پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۴
هدف: همه
مجيدي، بني اعتماد، ميركريمي و چند فيلم ساز ديگر، اين روزها نوك پيكان انتقاداتشان را به سوي كليت سينماي ايران و روند اكران نشانه رفته اند
003441.jpg
سهراب نيكخواه
اخبار سينمايي تابستان امسال بيشتر از آنكه مربوط به نقد فيلم ها باشد به شرايط اكران آنها اختصاص يافت.
داستان از آنجا آغاز شد كه سيدرضا ميركريمي كارگردان فيلم خيلي دور، خيلي نزديك براي اكران فيلمش با مشكل مواجه شد. ميركريمي تاكنون چهار فيلم ساخته كه از اين ميان تنها دو فيلم نمايش داده شده است. آخرين ساخته ميركريمي كه در جشنواره بيست و سوم فيلم فجرسيمرغ گرفت و بعد نيز توانست جايزه بهترين فيلم در جشن سالگرد تاسيس خانه سينما را به دست آورد و به اسكار اعزام شود، پس از مدتي اكران در حالي كه هنوز مدت اكرانش تمام نشده بود و به كف فروش هم نرسيده بود، در شرف پايين آمدن از سردر سينماها قرار گرفت.
پس از آن نيز قرار شد اين فيلم و گيلانه ساخته رخشان بني اعتماد به صورت محدود اكران شوند.
اولين ناراضي
خبر محدوديت اكران فيلم خيلي دور، خيلي نزديك با واكنش رضا ميركريمي روبه رو شد. ميركريمي، در نيمه تيرماه اعلام كرد هيچ گونه سياست حمايت از سينماي ملي و صاحب انديشه و فرهنگي در ايران وجود ندارد.
ميركريمي آن روزها گفت: احساس مي كنم سينماي متعهد و پيشرو در ايران از هيچ گونه حمايتي برخوردار نيست. گفته مي شود كه شهرداري تهران به عكس هاي فيلم خيلي دور، خيلي نزديك براي نصب در بيل بورد ايراد گرفته است و همچنين تلويزيون نيز ايراد مشابهي به تيزرهاي اين فيلم گرفته است. همچنين معاونت سينمايي هيچ گونه كمكي در زمينه حمايت از اين فيلم نكرده است . ميركريمي در مورد اين سخنان توضيح بيشتري نداد و در  روزهايي كه هر روز با چند خبرنگار مصاحبه  مي كرد همه جا به گلايه از وضعيت اكران فيلمش و پخش تيزرها و نصب بيل بوردها مي پرداخت. اين مسئله آنقدر ادامه يافت تا سرانجام بيش از يك ماه بعد، سرانجام يكي از اعضاي كنسرسيوم پيام هاي بازرگاني صدا وسيما به اين سخنان پاسخ گفت. حميدرضا كاملي، مدير عامل كانون فيلمساز جوان تهران و عضو كنسرسيوم پيام هاي بازرگاني صدا وسيما گفت: طي مذاكره حضوري كه با مدير پخش حوزه هنري داشتم، مقرر شد مقدمات عقد قرارداد پخش تيرز فيلم خيلي دور، خيلي نزديك از سوي اين شركت به عنوان مشاور تبليغاتي انجام شود و مقدمات تنظيم قرارداد پخش قبل از اكران فيلم ظرف چند ساعت فراهم شد. باتوجه به اينكه رياست محترم سازمان صدا و سيما دستور تخفيف 80 درصد را به اداره كل بازرگاني صادر كرد، ما منتظر عقد قرارداد از سوي حوزه هنري بوديم تا سفارش پخش از تمامي شبكه ها اقدام شود.
او گفت: تيزر فيلم خيلي دور، خيلي نزديك در چند نوبت به صورت رايگان از شبكه هاي مختلف پخش شد اما تا به امروز حوزه هنري در مورد موافقت با عقدقرارداد جوابي نداده است. اگر فيلم خيلي دور، خيلي نزديك يا ديگر فيلم هاي سينمايي بدون قرارداد پخش شود، ظلم بزرگي در حق فيلمسازان سينماي ايران است و تمام فيلم ها بايد از مزاياي مساوي برخوردار شوند به جز اينكه فيلم شرايط خاص داشته و آن فيلم به تمام ملت ايران مربوط باشد.
و سرانجام همه حرف و حديث ها با پيام وزير جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي پايان يافت. حسين صفارهرندي در اولين روزهاي كاري اش در وزارت ارشاد با ارسال پيامي خطاب به مير كريمي از فيلم او حمايت كرد. در اين پيام آمده بود: براين باورم كه فيلم خيلي دور، خيلي نزديك چشم اندازي تماشايي از جهان هستي را پيش روي مخاطبان خود ترسيم كرده است و خدا را سپاس مي گويم كه ايراني فهيم و هوشيار، در استقبال از چنين سينماي فاخر و جذابي اشتياق نشان مي دهد.
اطمينان دارم دريچه اي كه شما به دنياي تصوير گشوده ايد، سينماي ملي ما را در نيل به جايگاه حقيقي خود، بيش از پيش ياري خواهد رساند. بارديگر، احترام و خضوع بي شائبه خود را به پاي هنر جذاب و متعهد شما نثار مي كنم . بدين ترتيب چهارمين ساخته سيدرضا ميركريمي توانست به اكران ادامه دهد و به موفقيت  هاي داخلي ديگري نيز دست يابد. اما در همان روزها ماجراي ديگري آغاز شد.
اعتراض به همه
فيلم بيد مجنون جديدترين اثر مجيد مجيدي در تبليغات و اكران با مشكل مواجه شد. فيلم مجيدي گرچه به گروه سينمايي آسمان باز نرفت و در گروه مستقل اكران شد، اما يك بار بيل بوردهايش از سطح شهر جمع شدند و پس از آن نيز با مشكلات نمايش روبه رو شد. بيشتر مشكل مجيدي و ميركريمي و كارگردانان ديگر، قانوني ست كه براساس آن شرايط اكران فيلم ها تعيين مي شود.
مجيدي و دوستانش نمي توانند بپذيرند كه يك فيلم فرهنگي به بهانه فروش كم پس از چند هفته به پايان نمايش برسد. كار به آنجا رسيد كه مجيدي نشست پس از نمايش فيلمش در فرهنگسراي نياوران را به انتقاد از وضعيت موجود سينماي ايران اختصاص داد. مجيدي گفت: حاصل تلاش 27ساله فيلمسازان پس از انقلاب با توليد فيلم هاي سخيف، مبتذل و فيلمفارسي از بين رفته است .او افزود: افتخارات بي نظير سينماي ايران در سطح داخلي و بين المللي براحتي به دست نيامده است كه بسادگي شاهد از دست رفتن آن باشيم. من پنج سال پيش هشدار دادم كه صداي پاي ابتذال مي آيد، ولي
هم اكنون شاهد تجلي ابتذال در عرصه هاي مختلف سينما هستيم؛ سينمايي كه زماني به آن افتخار مي كرديم، هم اكنون شاهد نزول آن هستيم و در سراشيبي سقوط قرار گرفته است. فيلم هاي سخيف، مبتذل و بي ارزش موسوم به فيلمفارسي، ماه هاست كه مي توانند سينماها را به اشغال خود درآورند، اما فيلم هاي ارزشمندي چون گيلانه و خيلي دور، خيلي نزديك به رغم استقبال بي نظير و استثنايي تماشاگران با بي مهري مواجه مي شوند. فيلم هايي كه با دغدغه مسائل اجتماعي در ايران ساخته مي شوند، در حاشيه قرار مي گيرند، ولي فيلم هايي كه ابتذال از
سر و رويشان مي بارد، مورد ارج قرار مي گيرند.
مجيدي گفت: مسئولان فقط شعار حمايت از سينماي فاخر و ارزشمند مي دهند، بنابراين فيلم هاي خوب سينماي ايران حاصل تلاش و زحمات فردي سينماگران مطرح است. قطعا توليد فيلم ارزشمند خيلي دور، خيلي نزديك محصول تلاش ها و زحمات شخصي رضا ميركريمي ست و حوزه هنري تنها سرمايه گذار اين فيلم بوده است. نمي دانست چه موقع ساخته شده، كي تمام شده و فقط مي پرسيدند در چه مرحله اي قرار دارد.
يا فيلم خوب خانم بني اعتماد، محصول تلاش ها و پيگيري هاي شخص خانم بني اعتماد است.
اگر تلاش جدي صورت نگيرد، شاهد مرگ هميشگي سينماي صاحب انديشه خواهيم بود، اما اين دغدغه را داريم كه خدا نكند سينما دچار ضرري شود كه بعدها ديگر نتوان آن را جبران كرد. حوزه هنري اگرچه سرمايه گذار فيلم بيد مجنون بود، ولي از يك مرحله به بعد، فيلم را به حال خود رها كرد و مثل بچه اي كه تنها آن را به دنيا آورده، اما توجهي به رشد آن ندارد، با فيلم برخورد كرد .
او به استقبال مردم از بيد مجنون اشاره كرد و گفت: هيچ كس در مخيله اش نمي گنجيد بيد مجنون با چنين استقبالي مواجه شود . مجيدي در ادامه اظهارات خود با صراحت از فيلمسازاني، چون كيومرث پوراحمد و عليرضا داوودنژاد انتقاد كرد و گفت: باعث تاسف است كه فيلمساز مورد علاقه من و مردم، فيلمي مثل گل يخ بسازد و چرا فيلمسازي كه فيلم ارزشمند نياز را ساخته است، به سمت سينمايي خنثي و بي هويت حركت مي كند . به رغم همه اين گلايه ها بيدمجنون در چند سالن همچنان نمايش داده مي شود، ولي اعتراض مجيدي وميركريمي به بقيه كارگردانان سينما نيز سرايت كرد و ادامه يافت.
ديگران مي آيند
تهمينه ميلاني، رخشان بني اعتماد، پرويز شيخ طادي وجواد شمقدري از جمله كارگرداناني بودند كه به وضعيت اكران فيلم ها اعتراض كردند. بني اعتماد كه گيلانه را پس از خيلي دور، خيلي نزديك در گروه سينمايي آسمان باز اكران كرد، خود سخن چنداني نگفت و بيشتر اعتراض ها به عهده سيروس تسليمي، پخش كننده فيلم قرار گرفت. اين فيلم نيز با وجود همه اعتراض ها، از سوي بسياري از نهادها حمايت شد و محمدرضا شرف الدين، مدير عامل انجمن سينماي دفاع انقلاب و دفاع مقدس، اعلام كرد بسياري از بليت هاي اين فيلم را پيش خريد كرده و در اختيار نيروهاي مسلح و خانواده شان قرار خواهد داد.
فيلم پشت پرده مه ساخته پرويز شيخ  طادي نيز پس از مدتي از اكران خارج شد كه اين موضوع با اعتراض تهيه كننده  آن، محمد خزاعي رو به رو شد. خزاعي در نامه اي خطاب به وزير ارشاد از او خواست تا اجازه ندهد كركره سينماي فرهنگي كشور پايين كشيده شود . خزاعي در اين نامه كه متن تندي داشت، گروهي را متهم به رانت خواري كرد كه البته سخنگوي شوراي صنفي نمايش نيز با همان لحن به او پاسخ داد. پشت پرده مه كه از تبليغات وسيع تلويزيوني سود مي برد، هنوز نتوانسته اقبال عمومي را نصيب خود سازد.
شورايي كه تكذيب شد
پس از گسترش اعتراض كارگردان ها و تهيه كننده ها، هفته گذشته خبرگزاري ايسنا از تشكيل شورايي براي بررسي اكران فيلم ها در معاونت سينمايي وزارت ارشاد خبر داد، اما اخبار 20:30 كه از شبكه دو سيما پخش مي شود، در برنامه  دوشنبه شب خود تشكيل چنين شورايي را از سوي معاونت سينمايي تكذيب كرد.
با آغاز ماه رمضان و اكران فيلم هايي كه داعيه ارزشي و فرهنگي بودن ندارند، براي مدتي بحث اكران فيلم ها كمتر شده است، ولي انتظار مي رود پس از اين ماه و در روزهاي پاياني سال سينمايي - پيش از جشنواره بيست و چهارم موضوع چگونگي اكران فيلم ها دوباره به مسئله اول سينماي كشور تبديل شود.

سهم بيشتر
شرايط اكران در سالهاي اخير بارها تغيير كرده است. نمايش در گروه سينمايي با دخالت دولت، آزاد شدن رابطه ميان سينماداران و پخش كنندگان فيلم ها در شكل اكران آزاد، حركت بينابين ميان نگاه دولتي و نگاه خصوصي براي از دست نرفتن زمان اكران فيلم هاي فرهنگي و بسياري روش هاي ديگر در اين سالها آزموده شد تا فيلم ها در گروه هاي مختلف به نمايش درآيند. شكل فعلي اكران، شكل تقريبا تثبيت شده اي ست. با توجه به تعداد سالن هاي سينما در پايتخت و مشكل تقاضا براي نمايش در فصل تابستان، جدا از توافق سينما دار و پخش كننده، يك سقف 7 هفته اي هم براي نمايش فيلم ها در نظر گرفته شده تا بر اساس يك قرارداد، يك گروه سينمايي به شكل كامل فصلي را در اختيار فيلمي خاص قرار نگيرد. اعتراض هاي صورت گرفته در اين مدت با توجه به چنين مسئله اي تا حدي سئوال برانگيز است. چرا كه اساس نمايش فيلم هاي فرهنگي در فصل تابستان كه زماني براي نمايش فيلم هاي پرفروش است، خود امتيازي براي اين فيلم هاست، اما حاصل شكل اعتراض ها نشان مي دهد كه سينماگران اين حوزه، سهم بيشتري از اكران سالانه را طلب مي كنند.

پرسوناژ
سعيده امين
فريدون شهبازيان
003468.jpg
فريدون شهبازيان، طي دو دهه اخير، يكي از پركارترين موسيقي دانان كشور بوده است. حتما موسيقي فيلم هاي ميرزاكوچك خان، دادشاه، سالهاي خاكستر، پاييزان و زنجيرهاي ابريشمي را به خاطر داريد. شهبازيان بيشترين اهتمام خود را در عرصه هنر روي ساخت موسيقي فيلم گذاشته است. اوگرچه جوان تر از سن و سالش به نظر مي رسد، اما فرزند دهه 20 طهران قديم است. شهبازيان از دوران كودكي، موسيقي را نزد پدرش ياد گرفت، بعد به محضر عطاءالله خادم ميثاق رفت تا ويولن را نزد او ياد بگيرد. او بعدها نوازندگي ويولن را نزد شرر خونسيف ادامه داد.
او زماني به عضويت اركستر روح الله خالقي درآمد و سابقه خوبي در موسيقي اركسترال به دست  آورد. بعد از آن 15 سال به فكر تشكيل يك اركستر بود كه بتواند كارهايي با كيفيت بالا ارائه دهد.
و حالا او بتازگي توانسته عنوان سازنده بهترين موسيقي فيلم را در جشنواره آسيا و اقيانوسيه از آن خود كند؛ آن هم در ميان ده ها موسيقي دان برجسته از كشورهاي آسيايي و اقيانوسيه.
شهبازيان دومين آلبوم كاشفان فروتن شوكران را اخيرا به بازار عرضه كرد. او اين آلبوم را به ياد شاملو و به همان نامي كه او مي خواست به بازار فرستاد.
اما شهبازيان- اين رفيق گرمابه و گلستان استاد محمدرضا شجريان- اين روزها با همت شركت آواي خورشيد آلبوم جام تهي را به بازار ارائه كرده كه شامل آهنگ هاي او در دوران جواني ست؛ با آواز محمدرضا شجريان. بعضي از اين آثار در دهه 50 ضبط شده اند. مجموعه جام تهي يادگار دوران جواني هنرمنداني نظير شهبازيان است كه حالا گرد سفيد گذر عمر بر چهره آنها نشسته. او تنها موسيقي داني ست كه بر بسياري از آلبوم هايش عنوان به اهتمام شهبازيان آمده است. حالا ديگر مثل يك عادت شده؛ هرجا كه آلبومي از وي ببينيد روي آن نوشته به اهتمام شهبازيان . او مي گويد:  آنچه من انجام مي دهم، با ديگران فرق دارد. من كار را زيرورو مي كنم؛ مثل جواد معروفي كه براي برنامه گل ها همين كار را كرد و البته اهتمام هم اين روزها مشكل ديگري پيدا كرده و نام كساني را در اين جايگاه مي بينم كه حتي نمي توانند ملودي بنويسند .
شهبازيان در اين دو ماه گذشته توانسته با دو اثر جام تهي و خاموشي دريا بازار موسيقي كشور را تكاني بدهد.
خاموشي دريا شامل آهنگ هايي ست كه او براي سه فيلم خاموشي دريا، تنهايي باد و آرزوهاي زمين به كارگرداني وحيد موسائيان ساخته كه از 18 مجموعه تشكيل شده است. مردي كه عضويت در اركستر سمفونيك تهران و اركستر راديو و تلويزيون را در كارنامه موسيقايي خود دارد، زمانش هرگز به پايان نمي رسد.

فرانسوا مورياك
003498.jpg
اگر فرانسوا مورياك زنده بود، يازدهم اكتبر در همين ستون برايش يك يادداشت مي نوشتيم به عنوان آقاي مورياك تولدت مبارك .
نمي دانم رمان ترز دسكوئرو اثر مورياك را خوانده ايد يا نه؛ قصه زني كه در آن واحد هم جلاد است، هم قرباني! حتي اگر زبان اين رمان به قول
ژان پل سارتر خيلي ساده باشد، اما هرچه كه بوده جايزه ادبي نوبل سال 1952 را از آن خود كرده است.
فرانسوا مورياك، نويسنده شهير فرانسوي در
11 اكتبر سال 1885 در بوردو فرانسه به دنيا آمد. او پس از پايان تحصيلات دانشگاهي به پاريس رفت و به شعر و نقد ادبي پرداخت. در سالهاي 1909 تا 1911 او چندين دفتر شعر به يادگار باقي گذاشته است كه از آن جمله مي توان به دست هاي پيوسته و
خداحافظ نوجواني اشاره كرد. مورياك در سن 27 سالگي به خود جرات داد و براي داستان نويسي دست به قلم شد. اولين آثار داستاني اش بوسه به جذامي محصول 1922 و ژانيتريكس 1923 بوده است. او در سال 1925 جايزه بزرگ رمان را از آن خود كرده و در سال 1923 به عضويت آكادمي فرانسه درآمد.
مورياك هم مثل بسياري از نويسندگان جنگ هاي جهاني، بخشي از زندگي خود را در سايه به سر برد. او در جريان جنگ جهاني دوم با نام مستعار خوره رمان ، دفترچه سياه را منتشر كرد و بعد از جنگ هم، شد مقاله نويس مجله فيگارو. مورياك در نمايشنامه نويسي و سرگذشت نگاري و نقادي، آثار مهمي را از خود به جا گذاشته است.
او در كتاب هايش بخوبي توانسته تضاد ايمان با زندگي خاص فرد و مشكلاتي را كه در اين زمينه به وجود مي آيد، توصيف كند.
وقتي او جايزه نوبل را در سال 1952 به سبب رمان ترز دسكوئرو از آن خود كرد، گفت كه ترز همزاد مونث اوست. او توانست به دليل نفوذ روان شناسانه و توانايي هنري اش، دنيايي را كه خود در آن زندگي مي كرد به نقد بكشد. او از طبقه خود يعني اشراف تنفر داشت؛ ثروتمندي بود كه ثروت را به نقد مي كشيد. او به آكادمي فرانسوي ها مي رفت تا حرف هاي طعنه آميز و نيش داري در مورد همترازان متمول خود بزند. فرانسوا مورياك، پدر نسل جديدي از نويسندگان كاتوليك فرانسه است كه بشدت تحت تاثير كتاب مقدس بودند، اما هرگز مستقيما از آن در آثار خود استفاده نمي كردند.بعد از نزديك به هفتاد سال نويسندگي، سرانجام مورياك در اول سپتامبر سال 1970 در شهر پاريس از دنيا رفت. اگر اينجا بود به او مي گفتيم: آقاي مورياك تولدت مبارك

ما...خدا و اهل بيت
تكليف مان روشن نيست...
سيد محمد سادات اخوي
يك
گاهي با هزار زحمت، انبوه دعا و نذر را به كار مي بنديم و نمي شود. گاهي هم بي زحمت و دردسر، تا از خدا مي خواهيم، عطا مي كند. براي توجيه اين موضوع، ساده ترين راه، اين است كه بگوييم كه در فلان موقعيت، پاك بوده ايم و در موقعيت مقابلش ناپاك كه بيراه هم نيست؛ البته جالب هم نيست، نه؟!... آدم، مدام حس مي كند به او اهانت مي شود.
فكر مي كنم بهتر است به قول مولانا ، كار پاكان را قياس از خود، مگيريم. گاهي برخي از حاجت هاي ما، در دايره قضا يند و تغييرشان ممكن است. براي همين هم گفته اند: اَلدُعا، يرُدُالقَضا(و نه قَدَر): دعا، قضاي آدمي را تغيير مي دهد . اما برخي ديگر را كه زير چتر قَدَر اند، هيچ كار نمي شود كرد. بميريم و بمانيم، رخ مي دهند... خب اين توجيه هم ساده است؛ اما من، با همه كوچكي و تجربه هاي شخصي اي كه خودم دارم و از انبوه آدم ها ديده ام، يقين دارم كه لطف خدا، اجازه نمي دهد آدم ها، دستي- دستي، با ندانم كاري هاي شان، تقدير شان را به افتضاح بكشند و بعد تا آخر عمر، اسير همين كارشان بشوند. براي همين هم شب قَدر را در قلب ماه رمضان قرار داده است تا با نيايش هايي ويژه، به آدم ها فرصتي براي تغيير تقديرها بدهد. البته يك كم هم زحمت مي دهد و شب قدر را ميان سه شب پنهان مي كند تا مفت چنگ آدم ها نباشد و قدر ش را بدانند.
دو
آن شب، به خاطر شتابي كه داشتم، نماز م را به مختصرترين شكل خواندم و پس از تسبيح و سجده شكر ، راهي جاكفشي شدم. درست كنار جاكفشي، چشمم به قفسه كوچك كتابخانه و كتاب تفسير سوره حمد امام خميني (ره) افتاد و با اشتياق به خواندن حرف هاي نوي مرد بزرگ و بي بديل تاريخ ايران، تند كتاب را برداشتم و ورق زدم. دست پيرمرد مسجدي بر شانه ام نشست: اين كتابا، آدم رو مشغول غير خدا مي كنن؛ به جاي اينا، وقت براي تعقيبات بذار بابا! و رفت... شما جاي من بوديد، چه مي گفتيد؟...
سه
پژوهش هاي روان شناسان و محققان مرگ شناس نشان مي دهد كه پيش از تولد و پس از مرگ، يك نفر يم . يعني با اين كه به ظاهر، به دنيا مي آييم و از دنيا مي رويم ، اما در واقع، در يك دنيا ييم؛ فقط انگار براي مدتي كوتاه، از بيداري دنياي اصلي(پيش از تولد و پس از مرگ)، به خوابي مي رويم كه اسمش دنيا ست. در واقع دنيا، بيداري حقيقي نيست.
به عكس هميشه اي كه عادت داريم اول كلام بزرگان را مي گوييم و بعد براي تاييد ش از خود مان شاهد مي آوريم، مي گويم كه براي تأييد همه اين پژوهش ها از حضرت امير(ع) نيز اشاره اي را نقل مي كنم: مردم خواب اند و وقتي مي ميرند، بيدار مي شوند . من هم مانند شما نمي توانم خود م را با توجيه هاي كارشناسانه راضي كنم و حضور خود م را در دنيا- با اين همه دردسر ديني و غيرديني- فقط براي آزمايش و مقام معنوي بدانم؛ اما به هر حال، حالا كه اين جا ييم؛ كاري هم نمي شود كرد. پس بهتر است ساختار اين دستگاه را بشناسيم تا سرمان كلاه نرود و مفت مفت، بازي را نبازيم.
چهار
بنا نيست خدا، به دانه دانه آدم هااز نزديك برسد. ما كه بنده اوييم، اين قدر سرمان مي شود كه براي خلاص شدن مان از حجم كارها، براي هر كار تكراري، ساختار طراحي كنيم و بعد، بنشينيم كنار و همه چيز را به زمان بسپاريم. هر وقت هم كه مشكلي ايجاد شد، به صورت استثنا ، قاعده را تغييري موقت و كوتاه مدت بدهيم...؛ به اين موقت و كوتاه مدت دقت فرماييد. خلقت خدا هم ساختارهاي زيركانه اي دارد كه به عادت، كار خودشان را مي كنند؛ براي همين هم خداوند در قرآن، تأكيد كرده است كه: خداي شما، با كسي خويشاوند نيست !
پنج
در هستي اي كه خدا آفريده، بيش از دو شيوه زندگي نداريم. يا آدم بايد با قانون هايي كه مدير كارخانه هستي گذاشته زندگي كند يا به شيوه اي كه خود ش مي پسندد. در روش اول ، قانون هايي گذاشته شده كه هر كس با هر ويژگي فردي، وارد ش شود- خواسته يا ناخواسته- نمي تواند جِر بزند! نمي تواند بازيكن فوتبال باشد و به خاطر خويشاوندي با داور، فقط براي يك بار، توپ را با دست بگيرد و منتظر سوت خطا نباشد.
آدمي كه تصميم مي گيرد با شيوه اول زندگي كند، مي داند كه قانون هاي زير، او را حمايت مي كنند:
اگر نماز ش را پيوسته و سر وقت بخواند، فقير نمي شود.... اگر در تنگنايي زنداني شود و هيچ كس نتواند برايش كاري كند، مي تواند از دعا كمك بگيرد و رها شود...، اگر بيماري بستري شود يا در موقعيتي باشد كه حالش براي آداب ديني رو به راه نباشد، مي تواند از تخفيف هايي مانند نماز كوتاه شده مسافر يا روزه نگرفتن با تجويز پزشك يا تشخيص فردي استفاده كند و از دينداري اش سير نشود... اگر به اين و آن كمك كند، از حادثه هاي ناگهاني، در امان مي ماند و اگر مشكلي داشته باشد، مي تواند از تمام انرژي هاي مثبت هستي استفاده كند؛ چون همه انرژي ها گوش به فرمان خدايند. يك دردسر هم داريم؛ چون در اين شيوه، آدم ها را خدايي مي خواهند، بنابراين آدم هاي تنبل و وارفته يا سر به هوا را پَس مي زنند. در اين بخش هم قاعده هايي سخت، از آدم مراقبت مي كنند: اگر دلي را بشكند، بايد قيد
اجابت شدن دعايش را-دست كم تا راضي شدن طرف- بزند...، اگر آداب واجب را - حتا به شكل حداقلي- ترك كند، درآمدش كم و كمتر مي شود...، اگر اهل ارتباط نامشروع باشد، بي برو و برگرد بايد منتظر رسوايي باشد...، اگر به اعتقاد يا قديسي اهانت كند، كلاف انرژي هاي مثبت در هم پيچيده مي شود و همه كارهايش گره مي خورند... (همه اين موردها را از روايت هاي ديني نقل كردم).
در شيوه دوم، آزادي محض حاكم است. آدم مجبور نمي شود در روز، بخشي از وقتش را - با خستگي و...- صرف اجراي آداب كند. مي تواند با
هر آدمي مأنوس بشود و هر جا كه مي خواهد برود و هر گونه كه دلش مي خواهد زندگي كند، از اين جنبه، بسيار راحت و دوست داشتني است... فقط يك جاي كار، گير دارد؛ چون - چه بخواهيم و چه نخواهيم- دنيا و آخرت، آفريده خداست، بايد بپذيريم كه شيوه دوم، ريسك هم دارد... كدام ريسك؟... اين را كه در شيوه دوم، چيزي به اسم زندگي جاويد نخواهيم داشت. چون جاودانه بودن ، فقط براي آخرت است. بنابراين بايد قيد زندگي جاويد آخرت را بزنيم و توقعي از خدا نداشته باشيم؛ مگر اين كه پس از اين همه تاريخ و آدم و عالم گوناگون، براي اولين بار، بياييم و مفهومي به اسم آخرت را نفي كنيم و خلاص!... بعد هم وجدان مان براي هميشه بخوابد و لذت كامل را از دنيا ببريم... البته درباره اين كه با همه اين حرف ها، چرا بعضي از دين داران ، از دنيا -كه نعمتي از نعمت هاي خداست- استفاده نمي كنند هم حرف هايي دارم كه در روزهاي آتي، عرض خواهم كرد.
شش
اگر پيرو شيوه اول ايد، پيشنهاد مي كنم دعاي ابوحمزه ثمالي را از اين بخش به بعد، بخوانيد: اي خداي بزرگوار!... اگر مرا از درگاهت براني، هرگز نمي روم و دست از سماجت و التماس برنمي دارم؛ چون هميشه(با همه بي معرفتي ام) بخشش فراوان و بزرگواري ات را چشيده ام... .

فرهنگسراها
فرهنگسراي بانو:سفره ماه رمضان هميشه لذيذ و خوشمزه است. فرهنگسراي بانو به دليل ماهيت فعاليت هاي زنانه  اش زياد از اين سفره ها پهن مي كند. اين بار هم سفره رمضان بانوان هنرمند فرهنگسراي بانو، مملو از غذاهاي ايراني ويژه ماه مبارك رمضان مانند آش، حليم، شله زرد و... است. اين سفره، پنج شنبه هر هفته از ساعت 16 الي 21 در اين مجموعه گسترده مي شود.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن  هاي 8-88786275 تماس بگيرند.
فرهنگسراي طبيعت: فرهنگسراي طبيعت براي ماه مبارك رمضان خيلي كارها كرده است. كارگاه آشنايي با سيره امام علي(ع)، كارگاه آشنايي با سيره امام حسن مجتبي (ع)، مراسم نكوداشت قرآن پژوه و حافظ شناس معاصر بهاالدين خرمشاهي ، نمايشگاه و فروشگاه محصولات فرهنگي (كتاب، نرم افزار و سي دي)، مسابقه كتابخواني، جنگ رمضان در سطح منطقه 4، مسابقه احاديث، شب شعر به مناسبت روز قدس و مراسم مقابله خواني قرآن از برنامه هاي اين فرهنگسراست؛ آنها را از دست ندهيد.
فرهنگسراي سالمند: روز جهاني نابينانان كه به روز جهاني عصاي سپيد معروف است، نزديك است. كانون نابينايان فرهنگسراي سالمند قرار است شاعران و تندخوانان نابيناي سراسر كشور را جمع كرده و مسابقه مشاعره و تندخواني برگزار كند. در مسابقه مشاعره كه با هدف گراميداشت روز جهاني نابينايان برگزار مي شود، شاعران نابينا اشعار و محفوظات ادبي خود را به مسابقه مي گذارند. مسابقه تندخواني و شطرنج از ديگر برنامه هاي كانون نابينايان است كه ويژه تمامي گرو ه هاي سني برگزار خواهد شد.
اين مسابقه امروز از ساعت 9:30 آغاز مي شود. علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 9-33358688 تماس حاصل كنند.
همچنين اين فرهنگسرا اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش خوشنويسي ويژه نوجوانان، جوانان و بزرگسالان به شيوه هاي نستعليق و تحريري كرده است.
فرهنگسراي دانشجو: نمايشگاه تذهيب و سفال در فرهنگسراي دانشجو برپاست و آنهايي كه علاقه دارند با اين هنر آشنا شوند، حتما سري به آنجا بزنند تا با هنرمند سفالگر، كيانوش معتقدي آشنا شوند. نام اين نمايشگاه شكوه پنهان است و شامل آميزه هاي هنر تذهيب و سفال با موتيف ها و نقش هاي سنتي در تلفيق بالعاب هاي زرين فام و فيروزه اي ست.
خانه فرهنگ نصر: برنامه هاي تفسير قرآن كريم كه در اين ايام اغلب فرهنگسراها به آن مبادرت مي ورزند در خانه فرهنگ نصر نيز برگزار مي شود. اين برنامه ها با مشاركت خواهران بسيجي برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن۸۸۲۷۸۳۶۱ تماس بگيرند.
كتابخانه مشاركتي مسجد النبي: مسابقات قرآني جذاب براي سه مقطع سني كودك، نوجوان و جوان برگزار مي شود. اين مسابقات 26 مهرماه در محل اين كتابخانه برگزار شده و علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 44526462 تماس بگيرند.
خانه فرهنگ امامزاده يحيي: خانه فرهنگ امامزاده يحيي (ع) به مناسبت ترم پاييز، كلاس هاي آموزش قرآن را داير كرده است.
روخواني، روانخواني، صوت و لحن، تفسير و تجويد نهج البلاغه، احكام،  مداحي و تواشيح از جمله بخش هاي اين كلاس آموزشي ست.
همچنين خانه فرهنگ دردار نيز به مناسبت ماه مبارك رمضان جلسات آموزش قرآن همراه با تفسير را برگزار مي كند. اين جلسات براي بانوان هر روز از ساعت 10 الي 11:30 در خيابان 17 شهريور، خيابان سرخوش، كوچه اعتماد برگزار مي شود.
فرهنگسراي مدرسه: فرهنگسراي مدرسه كلاس هاي آموزشي موسيقي و نمايش برپا مي كند. اين فرهنگسرا در فصل پاييز كلاس هاي آموزشي رايگان موسيقي و نمايش را برپا كرده است. علاقه مندان براي شركت در اين كلاس ها مي توانند به فرهنگسراي مدرسه واقع در پارك هلال احمر مراجعه كنند.
مجتمع فرهنگي هاشمي: مجتمع فرهنگي -هنري هاشمي يك دوره تكميلي خياطي با عنوان ضخيم دوزي برگزار مي كند.
اين دوره شامل آموزش كاپشن دوزي و لباس هاي زمستاني و لباس شب بوده و باعث توسعه فعاليت بانوان و شركت در رشد اقتصادي خانواده خواهد شد.
علاقه مندان براي ثبت نام و شركت در اين كلاس   آموزشي مي توانند به نشاني: خيابان آزادي، خيابان شهيدان، مجتمع فرهنگي - هنري هاشمي مراجعه كنند.
فرهنگسراي نياوران: فيلم سينمايي ديگران ساخته الخاندرو آمنابار، اي برادر كجايي ساخته جونل كوئن، 2001 اديسه فضايي ساخته استنلي كوبريك، بركت ساخته ران فريك، فراموش شدگان ، ساخته جوزف اوين، حلقه 1 و 2 ساخته هيدئو ناكاتا كنستانتين ساخته فرانسيس لاورنس، آستيگماتا ساخته رابرت وين رايت و روياهايي كه به حقيقت مي پيوندد ساخته وينست وارد تا 12 آبان در سالن خليج فارس بنياد آفرينش هاي هنري نياوران به نمايش درمي آيند.
خانه فرهنگ زنجان: از بزرگترين مشكلات شهر تهران مسائل زيست محيطي، آلودگي هوا و تفكيك زباله هاي مصرفي براي شركت در مناسب سازي چرخه طبيعت است كه به خاطر نبود آموزش هاي صحيح و فرهنگسازي مناسب، توجهي به اين معضل اساسي نمي شود. كانون محيط زيست خانه فرهنگ زنجان به منظور توسعه فعاليت هاي فرهنگي براي پاكسازي شهر تهران و با همكاري جبهه سبز تشكيل مي شود.
علاقه مندان براي عضويت در اين كانون مي توانند به نشاني خيابان آزادي، خيابان زنجان شمالي، خانه فرهنگ زنجان  مراجعه كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |