چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۷ - Oct 5, 2005
احمدي نژاد در جمع دانشجويان علوم انتظامي:
مصمميم با قاچاق مواد مخدر و كالا با قاطعيت برخورد كنيم
003915.jpg
003891.jpg
ايسنا: رئيس جمهور، نيروي انتظامي  را پاسداران عزت،
اقتدار و امنيت ملت ايران دانست.
دكتر محمود احمدي نژاد روز گذشته طي سخناني در مراسم جشن دانش آموختگان دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي  با بيان اين كه نيروي انتظامي  يك مجموعه  بي بديل و بي نظير است و ماموريت هاي گسترده، متنوع، متعدد و حساس دارد، اين ماموريت ها را از مرزداري و مرزباني تا مبارزه با قاچاق كالا و قاچاق مواد مخدر و برقراري امنيت در فضاي تردد و جاده ها و شهرها، ضابطه  قضايي و برقراري امنيت در سرتاسر سرزمين عزيز اسلامي  برشمرد.وي ادامه داد: امروز نيروي انتظامي  نقش يگانه اي را در تامين امنيت شهروندان ايفا مي كند و نماد امنيت شهرها، جاده ها، روستاها و مرزهاست.
گسترش نيروي انتظامي در سراسر كشور بزرگ اسلامي  وظايف آن را سنگين تر و آن را به سازماني موثر و پرمسؤوليت تبديل كرده است.
رئيس جمهور با بيان اين كه موفقيت نيروي انتظامي  رابطه  مستقيمي با همكاري و مشاركت مردم دارد، خاطرنشان كرد: مشاركت و همكاري مردم به ميزان اعتماد و احساس همبستگي آنها با نيروي انتظامي  مرتبط است.خوشبختانه امروز مردم نيروي انتظامي  را از خود مي دانند و به آن اعتماد دارند.
خدمت صادقانه، حمايت از مظلومان و ستمديدگان، مهرورزي با مردم و قاطعيت در مقابل متجاوزين به حقوق مردم ميزان اعتقاد به اين نيرو را افزايش مي دهد و موجب تقويت همبستگي و مشاركت مردم مي شود.
وي با تأكيد بر اين كه نيروي انتظامي  بايد محيط اجتماعي را براي اشرار و متجاوزين به حقوق مردم و قانون شكنان ناامن و حداكثر امنيت را براي بطن مردم فراهم كند، گفت: نيروي انتظامي  بايد حامي  و مأمن مردم باشد.وي گفت: شما بايد شهاب شب شكن عليه اشرار و متجاوزين و نسيم رحمت براي مردم باشيد.
مي دانيد كه مقوله  امنيت يك بعدي نيست. تشخيص آفت ها و آسيب ها در علت يابي ناامني ها و حركت درست نسبت به محيط اجتماعي و فرهنگي مي تواند نقش نيروي انتظامي  را واقعي تر و موثرتر كند.رئيس جمهور گفت: نيروي انتظامي  فقط نقش برخورد با جرائم را ندارد، جلوگيري از وقوع جرم و بروز حوادث ، مقدم بر برخورد است.
حضور فعال نيروي انتظامي در كاهش جرائم و حوادث و ناامني ها بسيار موثر و تعيين كننده است. متاسفانه ما در حوادث جاده اي با خسارات جبران ناپذيري مواجهيم.
حضور مستمر و فعال و راهنمايي شهروندان و تذكر و آموزش برخورد قانوني در مواقع ضروري در كاهش حوادث نقش اساسي دارد.
بدون ترديد قاچاق كالا و مواد مخدر هم به اقتصاد كشور و هم به بهترين سرمايه هاي كشور كه همانا نيروي انساني است، ضربات جبران ناپذيري وارد كرده و مي كند.ترديدي نيست كه دشمنان ملت ايران از پديده  قاچاق و توزيع مواد مخدر استقبال مي كنند.
همكاري مردم ايران با نيروي انتظامي و مشاركت همه  دستگاه ها بسيار موثر و نقش آفرين است. ما مصمم هستيم با پديده هاي قاچاق مواد مخدر و قاچاق كالا با قاطعيت برخورد كنيم.
وي با اشاره به اين كه نيروي انتظامي  فرهنگ آفرين است، ادامه داد: نحوه  برخورد با جرائم و حتي نحوه  ايستادن يك مامور بر سر تقاطع مي تواند به ارمغان آورنده  نظم ، انضباط و وجدان باشد، يا بالعكس.رئيس جمهور خطاب به نيروي هاي انتظامي با بيان اين كه رفتار شما در فرهنگ عمومي  بي بديل است گفت: اساس موفقيت نيروي انتظامي در برخورداري از نيروهاي كارآمد، مومن و آموزش ديده است.
رئيس جمهور در پايان سخنان خود به ارواح پاك شهداي نيروي انتظامي  درود فرستاد.
احمدي نژاد پيش از سخنراني خود با حضور بر مزار هشت شهيد گمنام مدفون در دانشگاه علوم انتظامي نسبت به مقام شامخ شهدا اداي احترام كرد و سپس از يگان هاي نمونه  حاضر در ميدان سان ديد.

سخنگوي وزارت امور خارجه خبر داد
اعلام آمادگي اروپا براي مذاكره با ايران
003894.jpg
مهر: سخنگوي وزارت امور خارجه از اعلام آمادگي چند كشور اروپايي براي شركت در مذاكرات با ايران و خروج از فضاي كنوني خبر داد.
حميدرضا آصفي در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در خصوص پيش شرط اروپا براي آغاز مذاكره مبني بر تعليق مجدد فعاليت هاي هسته اي گفت: مواضع ما نسبت به قطعنامه آژانس كاملا روشن است.طبيعي است ايران گفت وگو و مذاكره را با پيش شرط و تحت فشار نمي پذيرد.
اروپائيها اگر علاقه مند به مذاكره هستند نشان دهند و آن را آغاز كنند. اين خود اروپايي ها بودند كه در مذاكرات وقفه ايجاد كردند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه سطح روابط اقتصادي ايران و اروپا در حال حاضر چه مقدار است و آيا تغييري در آن حاصل شده است يا خير، اظهار داشت: همكاري اقتصادي ما با ساير كشورها تابع روابط سياسي است، اما در اين مورد با شتابزدگي نمي توان برخورد كرد.
آصفي افزود: اين موضوع در دستور كار دولت و در دست بررسي است كه سطح روابط چگونه تنظيم شود و چگونه رفتار كنيم كه حداكثر منافع براي جمهوري اسلامي ايران تامين شود.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص خواست روسيه در واكنش به تصميم ايران براي لغو اجراي پروتكل الحاقي مبني بر عدم اتخاذ چنين تصميمي گفت: پاسخ ما در بيانيه صراحتاً قيد شده است. اگر روسيه مي خواهد نقش فعال و موثري ايفا كند يا اگر طرح يا پيشنهاد مشخص و خاصي دارد بيان كند، آن را بررسي خواهيم كرد.
آصفي در پاسخ به سئوالي مبني بر طرح بحث ميانجيگري هند در مذاكرات هسته اي ايران در رسانه ها اظهار داشت: بحث ميانجيگري هند مطرح نيست؛ با كليه كشورها ازجمله هند همچنان باب مذاكره را باز گذاشته ايم و در حال مذاكره هستيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص سفر منوچهر متكي به كشورهاي حوزه خليج فارس، گفت: سفرهاي متكي به كشورهاي حوزه خليج فارس در چارچوب نگاه ما به منظور روابط مستحكم با اين كشورها صورت مي گيرد. دولت جديد مصمم به برقراري روابط مستحكم با كشورهاي منطقه بويژه حوزه خليج فارس است.
وي افزود: در اين سفر موضوعات زيادي براي گفت وگو داريم از جمله روابط دوجانبه، موضوع عراق، اوضاع فلسطين و سوء استفاده هاي رژيم صهيونيستي و ضرورت هوشياري كشورهاي مسلمان در مشروعيت ندادن به رژيم صهيونيستي، موضوعات منطقه اي و بين المللي به ويژه بحث فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران.
آصفي در خصوص اظهارات اخير وزير خارجه عربستان در مورد ايران و عراق گفت: اظهاراتي كه وزير خارجه عربستان كرده اند بر اساس واقع بيني نبوده است.
وي افزود: كشورهاي منطقه توجه داشته باشند كه بدون همدلي و همكاري نمي توان مسائل منطقه را حل كرد.
آصفي طرح موضوع پنهان كاري و توليد سلاح هسته اي در ايران توسط مقامات وزارت خارجه آمريكا در روزهاي اخير را نمونه اي از نيرنگ و فريب خود دولت آمريكا خواند و افزود: آمريكا به بهانه سلاح هسته اي به عراق حمله كرد اما ثابت شد كه هم دروغ گفتند و هم خجالت و شرم آن براي آمريكا ماند. اين اظهارات هم يك نمونه ديگر از نيرنگ و فريب آمريكاست.
وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران از ابتدا با شفافيت و خيلي روشن عمل كرد. تعداد ۱۲۰۰ نفر روز بازرسي كم نيست. آقاي البرادعي از همكاري هاي مثبت ايران ياد كردند. اظهارات مسئولان آمريكا براي انحراف افكار عمومي جهان است.
سخنگوي وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات دبير شوراي عالي امنيت ملي مبني بر به خطر انداختن منافع آمريكا در منطقه توسط ايران در صورت تهديد منافع كشورمان گفت: روشن است ما متناسب با هر فشاري رفتار خواهيم كرد.
اگر آمريكا فشار ديپلماتيك وارد كند ما نيز فشار ديپلماتيك وارد خواهيم كرد و طبيعي است كه با ضرورت صيانت از كشور متناسب با فشارها اقدام خواهد شد.
آصفي درخصوص طرح ايرادات به تيم مذاكره كننده توسط آيت الله هاشمي رفسنجاني گفت: صحبت ايشان اين بود كه با تدبير و منطق كار پيگيري شود. از ابتداي پرونده نيز همين موضوع مطرح بوده است. وظيفه همه ما حمايت از تيم است و بايد كمك كنيم اين تيم موفق شود.
سخنگوي وزارت خارجه در خصوص اظهارات معاون وزير خارجه آمريكا مبني بر درخواست خودداري كشورها از همكاري هسته اي با ايران اظهار داشت: به نظرم كشورهايي كه همكاري مي كنند بايد پاسخ بدهند ولي به هر حال اين موضوع هيچ مبناي حقوقي ندارد و در راستاي سياست هاي زياده خواهانه آمريكاست.
آصفي در خصوص دادخواست ايران به دادگاه ۱۵ اكتبر صدام و اينكه آيا اين دادگاه رسيدگي به جنايات جنگي جنگ تحميلي را در دستور كار دارد يا خير گفت: فكر نمي كنم در مرحله اول موضوع جنگ در دستور كار باشد.
دادخواست در مراحل نهايي است و هنوز وزارت خارجه چيزي دريافت نكرده است.

روز گذشته در مجلس تصويب شد
يك فوريت لايحه تشكيل صندوق هاي مهر
امام رضا(ع) تصويب شد
در حاشيه
* رئيس مجلس شوراي اسلامي در حاشيه بازديد از نمايشگاه دستاوردهاي نيروي انتظامي كه به مناسبت هفته نيروي نظامي در مجلس برگزار شده است. در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه در اين نمايشگاه واقعيتها و آسيبهاي اجتماعي مانند قاچاق دختران ايراني به خارج از كشور و سوءاستفاده از دختران ايراني در سفارتخانه ها در تهران وجود دارد كه مسئولان وقت آن را كتمان مي كردند آيا اين كتمان واقعيت به نفع ملت و مصالح ملي است يا خير گفت: كتمان واقعيت راه حل مشكلات نيست اما بين كتمان واقعيت و اظهار آن براي كساني كه به دانش آن احتياج ندارند متفاوت است .كتمان واقعيتها تنها براي جلوگيري از شيوع فحشاست.
* مهدي كوچك زاده نماينده تهران نسبت به ارجاع مردم توسط دستگاه هاي اجرايي به نمايندگان مجلس جهت دريافت توصيه نامه تذكر داد و گفت: بسياري از بانكها، واحدهاي صنعتي بخصوص ايران خودرو، دانشگاه آزاد اسلامي و برخي دستگاه هاي اجرايي ضمن قصور در انجام وظايف خود مكرر مردم را به دريافت توصيه نامه يا معرفي نامه به نمايندگان مجلس ارجاع مي دهند و آنها را سرگردان مي كنند. مشخص نيست اين دستگاه ها با چه هدفي مردم را به نمايندگان ارجاع مي دهند.
حداد عادل در پاسخ به اين تذكر افزود: اين تذكر گرفتاري بسياري از نمايندگان مجلس نيز هست و اين موضوع را در نخستين جلسه مشترك مجلس و دولت كه هفته آينده به دعوت دولت انجام مي شود تذكر خواهم داد.
وي تصريح كرد: وظيفه نمايندگان مجلس اين نوع سفارش نامه ها و توصيه نامه ها نيست نمايندگان را آزاد بگذاريد تا به كار اصلي خود كه نظارت و قانونگذاري است برسند.
* علي عسگري با استناد به ماده ۲۳ آئين نامه داخلي مجلس خواستار پيگيري حقوق بازنشستگان قبل از سال ۶۹ كه كمترين حقوق را دريافت مي كنند شد كه حداد عادل در پاسخ به تذكر وي افزود: مطلب شما حق و رسيدگي به بازنشستگان درست است و مجلس هم نسبت به آن حساس است و آن را پيگيري مي كنيم اما از نمايندگان مي خواهم ماده ۲۳ را موضوع نطق پيش از دستور خود يا تذكرات قرار ندهند.
* محمدرضا باهنر با ۲۶ رأي (رئيس)، محمدرضا فاكر با ۲۶ رأي (نايب رئيس اول) احمد توكلي با ۲۴ رأي (نايب رئيس دوم)، محمد رضا مير تاج الديني و ستار هدايت خواه هر يك با ۱۹ رأي و حسين نجابت با ۱۷ رأي (منشي) و محمد دهقان با ۱۷ رأي (كارپرداز) به عنوان اعضاي هيئت رئيسه شوراي مركز فراكسيون اكثريت مجلس انتخاب شدند.
گروه سياسي: در جلسه علني ديروز دولت اولين لوايح خود را كه دوفوريتي بود به مجلس ارائه كرد. لايحه اول تأمين يارانه واردات بنزين و خريد گندم از كشاورزان و ديگري لايحه تشكيل صندوق مهر امام رضا(ع) بود كه نمايندگان به يك فوريت آن رأي دادند.
به گزارش خبرنگار ما در هنگام بررسي لايحه دوفوريتي تأمين يارانه واردات بنزين توسط وزير بازرگاني اسماعيل جبارزاده نماينده تبريز طي يك تذكر آيين نامه اي عنوان لايحه مذكور را مغاير با آيين نامه دانست و گفت بايد مشخص شود كه اگر قرار است برنامه چهارم اصلاح شود لايحه اي مستقل براي آن ارائه شود و نمي توان در قالب لايحه اصلاح بودجه برنامه را اصلاح كرد.
حداد عادل كه رياست اين بخش از جلسه را برعهده داشت تذكر وي را وارد دانست و لايحه را از دستور خارج كرد و خواستار اصلاح عنوان توسط دولت شد و اعلام كرد در صورتي كه دولت تا پايان جلسه عنوان اين لايحه را تغيير دهد قابل طرح در جلسه امروز خواهد بود.
پس از حداد عادل باهنر رياست جلسه را به عهده گرفت كه با بررسي دوفوريت لايحه تشكيل صندوق مهر امام رضا(ع) در دستور قرار گرفت، نمايندگان به دو فوريت لايحه تشكيل صندوق مهر امام رضا(ع) رأي نداده و دولت تقاضاي يك فوريت آن را مطرح كرد كه ۱۱۹ نماينده به يك فوريت آن رأي مثبت دادند.
از ميان ۲۰۹ نماينده حاضر ۱۱۹ نفر موافق و ۷۲ نماينده مخالفت كردند كه بدين ترتيب اين لايحه با قيد يك فوريت به تصويب رسيد.
در صورت تصويب نهايي اين لايحه صندوق حمايت اجتماعي جوانان و بهبود وضع اقتصادي و اجتماعي استاني و مهر امام رضا (ع) در هر استان در قالب مؤسسه عمومي غيردولتي با اهداف تقويت نهادهاي مدني و ظرفيت سازي براي پذيرش و ايفاي مسئوليتهاي اجتماعي، افزايش توان درآمدي مردم در مناطق محروم به ويژه از طريق حمايت از توليدات زودبازده، گردآوري ايده ها، ظرفيتها و تعهدات مردم به عنوان عوامل تسهيل كننده در پيشرفت محلي و منطقه اي، كمك به عدالت گستري، تمركززدايي و گسترش و تعميق مشاركت مردمي، كمك به بهبود وضع اجتماعي و اقتصادي از طريق فقرزدايي و توانمندسازي گروه هاي مستضعف و آسيب پذير و تسهيل اشتغال، ازدواج و تأمين مسكن براي جوانان تشكيل خواهد شد.
براي تأمين سرمايه اوليه اين صندوقها به دولت اجازه داده خواهد شد در چهار مورد قانون بودجه ۸۴ كل كشور و يك مورد قانون برنامه چهارم توسعه كشور را اصلاح كند. به جز سرمايه اوليه اي كه دولت اختصاص خواهد داد اين صندوقها از اعتبارات منظور شده در قوانين بودجه سنواتي، وجوه قرض الحسنه بانكها، كمكهاي اهدايي نهادهاي عمومي، شركتهاي دولتي و اشخاص حقيقي و حقوقي، سپرده اشخاص نزد صندوقها، وجوه بازپرداختي، تسهيلات اعطايي و اختصاصي بخشي از اعتبارات هزينه هاي استانها از محل صرفه جويي نيز به عنوان منابع استفاده خواهند كرد. اين صندوقها به صورت مؤسسه عمومي غيردولتي اداره خواهند شد و هيأت امناي آنها مركب از استاندار به عنوان رئيس، نماينده مقام معظم رهبري در صورت معرفي، رئيس سازمان مديريت استان، نماينده سازمان ملي جوانان در استان و سه نفر از متعهدان استان به انتخاب اين اعضا خواهد بود.
هم چنين به منظور ايجاد هماهنگي و وحدت رويه و انجام مأموريتهاي صندوقهاي استاني، شوراي سياستگذاري صندوقها با تركيب رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، نماينده ولي فقيه در صورت معرفي، وزير كشور، رئيس سازمان ملي جوانان و سه نفر از متعهدان كشور به پيشنهاد رئيس سازمان مديريت و تأييد رئيس جمهور خواهد بود.
در ادامه جلسه ديروز، محمدرضا باهنر، نايب رئيس مجلس مجدداً  لايحه دوفوريتي اصلاح قانون بودجه سال ۸۴ به منظور تأمين يارانه مورد نياز براي واردات بنزين و كسري يارانه خريد گندم از كشاورزان را كه ساعتي قبل از آن حداد عادل از دستور خارج كرده بود در دستور گذاشت كه در نهايت در برابر مقاومت نمايندگان به جايي نرسيد و وي مجبور به خارج كردن لايحه مزبور از دستور شد.

هاشمي رفسنجاني در ديدار با سفير فنلاند:
تسليم فشار و زور نخواهيم شد
مهر: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار سفير فنلاند در جمهوري اسلامي ايران، تصريح كرد: ايران در موضوع پرونده هسته اي، علي رغم حساسيت هايي كه در داخل كشور وجود داشت، انعطاف بسياري از خود نشان داد.وي در ادامه افزود: طرف هاي مقابل ايران در مقابل حسن نيت ما واكنش مطلوبي از خود نشان ندادند و همين موضوع كار را امروز پيچيده كرده است.
 هاشمي رفسنجاني حاكم شدن عقل و تدبير در روابط بين الملل را حلال بسياري از مشكلات امروز دنيا عنوان كرد و گفت: در موضوع پرونده هسته اي نيز اميدواريم طرف هاي جمهوري اسلامي ايران اقدامات ريسك دار انجام ندهند كه عوارض نامطلوبي بر جاي خواهد گذاشت.
ايشان با اشاره به موضوع عراق، هرج و مرج، درگيري هاي داخلي و تلاش براي تجزيه اين كشور را براي كل منطقه و كشورهاي همسايه عراق نامطلوب عنوان كرد و گفت: خواست جمهوري اسلامي ايران عراق يكپارچه و تحت حاكميت مردم و زندگي با آرامش اقليت و اكثريت در كنار يكديگر است.
در اين ديدار آقاي هيكلي ساكاري پورونن، جمهوري اسلامي ايران را داراي نقشي مهم در منطقه و جهان عنوان كرد و گفت: روابط سياسي دو كشور در سطح مطلوبي قرار دارد و دو كشور در تلاشند تا در زمينه هاي تجاري و فرهنگي نيز روابط را گسترش دهند.

رئيس جمهور به پيام هاي تبريك
چند تن از سران كشورها پاسخ داد
ايسنا: دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور طي پيام هاي جداگانه اي از پيام هاي تبريك رهبر آشوريان جهان، دبيركل اتحاديه بين المجالس اسلامي و روساي جمهوري تانزانيا، ناميبيا، بوركينافاسو و لائوس به مناسبت انتخاب وي به رياست جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد.
در پيام هاي دكتر احمدي نژاد به روساي جمهوري كشورهاي ياد شده اظهار اميدواري شده است: با همكاري و تلاش متقابل مسئولين دو كشور شاهد توسعه و تحكيم بيش از پيش مناسبات دو جانبه باشيم.
همچنين در پيام رئيس جمهوري به خانانيا مردينخواه، رهبر آشوريان جهان اظهار اميدواري شده است: در آينده شاهد دنيايي عاري از ظلم و بي عدالتي و سرشار از صلح و صفا باشيم.
دكتر احمدي نژاد همچنين در پيام تبريك به رئيس جمهور مصر گفت: آرمان ها و منافع امت اسلامي با مساعي مشترك دو كشور تحقق مي يابد.
دكتر محمود احمدي نژاد رئيس جمهور با ارسال پيامي براي حسني مبارك، انتخاب مجدد وي را به عنوان رئيس جمهوري عربي مصر تبريك گفت.
در اين پيام اظهار اميدواري شده است كه با مساعي مشترك شاهد بهره گيري مناسب تر از ظرفيت هاي موجود دو كشور و همچنين تحقق آرمان ها، منافع و مصالح امت اسلامي باشيم.

ديدار وزير امورخارجه با رئيس پارلمان كويت
مهر: منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان با جاسم الخرافي رئيس مجلس كويت ديدار و پيرامون راههاي تحكيم مناسبات دو كشور و مسائل منطقه اي بحث و تبادل نظر كرد.
در اين ديدار وزير امور خارجه كشورمان با ابلاغ سلام حداد عادل به رئيس پارلمان كويت اظهار داشت: دولت جديد آقاي احمدي نژاد نقطه نظر صريح و شفافي در تقويت مناسبات دو كشور ايران و كويت دارد و جمهوري اسلامي ايران همواره صلح، اخوت و گسترش مناسبات برادرانه با همسايگان خود را تعقيب مي نمايد.متكي همچنين از موضع كويت در حمايت از صدور بيانيه محكوميت آمريكا به دليل عدم صدور رواديد ورود براي هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران به منظور شركت در اجلاس بين المجالس نيويورك تشكر نمود.
جاسم الخرافي نيز با ابلاغ سلام هاي خويش براي جناب حداد عادل و تمامي مقامات عاليرتبه جمهوري اسلامي ايران ابراز اميدواري كرد روابط ويژه دو كشور بيش از پيش گسترش يابد.

رئيس قوه قضائيه:
هيأت منصفه نهاد مردم سالاري قضائي است
ايسنا: رئيس قوه  قضائيه اعلام كرد: هيات منصفه نهاد مردم سالاري قضائي است، جايي كه نمايندگان توده هاي مردم در آن آزادانه و بنا به خواست عرفي جامعه در مورد پرونده هاي مطبوعاتي به ابراز نظر پرداخته و ديدگاه هاي آن در آراء محاكم تاثيرگذار است.
آيت الله  هاشمي شاهرودي صبح ديروز در ديدار با اعضاي هيات منصفه مطبوعات اظهار داشت: از لحاظ مباني فكري، توسعه  هيات منصفه نه تنها بايد در عرصه جرايم مطبوعاتي فعال باشد، بلكه بايد در گام بعدي ظرفيت هاي قانوني مبني بر تشكيل هيئت منصفه جرائم سياسي نيز فعال شود.
هاشمي شاهرودي گفت: هيات منصفه اصولاً به جرائمي توجه دارد كه جنبه  كميتي نداشته و توجه اين هيات اغلب به مسائل نظري بوده و اختلاف نظرها در آن نمود دارد، كه با اندك تغييري عوض مي شود و اين نوع جرائم با فرهنگ جامعه مرتبط است.
رئيس قوه  قضائيه با اشاره به طبيعت اين نوع پرونده ها، يادآور شد: پرونده هاي مطبوعاتي ممكن است حتي يك شاكي داشته باشد، اما حقوق عمومي برآن مترتب است و بايد در آن به مشاركت مردمي  توجه خاصي شود.
هاشمي شاهرودي افزود: نظام ما يك نظام اسلامي  و مردم سالاري است، همچنين مشاركت مردم در همه  موارد از جمله در مواردي اين چنيني بركات و ثمرات بسيار زيادي دارد.
در اين ديدار آقايان تقوي، سراج و عسگراولادي از اعضاء هيات منصفه، همچنين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و حجت الاسلام والمسلمين عليزاده درباره روش هاي رسيدگي به پرونده هاي مطبوعاتي، فعاليت هيات منصفه قبلي و راهكارهاي عملي در جهت سرعت بخشيدن به رسيدگي به پرونده ها مطالبي را عنوان كردند.
عليزاده در اين جلسه گفت: تاكنون ۹۱ پرونده  مطبوعاتي در هيات منصفه بررسي شده است كه ۹۰ پرونده مختومه و تنها يك پرونده به سبب بيماري مدير مسئول در دست رسيدگي است.

درباره موضوع هسته اي ايران
اختلافات مهمي ميان روسيه و اروپا وجود ندارد
مهر- كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا اعلام كرد : اختلافات مهمي بين اتحاديه اروپايي و روسيه بر سر موضوع هسته اي ايران وجود ندارد.
بنيتا فررو والدنر Benita Ferrero-Waldner كميسر روابط خارجي اتحاديه اروپا در گفتگويي با اينترفاكس گفت : معتقدم در حقيقت اختلافات مهمي بين مواضع تروئيكاي اتحاديه اروپايي و روسيه بر سر موضوع هسته اي ايران وجود ندارد. وزراي امور خارجه اتحاديه اروپايي پس از نشستي در لوكزامبورگ با انتشار بيانيه اي از ايران خواستند كه درخواست هاي مندرج در قطعنامه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي درباره برنامه هسته اي خود را اجرا كند.
در اين بيانيه اتحاديه اروپايي خواستار ادامه مذاكرات با ايران شد.

با تكرار فزون طلبي هاي خود:
اروپا خواهان ادامه گفتگو با ايران است
مهر: اتحاديه اروپا از ايران خواست تا با تعليق مجدد غني سازي اورانيوم گفتگو با اين اتحاديه را از سر بگيرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين اتحاديه با صدور بيانيه اي از ايران خواست تا با انجام تمام درخواست هاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از جمله تعليق مجدد غني سازي تمام فعاليت هاي چرخه سوخت هسته اي از اين فرصت استفاده نمايد.
در اين بيانيه آمده است: اروپا ترجيح مي دهد تا از سرگيري گفتگوها در قالب و چارچوب توافق پاريس در نوامبر گذشته صورت پذيرد.
درخواست اتحاديه اروپا درحالي صورت مي گيرد كه تحليلگران بر اين باورند بعد از نشست ماه نوامبر ايران ممكن است تصميمي جدي پيرامون برنامه هاي هسته اي خود اتخاذ نمايد.
همچنين «پالا دساتر» مدير كل وزارت امور خارجه آمريكا در امور تاييد و اجراي قراردادهاي منع گسترش سلاح در گفتگويي درباره برنامه هسته اي ايران اعلام كرد: واقعيت اين است كه آمريكا به برنامه هسته اي ايران اعتماد ندارد، درست است كه داشتن برنامه صلح آميز حق كشورها است ولي اگر اين مساله منتهي به ساخت بمب اتمي و سلاحهاي خطرناك شود، قابل قبول نيست.
وي مدعي شد: ايران به دنبال ساخت تسليحات هست و با قطعنامه اخير آژانس بهتر است كه موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت ارجاع شود.

در اولين كنفرانس مطبوعاتي وزير كشور مطرح شد
احتمال بازنگري در قوانين انتخابي
گروه سياسي: حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي وزير كشور چهل روز پس از رأي اعتماد از مجلس شوراي اسلامي و آغاز به كار خود، در اولين كنفرانس مطبوعاتي خود به تشريح برنامه ها و اهداف وزارتخانه متبوع خود پرداخت.
در حاشيه
003888.jpg
بيشترين سئوال خبرنگاران پيرامون انتقادها در زمينه انتصابات اخير وزير كشور بود كه وزير كشور هم پاسخ داد: ما حدود ۱۲۰۰ پست در وزارت كشور داريم ولي من تا به حال تنها ۵ استاندار و ۵ مدير در داخل وزارتخانه را تعيين كرده ام.
* پورمحمدي در برخي موارد سعي داشت تا سئوالات خبرنگاران را با سئوال پاسخ دهد و مصاحبه مطبوعاتي او به صورت محاوره اي برگزار شود.
* هنگامي كه يكي از خبرنگاران احتمال استيضاح پورمحمدي در مجلس را با توجه به آراء پايين رأي اعتماد او مطرح كرد، وزير كشور تأكيد كرد نمايندگان داراي حقوق قانوني خودشان هستند و هر تصميمي كه بگيرند ما استقبال مي كنيم.

وزير كشور در ابتداي صحبت هاي خود گفت من در برنامه هايم كه در مجلس هم ارائه كردم، گفتم حضور من در وزارت كشور با يك رويكرد تحولي خواهد بود كه اين تحولات سه ركن اساسي دارد.
وي افزود: سه ركن بحث ارتقاء سلامت سياسي و اجتماعي، بهبود خدمت رساني عمومي و نهايتاً امنيت فراگير كانون توجه بنده در وزارت كشور خواهد بود.
پورمحمدي در ادامه جلسه به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد و درباره برنامه هاي وزارت كشور در زمينه احزاب گفت: مردم مدل مردم سالارانه را پذيرفته اند و ما بايد لوازم آن را فراهم آوريم و در اين راستا احزاب جايگاه ويژه اي دارند.
وي در مورد حل مشكل ترافيك تهران گفت: ما با شهردار تهران صحبت هايي كرده ايم تا با تمركز اختيارات لازم در اين زمينه در شهرداري بخشي از معضل را حل كنيم. البته بخشي از اين معضل هم به فرهنگ عمومي و زيرساخت هاي اجتماعي برمي گردد. از سوي ديگر بحث گسترش حمل و نقل عمومي را به صورت جدي دنبال خواهيم كرد.
وي در مورد انتقادات وارده نمايندگان نسبت به انتصابات اخير وزير كشور گفت: با اين ميزان كم انتصابات كه كمتر از ۵ درصد بوده نمي توان نسبت به انتصابات قضاوت كرد ولي در اين مدت كه مشغول به كار شده ام بيشترين وقت ملاقات هايم را با نمايندگان مجلس گذاشته ام.وي در مورد رويكرد دولت جديد نسبت به قوميت ها گفت: تنوع قومي اگر خوب مديريت شود به يك امتياز براي آن جامعه تبديل مي شود. به عنوان يك كارشناس اعلام مي كنم در مورد مسائل قومي، نگراني جدي در كشور نداريم.
وي افزود: ما در انتخابات هاي اخير مثلاً در خوزستان بالاترين درصد مشاركت را داشته ايم ولي اگر قومي جايي حقش ضايع شود طبيعي است كه واكنش نشان دهد. ما بايد اينگونه موارد را مديريت كنيم و پيش گيري نماييم.
وي در مورد حوادث اخير خوزستان افزود: در حوادث اخير خوزستان دستهاي بيگانه وجود داشته است و تعدادي از افراد نقش آفرين در اين جريانات دستگير شده اند. در سرنخ هايي كه ما به دست آورديم، دست هايي از قدرت هاي خارجي كه در عراق حضور دارند را مشاهده نموده ايم.
وي در مورد فعاليت NGOها در دولت جديد گفت: كشور ما در صدر كشورهاي داراي تشكل هاي غيردولتي است. البته اين امر ريشه در تاريخ كشور ما دارد و به سالهاي اخير برنمي گردد. حال ما در دوره جديد سعي داريم اين تشكل ها را ضابطه مند و قانون مدار كنيم.
وي در مورد اجراي بهتر انتخابات گفت: برنامه هايي را براي رفع نقاط ابهام قوانين و بازنگري در قوانين انتخاباتي داريم و اميدواريم با اين گونه اقدامات مشكلات موجود به حداقل برسد. به هر حال بحث انتخابات در ساير كشورها هم از مباحث بحث انگيز است.
وي در مورد علت انتخاب كم استانداران در مدت ۴۰ روزه وزارتش گفت: ما سعي مي كنيم از بخشي نگري پرهيز كنيم و با دقت انتخاب هايمان را انجام دهيم. ضمن اين كه سعي داريم از نخبگان محلي و نمايندگان مجلس و ائمه جمعه مشورت بگيريم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |