چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۱۷ - Oct 5, 2005
اوج گيري تلاش ها براي مديريت بحران
003828.jpg
گروه بورس: همزمان با انتشار اخبار متفاوت درباره تصميم هاي هيأت دولت درباره بحران بازار سهام روز گذشته دبيركل بورس اوراق بهادار با انجام مصاحبه هاي پي درپي تلاش  كرد تا اندكي از جو رواني ايجاد شده در خصوص اين موضوع بكاهند.
او در گفت وگويي با ايسنا تأكيد كرد: سرمايه گذاران نبايد اقدامات هيجاني و نگراني انجام دهند . مجلس و دولت به طور جدي معتقد هستند كه بايد از بورس حمايت شود. طبق جلسات اخير اين حمايت ها تكرار شده است و حمايت هاي علني اين دو نهاد از بورس به زودي اعلام مي شود.
وي خاطرنشان كرد مشكل بورس ابعاد متفاوتي دارد و شامل مسائل داخلي و خارجي است اما حساس شدن دولت و تشكيل جلساتي در روز و شب گذشته با وزير امور اقتصادي و دارايي واقعيتي در جهت عادي كردن وضع بورس است.
وي در مورد ابراز عقيده برخي كارگزاران و كارشناسان مبني بر تعطيلي چند روزه بورس گفت: دليلي براي تعطيلي بورس وجود ندارد. در تركيه چهار سال قبل شاخص از ۱۲ هزار به چهار هزار رسيده اما بورس تعطيل نشد ، از سوي ديگر شبكه هاي راديويي و تلويزيوني نيز روز گذشته شاهد حضور دبيركل بورس بودند. حسين عبده تبريزي در يكي از گفت وگوهايش گفت: پنجاه  شركت  فعال  در بازار سرمايه  با انجام  عمليات  حمايتي  موظف  به رونق  بازار سرمايه  كشور شدند.
دبير كل  بورس افزود: هم  اكنون  ۲۲ شركت  براي  رونق  بورس  وارد عمل  شده اند و بقيه  نيز به  تدريج  تلاشهاي  خود را در اين  زمينه  آغاز خواهند كرد.
عبده  تبريزي تلاش  بيشتر بازارگردانها راكه  متشكل  از شركتها و سرمايه گذاران  عمده  فعال  در بورس  است  در شرايط كنوني  ضروري  دانست  و گفت : آنها با تزريق  نقدينگي  نقش  مهمي  در رونق  بورس  و تعادل  بازار خواهندداشت . اگر چه  بازارگرداني  در ايران  كار جديدي  است  كه  با اتكا به  تجربه  داخلي  انجام  مي شود و در برخي  مواقع  نيز به  خروج  بورس  از شرايط سخت  كمك  كرده  است  اما هنوز كيفيت  كار بازارگردانها به حد مطلوب  نرسيده    و بايد تقويت  شود.
وي  با بيان  اينكه  برخي  بازارگردانها حرفه اي  عمل  مي كنند از عملكرد برخي  بازارگردانها انتقاد كرد و ادامه داد: برخي  بازارگردانها، بازار گرداني  را به  عمليات  دفاع  از قيمت  تبديل  كرده اند كه  اگرچه  ممكن  است  در مقاطعي  مفيد باشد اما نبايد كاركرد آنها به  دفاع  از قيمت  محدود باشد.
دبير كل  بورس  با تأكيد بر اينكه  حمايت  بازار سرمايه  يكي  از اهداف  وزارت  اقتصاد است  از برگزاري  نشست هاي  ويژه  در اين  وزارتخانه  براي  رونق  بورس  خبر داد و اقدامات  انجام  شده  و در شرف  انجام  را براي  رونق بازار سرمايه  و بهبود شاخصها اميدواركننده  توصيف  كرد.دكتر عبده در گفت  و  گويي ديگر گفت: اعطاي  تسهيلات  بانكي  براي  دفاع  از قيمت ها، ورود گسترده  بازارگردانها براي  بهبود شاخصهاي  بورس  و تجديد نظر در برخي  تصميم هاي  جديد اقتصادي  مهمترين  راهكارهاي  فوري  دولت  براي  رونق  بازار سرمايه  است . دبير كل  سازمان  بورس  اوراق  بهادار با بيان  اينكه  وزارت  اقتصاد بلافاصله  پس  از كاهش  شديد شاخصها در بازار سرمايه  نشست هاي  ويژه اي  با دست  اندركاران  بورس  و بانكها برگزار كرده، گفت : نتايج  بررسي ها در گزارشي  به  هيأت  دولت  ارائه  شد و در نشست  هيأت  دولت  مطرح  و مقرر شد علاوه بر اقدامات  فوري، برنامه هاي  ميان  مدت  و بلندمدت  براي  تقويت  بورس اجرا شود.
عبده  تبريزي  اقدامات  فوري  را شامل  دفاع  از قيمت هاي  معقول  توسط شركتها و در صورت  نداشتن  نقدينگي  با حمايت  بانكها اعلام  كرد و افزود: تجديد نظر در برخي  تصميم هاي  جديد از جمله  بازگشت  سيمان  به  سبد حمايتي  كه  موجب  نگراني  برخي  شركتها و سرمايه گذاران  شده از جمله اقدامات  فوري  ديگر براي  بهبود شاخص هاست.

ديدگاه
فرافكني در بحران بورس
دكتر حسن سبحاني
عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس
گفته مي شود بورس اوراق بهادار ماههاست به زيان صاحبان سرمايه هاي خرد عمل مي كند و روند شاخص ها بايسته نيست و بايد افراد يا مجامع و يا هيأت هايي اين مشكل را درمان كنند.جلسات برگزار شده در اين خصوص و پيشنهادهاي مطرح براي بهبود اوضاع با جلوه اي غيرمتعارف طرح مي شود و بالاخره موضوع به مساله اقتصادي روز كشور تبديل مي شود ، در اين ارتباط تذكر نكاتي ضروري است:
۱- فرافكني از ويژگي هاي مديريتي كشور در عرصه هاي مختلف است. بسياري از افراد و نهادها كه بايد در روز حادثه پاسخگو باشند، پيشتر از بقيه به تحليل اوضاع مي پردازند و پرسشگري مي كنند. بورس هم از اين قاعده مستثني نيست .آنان كه در عناصر ذي مدخل در مديريت بورس تاثير واقعي (و نه ساختگي و بادكنكي) اموري همچون انتخابات و يا سياست خارجي را نديده اند ، پيش از آن كه متقاضي اعتمادسازي از دولت باشند ، بايد در نحوه مواجهه خويش با پديده هاي اقتصادي پاسخگو باشند. مديريت حكم مي كند كه نهاد تصميم گيري با پيش بيني متغيرهاي مخل ، جريان امور را به سلامت هدايت كند و گرنه پذيرش منفعل پديده ها كه احتياجي به مديريت ندارد.
۲- تحولات ناخوشايند در بورس ، تجلي بارزي از ناكارآمدي بانك ها و شركت هاي سرمايه گذاري وابسته به آنهاست كه البته در مفاد بند (۱) اين مكتوب هم ذي مدخلند. وقتي نظام بانكي كشور وظيفه قهري و حتمي خود به عنوان وكيل سپرده گذار براي تبديل پول او به سرمايه را با فعاليت كارشناسانه و مطمئن انجام نمي دهد و برآن است تا از پول «بهره» بگيرد و مدعي شود كه از «سرمايه» سود مي گيرد ، بازار سرمايه نمي تواند شوك ها و حدسياتي را كه همواره در هر نظام اقتصادي وجود دارد ، تحليل علمي و كارشناسي كند، زيرا با غيبت نهادهايي روبه روست كه مقصد اصلي خود را كه اعمال نقش وكالت از ناحيه صاحبان سرمايه هاي خرد است، فراموش كرده و در موضع درو كردن محصول از كشت پول قرار گرفته است.
نظام بانكي كشور بايد به عنوان وظيفه خود صاحبان پول هاي خرد را دريابد و پول آنها را در بورس به «سرمايه» مبدل سازد تا اين تفكر از ذهنيت برخي از اقشار بخش خصوصي بيرون رود كه در اقتصاد ، اين پول است كه «پول» مي آورد ، بايد آنان توجيه شوند كه اين «سرمايه» است كه «سود» مي آورد و براي اين كار بايد آنان به كارشناسان خبره اعتماد كنند ، اگر چنين شود آنگاه ديگر ما با صاحبان پول هاي خرد مواجه نيستيم كه رونق بورس را در افزايش مستمر و داراي نرخ رشد بالا ارزيابي مي كنند و هر پديده ديگري كه اين مقوله را تحت الشعاع قرار دهد ، كاركرد غلط بورس تلقي مي كنند.
۳- برخي از تحليل ها و پيشنهادها كه اين روزها از سوي مسئولان رسمي بورس و يا بعضي مطبوعات اقتصادي ارائه مي شود ، خود نقض غرض است. به عنوان مثال ، فرض آن است كه در بورس «پول» بخش خصوصي پشتوانه سرمايه گذاري در بخش حقيقي اقتصاد مي شود وگرنه اگر بنا باشد كه دولت وام بدهد تا مردم «سهم» بخرند كه فعاليت بخش خصوصي در بازار سرمايه بي معني مي شود. همچنين به نظر مي رسد در برخي از پيشنهادها و يا گزارش ها، تعميق ادبيات اقتصادي مبتني بر اخلال در بورس تعقيب مي شود زيرا تلاش مي شود دليل بعضي نوسانات در اموري جستجو شود كه اصولا ارتباط معني داري با بورس ندارد. به عنوان مثال مرتبط كردن تصميم دولت در خصوص طرح تثبيت قيمت برخي اقلام مورد عرضه شركت هاي دولتي همچون شركت ملي نفت و شركت مخابرات و توانير كه صد درصد سهام آنها دولتي و در شرايط حاضر غيرقابل عرضه است ، چه ارتباط منفي با مشكلات بورس دارد؟ مسئولان جديد دولت جديد بايد از افتادن در دام تحليل هايي كه پاسخگويي را تعطيل و فرافكني را ترويج مي كنند ، برحذر بمانند و راهكار مواجهه با پديده هاي پيچيده اقتصادي را لزوماً در مجاري قبلي تعبيه شده در ساختار اقتصاد ايران جستجو نكنند.
منبع: بورس نيوز

گشايش تالار   ملاصدرا
واحد مركزي خبر: تالار معاملات  بورس  ملاصدرا به  همت  شركت  كارگزاري  پارس  نمودگر صبح  ديروز با حضور دبيركل  سازمان  بورس  اوراق  بهادار گشايش  يافت .
اين  تالار در فضايي  به  مساحت ۵۰۰ متر مربع  در خيابان  ملاصدراي  تهران،  بين  چهارراه  شيخ بهايي  و چهار راه  شيراز، شماره  ۱۵۰ واقع  شده  است. 
عمده  فعاليتهاي  اين  تالار در زمينه  خريد وفروش  سهام، مشاوره، سبدگرداني  براي  افراد متقاضي  سرمايه گذاري  در بورس  و نيز معرفي  شركتها براي  پذيرش  در بورس  خواهد بود.

ادامه افت شاخص ها در بورس تهران
003825.jpg
گروه بورس: كاهش ۱۲ واحدي شاخص صنعت طي معاملات ديروز كافي بود تا شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران ۲/۸ واحد ديگر افت كند.
به گزارش همشهري در اين روز شاخص كل تا رقم ۱۰ هزار و ۱۳۲ واحد پايين آمد. شاخص عملكرد تالار اصلي نيز ۸ واحد و شاخص عملكرد تالار فرعي هم ۶ واحد ديگر افت را تجربه كردند و به ترتيب روي ارقام ۹ هزار و ۸۱۶ واحد و ۱۰ هزار و ۴۲۵ واحد ثابت شدند.
بنابراين گزارش رشد ۱۱۶ واحدي شاخص مالي روز گذشته جلوي كاهش سريع شاخص كل را گرفت و آهنگ افت آن را اندكي كند كرد. اين شاخص كه عملكرد شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس تهران را نشان مي دهد ديروز به رقم ۲۶ هزار و ۱۵۷ واحد افزايش يافت.
براساس اين گزارش ديروز شاخص سهام نفت و پتروشيمي ۳۹ واحد، كاني هاي فلزي ۱۰ واحد و شاخص گروه فلزات اساسي دو واحد كاهش يافت اما شاخص سهام وسايل نقليه رشد ۱۲ واحدي را تجربه كرد.

آخرين صف هاي عرضه و تقاضا در بازار سهام
گروه بورس: هر سهم ايران خودرو ديزل در تالارهاي معادلات سهام ديروز با ۵/۶ درصد افزايش قيمت دادوستد شد.
به گزارش همشهري انتشار اطلاعيه اي از سوي اين شركت مبني بر تقسيم سود ۸۵۰ ريالي به ازاي هر سهم مهم ترين دليل اين رشد قيمت بود.
در اين روز قيمت هر سهم ايران گچ و ايران ارقام با ۵ درصد رشد قيمت مواجه بود و سهام شوكوپارس و سرمايه گذاري توسعه معادن و فلزات ۵درصد كمتر از قيمتهاي قبلي معامله شد.
بنابر اين گزارش در جريان دادوستدهاي ديروز بورس تهران از تعداد خريداران سهام ايران ارقام كاسته نشد به طوري كه ۲۹۶ دستور خريد براي دو ميليون و ۷۷۸ هزار و ۸۳۷ سهم اين شركت به ارزش ۵/۱۳ ميليارد ريال روي ميز كارگزاران بورس قرار گرفت.
كارگزاران بازار گردان ديروز به شدت به متعادل شدن بازار كمك كردند و براي سيال شدن بازار سهام سرمايه گذاري غدير، سرمايه گذاري بانك ملي، صدرا، سرمايه گذاري مسكن، ايران خودرو، سايپا و سيمان فارس و خوزستان را بازار گرداني كردند.
از سوي ديگر سرمايه گذاري ساختمان روز گذشته پرفروش ترين شركت بورس لقب گرفت. در اين روز ۳۹۲ دستور فروش براي تعداد دو ميليون و ۴۵۸ هزار و ۳۵۱ سهم اين شركت در مجموع به ارزش ۶/۸ ميليارد ريال صادر شد.
براساس اين گزارش طي معاملات ديروز تالارهاي معاملات بورس تهران بيشترين دستور فروشها براي سهام سرمايه گذاري غدير، سيمان تهران، سيمان دورود، سيمان كرمان، سيمان صوفيان، سيمان سپاهان و سيمان شمال صادر شد.

روي خط ديدگاه هاي كارشناسي
فرصت حل بحران را از دست ندهيم
ايسنا: در حال حاضر نبايد فرصت را با بحث هاي بيهوده از دست بدهيم بلكه بايد هر چه زودتر مسئولان توجه خود را نسبت به اين بازار بيشتر كنند.
دكتر شاهين شايان آراني، كارشناس بازار سرمايه گفت: پديده بحران بورس عمدتاً رواني است چون از لحاظ ساختاري اقتصاد ما هيچ گونه تغييري نسبت به يكسال گذشته نكرده است؛ يعني در اقتصاد ما واقعه اي رخ نداده است. بيشتر انتظارات آتي است كه با شك و شبهه مواجه شده است. بنابراين نمي توان از اقتصاد ايرادي گرفت و بايد جو رواني به وجود آمده را طوري تغيير داد كه محيط براي سرمايه گذاري نسبت به آينده مساعدتر شود و از ديد سرمايه گذار بينش مثبت تري به وجود آيد.
سيستم نظارت و اطلاع رساني بازار سرمايه نقص دارد
فارس: يك كارگزار بورس گفت: پيگيري مكرر وزير اقتصاد و حضور مظاهري وضعيت بورس را طي روزهاي آينده متحول خواهد كرد.
مسعود كريمي راد اظهار داشت: عوامل متعددي از جمله مشكلات ساختار بازار سرمايه  كشور باعث شده تا بورس طي ماههاي گذشته دچار ركود شود. شرايط و نيازهاي امروز بازار سرمايه  در كشور ايجاب مي كند، قانون فعلي كه مربوط به بيش از ۴ دهه پيش است، اصلاح شود. اين كارگزار بورس سيستم نظارتي و اطلاع رساني حاكم بر بازار سرمايه  را نيز سيستمي ناقص دانست و افزود: اگر بسياري از سهامداران جزء، به دليل بي اعتمادي مايل به سرمايه گذاري در بورس نيستند به دليل شفاف نبودن سيستم اطلاع رساني بورس است.
پول هست اما انگيزه نيست
فارس: مدير عمليات و نظارت بر بازار گفت: طي شش ماه گذشته فقط ۶۰ ميليارد تومان از سهام شركتهاي دولتي عرضه و به فروش رفته است.
مصطفي اميدقائمي اظهار داشت: در شرايط كنوني نيز مي توان با اعتمادسازي در جامعه و برانگيختن انگيزه مردم سهام شركتهاي دولتي را عرضه و به فروش رساند. شرايط اقتصادي كشور با توجه به افزايش قيمت نفت بسيار مناسب است. اما به دليل از بين رفتن انگيزه و اعتماد مردم تقاضا براي خريد سهام وجود ندارد. قائمي اظهار داشت: مشكل فعلي بورس كمبود نقدينگي نيست، بلكه نبود انگيزه است كه باعث شده بازار سهام دچار ركود شود. مطمئناً طي روزهاي آينده با مشخص شدن كامل تيم اقتصادي دولت در سطوح مختلف شرايط بهتر خواهد شد و رونق به بورس بازخواهد گشت.
سهامداران نفروشند
فارس: يك كارشناس بورس كليه سهامداران را براي هرگونه اقدامي به تأمل و تحمل دعوت كرد و افزود: سهامداراني كه در حال حاضر در بازار فعال هستند بايد از فروش سهام خودداري كنند و افرادي كه قصد ورود به بازار را دارند، تا تعيين تكليف وضعيت دست نگهدارند.
سعيد رشيدبيگي افزود: كمبود نقدينگي و نبودن امنيت لازم براي انجام سرمايه گذاري در بازار سهام، مهمترين دلايل عدم تحقق درآمد خصوصي سازي است.از ديگر دلايلي كه اكثر واگذاري هاي سازمان خصوصي سازي را در بورس ناموفق ساخته، نامناسب بودن شرايط بازار سهام ناشي از ضعف هاي مديريتي است.
وي با اشاره به لزوم حل مشكل نقدينگي در بورس اظهار داشت: با توجه به كوچك بودن بازار، چنانچه مشكل نقدينگي بورس حل شود، اين بازار رشد خوبي خواهد داشت.
چرخش قيمت ها
فارس: رئيس هيات مديره شركت مديريت سرمايه گذاري ماد گفت: عقل جمعي در بورس معتقد است كه بازار هر لحظه  ممكن است به نفع افزايش قيمتها چرخش كند.
فرهاد انتصاري اظهار داشت: با توجه به اينكه سهامداران مدت زمان طولاني براي برگشت نقدينگي خود بايد در انتظار نشينند ترجيح مي دهند تا با فروش سريعتر سهم هاي ضررده خود در كمين فرصت مناسب ديگري براي خريد باشند. وي افزود: سياستهاي نادرست سازمان خصوصي سازي تاكنون مانع از تحقق درآمدهاي خصوصي سازي شده است. سياستهاي اين سازمان بايد تغيير يابد به طوري كه هر گونه عرضه اوليه از طريق سازمان خصوصي سازي، صددرصد با كارشناسي دقيق بورس و شاخص كل صورت گيرد.
سهامداران خونسرد باشند
ايسنا: سهامداران بايد خونسرد باشند و تبعات ريسك سرمايه گذاري در بورس را پذيرا باشند، چون اگر سهامداران به سرعت به فروش سهام خود اقدام كنند شاخص ها سريع تر كاهش مي يابد.
دكتر مهدي تقوي كارشناس مسائل اقتصادي خاطرنشان كرد:اگر شاخص ها كاهش يابد همه سهامداران اعتراض مي كنند. اگر دولت بانك ها را به خريد سهام مجبور كند و يا خصوصي سازي را متوقف كند در اين حالت اوضاع بهتر مي شود. البته منظور دخالت دولت نيست. در عين حال سهامداران بايد آگاه باشند كه بورس يك نهاد سرمايه داري در اقتصاد آزاد است بنابراين عرضه و تقاضا بايد قيمت ها را تعيين كند. بدين ترتيب زماني كه تقاضا كاهش يابد قيمت ها پايين مي آيند.كارشناس مسائل اقتصادي با اشاره به تعطيلي چند روزه بورس در بسياري كشورها براي مقابله با بحران اظهار داشت: اگر بورس تعطيل شود سهامداران فكر مي كنند كه وضعيت بازار سهام بسيار بد است بنابراين در اين حالت اثرات بدي به بورس وارد مي شود. اگر قرار بر تعطيلي چند روزه بورس باشد بايد نهادي اتفاقات آينده را تضمين كند.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
.۴۷-
۷-
۱,۴۷۲
آبگينه
۰.۱۱-
۸-
۷,۵۴۵
آلومتك
۰.۲۲-
۸-
۳,۵۶۸
آلومينيم پارس
۳.۷۴-
۴۹۰-
۱۲,۶۱۸
افست
۰.۸۱-
۳۴-
۴,۱۷۳
الكتريك خودرو شرق
۴.۹۸
۲۳۱
۴,۸۶۵
ايران ارقام
۰.۱۳-
۴-
۳,۰۹۰
ايران خودرو
۶.۴۸
۲۱۷
۳,۵۶۸
ايران خودروديزل
۵
۲۹۱
۶,۱۱۴
ايران گچ
۲.۷۳-
۹۷-
۳,۴۶۲
ايرانيت
۱.۰۴-
۳۲-
۳,۰۵۷
بانك اقتصادنوين
۳.۱۷
۶۸
۲,۲۱۵
بانك پارسيان
۱.۶۷-
۴۹-
۲,۸۷۸
بانك كارآفرين
۰.۰۸-
۱-
۱,۱۸۱
بسته بندي ايران
۱.۲۱-
۷۶-
۶,۱۹۹
بسته بندي پارس
۰.۲۴-
۳-
۱,۲۴۵
پارس خودرو
۰.۰۲-
۱-
۵,۸۴۷
پارس دارو
۰.۰۶-
۳-
۴,۷۷۳
پارس سرام
۱.۸۹
۸۰
۴,۳۱۳
پارس سويچ
۰.۹۳-
۱۸-
۱,۹۲۲
پاكسان
۲.۶۴-
۱۹۵-
۷,۱۷۸
پتروشيمي آبادان
۰.۳۲-
۳۳-
۱۰,۱۶۴
پتروشيمي اراك
۰.۹۷-
۱۱۷-
۱۱,۹۷۴
پتروشيمي اصفهان
۰.۳۹-
۴۶-
۱۱,۸۳۰
پتروشيمي خارك
۰.۳۲
۵
۱,۵۴۸
پمپ سازي ايران
۰
۰
۳,۳۵۸
تراكتورسازي ايران
۰.۴۳-
۷-
۱,۶۳۳
تكنوتار
۰.۲-
۴-
۱,۹۹۳
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۱.۵۸-
۶۷-
۴,۱۸۱
توسعه معادن روي ايران
۲.۸-
۴۳-
۱,۴۹۳
توليد تجهيزات سنگين هپكو
۱.۴۲-
۱۷۳-
۱۲,۰۰۸
توليد سموم علف كش
۰.۰۹-
۱-
۱,۰۵۴
توليدمحورخودرو
۰
۰
۱۷,۴۰۸
توليدمواداوليه داروپخش
۱.۳-
۶۰-
۴,۵۶۰
حمل و نقل توكا
۰.۰۱-
۱-
۱۰,۰۵۹
خدمات انفورماتيك
۰.۸۳-
۶۶-
۷,۸۸۰
خدمات دريايي تايدواتر خاورميان
۱.۲۲-
۶۴-
۵,۱۸۲
خوراك دام پارس
۳.۲۸
۶۲
۱,۹۵۴
داده پردازي ايران
۲.۷-
۸۱-
۲,۹۲۱
داروسازي سبحان
۰
۰
۳,۳۷۷
دشت مرغاب
۰.۱-
۱-
۱,۰۳۷
روغن نباتي جهان
۰.۰۵-
۴-
۸,۱۰۹
زامياد
۰.۲۳-
۳-
۱,۲۸۰
ساسان
۰.۰۴-
۱-
۲,۵۹۵
سالمين
۰
۰
۲,۹۰۱
سامان گستراصفهان
۰.۱۵-
۵-
۳,۴۳۲
سايپا
۰.۸-
۱۶-
۱,۹۸۱
سايپاآذين
۰.۰۲-
۱-
۶,۰۲۶
سايپاديزل
۰.۲۱-
۴-
۱,۹۱۴
سخت آژند
۰
۰
۳,۸۵۶
سراميك هاي صنعتي اردكان
۰.۱۳-
۲-
۱,۵۶۸
سرما آفرين
۰.۰۷-
۱-
۱,۵۳۷
سرمايه گذاري آتيه دماوند
۱.۱۶-
۲۲-
۱,۸۷۶
سرمايه گذاري البرز(هلدينگ )
۰.۰۹-
۳-
۳,۳۶۳
سرمايه گذاري بانك ملي ايران
۰
۰
۱,۰۶۶
سرمايه گذاري بهمن
۰.۲۱-
۵-
۲,۳۵۴
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۰.۳۱-
۵-
۱,۵۸۹
سرمايه گذاري توسعه آذربايجان
۲.۹۲-
۱۰۵-
۳,۴۹۷
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۲.۵۳-
۲۷-
۱,۰۴۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۴.۹۲-
۱۲۹-
۲,۴۹۲
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۰.۳۱-
۳-
۹۷۶
سرمايه گذاري توسعه ملي
۰.۹۴-
۵۴-
۵,۷۰۵
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۰.۳۳-
۱۲-
۳,۶۶۰
سرمايه گذاري ساختمان ايران (هلدينگ )
۲.۹۹
۳۱
۱,۰۶۷
سرمايه گذاري سايپا (طيف سايپا )
۰.۰۶-
۱-
۱,۶۶۴
سرمايه گذاري سپه
۰.۸۷-
۲۲-
۲,۵۰۰
سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۵۰
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۰.۲۵-
۶-
۲,۳۷۰
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۰
۰
۴,۱۸۹
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۰.۳۸-
۵-
۱,۳۱۱
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران
۰.۰۳
۱
۳,۶۵۶
سرمايه گذاري مسكن
۰.۷۳-
۷-
۹۵۶
سرمايه گذاري ملت
۰.۰۷-
۱-
۱,۳۷۳
سرمايه گذاري ملي ايران
۰.۰۵-
۶-
۱۱,۷۸۴
سيمان تهران
۰.۰۳-
۲-
۶,۳۷۹
سيمان داراب
۰.۲۲-
۱۳-
۵,۷۹۰
سيمان فارس و خوزستان
۰.۱
۴
۴,۱۷۴
شاهد
۴.۹۳-
۵۰-
۹۶۵
شوكوپارس
۰.۰۷-
۴-
۵,۹۳۹
شير پاستوريزه پگاه خراسان
۱.۱۶-
۳۲-
۲,۷۲۶
شيشه قزوين
۰.۱-
۴-
۳,۸۶۰
شيشه همدان
۰.۳-
۳-
۹۸۸
صنايع آذرآب
۴.۰۲-
۳۵۲-
۸,۳۹۸
صنايع جوشكاب يزد
۰.۹
۷۱
۷,۹۸۸
صنايع شيميايي ايران
۰.۹۱
۹
۹۹۴
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۱.۶۱-
۷۶-
۴,۶۴۱
صنايع لاستيكي سهند
۰
۰
۴,۸۰۰
صنعتي دريايي ايران
۱.۴۲-
۸۰-
۵,۵۴۳
عمران و توسعه فارس
۰.۰۱-
۱-
۹,۴۷۶
فرآورد ه هاي غذايي و قند پيرانشهر
۰.۰۵-
۲-
۳,۸۹۶
فرآورده هاي تزريقي ايران
۴.۷۴
۵۰
۱,۱۰۵
فرآورده هاي غذايي مشهد
۰
۰
۱,۵۹۶
فرآورده هاي نسوز آذر
۰
۰
۲,۷۱۷
فرآورده هاي نسوز پارس
۰.۰۸-
۸-
۹,۹۷۸
فرآوري موادمعدني ايران
۰
۰
۱,۷۹۵
فراورده هاي غذايي و قند تربت جام
۱.۲۴
۱۴
۱,۱۴۱
فنرسازي خاور
۱.۱-
۱۳-
۱,۱۶۶
فنرسازي زر
۰.۰۹-
۲-
۲,۳۱۵
فولاد كاويان
۰
۰
۵,۲۵۰
قند لرستان
۰
۰
۲,۰۶۰
قند مرودشت
۲.۱۵
۳۶
۱,۷۱۰
قند نيشابور
۰
۰
۲,۰۸۵
كابل سازي ايران
۰.۰۲-
۱-
۶,۴۴۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۳.۴۷-
۱۵۳-
۴,۲۵۲
كابلسازي تك
۳.۶-
۱۱۷-
۳,۱۳۷
كارخانجات توليدي شيشه دارويي رازي
۰.۰۳-
۲-
۷,۹۸۵
كارخانجات مخابراتي ايران
۳.۰۹
۴۳
۱,۴۳۴
كارخانه فارسيت درود
۰.۱۷-
۲۵-
۱۴,۸۷۶
كالسيمين
۳.۶۸-
۱۰۹-
۲,۸۵۵
كربن ايران
۰.۲۷-
۶-
۲,۱۹۱
كشت وصنعت پياذر
۱.۶-
۴۶-
۲,۸۲۸
كنتورسازي ايران
۰.۱۵-
۸-
۵,۲۷۵
كيميدارو
۲.۸۲-
۱۲۱-
۴,۱۷۲
گازلوله
۰
۰
۲,۱۰۳
گروه بهمن
۰.۰۹-
۳-
۳,۲۹۷
گروه صنعتي سپاهان
۰.۰۳-
۱-
۳,۶۸۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۰.۸۲-
۷۶-
۹,۲۲۸
گسترش صنايع وخدمات كشاورزي
۰
۰
۳,۶۲۰
گلوكوزان
۰.۳۶-
۱۴-
۳,۸۸۸
لابراتوار داروسازي دكتر عبيدي
۰.۴۹-
۶-
۱,۲۱۴
لاميران
۰.۱۵-
۹-
۵,۹۰۴
لبنيات پاك
۰
۰
۲,۵۰۰
لعاب ايران
۲.۰۳-
۴۳-
۲,۰۷۹
ليزينگ ايران
۳.۵۴-
۷۴-
۲,۰۱۶
ليزينگ خودروغدير
۰.۹-
۲۵-
۲,۷۵۰
ليزينگ صنعت و معدن
۰.۱-
۱-
۱,۰۰۱
ليفت تراك سازي سهند
۰.۱۳-
۱-
۷۸۲
ماشين سازي اراك
۰.۵۲-
۲۷-
۵,۱۵۲
ملي سرب و روي ايران
۰.۹۸
۲۸
۲,۸۸۵
مهرام
۰.۲۵-
۶-
۲,۳۹۵
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۶۴
۱۱
۱,۷۲۴
موتوژن
۰.۲۸-
۷۶-
۲۷,۰۴۵
نفت بهران
۰
۰
۱۰,۳۰۰
نفت پارس
۲.۵۵
۲۱
۸۴۴
نورد و لوله اهواز
۰.۰۴-
۱-
۲,۴۴۹
نوش مازندران
۱.۳۱-
۲۲-
۱,۶۵۷
نيرو محركه
۱.۷۴-
۶۰-
۳,۳۸۶
نيروترانس

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |