چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۱۷
علمي
Front Page

شروع فصل زمستان در قطب
آغاز شب هاي مريخي
002736.jpg
عميد نمازي خواه
چند روز پيش، يكي از بزرگترين تحولات سالانه زمين به صورت قرينه در دو نقطه مقابل آن اتفاق افتاد. اين پديده آغاز شب در قطب شمال و آغاز روز در قطب جنوب بود. در تقويم ايراني كه همان هجري شمسي است و البته همه ما مي دانيم كه مبدا آن، هجرت حضرت رسول الله از مكه به مدينه است، اين روز مقارن با آغاز فصل پاييز است، اما در تقويم ميلادي، اين روز برابر با 23 سپتامبر است كه از همين جا مي توان تقويم هجري شمسي ايرانيان را دقيق تر از مشابه ميلادي آن (كه مبناي آن تولد حضرت مسيح است) دانست، اما اين تنها دليل دقت تقويم شمسي نسبت به تقويم ميلادي نيست.
تقويم ما ايرانيان در واقع تركيب نام هاي تقويم اوستايي با ساختار نجومي تقويم جلالي ست. تقويم اوستايي، تقويمي صرفا ديني بود كه اساسا براي انجام مراسم مذهبي و هدف هاي ديني بنا شده بود. در اين تقويم، طلوع آفتاب، آغاز روز بود، چون آفتاب براي زرتشتيان، مقدس بود. در اين تقويم هفته وجود نداشت و هر يك از 30 روز ماه با يكي از القاب اهورامزدا يا نام هاي خداوند يا به اسم يكي از فرشته هاي بزرگ ناميده مي شد.
تقويم جلالي در سال 467 هجري در زمان سلطنت جلال الدين ملك شاه سلجوقي (كه نام تقويم از اسم او گرفته شده است) و وزارت وزير دانشمند او، خواجه نظام الملك تنظيم شد. 8 نفر از دانشمندان و منجمان معروف آن زمان از جمله خيام كه گويا سرپرست اين گروه بوده، مشمول انجام اين كار شدند. آنها مي خواستند تقويمي بر پايه قوانين نجومي و دقيق تنظيم كنند. در مورد نحوه شكل گيري تقويم بايد گفت كه هر دستگاه زمان به سال، ماه، هفته و روز و جدولي كه اين تقسيمات را شامل مي شود، تقسيم مي شود كه آن را به صورت كلي تقويم مي گويند. همه اين دستگاه هاي قراردادي حساب زمان، در نهايت به امور متناوب طبيعي و دوره هاي گردش طبيعي بازمي گردد. در واقع بايد گفت كه تاريخ تقويم از زماني شروع مي شود كه انسان به حال ماندگاري به زراعت پرداخت. همان طور كه گفته شد، دليل ديگري هم براي اثبات برتري تقويم شمسي نسبت به تقويم ميلادي وجود دارد. اين دليل دوم كه دليل علمي تر و قابل استنادتري ست به ضريب خطاي دو تقويم ياد شده بازمي گردد. عدم دقت تقويم شمسي ما ايرانيان هر 3هزار و 770 سال ، يك روز است، در حالي كه اين ضريب خطا در تقويم ميلادي، هر 3هزار و 330 سال، يك روز است.
پس از آشنايي با تقويم هاي شمسي و ميلادي، دوباره به بحث تحول عظيم بازمي گرديم. شب و روز در تمام منظومه شمسي به دليل وجود حركت وضعي سيارات، پديد مي آيند. اين مسئله براي اكثر انسان هاي روي كره زمين به جز آنهايي كه در قطب شمال زندگي مي كنند- پديده اي روزمره و عادي به شمار مي رود و ميزان آن 24 ساعت است، اما در ديگر سيارات، اوضاع متفاوت است. در زهره، يك سال (يك بار گردش هر سياره به دور خورشيد را سال مي گويند) 225 روز زميني است و اين درحالي ست كه يك روز زهره برابر با 117 روز زمين است. در مشتري كه كوتاه ترين شب و روز را داراست، هر روز 9 ساعت و 54 دقيقه طول مي كشد. بد نيست بدانيد، سرعت گردش زمين در استواي آن يكهزار مايل بر ساعت است و همين سرعت در مشتري، 30 هزار مايل بر ساعت؛ پس شب و روز بسيار طولاني (همانند شب و روز قطبين زمين) چيز عجيبي در منظومه شمسي نيست.
در نيمكره هاي زمين، فصل ها برعكس هم هستند؛ يعني الان كه بهار و تابستان در نيمكره جنوبي شروع شده، در نيمكره شمالي پاييز و زمستان شروع شده است. در قطب ها، اين فصل ها واقعا سخت و يكنواخت هستند. مثلا با شروع زمستان در قطب شمال، نه تنها سرمايي سخت آنجا را فرامي گيرد كه 6 ماه تمام، تاريكي قطب را فراخواهد گرفت؛ شدت سرما در قطب به 60- درجه سانتي گراد هم مي رسد.
به طور كلي در مورد تغيير فصل ها در كره زمين بايد گفت، زمين با شيبي 23 درجه اي روي محور خود به گرد خورشيد مي چرخد. باور عموم بر اين است كه زمين در طول تابستان به خورشيد نزديك تر و در طول زمستان از آن دورتر است، اما اين باور غلط است. مدار زمين به دور خورشيد كاملا دايره اي ست و اين خورشيد است كه در طول زمستان، كمي از مركز خود جابه جا مي شود و همين جابه جايي سبب مي شود زمين 3 ميليون مايل به خورشيد نزديك تر شود. اين فاصله به نظر، بسيار زياد مي رسد، اما در واحدهاي نجومي، ميزان بسيار كمي ست و فقط برابر 2 درصد اندازه مدارزمين است. اين فاصله بسيار اندك تا حدودي بر دماي فصل ها اثر مي گذارد، اما اثر شيب محور زمين اثرات بيشتري بر تغييرات فصلي مي گذارد. در قطبين، اين تغييرات نمود بيشتري دارد. در قطب ها خورشيد همه ساله در يك تاريخ معين طلوع و غروب مي كند، اما اين طلوع و غروب با آنچه ما از آنها در ذهن داريم، تفاوت دارد. طلوع آفتاب در يك بازه زماني 30 ساعته اتفاق مي افتد و تا فصل آينده كه زمستان شروع خواهد شد، در آسمان باقي خواهد ماند. جاي خورشيد در آسمان قطب ثابت نيست و هر روز 4/0 درجه بالا مي رود. اين پديده به همين وضع در غروب آفتاب هم اتفاق مي افتد.

شب و روز در قرآن
در آيات متعددي از قرآن به پديده هاي طبيعي از قبيل گردش كرات، بادهاي لقاح آور، نيروي جاذبه و... اشاره شده كه مجموعا آنها را اعجاز طبيعي قرآن مي نامند. در اين بين از پديده هاي نجومي و بخصوص شب و روز بارها استفاده شده است كه همانند ديگر موارد در پايان آيه، انسان ها به تامل و تفكر در آن دعوت مي شوند. يكي از اين موارد، آيه وله اختلاف الليل و النهار افلا تعقلون (مومنون 80) است كه با پردازش آن مي توان به گردش خورشيد پي برد.

آب شدن يخ ها در قطب ادامه دارد
آب ما را خواهد برد
002715.jpg
بتازگي محققان ناسا، مركز داده هاي برف و يخ آمريكا و ديگر موسساتي كه از طريق ماهواره فعاليت هاي فصلي قطب شمال را بررسي مي كنند، تغييرات بسيار زيادي در حجم يخ هاي قطب شمال مشاهده كرده اند.
چند روز پيش سطح يخ هاي قطب شمال به 05/2 ميليون مايل مربع رسيد كه پايين ترين ميزاني است كه تا به حال ماهواره ها گزارش داده اند. با بررسي روند آب شدن يخ هاي قطبي از سال 1978 تا همين چند روز پيش، محققان متوجه شده اند در 27 سال گذشته حجم اين توده يخي عظيم، به ازاي هر دهه 5/8 درصد كاهش يافته است. از سال 1978 تا به حال چندين ماهواره به طور پيوسته ميزان كاهش حجم توده يخي قطب شمال را زيرنظر داشته اند و با بررسي داده هاي آنها مشخص شده كه در طول اين دوران، سطح و حجم يخ هاي قطب شمال كاهش بسيار چشمگيري داشته اشت. اين ماهواره ها از سال 2002 آب شدن پيش از موعد بهاره يخ هاي قطبي را در مناطق شمال آلاسكا و سيبري ثبت كرده اند كه اين پديده مخرب براي اولين بار روند كاهش حجم و سطح يخ هاي قطبي را سرعت زيادي بخشيده است. اما خبرهاي بد به اينجا ختم نمي شود. همين ماهواره ها گزارش داده اند كه ميزان جبران آب شدن يخ ها در فصل زمستان 2005-2004 به پايين ترين ميزان خود در طول تاريخ رسيده و ميزان از دست دادن يخ ها در تابستان بيشتر از توليد آنها در زمستان است.
به صورت طبيعي، ميزان يخ ها در ماه سپتامبر آخرين ماه فصل تابستان در قطب شمال - به پايين ترين حد خود مي رسد، اما نكته بسيار تاسف بار اين است كه ميزان آب شدن يخ ها مكررا در چهار سپتامبر گذشته (از سال 2002 تا 2005) بيشتر از ميزان آب شدن يخ ها طي سالهاي 1979 تا 2000 است. در تحقيقات دانشمندان طي چند دهه گذشته، قسمت يخ پايدار قطب بيشتر مورد بررسي قرار گرفته تا قسمتي كه از يخ هاي چندلايه اي تشكيل شده و در تمام طول سال در قطب ديده مي شود و قسمت اصلي يخ هاي قطبي به شمار مي رود. جوئي كاميزو، يكي از دانشمندان باسابقه در بررسي مسئله آب شدن يخ ها در اين مورد مي گويد: از سال 1979، با استفاده از داده هاي ماهواره اي مايكروويو مشاهده كرده ايم كه سطح يخ پايدار قطب شمال در هر دهه 8/9درصد كاهش يافته است . براي اينكه يخ هاي ماندگار قطب بازسازي شوند، بايد در تمام سال، بويژه در فصل تابستان، سرماي مناسبي در قطب وجود داشته باشد و اين درحالي ست كه با توجه به داده هاي ماهواره اي، چنين سرمايي در 20 سال گذشته در قطب وجود نداشته است و با توجه به مدل هاي پيش بيني هوا، انتظار مي رود اين روند (عدم وجود سرماي مناسب در طول سال) در آينده نيز ادامه يابد. دليل اصلي اين افزايش دما در قطب، افزايش جهاني گرما در كره زمين است كه دليل اصلي آن افزايش توليد دي اكسيدكربن و ديگر گازهاي گلخانه اي توسط انسان است. حتي اگردوباره يخ ها در اين مناطق بازسازي شوند، پيش بيني مي شود يخ هايي نازك و ضعيف باشند كه سريع تر از نمونه هايي كه از دست رفته، آب شوند.
در حال حاضر دانشمندان روي طرحي كار مي كنند تا بدانند چه ميزان از اين آب شدن يخ ها مربوط به عوامل طبيعي است و آب شدن يخ ها چه تاثيري بر آب و هواي مناطق مختلف خواهد گذاشت. در اين مورد دانشمندان بر اين باورندكه جابه جايي قطبي يك الگوي اصلي جابه جايي اتمسفري كه مي تواند يخ ها را از قطب به اطراف براند- در اواسط دهه 90 با ضعيف كردن يخ ها باعث كاهش سطح و حجم آنها شده است. از عوارض آب شدن يخ ها مي توان بر تاثير آنها به دماي منطقه در آينده اشاره كرد. يخ، بخش اعظمي از تشعشعات خورشيدي را دوباره به فضا بازمي تاباند. با آب شدن يخ ها و در نتيجه افزايش آب درياها، ميزان كمتري از تشعشعات انرژي به فضا بازتاب مي شود كه همين امر باعث افزايش دماي منطقه در طولاني مدت خواهد شد. به هر حال به نظر مي رسد با توجه به نگراني هايي كه در مورد گرم شدن زمين وجود دارد، حساسيت ها به آب شدن يخ هاي قطبي بيشتر شود؛ بخصوص نتايج داده هاي اخير، نظر دانشمندان و دولتمردان بيشتري را به مسئله مبارزه با آب شدن يخ ها جلب كرده است و انتظار مي رود در آينده نزديك راهكاريي براي مقابله با اين پديده مخرب اتخاذ شود.

در جست و جوي برادران زمين
هميشه انسان به دنبال يافتن موجوداتي همانند خود بوده است و در اين راه حتي در اوايل دوران پيشرفت هاي فضايي آمريكا، فضاپيمايي به اعماق فضا فرستاد كه در آن به تمامي زبان هاي زنده دنيا، پيام صلح انسان براي موجوداتي كه احتمال مي رود روزي به اين نوشته دست يابند، ارسال شد. اولين قدم براي يافتن موجودات زنده، يافتن سياره اي همانند زمين است، چون فقط در سياره اي همانند زمين امكان حيات وجود دارد. در منظومه شمسي ما، مريخ به دليل شرايط زمين شناختي آن، همانند زمين است، اما ما قطعا مي دانيم كه در آن حيات وجود ندارد. به همين خاطر طي چندين سال گذشته، محققان و ستاره شناسان در فضاهاي دوردست به دنبال سياراتي مي گردند كه شبيه زمين باشند.
در همين راستا بتازگي محققان ناسا موفق شده اند در رصدخانه هاي هاوايي، پرتوهاي نوري سه ستاره از جمله ستاره مشهور وگا را 100 برابر واضح تر دريافت كنند. اين وضوح بسيار بالا كه به لطف تلسكوپ هاي بسيار پيشرفته فراهم شده است، به دانشمندان اين امكان را مي دهد كه لايه هاي اجرام اطراف ستاره ها را جايي كه احتمال مي رود سياره ها شكل بگيرند دقيق تر بررسي كنند. در حالت هاي معمولي اين لايه ها به دليل وجود نور بسيار زياد ستاره ها قابل رويت و بررسي نيستند. محققان در رصدخانه هاوايي، اين نورها را با داده هاي دستگاه هاي بسيار پيشرفته موجود تركيب مي كنند كه قدرت داده هاي حاصل به اندازه يك تلسكوپ به بزرگي يك زمين فوتبال بالا مي رود. اين نوآوري جديد، احتمالا پروژه يافتن سياره هاي همسان زمين كه يكي از پروژه هاي برجسته ناساست را چند گام به جلو خواهد برد. در مورد دستگاه هاي پيشرفته اي كه پيشتر به آنها اشاره شد، بايد گفت كه اين تجهيزات برخلاف تلسكوپ ها كه نور را رصد و تجزيه و تحليل مي كنند، با استفاده از امواج مادون قرمز به بررسي اجرامي كه اين طيف نوري را ارسال كرده است، مي پردازند كه تركيب داده هاي مادون قرمز اجرام با نوري كه از سوي آن گسيل مي شود، در اين پروژه مي تواند كليد حل معماهاي بسياري براي ناسا باشد. دكتر جيمز فنسون، مدير پروژه يافتن سياره هاي همسان زمين كه زيرنظر آزمايشگاه جت پيشرانش ناسا فعاليت مي كند، در اين مورد اينچنين عنوان مي كند: ما اثبات كرده ايم كه با استفاده از دستگاه هاي جديد مي توانيم نور مادون قرمز ستاره هاي نزديك را سد كنيم كه اين امر به ما اين امكان را مي دهد كه لايه هاي اجرام اطراف ستاره ها را بررسي كنيم .
تركيب تمام اطلاعاتي كه پروژه هاي متعدد ناسا كه در امر شكار سياره ها فعاليت مي كنند، مي تواند تصوير روشني از ماهيت سياره هاي زمين مانند به محققان بدهد. اين اطلاعات مي توانند به محققان بگويند كه اين سياره ها چقدر بزرگ هستند، به ميزان كافي براي وجود حيات در آنها گرما هست و از همه مهمتر آيا در اتمسفر و سطح آنها فعاليت هاي شيميايي كه مربوط به حيات فعلي ما هست، وجود دارد يا نه.
مايكل دويرين، رئيس بخش برنامه ناوبري ناسا كه اين بخش هم در زمينه يافتن سياره ها فعاليت مي كند، در اين مورد اينچنين مي گويد: تا به امروز 2هزار و 500 سال است كه مردم در مورد اينكه آيا سياره اي ديگر همانند زمين در دنيا وجود دارد يا نه، صحبت مي كنند، اما فقط الان است كه ما با پيشبرد فن آوري هاي نوين مي توانيم براي كشف چنين اجرامي اقدام كنيم .
تا به حال دانشمندان در سراسر دنيا 150 سياره كه به دور ديگر ستاره ها مدارگردي مي كنند، پيدا كرده اند. اكثر آنها بسيار بزرگ و تقريبا هم اندازه مشتري هستند و هيچ كدام از آنها به اندازه زمين نيستند. باور عموم دانشمندان بر اين است كه تنها سياره هايي خارج از منظومه شمسي مي توانند داراي حيات باشند كه گرما، چگالي و اتمسفري همانند زمين داشته باشند كه اين شرايط در اجرامي پديد خواهد آمد كه هم اندازه زمين باشند.

پيشخوان
002712.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز خبر و عكس اول خود را به درخواست دولت عربستان سعودي از گروه هاي سياسي عراق براي انجام مذاكرات، جهت حل اختلافات داخلي اختصاص داده است. دولت عربستان سعودي انجام مذاكرات ميان گروه هاي عراقي تحت نظارت اتحاديه عرب را خواستار شده است. سعود الفيصل وزير امورخارجه عربستان در جلسه هيات دولت اين كشور، هدف از اين مذاكرات را حل اختلافات بر سر قانون اساسي عراق و حفظ وحدت ملي در اين كشور عنوان كرد.
002760.jpg
مسكوتايمز
روزنامه مسكوتايمز از انتقال بقاياي ژنرال آنتون دنيكين فرمانده ارتش سفيد (ضدبلشويكي) روسيه به مسكو خبر داده است. ژنرال دنيكين 85 سال پيش به آمريكا رفت و تا آخر عمر در نيويورك زيست. اين اقدام نمادين از سوي دولت روسيه، نشان از تمايلات ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه جهت زنده كردن تاريخ زمان امپراتوري و زنده كردن اقتدار گذشته روسيه دارد.
002751.jpg
مانيلاتايمز
روزنامه مانيلاتايمز موضوع انفجارهاي بالي و نگراني هاي دولت فيليپين از وقوع انفجار در اين كشور را براي عنوان خبر اول خود برگزيده است.برپايه اين گزارش، پليس فيليپين پس از انفجارهاي بالي، تدابير گسترده امنيتي را در مانيل و ساير شهرهاي اين كشور اتخاذ كرده است. از سوي ديگر پليس اندونزي در جست وجوي هويت سه مظنوني است كه با انفجارهاي انتحاري، دست كم 19 نفر را در روز شنبه در جزيره بالي كشتند.
002748.jpg
لاخورنادا
روزنامه لاخورنادا چاپ مكزيك كه غالبا اخبار سياسي را پوشش مي دهد، اين بار به چاپ خبري درباره قهرماني تيم ملي زير 17 سال مكزيك در جام جهاني نوجوانان پرو اقدام كرده است. تيم ملي نوجوان مكزيك در ديدار نهايي اين مسابقات كه در استاديوم ملي شهر ليما برگزار شد، با نتيجه خيره كننده سه بر صفر نوجوانان برزيل را شكست داد و جام جهاني اين دوره از رقابت هاي نوجوانان را از آن خود كرد.

بافرزانگان
دكتر عبدالكريم قريب گركاني پدر علم زمين شناسي ايران
متولد 1291 هـ .ش در تهران؛ وي پدر علم زمين شناسي ايران است.
در سال 1327 در رشته علوم طبيعي فارغ التحصيل و در سال 1333 دانشيار دانشسراي عالي شد. در سال 1348 با رتبه 10 استادي و 38 سال سابقه كار بازنشسته شد. در سال 1350 تا 1349، مدرسه عالي علوم اراك را تاسيس كرد و چندين سال مسئوليت آن را بر عهده داشت. وي در حال حاضر مشاور سازمان انرژي اتمي و رئيس كميته غارشناسي ايران است. از وي تاكنون 30 كتاب، تاليف و مقاله علمي به چاپ رسيده است.
استاد عباس سحاب پدر علم جغرافي ايران
در سال 1350 در خيابان شاه آن زمان تهران، نوجواني دبيرستاني جمله اي از چند جهانگرد فرانسوي شنيد كه مسير اصلي زندگي آينده وي را تعيين كرد. جهانگردان فرانسوي از بابت اين مسئله كه كشوري به بزرگي ايران هنوز يك نقشه راهنما براي پايتختش ندارد، ايران و مردمانش را مورد سرزنش و تحقير قرار داده بودند و او كه حس ميهن دوستي قوي داشت، پاسخي به اين تحقير نداشته و اين مسئله سبب جريحه دار شدن غرور وي شده بود. پسرك تحت تاثير اين برخورد و با توجه به زمينه علاقه مندي اش به جغرافيا، تصميم بزرگي را گرفت. او قصد داشت نخستين نقشه توريستي تهران را تهيه كند. اين كار براي جواني به سن و سال وي امري بسيار دشوار و غير ممكن به نظر مي آمد، اما عباس سحاب با تلاش بي وقفه و عزم راسخش مي خواست خلاف اين مسئله را ثابت كند.
كار را با 27ريال كه تمام دارايي او بود آغاز كرد. با اين دارايي يك شيشه مركب چين و يكي، دو متر كاغذ كالك و چند قلم هاشور خريده و به كمك وسايل مختصري كه در خانه داشت، كارش را شروع كرد. روزها و شب ها از پي هم مي آمدند و او سرسختانه مي كوشيد. دشواري هاي راه نمي توانست به عزم آهنين و اراده قوي وي فايق آيد و سرانجام بعد از شش ماه توانست به آرزويش جامه عمل بپوشاند.
عباس سحاب با شش ماه تلاش بي وقفه و شبانه روزي خود، نخستين نقشه توريستي شهر تهران را تهيه كرد و در اين مدت شالوده و اساس موسسه جغرافيايي سحاب را در اتاق 20 متري واقع در زيرزمين خانه اي بنيان گذاشت كه امروزه پس از گذشت 50 سال به معتبرترين موسسه خصوصي جغرافيايي كشور و يكي از معتبرترين موسسات جغرافيايي جهان تبديل شده و نام وي نيز به عنوان پدر جغرافيا در ايران به ثبت رسيده است.
استاد عباس سحاب در سوم دي ماه سال 1300 در روستاي فم شهر تفرش ديده به جهان گشود. وي تنها فرزند ذكور شادروان استاد ابوالقاسم سحاب بود. استاد ابوالقاسم از دانشمندان و فضلاي آن منطقه در زمان خود بود كه عمري را در خدمت فرهنگ و آموزش كشور گذراند و آثار باارزشي را در زمينه هاي تاريخ و فرهنگ اسلامي، جغرافيا و علوم ديني از خود بر جاي گذارد.
آثار معلوم و به جا مانده ايشان از 70 جلد تجاوز مي كند كه حدود 35 جلد آن به چاپ رسيده است. علاوه بر اين، چندين رساله در علوم و ادبيات و تاريخ دين و تفسير قرآن از او بر جاي مانده است كه اكنون به صورت مجموعه بسيار نفيسي در اتاق موزه مانند در موسسه سحاب نگهداري مي شود.
بنا به گفته اعضاي خانواده، استاد ابوالقاسم در هنگام تولد فرزندش عباس، در زمستان سال 1300، رئيس معارف ولايت ثلاث (ملاير، نهاوند، تويسركان) و مقيم نهاوند بود و در شرايط دشواري خود را از نهاوند به روستاي فم رسانيد تا فرزند پسري را كه خداوند بعد از 9 دختر به او عطا كرده بود و آرزو داشت از وي شخصيت بزرگي بسازد، از نزديك ببيند.
سحاب ابتدا نقشه ها را به دو زبان تهيه مي كرد، اما ماه ها كارش را به زبان هاي فارسي، انگليسي، عربي و حتي ژاپني توسعه داد. يكي ديگر از نوآوري ها و در حقيقت ماجراجويي هاي سحاب، ساخت كره جغرافيايي در ايران است كه خود ماجرايي جالب دارد؛ سحاب كه در سفر به اروپا كره جغرافيايي را به چشم مي بيند، عزم خود را جزم مي كند كه اين كار را براي نخستين بار در ايران انجام دهد. استاد در اين باره مي گويد:
در سال 1344 خورشيدي با يك موسسه خارجي مكاتبه كردم و قصدم را در مورد تهيه كره به آنها بيان كردم. آنها گفتند كه اگر شما كره را تهيه كنيد ما آن را براي شما آماده مي كنيم. اين كار را كردم و آنها نيز در نهايت هزار نسخه از آن را درست كردند.
اما من به مشكل بزرگي برخوردم، زيرا پول پيش پرداخت كره ها را نداشتم. براي رفع مشكل مسئله را با يكي از دوستانم كه رئيس بانك ملي ايران در ميدان ژاله سابق بود، مطرح كردم و اوگفت: خانه ات را گرو بگذار تا بانك پول لازم را برايت مهيا كند و من موفق شدم با گرو گذاشتن سند خانه، پول لازم را تهيه كنم و براي نخستين بار در ايران، كره جغرافيايي را به علاقه مندان علم جغرافيا عرضه كنم .
استاد، نخستين نمايشگاه جغرافيايي آثار خود را در سال 1339 در دانشسراي تهران برپا كرد و از آن تاريخ به بعد، وي نه تنها در تمام نمايشگاه هاي مهم كشور مشاركت جدي داشته،  بلكه بارها به صورت مستقل در دانشگاه ها و مراكز فرهنگي كشور در شهرهاي مختلف به شناسايي علم جغرافيا پرداخته و در جذب جوانان بسياري به اين رشته موفق بوده است.
براستي 75 سال زندگي عباس سحاب همچون غزل دلنشيني است كه مفاهيم تلاش، عشق و فداكاري را به آدمي الهام مي بخشد.
در خطوط چهره عباس سحاب مانند همه مردان بزرگ، ردپاي عشقي عجيب به كارش به چشم مي خورد. او انسان خوشبختي است زيرا راه زندگي اش را عاشقانه گزيده، عاشقانه پيموده و عاشقانه آن را ادامه مي دهد.
منبع: كتاب اراده هاي پولادين معاصر ايران

|  آرمانشهر  |   ايرانشهر  |   تهرانشهر  |   خبرسازان   |   دخل و خرج  |   در شهر  |
|  علمي  |   شهر آرا  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |