دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۱
كاهش مصرف لبنيات در ماه رمضان
تعادل بازار خوراكي ها به هم خورد
003150.jpg
عكس:حسن قاعدي/فارس
الهام اناري
آغاز ماه رمضان مانند برخي رويدادهاي ديگر همچون فرا رسيدن سال نو، مردم را به تكاپو وامي دارد.
بازار خريد و فروش اقلام مختلف مواد غذايي و خوراكي در روزهاي ماه رمضان دستخوش تحولات گسترده اي مي شود. از سوي ديگر چون در بازار ايران، ميزان عرضه و تقاضا يكي از دلايل مهم تعيين قيمت هاست، اين تغيير تقاضا توسط مردم عمدتا باعث افزايش قيمت ها مي شود.
مردم تمايل بيشتري به خريد گوشت، مرغ و... نشان مي دهند و اين افزايش تقاضا باعث مي شود اين اقلام با قيمت هاي بالاتري نسبت به گذشته به دستشان برسد.
مصرف لبنيات پايين مي آيد
البته ماه رمضان هميشه با افزايش تقاضا و مصرف در مورد همه اقلام خوراكي مواجه نيست، به عنوان مثال در اين ماه، مصرف لبنيات كاهش پيدا مي كند.
حسيني - رئيس اتحاديه لبنيات - در مورد ميزان مصرف لبنيات توسط مردم در ماه رمضان مي گويد: روزه داري باعث كاهش مصرف لبنيات مي شود. وقتي وعده غذايي ناهار و صبحانه از سفره ها حذف مي شود، طبعا ماست، كره،  خامه و برخي ديگر از اقلام لبنيات كمتر مصرف مي شود.
در موقع افطار هم اكثر روزه داران غذا مي خورند، پس در مجموع با كاهش مصرف لبنيات روبه رو مي شويم .
بنا به گفته رئيس اتحاديه لبنيات، قيمت لبنيات در اين ماه دستخوش تغيير چنداني نمي شود، زيرا اقلام مختلف لبني اكثرا كارخانه اي و به صورت بسته بندي عرضه شده و قيمت هاي نسبتا مشخصي دارند؛ تغيير قيمت ها بيشتر در مورد اقلام غيربسته بندي ديده مي شود.
افزايش قيمت تخم مرغ در روزهاي اول
تخم مرغ جزو خوراكي هايي ست كه با شروع ماه رمضان يعني در روزهاي اول با افزايش تقاضا از سوي مصرف كننده مواجه مي شود و باز با توجه به اينكه در كشور ما ميزان خريد، قيمت را تعيين مي كند، اين كالا در روزهاي نخست ماه رمضان افزايش قيمت پيدا مي كند.
البته معمولا خريد يك شانه تخم مرغ تا به آخر ماه براي يك خانواده كفايت مي كند.
خرم - مسئول روابط عمومي اتحاديه مرغداران - معتقد است: از آنجايي كه امسال آغاز ماه رمضان مصادف با شروع سال تحصيلي و آغاز نيمه دوم سال شده، اين تداخل علت ديگر افزايش مصرف تخم مرغ است.
معمولا در نيمه دوم سال، مصرف تخم مرغ بالا مي رود كه به خاطر بازگشايي مدارس و افزايش مصرف تخم مرغ در وعده صبحانه است، از سوي ديگر مصرف كارخانه هاي كيك و كلوچه پزي نيز با شروع فصل مدارس بالا مي رود.
قيمت تخم مرغ روزبه روز تصويب مي شود.
تخم مرغ با قيمت متوسط 730 تومان بابت هر كيلو از در مرغداري به فروش مي رسد، زماني كه اين تخم مرغ به دست مصرف كننده مي رسد، با افزايش قيمت كه توسط دلال و بنكدار و هزينه حمل و نقل صورت گرفته، اين قيمت تا 900 تومان هم مي رسد.
هر كارتن نرمال تخم مرغ بين 10 تا۱۳ كيلوگرم وزن دارد.
هر كارتن شامل 6 شانه 30 تايي تخم مرغ است.وزن هر شانه تخم مرغ بين 7/1 تا 1/2 كيلوگرم است.
تخم مرغ هايي كه در شهر تهران عرضه مي شود معمولا درشت است، اما چون در شهرستان ها تخم مرغ كيلويي خريداري مي شود و ريز و درشت بودن آن چندان اهميتي ندارد، معمولا تخم مرغ هاي ريز در شهرستان ها به فروش مي رسد.
البته عوامل ديگري همچون ميزان صادرات نيز در افزايش قيمت تخم مرغ دخيل است.
سرمازدگي،  افزايش تقاضا و گراني مرغ
اما وقوع سرمازدگي و آغاز ماه رمضان موجب بالا رفتن تقاضا و در نهايت افزايش قيمت مرغ شد.
در حال حاضر، مرغ با قيمت هاي متفاوتي از قرار كيلويي يكهزار و 500 تا يكهزار و 800 تومان به دست مصرف كننده مي رسد و قيمت هاي پايين تري در ميادين شهرداري به چشم مي خورد. قيمت مرغ نيز همانند تخم مرغ روزبه روز تعيين مي شود. در ماه رمضان مصرف مرغ افزايش يافته و افزايش تقاضا باعث گران تر شدن قيمت مرغ شده است.
اما از سوي ديگر يكي ديگر از دلايل افزايش قيمت مرغ، افزايش تعرفه هاي واردات خوراك دام مرغ و واكسن بوده است.
از سوي ديگر قرار بود به منظور تعديل قيمت هاي مرغ بيش از 15 هزار تن مرغ منجمد از طريق شركت پشتيباني امور دام وارد بازار شود، ولي در حال حاضر مرغ منجمد، كمتر در بازار به چشم مي خورد.
در ماه رمضان توليد مرغ اصلا كم نشده، ولي افزايش تقاضا موجب عدم تعادل بازار و افزايش قيمت ها شده است.
مهندس محمديوسفي - مديرعامل اتحاديه مرغداران گوشتي- قيمت يكهزار و 500 تومان را براي مرغدار مقرون به صرفه نمي داند. قيمت مرغ بايد به تعادل برسد و اين به معناي گران شدن قيمت مرغ نيست.
گوشت منجمد، براي اقشار كم درآمد
گوشت نيز از قاعده ماه رمضان مستثني نيست.
به گفته علي اكبر عليزادنيا - رئيس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گاوي - ماه رمضان يكي از مقاطعي ست كه باعث افزايش قيمت گوشت مي شود.
هر چند وقت يك بار بنا به دلايل مختلف، قيمت گوشت بالا رفته و اين افزايش قيمت به صورت خزنده صورت مي گيرد، ايام محرم و روزهايي كه حجاج به كشور برمي گردند هم از ديگر مقاطع زماني ست كه قيمت گوشت بالا مي رود.
در ماه رمضان مصرف گوشت بالا رفته و در اين ميان، سودجويان بازار و محتكران از فرصت استفاده كرده، بالا بردن قيمت گوشت را رقم مي زنند.
به گفته عليزادنيا، دولت در مورد توزيع گوشت، با اتحاديه همكاري قابل قبولي ندارد.
در سالهاي قبل، گوشت منجمد توسط سازمان گوشت عرضه مي شد، اين گوشت با قيمت مناسب براي اقشار كم درآمد توزيع مي شد، ولي حالا با حذف سازمان گوشت، خريد گوشت براي اقشار كم درآمد كار ساده اي نيست.
در حال حاضر، گوشت منجمد وارداتي تنها به دست ارگان هاي دولتي، دانشگاه ها، پادگان ها، كارخانه هاي توليد سوسيس و كالباس و... مي رسد. اگر گوشت منجمد بين مردم هم عرضه مي شد، قيمت هر كيلوي آن حدود 3 هزار تومان بود كه اين رقم بسيار مناسب تر از قيمت فعلي گوشت تازه است.
در حال حاضر، لاشه گوشت گوساله براي مغازه دار كيلويي 3 هزار و 300 تومان در مغازه تحويل مي شود كه 25 درصد استخوان و ضايعات دارد، يعني هر كيلوي آن براي مغازه دار 4 هزار و 400 تومان تمام مي شود. مغازه دار حق دارد تا 12 درصد به آن اضافه كرده و گوشت را تحويل مشتري بدهد. البته در حال حاضر مغازه هايي در مناطق پايين شهر هستند كه گوشت را كيلويي 4 هزار و 500 تومان مي فروشند، يعني خودشان متضرر مي شود، زيرا مردم توان خريد ندارند و مغازه دار هم نمي تواند گوشت را نگه داشته و با سود دلخواه بفروشد. در حال حاضر، هر كيلو گوشت گوساله بين 5 هزار و 200 تومان تا 8 هزار و 200 تومان به دست مشتري مي رسد. فيله، راسته، قلوه گاو و... هر كدام قيمت هاي متفاوتي دارد و قيمت گوشت مخلوط حداقل 5 هزار و۲۰۰ تومان است.
قيمت گوشت گوساله در دو ماه اخير با 7 درصد رشد مواجه بوده است.

دلالان و بازار خوراكي ها
ماه رمضان كه مي آيدتعادل بازار خوراكي ها به هم مي خورد.مصرف برخي اقلام افزايش پيدا مي كندو برخي كالا ها مشتري شان كم مي شود.در اين ميان دلالان بازار كه هيچ فرصتي را از دست نمي دهند متناسب با افزايش تقاضاي مردم سعي خود را در بالا بردن قيمت ها به كار مي گيرند.اما تنظيم قيمت ها نياز به برنامه ريزي توسط دولت دارد برنامه ريزي با اختصاص وقت و هزينه.

افزايش قيمت سبزي
003219.jpg
علي اكبر مطلبي، رئيس اتحاديه بارفروشان شهرستان تهران در گفت وگو با ايسنا، تعجيل و بي برنامگي مسئولان در آغاز فراگير شدن بيماري وبا را يادآور شد و ابراز تاسف كرد: در مقطعي مسئولان با توصيه به مردم از آنان مي خواستند سبزي مصرف نكنند و در مقطعي ديگر با توصيه هاي مكرر، مردم را به استفاده از سبزي تشويق مي كنند؛ غافل از اينكه در مقطع اول سبزيكاران و بارفروشان و در مقطع بعدي مردم و مصرف كنندگان دچار ضرر و زيان مي شوند. بعضي از بارفروشان، مزرعه سبزي داشته و خود مستقيما به عرضه محصول مي پردازند و برخي نيز از طريق حق العمل كاري و واسطه گري محصول خود را عرضه مي كنند؛ البته در اين ميان برخي از بارفروشان از شرايط فعلي استفاده كرده و با نگاه به مشتريان خود بسته به تيپ و ظاهر و بسته به حجم مراجعه كنندگان، قيمت ها را افزايش مي دهند.
برخي از ميداني ها نيز با سرمايه اي كه دارند، محصولات مختلف را به كيسه هاي كوچك تر تقسيم كرده و به صورت خرده فروشي با قيمت هاي بالا مي فروشند. رئيس اتحاديه بارفروشان تهران با تاكيد بر اينكه طلب سبزيكاران هنوز پرداخت نشده، تصريح كرد: در روزهاي آغازين شيوع وبا در جلسه اي كه با مسئولان وزارت بازرگاني و بهداشت داشتيم، به آقايان گفتم كه وظيفه وزارت بهداشت شناسايي مناطق آلوده و قرنطينه و نابودي كامل بخش هاي شناسايي شده است، همچنين ضرر و زيان چند صد ميليوني سبزيكاران و بارفروشان را نيز به اطلاع مسئولان رسانديم، آنان نيز از پيشنهادات استقبال كردند، ولي با وجود نابودي بسياري از محصولات، هنوز خسارتي به طرف هاي متضرر پرداخت نشده است.
ايجاد۲۰ مركز سيار عرضه ميوه و تره بار در تهران
قائم مقام سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران با اشاره به طراحي سبد كالاي رمضان گفت: با توجه به
فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، اين سازمان به منظور دسترسي آسان شهروندان به مايحتاج روزانه شان، تا 15 مهر اقدام به ايجاد 20 مركز سيار ميوه و تره بار در سطح شهر خواهد كرد.
به گزارش مهر، به نقل از روابط عمومي شهرداري تهران، صدرالله دولت با اعلام اين خبر افزود : سبد كالاي رمضان شامل انواع سبزي ها، مواد پروتئيني، محصولات لبني، خرما، برنج، زولبيا و كالاهاي اساسي ديگر مي شود و با توجه به اينكه تقاضا براي اين كالاها در ماه رمضان زياد است سعي خواهد شد تا به لحاظ كمي و كيفي، شهروندان با مشكلي مواجه نشوند. در اوج تبليغات شيوع وبا، عرضه سبزي ها به طور كامل قطع نشد بلكه با اشاره به رعايت مسائل بهداشتي، برخي از سبزي ها از جمله آش، پلو و... در اختيار شهروندان قرار مي گرفت و در ماه مبارك رمضان نيز غرفه داران، ملزم به تامين نياز روزه داران در اين زمينه خواهند شد.

روزهاي تعطيل به بازار تهران نرويد
003171.jpg
يوسف بهمن  آبادي- آدم  ها كيپ تا كيپ هم قرار گرفته  اند، زير دالان  هايي سربسته و طولاني؛ دالان  هايي كه وجب به وجب آن مغازه است؛ مغازه  هايي پر از اجناس و كالاهاي مختلف. بورس  هاي كالاها پشت سر هم از جواهر  آلات گرفته تا جوراب و كيف و كفش و دفتر. چه روزهاي شلوغي! نفس  ها حبس مي  شوند در فضايي كه جاي سوزن انداختن نيست. جمعيت پيش نمي  رود. فشارها از عقب و جلو بيشتر مي  شود؛ فريادهاي اعتراض  آميز هم. نه راهي به جلو مي  يابي و نه به عقب. مانده  اي در ميان انبوهي از افراد كه ناچاري با جمعيت رو به پيش روي. جمعيت قدم به قدم پيش مي  روند. گاهي آهسته  تر و گاهي هم تندتر. آمده  اند به بازار تا خريد كنند كالاهايي را. تجربه كرده  اند تفاوت قيمت  ها را از مغازه  هاي شهر تا بازار. فاصله  ها هم زياد احساس مي  شود. آمده  اند از دور و نزديك تا شايد جنسي ارزان  تر و مناسب  تر بيابند. همه در هم مي  لولند. يك آن جمعيت قفل مي  شود، حتي ميلي متري هم نمي  توان پيش رفت.
پليس محله هم به ياري آمده است تا ترافيك  ها را روان سازد؛ با بلندگويي دستي. از جلويي  ها مي  خواهد تا از ايستادن در مسير پرهيز كنند. هشدارها بد نيست، اما شلوغي وحشتناك است. غرغرها شديدتر مي  شوند. هر از گاهي هم چرخ  هايي پر از بسته  هاي بزرگ در دالان  ها سرازير مي  شوند و جمعيت را به كناري زده تا راه خود را باز كنند. اعصاب  ها در هم مي  جوشند، اما چاره  اي هم نيست. كودكان روي شانه  ها قرار مي  گيرند تا نفسي بكشند. جمعيت موج مي  زند، گاهي به عقب، گاهي به جلو. مادرها نگران هستند از وضعيتي كه پيش آمده. وضعيت بغرنج  تر از آن است كه برايش وقت گذاشته  اند. بارها با خود زمزمه مي  كنند كه چه اشتباهي كرده  اند كه چنين روزهايي آمده  اند. بازار بزرگ تهران هر روز شلوغ است، اما روزهاي پنج  شنبه و روزهايي كه به تعطيلات نزديك  تر هستند، شلوغ  تر است. اما آنچه تعجب  برانگيز مي  نمايد، مواردي چند است كه قابل بررسي ست. بازار بزرگ تهران، در حوالي خيابان مولوي به عنوان مركز توزيع كالاهاي عمده به شمار مي  رود. در اين ميان برخي از مغازه  هاي موجود، به تك  فروشي كالاها مي  پردازند. اين تصور در ميان مردم جا افتاده است كه كالاهايي ارزان  تر از قيمت مغازه  هاي داخل شهر، توسط اين مغازه  ها به فروش مي  رسند. البته اين فرضيه در مورد برخي از مغازه  ها صدق مي  كند، اما برخي ديگر با علم به اينكه گرايش مردم براي خريد كالاها به آنجا زياد است، اقدام به فروش كالاهايي با كيفيت پايين و قيمت نامناسب به خريدار مي  كنند. تا آنجا كه خريدار پس از مدتي به كيفيت نامطلوب كالاي خريداري  شده پي مي  برد. مسئله ديگري كه در اينجا حائز اهميت است، اينكه چرا تفاوت قيمت  ها بين مغازه  ها و بازار، زياد احساس مي  شود كه مردم مجبور شوند كلي از وقت خود را براي خريد كالاي ارزان  تر به آنجا هدر دهند، آن  هم در دالان  هايي كه ظرفيت هجوم آن همه افراد را ندارد و دالان  هايي كه از امنيت مناسبي برخوردار نيستند و موجبات آشفتگي روحي رواني بسياري را براي مراجعه  كنندگان به بار مي  آورند.

گزارش
يك قوطي پر از مغازه
003156.jpg
مهدياگل محمدي- از دور شبيه به يك قوطي فلزي نقره اي رنگ است كه انعكاس نور خورشيد روي سطح صيقلي اش روشنايي اطراف را به طور خيره كننده اي مضاعف مي كند. چند صدمتري كه نزديك مي شوي، چندين استوانه را روي بدنه اش مي بيني كه اشياي تيره اي را به بالا و پايين حركت مي دهد. به فلكه دوم صادقيه كه رسيدي قوطي فلزي و نقره اي رنگ مجتمع تجاري و اداري گلديس است كه چهار تا آسانسور مثل سرنگ، مراجعان و مشتري ها را به طبقات گوناگون تزريق مي كند. ضلع جنوب شرقي فلكه دوم صادقيه حجم فلزي مجتمع، داراي 16 طبقه شامل 3 طبقه تجاري و 13 طبقه اداري مي شود كه از اين تعداد 360 واحد تجاري و 250 واحد اداري و 5 طبقه پاركينگ با گنجايش 350 ماشين وجود دارد.
زيرتابلوي مجتمع كه ايستادي سرخوش از اينكه كلاهي نداري تا از رويت ارتفاع مجتمع به زمين بيفتد، يك صداي خشن، اما محترمانه، سرخوشي  ات را به هم زده، مي گويد: آقا لطف كن اينجا توقف نكن . از لباس آبي رنگ و شلوار سورمه اي اش معلوم است كه نگهبان است. ناخودآگاه فكر مي كني كاش همين اندازه كه فكر تجمع بي مورد آدم ها مقابل مجتمع هستند، فكري هم به حال تراكم ماشين ها و بند آمدن خيابان مي كردند. ماشين ها همين طور توقف كردند و پشت سر آنها بوق و هياهو و عصبانيت وجود دارد.
داخل مجتمع طبقه همكف پر از آدم هاي جورواجور، اما غالبا جوان است كه اگر به بهانه اي يكجا ثابت بايستي، بعضي ها چندين بار راهرو را دور مي زنند و دوباره از همان نقطه اول رد مي شوند. مغازه ها و فروشگاه ها گوياي چرايي نوع و تعدد مخاطبان است؛ از پوشاك گرفته تا لوازم آرايشي و بهداشتي و ورزشي و بالاخره فروش آلات موسيقي وجود دارد. وسط مجتمع نيز يك محوطه خالي ست كه در طبقه زير همكف يا منفي يك، كافي شاپ رستوراني را به منظور استراحت و تغذيه مشتري ها در نظر گرفته اند. اگرچه تمامي اهالي اطراف فلكه دوم صادقيه چنين مجتمعي را مي شناسند و براي خريد كالاهاي مورد نياز خود بويژه البسه و پوشاك به آن مراجعه مي كنند، از هر 20 تا 30 نفر، تنها يك نفر از فعاليت هاي اداري در اين مركز اطلاع دارد. شايد علت اين امر در نبود تابلو يا معرفي چنين فعاليت هايي ست، به طوري كه با ورود به مركز، هيچ گونه تابلوي گويايي به منظور راهنمايي مراجعان به طبقات بالاتر وجود ندارد.
اگرچه دست اندركاران طبقات اداري، داشتن مشتري هاي خاص خود را به عنوان توجيحي قابل دفاع مطرح مي كنند، به نظر مي رسد اهالي اطراف اينگونه مجتمع ها برخلاف تحمل مشكلات ناشي از احداث مراكز خريد؛ شامل تراكم جمعيت، تشديد سنگيني ترافيك و حضور دستفروش ها، هيچ سهم خاصي از بخش هاي غيرتجاري آنها ندارند.
در اين ميان مجتمع تجاري- اداري گلديس نيز از اين نقيصه مبرا نيست، همچنين برخلاف صرف هزينه هاي بالا به منظور طراحي و ساخت نماي ساختمان سرويس هاي بهداشتي و پاركينگ آن اگرچه در پنج طبقه و داراي سيستم تهويه است، هيچ گونه تناسبي با جاذبه بصري خود مركز نداشته كه با ورود به آنها چنين تمايزي كاملا برجسته مي شود. ساخت و نوع فعاليت هاي جاري در مجتمع گلديس كه در سال 1380 به وسيله شهرداري منطقه 5 تاسيس شد، علت و فلسفه وجودي تشكيل چنين مراكزي را به ذهن متبادر مي سازد.
با حضور مدرنيته و افزايش اهميت چگونگي ترددهاي شهري و ارائه تسهيلات خاص به منظور جذب مشتري، مراكز خريد ايجاد شدند. حجم ترافيك ترددهاي متعدد و بعضا غير ضروري مشكلات بسياري را در نظام شهري به وجود مي آورد كه رفع چنين معضلاتي در حيطه شهري برعهده شهرداري هاست.
اما به نظر مي رسد چنين راهكارهايي در اطراف مجتمع تجاري گلديس نتايجي بالعكس داشته است. خلاء كالاها و مايحتاج اصلي مردم و حضور كالاهاي لوكس، موجب هجوم مردم به ديگر مراكز و حضور گسترده جوانان با مقاصدي غير اقتصادي شده است. بنابراين چنانچه از حضور دستفروش ها و دوره گردها و بي توجهي به توقف ماشين ها و پياده شدن مسافرها جلو مركز خريد، گذر كنيم به جرات مي توان گفت هيچ گونه مديريتي در انتخاب نوع مغازه ها و خدمات ارائه شده و كالاهاي آن مشاهده نمي شود. اگرچه كيفيت وقيمت كالاها همانند ديگر مراكز خريد است، ولي تنوع فروشگاه ها به هيچ وجه قابل پذيرش نيست.
قوام زاده - مدير مجتمع گلديس مديريت- چنين امري را خارج از حيطه اختيارات خود و همچنين شهرداري منطقه مي داند. بنابراين بايد پرسيد متولي برنامه ريزي شهري كيست؟ چنانچه شهرداري و ديگر مسئولان امور شهري در صدد ساماندهي به مراكز خريده ارائه خدمات و تسهيلات مناسب به مردم و كنترل ترافيك هستند، بايستي در خصوص ضرورت تناسب چيدمان غرفه ها و مغازه و  همچنين اختصاص واحدهايي به فروش كالاهايي ضروري تر اقدام كنند.
مديريت متناسب كالاهاي خارجي و ايراني
حضور روز افزون كالاهايي با مارك هاي خارجي و اختصاص يك مغازه به اين كالاها به سمت و سويي پيش مي رود كه بيم آن مي رود تا تمامي مراكز خريد تهران تحت سيطره اين كالاها قرار گيرد. توليدكنندگاني همانند بوسيني و گپ تا به حال نيز عرصه را به وسيله تبليغات گسترده و اقبال جوانان براي توليدكنندگان داخلي تنگ كرده اند. اگرچه حضور چنين كالاهايي زمينه رقابت را گسترده مي سازد. نكته قابل توجه، تمركز آنها در مجتمع هاي تجاري ست. ضعف چنين رويه اي بازهم در تغيير منفي الگوي مراجعه مردم مشهود است. مراكزي كه با هدف برنامه ريزي دقيق شهري صورت گرفته اند و در كشورهاي توسعه يافته سهم خاص در اين باره دارند، در كشور ما صرفه هاي اقتصادي و نظم شهري را بيشتر به هم مي زنند. البته اين نكته در صورتي تحقق كامل مي يابد كه برنامه ريزان و سياستگذاران مسئول، تمهيداتي را به منظور بهبود وضعيت موجود نينديشند.

آگاهي
مديريت هزينه
003198.jpg
پيشـــرفت سـريع و شگرف فن آوري همراه با افزايش روزافزون رقابت در بازارهاي جهان، مديران واحدهاي اقتصادي را به توليد محصولاتي با كيفيت بالا، ارائه خدمات مطلوب به مشتريان و درغايت، كاستن از هزينه تمام شده كالا و خدمات ترغيب كرده است. از اين رو جهت تحقق اين انتظارات، تامين اطلاعات مورد نياز به صورت جامع براي سيستم حسابداري يك ضرورت است و به همين علت بسياري از دست اندركاران امور اقتصادي بتدريج از ديدگاه هاي سنتي مبتني بر حسابداري بهاي تمام شده فاصله مي گيرند و به ايجاد سيستم مديريت هزينه گرايش پيدا مي كنند. سيستم مديريت هزينه، نوعي سيستم برنامه ريزي و كنترل است كه براساس اطلاعات جامع طرح ريزي مي شود و اين اهداف را پي مي گيرد: 1 - برآورد و تعيين بهاي تمام شده منابعي كه در راه انجام فعاليت هاي اصلي واحد اقتصادي مورد استفاده قرار مي گيرد.
۲ - تشخيص و حذف اقلامي از هزينه كه ارزش افزوده ايجاد نمي كنند. 3 - تعيين كارايي و اثربخشي فعاليت هاي اصلي انجام شده در واحدهاي اقتصادي.
4 - تشخيص و ارزيابي فعاليت هاي جديدي كه مي تواند عملكرد آينده سازمان را بهبود بخشد. به طور كلي مي توان چنين نتيجه گرفت كه تاكيد سيستم مديريت هزينه بر روند فعاليت هاي بنگاه اقتصادي ست.
بدون شك در نظر گرفتن اين اولويت ها براي دستيابي به هدف توليد محصولات و خدمات با كيفيت بالا، با حداقل بهاي تمام شده، بسيار حائز اهميت است. در اين سيستم، هزينه فعاليت هاي عمده بنگاه اقتصادي به كالاها و خدمات مربوط به توليد با توجه به نحوه استفاده از فعاليت ها در توليد اين كالاها و خدمات تخصيص مي يابد. در اين راستا هدف هاي سازماني مديران بسيار متنوع است. برخي از هدف ها كه به طور مكرر مورد تاكيد قرار مي گيرند عبارتند از: توجه به سودآوري و رشد، رسيدن به خودكفايي مالي، به  حداقل رساندن بهاي تمام شده كالا، متنوع ساختن بازار، ارتقاي كيفيت محصولات مطابق با استانداردهاي بين المللي، رعايت ملاحظات زيست محيطي، همچنين انجام وظايف مربوط به خدمات اجتماعي. وظيفه مديريت در اين سيستم، كسب اطمينان از دستيابي به هدف هاي فوق الذكر به صورت جامع است و به منظور دستيابي به اين هدف ها، مديران معمولا فعاليت اصلي خود را بر چهار موضوع متمركز مي سازند. 1 - تصميم گيري، 2 - برنامه ريزي، 3 - رهبري فعاليت هاي عملياتي، 4 - كنترل و پيگيري كارهاي انجام شده. براي تحقق عيني هر يك از فعاليت هاي چهارگانه، مديريت نيازمند اطلاعات است. اين اطلاعات مي تواند از منابع گوناگوني نظير اقتصاددانان، متخصصان مالي، كاركنان فروش و بازاريابي، كاركنان توليد و حسابداري به دست آيد. تحولات چند سال گذشته شامل آزاد سازي اقتصاد، رونق مجدد بورس اوراق بهادار و نزديك شدن نرخ بهره به سطح نرخ تعادلي، باعث شده كه مباحث مختلف مديريت هزينه، اهميت فراوان بيابد، زيرا هرگونه اقدام در جهت كاهش هزينه توليد كالا و خدمات مستقيما بر قيمت سهام در بورس سهام تاثير مي گذارد.
جذاب بودن سهام هر موسسه اقتصادي و توليدي نيز به نوبه خود مي تواند معياري در جذب و تخصيص سرمايه كه مهمترين اركان توليد و توسعه اقتصادي ست تلقي شود. يكي از پيامدهاي رشد و توسعه همه جانبه، پيدايش رويكردي جديد مبني بر پيوند توسعه و موفقيت اقتصادي با ملاحظات اخلاقي و تاثير متقابل مسائل اقتصادي و اخلاقي و ارزش هاي اجتماعي بر يكديگر است. در نتيجه، مديريت بنگاه هاي اقتصادي ديگر نمي توانند صرفا افزايش سودآوري يا افزايش توليد كالاي مرغوب را تنها هدف خود در نظر گيرند، بلكه موضوع هايي همچون پرداخت حقوق عادلانه به كاركنان، رعايت كيفيت بالا همراه با كاهش بهاي توليدات، كاستن از آلودگي محيط زيست و ساير مسائل اخلاقي را نيز بايد رعايت كنند. بنابراين، واحدهاي اقتصادي به جاي اينكه توجه خود را صرفا به عملكرد اقتصادي معطوف كنند، به صورت نهادهايي چند منظوره درآمده اند و با اين ويژگي ها بايد در بازارهاي سرمايه گذاري داخلي و خارجي شركت كنند و مطابق با ضوابط و استانداردهاي بين المللي به فعاليت هاي خود ادامه دهند.

دخل و خرج
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
علمي
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |