چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۷
در شهر
Front Page

ميهماني گوهر و گوهرتراش
اولين نمايشگاه سنگ و گوهر كوه نور با جمع آوري كلكسيوني از سنگ هاي قيمتي و نيمه قيمتي در مجموعه فرهنگي سعد آباد تشكيل شد
002742.jpg
عكس:گلناز بهشتي
سعيده امين
براي چشم هايي كه بيشتر به زرق و برق چراغ هاي نئون و تبليغات شهري عادت كرده، انوار ساطع شده از سنگ ها و گوهرهاي زينتي، بسيار خيره كننده و جذاب است، بخصوص اگر يك كلكسيون دار خوش ذوق همه اين سنگ ها را يكجا گردهم بياورد تا براي اولين بار نمايشگاه سنگ و گوهر را در ايران برپا كند.
اگر اين همه سنگ زيبا و درخشان را ببيني كه بدون دخالت بشر فقط ساخته و پرداخته طبيعت است و انسان فقط با چند تراش كوچك به آن فرم داده باشد، بر سر شوق مي آيي كه وقتي روي زمين راه مي روي ديگر از كنار هيچ سنگي با سادگي و بي تفاوتي نگذري.
گوهر در دل موزه ملل
طبقه پايين موزه ملل مجموعه فرهنگي كاخ سعدآباد؛ خوش ذوق ترين گوهرتراشان و گوهرشناسان جمع شده اند تا شمع روبه خاموشي صنعت گوهرتراشي در ايران را شعله ور كنند. سنگ ها به شكل زيبايي كنار هم چيده شده بودند؛ هر كدام در محفظه اي شيشه اي و زير نور مهتابي، درخششي خيره كننده از خود ساطع مي كردند.
سنگ ها در شكل و فرم طبيعي خود هم جذاب و زيبا هستند. اگر دست هاي هنرمند گوهرتراش هم در كار نباشد، سنگ ها در نوع خود زيبا هستند. بالاي هر كدام از محفظه ها، نام و نوع سنگ ها نوشته شده است.دلت مي خواهد دست دراز كني و تكه اي از هر كدام را براي خودت برداري. دوست داري صاحب همه اين سنگ ها باشي تا دكوراسيون داخلي خانه ات را به جاي آباژورهاي پست مدرن، تابلوهاي اكسپرسيونيستي و عروسك هاي جورواجور با اين سنگ هايي كه حتي تراش نخورده آنها نيز خيره كننده است تزئين كني.
دوست داري تكه اي از آن را بكني تا نگين انگشترت باشد يا گردنبند و تسبيح يا يك مجسمه كوچك سنگي. حيف كه محفظه ها كاملا بسته است.
وسط سالن نمايشگاه يك ويترين بزرگ قرار گرفته كه سنگ ها در آن به شكل زيبايي تراش خورده است؛ سنگ هايي از نوع يشم، مالاكيت، عقيق آبي، عقيق لاجورد، چشم ببر، جيد و... .
در داخل ويترين كناري هم گوي هاي سنگي كه عكس خودت را مثل آيينه مي تواني در آن ببيني تو را به ياد گوي هاي جادويي مي اندازد؛ گوي هايي از نوع كريستال طبيعي، عقيق، كوارتز، جاسپرقرمز، فلوريت و سنگ لاجورد و... و البته فيروزه و عقيق قرمز كه در بين ما ايرانيان هميشه از قداست ويژ ه اي برخوردار بوده است.
در انتهاي سالن، درون محفظه بزرگ شيشه اي، تخته سنگ زاويه داري از جنس مرجان قرار گرفته كه روي هر زاويه آن، مجسمه هاي سنگي در شكل و شمايل پرندگان و حيوانات جا گرفته است؛ يك جغد از كريستال طبيعي كه حتي بال هاي آن با ظرافت خاصي تراش خورده، ماهي هاي سياه با خال هاي سفيد از نوع سنگ سليمان (اونيكس) و ببر زيبايي در حالت يورش از نوع چشم ببر كه درست به رنگ پوست ببر است. گوزن زرد ايراني از جنس آراگونيت زرد، يكي از زيباترين مجسمه هاي اين نمايشگاه است.
رگه هاي پايرايت  كه به طلاي فقيران معروف است از ميان سنگ پايه به چشم مي خورد. عيار اين سنگ بسيار پايين است، اما مي توان از آن مجسمه ها و تابلوهاي بسيار زيبايي ساخت.
صنعت خوابيده
فهيمه پراور يك سنگ شناس و گوهرتراش است كه اخيرا سنگي در كرمان پيدا كرده كه به قول كارشناسان، نظيرش در ايران يافت نشده است. پراور مدت هاست كه به كار سنگ شناسي و گوهرشناسي مشغول است و اطلاعات بسيار خوبي در مورد سنگ ها در اختيار دارد. به گفته وي، ما در ايران 35 گوهر قيمتي و نيمه قيمتي داريم كه مي تواند از آن به عنوان يك صنعت در دنيا استفاده شود، اما متاسفانه نمي شود.
ايران تا۵۰ سال قبل، از نظر صنعت گوهرتراشي بسيار غني و پيشتاز بوده، اما با گذشت زمان، ابزارها در همان شكل ابتدايي باقي مانده و در برابر پيشرفت جهاني در صنعت گوهرتراشي كه به ابزارهاي پيشرفته و دقيقي مجهز شده، عقب ماند .
وي با يك مقايسه كلي درباره صنعت گوهرتراشي در دنيا يادآور شد: در هندوستان 63 ميليون نفر به كار گوهرتراشي مشغول هستند كه سالي 3 ميليارد دلار درآمد ارزي براي آنها به دنبال دارد، در حالي كه متاسفانه تعداد گوهرتراشان مقيم ايران از تعداد انگشتان دست هم فراتر نمي رود .
انگار كه سنگ ها براي ما ايراني ها ارزش خود را از دست داده اند يا اينكه فكر مي كنيم جواهرات ساخت بلژيك يا ايتاليا زيباتر و قيمتي تر است. پراور مي گويد: باورتان مي شود كه بسياري از سنگ هاي قيمتي از ايران به بلژيك فرستاده مي شوند تا آنجا تراش خورده و تزئين شوند؟ چون ابزار تراش آنها را نداريم اگر هم داشته باشيم تراشكار ماهر نداريم، چون در اين زمينه آموزشي صورت نمي گيرد .
البته به اعتقاد يكي از علاقه مندان حاضر در نمايشگاه، شهريه آموزشي اين صنعت در ايران به قدري گران است كه اصولا هر كسي سراغ آن نمي رود. بويژه اينكه استادان اين حرفه بسيار محدود هستند و اغلب براي آموزش نيز هزينه بالايي را دريافت مي كنند!
دكتر مصيب سبزه اي، يكي از معدود سنگ شناسان ايراني ست كه در زمينه گوهرشناسي و گوهر تراشي نيز فعاليت مي كند.
وي از فقدان معادن سنگ و گوهر قيمتي در ايران مي گويد: اگر هم سنگ هاي قيمتي در ايران پيدا شود، توسط بوميان و مردم محلي است كه اغلب، آنها را به صورت كاملا ناشيانه از كوه و كمر مي كنند و با قيمتي بسيار نازل به فروش مي رسانند. هنوز هم معدني كه ذخيره قابل توجهي از سنگ هاي قيمتي داشته باشد، در ايران كشف نشده است. تنها معدن ايران نيز توسط دكتر عشقي اكتشاف شده كه از آن عقيق استخراج مي كنند. معادن پراكنده اي هم از گوروناي سبزرنگ وجوددارد كه هيچ سازمان يا متولي خاصي ندارد .
دكتر سبزه اي نيز معتقد است كه پتانسيل آن وجود داردكه معادن گوهر در ايران شناسايي و استخراج شوند، به شرط اينكه در زمينه تربيت گوهرتراش و بازاريابي جهاني براي اين كار، سرمايه گذاري شود.
همين معدود گوهرتراشان ايراني نيز در موسسهAGI آمريكا آموزش ديده و به ايران برمي گردند.
منابع فارسي در مورد جواهر و گوهر هم در ايران بسيار ناياب است. تنها منبع موجود، كتاب 4جلدي جهان جواهرات است كه توسط دكتر داريوش اديب ترجمه شده و بدون تصوير و عكس به چاپ رسيده است. در مورد سنگ درماني هم فقط يك كتاب وجود دارد كه متعلق به خواجه نصيرالدين طوسي بوده و تنسوخ نامه ايلخاني نام گرفته است.
اين منابع براي افزايش آگاهي عمومي در مورد سنگ و جواهرات كافي نيست و نمي تواند منبع علمي قابل توجهي باشد، به اين ترتيب حتي بار علمي گوهرشناسي هم در ايران ضعيف است.
دستگاه هايي ابتدايي براي صنعتي گران
۸۰ درصد سنگ هايي كه در دومين نمايشگاه سنگ و گوهر جمع آوري شده، در ايران پيدا شده است و
۷۰ درصد همين سنگ ها در خارج از كشور تراش خورده. خانم ناهيد شمشيرگر كه يك سنگ شناس است، مي گويد: ما كلكسيوني از سنگ هاي جواهري را كه در طبيعت تشكيل مي شوند در اين نمايشگاه جمع آوري كرده ايم تا در بين ايرانيان صنعت گوهرتراشي فرهنگسازي شود . مردم ايران تصور مي كنند كه جواهر فقط مي تواند در نگين انگشتري قرار بگيرد، در حالي كه در دنيا كارهاي زيادي با سنگ هاي قيمتي انجام مي شود؛ مثل چراغ خواب، ظروف و مجسمه كه ساخت آن ابزارهاي مجهزي را طلب مي كند كه ما در ايران نداريم. شمشيرگر مي گويد: دستگاه هاي موجود در ايران بسيار ابتدايي است و ما قصد داريم در آينده اي نزديك دستگاه هاي مجهزي را وارد ايران كنيم .
وي از تاسيس انجمن گوهر در ايران خبر داد كه قرار است تمامي گوهرتراشان، سنگ شناسان و علاقه مندان به كلكسيون گوهر را جمع آوري كرده و علاوه بر آموزش رايگان گوهرتراشي، صنعت گوهر در ايران را به ايرانيان معرفي كند. خانم پراور نيز مي گويد: اشتغال از راه گوهرتراشي با توجه به منابع و معادن عظيم در ايران مي تواند مواد اوليه را به صورت ارزان در اختيار علاقه مندان قرار دهد و هزينه توليد اين گوهر در ايران را پايين بياورد .
خاصيت درماني سنگ ها
چقدر از معجزات سنگ ها و انرژي دروني آنها اطلاعات داريد؟ علم سنگ شناسي شاخه اي به نام سنگ درماني دارد كه از طريق انرژي ساطع شده از سنگ ها و هدايت آن در مسيرهايي از بدن به نام نصف النهارهاي انرژي، تاثيرات طبي در درمان بيماري ها و سلامت جسمي و رواني افراد دارد.
كيارش ساعتچي - مدرس پزشكي ذهني - در اين باره مي گويد: حوزه انرژي انسان مجموعه اي از تشعشعات انرژي حياتي است كه در فضاي اطراف بدن قرار دارد. اين حوزه انرژي در زبان عامه با نام هاله معروف است كه توسط متخصصان فيزيك به نام ميدان تشعشعي موجود زنده نامگذاري شده است . از آنجا كه بسياري از بيماري ها، قبل از بروز در جسم، سبب ايجاد تغييراتي در هاله يا حوزه انرژي افراد مي شود، تعداد زيادي از بيمارستان ها و درمانگاه ها و موسسات تحقيقاتي كشورهايي مثل آمريكا، انگلستان، ايتاليا، اسپانيا و آلمان از اين شيوه براي بررسي حالت سلامتي و بيماري افراد استفاده مي كنند. طبق گزارش مركز طب مكمل و جايگزين ايران (بخش ليزر پزشكي بيمارستان ميلاد) با استفاده از روش تصويربرداري GDV، مي توان به بررسي نوع رواني افراد و تعيين ميزان استرس آنها پرداخت، ميزان انرژي اعضاي مختلف بدن را اندازه گيري و مراكز انرژي (چاكراها) را شناسايي كرد.
به اين ترتيب با شناخت اين مراكز و اندازه گيري انرژي ساطع شده از سنگ ها مي توان به خاصيت درماني آنها براي جسم و روان انسان ها پي برد.

قدرت نجومي سنگ ها
فروردين: آمتيست، سنگ كريستال، كارنلين (عقيق)، هماتيت، جاسپر قرمز
ارديبهشت:  اون تورين، عقيق آبي، كوارتز صورتي، سنگ لاجورد، مالاكيت
خرداد:  عقيق خزه اي، سنگ سليمان (اونيكس)، كوارتز صورتي، رودنيت، چشم ببر
تير: اون تورين،  عقيق خزه اي، رودونيت، سوداليت، جيد
مرداد: اون تورين، مرواريد، كوارتز صورتي، چشم ببر، ابسيدان رنگين كمان
شهريور: آمتيست، آمازونيت، كارنلين، كوارتز دودي، چشم ببر
مهر: اون تورين، كوارتز صورتي، فلوريت، جاسپر قرمز، جيد
آبان: عقيق آبي، كارنلين، رودونيت، هماتيت، مالاكيت
آذر: آمتيست، كوارتز دودي، سوداليت، لابرادوريت، سنگ لاجورد
دي: آمتيست، سنگ كريستال، كارنلين، كوارتز دودي،  ابسيدان لكه برفي
بهمن: آمازونيت، عقيق آبي، فلوريت، كوارتز صورتي، سنگ لاجورد
اسفند: آمتيست، فلوريت، جيد، لابرادوريت، فيروزه

بيگ بيبي دانشمند ايراني ناسا
002691.jpg
پروفسور بهرام مبشر، نماينده سازمان فضايي اروپا(ESA) و از دانشمندان مسئول آشكارساز تلسكوپ فضايي هابل به چهره اي خبرساز در جهان تبديل شده است. او اخيرا كهكشاني را كشف كرده وكشف تاريخي و بحث برانگيز وي، مورد تاييد سازمان هاي فضايي ناسا و آسا قرار گرفته است.
بيگ  بيبي، نام كهكشان كشف شده دكتر مبشر است كه حدود 6 ماه است كه اطلاعات بسيار باارزشي را درباره شكل گيري كيهان و كهكشان در اختيار دانشمندان قرار داده است.
مبشر مي گويد: اين كشف، برخي از نظريات پذيرفته شده كيهان شناسي را به بحث كشيده و بسياري از نظريه هاي كيهان شناسي را مورد ترديد قرار داده است .
كشف اين كيهان شناس ايراني مي تواند پايه نظريات جديدي پيرامون سير تكوين هستي باشد و مي تواند برخي از نظريه هاي علمي را هم بر هم بزند.
تصاوير اين كهكشان زيبا با مادون قرمز تلسكوپ هابل در مدت يك سال تهيه شده است. در اين تصاوير، ده ها هزار كهكشان كوچك و بزرگ در سطح كوچكي از فضاي لايتناهي ديده مي شود. پروفسور بهرام مبشر كه متولد 1337 در تهران است، ليسانس فيزيك خود را از مدرسه عالي پاريس دريافت كرده است. مبشر تحصيلات فوق ليسانس و دكتراي خود را در رشته كيهان شناسي در دانشگاه دورهام انگليس پشت سر گذاشت.
دانشمندان ايراني جايگاه ويژه اي در سازمان هاي فضايي دنيا دارند و اكتشافات آنها در زمينه هاي فضايي موقعيت كيهان شناسي را در دنيا تحت تاثير مطلوب قرار داده است. روساي ناسا و آسا بارها از كشفيات دكتر مبشر در زمينه كيهان شناسي تقدير به عمل آورده اند.

كشف 600 ابزار بازي در گور زن 3 هزار ساله
002733.jpg
باستان شناسان گوهرتپه مازندران باور نداشتند هنگام بررسي گور يك زن با نشانه هاي 3 هزار سال قدمت، 600 قاپ بازي را كشف كنند. اين نخستين بار است كه اين تعداد قاپ بازي در يك گور كشف مي شود.
باستان شناسان موفق شدند در حفاري هاي باستان شناسي گوهرتپه مازندران، بقاياي گور يك زن بالغ را همراه 600 قاپ بازي كشف كنند. اين نخستين باري ست كه اين تعداد قاپ بازي در يك گور كشف مي شود.
قاپ ، بقاياي استخواني قوزك پاي گوسفند است كه از آن براي بازي استفاده مي شده است. اين بازي هنوز هم در ميان ايرانيان رواج دارد. ماهفروزي باستان شناس - گفت: تاكنون اين تعداد قاپ بازي در يك گور كشف نشده بود و با توجه به تعداد زياد سفال هايي كه در اين گور قرار داده شده، احتمال مي دهيم كه اين زن متعلق به طبقه خاصي از اجتماع آن دوران باشد .
برخي از قاپ هاي بازي، سوراخ شده است و به همين علت باستان شناسان احتمال مي دهند كه اين قاپ ها تنها استفاده بازي نداشته و از آن به عنوان آويزه اي روي گردن نيز استفاده مي شده است. ماهفروزي با اشاره به محل قرار گرفتن گور گفت: گور در كنار يك سكوي خشتي قرار گرفته بود، به شكلي كه جسد، بيرون و قاپ ها زير سكو بوده اند. اين موضوع مي تواند سئوالات بي شماري پيش بياورد كه هنوز نمي توان به آن پاسخ داد .
نكته مهم ديگري كه درخصوص كشف اين قاپ ها وجود دارد، اندازه آنهاست كه برخلاف قاپ هاي كشف شده در ديگر محوطه هاي باستاني، تمام قاپ هاي كشف شده در گور اين زن، يك اندازه بوده است. باستان شناسان احتمال مي دهند كه اين تعداد قاپ يك اندازه توسط اين زن به صورت كلكسيون جمع آوري شده باشد.

يادداشت
صنعتي به نام گوهر
فهيمه پراور*
در مسير تكامل فرهنگ، انسان نخستين بار با سنگ آشنا شد؛ به طوري كه يك عصر بزرگ ديرينه شناسي با سنگ نامگذاري شد و بشر بعد از ساخت ابزار سنگي، با انگيزه زيبايي شناسي و تاثير زيبايي سنگ بر عاطفه اش، با استفاده از ابزار گوناگون سنگ ها را زينت بخش خود ساخت.
سبكباري، كميابي و كارهاي هنري، ارزش افزوده براي سنگ به وجود آورد و از آن وسيله اي باارزش براي داد و ستد فراهم كرد؛ به طوري كه به عنوان پول،
باج وخراج، غرامت، خزانه حكومتي و... مورد استفاده قرار گرفت و پشتوانه اي كارآمد شد براي زناني كه در جوامع از پايگاه استواري برخوردار نبودند.
وجود منابع گوهري در كشورها، چيرگي فرهنگي، قدرت نظامي و توان اقتصادي را پايه گذاري مي كند؛ به شرط آنكه توان صنعتي آن را داشته باشند. كشورهاي آفريقايي انباشته از الماس است، اما در كشورهاي بلژيك، هلند، سوئيس، آمريكا و اسرائيل اثري از منابع الماس وجود ندارد، در حالي كه اين كشورها 90 درصد صنعت جهاني الماس را دراختيار دارند (صنعت تراش الماس پشتوانه اصلي پول كشور بلژيك محسوب مي شود).
وجود منابع مخفي سنگ هاي قيمتي در هند، تايلند،  برمه و چين، فرهنگ اين كشورها را با گوهرهايشان همراه كرده، به طوري كه آنها با استفاده از جمعيت انبوه، صنعت نيرومند گوهر را پايه ريزي كرده اند. در هندوستان 63 ميليون نفر در سه گروه كارگاه هاي اتوماتيك، نيمه اتوماتيك و دستي، درآمدي بين 25 تا 30 ميليون دلار عايد اين كشور مي كنند.
در بعضي از كشورها نيز گستردگي اين صنعت از حد يك وزارتخانه تجاوز كرده است؛ مانند هندوستان و چين.
با وجود منابع غني گوهري در ايران و با توجه به سرشت هنري ايرانيان، پيشرفت در گسترش صنايع مربوط به آن، نياز به بسترسازي فرهنگي هوشمندانه دارد. لذا لازم است موارد گوناگون اين صنعت عميق بررسي شود تا لااقل كمي از مصرف زدگي خود بكاهيم و در جهت توليد، قدم برداريم. با توجه به رقم ميليوني افراد بيكار و جواناني كه در دهه آينده در بازار كار قرار مي گيرند، دگرگوني در توليد و اشتغالزايي در ابعاد گوناگون ايجاد خواهد شد. بنابراين بايد فرصت را غنيمت شمرد و توجه اصلي را به كارهاي زيربنايي معطوف كرد.
صنعت جواهر از دو مقوله كاملا متفاوت تشكيل شده كه هر كدام در مراحل تكامل خود انواع مشاغل را دربردارد، به طوري كه كمتر صنعتي تا بدين حد تنوع شغلي را دربردارد.
۱ - مراحل ساخت يك جواهر شامل طراحي جواهر، محاسبه آلياژ، ذوب، نورد، توليد اجزا، ريخته گري، اتصال قطعات، آبكاري، مخراج كاري، پرداخت، بازاريابي و فروش است كه بيش از 10 نوع شغل ايجاد مي كند. (البته بعضي استادكاران مجرب بعضي از مراحل را بتنهايي انجام مي دهند). 2 - توليد سنگ هاي قيمتي (قطعه اصلي جواهر) شامل شناسايي معدن، استخراج، تراش و فرآوري، مخراج كاري (سواركردن سنگ روي پايه) اين مراحل، مشاغل متنوع ديگري را در بطن خود دارد كه تنها تراش و فرآوري، پايه اقتصاد بعضي از كشورهاست.
ايران تا نيم قرن گذشته جايگاه مناسبي در ساخت جواهرات داشته، ولي امروزه در گروه مصرف كنندگان اصلي و مشتريان انواع توليدات ماشيني و نگين هاي مصنوعي است. متاسفانه با وجود منابع سرشار عقيق هاي زيبا و متنوع با كيفيت مطلوب در ايران، واردات عقيق رنگ شده، سالانه 25 ميليون دلار اعلام شده است. در نقشه جهاني گوهرشناسي، ايران فقط با نام فيروزه (Turquoise) مشهور شده در حالي كه انواع گوهرهاي گرانبها چون گارنت، تورمالين، بريل، عقيق، كوارتز(در رنگ هاي مختلف با نام هاي آتليس، ستيرين و...)،  جاسپر، كيانيت و... وجود دارد. لذا سرمايه گذاري در شناخت، استخراج و تراش گوهرها و آموزش مستمر در آموزشگاه ها و رشته هاي دانشگاهي مي تواند بستر بسيار مناسبي براي اشتغال باشد، از هدررفتن سرمايه هاي كوچك جلوگيري كرده و بهبود اقتصادي براي گروهي از مردم به همراه داشته باشد و نمودي ديگر از تمدن كهن اين مرز و بوم باشد.
وجود منابع فراوان اوليه، نيروي انساني و خلاقيت هنري ايرانيان، عوامل مهم پيشرفت صنعت گوهر در ايران خواهد بود، اگر اكتشاف علمي انجام شود، قوانين خاص گوهرها تدوين شود، آموزش گسترش يابد و بسترسازي فرهنگي شود (آموزش عمومي) و فرآوري از حالت دستي و سنتي خارج شود، چراكه اشتغالزايي، ارزش افزوده، سبكباري و حمل آسان، فضاي كاري كم، سرمايه اوليه كم، ماندگاري يا دوام بسيار، معامله سريع و آسان و استهلاك كم ماشين آلات مربوط به آن از ويژگي هاي برجسته و بي نظير اين صنعت است.
*سنگ شناس و گوهرتراش

خبرسازان
سنگ هاي شفابخش
سنگ ها بيش از هر چيز ديگري لگد مي شوند؛ اين اولين كاربردشان است. به قول قديمي ها پايت به جاي سفت كه مي رسد خيالت راحت مي شود و اين سفتي از سنگ است. سنگ پراني و سنگ اندازي هم از آن كارهاست كه گرچه از سنگ برمي آيد، اما چندان پسنديده نيست.
اما در كنار همه اينها، سنگ ها خاصيت هاي ديگر هم دارند. از جمله اين خواص يكي هم درمان برخي از امراض است. گرچه درمان با سنگ چندان بين مردم رواج ندارد اما قطعا دانستن خواص سنگ ها از ندانستنش بهتر است. در كنار گزارش اصلي صفحه، بي مناسبت نيست اگر با خاصيت درماني برخي از سنگ ها آشنا شويد.
كهربا:مهاركردن انرژي هاي اضافي و خارج كردن انرژي هاي منفي، كسب انرژي هاي مثبت و ايجاد آرامش.
كوارتز زرد:كوارتز زرد به نام سنگ خشن موسوم است، چرا كه در انسان ها ايجاد آرامش نمي كند و گاه نيز باعث برهم زدن آرامش دروني آنها مي شود. به طور كلي هنگامي كه اين سنگ در كنار سنگ هاي ديگر و به دور از نور خورشيد قرار مي گيرد، انرژي آن بسيار ضعيف مي شود، اما هنگامي كه سنگ به تنهايي در آفتاب و سپس در آب قرار داده  شود، انرژي آن بسيار قوي مي شود. برخي فوائد انرژي هاي موجود در كوارتز زرد شامل به حركت در آمدن و باز شدن چاكراهاي 4 و 5 وتثبيت انرژي هاي مثبت درمانگر بيمار است.
سنگ فلورايت: انرژي هاي سنگ فلورايت داراي اثرات شفا بخشي زير است:درمان آقايان مبتلا به بيماري هاي رماتيسم، كليوي و سردردهاي شديد و مزمن، درمان انواع بيماري ها، خارج كردن انرژي هاي منفي و جايگزين كردن انرژي هاي مثبت.
كوارتز صورتي: اين سنگ داراي انرژي تركيبي عظيمي است كه برخي اثرات شفابخش آن ذكر مي شود:كسب انرژي هاي مثبت و تامين انرژي هاي از دست داده شده، بهبود لك هاي صورت يا بدن، درمان بيماري هاي معده ( به جز زخم معده)، تقويت امواج مثبت و انرژي زا.
ياقوت: ياقوت داراي انرژي فوق العاده و شفابخش بسياري ست كه به برخي موارد آن اشاره مي كنيم:درمان بيماري هاي معده و كبد( به جز رسوب سنگ)، آرامش بخشيدن به افراد و آرام كردن بيماران عصبي و رواني، درمان انواع سردرد.
سنگ لاجورد:به طوركلي اغلب نيروها و انرژي هاي سنگ لاجورد منفي ست، ولي با اين حال از نيروهاي آن جهت كسب انرژي هاي آرامبخش استفاده مي شود.
ياقوت كبود:اين سنگ جهت كسب انرژي مثبت مفيد است.
اوپال نتراشيده: اين سنگ از قابليت بسيار زياد جهت استفاده از انرژي هاي دست نيافته كيهان برخوردار و فوايد آن براي انسان شامل موارد زير است: ايجاد حالت آرامش در فرد و تقويت انرژي بدن و درمان بيماري هاي نيروي خورشيدي يا همان معده درد.
مرواريد: مرواريد داراي نيروهاي مفيد زيادي است، ازجمله: درمان بيماري هاي گواتر و غده هاي چربي، سرماخوردگي و خارش دروني پوست.
سنگ آهك ( در كوهي):چنانچه اين سنگ به صورت پودر باشد، خروج انرژي هاي خاص و تعدادي از مدارات لايه مغناطيسي دروني آن، باعث سوزش چشم و بيني مي شود، اما در حالت سنگ بودن، اين اثرات بسيار ناچيز بوده و به هيچ عنوان چشم نمي سوزد. فوائد آن شامل درمان تيك هاي عصبي و درد زانو، درمان سردردهاي مزمن و شديد عصبي، درمان انواع جوش هاي پوستي بدن و آرام بخشي است.
الماس بي رنگ: استفاده هاي مفيد از انرژي هاي موجود در اين سنگ باعث آرامش بخشيدن،كنترل سيستم هاي الكترونيك بدن و رساندن و تقويت انرژي هاي مثبت مي شود.
زمرد: سنگ زمرد با وجود مدارات و ذرات و انرژي هاي درماني، جهت درمان هاي زير مفيد است:درمان بيماري هاي عصبي ، اختلالات رواني ، افسردگي، اضطراب، تثبيت انرژي درمانگر روي بيمار، درمان بي خوابي و كم خوابي و آرامش بخشيدن به افراد و درمان انواع دردهاي معده.
يشم سبز:انرژي هاي نهفته در اين سنگ داراي فوايد زير است:درمان بيماري هاي كبدي و روده اي و همچنين امراض پوستي منشا گرفته از اختلالات آنها، درمان سردرهاي مزمن، ميگرن و همچنين كنترل نيروهاي دروني و پيشبرد آنها در مسير صحيح و آرامش بخشيدن به افراد مبتلا به استرس.
سنگ مرمر: اين نوع سنگ داراي انرژي هاي بسيار قوي است كه جهت درمان هاي زير مفيد است:درمان بيماري هاي كليوي و كبدي و از بين بردن رسوبات درون آنها (به جز سنگ ها ) ،آرامش بخشيدن و درمان استرس ، اضطراب و بيماري هاي عصبي و روحي و رواني، تحريك نيروهاي دروني، پيشرفت فرد و باز شدن برخي چا كرا ها و آرامش بخشيدن.
سنگ فيروزه نيشابوري: انرژي هاي موجود در اين سنگ جهت موارد تحريك و راه اندازي نيروها و چاكراها، آرامش دادن، بيدار شدن نيروهاي دروني افراد، درمان انواع بيماري هاي معده همچون زخم ، ورم، درد و…، تثبيت انرژي درمانگر و درمان انواع سر درد ، ميگرن ، دردهاي عضلاني و استخواني،جهت درمان يبوست و بيداري چشم سوم مفيد است.
عقيق قرمز: انرژي هاي موجود در سنگ عقيق قرمز داراي اثرات شفابخش زيراست:درمان بيماري هاي كمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي، درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي.
ريزه هاي شن: ريزه هاي شن از نيروها و انرژي هاي بسيار زياد تشكيل شده است . داخل شن هايي كه داراي دانه هاي ريز هستند، انرژي شفابخشي وجود دارد كه جهت درمان انواع دردهاي ماهيچه اي و استخواني مفيد است.

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |