يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۰ - Oct 9, 2005
راهكارهاي اصلاح كنكور در گفت وگو با رئيس سازمان سنجش
آزمون سراسري ۸۶ تغيير اساسي ندارد
004173.jpg
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور برنامه هاي سازمان براي بهبود كنكور در كوتاه مدت و راهبردهاي اصلي تغيير در كنكور را تشريح كرد.
دكتر حسين رحيمي، در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به راهكارهاي كوتاه مدت سازمان در خصوص بهبود كنكور، اظهار كرد: دو بخشي نمودن كنكور به گونه اي كه بخش اول آزمون دروس عمومي و بخش دوم آزمون دروس اختصاصي باشد، برگزاري آزمون دروس عمومي حداقل دوبار در سال به صورت امتحاني و غيررقابتي براي سنجش تواناييهاي داوطلبان ورود به دانشگاه و احراز سطح علمي مورد نظر و نياز دانشگاه در دروس عمومي با اعتبار دوساله، برگزاري آزمون اختصاصي به صورت امتحاني رقابتي به منظور سنجش توانايي هاي علمي داوطلبان متناسب با گروه آزمايشي و رشته دانشگاهي مورد تقاضا برخي از اين راهكارهاست.
عوامل سازنده نمره كل، ملاك پذيرش دانشجو
رئيس سازمان سنجش در ادامه با اشاره به مواد نمره كلي كه در اين آزمون ملاك پذيرش دانشجوست، گفت: نمره آزمون دروس اختصاصي كه بخش اصلي نمره كل را تشكيل مي دهد، نتيجه امتحانات هماهنگ كشوري كه توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود و معدل آزمون دروس عمومي كه به صورت تأثير مثبت در نمره كل لحاظ مي شود برخي از اين مواد است.
به گفته دكتررحيمي، در اين آزمون پذيرش دانشجو با رعايت عدالت علمي و برتري داوطلبان و رتبه بندي فضلي آنها صورت مي گيرد، در ضمن پذيرش به گونه اي انجام شود كه داوطلبان جابجايي كم اثر داشته باشند و تا حد امكان در استان بومي خود مقيم شوند.
وي واقعي تر كردن نقش و اثر دروس آزمون سراسري در پذيرش دانشجو، كاهش فشار رواني و تنش داوطلبان، ارتقاي كيفيت ورودي پذيرفته شدگان دانشگاهي، حذف كلاسهاي كنكور در دروس عمومي و جايگزيني كلاسها و دوره هاي تكميلي و تقويتي در اين دروس، ايجاد زمينه براي تغييرات اساسي در آزمون سراسري را از نتايج اجراي اين برنامه ها دانست.
امكان حذف نظام گزينش
رئيس سازمان سنجش با بيان اينكه در طرح كوتاه مدت، پذيرش دانشجو به صورت متمركز و توسط سازمان سنجش صورت مي گيرد، در خصوص راهكارهاي ميان مدت سازمان، گفت: در ميان مدت مي توان در پي تغييرات عمده تري بود. البته در ميان مدت نيز نمي توان موضوع حذف كنكور را مطرح كرد، به عبارت ديگر، ممكن است در نحوه برگزاري كنكور، محتواي آن و شيوه پذيرش تغييرات اساسي رخ دهد، ولي با توجه به تعداد داوطلبان ورود به آموزش عالي و فاصله محسوس مطلوبيت رشته ها و دانشگاه هاي موجود در كشور از ديد داوطلبان، امكان حذف نظام گزينش در ميان مدت نيز وجود ندارد.
دكتر رحيمي در ادامه سنجش خلاقيتها و تواناييهاي ويژه با طرح سؤالات مناسب در زمينه اطلاعات عمومي، حرفه اي، مهارتي و هوش، گسترش دامنه آزمون به دوره آموزش متوسطه كه مستلزم هماهنگي كامل برنامه آزمون با برنامه درسي دوره هاي دبيرستان و پيش دانشگاهي است، نقش پذيري فعال دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در پذيرش دانشجو و تضعيف تدريجي نقش سازمان سنجش در پذيرش دانشجو، انعطاف پذيري فرايند گزينش در جهت پاسخگويي به نيازها و شرايط ويژه استانها و كشور، بومي گزيني براساس نتايج مسابقات علمي دانش آموزي در سطح ملي و استاني، تنوع بخشي روش سنجش، هوشمند سازي آزمون مانند آزمونهاي انطباقي، برگزاري چندمرحله اي و چند باره آزمون در سال را از مهمترين گامهاي ميان مدت سازمان سنجش عنوان كرد.
برگزاري آزمونهاي معيار در سطح كشور
دكتر رحيمي در ادامه با بيان اينكه در برنامه هاي ميان مدت تمايز كاملي بين آموزش، سنجش و پذيرش رخ مي دهد، گفت: در اين طرح سازمان سنجش با برگزاري آزمونهاي معيار در سطح كشور به يك نهاد هدايت كننده، راهنما و كمك كننده براي داوطلبان،  مدارس و دانشگاه ها تبديل مي شود.
وي افزود: اجراي طرحهاي ميان مدت منجر به ايجاد نظام پذيرش يا كنكور بي آزار مي شود.
آزمون سراسري ۸۶ تغيير اساسي ندارد
وي خاطر نشان كرد: هر نوع تغيير مستلزم تصويب مراجع قانوني است و در حال حاضر سازمان سنجش از اختيارات لازم براي اجراي طرحهاي جديد برخوردار نيست. البته داوطلبان آزمون سراسري ۸۶ توجه كنند كه هيچ نوع تغييري به استنثاي موارد جزيي اعلام شده در اين آزمون رخ نمي دهد و مطالب مذكور به اين آزمون ارتباطي ندارد.
وي با اشاره به وضعيت فعلي كنكور تصريح كرد: آزمون سراسري در وضعيت فعلي خود از يكسو بايد پاسخگوي انتظارات جمعيت پر تراكم و حساس ورود به دانشگاه باشد و از سوي ديگر ضوابط و قيود مورد نظر مراجع قانوني و دستگاه هاي اجرايي را لحاظ كند. از اين رو هر نوع طرح برنامه اي بايد سازگار با اين دو مجموعه انتظارات و قواعد باشد وگرنه طرح ارائه شده، ذهني و غير قابل اجراست.
دكتر رحيمي در خاتمه الزامات خانوادگي، آموزشي و اجتماعي براي ادامه تحصيل، شركت ميليوني داوطلبان، فارغ از نوع نظام پذيرش، برگزاري آزموني با دقت زياد، سرعت بالا و امنيت كامل، توجه به وضع موجود به عنوان نقطه شروع، رعايت قوانين و مقررات مصوب وزارتخانه هاي علوم، بهداشت و آموزش و پرورش، توجه به محدوديت هاي اجرايي ازجمله نيروي انساني مجرب، تشكيلات مناسب براي راهبري اجراي طرح و منابع مالي كافي و رعايت اصل عدالت در تمام مراحل برگزاري، تعيين محتواي آزمون سراسري و پذيرش دانشجو را از جمله محدوديتهاي اجراي طرحهاي پيشنهادي سازمان سنجش در حال حاضر دانست.

پرونده تشهير بررسي مي شود
مفسدان اقتصادي در آستانه مشهورشدن
گروه اجتماعي- زهرا رفيعي: وزير دادگستري از سرعت در تصويب لايحه معرفي مفسدان اقتصادي خبر داد.
جمال كريمي راد با اشاره به اين كه لوايح زيادي در دستور كار قوه قضائيه است ابراز اميدواري كرد كه اين لايحه تا پيش از پايان سال ۸۴ به مجلس ارائه شود.
تشكيل ۱۰۹۹ پرونده فساد اقتصادي و بازگشت مبلغ ۱۰ تريليون و ۳۸۸ ميليارد و ۱۹۰ ميليون ريال به بيت المال دريك دوره ۴ساله نشان از اهميت مبارزه با مفسدان اقتصادي دارد. مسئولان دستگاه قضائي به خصوص رئيس قوه قضائيه بر برخورد قاطع با اين دسته از متخلفان تأكيد دارند. در اين راستا لايحه «مجازات تشهير» حدود يك سال است كه در دستور كار اداره كل تدوين لوايح قوه قضائيه قرار دارد و در واقع مراحل ابتدايي خود را مي گذراند.
آيت الله شاهرودي در مورد «مجازات تشهير» معتقد است: در حكومت علوي از مجازات تشهير براي مجرمان استفاده مي شد و حضرت علي «ع» به استانداران خود دستور مي داد مفسدان را هر هفته در نماز جمعه به مردم معرفي كنند. اميدواريم با تصويب لايحه مجازات تشهير پس از دولت در مجلس مفسدان اقتصادي و اجتماعي را در رسانه ها و تريبون هاي عمومي به مردم معرفي كنيم و اين بزرگترين عامل پيشگيري و مهار فساد در جامعه خواهد بود.بايد كاري كنيم كه كسي جرأت نكند جرايمي را در حوزه كارهاي مديريتي و اقتصادي انجام دهد و يكي از عوامل بازدارنده اين موضوع كمك مجلس و دولت در تصويب لايحه تشهير مفسدان است. وي به سازمان بازرسي كل كشور اجازه انتشار پرونده هاي فساد مالي دستگاه هاي دولتي را پس از نهايي شدن تحقيقات داده است اما به اعتقاد حقوقدانان تا زماني كه قانون آن تدوين و به تصويب نرسد نمي توان به معرفي مفسدان پرداخت.
عبدالرضا ايزدپناه سخنگوي ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي در اين باره مي گويد: تشهير به معناي اعلام اسامي افراد خاطي است. اين يك نوع مجازات است و چنانچه قاضي در صدور حكم خود تشخيص دهد كه تشهير را به عنوان مجازات تعيين كند، قهراً دستگاه هاي ذي ربط بايد در مورد آن پرونده ها اطلاع رساني كنند. اين مجازات مانند مجازات تبعيد نيازمند قانون است.وي اطلاع رساني برخي روزنامه ها در مورد برخي پرونده ها مانند پرونده شركت دخانيات را نادرست دانست و گفت: دستگاه قضائي با وجود نادرست بودن اين اقدام با اغماض با موضوع برخورد كرده است. طبق قانون، رسانه ها زماني مي توانند اطلاع رساني در باره يك پرونده كنند كه حكم قاضي نهايي شده باشد و پرونده مختومه اعلام شود . در اين راستا بنابه تأكيد مقام معظم رهبري و سران قوا و صاحبنظران فن نبايد آبروي اشخاص زير سؤال برود و حقي از كسي ضايع شود.
جمال كريمي راد در مورد اقدام سازمان بازرسي كل كشور در مورد معرفي افراد گفت: سازمان بازرسي كل كشور بخشي از قوه قضائيه است. اما اين سازمان همه كارش قضائي نيست بلكه بسياري از مسايل آن مربوط به نظارت بر عملكرد مديران است.

مراسم بزرگداشت روز جهاني كودك در
سراسر كشور برگزار شد
004179.jpg
گروه اجتماعي: در سال ۱۹۸۶ در روزي مصادف با ۱۶ مهرماه روزي را به عنوان روز جهاني كودك برگزيدند و دو تن از دانش آموزان نه ساله مدرسه آتاتوري در نيويورك با نگارش نامه اي از همه بچه هاي دنيا خواستند كه با هم روزي را به صلح اختصاص دهند. در پيام يكي از بنيان گذاران روز جهاني كودك آمده است: 
«بزرگترهاي ما عقايد ثابتي دارند... آنها ما را دوست دارند چون بچه هايشان هستيم اما آيا آنها مي دانند كه چه دنيايي را براي ما به وجود مي آورند؟ اگر كمترين اشتباهي در ماشين هسته اي آنها رخ دهد ما هرگز شانسي براي رشد نخواهيم يافت. ما امكاني براي رشد و پرورش مي خواهيم.»كودكان در روز جهاني كودك مي خواهند اين تضاد را يادآور شوند، كه در حالي كه سالانه هزينه هاي غيرقابل تصوري صرف توليد انواع سلاح هاي هسته اي و غيرهسته اي مي شود، كودكان بسياري از گرسنگي، عدم امكانات بهداشتي، سوءتغذيه و... مي ميرند.
يونيسف اعلام داشته كه تنها با اختصاص پنج دلار براي هر كودك مي توان جان ۹۰درصد از كودكاني را كه سالانه مي ميرند نجات داد و براي بهبودي چشمگير زندگي كودكان جهان سومي كافي است كه همان مبلغ در يك سال خرج شود و اين مبلغ تنها معادل بودجه شش هفته تسليحاتي جهان است.كودكان، آسيب پذيرترين گروه در هر جامعه هستند و از هيچ چيز آنان از جمله غذا، پوشاك و نيازهاي ديگرشان نبايد كاست. عدم توجه به وضعيت كودكان به علت مشكلات اقتصادي و كاستن بودجه هايي كه شرايط زندگي و حيات كودكان را خدشه دار مي سازد به اميد اين كه اقتصاد آينده كشور تأمين باشد نه توجيه و بازده اقتصادي دارد و نه حركتي انساني محسوب مي شود.كودكي كه امروز غذا، بهداشت و آموزش كافي نداشته باشد آينده اش جز معلوليت ها و عقب ماندگي هاي جسمي و ذهني چيز ديگري نخواهد بود. او فقط يك بار فرصت رشد دارد و آن فرصت امروز است نه فردا. نمي توان با غذا و بهداشت بيشتر در آينده سلامتي را كه امروز كودكي از دست مي دهد فردا به او باز پس داد.
هم زمان با آغاز اين روز در شهرهاي مختلف كشور ما نيز برنامه هاي مختلفي برگزار شد و كودكان با گراميداشت اين روز در اين برنامه ها شركت كردند.كودكان اصفهاني با حضور در «باغ نور» اصفهان و سر دادن شعارهايي خواستار دفاع از حقوق خود شدند.بچه هاي مهد كودكي همچنين با در دست داشتن پلاكارد خواستار «آرامش» ، «محبت» ، «كاهش آلودگي هوا» و «آلودگي صوتي» شدند.برگزاري جشن روز جهاني كودك، نمايشنامه و موسيقي براي بچه ها از برنامه هاي جنبي «روز جهاني كودك» براي بچه  هاي مهد كودكي در باغ نور بود.
همچنين مسابقه هاي «نقاشي كودك» و «بچه ها قرآن بخوانيد و جايزه بگيريد» از ديگر برنامه هايي بود كه در اين روز براي كودكان اصفهاني برگزار شد.

با ابلاغ دو بخشنامه از سوي سازمان مديريت
بيش از ۹۰ درصد پرستاران از مسير ارتقاي
شغلي خارج مي شوند
ايسنا: با ابلاغ دو بخشنامه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور بيش از ۹۰ درصد پرستاران از طرح مسير ارتقاي شغلي حذف خواهند شد.
محمد شريفي مقدم دبير كل خانه پرستار با اعلام اين خبر اظهار كرد: متأسفانه با صدور دو بخشنامه از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي به وزارت بهداشت و ابلاغ آن به دانشگاه ها جهت اجرا، عملاً بيش از ۹۰ درصد كاركنان پرستاري از شمول طرح مسير ارتقاي شغلي خارج خواهند شد.
دبير كل خانه پرستار گفت: طبق بند ۲ دستورالعمل مسير ارتقاي شغلي حداقل امتياز جهت ورود به اين طرح ۶۰۰ امتياز بود؛ همچنين طبق بند ۱ - ب ۲۰۰ امتياز از رضايت ارباب رجوع و طبق بند ۲ - ب ۲۵۰ امتياز از كيفيت خدمات كسب مي شد كه اكثر پرستاران با جمع اين شاخص ها يعني ۴۵۰ امتياز در مسير ارتقاي شغلي قرار مي گرفتند ولي طبق بخشنامه جديد حداكثر امتياز كسب شده توسط هر دو بندي كه در گذشته ۴۵۰ امتياز بود در حال حاضر حداكثر به ۴۵ امتياز كاهش يافت يعني با حذف ۴۰۰ امتياز عملاً بيش از ۹۰ درصد كاركنان پرستاري از اين طرح خود به خود خارج خواهند شد.
وي ادامه داد: معيارهايي چون تحقيقات، پژوهش،  ارائه مقاله، ترجمه،  تأليف كتاب، ابتكار و نوآوري از جمله معيارهاي است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي براي كسب امتياز پيش بيني كرده است كه اين معيار عملاً براي پرستار باليني قابل دستيابي نخواهد بود.
شريفي مقدم افزود: در حالي كه هنوز جايگاه آموزش و سيستم آموزشي مداوم را براي پرستاران ايجاد نكرده ايم از پرستاران انتظار داريم كه آنها در كلاس هاي آموزشي شركت كنند.
دبير كل خانه پرستار با بيان اين كه امكانات و تسهيلات براي تحقيقات در سيستم باليني وجود ندارد، گفت: پرستاري كه با حقوق ۲۰۰ هزار تومان مجبور است سه شيفت در بيمارستان كار كند توقع تأليف كتاب و ترجمه انتظار عجيبي است.
شريفي مقدم اظهار كرد: جامعه پرستاري انتظار دارد كه دولت جديد كه با شعار برقراري عدالت، رفع تبعيض و مهرورزي به ميدان آمده است بيشترين تحول را در حوزه پرستاري ايجاد كند. متأسفانه پرستاران طي ۳۰ سال اخير بزرگترين قربانيان بي عدالتي، تبعيض و كينه توزي بوده اند.

به ياد مادر سه شهيد رضا، محمد و حسين دستواره
بانو رفت
ابراهيم زاهدي مطلق
آرام و بي صدا بود و پر از شرم فاطمي. آنقدر آرام كه وقتي رو به رويش نشستم و اولين سؤالم را درباره فرزندانش پرسيدم، ريزخندي زد و جواب داد: «چي بگم والله...» بعد رو به همسرش كرد و گفت: «حاج آقا! شما بفرماييد» .
نام بانو، سيده قدسيه ميراسماعيلي و كرامتش ذوشرفين. ام الشهدا و پرورنده سه شهيد جاودانه، سردار سربلند لشكر ۲۷ محمد رسول الله و قائم مقام فرماندهي، شهيد سيد رضا دستواره، بسيجي پاكباخته و دانش آموز گمنام، شهيد سيد حسين دستواره و شهيد بي قرار، سيد محمد دستواره.بانو به آرامش ابدي متصل شد؛ ديدار فرزندانش را به او هديه كردند. فرزنداني كه از سينه پاك و مقدسش شهد بي باكي و دلاوري نوشيدند تا جان پاكشان را فداي آرامش و امنيت و حفظ ملت و دين كنند. حالا يك مادر شهيد از كره خاكي كم شده است. افسوس!آخرين گفته هاي بانو را خوب به خاطر دارم: «... سالهاست كه خانه مان خالي شده است. اين روزها من و حاج آقا توي اين خانه، بدون بچه ها مي نشينيم روبه روي هم و زل مي زنيم به هم. يادش بخير آن روزها كه رضا بود، حسين بود و محمد هم بود. حالا روزها را مي شماريم و شبها را با اين اميد مي خوابيم كه بچه ها به خوابمان بيايند.»پنجشنبه هفته قبل، هفتمين شب خداحافظي با بانو بود. خداحافظي در مسجد علي بن ابي طالب در علي آباد خزانه. آن پايين پايين هاي شهر. آن جا كه استعداد پرورش گلهاي محمدي را به وفور داشت.مسجد علي بن ابي طالب در پنج شنبه هفته قبل انگار بازگشته بود به سال ۶۲ يا... روزهايي كه آن ۱۲ بسيجي پس از نماز مغرب و عشاء قرار عزيمت به جبهه گذاشتند و پيش بيني كردند كه چهار نفرشان شهيد مي شوند و چهار نفرشان مفقود و چهار نفرشان زنده مي مانند و چنين شد. ياللعجب!بانو در شب هفتم از سفرش، گويي در مسجد علي بن ابي طالب با بسيجي ها خداحافظي مي كرد. روحش بلند و جايگاهش در ملكوت و نزد جده اش و فرزندانش متنعم باد.

در پاسخ به زائران حرم رضوي
قطارهاي ويژه كرمان- مشهد و بندرعباس _ مشهد
راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي: با توجه به تقاضاي مكرر زائران حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا عليه السلام در استان هاي جنوب شرق كشور، قطارهاي ويژه غزال، در مسيرهاي كرمان- مشهد و بندرعباس _ مشهد راه اندازي مي شود.
به گزارش روابط عمومي شركت قطارهاي مسافري رجاء حركت اين قطارها يك روز در هفته و از مسير راه آهن جديد بافق _ مشهد مي باشد كه در صورت استقبال هموطنان تعداد اين قطارها افزايش خواهد يافت.گفتني است اين قطارها كه از سوي بخش خصوصي راه اندازي مي شود، داراي كوپه هاي لوكس ۴ تخته بوده، خدماتي از قبيل وسائل خواب، پذيرايي در كوپه شامل صبحانه، عصرانه و شام و انجام خدمات پزشكي و پخش فيلم و برنامه صوتي و ... ارائه مي كند. شايان ذكر است در حال حاضر قطار يزد _ مشهد نيز اقدام به جابه جايي زائران حضرت امام رضا عليه السلام مي نمايد كه از عيد سعيد فطر قطار ويژه غزال جايگزين آن خواهد شد.

معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت:
كسري بودجه پايان سال قطعي است
ايسنا:معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت از كسري قطعي بودجه در پايان سال خبر داد و گفت: كسري بودجه امسال به علت تكاليف محوله پيش بيني نشده در بودجه همانند افزايش حقوق پرسنل و اعضاي هيأت علمي و افزايش ضرايب در حقوق پرسنل است.
دكتر رحمت الله حافظي با بيان اين كه از انتظارات ما تأمين كسري بودجه در نيمه دوم سال است، اظهار كرد: مجلس شوراي اسلامي معتقد است كه اين كسري بودجه بايد از صرفه جويي  در رديف ۱۲۹ هزار تأمين شود. (رديفي خاص براي هزينه كرد سازمان مديريت و برنامه ريزي) . وي در اين باره توضيح داد: چنانچه صراحتاً قيد مي شد صرفه جويي در چه محل هايي صورت گيرد سازمان مديريت و برنامه ريزي براي تأمين اين كسري با چالش كمتري روبه رو مي شد.
معاون توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت با بيان اين كه بر آورد حقوق و پاداش پايان سال، هر سال قبل از شروع سال تحت عنوان بودجه مصوب صورت مي گيرد، خاطرنشان كرد: علت كسري بودجه امسال از آنجا ناشي مي شود كه امسال تكاليفي به عهده ما گذاشته شد كه در بودجه ديده نشده بود و تخصيصي آن در اختيار ما قرار نگرفته است. لذا دانشگاهها براي پرداخت حقوق اعضاي هيأت علمي و افزايش حقوق پرسنل از تخصيص هاي موجود در اختيارشان استفاده كردند و به عبارتي پيش پرداختي از سوي دانشگاهها براي حقوق از بودجه صورت گرفت.
دكتر حافظي افزود: چنانچه سازمان مديريت و برنامه ريزي صد درصد بودجه تخصيصي را در اختيار اين وزارتخانه قرار دهد ما قادريم فقط تا پايان آذر ماه حقوق و مزاياي پرسنل را پرداخت كنيم و از ابتداي دي ماه هيچ منبعي براي تأمين حقوق و مزايا نداريم.
وي ادامه داد: اگر ۴ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال كسري بودجه سال جاري تماماً پرداخت شود در آن صورت هيچ مشكلي در خصوص پرداخت حقوق، پاداش و مزاياي پرسنل تا پايان سال جاري نخواهيم داشت.

دانش آموزان مبتلا به كم خوني شناسايي مي شوند
مهر: طرح ويژه «آهن ياري» با هدف شناسايي افراد مبتلا به كم خوني و كمبود آهن در مدارس دخترانه مقطع متوسطه شهرستان كرج آغاز شد.
كارشناس مسئول تغذيه مركز بهداشت كرج گفت : در اين طرح كارشناسان بهداشت با حضور در مراكز آموزشي دخترانه دوره متوسطه دانش آموزان مبتلا به كمبود آهن را شناسايي و داروهاي لازم براي درمان را تجويز خواهند كرد.
فريبا جامي افزود : مطابق برنامه ريزي انجام شده ۶۴ هزار و ۷۹۸ دانش آموز دختر در مقطع متوسطه تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند و نحوه مصرف صحيح داروهاي آهن و تغذيه مناسب براي درمان اين بيماري به آنها آموزش داده مي شود.

تأثير انتظارات والدين بر نوجوانان
ايسنا: بداخلاقي، تندي مزاج و تمايل به گريه كردن در اثر كمترين هيجان و تحريك از ويژگي هاي مرحله اول بلوغ است. به تدريج كه فرد از نظر جسمي بالغ مي شود، اين رفتارها سنجيده تر مي شوند. نوجوان كه پيش تر متكي به خود بود، ناگهان اعتماد به نفس خود را از دست مي دهد و ترس از شكست خوردن در زندگي دارد. انتقاد همسالان در تشديد اين حالات بسيار مؤثر است.
اثرات رواني دوران بلوغ متأسفانه به خاطر انتظارات بيش از حدي كه والدين و نزديكان از نوجوان دارند پيچيده تر مي شود.

فروش گسترده قرآن در فروشگاههاي فرانسه
واحد مركزي خبر: همزمان با شروع ماه مبارك رمضان فروشگاههاي زنجيره اي بزرگ فرانسه به فروش قرآن اقدام كرده اند. در اين فروشگاهها قرآن به زبان فرانسه، عرب و هر دو زبان عرضه شده است.

چاقي مفرط در حاشيه خليج فارس
فارس: بر اساس مطالعه اي كه نتايج آن در سميناري در قطر عرضه شد، ۷۰ درصد از زنان و ۵۰ درصد از مردان كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس داراي اضافه وزن هستند.
بر اساس پژوهش اين پژوهش، يكي از عوامل چاقي عادت هاي بد غذايي و كمبود فعاليت و ورزش در ميان ساكنان كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس است.

آزمون پذيرش دستياري ۱۱ اسفند برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: زمان قطعي برگزاري آزمون پذيرش دستياري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شد.
آزمون دستياري تخصصي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي روز پنج شنبه ۱۱ اسفندماه برگزار مي شود و تاريخ آن به هيچ وجه قابل تغيير نيست.
داوطلبان بايد از روز شنبه ۱۰ دي ماه تا روز چهارشنبه ۲۸ دي ماه براي ثبت نام در اين آزمون به دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور مراجعه كنند.

گوشت ماهي از افسردگي مي كاهد
004176.jpg
واحد مركزي خبر: نتايج سه تحقيقي كه در آمريكا، انگليس و اسرائيل انجام شد حاكي از آن است كه مصرف اسيدهاي چرب امگا سه موجود در ماهي تأثير شگرفي روي اختلال در فعاليت مغز انسان و افسردگي دارد.
به گفته اين دانشمندان ،ژاپني ها و فنلاندي ها كه هر روز ماهي مصرف مي كنند به مراتب كمتر در معرض خطر ابتلا به افسردگي قرار دارند.

اجداد سيب زميني كشف شد
واحد مركزي خبر: به نوشته روزنامه روسي اينترنتي پراودا گروهي از دانشمندان آمريكايي به اين نتيجه رسيده اند كه اجداد همه انواع سيب زميني هفت هزار سال پيش در كشور پرو كشت مي شده  است.دانشمندان با بررسي دي ان اي سيصد و شصت نوع مختلف سيب زميني متوجه شده اند كه سيب زميني در حدود سالهاي ۱۵۷۰ از آمريكاي جنوبي به اسپانيا برده شده و سپس با سرعت بسيار در سراسر اروپا رايج شده است.

ديدار داروسازان آمريكا با جورج بوش
واحد مركزي خبر: با افزايش نگراني درباره گسترش و همه گير شدن آنفلوآنزاي مرغي، رؤسا و نمايندگان كارخانه هاي داروسازي با جورج بوش رئيس جمهور آمريكا در كاخ سفيد ديدار مي كنند. همچنين به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، وزارت امورخارجه آمريكا كنفرانسي بين المللي و دو روزه را با حضور كارشناسان برگزار كرده است تا راههاي مقابله با شيوع آنفلوآنزاي مرغي بررسي شود.

خفاش ها ميزبانان طبيعي ويروس «سارس»
محسوب مي شوند
گروه علمي فرهنگي: تحقيقات يك گروه بين المللي نشان مي دهد كه انواع گوناگوني از خفاش ها ميزبانان طبيعي ويروس سارس محسوب مي شوند.
دانشمندان و محققاني از چين، استراليا و آمريكا در بررسي مشترك اخير خود گونه هاي مختلف خفاش هاي وحشي را در چين مورد بررسي قرار دادند. اين دانشمندان متوجه شدند كه در خفاش هاي وحشي هاله هاي ويروسي ژنتيكي متعددي كه يكي از آنها به ويروس سارس شباهت دارد وجود داشت. اين دانشمندان اعلام كردند كه خفاش ها منبع اصلي اين ويروس كشنده محسوب مي شوند. به گفته اين محققان ويروس سارس به نوبه خود عضو گروهي از هاله هاي ويروسي محسوب مي شوند. در جريان تحقيق، محققان ۴۰۸ خفاش وحشي از گونه هاي مختلف را مورد بررسي قرار دادند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |