حفظ امنيت مردم و راه ها و... بحث و گفت وگو خواهند كرد.
پنجمين همايش ساليانه بررسي شيوه هاي افزايش و كنترل سلامت كودكان (NICHQs )
۱- تاريخ برگزاري: ۱۸-۱۶ مارس ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ اورلاندو
۳- پست الكترونيكي
: Cgunther-murphy@nichq.org
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.nichq.org
۵- نيم نگاه: NICHQ با هدف بررسي شيوه هاي جديد حمايت از كودكان به شيوه حفظ سلامت كودكان برگزار مي شود. از محورهاي اصلي نشست مي توان به؛ خانواده كانون سلامت كودكان، تغييرات جديد در شيوه حفظ سلامتي كودكان، پيشرفت هاي جديد در مراقبت هاي كلينيكي كودكان، دلايل كاهش كيفيت خدمات ارائه شده به كودكان متعلق به طبقات مختلف اجتماعي، كنترل بيماري هاي واگيردار در كودكان به ويژه در زمان شيوع بيماري هاي خاص، حفظ بهداشت رواني كودكان، تكنولوژي اطلاع رساني و انتقال تجربيات براي حمايت بيشتر از كودكان، سرپرستي و حمايت از كودكان نيازمند و ارائه خدمات بهداشتي به اين قشر، افزايش سطح كيفي خدمات بهداشتي ارائه شده به كودكان اشاره كرد. علاوه بر اين درباره نيازهاي كودكان چون، نيازهاي عاطفي- رواني، فعاليت  بدني راهي براي افزايش سلامتي كودكان، تأثير جامعه بر سلامت بهداشتي- رواني كودكان، والدين و سلامت كودكان، وظايف دولت در قبال كودكان و... نيز بحث و گفت وگو خواهد شد.
مهتاب خسروشاهي

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |