چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۷
در حد فاصل سولقان تا كن، بيش از دو كيلومتر به شبكه بزرگراهي اضافه شد
همت همچنان قد مي كشد
002727.jpg
عكس  ها: علي اكبر شير ژيان
اميرموسي كاظمي
وقتي قرار باشد راس ساعت 8 صبح، خودت را به منتهي اليه غربي تهران برساني، بايد قيد خيلي چيزها را بزني؛ از جمله خواب، بخصوص كه جايي باشي حول وحوش شرق تهران و شب گذشته را هم به افتخار ديدار دو رقيب سنتي ايتاليا، اينتر و يووه به نيمه رسانده باشي. همين دو مورد به اضافه ترافيك صبحگاهي مخصوص مدارس كافي است تا زمان حركت را حداقل براي يك ساعت زودتر تنظيم كني، اما وقتي ساعت 7 صبح با تلفن عكاس روزنامه كه قرار است وسط راه سوارش كني، از خواب بيدار مي شوي، تازه مي فهمي كه يك ساعت، زمان براي طي كردن مدار شرقي- غربي پايتخت كافي نيست و اگر هم باشد، ايستادن در صف طولاني بنزين نمي گذارد.
ساعت 5/7 صبح است كه پمپ بنزين ابتداي خيابان شريعتي را ترك مي كنيم؛ به اين اميد كه تنها نيم ساعت بعد در انتهاي بزرگراه همت غربي باشيم؛ جايي كه قرار است پروژه ادامه بزرگراه شهيدهمت غربي، حدفاصل سولقان و پل كن افتتاح شود. البته خودمان هم مي دانيم كه اين اميد، خيال  خامي بيش نيست چرا كه هنگامي از بزرگراه مدرس به سمت خروجي همت غرب مي پيچيم كه بزرگترين ساعت ايران و خاورميانه ودومين ساعت بزرگ جهان در تقاطع بزرگراه مدرس و همت، ساعت 8 را نشان مي دهد. به همديگر اميد مي دهيم كه برنامه مثل هميشه با تاخير آغاز مي شود، اما لبخند مرموز علي كريمي، جادوگر فوتبال آسيا و حالا بايرين مونيخ همه اميدهايمان را نقش برآب مي كند. انگار مي خواهد بگويد: بيخودي تلاش نكنيد، اين ترافيكي كه من از اين بالا مي بينم، حالاحالاها ادامه دارد .
بدتر از همه، ليوان چايي است كه در دست دارد؛ واي كه چقدر گرسنه ام.
مسير شرق همت بدجوري شلوغ است. ترافيك، قفل شده و اتوبان به پاركينگي تبديل شده براي خودروهاي روشن. ترس برمان مي دارد كه نكند مسيرغربي هم اينچنين باشد. چاره اي نيست جز توسل به راديو پيام: بزرگراه همت در مسير شرق به غرب با ترافيك روان همراه است، اما در مسير غرب به شرق (حدفاصل ورودي چمران تا خروجي مدرس) حركت خودروها با كندي صورت مي گيرد . خيالمان كمي راحت مي شود و گاز ماشين را مي گيرم؛ 110، 120، 130، نه، بالاتر نه. همان 120 تا خوب است. اين را، هم عبارت آرام و مطمئن برانيد روي تابلو ديجيتالي وسط بزرگراه مي گويد و هم تابلوهاي هشدار دهنده كنترل سرعت در حاشيه راه!
ساعت 8 و 15 دقيقه است كه به آخر راه مي رسيم؛ بن بست. هنوز تا جاده سولقان مانده، اما سنگ چين هاي بعد از تقاطع جنت آباد اجازه رفتن نمي دهد. البته يك مسير كنارگذر از جنت آباد شمالي هست كه امكان دسترسي به آن طرف سنگ چين ها را مي دهد؛ همان جايي كه براي اولين بار به پلاكارد به طرف سولقان مي رسيم و باز سنگ چين هايي كه اين بار بر سر بزرگراه تازه تاسيس همت غرب گذاشته شده، راه را بر ما مي بندد. راهنماي مراسم، ما را به راه باريكي كه به مسير شرقي اتوبان مي خورد، هدايت مي كند و من براي اولين و آخرين بار همت را در مسير برگشت، خلاف مي روم؛ كاري كه از چشم پليس جوان ايستاده در كنار بزرگراه پنهان نمي ماند، اما او نيز مي داند كه امروز استثناست.
ساعت۸:30 است و آواي ملكوتي قرآن برخاسته از چادر بزرگي كه براي مراسم افتتاحيه در نظر گرفته شده، نشان از آغاز مراسم دارد و اين يعني اينكه ما دير نرسيده ايم.
هفته اي يك پروژه
پلاكاردهاي نصب شده در محل مراسم، نشان از حضور حضرت آيت الله رسولي محلاتي نماينده ولي فقيه و رئيس شوراي مركزي بنياد مسكن، مهندس سعيدي كيا وزير مسكن وشهرسازي، مهندس چمران رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، دكتر قاليباف شهردار جديد تهران، مهندس علي آبادي معاون فني - عمراني شهرداري و رئيس جديد سازمان تربيت بدني و مهندس هادياني مديرعامل سازمان مهندسي وعمران شهرداري تهران دارد، اما مانيتور بزرگ جلو صحنه، تنها تصاوير قاليباف، علي آبادي و هادياني را نشان مي دهد و اين يعني خبري از سه نفر اول نيست.
مجري برنامه، توجه مدعوين را به تصاويري از مراحل آماده سازي پروژه همت غرب جلب مي كند؛ تصاويري كه با سخنان دكتر احمدي نژاد هنگام نويددادن احداث ادامه بزرگراه همت آغاز مي شود و سپس به خلاصه اي از آنچه طي اين مدت به اين پروژه گذشته است مي پردازد.
نمي دانم در دل علي آبادي وقتي تصاوير مراحل آماده سازي اين پروژه پخش مي شود، چه مي گذرد؛ احتمالا اين آخرين باري است كه او در مقام معاونت فني - عمراني شهرداري تهران پروژه اي شهري را افتتاح مي كند.
مهندس هادياني، مديرعامل سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران، اولين سخنراني است كه پشت تريبون مي رود تا از ناگفته هايي كه در تصاوير پخش شده نيست، بگويد: بزرگراه همت يكي از بزرگترين بزرگراه هاي تهران است كه با 3/45 كيلومتر از شرقي ترين نقطه تهران در سه راه آزمايش شروع شده و تا انتهاي منطقه 22 در غربي ترين نقطه پايتخت به جاده كرج وصل خواهد شد .
هادياني به بهره برداري از 36 كيلومتر از اين بزرگراه اشاره مي كند و مابقي را نيز به آينده اي نزديك وعده مي دهد: اين پروژه با عرض 76 متر داراي دو مسير رفت و برگشت و در هر مسير چهار باند با طول 2هزار و 50 متر است كه در بين راه، پلي به طول 78 متر كه شمال و جنوب كن را به هم وصل مي كند نيز به آن افزوده خواهد شد .
او هزينه رفع معارضان ملكي به همراه قسمت هايي كه به عنوان معوض داده شده را بالغ بر 21 ميليارد تومان و هزينه اجراي پروژه را 5 ميليارد و 200ميليون تومان برآورد مي كند و مي گويد: اين پروژه طي دو سال با پيمانكاري شركت سامان محيط وابسته به بنياد مسكن انقلاب اسلامي و نظارت مهندسان مشاور فراديد و تلاش مجدانه مهندس غفوري، شهردار منطقه 5 به ثمر رسيد و اگر همكاري صميمانه اهالي كن نبود، مطمئن باشيد اين پروژه در مدت مقرر به سرانجام نمي رسيد .
مهندس هادياني با اشاره به اينكه سازمان مهندسي و عمران شهرداري تهران اكنون 52 پروژه را در سطح تهران در دست اجرا دارد، مي گويد: سازمان مهندسي و عمران اين قابليت را دارد كه با تلاش همكاران و حمايت معاونت فني - عمراني و شهردار تهران، هفته اي يك پروژه را به مردم پايتخت هديه كند كه اين امر در شش ماهه اول امسال محقق شد و اگر اين حمايت باشد،  اين سازمان توانايي اجراي پروژه ها در زمان بسيار كوتاه تر از اين را نيز دارد .
002730.jpg
اين دقايق تنها زماني است كه او مي تواند با خاطري آسوده در اينجا دوچرخه سواري كند
رينگ تهران
خوشحالم كه امروز اين توفيق را يافتم كه شاهد به ثمر رسيدن يكي ديگر از خدمات شهري تهران باشم و اين هديه را به مردم خوب و صبور كن تقديم مي كنم . مهندس علي آبادي اين را مي گويد و رشته كلام را به دست مي گيرد: هر چند كه آنچه انجام شده در مقابل آنچه مانده بسيار كم است، اما اين نويد را مي دهم كه ما برنامه بزرگي را براي شهر تهران تدارك ديديم و حتما دكتر قاليباف نيز برنامه گسترده اي را براي پايتخت تدارك خواهند ديد .
معاون فني - عمراني شهرداري تهران كه بتازگي به رياست سازمان تربيت بدني و معاونت رئيس جمهور منصوب شده، معتقد است: بزرگراه همت بخشي از يك پروژه 85 كيلومتري است كه بايد به صورت يك رينگ در تهران احداث شود. اين پروژه باعث مي شود كه 9 ورودي تهران براحتي به داخل رينگ اصلي مرتبط شده و از آنجا امكان دسترسي به داخل شهر فراهم شود. يك رينگ كوچك تر نيز درون اين رينگ اصلي وجود دارد كه توسط بزرگراه هاي شرقي- غربي و شمالي - جنوبي به هم مرتبط مي شوند. با اين كار، تهران به ده ها بلوك تقسيم مي شود كه شهروندان با استفاده از اين رينگ ها مي توانند به بلوك موردنظر خود برسند .
او با تاكيد بر اينكه تمام اين مسير فعال است، مي گويد: بخشي كه از اين مسير باقي مانده، هم اكنون در دست اجراست كه اميدواريم تا دو، سه ماه آينده بزرگراه سرخه حصار نيز به طول 9 كيلومتر به بهره برداري برسد. با اين شرايط تنها مي ماند يك قطعه 9 كيلومتري ديگر كه با بهره برداري از آن، اين رينگ تكميل خواهد شد .
علي آبادي از نياز تهران به 300 پل و حداقل 120 كيلومتر بزرگراه اولويت دار ديگر خبر مي دهد و مي گويد: راهي كه پيموده شده، تنها شروع كار بوده و اكنون با ورود بزرگراه ها به محدوده مركزي شهر و متعاقب آن گرفتاري هايي كه انجام اين پروژه ها در
رفت و آمد شهروندان ايجاد مي كند و همچنين شبكه بسيار پيچيده آب، گاز و تلفن در زير اين شريان ها كار، بسيار سخت شده و البته هنر مردان بزرگ هم انجام چنين كارهاي سختي است كه انشاءالله شهردار و مديران جديد شهرداري اينگونه هستند .
او با اشاره به اينكه دوران خدمت در شهرداري تهران دوران بسيار شيريني برايش بوده، از همه همكاران خود قدرداني مي كند: ما همواره با 50درصد ظرفيت، كار مي كرديم و اين در شرايطي بود كه دولت قبلي نظر لطف چنداني به شهرداري نداشت و واقعا دكتر احمدي نژاد در غربت كار مي كردند. با اين حال، آنچه در اين مدت به دست آمد، فقط حاصل زحمت خدمتگزاران مردم در شهرداري بود .
علي آبادي با آرزوي اينكه مردم به شهري كه لايق آن هستند برسند، تريبون را به شهردار جديد مي سپارد.
خلاقيت در مديريت شهري
دكتر قاليباف، نخستين بار است كه در مراسم افتتاح يك پروژه شهري حضور پيدا مي كند و به تعبيري ديگر، اولين بار است كه در لباس شهردار تهران در مجامع عمومي حاضر شده و پشت تريبون قرار مي گيرد: همچنان كه اين بزرگراه فرصتي را براي شهر فراهم كرده، زحماتي را براي اهالي منطقه كن داشته و من در همين جا قول مي دهم كه اين زحمت بر دوششان نماند .
شهردار تهران فعاليت هاي خود و مجموعه اش در شهرداري تهران را حول دو محور متمركز مي داند: شهر نيازمند اين است كه روز به روز فرهنگ شهرنشيني و فرهنگ بهره وري و نگهداري درست از امكاناتي كه با سرمايه هاي مادي و انساني شكل گرفته را ارتقا دهيم. متاسفانه ما از امكانات موجود اصلا بهره برداري درستي نمي كنيم و يكي از جهت هايي كه بايد به همت مردم و نخبگان جامعه پيش ببريم، همين ارتقاي فرهنگ شهرنشيني براي حفظ سرمايه هاي اجتماعي و اقتصادي ست .
قاليباف محور دوم را جهش خلاقانه در مديريت شهري عنوان مي كند: ما بايد هرچه پرشتاب تر در زمينه كارهاي عمراني و آباداني در ابعاد و شاخه هاي مختلف آن پيش برويم و اين با يك مديريت معمولي و حتي يك مديريت با تلاش مضاعف ممكن نيست. ما نيازمند يك جهش و يك خلاقيت هستيم و در غير اين صورت همواره عقب خواهيم بود. به عنوان مثال امروز اگر شهرداري با همه ظرفيت خود و با در اختيار داشتن بودجه و امكانات لازم حركت كند، نهايتا مي تواند سالي 15 پل در اين شهر بزند، در حالي كه طبق گفته مهندس علي آبادي، تهران به 300 پل نياز دارد و با اين روند، 20 سال طول مي كشد تا به نياز امروزمان پاسخ دهيم. حتي اگر هفته اي يك پروژه افتتاح كنيم باز هم شتاب مسائل و مشكلات شهري با سرعت حركت ما همخواني ندارد، بنابراين اداره شهر تهران به عنوان پايتخت ايران اسلامي، نيازمند خلاقيت و تغيير رويكردهاست .
شهردار تهران البته اين نكته را هم فراموش نمي كند كه امروز شهرداري تهران داراي يك موقعيت ممتاز است: امروز اين فرصت طلايي در شهرداري وجود دارد كه با كمك دولت، اين نهاد محلي بتواند در راه خدمت رساني به مردم، نقش خود را بخوبي ايفا كند .
روبان همت
بخش پاياني هر مراسم افتتاحيه اي، بريدن روبان خوشرنگ افتتاح است؛ همان اتفاقي كه براي همت غربي هم مي افتد تا رسما دو كيلومتر به مجموع بزرگراه هاي تهران افزوده شود. البته انتظار براي بريده شدن اين روبان، كمي از حد معمول فراتر مي رود، چراكه شهردار در حلقه محاصره شهرونداني قرار دارد كه هركدام خواسته اي را دنبال مي كنند. بالاخره روبان در ميان تعارف قاليباف و علي آبادي توسط شهردار بريده مي شود تا ده ها عكاسي كه درانتظار شكار لحظه ها به سر مي برند، آخرين برداشت هاي خود از مراسم افتتاح ادامه بزرگراه همت غربي، حد فاصل سولقان تا كن را بردارند و جاي خود را به خبرنگاراني بدهند كه براي اولين بار پس از مراسم معارفه، شهردار و رئيس سازمان تربيت بدني را در برابر خود مي بينند.
لحظه اي بعد دو پژو 405 مشكي، دو گزينه شوراي شهر براي انتخاب شهردار تهران را براي دو مقصد مختلف دربرمي گيرند؛ يكي بهشت و ديگري سئول. ما نيز در حالي كه پليس جوان لحظات آخر اغماض خود در برابر اين همه خلاف رانندگي را سپري مي كند، همت غرب و تازه تاسيس را به سوي همت شرق و پرترافيك ترك مي كنيم.

همت و مشكل گاز شهروندان
زن مي گويد: ما جنوب دستي هاي اتوبان همت، قرباني اين آباداني شديم. قبول، ما قرباني مي شويم تا بقيه به رفاه برسند، اما آيا حق مسلم ما بايد در اين ميان از بين برود؟ اصل ماجرا را كه مي پرسم، از قطع گاز منطقه شان مي گويد: اتوبان كه كشيده شد، ما از كن جدا شديم و افتاديم در بخش جنوبي كن. با اينكه در آن زمان لوله كشي گاز داشتيم، اما بعد از احداث اتوبان، گاز ما را قطع كردند. اين در حالي ست كه از زير اتوبان از طرف ما به آن طرفي ها گاز دادند .
مي گويد: مهندس غفوري، شهردار منطقه گفته برويد شركت گاز، نامه بياوريد تا به شما گاز بدهيم. رفتيم شركت گاز، آنها مي گويند به شهردارتان بگوييد به ما چهار متر راه بدهد تا ما به شما گاز بدهيم. شما بگوييد به كجا پناه ببريم؟
قطعا هر عمران و آباداني با نيت افزايش رفاه شهروندان صورت مي گيرد، بنابراين ضروري ست مسئولان شهرداري و شركت گاز كه هر دو به قصد خدمت رساني و افزايش رفاه عمومي براي اجراي چنين پروژه هايي تلاش مي كنند، در پي حل مشكلاتي كه بر اثر اجراي اين پروژه ها به وجود مي آيند هم باشند.

ايرانشهر
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |