يكشنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۲۰ - Oct 9, 2005
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:
مذاكرات را بدون تعليق فعاليت مركز اصفهان ادامه مي دهيم
004257.jpg
ايسنا: علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، به موارد مطرح شده از سوي سفراي سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس درگفت وگو با ايسنا پاسخ داد.
وي در ارزيابي خود از مواضعي كه سفراي سه كشور آلمان، فرانسه و انگليس در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران عنوان كرده اند، گفت: «با توجه به اينكه در آغاز مصاحبه هر سه سفير بر يك نكته خاص مبني بر اينكه آنها موضعي واحد دارند، تأكيد كردند، به نظر مي رسد كه يكي از دلايل درخواست ملاقات ازسوي آنها به شكل جمعي، القاء همين موضع واحد از سوي آنها باشد. البته با توجه به عضويت اين سه كشور در اتحاديه اروپا طبيعي است كه مواضع مشتركي اتخاذ كنند.»
در اين گفت وگو بروجردي با اشاره به نظر سفير انگليس مبني بر اينكه «تظاهرات مردم ايران درمقابل سفارت انگليس چندان مهم نيست و آنچه كه مهم است، تاكتيك آشناي برجسته  كردن انگليس است؛ اما اين تاكتيك براي ايجاد اختلاف در مواضع ما هيچ توفيقي نخواهد داشت»، اين نظرات را گوياي سياست سنتي اختلاف افكني انگليسي ها دانست كه در ده ها سال گذشته ازسوي آنان به كار گرفته شده است.
بروجردي افزود: «سفير انگليس از منظر خود به مسائل نگاه كرد، ولي از منظر جمهوري اسلامي تجمع و تظاهرات مردم به ويژه دانشجويان، نخبگان و تحصيلكردگان به منزله  موضع گيري و عكس العملي دربرابر مواضع انگليس و خواست تحميلي آنها درقبال يك خواست ملي بوده است.»
بروجردي اظهارداشت: «درمذاكرات روحاني با وزراي خارجه سه كشور ايشان تصريح كرده بودند كه اگر پيشنهاد شما فاقد حق برخورداري از چرخه  سوخت براي ايران باشد از نظر ما منتفي است. اينكه سفرا در مصاحبه  اخيرشان با ايسنا اظهار كردند كه چرا بدون بررسي ايران پيشنهاد آنها را رد كرده است، به همين موضوع برمي گردد.آقاي روحاني صريحاً گفته بودند كه پيشنهاد فاقد حق برخورداري از چرخه  سوخت از نظر ايران غيرقابل قبول و منتفي است.از اين رو گلايه  آنها به هيچ وجه وارد نيست.»
بروجردي به سخنان سفير انگليس در مصاحبه با ايسنا كه گفته بود «قطعنامه  شوراي حكام با اجماع به تصويب رسيده كه چين و روسيه نيز شامل آن بوده اند» اشاره كرد و گفت: «حال آنكه براي اولين بار در تاريخ آژانس به دليل غيرمنطقي و غيرعقلاني بودن قطعنامه  اين سه كشور، اجماع به هم خورد و ۱۳ كشور به آن رأي مثبت ندادند و اين تحول مهمي است كه نشانگر غيرقابل قبول بودن آن قطعنامه است. بر اين اساس ثابت مي شود كه بر خلاف ادعاي غربي ها مبني بر اينكه همه  جهان نگران فعاليت هسته اي ايران هستند، چنين نگراني اي اساساً صحت ندارد واستدلال سفير انگليس مبتني بر واقعيت نيست چراكه چنين هم داستاني اي در اجلاس اخير در اين زمينه بوجود نيامد.»
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش كه آيا در مقابل شروطي كه اروپايي ها مطرح كرده اند، ايران نيز براي ادامه  مذاكرات با آنها شروطي را مدنظر دارد؟، گفت: «شرط لازم ما آن است كه با توجه به حق مسلم مان، اقدامي را كه در مورد UCF اصفهان انجام داده ايم غيرقابل بازگشت است و باز با توجه به حق مسلم مان كه در ماده  ۴ عهدنامه  NPT تصريح شده است مذاكره با سه كشور اروپايي را عملي مي دانيم البته بدون آنكه از مواضع اصولي خود در چارچوب عهدنامه ي NPT و حقوق تصريح شده مان در چارچوب مقررات آژانس بين المللي هسته اي عدول كنيم چراكه در حال حاضر UCF اصفهان فعال است و اين شرط جديدي از سوي جمهوري اسلامي ايران نيست. جمهوري اسلامي ايران در بستر فعلي و با پذيرفتن اصل حق ايران در امر مهم فناوري هسته اي كه حق مسلم ماست و در ماده  ۴ عهدنامه  NPT هم تصريح شده است، به مذاكرات ادامه خواهد داد.»
بروجردي افزود: ملت بزرگ ايران بايد در جريان باشد كه تأكيد سفراي سه كشور اروپايي در مصاحبه شان مبني بر تضمين سوخت نيروگاههاي ايران، اساساً بي پايه است، چراكه در چارچوب مقررات بين المللي هيچ تضميني براي تحويل سوخت نيروگاهها به صورت الزام آور وجود ندارد.
بروجردي در پاسخ به اين پرسش كه چگونه مي توان فعاليت شركتهاي مرتبط با فرانسه و يا هريك از سه كشور اروپايي را با عدم مذاكره با آنان جمع كرد؟ گفت: «همچنان كه بارها گفته ايم ما اصل مذاكره را مثبت مي دانيم ولي شروط خارج از مقررات بين المللي و عهدنامه ي NPT و مقررات آژانس را نمي پذيريم چون همانطور كه عنوان شد اين حق مسلم جمهوري اسلامي ايران است و مقررات بين المللي نيز آن را تصريح كرده اند. نقض آنها خلاف مقررات است. ولي بخش خصوصي سازوكار خاص خود را دارد همچنانكه برخي شركتها در تمامي كشورهاي دنيا حتي سه كشور اروپايي مي توانند فعاليت در چارچوب ما را بپذيرند و خواهان مشاركت در آن باشند. علاوه بر اين در عرصه  جهاني شركتهاي فعال هسته اي ديگري نيز وجود دارند كه به سه كشور اروپايي وابستگي ندارند. البته اميدواريم اين سه كشور هم همانطور كه سفرايشان به خبرنگار ايسنا گفته اند دانش هسته اي را حق ايران بدانند و با صداقت آنچه را كه در عهدنامه ي NPT آمده است بپذيرند.»

دادستان كل كشور:
تخلفات دانه درشت ها را در حد وسعمان پيگيري مي كنيم
004254.jpg
ايسنا: دادستان كل كشور گفت: برقراري امنيت در تمام سطوح فردي، اجتماعي، اخلاقي و خانوادگي جزء مقدس ترين وظايف حكومت و دولت است؛ مردم نيز در درجه اول از حكومت، برقراري امنيت مي خواهند و اين جزو حقوقشان است.
دري نجف آبادي خاطرنشان كرد: ساز و كارهاي برقراري امنيت در دنيا اين گونه است كه پليس با اقتدار برخورد مي كند و از مردم نيز به عنوان پليس محله استفاده مي كند؛ مهم تر اين كه در چارچوبي كه امنيت را تعريف كرده اند از آن دفاع مي كنند و به هر كيفيتي كه باشد با هر كسي كه هنجارشكني كند نيز بدون تعارف برخورد مي شود.
دري نجف آبادي اظهار داشت: متأسفانه در كشور ما در برخورد با اين قبيل مسائل و ايجاد امنيت، توازن و تعادل پايدار وجود ندارد يعني مدتي رها مي شود وقتي آسيب پذيري بيشتر شد و مفسده به وجود آمد بلافاصله با آن برخورد مي شود.
وي افزود: منطقي و حد تعادل آن است كه مردم،  حكومت، ضابطان و دادسرا در چارچوب معين و روشني از وظايف خود، آگاه باشند تا در نتيجه امنيت براي همه مردم در كمال حفظ آزادي و بدون دخالت در مسائل شخصي افراد ايجاد شود.
دادستان كل كشور همچنين درباره  فرار سرمايه از كشور كه چندي پيش آيت الله  هاشمي شاهرودي از آن به عنوان يك مفسده  بزرگ اقتصادي نام برد، گفت: بحث سرمايه گذاري در كشور يك ضرورت است؛ ما حداقل اگر ۳ ميليون بيكار داشته باشيم ۶۰ هزار ميليارد تومان پول نياز داريم .البته من هنرش را دارم ولي مسئوليتش را ندارم و هنرش هم يك روزه جواب نمي دهد اما اگر يك برنامه ۱۰ ساله داشته باشيم مي توان اميدوار بود كه اين معضل حل شود لذا بحث سرمايه گذاري براي اشتغال بحث مهمي است.
دري نجف آبادي ادامه داد: البته نبايد حل معضل بيكاري را در دل دولت ديد به معناي اين كه دولت بزرگ شود و كارمند اضافه كند بلكه بايد مديريتش را اضافه كنند.
وي با بيان اين كه بايد براي سرمايه گذاري ظرفيت سازي كنيم، خاطرنشان كرد: هر نشانه و آهنگي كه باعث خروج سرمايه و مغزها از كشور شود ظلم به ملت و به نفع بيگانگان است بنابراين امنيت سرمايه گذاري، رشد اقتصاد ملي، قدرت رقابت اقتصاد ملي، جذب سرمايه گذاري خارجي و بازاريابي در عرصه جهاني بايد جهت گيري كلي در عرصه اقتصاد باشد و اگر بخواهيم به چشم انداز برسيم چاره اي جز اين نداريم.
دري نجف آبادي با تأييد خبر خروج ۲۰۰ ميليارد دلار سرمايه از ايران به دبي در طول سال هاي گذشته تصريح كرد: البته انتخابات، مسأله هسته اي و جنگ هاي رواني طي چند ماه گذشته به خروج سرمايه از كشور كمك كرد.
دري نجف آبادي درباره  اقدامات صورت گرفته در مبارزه با مفاسد اقتصادي و برخورد با دانه درشت ها گفت: ابتدا بايد تلاش كنيم سرمايه هاي كشور در داخل كشور تزريق شود و انرژي ايجاد كند و در مرحله دوم سياست هايي به كار بگيريم كه اين گردش، عادلانه و حكيمانه باشد براي انجام اين كار بايد ابتدا دست هاي پاك و آدم هاي امين باشند؛ از دست ها ي آلوده نمي توان انتظار داشت كه در جهت خدمت به مردم عمل كنند حتماً بايد مديران و كارگزاران، افرادي امين و عدالت خواه باشند.
دري نجف آبادي درباره امكان ورود بخش خصوصي در رسانه صوتي و تصويري اظهار داشت: ممكن است با يك بررسي جامع و كامل افراد شايسته و مناسبي براي اين امر وجود داشته باشند ولي عده اي كاري مي كنند كه بار سياسي پيدا مي كند فرضاً اگر ايسنا از ابتدا به اين شكل عمل نمي كرد و خداي ناكرده در دامن برخي جريان هاي افراطي مي افتاد قطعاً نه خودش بهره مند مي شد و نه چيزي نصيب كشور مي شد مثل برخي از جريانات افراطي يا حتي آخوندهاي افراطي؛ قطعاً اين روش عاقبت به خير نخواهد شد.
دادستان كل كشور خاطرنشان كرد: بر اين اساس اگر جرياني از ابتدا سالم باشد و پايه گذاران آن سالم باشند قطعاً مي تواند موفق باشد، مردم استقبال مي كنند نظام هم مي پذيرد منتهي اگر خداي ناكرده يك عده بخواهند كار سياسي بكنند و بازي سياسي در بياورند حساب ديگري دارد؛ طبيعي است كار سياسي جواب سياسي دارد ممكن است يك جاهايي با بزرگواري گذشت كنند ولي در هر حال جواب كار سياسي، سياسي است. خون هزاران شهيد را كه نمي شود پايمال كرد.
وي درباره برخورد با جرايم دانه درشت ها گفت: اين موضوع را دنبال مي كنيم، ما دانه درشت ها را در حد وسعمان پيگيري و برخورد مي كنيم يعني در حدود اختيارات قانوني مان. دادستان كل كشور ادامه داد: همه چيز دست من نيست. من دادستانم و حداكثر مي توانم منتقل كنم؛ در واقع دادستان مثل داوري است كه نظرش را مي دهد و اين قاضي است كه نظر نهايي را تعيين مي كند.

متكي:
آمريكا به دنبال نظام ديكتاتوري جهاني است
ايرنا: منوچهر متكي وزير امورخارجه ايران ادعاهاي رئيس جمهوري آمريكا طي سخنراني در بنياد دمكراسي در واشنگتن را فرافكني دولت آمريكا در پذيرش مسئوليت ترويج تروريسم و محو امنيت از سطح جهان دانست.
وزير امورخارجه گفت: چرا آمريكا از اجماع جهاني براي تعريف تروريسم و شكل گيري مبارزه جمعي عليه اين پديده ضد بشري طفره مي رود؟ پاسخ بسيار روشن است ،آمريكا به بهانه ۱۱سپتامبر، تثبيت منافع خود به بهاي بي ثباتي جهاني را دنبال مي كند و كليه مساعي جمعي بين المللي با كارشكني اين كشور بي نتيجه مانده است.
متكي اضافه كرد: اكنون روشن شده است كه جنگ عليه تروريسم و سلاحهاي كشتار جمعي دروغي بيش نبوده و آمريكا نزد افكار عمومي جهاني بي اعتبار شده است.
وزير خارجه گفت: ايجاد تفرقه ميان ملتها و دولتهاي اسلامي يك بازي كهنه و تكراري است و مسلمانان نسبت به كينه توزي اهداف شوم آمريكا كاملا هشيار هستند و امروز يكجانبه گرايي و حضور نظامي  در كشور عراق و تداوم حمايت از رژيم غاصب صهيونيستي، تهديدات جدي جهاني است و آمريكا بهتر است براي ملتها و دولتهاي اسلامي دلسوزي نكند و فقط از دخالت در امور ديگر كشورها دست بردارد.

معاون امور بين الملل  سازمان  انرژي  اتمي
مذاكره بهترين روش براي حل موضوع هسته اي ايران است
ايسنا:معاون  برنامه ريزي  و امور بين الملل  سازمان  انرژي  اتمي و عضو تيم  هسته اي  ايران  گفت : عاقلانه  اين  است  كه هيچ  يك  از دو طرف  اروپا و ايران  در خصوص  پرونده  هسته اي  به  سمت  تهديد نروند و به  دنبال  راه  حل  عاقلانه  از طريق مذاكره  باشند، زيرا اين  راه  حل  وجود دارد.
محمد سعيدي  افزود: توصيه  ما اين است  كه  بهترين  راه  حل  پيدا كردن  مسيرهاي  مناسبي  است  كه  براي  حل  موضوع وجود دارد، تا هم  نگراني هاي  اروپا برطرف  شود و هم  حقوق  ما بر اساس  ماده چهار ان .پي .تي  براي  توليد سوخت  هسته اي ، كاملا حفظ شود.
به  گفته  وي ، اگر اين  موضوع  به  خوبي  با راه  حل هاي  عملي  و منطقي  و حقوقي و فني  حل  شود، نتيجه  مثبت  اين  گفت  و گوها و تعامل  هم  به  نفع  ايران  و هم به  نفع  اروپا و هم  به  نفع  آمريكا خواهد بود.
سعيدي  خاطرنشان  كرد: همانطور كه  اروپا گزينه هايي  را براي  برخورد در اختيار دارد، جمهوري  اسلامي ايران  نيز گزينه هايي  دارد كه  گر چه  ممكن  است گزينه هاي  ما قوي تر از آنها نباشد، اما ضعيف تر از آنها نيز نيست .
وي  تصريح  كرد: اگر اروپا بخواهد مساله  را تند كند، ما گزينه هاي  زيادي  در پيش  رو داريم  كه  آن را اجرا مي كنيم ، البته  اميدوارم  اروپا دست  به  چنين  اقدامي نزند و مجموعه  عاقل  در اتحاديه  اروپا نگذارند بخش  تندروي  داخل  اين اتحاديه  اين  مسير را دنبال  كند.
معاون  سازمان  انرژي  اتمي گفت : اگر بخش  تندروي  اتحاديه  اروپا بخواهد مسير تند و مقابله اي  را با ايران  انتخاب  كنند، نظير گزارش  موضوع  به  شوراي امنيت ، قطعاً ما از گزينه هاي  خود استفاده  مي كنيم  و گزينه هاي  مناسبي  نيز در اختيار داريم .
سعيدي  گفت : ما براي  گزينه هايي  كه  اروپا مي تواند براي  خود انتخاب  كند، گزينه هاي  مناسب  را پيش  بيني  كرده ايم .
وي  تصريح  كرد: ما تا نشست  ماه  نوامبر شوراي  حكام  رايزني هاي  گسترده  با روسيه ، چين ، كشورهاي  غيرمتعهد و حتي  برخي  كشورهاي  اروپايي  خواهيم  داشت .
معاون  امور بين الملل  سازمان  انرژي  اتمي گفت : از نظر جمهوري  اسلامي  ايران براي  بازگشت  به مذاكرات ، پيش  شرطي  مورد قبول  نيست .
ما فكر مي كنيم  بهترين مسير براي  حل  موضوع  هسته اي  ايران  مسير گفت  و گو و تعامل  با پذيرش  حفظ حقوق دو طرف  است .
سعيدي  تأكيد كرد: قالب  كشورهايي  كه  در نشست  سپتامبر شوراي  حكام  حضورداشتند، حتي  كشورهايي  كه  راي  موافق  به  قطعنامه  دادند، به  اين  مساله  تأكيد داشتند كه  بهترين  راه  براي  حل  اين  موضوع  مذاكره  است .
وي  در خصوص  وضعيت  پرونده  هسته اي  ايران  در نشست  ماه  نوامبر شوراي حكام ، گفت : مجموع  اتحاديه  اروپا تمايل  دارد اين  موضوع  از طريق  تعامل  وگفت  و گو حل  شود.
سعيدي  افزود: البته  ممكن  است  برخي  كشورها باشند كه بخواهند مسير مقابله را انتخاب  كنند، اما مجموعه  اتحاديه  اروپا قائل  بر اين  است  اين  موضوع  از طريق  مذاكره  حل  شود.
معاون  امور بين الملل  سازمان  انرژي  اتمي گفت : جمهوري  اسلامي ايران  هيچ وقت  مذاكرات  را يك  طرفه  قطع  يا نقض  نكرده  است .
مهم  اين  است  كه  ما در ماه نوامبر مسايل  باقي  مانده  را از طريق  گفت  و گو و همكاري  با آژانس  حل  كنيم ، و فكر مي كنيم  پيشرفت  مناسبي  در همكاري هاي  ما با آژانس  در حل  مسايل  باقي مانده  به  وجود خواهد آمد.
سعيدي  اضافه  كرد: ازطرف  ديگرتعامل  و گفت  وگو با كشورها مي تواند بهترين مسير براي  حل  مساله  باشد و هيچ  كس  نمي تواند بگويد كه  در ماه  نوامبر شرايط چگونه  خواهد بود؟ چه  بسا وضعيت  تغيير اساسي  كند.وي  درخصوص  ارتباط صدور اين  قطعنامه  و عملكرد تيم  جديد هسته اي ، گفت : تيم  مذاكره كننده  جديد اساساً تاكنون  هيچ  مذاكره اي  به  جز مذاكرات  نيويورك كه  دكتر لاريجاني  با سه  وزير اروپايي  داشت ، انجام  نداده  است .
سعيدي  خاطرنشان  كرد: آنچه  كه  به  وقوع  پيوسته  تعامل  و همكاري  ما با آژانس  بوده  است  و فرآيندي  از قبل  بوده  و اكنون  هم  ادامه  دارد و اختلافي نيز در آن وجود ندارد.

ديدگاه رسمي ايران درباره انرژي هسته اي
در سازمان ملل اعلام شد
ايرنا: سفير و معاون  نماينده  دائم  ايران  نزد سازمان  ملل  روز جمعه  اعلام  كردكه  هيچ  تصميم  اتخاذ شده  با انگيزه  سياسي  توسط بلوكي  از كشورها نمي تواندايران  را از اعمال حقوق  قانوني  و مشروع  خوددر بحث  انرژي  هسته اي  باز دارد.
مهدي  دانش  يزدي  در كميته  اول  مجمع  عمومي كه  به  مباحث  خلع  سلاح  و امنيت  بين المللي  اختصاص  دارد، گفت : ايران  به  عنوان  عضوي  از معاهدات  ان پي تي ، كنوانسيون  سلاحهاي  شيميايي  و كنوانسيون  سلاحهاي  ميكروبي ، به  تعهداتش  پايبند بوده  و با سازمانهاي  بين المللي  صلاحيت دار همانند گذشته همكاري  خواهد كرد.
وي  افزود كه  برخي  كلوپ هاي  بسته  و غير شفاف  مثل  گروه  استراليا و گروه تامين كنندگان  هسته اي  تلاش  مي كنند تا فناوريهاي  پيشرفته  را در انحصار خودبگيرند، اما كشورهاي  درحال  توسعه  به  پيشرفت  خود به ويژه  در زمينه هاي  علمي ادامه  مي دهند و هيچ  ملتي  را نمي توان  از توسعه  و پيشرفت  بازداشت .
وي  با اشاره  به  شكست  هفتمين  كنفرانس  بازنگري  ان پي  تي  و همچنين حذف  بخش  خلع  سلاح  از سند پاياني  اجلاس  سران  سازمان  ملل ، گفت  كه  مردوددانستن  تعهدات  خلع  سلاحي ، توسل  به  جنگ  پيشگيرانه  در مسائل  بين المللي ، دكترين هاي  جديد نظامي مانند بازنگري  وضعيت  هسته اي  سال  ۲۰۰۱ كه  حد آستانه استفاده  از سلاح  هسته اي  را كاهش  مي دهد، طرحهاي  توسعه  سلاحهاي  هسته اي  قابل استفاده  و كوچك  و اخيرا دكترين  ۲۰۰۵ عمليات  مشترك  هسته اي  كه  دكترين  جنگ پيشگيرانه  را گسترش  داده  و شامل  تسليحات  هسته اي  مي شود، همگي  اين  موارد علائم  هشداردهنده  اي  براي  صلح  و امنيت  بين المللي  هستند.وي  به  شكست  كشاندن  كنفرانس  بازنگري  ان پي تي  در سال  ۲۰۰۵ را نتيجه تداوم  سياستهاي  آمريكا در امتناع  از پذيرش  تعهدات  توسط اين  كشور، ازجمله  ماده شش  ان پي  تي  و لزوم  خلع  سلاح  هسته اي  دانست .
دانش  يزدي  افزود: حذف  كامل  بخش  خلع  سلاح  از سند سران  سازمان  ملل  نيز نتيجه  فقدان  اراده  سياسي  از طرف  آمريكا براي  توافق  درخصوص  بخش  خلع  سلاح بود و در واقع  نمايندگي  اين  كشور با توزيع  يك  سند رسمي ، تمام  موارد اشاره به  خلع  سلاح  را حذف  كرده  بود.
معاون  نماينده  دائم  ايران  نزد سازمان  ملل  هشدار داد كه  اگر سياستها واقداماتي كه  آمريكا باشدت  تمام  و بدون  توجه  به  نگراني هاي  جامعه  بين المللي دنبال  مي كند، كنترل  نشوند معلوم  نيست  چه  چيز در پيش  خواهد بود.وي  تصريح  كرد: مايه  تعجب  نيست  كه  آمريكا براي  اينكه  توجهات  را ازسوابق  و اقدامات  خود منحرف  كند به  ايجاد نگرانيهاي  كاملا مصنوعي  درخصوص برنامه هاي  هسته اي  ديگر كشورها به  شكل  سياسي  اقدام  مي كند.
به  گفته  دانش  يزدي ، اين  كشور در حالي  كه  از خطر اشاعه  هسته اي  فعاليت هاي  صلح آميز كشورهاي  عضو ان پي  تي  كه  تاسيساتشان  تحت  نظارت  و پادمان  كامل آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  است  دم  مي زند، به  گونه  تعجب آوري  قراردادهاي  انتقال  انواع  تكنولوژي  هسته اي  به  كشورهاي  غير عضو را امضا مي كند.

زيباري: ايران خواستار برپايي حكومتي
دوست در عراق است
فارس: وزير امور خارجه عراق، با تأكيد بر وجود مرزهاي طولاني و تاثير مذهبي، سياسي و منطقه اي جمهوري اسلامي ايران بر عراق گفت: «تهران خواستار برپايي حكومتي دوست در عراق است.»
هوشيار زيباري در گفتگو با شبكه تلويزيوني العربيه در پاسخ به اتهام دخالت ايران در امور داخلي عراق گفت: «دخالت هاي منطقه اي و حتي عربي و كشورهاي همسايه در عراق وجود دارد و براين باوريم كه اين دخالت ها ادامه مي يابد تا اينكه دولتي با ثبات و قوي روي كار آيد و بتواند اداره امور را بدست گيرد به ويژه آنكه اكنون در مرحله انتقالي هستيم و وجود نيروهاي خارجي هم در عراق پيچيدگيهايي در مبادلات سياسي به وجود آورده است.»
زيباري افزود: «ايران منافعي دارد و تاثير و نفوذ آن غير قابل انكار است و كشوري قوي و همسايه عراق است و مرزهاي طولاني و نفوذ و تاثير مذهبي، سياسي و منطقه اي بر عراق دارد و تاريخ روابط عراق و ايران پر از تحولات مختلف مانند جنگ هشت ساله است.»
زيباري تأكيد كرد، دخالت هاي ايران با ديگر دخالت ها متفاوت است، ايران خواستار برپايي حكومتي دوست در عراق است و از اين حكومت دفاع مي كند و از به وجود آمدن مشكلات براي اين حكومت جلوگيري مي كند.
هوشيار زيباري خاطرنشان كرد: «با مسئولان ايراني در تهران به طور مستقيم درباره ورود سلاح، قاچاق سلاح و مواد مخدر و مسائل مرزي گفت وگو كرديم و مقامات ايراني براي حل اين مشكلات تمايل جدي دارند.»
زيباري افزود: «ما دخالت و نفوذ و تاثير فعلي را تكذيب نمي كنيم اما در عين حال مقامات ايراني تمايل و آمادگي دارند براي حل اين امور راهكارهايي تدوين شود.»هوشيار زيباري درباره نگراني كشورهاي عربي از نفوذ ايران در عراق گفت: «من در جواب اين نگراني كه سعود الفيصل وزير امور خارجه عربستان سعودي و برخي ديگر از مسئولان عرب اعلام كردند، گفتم عدم حضور كشورهاي عربي در عراق به نفوذ ايران و نفوذ تركيه در عراق منجر مي شود.»

نخست وزير هند:
دهلي نو معتقد به حل صلح آميز مساله هسته اي ايران است
ايرنا: مان موهان سينگ نخست وزير هند گفت: دهلي نو معتقد به حل مساله برنامه هسته اي ايران با توسل به ديپلماسي و شيوه هاي صلح آميز است.
شبكه خبري تلويزيون دهلي نو گزارش داد كه نخست وزير هند ديروز در يك مصاحبه مطبوعاتي در شهر چنديگر مركز ايالت پنجاب در مورد دليل راي دهلي عليه كشور دوست ايران در شوراي حكام، گفت: راي هند در حمايت از قطعنامه پيشنهادي اتحاديه اروپا عليه برنامه هسته اي ايران نبود.
مان موهان سينگ با دفاع از راي هند عليه ايران در شوراي حكام گفت: در بخش هاي اصلي اين قطعنامه به صراحت آمده است كه در وهله اول بايد كوشش شود، اين مساله از طريق مذاكره و ديپلماسي حل شود.
نخست وزير هند افزود: پرونده فعاليت هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع داده نشده و راي هند نيز در چارچوب مقررات آژانس بوده است.

اتحاديه اروپا مايل به از سرگيري مذاكرات با ايران است
ايرنا: كريستينا گالاچ، سخنگوي خاوير سولانا، گفت: اين اتحاديه كه مسئوليت تعيين طرف هاي شركت كننده در مذاكرات اروپا با ايران را برعهده دارد، مايل به ازسرگيري گفت وگوها با ايران است.گالاچ در بروكسل گفت: اين برعهده  ايران نيست كه تركيب هيات اروپايي را در صورت ازسرگيري مذاكرات تعيين كند.
سخنان اين مقام اروپايي در واكنش به اظهارات يك نماينده  اعزامي ايران به اروپا صورت گرفت.يك مقام نزديك به هيات مذاكره كننده ايراني روز پنجشنبه به نقل از يكي از اعضاي اين هيات گفت كه ايران، سولانا را در دور آتي گفت وگوها با فرانسه، انگليس و آلمان دعوت نخواهد كرد. مقام ياد شده افزود: يك مقام ايراني كه خواست نامش فاش نشود، گفت كه ايران از عملكرد منفي آقاي سولانا در قبال برنامه هسته اي اين كشور خشنود نيست و در نظر دارد كه از وي براي شركت در دور آتي مذاكرات با سه كشور اروپايي دعوت به عمل نياورد.

پيام تبريك رئيس جمهور به مناسبت برگزاري
همه پرسي ميثاق صلح و آشتي ملي الجزاير
ايرنا - محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري در پيامي به عبدالعزيز بوتفليقه رئيس جمهوري دموكراتيك مردمي الجزاير، مشاركت مردم اين كشور در پاي صندوقهاي راي و حمايتشان را از طرح ميثاق براي صلح و آرامش ملي الجزاير تبريك گفت.
در پيام رئيس جمهوري آمده است: استقبال مردم شجاع الجزاير از طرح مذكور، نشانگر درايت و تمايل قلبي آنان براي برقراري امنيت، صلح و آرامش، رفع فتنه در جامعه و خروج كامل از وضعيت بحراني گذشته است.
اطمينان دارم كشور الجزاير با تأسي از مباني دين مبين اسلام، در راه پيشرفت و ترقي بيش از گذشته گام خواهد برداشت.همه پرسي منشور صلح درباره خاتمه جنگ داخلي الجزاير روز هفتم مهر برگزار شد.

نمايندگان علل افزايش قيمت كالاها در آستانه
ماه رمضان را بررسي مي كنند
بررسي علل افزايش قيمت كالاها در آستانه  ماه رمضان با حضور وزراي امور اقتصادي، جهاد كشاورزي و بازرگاني در كميسيون اقتصادي مجلس انجام مي گيرد.در هفته  جاري كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با فرماندهي ارتش جمهوري اسلامي ايران و معاونين ايشان نشست مشترك خواهد داشت.همچنين وزير امور خارجه و وزير كشور با حضور در اين كميسيون پاسخگوي سوالات نمايندگان خواهند بود و بررسي طرح الزام دولت به تعليق اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي، و بررسي لايحه  ناظر بر اجراي معاهده منع گسترش، توليد، انباشت و به كارگيري سلاح هاي شيميايي و انهدام آنها، در دستور كار اين هفته اين كميسيون قرار دارد.
كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي نيز ميزبان وزير نيرو مي باشد. همچنين اين كميسيون، گزارشي از عملكرد گازرساني به شهرها و روستاها و مصرف سالانه  گاز و گزارشي از عملكرد شركت خطوط لوله و مخابرات را با حضور مديران مربوطه استماع خواهد كرد.
كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در هفته  جاري هم با حضور وزير علوم، وضعيت پرداخت شهريه در دانشگاه هاي آزاد اسلامي، دوره هاي شبانه، پيام نور و جامع علمي _ كاربردي را بررسي مي كند.
كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي نيز در اين هفته لايحه  كنترل دخانيات را بررسي مي كند.همچنين جلسه  معارفه وزير بهداشت با اعضاي اين كميسيون برگزار مي شود.

در گفتگو با سي ان ان البرادعي:
مي خواهم هر چه زودتر پرونده ايران را ببندم
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از دريافت جايزه صلح نوبل گفت: «مي خواهم هرچه سريعتر پرونده هسته اي ايران را ببندم اما اين مساله تا حدود زيادي به شفافيت عملكرد ايران و همكاري آن بستگي دارد.
محمد البرادعي در مصاحبه با شبكه خبري سي ان ان با اشاره به پرونده هسته اي ايران گفت: «اميدواريم اين جايزه كار ما را در پرداختن به يكي از بزرگترين چالش هاي پيش روي آژانس يعني برنامه هسته اي ايران دشوار نكند.»
وي تصريح كرد: «ما پيشرفت خوب و آرامي در درك ماهيت برنامه هسته اي ايران داشته ايم اما اكنون در موقعيتي نيستم كه بگوييم اين برنامه ها منحصراً فقط براي اهداف صلح آميز است.» مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: «اميدوارم آنها (ايرانيها) به ارزش اين جايزه واقف باشند بدين معني كه جامعه بين الملل كاملاً به آژانس بين المللي انرژي اتمي اعتماد كرده و مي خواهد آژانس، پرونده هسته اي ايران و كره شمالي را حل و فصل كند.» مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي در پاسخ به پرسشي درباره قطعنامه اخير شوراي حكام درمورد برنامه هسته اي ايران و عدم حمايت چين و روسيه از آن گفت: «همه براين نكته اجماع دارند كه ايران و هيچ كشور ديگري نبايد در آينده سلاح هسته اي داشته باشد و اختلافها فقط در شيوه نيل به اين هدف است.»
وي گفت: «كشورهايي مانند چين و روسيه هنوز معتقدند فرصت براي عمل كردن در داخل آژانس بين المللي انرژي اتمي بر پرونده ايران پيش از ارجاع آن به شوراي امنيت وجود دارد و در عين حال آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر مخالف اين نظر هستند.»

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |