بهاره نصيري
امروزه كه عصر، عصر اطلاعات نام گرفته و برخي از جوامع با مشكلي به نام «اضافه بار اطلاعاتي» ، مواجهند، شكل دهي و دستكاري افكار عمومي به منظور بهره برداري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي، بيشترين سرمايه گذاري هاي ابزاري و انساني را به خود اختصاص داده است و در اين ميان اعتبار رسانه ها به عنوان مهم ترين منبع تأمين كننده اطلاعات مورد نياز مردم، اعتماد و مقبوليتي كه از اين راه كسب مي كنند، اهميتي مضاعف يافته است. با در نظر گرفتن اين واقعيت و با وجود تحقيقات گسترده اي كه در باره مفاهيم مختلف ارتباطي صورت گرفته است و مي گيرد، اعتبار منبع (Source Crediblity) سهمي نسبتاً ناچيز در مطالعات ارتباطي داشته است كه هرگز نمي تواند دليل كم اهميتي آن تلقي شود. مطلبي در اين زمينه تهيه شده كه مي خوانيد.
اعتبار منبع مفهومي بنيادي در ارتباطات است كه شايد بتوان قدمت، آن را با عمر ارتباط برابر دانست. معتبر بودن منبع در واقع پيش شرط لازم براي بي قراري يك ارتباط كامل بين فرستنده پيام و مخاطب آن است. اعتبار منبع را مي توان نقطه تلاقي مفاهيم ارتباطي نيز تلقي كرد. زيرا بسياري از اين مفاهيم نظير گزينشگري اخبار، عينيت، هماهنگي و ناهماهنگي شناختي، مسئوليت اجتماعي روزنامه نگار، ارزش هاي خبري و... بدون اين پيش فرض كه منبعي معتبر در روند ارتباط وجود داشته يا دارد، معناي وجودي خود را از دست مي د هند.
گذشته از آن، اعتبار منبع را مي توان مفهومي چند بعدي دانست كه مرزهاي مشتركي نيز با روان شناسي دارد. در مبحث «تغيير گرايش ها و متقاعد سازي» ، منبع پيام يكي از عوامل مهم در تغيير گرايش و تأثير آن در تغيير گرايش مخاطب، از زواياي مختلف مورد ارزيابي قرار مي گيرد.
يكي از مواردي كه مخاطبان وسايل ارتباط جمعي معمولاً به دنبال كشف و ارزيابي آن هستند، هويت منبع پيام و ميزان درستي و اعتبار آن است. ذكر منبع پيام در خبرها و مقاله ها و ديگر مطالب رسانه هاي ديداري و نوشتاري، علاوه بر اين كه در جلب اطمينان مخاطب مؤثر است به پيام و خود رسانه نيز به عنوان منبع پيام، اعتبار بيشتري مي بخشد. ذكر منبع در خبرها تا آنجا اهميت يافته كه در برخي از كشورها كه به اجراي مقررات عهدنامه بين المللي حفظ حقوق مؤلف پايبندند، گاه ممكن است عدم ذكر منبع در خبرها منجر به تحت تعقيب قرار گرفتن مسئولان رسانه ها شود.
اعتبار منبع از نگاه روان شناسي
در زمينه منبع و اعتبار آن، تحقيقات چنداني در دست نيست. اما در روان شناسي اجتماعي، در مبحث «تغيير گرايش» (attitude change) آنجا كه از متقاعد سازي، تبليغات و تغيير گرايش بحث مي شود، به اين مقوله پرداخته شده است. در اين مبحث آمده است كه همه پيام هايي كه به منظور نفوذ در گرايش هاي مردم تهيه و انتشار مي يابند، به يك اندازه تأثير نمي گذارند. عوامل خاصي در كار هستند كه اثر آنها را افزايش مي دهند يا مانع تأثير آنها مي شوند و يا تأثير آن را كاهش مي دهند. در بحث روان شناسي اجتماعي، پيام ها از سه جنبه مورد مطالعه قرار گرفته اند: ۱- منبع پيام ۲- محتواي پيام ۳- گيرنده پيام. در اين مبحث «منبع پيام» به عنوان يكي از عوامل مهم تغيير گرايش مطرح شده است و از زواياي «اعتماد به منبع» ، «جاذبه منبع» و «قدرت منبع» قابل ارزيابي تشخيص داده شده است.
۱- اعتماد به منبع
تخصص از عواملي است كه باعث افزايش اعتماد به منبع مي شود، زيرا بسياري از افراد اظهار نظرهاي متخصصان را راحت تر مي پذيرند. به عبارت دقيق تر، پيام از يك منبع معتبر راحت تر نفوذ مي كند و كمتر مورد انتقاد قرار مي گيرد. در مورد منابع شفاهي نيز اطمينان خاطر گوينده به هنگام سخن گفتن، منبع را صالح تر و قابل اعتماد تر نشان مي دهد.
۲- جاذبه منبع
محبوبيت و جذابيت ظاهري، اعتبار بيشتري به منبع مي دهد. بيشترين استفاده از اين ويژگي در آگهي هاي تجارتي است، زيرا محبوبيت منبع، باعث جلب بيشتر گيرنده پيام و تأثير بيشتر روي مخاطب خواهد شد. نمونه هاي اين گونه، استفاده از جذابيت منبع را در استفاده از افراد معروف و محبوب، نظير ورزشكاران، هنرپيشگان، قهرمانان جنگ و... براي انتشار پيام هاي خاص سياسي، تجاري، بهداشتي و غيره نيز ديده ايم. از سوي ديگر، مشابهت در گرايش ها، مهارت ها و ارزش ها نيز به جاذبه و اعتبار منبع كمك فراوان مي كند.
۳- قدرت منبع
نظر برخي از روان شناسان نيز براين است كه هر چه قدرت منبع بيشتر باشد، نفوذ آن بر گرايش گيرندگان پيام بيشتر خواهد بود.
ابعاد اعتبار منبع
تحليل نتايج به دست آمده از تحقيق هاي مختلف بيانگر اين موضوع است كه دوازده موضوع در عامل اعتباري منبع جمع شده اند. اين دوازده موضوع عبارتند از: انصاف و اعتدال، بي غرضي، گفتن تمام و اجرا، صحت، محترم شمردن زندگي خصوصي افراد، مراقبت از طرفداران، داشتن موضوع هاي مربوط به بهتر شدن وضع اجتماعي، جدايي واقعيت از ديدگاه ها، قابل اعتماد بودن، در ارتباط با موضوع هاي مورد علاقه مردم بودن، واقعي بودن و داشتن گزارش هاي موثق.
اما برخي معتقدند كه بعضي از اين موضوع ها بايد در سه عامل نظير انصاف، وثوق و صحت تقسيم شوند. به هر حال ميزان اعتبار به دست آمده تلويزيون و روزنامه در اين تحقيقات به ميزان اين دوازده مورد بستگي دارد.
اعتبار منبع و ساير مفاهيم ارتباطي
اعتبار منبع، مفهومي ارتباطي است كه با اغلب مفاهيم ارتباطي رابطه اي نزديك دارد. به عبارت ديگر از آنجا كه اعتبار منبع در باره يكي از ويژگي هاي مهم منبع بحث مي كند و منبع، خود عنصري مهم و اساسي در ارتباط است، اغلب مفاهيمي كه در روند ارتباط تأثير مستقيم و غيرمستقيم دارند نيز به نوعي با اين مفهوم در ارتباط هستند و تحت تأثير آن قرار مي گيرند.
مفاهيمي چون گزينشگري اخبار، ارزش هاي خبري، عينيت، نظريه هماهنگي شناخت، مسئوليت هاي اجتماعي روزنامه نگار و... در واقع با اين پيش فرض كه منبع معتبري در جريان ارتباط قرار دارد، عينيت مي يابند. به عبارت ديگر، شايد بتوان گفت كه با وجود آن كه مفاهيم مختلف ارتباطي اغلب در يكديگر مؤثرند، اما اعتبار منبع به طور روزافزون بر اكثر اين مفاهيم تأثير دارد.
اعتبار منبع و گزينشگري خبر
اگر انتخابهايي كه گزينشگر انجام مي دهد، در جهت تأمين نيازهاي خبري خواننده باشد، خواننده مطالب روزنامه را مطابق نيازهاي خود مي بيند و از توسل به راههاي ارتباطي ديگر، براي كسب خبر صرفنظر مي كند. به اين ترتيب، روزنامه به عنوان يكي از مهم ترين رسانه هاي خبري اعتبار به دست مي آورد و در نتيجه مردم از آن به عنوان يك منبع قابل اعتماد سخن خواهند گفت. در راديو و تلويزيون نيز وضعيتي مشابه حاكم است.
همگني منبع و گيرنده
همگني عبارت است از شباهت در ويژگي هايي مانند: باورها، ارزش ها، آموزش و منزلت اجتماعي بين ۲ فرد كه در ارتباط با يكديگر هستند. در موقعيتي كه امكان گزينش آزاد وجود دارد و منبع مي تواند با تعدادي گيرنده رابطه داشته باشد، تمايل شديدي به انتخاب گيرنده اي دارد كه بيشتر به خودش شبيه است. براي اصل همگني، دلايل زيادي وجود دارد غالباً افراد شبيه هم، با يكديگر زندگي مي كنند و تحت تأثير علايق مشتركي هستند. اين گونه نزديكي هاي فيزيكي و اجتماعي، نوعي ارتباط همگن را باعث مي شوند. اين نوع ارتباط بار مفهومي ديگري دارد كه آن را همدلي گويند. همدلي عبارت از توانايي فرد است براي اين كه خود را به جاي ديگران ببيند (توانايي درك موقعيت ديگران). يعني ارتباط مؤثر بين منبع و گيرنده باعث به وجود آمدن شباهت زياد در دانش، باورها و رفتار آنها خواهد شد. چنانكه گفته اند «كبوتر با كبوتر، باز با باز» ارتباط زماني مؤثر است كه منبع و گيرنده همگن باشند.
نقش اعتبار منبع در تغيير بينش گيرنده
ممكن است منبع را در مقابل گيرنده، معتبرتر نشان دهيم، چرا كه مطالعات نشان داده اند در چنين حالتي شوق و انگيزه قوي تري در تغيير بينش گيرنده به وجود مي آيد.
خبر نادرست، چون بومرنگ عمل مي كند ،شايد بتوان گفت كه پخش نادرست اخبار اثري همچون «بومرنگ» دارد و در نهايت اثر آن به فرستنده باز خواهد گشت، ميزان تأثير ارتباطات و اثرات مثبت يا منفي آنها، از جمله مسايلي است كه درباره آن بحث هاي زيادي مطرح شده است. منبع ارتباط (انتقال دهنده پيام)، ويژگي هاي مخاطبان (پيام گيران) و ماهيت پيام (چگونگي انتقال آن) در افزايش تأثير ارتباط مؤثر هستند. پخش درست اخبار و موارد اطلاعاتي، همچون اثر بومرنگ، به فرستنده يا منتقل كننده پيام باز مي گردد و در نهايت هويت رسانه را عوض مي كند. با افزايش قابليت اعتماد به ارتباطات، مي توان به گسترش آن و در نتيجه توسعه جامعه در ابعاد مختلف كمك كرد. بايد دانست كه مهم ترين و پرارزش ترين منبع خبري روزنامه ها، گزارش هاي اختصاصي خبرنگاران آنهاست اين گزارش ها بسيار مورد اعتماد دبيران و سردبيران روزنامه ها هستند. اما گاه همين اعتماد از آنجا كه روش دقيق يا فرصت كافي براي كنترل صحت اطلاعات ارسال شده وجود ندارد، مشكلاتي ايجاد مي كند. با تمام اين احوال، با وجود منابع و مأخذ مختلفي كه براي جمع آوري اخبار در اختيار راديو، تلويزيون و مطبوعات وجود دارد. مطمئن ترين و پر ارزش ترين منبع خبري، خبرنگاران اختصاصي آن به شمار مي روند كه با توجه به احتياج مخاطبان و با پشتكار و دقت فراوان، تمام حوادث و وقايع را دنبال كنند و بهترين و جالب ترين اخبار را تهيه مي كنند.
معيارهاي گزينش خبر و ارزش هاي خبري
هر روزه صدها و شايد هزاران رويداد گوناگون در گوشه و كنار كشور و جهان اتفاق مي افتد. تهيه و انتخاب و ارايه خبر از اين وقايع، كار عادي و روزمره روزنامه نگاران در سالن هاي تحريريه است. اين انتخابها و تصميم گيري ها بي اساس و تصادفي نيست، بلكه ضوابط و معيارهايي وجود دارد كه با توجه به آنها، وقايع خبري را از غيرخبري تميز مي دهند.
به طور كلي عواملي از قبيل «گزينشگري» و پس از آن «ارزش هاي خبري» برفرايند خبر، از رويداد تا خواندن، تأثير مي گذارند.
منابع مقاله در دفتر روزنامه موجود است