يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۰ - Oct 9, 2005
دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان
اللّهُمَّ اجعَلني فيهِ مِنَ المُستَغفِرينَ وَاجعَلني فيهِ مِن عِبادِكَ الصّالِحينَ القانِتينَ وَاجعَلني فيهِ مِن اَولِيآئِكَ المُقَرَّبينَ بِرَافَتِكَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ.
خدايا، مرا در اين روز از توبه و استغفار كنندگان قرار ده و از بندگان صالح مطيع خود مقرر فرما و هم در اين روز مرا از دوستان مقرِِِّب درگاه خود قرار داده به حق لطف و رأفتت اي مهربانترين مهربانان عالم.
امروز با حافظ
خرمن سوختگان را همه گو باد ببر
روي بنماي و وجود خودم از ياد ببر
گو بيا سيل غم و خانه ز بنياد ببر
ما چو داديم دل و ديده به طوفان بلا
عليرضا شجاع نوري:
سينما متناسب ترين وسيله براي به تصوير كشيدن
زيبايي هاي دين است
ايسنا: سينما، مناسب ترين ابزار در به تصوير كشيدن زيبايي هاي دين است، چرا كه اساسا تاثيرگذارترين وسيله براي انتقال پيام است و عقل و هوش و چشم و گوش مخاطب را تسخير مي كند.
به گزارش ايسنا، عليرضا شجاع نوري، تهيه كننده سينما، در گفت وگو با ستاد خبري همايش «زيبايي شناسي دين» ضمن بيان اين مطلب افزود: البته تمام دين، مبتني بر زيبايي است، اما بخشي از آن گفتني است و بخش ديگرش نگفتني، مانند رازهايي كه بسياري از بزرگان با خود بردند و نگفتند، چون نبايد برملا مي شد. اما آن بخش از دين را كه گفتني است، مي توان به زبان سينما بيان كرد و در تمام دنيا منتشر ساخت.
وي يادآور شد: دين به قدري گسترده و فراگير است كه نمي شود حيطه اي را براي آن در نظر گرفت كه زيبايي هاي دين، فقط در اين حيطه قرار دارد.
به عنوان نمونه، فردي كه عطر گل سرخ را درك مي كند، به دريافتي از زيبايي هاي دين رسيده است.
شجاع نوري، در ارزيابي خود از سينماي ديني ايران گفت: ما هنوز در ابتداي اين راه هستيم و بايد تلاش فراواني كنيم تا بخشي از اين راه را بپيماييم.
اتفاقا با اين وجه از دين اسلام كه ما هر روزه با آن مواجه مي شويم و شايد تعامل زندگي با دين در كشورهاي ديگر به اين شكل نباشد، بايد كار بسيار جدي تر و عميق تر در معرفي زيبايي هاي دين صورت بگيرد.
وي درباره همايش «زيبايي شناسي دين» پيشنهاد كرد: شايد بهترين  راه اين باشد كه كلمه دين را در ذهن خود داشته باشيم و در تابلو نگذاريم. چون هرگاه كه از زيبايي شناسي صحبت مي كنيم، اين زيبايي به نوعي ديني است.
بنابراين، وقتي كه مسير را براي ديدن و كشف و قدرداني از زيبايي ها فراهم كنيم، مي توانيم مطمئن باشيم كه فيلمسازان يا هنرمندان، زيبايي را از منظر دين به تصوير خواهند كشيد.
همايش زيبايي شناسي دين به همت مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، پنجم و ششم دي ماه در تهران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند در تماس با دبيرخانه همايش با تلفن ۶۶۷۰۶۸۵۹ جهت شركت در همايش ثبت نام و تمايل خود را براي حضور در برنامه ها اعلام كنند.

ناشران دولتي هم مي توانند در انتخابات شركت كنند
گروه ادب و هنر: در حالي كه تا پايان ثبت نام نامزدهاي دور تازه انتخابات اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران تنها ۱۵ روز فرصت باقي است و آخرين خبرها از استقبال اندك ناشران از انتخابات تازه حكايت مي كند، رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران از نبود مانعي براي نامزدي ناشران دولتي در اين هيأت خبر داد.
داود رمضان شيرازي در گفت و گويي با سايت كتاب بدون اشاره به وجود مانعي در اساسنامه براي ممانعت از ثبت نام ناشران دولتي براي انتخابات هيات مديره گفت : «هركس جواز نشر اتحاديه را داشته باشد، مي تواند در اين انتخابات كانديدا شود. آئين نامه كاري به اين ندارد كه اين ناشر دولتي است يا خصوصي، كتاب چاپ مي كند يا نه، سابقه زياد دارد يا ندارد. براي كانديدا شدن تنها داشتن جواز كافي است.» در مقابل اين اظهار نظر، «حسين حسين خاني»، مدير انتشارات آگاه با اشاره به وجود ۸ هزار ناشر خصوصي معتقد است: «اتحاديه متعلق به ناشران خصوصي است و تصور نمي كنم آئين نامه اجازه حضور ناشران دولتي را در انتخابات  بدهد. اين گروه از ناشران اگر هم كانديدا شده اند احتمالاً رد صلاحيت مي شوند.»
«محسن باقر زاده»، مدير انتشارت توس درخصوص حضور ناشران دولتي در انتخابات اتحاديه مي گويد: «موضوع حضور ناشران دولتي در اتحاديه متاسفانه حقيقت دارد. يك عده ثبت نام كرده اند و مي خواهند وارد شوند. متاسفانه هركسي جواز داشته باشد مي تواند در انتخابات شركت كند.»
«رمضان شيرازي» نگراني ناشران درخصوص كانديدا شدن ناشران دولتي را بيهوده دانست و گفت: «آنها كه مي خواهند راي دهند يا به اين گروه از ناشران راي مي دهند كه در آن صورت هر تصميمي در اتحاديه اتخاذ شود لازم الاجراست، اما من مطمئن هستم دوستان متوجه همه مسائل هستند و اجازه حضور ناشران دولتي يا ناشران پرورشي را در اتحاديه نمي دهند.
اگر هم يكي از ناشران اين گروه وارد هيأت مديره شود باز جاي نگراني نيست چرا كه هيأت مديره سه عضو ديگر هم خواهد داشت و تصميم ها به صورت جمعي گرفته مي شود.»

برگزاري مسابقه اينترنتي آيه هاي زندگي از
طريق سايت راديو قرآن
به مناسبت فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، مسابقه اينترنتي برنامه آيه هاي زندگي از طريق سايت راديو قرآن برگزار مي شود.
«حميد رضا وليان» مدير اطلاعات و برنامه ريزي راديو قرآن در گفت وگو با ايسنا، اظهار داشت:  مرحله ششم آيه هاي زندگي، به مناسبت ماه مبارك رمضان بر روي سايت اينترنتي راديو قرآن، قرارخواهد گرفت كه بر مبناي آن يك مسابقه اينترنتي براي مخاطبان اين سايت برگزار مي شود.
وي افزود:سئوالات طرح شده در اين مسابقه از متن كتاب قرآن بهار دل ها كه به زودي منتشر مي شود، خواهد بود، همچنين به برندگان اين مسابقه جوايز ويژه اي اهدا مي شود.
گفتني است، همزمان با مسابقات بين المللي حفظ و قرائت قرآن، برنامه هاي اين مسابقات به طور مستقيم از طريق سايت قرآن پخش مي شود.
گفتني است سايت راديو قرآن در آدرس اينترنتي www .radioquran. ir قابل دسترسي است.

پرده برداري از اثر هنري پرويز كلانتري در مقر
سازمان ملل
ايسنا: از نقاشي كا ه گلي و پست مدرن پرويز كلانتري روز گذشته در نايروبي پرده برداري شد.
شهر ايراني عنوان تابلوي خلق شده اين نقاش و قصه نويس معاصر ايراني است كه به سفارش IAARA، مركز جهاني پژوهشهاي هنر و معماري وابسته به سازمان ملل، در ابعاد  ۵/۱ در ۳ متري كه در سه قطعه۵/۱ در  ۱ متر ساخته شده است.
از اين نقاشي ديواري روز گذشته -  ۵ اكتبر، ۱۲ مهر - در مقر سازمان ملل در نايروبي پرده برداري شد كه گويا كوفي عنان حضور داشته است.
شهر ايراني با الهام از آثار تاريخي شهر قزوين ساخته شده و به معماري جديد اين شهر نگاهي دارد.
نگاه شهر ايراني به معماري پست مدرن دانشگاه معماري قزوين بوده كه ارتباطي تنگاتنگ با معماري سنتي اين شهر داشته است. طرح اين بنا از سوي يك دفتر مشاور در سال  ۱۹۸۶ كانديداي جايزه معماري آقاخان شده بود.
كاه گل مواد اصلي معماري ايراني عنصر اصلي آثار خلق شده پرويز كلانتري است. قرار است تمبر اين نقاشي نيز منتشر شود.

غرفه نشر ميراث مكتوب در فرانكفورت
نشر ميراث مكتوب كه در زمينه احياي نسخه هاي خطي تلاش و اهتمامي جدي را در ده سال گذشته صرف كرده است ، اين بار در نمايشگاه بين المللي كتاب فرانكفورت ، كه ۱۹ تا ۲۳ اكتبر ، ( ۲۷ مهر تا ۱ آبان ) برپا مي شود ، حضور يافته و به عرضه آثار در زمينه
تاريخ ، معارف ، جغرافيا ، ادبيات فارسي و عربي ، ميراث ماوراءالنهر ، علوم و فنون و فلسفه مي پردازد.

۱۰ نمايش در مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي آيد
مجموعه تئاتر شهر در روزهاي آغازين ماه مبارك رمضان ميزبان ۱۰ نمايش جديد است.به گزارش ايسنا، تالار چهار سو از اين هفته ميزبان نمايش «ايكارو» نوشته و كار بهروز غريب پور خواهد بود.اين نمايش درباره زندگي كارگردان شهير روسي است.
در اين نمايش بازيگراني چون سياوش تهمورث، محمد حاتمي، نسيم ادبي، محمد ساربان، ديدار رزاقي و... به ايفاي نقش مي پردازند.
در تالار كوچك نيز نمايش «خانه كاغذي» نوشته نرگس اميني به كارگرداني هومن برق نورد به روي صحنه مي رود.اين تالار تا هفته گذشته ميزبان نمايش «مده آ» به كارگرداني گلچهره سجاديه بود.
اما تالار اصلي همچنان پذيراي نمايش «پنجره ها» نوشته و كار فرهاد آئيش است.
نمايشي كه اجراي آن تا اواخر مهر ماه ادامه خواهد داشت و از  ۵ آبان نيز اين تالار پذيراي نمايش «ملودي شهر باراني» نوشته اكبر رادي به كارگرداني هادي مرزبان خواهد بود.«پنجره ها» ساعت ۳۰/۱۹ و به مدت  ۱۲۰دقيقه به روي صحنه مي رود.
«تكيه ملت» عنوان نمايشي است نوشته و كار حسين كياني كه با زباني طنز وقايعي را كه در يك تكيه در دوره رضاخان رخ مي دهد، به تصوير مي كشد.
در اين نمايش كه ساعت اجراي آن  ۲۰است، بازيگراني چون فروغ قجابگلي، رويا ميرعلمي، شهرام حقيقت دوست، سيامك صفري، حميدرضا آذرنگ و... به ايفاي نقش مي پردازند.
همچنين تالار قشقايي در اين روزها پذيراي نمايش «شب مويه ها» به كارگرداني كوروش زارعي است كه از شهر قم در جشنواره شركت كرده بود.
اين نمايش كه كاري از گروه تئاتر «آيين» است، ساعت۳۰/۱۸ به روي صحنه مي رود. تالار نو نيز همچنان پذيراي نمايش «سه خواهر» نوشته آنتون چخوف به كارگرداني محمود رضا رحيمي است.اين نمايش كه پيش از اين در جشنواره چخوف اجرا شده بود، ساعت۳۰/۱۹ و به مدت ۱۰۰دقيقه به روي صحنه مي رود.
«كارگاه نمايش» اين روزها شاهد اجراي هيچ نمايشي نيست و تنها ميزبان گروه هايي است كه كارگاه هاي آموزشي خود را در آن برگزار مي كنند.

برگي از تاريخ
در گذشت استاد محمد ابراهيم آيتي
دكتر محمد ابراهيم آيتي بيرجندي در سال ۱۲۹۳ ش در گازار از توابع بيرجند در استان خراسان به دنيا آمد. وي از كودكي به فراگيري علم روي آورد و در گازار، بيرجند و مشهد، علوم قديم را آموخت. ايشان در مشهد از محضر استاداني همچون اديب نيشابوري، شيخ هاشم قزوين و شيخ مجتبي قزويني بهره برد و در طول دهه ۱۳۲۰ در بيرجند به وعظ و تدريس اشتغال داشت. دكتر آيتي سپس راهي تهران شد و از دانشكده معقول و منقول دانشگاه تهران در رشته فلسفه اسلامي درجه دكترا گرفت. پس از آن در همين دانشكده به تدريس روي آورد و سالها به اين كار مشغول بود. او يكي از روحانيان آگاه به زمان خود و از جمله همفكران حضرات آيات سيدمحمود طالقاني و استاد شهيد مرتضي مطهري بود و در انتشار نشريه گفتار ماه، نقش مؤثري ايفا كرد. از اين محقق برجسته آثار متعددي برجاي مانده كه تأليف سرمايه سخن، گفتار عاشورا، تاريخ پيامبر اسلام، تصحيح تفسير شريف لاهيجي، ترجمه افكار جاويد محمد(ص) و آيينه اسلام از آن گروهند. دكتر محمد ابراهيم آيتي سرانجام در ۱۷ مهر ۱۳۴۳ ش بر اثر سانحه اتومبيل در پنجاه سالگي درگذشت.
روز جهاني پست
پست، كهن ترين و گسترده ترين نوع ابزار ارتباطي بين مردم يك كشور با ساكنان ديگر سرزمين ها و مناطق جهان است. جوامع رشد يافته، براي تحقق توسعه خود، به شبكه ارتباطي توجه داشت و روي آن برنامه ريزي كلان كرده اند. پست، يكي از عمده ترين نهادهاي اجتماعي بازمانده از ادوار كهن است. پيام و پيام رساني به عنوان يك نياز اجتماعي، از آغاز زندگي شهرنشيني، همواره مطرح بوده و پست به منزله تأمين كننده اين نياز، از ديرباز نقش تعيين كننده در زندگي اجتماعي انسان داشته است. از اين رو، براي هماهنگي و تدوين روابط پستي بين كشورها، براي اولين بار در روز ۱۷ مهر ۱۲۵۳ ش برابر با ۹ اكتبر ۱۸۷۴ م، پيشنهاد آلمان در زمينه تأسيس اتحاديه پست توسط ۲۲ كشور به تصويب رسيد. نام اين اتحاديه پس از ۴ سال با پيوستن كشورهاي ديگر، به اتحاديه جهاني پست تغيير كرد. سرانجام در سال ۱۹۶۹ م دركنگره توكيو، به كشورهاي عضو توصيه شد كه ۱۷ مهر برابر با ۱۹ اكتبر هر سال را به عنوان روز جهاني پست تعيين كنند. اين اتحاديه در حال حاضر بيش از ۱۷۰ عضو دارد و ايران نيز در ۲۲ مهر ۱۲۵۶ ش به عنوان بيست و نهمين عضو، به اين اتحاديه پيوست. محل اتحاديه در شهر برن سوئيس است و نشان آن از كره زمين و پنج انسان در حالي كه نامه هايي را دست به دست مي گردانند، تشكيل شده است. اتحاديه جهاني پست پس از اتحاديه بين المللي تلگراف و سازمان هواشناسي، سومين سازمان جهاني است كه براي قانونمندي روابط پستي بين المللي و برقراري ارتباط پستي جهان، امور پستي كليه كشورهاي عضو را هدايت و كنترل مي كند.

فرصت دوستي
برترين عمل در اين ماه چيست؟
در پايان خطبه شعبانيه پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام از ايشان پرسيد: برترين عمل در اين ماه چيست؟
حضرت پاسخ دادند: پرهيزگاري در آنچه خداوند حرام دانسته است.
***
لازم نيست راه دوري برويم ريشه همه مشكلات ما همين دور و بر خودمان است.
از صبح تا شب چقدر گرفتار بندهاي گناه و آلودگي هستيم. چقدر از ديگران بدگويي مي كنيم. چقدر نسبت به حقوق ديگران بي توجهي داريم. چقدر به مرزها و حريم هاي الهي بي اعتنا هستيم. بر چشم هايمان، گوش هايمان، زبان هايمان، دست هايمان، چقدر لكه هاي تيره و سياه گناه نشسته است. پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند: «در اين ماه مراقب زبان هايتان باشيد و از آنچه تماشايش جائز نيست ديده فروبنديد و به آنچه شنيدنش حرام است گوش نكنيد.»

كوتاه از هفت هنر
آثار ايراني اسلامي مورد حمايت قرار مي گيرند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  گفت: در آينده نزديك، آثاري كه نگاه به داخل داشته و گوياي فرهنگ متعالي شرقي، ايراني و اسلامي  هستند، مورد حمايت دولت قرار مي گيرد. صفار هرندي گفت: آثار هنرمندان ايراني چشم را مي نوازد و دل را تحريك مي كند.قطعاً اين گونه آثار تاثير به سزايي در ترويج فرهنگ قرآني در داخل و خارج كشور خواهد داشت. وي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اقدامات دولت در تامين اعتبار جهت خريداري آثار هنرمندان نيز  تصريح كرد: حتما دولت در بخش تامين اعتبار هنرمندان را حمايت مي كند؛ اما معتقدم بودجه كشور بايد در جاي مناسب خود صرف شود.
زن زيادي بهترين فيلم جشنواره لس آنجلس شد
فيلم زن زيادي آخرين ساخته تهمينه ميلاني جوايز اصلي جشنواره بين المللي فيلم لس آنجلس را دريافت كرد.در مراسم اختتاميه جشنواره لس آنجلس كه شب گذشته برگزار شد جايزه بهترين فيلم اين جشنواره به فيلم زن زيادي و جايزه بهترين كارگرداني به تهمينه ميلاني اهدا شد.ميلاني پيش از اين جوايز اصلي اين جشنواره را به خاطر فيلمهاي نيمه پنهان و واكنش پنجم دريافت كرده بود.
توضيح سينما فرهنگ درباره اكران پشت پرده مه
فيلم سينمايي پشت پرده مه براساس پايان يافتن مدت قرارداد دو هفتگي با سينما فرهنگ، از اكران برداشته شده است.مسئول امور قراردادهاي سينما فرهنگ با بيان اين مطلب درباره اعتراض اخير تهيه كننده فيلم پشت پرده مه گفت: قرارداد نمايش فيلم پشت پرده مه، با سينما فرهنگ دو هفته بوده كه راس زمان مقرر اكران آن آغاز و با پايان اين زمان، فيلم برداشته شد و اگر تهيه كننده فيلم علاقه مند به اكران طولاني تري در اين سينما بوده است،  بايد زمان عقد قرارداد به اين امر توجه مي كرد.
كوچه هاي باريك در آمستردام
فيلم «كوچه هاي باريك» نخستين ساخته بلند علي زماني عصمتي در بخش رسمي جشنواره بين المللي «سينه كيد» هلند روي پرده مي رود.اين جشنواره از اول تا هشتم آبان ماه در آمستردام هلند برگزار مي شود.
عكس هاي قديمي كودكان در عكسخانه شهر
به مناسبت روز جهاني كودك، عكسخانه شهر اقدام به برگزاري نمايشگاه عكس هاي قديمي كودكان با تكنيك سياه و سفيد كرده است.اين نمايشگاه شامل ۴۰ قطعه عكس در اندازه هاي ۲۸در ۲۳ است كه از ۱۶ مهر تا ۱۲ آبان، از ساعت ۹ تا ۱۶ داير خواهد بود.
افتتاحيه «ديشب باباتو ديدم آيدا» در سينما قدس
افتتاحيه فيلم سينمايي «ديشب باباتو ديدم آيدا» آخرين فيلم از سه گانه «رسول صدرعاملي» امروز در سينما قدس برگزار مي شود.اين فيلم كه در جشنواره فيلم كودك و نوجوان اصفهان امسال توانست، در بخش هاي مختلف جوايز زيادي را به خود اختصاص دهد، ساعت ۲۱ با حضور عوامل و بازيگران فيلم برگزار مي شود.
بررسي سند توسعه تئاتر
رحمت  اميني، مسئول پي گيري پروژه سند توسعه تئاتر از احتمال برگزاري سمينار بازخواني اين سند خبر داد.وي گفت: احتمال دارد اين سمينار آذرماه برگزار شود و طي آن محتواي سند توسط افراد صاحب نظر مورد بررسي قرار گيرد.اميني افزود: تلاش مي كنيم تا سمينار توسط دبير و شوراي علمي برگزار شود و فراخوان نيز به شكل دعوت از هنرمندان و صاحب نظران تئاتر خواهد بود.
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي ايرج خان باباپور و معصومه صيقلاني/ تا ۲۳ مهر/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي، فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸-۸۸۷۸۶۲۷۶
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي حسن شكاري/ ۱۷ تا ۲۱ مهر/ خيابان اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكس فرزاد امامي/ تا ۲۰ مهر/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۸۷۳۱۴۰۳
*گالري افرند: نمايشگاه نقاشي گروهي/ تا ۲۶ مهر/ بزرگراه آل احمد، خيابان جهان آرا، خيابان ،۱۷ پلاك ۵۴/تلفن: ۸۸۰۱۲۳۳۴
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي رضا جهانمردي/ تا ۲۰ مهر/ پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك/ تلفن: ۲۲۵۶۵۴۳۴
* نگارخانه شيرازي: نمايشگاه نقاشي گروهي/ از ۲۲ تا ۲۷ مهر/ بلوار آفريقا، بالاتر از چهارراه جهان كودك، خيابان پديدار، ساختمان شهروز.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
روزه
از بچگي هميشه در ماه رمضان روزه سرگنجشكي مي گرفت و سعي مي كرد كه روزه دار واقعي باشه. خدا خدا مي كرد كه زودتر بزرگ بشه و روزه كامل بگيره...
حالا سال هاست كه بزرگ شده و روزه مي گيره ولي هنوز نميدونه كه آيا روزه دار واقعي شده يا نه؟ احمد جلالي

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۱و ۵۲ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و ۵۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۶ دقيقه

گل و گياه
شقايق كاليفرنيا
004200.jpg
نام علمي: Eschscholzia californica
خانواده: PAPAVERACEAE
اين گياه يكساله در سالهاي اخير وارد ايران شده و بصورت گياه فصلي تابستان گل در پاركها و باغهاي گياه شناسي كاشته مي شود. گياهي است سريع الرشد با برگهاي پر مانند به رنگ سبز مايل به آبي و گلهاي فنجاني شكل و منفرد با چهار گلبرگ كه در رنگهاي قرمز، نارنجي، زرد يا كرم در تابستان _ پاييز ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: در مكان كاملا آفتابي و خاك ضعيف كه داراي زهكش خيلي خوب باشد براي آن مناسب است. جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتبا گلهاي پژمرده را مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا اول پائيز در هواي آزاد امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |