پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۴ - - ۳۸۲۴
نگاهي به معنويت گرايي ضد مدرنيسم
نداي سنت از قلب اروپا
003471.jpg
علي خيابانيان

فردريخ هوندر واسر ، نقاش و معمار بزرگ اتريشي در 15 دسامبر سال 1928 در وين به دنيا آمد. وي نقاشي را از دوران كودكي آغاز كرده و استعداد و توانايي خاصي از خود در اين زمينه نشان داد. پس از اتمام تحصيلات اوليه در سال 1948، يك دوره 4 ماهه را در آكادمي هنر وين گذراند، ولي به دليل افكار خاصي كه داشت تحصيل را رها كرده و شروع به مسافرت و مطالعه در زمينه هاي مختلف هنري كرد. وي از سال 1949 تا 1952 در مسافرت هايي كه به پاريس و آفريقاي شمالي انجام داد، در محضر استاداني چون پل كله، گوستاو كليمت و ديگران تجارب بسياري را به دست آورد. در سال 1952 بيانيه تاريخي خويش را در مقابله با خردگرايي و مدرنيسم در معماري، در خانه هنر وين ارائه كرد. همين مسئله آغازي براي فعاليت هاي معماري او بود. هوندر واسر از سال 1958 پروژه هاي مختلفي را در زمينه طراحي و اجراي ساختمان ها، با رويكردي طبيعتگرا و متفاوت از الگو هاي معماري مدرن انجام داده است.
در تحليل و بررسي آثار هوندر واسر، با مباني نظري و مباحث تئوريك عميقي روبه رو مي شويم كه نقش مهمي را در شكل گيري و نوع بياني كه او در آثارش به كار مي برد بر عهده دارد. تاثيرات مهمي كه آثار او در گستره ذهن فردي و جمعي داشته و مسير فكري خاصي را در برخورد با طبيعت و فضاي مصنوع در نيمه دوم قرن بيستم، در مقابل خلائي كه تفكر مدرن ايجاد كرده است، راه گشا و پاسخگوي بسياري از پرسش ها و ناكامي ها در زمينه معماري بوده و زيبايي صادقانه اروپاي مركزي و آزادي مسحور كننده در فرم هاي معمارانه اين منطقه تا هم اكنون وامدار نبوغ اوست؛ تعريفي متفاوت كه انسان و محيط در تعامل و هماهنگي با يكديگر قرار گرفته و ذهنيتي آزاد را براي انتخاب محل سكونت و چگونگي همزيستي با طبيعت و محيط مصنوع اطراف بيان مي كند.
واسر، براي يادآوري ارتباط بين انسان و طبيعت و انسان و ساختمان، از شيوه اي بي واسطه و محسوس استفاده مي كند؛ تمايز رنگ ها، ناهمگوني احجام و حضور طبيعت در شكلي مشخص، در رسيدن به اين هدف موثرند. او سعي دارد متدولوژي رشد و نمو طبيعت را در كارهايش نمايش دهد و در راستاي اهميت اين موضوع مي گويد: طبيعت هرگز اشتباه نمي كند و كسي كه از قوانين طبيعت پيروي كند، هرگز اشتباه نخواهد كرد. شيوه حيات گياهان به ما نشان مي دهد كه به آساني و سادگي مي توانيم مسير مشخصي را در طراحي پيش بگيريم و موفق شويم . مسئله حائز اهميت در نوع تفكر و انديشه اي كه هوندر واسر مطرح مي كند، نه تقليد صرف از فرم هاي نباتي كه توجه و تحليل رفتار و سلوكي است كه گياهان در پيش مي گيرند و در حوزه هاي مختلف، به تعاملي پويا با فضاي اطراف خود دست مي يابند كه مي تواند پاسخگوي نيازها و روند رو به رشد آنها باشد.
بيانيه سال 1958
در اين بيانيه كه در 4 جولاي سال 1958 با عنوان در تقابل با خردگرايي (مدرنيسم) در معماري در وين ارائه شد، هوندر واسر، رويكردي جديد به معماري، همراه با نگاهي انتقادي به انديشه ها و آراي مدرنيسم مطرح كرد. او اذعان داشت كه معماري عملكرد گراي قرن بيستم نماهاي گچي بناهاي دهه 1890 را شكافته و بدون توجه به مباني زيبايي شناسي موجود، آن را با سازه هايي عريان، همراه با شيشه هاي بزرگ بسته بندي كرده است كه به هيچ وجه توانايي ارضاي نيازهاي روحي و جسمي انسان ها را ندارد.
اين بيانيه با برنامه ريزي دقيق در 11 جولاي همان سال در مونيخ و در 26 جولاي در نمايشگاه پارانس ارائه شد و بعد از مدتي كوتاه به علت انعكاس شديد و جنجالي كه در محافل معماري و بخصوص در بين منتقدان به وجود آورده بود، در كشورهاي آلمان، فنلاند، فرانسه و ايتاليا منتشر شد. نقش مهم اين بيانيه و افكار هوندر واسر در جهت گيري تفكرات معماري آن دهه بسيار حائز اهميت است. در نگاه كلي به آثار فردريخ، بدون هيچ گونه تاكيدي بر معيار هاي نقد فضا، صميميت و خيال انگيزي معماري وي چنان آدمي را احاطه مي كند كه مي توان او را معماري در خدمت تلطيف روح و اغناي خواسته هاي فطري با ديدگاهي انساني دانست.
او بيانيه خويش را با رويكردي كه به نقاشي دارد آغاز كرده و با مقايسه معماري و ساير هنرهاي تجسمي ايده هاي خويش را بيان مي كند:
معماري در دنياي غرب مانند نقاشي در ايالات متحده شوروي از يك نوع محدوديت و سانسور خاص تبعيت مي كند كه سازماندهي فكري طراحان را با تنگ نظري خاص و تاكيد روي قوانيني مستقيم و در عين حال حاشيه اي به سمت طراحي ساختمان هاي مدرن هدايت كرده و محدوديتي برخاسته از ذهنيتي فردي و بدون توجه به جمعي كه در آن زندگي خواهند كرد، در ساختمان اعمال مي شود. هر كسي بايد اجازه ساختن و خلق كردن را داشته باشد و تا زماني كه اين آزادي در خلاقيت وجود ندارد، به هيچ وجه معماري را نمي توان هنر دانست. معماري با روش هاي سانسور متداول از پاي در آمده است وآرزوي والاي ساختن در آدمي در حال تحذير و فروپاشي است.
البته در رويكردي اين چنين، خطر حذف و فرو پاشي الگوهاي زيبايي شناسانه از ساختار غيرحرفه اي وجود دارد، اما نبايد از قرباني هاي بشر، (كه اين نوع نگرش مي تواند به وجود آورد) ترسي داشته باشيم. مسئله مهم، توقف روندي است كه در قالب زبان خاصي از معماري، انسان بودن ما را تحت الشعاع قرار مي دهد؛ آنچه كه باعث شده انسان ها به مثابه جوجه ها يي در مرغداني ها و با داشتن كمترين اختيارات، در اين بناها زندگي كنند.
غير قابل سكونت بودن ويرانه ها در مقايسه با غيرقابل سكونت بودن ساختمان عملكردي نوين ارجحيت ويژه اي دارد؛ به طوري كه در ويرانه ها، تنها جسم انسان آزرده مي شود، اما در ساختمان هاي نوين كه به اصطلاح براي آسايش بيشتر بشر ساخته شده، روح بشر صدمه مي بيند. توجه صرف به روابط بين فضاها و نوع عملكرد هر كدام، تنها مي تواند يكسري از نياز ها را در زندگي انسان، آن هم در گستره اي فيزيكي، نه روحي پاسخگو باشد . هوندر واسر عملكردگرايي صرف در معماري را رد كرده و چشم اندازي نو را فراتر از انديشه هاي معماري مدرن مطرح مي كند. او در اين راستا مي گويد: بر اساس زمان و تجربه، نقص ها و كمبود هاي معماري عملكرد گراي مدرن ثابت شده است؛ درست مانند نقاشي با خط كش. اكنون ما به زواياي بزرگتري در معماري توجه خواهيم كرد كه امكان پذير، عملي و بالاخره قابل سكونت خواهد بود. قبل از اينكه ما شگفتي هاي كردار غير ارادي فوق را ببينيم، مجبوريم به طور كامل كردار غير ارادي كلي را كنار گذاشته و بعد از جلوه دادن مفهوم غيرقابل سكونت كلي براي همگان و فرآيند ساختاري خلاقانه در خلق اثر، قادر خواهيم بود شگفتي هاي جديد را، با انديشه اي آزاد و صريح ببينيم. با اين وجود، ما هنوز به مرحله غير قابل سكونت بودن كامل نرسيده ايم ( زيرا متاسفانه نتوانسته ايم به حالت كردار غيرارادي فراتر دست يابيم) و بايد تلاش كنيم با پذيرفتن خلاقيت فرايند قالب سازي در معماري، تا حد ممكن سريع تر به اين مرحله برسيم .
او ايده هاي متعددي كه در راستاي آزادي بر آن تاكيد مي كند، نسبت به مستاجران و آن مقدار حقي كه مي توانند در دخل و تصرف بناها داشته باشند را توسعه داده و اجازه هر گونه تغيير در بنا، حتي تا سرحد از بين رفتن يك شاهكار معماري را جايز مي داند.
شخص بايد قادر باشد كه سرش را از پنجره بيرون آورده و با دست هايش معماري را لمس كند، بايد اجازه داشته باشد يك قلم گنده بردارد و تا هر جايي كه دستش مي رسد ديوارها را نقاشي كند، ديوارها را اره كرده و يا اتاقش را با پلاستيك پر كند... و به هر ترتيب اجازه هر نوع تغييراتي را داشته باشد. در اين صورت است كه حتي از دور هم معلوم مي شود كه انساني در اينجا زندگي مي كند و البته با انسان ساختمان كناري، به عنوان موجودي زنداني، در قالبي از استاندارد هاي وحشتناك فرق دارد. زماني فرا خواهد رسيد كه مردم بر عليه محدوديتشان در ساختمان هاي مكعبي شورش خواهند كرد ( مانند جوجه ها يا خرگوش ها در قفس) و آنها خواستار قولنامه اي خواهند بود كه اساسا با طبيعت بشر سازگار باشد.
آنچه كه او با تاسفي عميق از آن ياد مي كند ويرانگري معماران مدرن و عملكردگراي فاقد مسئوليت عصر حاضر است. به عنوان مثال به ايده هايي از معمار بزرگ عصر مدرن لوكربزيه مي توانيم مراجعه كنيم كه مي خواست پاريس را به طور كامل به منظور بنا كردن عدالت ويران كند. ساختمان هايي كه توسط ميس وندرو، نيترا، گرپيوس، و... ساخته شده اند، نزديك به سه دهه است كه بلااستفاده باقي مانده و از لحاظ رواني غير قابل تحمل هستند. از اين رو، كردار غير ارادي برتر و آنهايي كه به ماوراي معماري غير قابل سكونت فكر مي كنند، انسان هايي با طرز فكر نياكان خود هستند كه معمولا طرفدار تغيير و اصلاحات بودند تا تخريب.
به منظور نجات دادن معماري از انهدام و احيا كردن آن، يك راه حل تجزيه كننده بايد درباره همه ساختمان ها انجام شود. زمان نابودي براي شناختن هدف عمده آن- كه ادامه دادن نمونه خلاقانه و ابتكاري است- فرا رسيده است. اكنون وظيفه نابودي، ايجاد احساس معنوي مسئوليت براي قالب برداري و تباهي انتقادي در تكنيسين ها، مهندسين و مديران است بايد اساس اصول آموزشي باشد؛ تكنيسين ها و متخصصاني كه قادر به زندگي در تزئينات و توليد حاشيه تزئيني به صورت ابتكاري هستند در آينده نخبگاني خواهند بود و بعد از پذيرش حاشيه تزئيني ابتكاري كه از آنها نكته هاي زيادي را يادگرفتيم يك معماري (ساختمان) جديد و شگفت انگيز به وجود خواهد آمد.

به رنگ صميميت در مقياس جهاني
نقاشي و مجسمه ساز ي از آزادي بيشتري در عمل برخوردار هستند تا حدي كه هر كس مي تواند هر نوع ساختاري را كه در ذهن دارد توليد كرده و سپس آن را در معرض نمايش قرار دهد، اما اين نوع آزادي اوليه در مورد ساختاري معمارانه به سختي ممكن است، به طوري كه معماري (ساختار) طراحي شده صرفا به عنوان يك اثر هنري در نظر گرفته نمي شود و عوامل متعددي در شكل گيري آن موثرند.

فرآورده اي به نام ام.دي.اف
003495.jpg
سالار رسول زاده - پس از گذشت دوران معماري سنتي در ساختمان و
به فراموشي سپرده شدن خانه هايي با نوركم و با اندروني هاي تودرتو و مطبخ خانه هايي تاريك، امروزه درمعماري آپارتمان نور، اهميت ويژه اي دارد و در آشپزخانه ها ازحداكثر نور استفاده مي شود، در اين ميان طراحي و چيدمان داخلي در ميزان نور جذبي با توجه به رنگ وجنس مصالح نقش عمده اي ايفا مي كند.
آشپزخانه در تمام دنيا محل هنرنمايي بانوي خانه است. كابينت نيز كه بيشترين فضاي آشپزخانه را به خود اختصاص داده، اغلب از جنس فرآورده اي چوبي به نام ام.دي.اف است.
ام.دي.اف (Medium Density Fiberboard) يك محصول فرآوري شده است كه از الياف چوب يا نيشكر با استفاده از چسب هاي شيميايي تحت فشار ماشين آلات پرس توليد مي شود؛ تركيبي ايده آل و بي نظير. ام.دي.اف با بافتي بسيار مقاوم در مقابل رطوبت، حرارت، نفوذ حشرات موذي و سايش و ضريب سختي 7 (استانداردي جهت ارزيابي سختي مواد) بسيار مورد انتخاب عموم و توجه طراحان است.
روكش هاي زيبا ودلنشين اين فرآورده كه اغلب ازجنس HPL، PVC، FINISH FOIL يا ملامينه (ضد خش) با رنگ هاي طبيعي- كه آن را اصطلاحا طرح چوب مي نامند- جذابيت و روياي طبيعت رادرآشپزخانه زنده مي كند!
اخيرا روكش هاي آنتي باكتريال از جنس ام.دي.اف، توليد مي شوند كه به علت هزينه زياد بندرت مورد استفاده قرار مي گيرد. اين فرآورده كه اغلب در ضخامت هاي 8 و 16 ميلي متر توليد مي شود اولين بار توسط محققان اتريشي ابداع شد و با خلاقيت طراحان كابينت، بسياري از مشكلات كمبود فضا را در آشپزخانه ها رفع كرد؛ از جمله محل قرارگيري اجاق گاز، فر و ماكروفر، يخچال و ماشين لباسشويي و... .
در طراحي آشپزخانه همواره رنگ هاي روشن كابينت در كنار رنگ تيره كف، يكي از زيباترين سبك هاي طراحي كابينت آشپزخانه در جهان است. دراين طرح پروفيل تاج اهميت بسزايي دارد، زيرا ميزان نور آشپزخانه با لامپ هاي هالوژن كه در تاج قرار مي گيرد، تامين مي شود. با توجه به اينكه كابينت جزو آيتم هاي پاياني ساختمان است، امروزه مالكان و مهندسان دريافته اند كه به رغم هزينه اندكي بيشتر ام.دي.اف ، كاركرد مناسب و عمر طولاني اين ماده در كنار زيبايي هاي بصري آن در كابينت آشپزخانه، چقدر در ميزان تاثيرگذاري فضاهاي يك آپارتمان (بخصوص با متراژ كم كه اين روزها باب شده) موثر است. علاوه براين معماران داخلي، نجارها از ام.دي.اف براي ساخت پارتيشن واحدهاي اداري، كتابخانه ها، تخت خواب وكمد، ميزو صندلي و... با خيال راحت نسبت به كيفيت و عمر اين محصول استفاده مي كنند. ايران نيز از توليد كنندگان اين ماده است.

زيباتر كردن با استفاده از آينه
003465.jpg
حتما شما مبلمان و اثاثيه اي در منزل داريد كه از آنها خسته شده ايد و مايل هستيد تغيير و تنوعي در آنها ايجاد كنيد و دنبال ايده هايي براي تغيير آنها هستيد. اولين تغييري كه شايد به ذهن هر كسي برسد تنوع رنگ است، اما شما مي توانيد از ايده هاي ديگري ضمن تغيير رنگ وسايل منزل خود استفاده كنيد. از جمله اين ايده ها كه شخصا با صرف كمي هزينه مي توانيد در منزل ايجاد كنيد، كار بر روي آينه و ايجاد طرح هايي مطابق سليقه خود روي آينه است. به عنوان مثال مي توانيد روي آينه هاي ديواري موجود در منزل خود طرح هايي بديع ايجاد كنيد. در زير، نمونه اي از استفاده از آينه در ايجاد تنوع و تغيير در مبلمان منزل آورده شده است.
وسايل مورد نياز: ميز پاتختي، آينه با اندازه مناسب، كاغذ سنباده، لاتكس سفيد، رنگ مشكي، قلم مو، حوله كاغذي، شيشه پاكن، كاغذ استنسيل، كاغذ وينيلي چسب دار، انبر، چسب شيشه، قلم موي زبر، ابزار صيقل دادن، دستگيره شيشه اي كشو و چسب قلم زني.
مراحل ساخت: در ابتدا آينه مورد نياز براي روي كشو ميز پاتختي را اندازه گرفته و تهيه كنيد. ضمن اينكه سوراخ هاي مورد نياز دستگيره كشو را تعبيه مي كنيد، دستگيره هاي كشوها را جدا كنيد. دو ضخامت براي آينه ها در نظر بگيريد. چون آينه كشويي كه بالاتر قرار دارد،بايد سبك تر باشد.
در مرحله بعد ميز را با پارچه، تميز كرده و آن را بتونه كنيد و مدتي صبر كنيد تا خشك شود و پس از آن با قلم موي 2 اينچ آن را رنگ مشكي بزنيد. مدتي اجازه دهيد تا رنگ خشك شود.
پس از آن آينه را با شيشه پاك كن تميز كرده و با حوله كاغذي خشك كنيد. سپس جاي استنسيل را با خط كش دقيق مشخص كرده و طرح موردنظر خود را روي كاغذ وينيلي چسب دار تميز مشخص كنيد يا از طرح هاي آماده استفاده كنيد. پس از آن كاغذ را روي آينه چسبانده و قسمت هاي طرح دار را جدا كنيد.
در مرحله بعد با استفاده از قلم مو، چسب قلم زني را روي قسمت هايي از آينه كه مي خواهيد طرح روي آن مشخص شود، ماليده و مدتي صبر كنيد تا مواد خشك شود؛ حدود 10 دقيقه طول مي كشد. در اين موقع به آرامي از گوشه، شروع به برداشتن كاغذ كنيد.
پس از آن آينه را شسته و با حوله كاغذي خشك كنيد. سپس مي توانيد با چسب مخصوص شيشه آن كشو را بچسبانيد و از داشتن ميزي با طرح و ايده خود لذت ببريد، ضمن اينكه در مبلمان منزل خود تنوع ايجاد كرده ايد.
شما مي توانيد با تعميم اين كار روي سايربخش هاي مبلمان و دكوراسيون منزل خود، طرح هايي بديع و زيبا ايجاد كنيد.

طراحي داخلي
آبي دريا از نوع خانگي
آذر مهاجر- درست كه گاه احساس مي كنيم مدرنيته برايمان چيزي نداشته، مگر اسارت در حصاري از سيمان و بتن و آهن و پولاد. درست كه حتي اگر بخواهيم باز ، ديدن زيستگاه هاي طبيعي ديگر موجودات زنده برايمان كار ساده اي نيست يا لااقل ارزان تمام نمي شود. درست كه در جدال
هر روزه و لحظه به لحظه با دغدغه هاي زندگي مدرن، روحي كه مي توانسته وحشيانه آزاد باشد را به بند كشيده ايم، اما در همين بزنگاه هاست كه باز به مدد دستاوردهاي مدرن و صنعتي راهكارهايي يافته  ايم نه براي رفتن به دل طبيعت و زيستگاه ها و اكوسيستم هاي متنوع، بلكه براي آوردن طبيعت به زيستگاههاي شخصي مان.
يكي از اين راهكار ها مي تواند تعبيه آكواريومي زيبا در گوشه اي از خانه باشد. براي ما ايراني ها ماهي سمبل زندگي ست، ولي شايد فقط آخرين روزهاي سال به ياد آنها- آن هم فقط از نوع قرمزشان- مي افتيم!
داشتن نشاني از آبي دريا و تماشاي رقص ماهي ها، براي هر كسي مي تواند جذاب باشد، اما داشتن يك آكواريوم و نگهداري از آن قاعدتا نه چندان. خيلي وقت ها به خاطر مشكلات نگهداري از يك آكواريوم قيد آن را زده ايم، اما اگر از تاثيرات مثبت وجود يك آكواريوم در خانه، تاثيرات آن بر روح و روان، كاركرد هاي مختلفش به جز زيبايي بصري آن، ايجاد تعلق خاطر به موجوداتي دوست داشتني و تاثير اين نوع تعلق خاطر و... خبر داشتيم شايد كاري مي كرديم.
آكواريوم سازي چنان رشدي در همه دنيا داشته كه به عنوان صنعتي پردرآمد و پر طرفدار شناخته شده و شايد همين كافي باشد كه در اين باره لااقل بيشتر بينديشيم.
بيش از 80 سال از ابداع آكواريوم مي گذرد و در اين زمينه پيشرفت هاي قابل توجهي رخ داده است كه از آن جمله مي توان به جايگزيني شيوه هاي صنعتي به جاي شيوه هاي سنتي نگهداري از ماهيان در آكواريوم، طراحي سيستم هاي فيلتراسيون و كنترل خودكار روي آكواريوم براي نگهداري مناسب از آبزيان ميهمان، استفاده از تجربيات پيشكسوتان اين عرصه براي طراحي سيستم هاي جديد، ارتقاي دوام اكوسيستم آكواريوم براي لااقل پنج سال، استفاده از آكواريوم با كاربري هاي مختلفي چون ميز غذاخوري، به عنوان كفپوش، به صورت تونل در موازات ورودي ساختمان ها، به عنوان ميز تلويزيون، به عنوان تابلويي در داخل ديوار، شبيه سازي دقيق محيط دريا براي ماهي ها، ابداع سازه هاي شيشه اي مناسب و... اشاره كرد.
بي اغراق مي توان گفت كه در حال حاضر در اروپا در هر دو- سه خانه يك آكواريوم وجود دارد؛ در بسياري از ساختمان هاي مدرن، مراكز عمومي و ادارات هم آكواريوم هاي زيبايي براي تماشا و تجديد روحيه مي توان ديد، اما متاسفانه در كشور ما اين صنعت ناديده گرفته شده است. به رغم اينكه از شمال و جنوب به دريا دسترسي داريم و امكان تحقيق و تفحص درباره آكواريوم يا دستيابي به آبزيان كار دشواري نيست، هنوز فرهنگ استفاده از آكواريوم در كشورمان جا نيفتاده و شايد علت آن هم درست به همين مسئله برگردد!
در ايران صنعت آكواريوم ناديده گرفته شده و كمتر كسي به تاثيرات آن اهميت مي دهد، اما شايد جالب باشد بدانيد كه بزرگترين آكواريوم شيشه اي دنيا به شكل استوانه اي با قطر 3 متر و ارتفاع 5/3 متر در ويلاي شيخ الغدير در خوانيج به دست ايراني ها ساخته شده است! شركت آب سكون به عنوان اولين شركت ثبت شده در زمينه آكواريوم، همچنين يك آكواريوم
۸ ضلعي شيشه اي به قطر 5 متر و ارتفاع 5/2 متر در ويلاي شيخ عبدالله در راس الخيمه، آكواريومي به شكل تونل در ورودي فاز جديد بيمارستان ايرانيان در دبي را در
كارنامه اش دارد و مهندسان و مسئولان اين شركت معمولا بيشتر با استقبال خارجيان مواجه هستند تا مردم كشور خودمان!
همه اينها نشان از اين دارد كه صنعت آكواريوم در دنيا به عنوان صنعتي پر طرفدار و درآمدزا شناخته شده و برگزاري نمايشگاه سالانه aqua rama در سنگاپور كه بزرگترين گردهمايي دست اندركاران صنعت آكواريوم محسوب مي شود، خود دليلي بر اين مدعاست. اگر همه آنچه تا بدينجا گفته شد را بگذاريم كنار يكي از مهمترين فوايد رشد صنعت آكواريوم كه اشتغالزايي آن است، اين صنعت برايمان مفهوم گسترده تري خواهد يافت و اگر بدانيم اين صنعت، قابليت جذب بيش از 15 گرايش مهندسي را دارد- البته منهاي تعداد متخصصي كه در زمينه اجرايي مي توانند در صنعت اكواريوم مشغول به كار شوند- آنوقت در معناي لوكس گرايي و تجمل گرايي تجديد نظر خواهيم كرد!
ايده هايي براي طراحي بهتر
تنها تا آخر ماه جاري ميلادي (اكتبر) براي ارسال آثار به رقابتي كه با هدف جمع آوري بهترين ايده ها براي طراحي خانه هاي معاصر با در نظر گرفتن الگوهاي زيبايي شناسي، فرمي، عملكردي، تكنيكي و اجتماعي، در كشور پرو برگزار مي شود، زمان باقي ست.
برگزاركننده، خانه جهاني را اينچنين تعريف مي كند: خانه اي كه گرچه مي تواند همه جاي جهان باشد، تنها يك مكان را نشان مي دهد. اين خانه روش جديدي است براي زندگي كردن كه بيشتر در ارتباط با فضاي مجازي است (فضايي كه روز به روز گسترده تر مي شود) تا فضاي واقعي در شهر (كه هر روز كوچكتر مي شود). اين خانه با عادات و ويژگي هايي كه ساكنان كره زمين در جامعه جديد مجازي به وجود مي آورند، توسعه مي يابد؛ از جمله ارتباط همزمان و جريان مداوم اطلاعات. ويژگي هاي هر ناحيه، كشور و شهر (ساختارشهري، استفاده از فضا، آداب و رسوم، سنت ها و آب و هوا) مواردي هستند كه روش ما را براي همسان سازي كه جهاني شدن نام دارد، تعريف مي كنند. به عبارت ديگر، افزايش اطلاعات همراه با سيل عظيمي از تصاوير، صداها و محركات حسي از هر مكان در كره زمين (شامل مد، اخبار و اكتشافات علمي) بر جامعه تاثير دارند.

نگاه نو
ارگونومي؛ فن آوري قانونمند و مزاياي آن
ارگونومي در انتهاي جنگ جهاني دوم پا به عرصه وجود گذاشت. اين علم به واسطه تجزيه و آناليزكردن ابزارآلات نظامي و جنگي در جنگ و موفقيت ها و نقايصش پايه گذاري شد. در انتها، دانشمندان با توجه به نيازهاي نوع بشر ودر جهت قابل محاسبه و بررسي كردن روند طراحي (design process) در ماشين ها، وسايل و قطعات و ... از اين علم بسيار استفاده كردند.
ارگونومي به واسطه بشر توسعه يافت و هم اكنون در علوم مختلف جهت استانداردكردن ابزار و اشيا و قطعات ساخته به دست بشر و در نهايت در مبلمان و استانداردهاي فضاهاي داخلي معماري بسيار كاربرد دارد.
ارگونوميست هاي حرفه اي به پهنه وسيعي از مسائل و عوامل تاثيرگذار بر چگونگي ساخت و كاربرد قطعه، مبلمان يا هر وسيله اي كه بخواهند به صورت تكنولوژيك طراحي كنند، دقت مي كنند. اين نگاه دقيق سبب رشد تكنولوژي در عرصه هاي مختلف صنعتي و توليد انبوه و ... مي شود.صفت هاي فيزيكي مثل اندازه، وزن، حجم، ارتفاع، استحكام، سرعت و توانايي هاي حسي مانند گرمايش راحت، حركت، ارتعاش، ايستايي و باربري و... تجزيه و تحليل مي شوند. اين عمل در جهت
بهتر كردن كارايي و بيشتر كردن استحكام و كاستن از نقايص انجام مي شود.
ارگونومي تمام فعاليت هاي انساني را در بر گرفته و در اين راستا برتحقيقات دانشمندان و اطلاعاتي كه در پهنه وسيعي از اصول حاصل از آزمايش ها به دست آمده، تكيه كرده است.
اين اصول با كمك علومي كه شامل مبحث اندازه گيري بدن انسان،  علم فرآيند هاي زيستي ( بيونيك)، مهندسي، فيزيك محيطي، سيستم هاي بدن، فيزيولوژي، روان شناسي كاربردي و روان شناسي اجتماعي هستند، استخراج شده اند.
آسيب هاي حاصل از كار و فعاليت هاي محل كار كه شامل بالا بردن، حمل كردن، كشيدن،  هل دادن و خم كردن هستند، با كمك گرفتن از ارگونومي، بسيار روان تر و بهتر انجام مي شوند. ايستايي، موارد غيرطبيعي و حركت هاي تكراري قابل محاسبه است و هر سيستم و اجزايي كه طراحي يا دستخوش تغييراتي مي شود، علت آن را مي توان در اين علم جست و جو كرد. ارگونوميست ها جهت بهتر كردن زندگي انسان تلاش مي كنند و با بالا بردن امنيت و افزودن عملكرد به واسطه فراهم آوردن راه حل هايي جهت كار گاه ها، ابزارها، وسايل و لباس هاي كار و... كيفيت زندگي را افزايش مي دهند. برنامه هاي ارگونومي به مديريت كردن موقعيت هاي پرخطر و فراهم آوردن آموزش كاربرد از وسايل و تجزيه و تحليل كردن اطلاعات و ايجاد قوانين جديد جهت اندازه ها و... كمك مي كنند. اين علم در سه شاخه توسعه يافته است؛ ارگونومي فيزيكي،  ارگونومي دانشي و ارگونومي سازماندهي؛ كه هر كدام از اين سه شاخه به نوعي در كار طراحان معمار نقش ايفا مي كند.
در اين راستا طراحان داخلي با استفاده از اين علم، هر لحظه گامي جهت بهينه سازي مبلمان، دكوراسيون و اجزاي مورد استفاده انسان در زندگي بر مي دارند. جالب است كه اين تغيير و تحولات در محصولات كارخانه ها از هر نوع وسيله اي- از اتومبيل تا ساعت رو ميزي منزل و... - با اين اصول، هرروزه بهتر و منطبق تر با عملكرد انسان مي شوند.
طراحي جهاني در برقراري گفتمان با تمام اعضاي جامعه از سالمندان تا كودكان تلاش كرده و تغييرات لازم را با اين ديدگاه و با توجه به علم ارگونومي اعمال مي كند و در اين راستا طراحان ،گامي جهت بهتر كردن زندگي تمام اعضا از كم توان تا اعضاي جوان يك جامعه بر مي دارند. چند اصل ارگونومي كاربردي كه توسط مركز طراحان جهاني و جهت توسعه محصولات، اجزا، سيستم ها و محيط انتشار يافته است، ذكر مي شود. اين اصول، توسط طراحان جهت همگاني كردن مكان ها، دكوراسيون ، مبلمان و... مورد استفاده قرار مي گيرد.
- كاربرد و استفاده يكسان
- استفاده انعطاف پذير
- راحت و قابل حس شدن
- اطلاعات قابل درك
- قابل تحمل در اشتباه
- تلاش فيزيكي كم
- اندازه و فضا براي نزديك شدن و استفاده كردن
طراحان، اين اصول را به طرق مختلف و متنوع
به كار مي گيرند و با استفاده از آنها در جهت ارتقاي كيفيت زندگي بشر تلاش مي كنند.

زيبـاشـهر
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |