چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۷
اجاق گاز، بخاري گازي، لنت ترمز و...
۲۵ نوع كالا را نخريد
002724.jpg
مسعود مهدوي
تنها 3 روز به اعلام رسمي جمع آوري وسايل غيراستاندارد از سوي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي باقي مانده است؛ طرحي كه قرار است 25 نوع كالاي غيراستاندارد را از گردونه توزيع خارج كند؛ طرحي كه از روزهاي پاياني مهرماه آغاز خواهد شد.
طبيعي است براي خريداران اين 25 نوع كالا كه شامل 54 قلم كالاست، درجه هاي گوناگون اهميت قابل تصور است و حتي ممكن است برخي از اين كالاها براي گروه هايي از جامعه اهميت چنداني نداشته باشد، اما اين موضوع نمي تواند مانع از آن شود كه خريداران، قبل از خريد كالاي موردنظر، ليست 25 عنواني موسسه استاندارد را نگاه نكنند يا تا
نيمه آبان ماه، خريد خود را به تعويق نيندازند.
تصور اينكه كالايي بخريم و چند روز بعد، آن كالا به عنوان يك محصول غيراستاندارد از بازار جمع شود، عامل مهمي است براي آنكه هر خريدار، كمي محتاط تر و دقيق تر عمل كند.
ليست كالاها تدوين شده و گفته مي شود براي مراكز استان ها ارسال شده و مجموعه اي است از بخاري هاي گازي تا روغن مايع و لنت ترمز.
گازسوزهاي مهم
پاييز فصل خريد وسايل گرمايشي مثل بخاري و آبگرمكن است، اما اين موضوع نمي تواند دليل مناسبي براي اعلام بخاري هاي گازسوز و آبگرمكن هاي گازي به عنوان دومين و سومين محصول در ليست تدوين شده باشد. براساس برآوردهاي غيررسمي، 85 درصد خانوارهاي ايراني از بخاري و آبگرمكن براي تامين گرمايش موردنياز خود استفاده مي كنند و اكثر قريب به اتفاق خانوارها از اجاق گاز براي
پخت و پز بهره مند مي شوند.
با اين وضعيت مي توان پذيرفت كه شمار خانوارهايي كه نسبت به اين سه محصول حساسيت دارند، بسيار بيشتر از خانوارهايي است كه نسبت به پوشك بچه و لنت ترمز و حتي لاستيك خودرو واكنش نشان مي دهند.
اما اين موضوع، يك وجه ديگر هم دارد و آن ميزان خطرآفريني اين محصولات در صورت عدم رعايت استاندارد است.
حداقل 2سال است كه بحث استانداردهاي جديد اين محصولات مطرح است و بارها نسبت به خطرات احتمالي استفاده از اين محصولات بحث هاي گوناگوني مطرح شده، اما به نظر مي رسد كه اين بار مسئولان جدا احساس خطر كرده اند كه قرار است آن دسته از اين محصولات را كه فاقد مشخصات استاندارد هستند، جمع آوري كنند و حتي تصميم گرفته اند اين طرح را در سراسر كشور اجرا كنند...
صبر ارزشمند
هفته گذشته در روزنامه همشهري مطرح شد كه براي خريد بخاري تا پايان مهرماه صبر كنيد ... و اگر بپذيريم كه جان انسان از پول و جايزه هاي كلان ارزشمندتر است، بايد گفت كه دو- سه هفته تامل مي تواند، نقش تعيين كننده اي در حفظ جان اعضاي خانواده ها داشته باشد.
عملياتي شدن طرح جامع اجراي هماهنگ استاندارد، يعني خروج 25 نوع كالاي غيراستاندارد؛ كالاهايي كه هر يك مي تواند به نوعي خطري جدي براي خانواده هاي ايراني به همراه داشته باشد. پس بايد صبر كرد.
اما خريداران آن 25 نوع كالا كه شايد برخي از مدل هاي آنها تا نيمه آبان ماه از دور خارج شوند، (ليست زير) مي توانند كمي منتظر بمانند و بعد با خيال آسوده اقدام به خريد كنند؛ اين ليست از سوي اداره كل استاندارد و تحقيقات صنعتي اعلام شده است.

اين كالاها را با مراقبت تهيه كنيد
انواع بخاري گازي
انواع آبگرمكن گازي
ديگ زودپز
سيلندر گاز مايع
انواع رگلاتور سيلندر گاز مايع LPG
لنت ترمز
فيلتر هوا و روغن
باند و گاز زخم بندي
سيلندر گاز طبي براي مصارف پزشكي
سرنگ يكبار مصرف
سماور برقي
لامپ رشته اي مورد مصرف روشنايي عمومي
انواع باتري غيرقابل شارژ
عايق هاي رطوبتي بام و پي
كاشي كف و ديوار
شير پاستوريزه
فرآورده هاي گوشتي (انواع سوسيس و كالباس)
روغن نباتي جامد و مايع
دستمال كاغذي
نواربهداشتي
پوشك بچه
لوله هاي PVC
لاستيك خودرو (سواري سبك)
پودرهاي شوينده

۲۰ مركز سيار عرضه ميوه و تره بار در تهران
002757.jpg
قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به طراحي سبد كالاي رمضان گفت: با توجه به فرارسيدن ماه مبارك رمضان، اين سازمان به منظور دسترسي آسان شهروندان به مايحتاج روزانه شان، تا 15 مهر اقدام به ايجاد 20 مركز سيار ميوه و تره بار در سطح شهر خواهد كرد.
به گزارش مهر، صدرالله دولت با اعلام اين خبر افزود : سبد كالاي رمضان شامل انواع سبزي ها، مواد پروتئيني، محصولات لبني، خرما، برنج، زولبيا و كالاهاي اساسي ديگر مي شود و با توجه به اينكه تقاضا براي اين كالاها در ماه رمضان زياد است سعي خواهد شد تا به لحاظ كمي و كيفي، شهروندان با مشكلي مواجه نشوند. در ماه مبارك رمضان غرفه داران ملزم به تامين نياز روزه داران در اين زمينه خواهند شد. با توجه به اينكه مصرف مواد پروتئيني اعم از گوشت، مرغ و تخم مرغ افزايش مي يابد، با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، در طول ماه مبارك رمضان، در حد تقاضاي شهروندان و به اندازه كافي، اين محصولات عرضه مي شود. در رابطه با خرما، علاوه بر غرفه هاي عرضه كننده اي كه در طول سال وجود داشته اند 30 جايگاه اختصاصي عرضه خرما نيز از 10 روز قبل از ماه مبارك رمضان تا پايان اين ماه مايحتاج مورد نياز روزه داران را تامين مي كنند. براي عرضه زولبيا و باميه نيز غرفه هاي ويژه اي در نظر گرفته شده است. دولت در خاتمه با اشاره به احداث 20 جايگاه سيار عرضه ميوه و تره بار در سطح شهر اظهار داشت: تا پايان سال تعداد كانكس هاي سيار به 200 نقطه مي رسد.

قيمت مرغ و گوشت و موادغذايي درماه رمضان ثابت مي ماند
002706.jpg
به گزارش موج، قاسم نوده فراهاني، رئيس مجمع امورصنفي توزيعي و خدماتي با اشاره به افزايش مصرف برخي از اقلام غذايي در ماه رمضان، اظهارداشت: در اين مجمع، جلساتي را با توزيع كنندگان گوشت، مرغ و مواد غذايي برگزار كرديم.
وي با اشاره به نشست نمايندگان فروشگاه هاي زنجيره اي شهروند، رفاه و قدس گفت: در نظر داريم تا با حضور آنها و واحدهاي صنفي مرغ و گوشت و مواد غذايي درماه مبارك رمضان، يك جمع بندي در خصوص كنترل قيمت ها صورت گيرد كه در ماه مبارك رمضان قدمي برداشته شود. وي در بيان قيمت گذاري كالاها گفت: در اين خصوص هنوز موفق نشده ايم كه براي كل كالاها چون گوشت، مرغ و ... به قيمت واحدي برسيم.
فراهاني ادامه داد: با توجه به اينكه در فروشگاه هاي اتكا و شهرداري نيز كالا توزيع مي كنند، شروع به برگزاري جلساتي كرده ايم تا در اين خصوص، كنترل قيمتي هماهنگي با اصناف صورت گيرد. وي در خصوص تخلفات صنفي، به سازمان بازرسي و نظارت، سازمان حمايت از مصرف كننده و مجامع امور صنفي و اتحاديه ها اشاره كرد.
شهروندان مي توانند در صورت بروز مشكل در كميت و كيفيت كالا يا قيمت، به 124 اعلام كنند تا به شكايات آنها رسيدگي مي شود.

برداشت دوم
خرج و مخارج يك ماه روزه داري
002685.jpg
ماه رمضان هم از راه رسيد. در اين ماه همه شهر حال وهواي ديگري به خود مي گيرد. شيريني فروشي ها هم از اين قاعده مستثني نيستند. زولبيا و باميه و گوش فيل از شيريني هاي مخصوص ماه رمضان هستند. قنادي ها در اين ماه مشتري هايشان زياد مي شود. آنهايي كه شايد بندرت در طول سال، گذرشان به شيريني فروشي مي افتد، در ماه رمضان اقلا هفته اي يك بار زولبيا و باميه مي خرند. زولبيا و باميه از دسته شيريني هايي هستند كه ميزان شيريني شان بسيار بالاست. همين امر سبب شده روزه داران به خوردن اين شيريني بيش از شيريني هاي ديگر تمايل داشته باشند. هركيلو از شيريني در قنادي هاي مختلف با قيمتي بين يكهزار و 100 تا يكهزار و 500 تومان به فروش مي رسد. قيمت اين شيريني  با بعضي از انواع شيريني  خشك برابر و از شيريني هاي تر ارزان تر است.
اما شما هم مي توانيد در منزل خود اين شيريني را تهيه كنيد. درست كردن آن كار سختي نيست؛ زحمت دارد اما امتحانش بي ضرر است. اقلا مطمئن هستيد كه از مواد اوليه سالم و بهداشتي استفاده مي كنيد و حتي ممكن است كمي در هزينه ها هم صرفه جويي كنيد.
براي تهيه يك كيلو زولبيا، شما به نيم كيلو نشاسته، نيم كيلوماست، 100 گرم آرد گندم و نصف قاشق چاي خوري جوش شيرين نياز داريد. ميزان روغني هم كه بايد زولبيا در آن سرخ شود، متغير است؛ البته هرچه روغن بيشتر باشد و زولبيا در آن شناور شود، حاصل بهتري به دست مي آيد. نشاسته را در ماست حل كرده، از صافي رد كنيد تا صاف و بدون گلوله شود. آرد را اضافه كرده و مخلوط كنيد. مايه به دست آمده را بعد از حدود 2ساعت در قيف مخصوص بريزيد. روغن مايع را در ظرف گودي بريزيد و حالا مايه را به شكل خطوطي دايره وار در روغن داغ بريزيد. دو طرف زولبيا را سرخ كنيد و بعد با كمي فاصله، زولبيا را در شربت بيندازيد. شربت از 200 گرم شكر، يك پيمانه آب و يك دوم پيمانه گلاب و يك قاشق چاي خوري زاج يا آبليمو تهيه مي شود. آب و شكر و گلاب را مخلوط كرده، در ظرف بريزيد و روي آتش بگذاريد تا جوش آمده و كاملا غليظ شود، بعد آبليمو  يا زاج را اضافه كنيد. بعد از يكي، دو جوش، از آتش برداريد و از صافي رد كنيد. تهيه زولبيا در خانه، شايد به لحاظ اقتصادي چندان به صرفه نباشد زيرا مواداوليه آن يعني نشاسته و روغن ارزان نيستند و از آنجايي كه زولبيا بايد در روغن فراوان تهيه شود، بعد از اتمام پخت شيريني، روغن زيادي باقي مي ماند كه ديگر قابل استفاده نيست. به هر حال انتخاب با خود شماست.
يكي ديگر از دسرهاي ايراني كه در ماه رمضان طرفدار زيادي دارد، حلواست. حلوا از دسرهايي ست كه معمولا به صورت خانگي تهيه مي شود و تهيه آن در مقايسه با زولبيا، صرفه اقتصادي بيشتري دارد. براي تهيه يك كيلو حلوا، نيم كيلو آردگندم، 400گرم شكر۴۰۰، گرم روغن، 2ليوان آب و يك چهارم ليوان گلاب لازم است. اضافه كردن زعفران هم به حلوا عطر وطعم خوبي مي دهد، اما حلوا بدون زعفران هم قابل تهيه است. ارزان تر بودن آرد گندم در مقايسه با نشاسته و روغن كمتري كه صرف تهيه حلوا مي شود، باعث مي شود هزينه تهيه يك كيلو حلوا برابر با نيم كيلو زولبيا باشد.
شله زرد يكي ديگر از دسرهاي مخصوص ماه رمضان است. تهيه شله زرد بسيار ساده است و تقريبا مقرون به صرفه. با يك كيلو برنج، 2 كيلو شكر۱۵۰، گرم روغن و نيم مثقال زعفران مي توانيد براي 10 نفر شله زرد درست كنيد. فرني يكي ديگر از دسرهاي ايراني است كه در موقع افطار سر سفره ها مي گذارند؛ يك دسر سالم و خوشمزه كه شير هم دارد. براي تهيه فرني براي 5 نفر، 2 قاشق سوپ خوري آرد برنج را در نيم ليتر شير حل كنيد. 4قاشق شكر و 2 قاشق گلاب را هم اضافه كرده روي آتش بگذاريد تا جوش بيايد و كمي غليظ شود. حالا مي توانيد آن را در ظرف ريخته و بعد از اينكه سرد شد، ميل كنيد.

دريچه
سخني با فروشندگان
002703.jpg
ماهان يوسفي نژادان- تمامي انسان ها داراي نيازهايي هستند و در جهت ارضاي اين نيازها تلاش مي كنند. مشتريان شما هم از اين قاعده مستثني نيستند. هنگامي كه شخصي براي خريد به شما مراجعه مي كند، در واقع در تلاش است تا يك يا چند نياز خود را برطرف كند. البته نيازها در افراد گوناگون با توجه به شرايط، تبديل به خواسته هاي گوناگون شده، به طور مثال يك جوان گرسنه براي سيركردن خود، پيتزا (خواسته) را انتخاب مي كند، در صورتي كه يك فرد ميانسال چلوكباب (خواسته) را ترجيح مي دهد.
يك فروشنده مي بايست بدرستي به نيازها و خواسته هاي مشتريان خود پي ببرد تا بتواند با ارائه محصول و يا خدمت مناسب، رضايت مشتري را جلب كند. براي رسيدن به اين هدف، همواره قبل از اينكه به ارائه و معرفي محصولات و خدمات خود بپردازيد، اجازه دهيد كه مشتريان شما به توصيف خواسته هايشان بپردازند. با پرسش كردن، سعي كنيد كه مشتريان به توضيح درباره خود و خواسته هايشان بپردازند، سپس بهترين محصول يا خدمتي كه برطرف كننده نيازهاي آنان است را ارائه كنيد.
اگر حرفه شما به صورتي است كه مشتريان ثابت داريد، حتما براي هركدام از آنها پرونده اي تشكيل داده و سابقه خريد آنها ، نيازها و خواسته هاي آنها و خصوصيات و مشخصاتي را كه به شما براي ارائه بهتر محصولات كمك مي كند، نگهداري كنيد. براي جمع آوري بهتر اين اطلاعات مي توانيد از پرسشنامه استفاده كنيد و با ارائه آن به مشتري ها از آنها بخواهيد كه در صورت تمايل به آن پاسخ دهند.
به اين نكته نيز توجه داشته باشيد كه خواسته هاي مشتريان شما بنا به شرايط مختلف و در طول زمان، تغيير مي كند. فروشنده موفق كسي است كه بتواند اين تغييرات را پيش بيني كرده و پاسخ مناسب به آن بدهد.
همواره سعي كنيد خود را جاي مشتري قرار دهيد و ببينيد از ديد مشتري چه چيزي مزيت به شمار مي رود وآيا كالاهاي شما آن مزيت را دارند؟
زماني كه نيازها و خواسته هاي مشتريان را درك كرديم ، مي توانيم محصول يا خدمتي مناسب مشتري ارائه كنيم. مي توانيم با تغييرعواملي درمحصولات خود همچون قيمت، تخفيف، كيفيت، طرح، تبليغات، كانال هاي فروش، بسته بندي، خدمات پس از فروش
و ... رضايت خريداران را جلب كنيم.
يكي از اشتباهاتي كه برخي فروشندگان مرتكب مي شوند، مجبوركردن مشتريان به خريد كالايي خاص است. در واقع آنها بدون توجه به خواسته هاي مشتري او را وادار به خريد كالايي خاص مي كنند كه برطرف كننده خواسته ها و نيازهاي مشتري نيست و اين امر موجب نارضايتي مشتري و تبليغات منفي او در رابطه با كالا و فروشنده مي شود.
در آخر، بايد به اين مسئله اشاره كرد كه افراد، داراي خصوصيات منحصر به فردي هستند و با يك نسخه نمي توان با تمام مشتريان برخورد كرد.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |