دوشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۱
بررسي  پيامدها و توصيه هاي پزشكي روزه داري
بهداشت رمضان
003138.jpg
عكس:گلناز بهشتي
عميد نمازي خواه
همان طور كه در قرآن آمده است، هدف اصلي از روزه داري در ماه رمضان افزايش تقواست و روزه داران به نوعي براي كسب تقوا تلاش مي كنند. اين ،تمام فلسفه روزه داري است، اما تمام تبعات اين مسئله از چندين بعد قابل بررسي ست كه يكي از آنها تاثيرات آن بر فعاليت هاي بدني روزه داران است. متاسفانه در اين مورد تحقيقات فراواني انجام نشده است، البته در كل تاريخ اسلام، اما در سالهاي اخير محققان و دانشمندان مسلمان و حتي غير مسلمان با تحقيق بر اثرات بهداشتي روزه داري بر بدن انسان، به نتايج جالبي دست يافته اند. به طور كلي تحقيقات در اين زمينه در دو راستا انجام شده است؛ شناخت اثرات روزه داري برانسان و تعريف الگوي مناسب بهداشتي براي روزه داري.
براي ما كه در ابتداي ماه مبارك رمضان قرارداريم دانستن توصيه هاي بهداشتي نه تنها يك نياز كه حتي يك ضرورت است ، پس بد نيست با برخي از اين توصيه ها آشنا شويم.
مهمترين مسئله در مورد بهداشت ماه رمضان، خوردن سحري و افطار مناسب است، با اين حال ديده مي شود كه افراد بسياري سحري نمي خورند. عمل اين افراد تاثيرات زيادي بر فعاليت روزانه آنها مي گذارد. دكتر حسن مظفري - متخصص تغذيه- در مورد نخوردن سحري در مصاحبه با خبرگزاري ايسنا اين چنين عنوان مي دارد: از نظر تغذيه اي، روزه بي سحري توصيه نمي شود و اينكه برخي افراد بي سحري روزه مي گيرند، محروميت انرژي بيش از حد معمول را در فرد ايجاد مي كند و بدن نيازمند استفاده از منابع چربي مي شود و خوب نسوختن چربي منجر به توليد استون در بدن و آن نيز منجر به بوي بد دهان، سردرد و دردهاي عضلاني مي شود و فرد احساس مي كند كه سالم نيست .
دكتر درخشي - متخصص تغذيه- هم برخوردن سحري مخصوصا براي افراد نوجوان و در حال رشد تاكيد مي كند و بهترين گزينه براي سحري را يك وعده غذاي كامل مي داند.
در مورد موادغذايي مورد استفاده در افطار و سحر چندين نظريه مختلف وجود دارد، با اين حال تمام متخصصان به صورت متفق القول بر مصرف كشمش و خرما به جاي زولبيا و باميه تاكيد دارند. متخصصان دليل اين امر را اثرات جانبي بسيار كم اين دو ماده طبيعي كه سودمندترين قندهاي طبيعت هم محسوب مي شوند مي دانند. در مورد مصرف زولبيا و باميه و نقل و نبات در ماه رمضان بايد گفت كه مصرف شيريني هاي مصنوعي در ماه رمضان بايد متعادل باشد، چون مصرف قند در بروز بيماري هاي قلبي عروقي موثر است. از ديگر گزينه ها براي افطار مي توان به شير، چاي، آش و سوپ اشاره كرد. استفاده از خرما، شيرگرم يا چاي براي افطار كردن باعث مي شود معده به آرامي كار خود را شروع كند. استفاده از آش و سوپ در هنگام افطار هم همين امكان را براي معده فراهم مي آورد.
متخصصان پيشنهاد مي كنند روزه داران با غذاهاي سبك افطار كنند و پس از چند ساعت شام بخورند. در اين حالت، همان طور كه گفته شد سيستم گوارشي به يكباره با حجم زيادي از غذا روبه رو نخواهد شد و علاوه بر آن با كاهش عطش انسان و آماده شدن بدن او براي انجام فعاليت هاي عادي، جذب بيشتري در بدن او انجام مي شود؛ البته نظر ديگري هم در اين مورد وجود دارد. دكتر سياوش ناصرمقدم- فوق تخصص گوارش و كبد- معتقد است روزه داران در ماه رمضان بهتر است شام و افطار را باهم يا اينكه با فاصله كم صرف كنند. او مي گويد: صرف شام و افطار با فاصله كم باعث مي شود تا فرد مدت زماني طولاني را صرف غذاخوردن نكند و علاوه بر اين صرف شام و افطار با فاصله كم باعث مي شود تا فرد حجم كمتري از غذا را مصرف كند و به دستگاه گوارش فشار وارد نشود . البته اين پزشك هم تاكيد زيادي دارد كه پرخوري در هنگام افطار و سحر مضرات زيادي به همراه دارد. البته علاوه بر پرخوري مصرف زياد مايعات هم مي تواند براي بدن زيان آور باشد. يكي از اثرات مصرف زياد مايعات، بي حالي، ضعف و درد معده است و علاوه بر آن اين مايعات به همان سرعت كه جذب مي شود، دفع مي شود.
به جاي آن، متخصصان تغذيه استفاده از ميوه و سبزي را در هنگام افطار وسحر پيشنهاد مي كنند، چون آب موجود در آنها ديرتر جذب بدن مي شود. دكتر علي اصغر سهيلي همچنين وجود فيبر در ميوه و سبزي را عاملي مي داند كه روزه دار احساس سيري كند. دكتر سهيلي همچنين نياز روزانه هر فرد را به مواد قندي 60درصد، چربي 30درصد و پروتئين را 10درصد كل انرژي مي داند و تصريح مي كند كه انرژي مورد نياز بدن در قالب گروه هاي مختلف موادغذايي( ميوه و سبزيجات، گوشت ها، حبوبات و لبنيات) در دو وعده سحر و افطار تامين مي شود كه اين ميزان بايد در سحر بيشتر باشد. اين متخصص تغذيه همچنين استفاده از غذاهاي شور، ترشيجات و نمك را، بويژه در سحر مضر مي داند و اين چنين اظهار مي كند: نمك زيادي باعث افزايش فشار خون و احساس تشنگي مي شود، به اين ترتيب ضمن كاهش خاصيت ارتجاعي رگ هاي خوني، سديم بيشتري به همراه مقاديري كلسيم دفع مي شود و خطر ابتلا به پوكي استخوان در روزه داران افزايش مي يابد.
رمضان
و افراد خاص
به صورت كلي مي توان چنين عنوان كرد كه رسيدن به الگوي خاص براي تمامي افراد در ماه رمضان محال ممكن است. از آنجا كه هر بدني به رفتارهاي غذايي خاصي واكنش نشان مي دهد و عادت كرده است، مهمترين مسئله خود شخص است. مثلا برخي افراد نمي توانند وقت سحر غذا بخورند و برخي ديگر علاوه بر سحر و افطار، شام سنگيني هم مي خورند. علاوه بر اين افراد كه الگوي رفتاري غذايي آنها در ماه رمضان براساس عادت آنها مشخص مي شود، برخي افراد ديگر هم هستند كه به دليل وجود بيماري هاي خاص يا شرايط ويژه ديگر يا نبايد روزه بگيرند يا در صورت گرفتن روزه بايد رژيم غذايي مشخصي را دنبال كنند. دسته اي از اين افراد زنان شيرده هستند. در صورتي كه چنين افرادي روزه بگيرند بايد از الگوي غذايي مشخصي پيروي كنند، چون بخش اعظمي از اين رژيم غذايي وارد شير شده و به كودك انتقال مي يابد. اين افراد بايد غذاي روزانه خود را در طول ماه رمضان از نظر كمي و كيفي افزايش دهند. استفاده از ميوه ها و سبزيجات براي زنان شيرده اهميت بسيار زيادي دارد.
از ديگر كساني كه نبايد به هيچ وجه روزه بگيرند بايد به بيماران گوارشي اشاره كرد. اين بيماران در صورتي كه روزه بگيرند و در حين روز دچار علائمي چون دل درد خصوصا مالش رفتن شديد سردل در هنگام ظهر شوند، نشانه فعاليت بيماري بوده و بايد از روزه داري پرهيز كنند. دكتر علي فاني - متخصص بيماري هاي گوارشي- در اين مورد مي گويد: افرادي كه مبتلا به زخم هاي فعال گوارشي فوقاني هستند مثل معده و اثني عشر، چون روزه داري با تشديد ترشح اسيد معده منجر به فعال سازي زخم و عوارضي چون خونريزي مي شود، ترجيحا از روزه داري معافند .
در ميان افراد ديگري كه روزه داري بر آنها واجب نيست مي توان به بيماران دياليزي اشاره كرد. دكتر برومند- فوق تخصص كليه- در اين مورد به خبرنگار ايسنا گفته است: بيماران كليوي كه تحت درمان دياليز قرار گرفته اند از گرفتن روزه خودداري كنند، چون باتوجه به اينكه بيماران دياليزي قدرت تطابق پرخوري- كم خوري را ندارند و اكثر اوقات كم اشتها هستند، قادر به روزه گرفتن نيستند.
او همچنين عنوان كرده است افرادي كه كليه سنگ ساز فعال دارند و بيماران مبتلا به دفع پروتئين در ادرار بايد از گرفتن روزه امتناع كنند. او فقط در مورد بيماران كليوي، روزه گرفتن را براي بيماران پيوند كليوي كه پيوند آنها خوب انجام شده است بلامانع دانست.
اما شايد جالب باشد بدانيد برخي بيماران چشمي هم از روزه گرفتن معاف هستند. اين افراد كساني هستند كه به آب سياه با فشار طبيعي دچار هستند. در كنار آنها افرادي هم كه نزديك بيني شديد با نمره عينك بالاتر از 18 دارند نبايد روزه بگيرند. با اين حال برخلاف آنچه كه در ميان افراد شايع است روزه داري بر نحوه عملكرد چشم ها تاثير ندارد و تاري ديد در برخي افراد روزه دار هيچ ربطي به عيوب چشم نداشته و عموما به دليل كم خوني، كاهش قندخون، افت فشار خون يا ناشي از اختلالات خون رساني به چشم و مغز است.
اينها تنها چند مورد از بيمار هايي بود كه مبتلايان به آنها نبايد روزه بگيرند، اما جدا از اينها، اسلام دين انعطاف پذيري ست و حتي اگر خود شخص حس كند روزه گرفتن او، براي سلامتي او مضر است مي تواند روزه نگيرد.

توصيه هاي ضروري
چندين توصيه بسيار مهم در مورد الگوي تغذيه در ماه مبارك رمضان:
۱ - بين افطار و خواب، آب كافي بنوشيد تا مانع كم آبي شود.
۲ - در هنگام شام سبزي كافي مصرف كنيد و ميوه ها را نيز ساعاتي پس از غذا مصرف كنيد.
-3 از مصرف زياده از حد قند و غذاهاي شيرين بپرهيزيد.
-4 از مصرف غذاهاي تند و ادويه دار اجتناب كنيد.
-5 قبل از خواب و بعد از سحر مسواك بزنيد؛ بيش از 2بار يا حتي بيشتر، اگر امكان دارد.

آينده هيدروژني
بدون شك هيدروژن براي ادامه حيات ضروري است، اما جدا از برقراري امكان حيات، مي توان از هيدروژن در زمينه هاي متفاوتي استفاده كرد كه يكي از موارد استفاده از آن در پيل هاي سوختي است. يكي از روش هاي توليد هيدروژن كه به صورت طبيعي انجام مي شود، استفاده از آنزيم هايي ست كه به ميزان بسيار زياد در ميكروارگانيزم هاي زيستي وجود دارد. استفاده از هيدروژن موجود در اين آنزيم ها مي تواند به روش جديدي از توليد انرژي تجديد پذير منجر شود كه تنها پسماند آن آب خواهد بود.
محققان انستيتو علوم پيشرفته دانشگاه ايلينويز در حال كار روي طرحي هستند كه آنها را قادر مي سازد متوجه شوند كي و كجا هيدروژن و اكسيژن موجود در آنزيم ها از آن خارج و تبديل به انرژي مي شوند تا با جلوگيري از خروج عناصر ياد شده، از آنها انرژي به دست آورند. نتايج اين پروژه كه با همكاري سه دانشمند ديگر از آزمايشگاه ملي انرژي هاي تجديد پذير آمريكا انجام شده، آنها را قادر مي سازد كه يكي از قديمي ترين مشكلات موجود در راه استفاده گسترده از هيدروژن براي توليد انرژي، يعني اقتصادي كردن آن را برطرف كنند. مشكل استحصال هيدروژن از آنزيم ها اين است كه به محض خروج اكسيژن از آنزيم، با هيدروژن تركيب مي شود و اين امتزاج باعث مي شود هيدروژن، بسيار ناپايدار شود.
در حال حاضر تعداد بسيار زيادي ميكروارگانيزم هاي زيستي كشف شده اند كه براحتي مي توانند به وسيله نور خورشيد و هيدروژن انرژي مورد نياز خود را تامين كنند. پروفسور كلاوس شولتن - رئيس گروه بيوفيزيك دانشگاه ايلينويز و يكي از دانشمنداني كه روي اين پروژه كار مي كند - در اين مورد مي گويد: پي بردن به اين رفتار هيدروژن در آنزيم ها ما را قادر خواهد ساخت در آينده به صورت اقتصادي از آن به صورت سوختي پاك براي توليد انرژي استفاده كنيم .
گروه ياد شده با استفاده از دو مدل كامپيوتري به نام هاي NAMD و VMD مدلي تمام اتمي را بر پايه ساختار كريستالي هيدروژن از آن ايجاد كرده اند. اين مدل جديد به آنها اين اجازه را مي دهد كه مسير حركت اكسيژن و هيدروژن را به دقت پيش بيني كنند و دانستن اين مسير حركت، آنها را قادر مي سازد كه براحتي هيدروژن استحصال كنند.
اكسيژن نسبت به هيدروژن كه كوچك تر و سبك تر است، نياز به كانال حركتي بزرگتري دارد و برخلاف آن، گاز هيدروژن براحتي در سيستم آنزيمي حركت مي كند. دانشمندان با دانستن اين رفتار هيدروژن و اكسيژن مي توانند با جا به جايي كانال حركتي هيدروژن، براحتي آن را از تركيب با اكسيژن باز دارند.
هيدروژن چيست؟
گاز هيدروژن (H2) براي استفاده در موتورهاي احتراقي و وسايل نقليه الكتريكي باتري دار مورد تحقيق و بررسي قرار مي گيرد. هيدروژن در دما و فشار طبيعي، يك گاز است و به اين علت، انتقال و ذخيره آن از سوخت هاي مايع تر دشوارتر است. سيستم هايي كه براي ذخيره هيدروژن توسعه يافته اند، عبارتند از هيدروژن فشرده، هيدروژن مايع و پيوند شيميايي بين هيدروژن و يك ماده ذخيره (براي مثال، هيدريد فلزات).
با اينكه تاكنون هيچ سيستم حمل و نقل و توزيع مناسبي براي هيدروژن وجود ندارد، اما توانايي توليد اين سوخت از مجموعه متنوعي از منابع و خصوصيات پاك سوز  بودن آن، هيدروژن را به سوخت جايگزين مناسبي تبديل كرده است.
ويژگي هاي شيميايي: ساده ترين و سبك ترين سوخت گاز، هيدروژن (H2) است. هيدروژن در فشار اتمسفري و دماي جوي حالت گاز دارد. سوخت هيدروژن همان گاز خالص هيدروژن نيست بلكه مقدار كمي اكسيژن و ديگر مواد را نيز با خود داراست.
هيدروژن چگونه ساخته مي شود؟
توليد هيدروژن معمولا با استفاده از دو روش امكانپذير است؛ 1- الكتروليز 2- توليد گاز مصنوعي از بازسازي بخار يا اكسيداسيون ناقص.
در روش الكتروليز با استفاده از انرژي الكتريكي، مولكول هاي آب به هيدروژن و اكسيژن تجزيه مي شوند. انرژي الكتريكي را مي توان از هر منبع توليد الكتريسيته كه شامل سوخت هاي قابل تجديد نيز مي شوند به دست آورد. وزارت نيروي آمريكا به اين نتيجه رسيده كه استفاده از روش الكتروليز براي توليد مقادير زياد هيدروژن در آينده مناسب نخواهد بود. بهترين روش براي توليد گاز مصنوعي، بازسازي بخار گاز طبيعي است. در اين روش، مي توان از هيدروكربن هاي ديگر نيز به عنوان ذخاير تامين مواد استفاده كرد. براي مثال، مي توان زغال سنگ و ديگر مواد آلي (بيوماس) را به حالت گازي درآورد و آن را طي فرآيند بازسازي بخار براي توليد هيدروژن به كار برد.
بازار هيدروژن
براي هيدروژن به عنوان يك سوخت، سيستم توزيعي وجود ندارد. با اين كه معمولا انتقال از طريق خط لوله، با صرفه ترين راه انتقال سوخت هاي گازي ست، اما در حال حاضر سيستم خط لوله مناسبي موجود نيست. انتقال هيدروژن به طور خاص از طريق مخزن و تانكرهاي گاز صورت مي گيرد.

پيشخوان
003165.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به مسائل خاورميانه اختصاص داده است.
به نوشته اين روزنامه مقامات تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي طي ديداري به بحث و بررسي درباره ديدار آتي ميان محمود عباس رئيس تشكيلات و آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي پرداختند. اين روزنامه خبر ديگر خود را به دريافت جايزه صلح نوبل از سوي محمد البرادعي دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي اختصاص داده است.
003210.jpg
ميامي هرالد
روزنامه ميامي هرالد نيز موضوع اهداي جايزه صلح نوبل به محمد البرادعي را براي عنوان يكي از مهمترين خبرهاي خود برگزيده است. به نوشته اين روزنامه انگليسي زبان چاپ آمريكا جايزه صلح نوبل براي سال 2005 به طور مشترك به آژانس بين المللي انرژي اتمي و محمد البرادعي مدير كل اين آژانس اعطا شد. ارزش مالي جايزه صلح نوبل حدود يك ميليون و 300هزار دلار است كه در صورت متعدد بودن برندگان بين آنان تقسيم مي شود.
003174.jpg
چاينا ديلي
روزنامه چاينا ديلي در گزارش اول خود به بررسي سيلاب ها، خسارت ها و تلفات ناشي از آن پرداخته است. اين روزنامه چاپ چين به نقل از آمارهاي انتشار يافته از سوي اداره دولتي كنترل سيلاب ها نوشته: حوادث طبيعي تاكنون به بيش از 201ميليون چيني يعني درحدود يك ششم جمعيت اين كشور آسيب وارد كرده است. براساس اين گزارش در فصل وقوع سيلاب ها طي سال جاري يكهزار و 247نفر كشته و 331 نفر ناپديد شده اند.
003216.jpg
پرنساليبره
روزنامه اسپانيايي زبان پرنساليبره چاپ گواتمالا تيتر و عكس اول خود را به تندبادهاي شديد استوايي و سيلاب هاي ناشي از آن اختصاص داده است.
در حالي كه جزئيات بيشتري از خرابي هاي ايجاد شده توسط توفان استوايي استان (stan) به دست آمده، اسكار برگر رئيس جمهوري گواتمالا هشدار داده است كه كشورش بايد خود را براي فجايع بيشتري آماده كند. پرنساليبره همچنين وضعيت نامساعد آب هوايي را موثرترين عامل در تاخير كمك هاي هوايي دانسته است.

بافرزانگان
003189.jpg
استاد محمدرضا حكيمي
استاد محمدرضا حكيمي در سال 1314 شمسي در مشهد زاده شد. پدرش مرحوم حاج عبدالوهاب حكيمي از متشرعان و محترمين بازار مشهد بود.
استاد حكيمي در سال 1320 ابتدا راهي مكتب و سپس مدرسه شد و در سال 1326 به حوزه علميه خراسان وارد شد و بيست سال به علم اندوزي و خودسازي پرداخت. ايشان طي اين مدت به فراگيري دروس مقدمات و سطح و بعد از آن به درس خارج پرداخت و در كنار آن، ساليان درازي به تحصيل فلسفه و كلام همت گماشت و ادبيات عرب را نزد شيخ محمد تقي اديب نيشابوري فرا گرفت.
استاد حكيمي همچنين از محضر استاداني همچون آيت الله شيخ مجتبي قزويني خراساني، آيت الله العظمي سيد محمد هادي ميلاني و آيت الله ميرزا احمد مدرس يزدي بهره ها برد و جهت فراگيري نجوم، تقويم و برخي علوم ديگر به محضر استاداني چون حاج شيخ اسماعيل نجوميان، حاج سيد ابوالحسن حافظيان و حاجي خان مخيري و ... شتافت و در سال 1348، اجازه اجتهاد را از شيخ آقا بزرگ تهراني دريافت داشت.
استاد محمدرضا حكيمي كه خود از مرزبانان حماسه جاويد است، در طول چند دهه، نسل معاصر را با عمق انديشه و گستردگي آثار مردان بافضيلت آشنا كرده و با نگارش ده ها كتاب كه گاه شمارگان آنها به صد هزار رسيده است مخاطبان خود را به سرچشمه زلال وحي نزديك كرده است.
برخي از آثار  ايشان بدين شرح است:
بعثت، عيد غدير، عاشورا، مهدي، خورشيد مغرب، كلام جاودانه، قيام جاودانه، الحياه (داير ه المعارف بزرگ اسلامي) مكتب تفكيك، فرياد روزها، جهش ها، بيدارگران اقاليم قبله، امام در عينيت جامعه، هويت صنفي روحاني، حماسه غدير، ادبيات و تعهد در اسلام، دانش مسلمين، حماسه مرزبانان جاويد و ...
003222.jpg
حسين صادقي 
پروفسور حسين صادقي پنجم بهمن 1308 در خانواده اي ادب دوست در يكي از روستاهاي نيشابور به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي را در همان روستا و در مدرسه اي آغاز كرد كه توسط پدر ايشان تاسيس يافته بود. او بعدها جهت ادامه تحصيل رهسپار شهرهاي قوچان و مشهد شد.
پروفسور حسين صادقي در سال 1320 در آزمون هاي مرسوم آن زمان جهت ورود به دانشگاه شركت كرد و موفق شد در كنكور دانشكده هاي پزشكي، فيزيك و اعزام به خارج پذيرفته شود و پس از آن جهت ادامه تحصيل راهي سوئيس شد، تا اينكه در سال 1326 دكتر اي پزشكي خود را از دانشگاه پزشكي لوزان دريافت داشت. سپس جهت اخذ تخصص عازم آمريكا شد و توانست در سال 1342 بورد تخصصي جراحي عمومي و فوق تخصص جراحي قلب و ريه را از دانشگاه هاي معتبر آن ديار دريافت دارد.
ايشان طي دوران تحصيل و همچنين پس از آن از بهترين شاگردان و همكاران كريستين بارنارد، جراح مشهور قلب محسوب مي شد.
پروفسور صادقي پس از بازگشت به كشور مدتي در بيمارستان مسيحي مشهد به كار پرداخت و بعد از مدتي خدمت به هموطنان خويش، دوباره جهت مطالعات بيشتر عازم سوئيس شد و به سمت رياست بخش جراحي قلب و عروق دانشگاه لوزان منصوب شد. ايشان به مدت نزديك سي سال، رياست، بخش قلب و عروق و كرسي استادي اين رشته را در دانشگاه لوزان برعهده داشت تا اينكه در سال 1375 بازنشسته شد.
پروفسور صادقي طي ساليان تدريس و تحقيق در دانشگاه لوزان، ابداعات جديدي در امر جراحي قلب و عروق به  وجود آورد. خود ايشان در اين باره مي گويند: در مدت قريب به سي سال، جراحي قلب و عروق را در دانشگاه توسعه دادم؛ به طوري كه تعداد عمل هاي جراحي قلب باز كه در سال اول مسئوليتم فقط 60 عمل بود به متجاوز از 900 عمل در سال آخر اشتغالم رسيد. در اين مدت نوآوري هايي در تكنيك جراحي عروق قلبي، تعويض دريچه هاي قلب، جراحي نارسايي هاي مادرزادي قلب و جراحي عروق به وجود آوردم.
پيشرفت هاي زيادي هم در مراقبت هاي بعد از عمل انجام داديم كه سبب بهبود نتايج عمل هاي جراحي قلب و عروق شد. نتايج خوب عمل ها هم با بهترين مراكز قلب دنيا رقابت مي كرد؛ مثلا تلفات بعد از عمل جراحي پيوند قلب كه حتي در بهترين مراكز قلبي جهان بين 8 تا 10 درصد است در بخش ما فقط 7/3 درصد بود .
پروفسور صادقي در مدت اشتغال، در حدود 2 هزار نفر از هموطنان را عمل جراحي قلب كرده است. همچنين به دليل تبحر بسيار و نتايج درخشان، دو نفر از رؤساي جمهور كشور سوئيس را نيز عمل جراحي قلب كرده است.
پروفسور صادقي پس از بازنشستگي بيشتر به كارهاي ادبي پرداختند و به واسطه موانست ديرين با ادب فارسي، تصميم به ترجمه رباعيات حكيم عمر خيام به زبان هاي انگليسي و فرانسه گرفتند كه با تلاش ايشان اثر ارزشمندي مشتمل بر 110 رباعي منسوب به حكيم نيشابوري با خط استاد اميرخاني و تابلوهاي زيباي استاد فرشچيان به طبع رسيد.

علمي
آرمانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |