چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۷ - Oct 5, 2005
دعاي روز اول ماه مبارك رمضان
اَللّهُمَّ اجعَل صِيامي فيهِ صِيامَ الصّائِمينَ وَ قِيامي فيهِ قِيامَ القائِمينَ وَ نَبِهني فيهِ عَن نَومَهِ الغافِلينَ وَهَب لي جُرمي فيهِ يا اِلهَ العالَمينَ وَاعفُ عَنّي يا عافِيًا عَنِ المُجرِمينَ.
كدام فرصت دوستي از اين مغتنم تر؟
خداوند متعال خطاب به حضرت موسي عليه السلام فرمود:اگر آن بندگان من كه از من گريخته اند و روي گردانده اند و با من قهر كرده اند بدانند چقدر منتظر آنها هستم و مشتاق توبه آنهايم از شوق من مي ميرند و بند بند وجودشان از محبت من جدا مي شود.
***
هركه باشيم و هركجا ... در اين زندگي آشفته آنقدر گرفتار دنيا و غفلت ها هستيم كه بي صبرانه چشم به راه رسيدن ماه مبارك رمضان باشيم. «رمضان، بهشت خداوند در جهنم دنياي مادي است» . اين ماه بهترين فرصت براي دوستي و آشتي و مهرباني با خداوند و پيام هاي محبت آميز و مهرجويانه اوست. لطف و رحمت خداوند براي همگان آغوش مي گشايد. هركه باشيم و هركجا... مسلمان، مسيحي، كليمي، زرتشتي... همين كه انسان باشيم مخاطب اين گفتار مهرآميز خداونديم: «بندگان من بشتابيد. ماه ميهماني فرارسيده است. بر سر سفره من بنشينيد و در سايه لطف من آرام و قرار يابيد.» اين فرصت دوستي را قدر بدانيم.
امروز با حافظ
اي بسا خرقه كه مستوجب آتش باشد
نقد صوفي نه همه صافي بي غش باشد
تا سيه روي شود هركه در او غش باشد
خوش بود گر محك تجربه آيد به ميان
برگزيدگان ششمين دوره مهرگان ادبي معرفي شدند
گروه ادب و هنر: برگزيدگان ششمين دوره رمان برتر و نخستين دوره داستانهاي كوتاه مهرگان عصر روز گذشته در محل پكا و با حضور جمعي از نخبگان ادبيات و هنر و ناشران شناخته شده معرفي شدند.
به گزارش همشهري هيأت داوران اين دوره كه مركب بودند از فتح الله بي نياز، صفدر تقي زاده، مژده دقيقي، عنايت سميعي و حسن ميرعابديني در بخش رمان ضمن تحسين رمان كيميا خاتون اثر سعيده قدس (نشر چشمه) به دليل برخورد جسارت آميز با تاريخ و آثار ادبي گذشته با اكثريت آراء و به صورت مشترك دو رمان «آبي تر از گناه» اثر محمد حسيني (نشر ققنوس) و «ماهي ها در شب مي خوابند» نوشته سودابه اشرفي (انتشارات مرواريد) را شايسته دريافت جايزه مهرگان ادب براي نگارش بهترين رمان دانست.
هيأت داوران در توضيح دليل انتخاب اين دو اثر، رمان «آبي تر از گناه» را به سبب حركت و چرخش دوراني روايت، شخصيت پردازي متناسب، درهم آميزي راوي اغفال گر و عناصر فراداستان، و بازنمايي روان پريشي در قالب متني با لايه هاي متفاوت و رمان «ماهي ها در شب مي خوابند» را به دليل كاربرد بجا و منطقي تكنيكهاي متنوع، از جمله جريان سيال ذهن در ساختاري ساده، در عين حال چندلايه، ايجاز به دور از حذف براي انتقال معني، ادغام هيجانات سياسي با بازتابهاي عاشقانه و انتخاب درونمايه اي قابل تأمل از زندگي امروز و موقعيت زن در جامعه شايسته جايزه بهترين رمان دانستند.
در بخش داستان كوتاه نيز هيأت داوران سه مجموعه داستان «انجيرهاي سرخ مزار» اثر حسين محمدي، «سپيدرود زير سي و سه پل» اثر كيهان خانجاني و «پايان درخت سيب» نوشته نوشين سالاري را شايسته تحسين دانسته و جايزه مهرگان بهترين داستان كوتاه را مشتركاً به دو اثر «بگذريم» نوشته بهناز علي پور گسكري و «هتل ماركوپولو» نوشته خسرو دوامي اهداء كرد.
همچنين در بخش ادبيات كودك و نوجوان هيأت داوران اين بخش ضمن ابراز تأسف از كم كاري نويسندگان صاحب نام، رشد چشمگير آثار فانتزي نسبت به آثار واقع گرا و ناويراستگي آثار منتشر شده و كمبود و نبود ويراستاران حرفه اي، از ميان رمانهاي راه يافته به بخش نهايي رمان نوجوان مهرگان، با عنوانهاي «كاخ اژدها» و «راز كوه پرنده» از مجموعه «پارسيان و من» تأليف آرمان آرين، رمان «راز كوه پرنده» را به عنوان رمان برتر سال بخش نوجوان مهرگان معرفي كرد. هيأت داوران اين بخش عبارت بودند از شهرام اقبال زاده، فروغ جمالي، مرتضي خسرونژاد، شهره كائدي و مسعود ناصري.

نبض زمان در عكس هاي حسن سربخشيان
گروه ادب و هنر: نبض زمان، كتاب عكس هاي حسن سربخشيان است كه به دو زبان انگليسي و فارسي منتشر شده است.
اين كتاب تنها دربرگيرنده عكس هاي اين عكاس نيست بلكه گزارش و يادداشت هاي روزانه هشت ساله سربخشيان است كه با ورق زدن آن مهمترين وقايع تاريخ معاصر را از زاويه ديد اين عكاس مي بينيم. هر يك از عكس هاي اين كتاب تصوير بخشي از تاريخ است.
روايت تاريخي اين مجموعه كه در كل ۱۱۸ قطعه عكس را شامل مي شود، از سال ۱۳۷۶ آغاز مي شود و در سال ۱۳۸۴ كه سال چاپ كتاب است، به پايان مي رسد. آنچه كه كتاب نبض زمان را از روند تاريخ مصرف دار خارج كرده، جذابيت عكس هاست. برخي عكس هاي موجود در اين كتاب گويي انحصار ديدن اين لحظه را فقط و فقط محدود به اين عكاس مي كند. عكس هايي كه سربخشيان از سيد محمد خاتمي در حالت هاي عجيب و ديدني گرفته، از شناخته شده ترين عكس هاي سربخشيان است.كتاب نبض زمان ۳۰ صفحه متن فارسي و شش صفحه متن انگليسي دارد و مقالاتي از سيد فريد قاسمي، يونس شكرخواه، كامران جبرئيلي، جيم ميور و .. در ابتداي كتاب آمده است.
فروش اينرنتي اين كتاب از طريق سايت اينترنتي www.hasanpix.com نيز آغاز شده است.

وزير فرهنگ و ارشاد در مراسم اختتاميه جشنواره كودك عنوان كرد:
به دنبال سينمايي با مفاهيم معنوي براي كودكان باشيم
حسين صفار هرندي گفت: براي كودكان بايد به دنبال سينمايي با مفاهيم اخلاقي معنوي و تاريخي باشيم.
به گزارش فارس از اصفهان ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم اختتاميه بيستمين جشنواره بين المللي كودك و نوجوانان اصفهان گفت: آنگونه كه شايسته است بايد در حق سينماي كودك گام برداريم و اين گام ها بايد مطابق با خواست و نياز كودكان باشد.
وي افزود: شايد گمان ما اين است كه سينماي جدي و متفكرانه براي كودكان مناسب نيست، انتخاب كودكان و درايت آنان مي تواند به هنرمندان اين عرصه در انتخاب مضامين ياري رساند و مي بايست در ساخت آثار سينمايي و نظارت كودكان احترام قائل شويم.
صفار هرندي سپس با اشاره با انتقادات برخي از مطبوعات به ركود سينمايي كودك اشاره كرد و گفت: در برخي مطبوعات مطالبي درباره ركود سينماي كودك مطرح شده بود و اين نوعي بي مهري به سينماي كودك و نوجوان است و نشان مي دهد كه ما به جاي رفع نواقص به دنبال اظهار گلايه از يكديگر هستيم.
وزير ارشاد در پايان خاطر نشان ساخت: به جاي گلايه بايد از زحمتكشان عرصه سينماي كودك از ديروز تا امروز تقدير كنيم و زحماتشان را پاس بداريم و اميدوارم آنگونه كه شايسته است در حق اين سينما گام برداريم.

نوبرانه اي براي تمام فصول
چقدر سريع مي روند؛ حتي ديگر افكارم هم به گردشان نمي رسد؛ و عجب به تاراج مي برند فرصت هايمان را! باز قالمان گذاشتند!
عقربه ها را مي گويم، آنها را كه خود ساختيم براي سنجش فرصت هايمان! تا شايد اندازه بگيريم فاصله مان را با آخرين زمان؛ اما هرگز موفق نشديم! كه مي داند آخرين فرصت كي و كجاست؟ تقويم قطور فروردين ماه امروز به نيم رسيد؛ بعضي ورقه هايش را بيهوده سياه كرديم و برخي را سفيد نموديم؛ پيدا كنيد چند برگش را مفيد مصرف كرده ايم؟ ساده است؟! اما خيلي ها از حلش عاجز ماندند. و باز مي پرسم چرا با وجود اين همه تكرار باز هم اشتباه مي كنيم؟!
فصل عبادت فرارسيد؛ ماه رمضان؛ ماه ضيافت الهي. هرچند هر روز ؛ روز عبادت و هر ماه؛ ماه ضيافت است؛ اما اين روزها را صفايي ديگر است! بياييد تا به فصل تماشاي زندگيمان نرسيده ايم، فرصت هايمان را دريابيم كه اگر عمري باشد حتماً به اين فصل خواهيم رسيد.
خداوندا: به نيايش پناه مي آورم از دست تكرارهاي زندگي كه نيايش تكرار نيست، استمرار است، عادت نيست؛ خوي متعبداست با معبود، وظيفه است براي تحول و تحولي است كه در تعهد شكل مي گيرد و تعهدي است كه بر آن نام زندگي  مي نهيم.
عبادت و اعتقاد رنگ زندگيست؛ رنگي كه به آن معنا مي بخشد. و عطر زندگي؛ عطر باران است بر خاك؛ عطر عبادت؛ عطر مهر بر جانماز و بر دل مي نشيند چون خالص است. چون ساده است مثل عبادت كودكي به تكليف نرسيده كه در آخرين رديف نماز جماعت به هواي عبادت به تقليد قنوت مي كند.كه مي داند قنوت كدامين از ما به درگاهش شايسته تر است.
كه اوست حقيقت مطلب و نيايشش نيازمند حقيقت.
كه بسياريم قيام كنندگان نماز شب كه بهره مان از ايستادن فقط بيداري است و نصيبمان از روزه داري فقط عطش و تشنگي!
بخشش از روي اعتقاد زيباست! به دور از منت و ترحم؛ و بي تعارف مي پذيرند آن را؛ حتي غني ترين افراد! و ماه رمضان آكنده از اين بخشش هاست. بخششي در راه او و براي آرامش دل! و بي نياز از برانگيختن حس ترحم.
علي جان: ماه رمضان گوئي بوي از عبادت تو گرفت؛ هنگام رستگاريت! كه اينچنين عزيز گشت. و غم تنهايي ات تو را مونس همه تنهايان و دل شكستگان ساخت. قلب هاي خسته ما را درياب كه خوب مي دانم كه آنقدر بزرگواري كه گناهكارترين گناهكاران را هم در تعبد و نياز تنها نمي گذاري.
آرين دخت فرنادپور

اركستر ملل و بروز قابليتهاي نسل تازه موسيقدانان ايراني
گروه ادب و هنر: اجراي اركستر موسيقي ملل به رهبري پيمان سلطاني در تالار وحدت توانايي ها و قابليتهاي نسل تازه موسيقدانهاي ايراني را نشان داد.
به گزارش همشهري؛ در اين اجراي ۸۰ نفره كه ۱۰ و ۱۱ مهر در تالار وحدت به روي صحنه رفت؛ تركيبي تازه از سازبندي و اركستراسيون با حضور نزديك به ۳۰ ساز ايراني و ۵۰ ساز فرنگي و نيز سازهايي از ملل مختلف به نمايش گذاشته شد.
تنظيم قطعات اين اركستر را سياوش بيضايي، آهنگساز و مدرس دانشگاه انجام داد كه در آن توانست برخي از قابليتهاي سازهاي ايراني را در برابر سازهاي خارجي ارتقاء داده و جايگاه تازه اي براي اين سازها و اركسترهاي حجيم تعريف كند.حضور بهمن رجبي چهره نامي ضرب ايران و همراهي وي با تمبك در قطعه معروف موسيقي كوچك شبانه موتسارت از به كارگيري صحيح و موزون اين ساز در بافت موسيقايي اين قطعه معروف خبر مي داد.همچنين اجراي كيوان ساكت با اركستر و نيز نواختن دو اثر از ساخته هاي وي و آواز شنيدني سالار عقيلي در ماهور چفت و بستي منطقي با ساختار اركستر يافته بود.اجراي نخستين سرود ملي ايران و نيز اجراي تصنيف به ياد ماندني مرغ سحر، هر دو با تنظيم هاي تازه، نشان داد كه قابليتهاي موسيقي ايراني با نگاههاي متفاوت و علمي چگونه مي تواند بازشناسي و ارائه شود.
اركستر ملل كه براي اين اجرا دو ماه و با نوازندگان جوان تمرين كرده است، نشان داد كه با پشتكار و درك درست از موسيقي و تنظيمهاي شنيدني و علمي مي توان گوي سبقت را از بسياري از اركسترهاي نام و نشان دار ربود.

هندوستان ميزبان همايش طبيعت در هنر شرق
همايش طبيعت در هنر شرق در هندوستان برگزار مي شود.به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در استقبال از همايش بين المللي طبيعت در هنر شرق ۱۴ مهر ماه همايشي يك روزه در موزه ملي دهلي برگزار خواهد شد. در اين همايش كه با همكاري رايزني فرهنگي ايران در هند برگزار مي شود، نوشين دخت نفيسي با عنوان تحول طبيعت پردازي در مجالس، نسخه هاي خطي فارسي مهرداد احمديان درباره طبيعت در نقاشي هاي معاصر ايران، نصرالله تسليمي پيرامون درك زمان و مكان در نقاشي ايراني و حسن بلخاري با عنوان حضور لوتوس در حكمت هنر ايران و هند سخنراني خواهند كرد.

۲۰ روز تا پايان مهلت ثبت نام داوطلبان عضويت
در هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران
گروه ادب و هنر: داوطلبان عضويت در هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تا دوم مهر فرصت دارند كه نام خود  را در فهرست نامزدهاي اين دوره از انتخاب قرار دهند.به گزارش همشهري: انتخابات هيات مديره اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران قرار است اواسط آبان برگزار شود.
براساس آيين نامه اجرايي انتخابات اتحاديه هاي صنفي شرايط داوطلبان به شرح زير است:
تابعيت و متعهدبودن به نظام جمهوري اسلامي ايران، ارائه گواهي عدم سوءپيشينه، نداشتن سابقه ورشكستگي به تقصير يا تقلب، عدم وابستگي به رژيم گذشته، احزاب، سازمان هاي و گروه هاي مخالف نظام جمهوري اسلامي، عدم اعتياد به موادمخدر و عدم اشتهار به فساد اخلاقي، داشتن مدرك تحصيلي ديپلم يا معادل آن براي داوطلبان جديد و دارابودن مدرك تحصيلي پايان دوره راهنمايي براي افرادي كه سابقه عضويت در هيات مديره اتحاديه را دارا هستند، حداكثر سن داوطلب در زمان ثبت نام نبايد بيش از ۶۵ سال تمام باشد و ارائه پروانه كسب معتبر.

برگي از تاريخ
ورود امام به پاريس
سيزده سال پس از ورود حضرت امام خميني(ره) به عراق و اقامت در نجف اشرف، به دنبال فشارهاي دولت بعثي اين كشور براي محدود كردن فعاليت هاي سياسي ايشان، حضرت امام خميني(ره)، با چند تن از نزديكان، صبح روز ۱۲ مهر ۱۳۵۷ ش به سوي كشور كويت مهاجرت كرد. ولي دولت اين كشور از ورود ايشان، با وجود داشتن ويزا، جلوگيري نمود. ازاين رو، ساعاتي را در مرز ماندند. در ساعات پاياني اين روز، مأموران مرزي عراق به امام اطلاع دادند كه بازگشتشان به نجف بلامانع است. اما امام از بازگشت به نجف خودداري كردند و شب را در بصره گذرانده، تصميم گرفتند به پاريس بروند. عراقي ها نيز موافقت خود را اعلام كردند. عصر روز سيزدهم مهر ،۵۷ امام و همراهان به بغداد منتقل شده و روز بعد، اين مهاجر بزرگ با كاروان كوچك همراهش، براي خدا، به سوي خدا و در راه خدا، هجرتي تاريخي و سرنوشت ساز را آغاز نمود و معظم له در محله «نوفل لوشاتو» در حومه پاريس اقامت گزيد. در مدت اقامت چهارماهه امام در پاريس، نوفل لوشاتو، به مهم ترين مركز خبري جهان تبديل شده بود. حضرت امام تا چند روز پيش از پيروزي انقلاب اسلامي ايران در همين مكان به سر برده و ملت مسلمان ايران را در سرنگوني رژيم شاهنشاهي، رهبري مي نمودند.

كوتاه از هفت هنر
دومين جشنواره هنري قرآن برگزار مي شود
دومين جشنواره هنري قرآن از شانزدهم مهرماه تا دوازدهم آبان ماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود.به گزارش فارس، كنفرانس خبري دومين جشنواره هنري قرآن با حضور سيد محمد فدوي، رئيس فرهنگسراي نياوران و حبيب الله صادقي دبير دومين جشنواره هنري قرآن، صبح ديروز سه شنبه ۱۲ مهرماه در فرهنگسراي نياوران برگزار شد. وي با اشاره به جشنواره هنري قرآن كه از تاريخ شانزدهم مهرماه تا دوازدهم آبان ماه در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود، گفت:   مراسم افتتاحيه اين جشنواره، اولين جمعه ماه رمضان مصادف با پانزدهم مهرماه، با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و ۳۵۰ هنرمند در زمينه هنرهاي تجسمي، نمايشي، و موسيقي با مراسم افطار برگزار خواهد شد.
حدس و گمانها درباره برندگان نوبل
سايت كتاب: امسال همچون سال هاي گذشته حدس و گمان هايي درباره برندگان احتمالي اين جايزه معتبر زده مي شود. «علي احمد سعيد» معروف به «آدونيس» شاعر اهل سوريه يكي از شخصيت هاي ادبي است كه نام او براي بردن جايزه نوبل در خيلي جاها شنيده مي شود. «كو ئون» شاعر كره اي، جويس كرول اوتس نويسنده آمريكايي، ميلان كوندرا نويسنده اهل چك و توماس ترنسترومر شاعر سوئدي از ديگر برندگان احتمالي هستند.نويسندگان مطرحي چون فيليپ راث آمريكايي و ماريو بارگاس يوساي پرويي از نامزدهاي هميشگي نوبل ادبي هستند كه هنوز نتوانسته اند برنده اين جايزه شوند. اروپايي ها در ده سال گذشته ۹ بار برنده اين جايزه شده اند و به همين دليل كارشناسان احتمال مي دهند كه آكادمي سوئد امسال در خارج از اروپا به دنبال برنده باشد.
نمايش فيلم هاي «خيلي دور خيلي نزديك» و «بيد مجنون» در سينما چهار
مديرگروه ادب و هنر شبكه چهار سيما، از «بيد مجنون» و «خيلي دور، خيلي نزديك» به عنوان فيلم هايي يادكرد كه در آينده اي نزديك از برنامه سينما چهار پخش مي شوند.به گفته مدير گروه ادب و هنر شبكه چهار سيما به ايسنا، هدف برنامه سينما چهار متفاوت تر از «سينما يك» است. براي ما بعد هنري آثاري كه پخش مي شوند مطرح است. مخاطبان ما از سينما يك خاص تر هستند. رسالت ما اين است كه فيلمسازاني كه چندان در كشور ما شناخته شده نيستند را معرفي كنيم.به گفته وي، سري هفتم برنامه «سينما چهار» با فيلم «گذري به هند» ساخته ديويد لين آغاز مي شود.دارايي خاطرنشان كرد: درسري هفتم به سمت فيلم هايي خواهيم رفت كه جوايزي را در جشنواره هايي چون كن، برلين و ونيز و... از آن خود كرده اند.همچنين سعي خواهيم كرد در سري جديد نقدهاي بهتري را با حضور منتقدان سينمايي حول فيلم ها برگزار كنيم.
ترجمه تازه اي از كارور در راه است
مجموعه داستان «وقتي از عشق حرف مي زنيم» ، نوشته ريموند كارور با ترجمه مشترك پريسا سلمان زاده و زيباگنجي به زودي از سوي انتشارات مرواريد، منتشر خواهد شد.كتاب يادشده، مجموعه ۱۶ داستان كوتاه از اين نويسنده معاصر آمريكايي است كه در سالهاي پاياني زندگي او، به رشته تحرير درآمده است.كارور در اين مجموعه داستان كه از نظر مضموني اشتراكات زيادي با هم دارد، به ادامه مسيري كه در روايت آغاز كرده بود، مي پردازد و در اين داستان ها از كمترين كلمات براي انتقال بيشترين مفهوم استفاده مي كند.
«فتح نامه» در تالار سنگلج
نمايش «فتح نامه» به كارگرداني علي اكبر باقري ارومي - منتقد و دانش آموخته كارگرداني تئاتر - از بيستم مهرماه در تالار سنگلج روي صحنه مي رود.به گزارش فارس، اين نمايش به دليل شكل مذهبي حاكم بر آن در ماه مبارك رمضان همه روزه به جز شنبه ها اجرا خواهد شد.گفتني است كه تا پايان هفته جاري (۱۵ مهرماه) در تالار سنگلج تصوير يك زندگي عاشقانه كار عبدالحي شماسي همچنان روي صحنه خواهد بود.
سي مسجد، سي افطار در شبكه خبري
گروه علمي  فرهنگي شبكه خبر، ويژه برنامه هاي سي مسجد، سي افطار و با جلوه هاي نور را در ماه رمضان پخش مي كند.به گزارش ايسنا، سي مسجد، سي افطار هر شب ۸ دقيقه قبل از اذان مغرب شروع مي شود و به مدت ۳۰ دقيقه ادامه مي يابد.گزارش از مساجد تهران كه در آن نماز اول وقت برگزار مي شود، مصاحبه با امام جماعت و روزه داران حاضر در مسجد درباره مناسبت هاي ماه رمضان و معرفي فعاليت هاي فرهنگي، تفريحي بخش هاي مختلف اين برنامه را تشكيل مي دهد.
ترجمه دو رمان از سوي قاسم صنعوي
قاسم صنعوي؛ مترجم صاحب نام و پيشكسوت به زودي ترجمه رمانهاي «اناجيل من» نوشته «اريك امانوئل اشميت» و آفتاب خانواده اسكورتا به قلم سوران گوده را روانه بازار كتاب خواهد كرد.به گزارش مهر موضوع اناجيل من مانند ديگر آثار اين نويسنده ميانسال فرانسوي، طرح موضوعات عرفاني در قالب اثري داستاني است و البته اين عرفان ادبي در كنار پرداخت موضوعات معنوي در بستري اجتماعي شكل مي گيرد.اشميت در اين كتاب، همانند «ابراهيم آقا و گلهاي قرآن» ، به بررسي مسائل و موضوعات معنوي در رابطه فرهنگ ها و اقوام مختلف با هم مي پردازد.به گزارش مهر، تاكنون براساس يكي از داستانهاي سه گانه اين نويسنده فيلمي با بازي عمر شريف بر پرده سينماها نقش بسته است. سروش حبيبي، اولين مترجمي كه اين نويسنده را به خوانندگان فارسي زبان معرفي كرد نيز قصد دارد به زودي كتاب «فرزند نوح» وي را به فارسي برگرداند.«اناجيل من» را نشر ثالث انتشار مي دهد.
«خواب تلخ» تنها فيلم ايراني جشنواره «زاگرب»
«خواب تلخ» ، ساخته محسن امير يوسفي به بخش مسابقه جشنواره زاگرب كرواسي راه يافت.به گزارش ايسنا: «خواب تلخ» به عنوان تنها فيلم ايراني دراين جشنواره حضوردارد، اين فيلم پيش از اين در جشنواره هاي آلاسكا، شيلي، هنر و رسانه لندن و الكساندراي يونان پذيرفته شده بود. با نمايش خواب تلخ در اين جشنواره ها تعداد حضور بين المللي اين فيلم از مرز ۴۰ جشنواره گذشت.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
بلند مي شوم!؟
دوباره زمين خوردم. بايد بلند شوم. بعد از تو ديگر نمي  شود در اين چهار ديواري كهنه راه رفت. خاطرات تو، محكم به من تنه مي زنند!... دوباره زمين خوردم. بايد...
پرستو عوض زاده

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و ۵۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۸و ۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۰ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۳ دقيقه

گل و گياه
شقايق شرقي شرابه اي
003852.jpg
نام علمي: Papaver orientale Curlilocks'
خانواده: PAPAVERACEAE
گلهاي اين واريته داراي گلبرگهاي ريشه ريشه (شرابه اي) به رنگ قرمز نارنجي روشن با لكه اي سياه رنگ در مجاورت مركز گل مي باشند و در فصل تابستان ظاهر مي شوند. برگها سرنيزه اي پهن، دندانه دار و يا داراي بريدگيهاي عميق، سبزرنگ و خشن هستند.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك مرطوب ولي داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي ريشه در زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |