يكشنبه ۱ آبان ۱۳۸۴ - - ۳۸۳۲
شب هاي قدر در تلويزيون
004353.jpg
بزرگمهر كياني
امسال هم مثل سالهاي گذشته تلويزيون ويژه برنامه هايي را به مناسبت فرارسيدن شب هاي قدر تدارك ديده كه از شبكه هاي مختلف پخش خواهند شد؛ برنامه هايي كه از شب گذشته آغاز شده و تا چهارشنبه شب ادامه خواهد داشت.
از جمله اين برنامه ها، پخش مستقيم مراسم شب هاي قدر از حرم مطهر امام (ره) است كه پس از پخش اولين مراسم در شب گذشته، در دو شب بعدي قدر هم ادامه خواهد داشت. اين مراسم كه به صورت مستقيم از حرم حضرت امام خميني(ره) در شب هاي 21 و 23 ماه مبارك رمضان پخش مي شود، شامل بخش هايي چون مداحي، سخنراني، عزاداري و مراسم احيا خواهد بود.
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور سابق ايران در مراسم شب 21 رمضان سخنراني خواهد كرد و مراسم احيا در اين شب توسط حاج شيخ حسين انصاريان برگزار مي شود. حجت الاسلام سيد احمد خاتمي هم سخنران شب بيست و سوم است و مداح اين مراسم حاج مهدي منصوري خواهد بود. اين برنامه ها در شب هاي قدر از ساعت 10 تا 2:30 بامداد از شبكه اول سيما به صورت مستقيم پخش مي شود.
تصاويري تازه
پرتو ولايت ، نسيم وصال ، زلال معرفت ، تربت بهشت و خانه هاي ايراني ويژه برنامه هاي شب هاي قدر شبكه 4 هستند. پرتو ولايت از اول آبان ماه هر شب در ساعت 21:15 روي آنتن مي رود. پرتو ولايت به شرح و توصيف جايگاه شب هاي قدر و آيات و روايت وارده در فضيلت اين شب بزرگ و اعمال و مناسك خاص آن با حضور كارشناسان مي پردازد. دكتر مجيد معارف، دكتر محمدحسين رجبي، دكتر الويري، حجت الاسلام و المسلمين ذوعلم، حجت الاسلام والمسلمين حسن عرفان و حجت الاسلام والمسلمين قادر فاضلي به عنوان ميهمان در اين شب ها در برنامه حضور خواهند داشت. از موضوع ها و محورهايي هم كه در اين قسمت ها مطرح و مورد بررسي قرار مي گيرند، مي توان به امامت از ديدگاه حضرت امير(ع)، تاكيدات امام در نهج البلاغه، بررسي و اعمال و فضائل شب هاي قدر، بررسي شخصيت حضرت علي (ع) و بررسي دوران خلافت ايشان، عدالت امام علي (ع)، دنيا از ديدگاه  اين امام و مرگ و زندگي از ديدگاه حضرت امير(ع) اشاره كرد. مجري اين برنامه مريم مه نگار، كارگردان آن اسدالله ايمن و محقق و كارشناس برنامه دكتر عزيز الله سالاري است. پرتو ولايت را سيدمحسن مناجاتي تهيه كرده است.
نسيم وصال برنامه ديگري ست كه ساعت  ۱۶:45 هر شب از شبكه 4 پخش مي شود. اين برنامه به شرح دعاي شريفه ابوحمزه ثمالي توسط آيت الله حسن ممدوحي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم مي پردازد. زلال معرفت به كوشش موسسه تحقيقاتي اسراء، سلسله سخنراني ها و مباحث عرفاني واخلاقي آيت الله جوادي آملي را پخش خواهد كرد. در ايام شب هاي قدر در پايان سخنراني، مراسم احيا نيز انجام خواهد شد. سخنان اين استاد برجسته حول مباحث اخلاقي و عرفاني و تهذيب نفس و خودشناسي ايراد شده است.
از برنامه هاي متفاوتي هم كه از شبكه 4 در اين ايام روي آنتن خواهد رفت، بايد به خانه هاي ايراني اشاره كرد كه عنوان قسمت تازه اش حسينيه اميني هاست و به بررسي و معرفي اين بناي تاريخي كه حدود  ۱۴۰ سال قبل در شهر قزوين بنا شده، مي پردازد. در اين برنامه تصاويري از نماي خارجي و معماري داخلي اين بناي تاريخي همراه با تصاويري از مراسم افطار و عزاداري در شب هاي قدر در اين حسينيه تهيه شده است. خانه هاي ايراني با كارگرداني مرتضي پورصمدي ساعت  ۲۰:30 روز چهارشنبه پخش مي شود.
آخرين برنامه ويژه شب هاي قدر از شبكه 4 هم تربت بهشت است كه بينندگانش را به سرزمين عراق و شهر كوفه مي برد. تربت بهشت ما را به اماكن متبرك و مقدس قبور امامان و امامزادگان در اين شهرتاريخي و حادثه خيز مي برد و چشمان بيننده را ميهمان شكوه و عظمت مزار آن بزرگوار مي كند. برخي از نماها و تصويرهاي به كار برده شده در اين برنامه براي اولين بار نمايش داده مي شود. تربت بهشت به تهيه كنندگي سيدمحسين علامه، يكشنبه، سه شنبه و پنج شنبه در ساعت 20:30 روي آنتن شبكه 4 مي رود.
يك مجموعه و دو برنامه ويژه
شبكه 2 سيما هم برنامه هايي را براي شب هاي قدر تدارك ديده است. اولين اين برنامه ها سريال يلداي قدر است كه در سال 1380 به عنوان سريال برگزيده سال امام علي (ع) انتخاب شد. مجموعه فوق، اين بار در جايگاه زماني خودش به مناسبت شب هاي قدر پخش مي شود. اين مجموعه روايت زندگي دو دوست به نام هاي ميثم و رضاست كه دومي در آخرين عمليات مجروح مي شود. حالا 3 سال است كه او در حالت اغما به سر مي برد، ولي قبل از مجروح شدنش از ميثم مي خواهد پيغامي را به مرشد برساند كه اين پيغام، ميثم را سخت درگير كرده و ميثم با پايان جنگ دچار پريشان حالي مي شود. سريال يلداي قدر كاري از گروه معارف شبكه 2 سيماست و در 5قسمت 45 دقيقه اي در شب هاي قدر پخش مي شود. ساعت پخش اين برنامه 20:45 دقيقه است و نويسنده آن سيد سعيد رحماني ست. كارگردان و تدوينگر يلداي قدر محمدرضا فريس آبادي و تهيه كننده آن حسن مددي است. از بازيگران اين مجموعه هم مي توان به محسن افشار، سيد جواد هاشمي، حسن كاخي، مينا نوروزي فرد، آرزو افشار، گيتي معيني و افشين سنگ چاپ اشاره كرد.
ديگر برنامه اين شب ها، علي، ابر مرد تاريخ است كه در شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان و مصادف با شب هاي قدر پخش مي شود. بخش هايي از سخنراني هاي حضرت امام خميني (ره)، استاد شهيد مطهري و علماي ديگر در ارتباط با شخصيت والاي حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام اين برنامه را شكل مي دهد. اين برنامه 20 دقيقه اي هرشب ساعت 21:30 از شبكه 2 پخش خواهد شد.
مجموعه  بهشت حضور هم كاري ديگر از گروه معارف شبكه 2 سيماست. در اين مجموعه به تبيين موضوعات عرفاني پرداخته مي شود. همچنين به نقش و جايگاه تعقل در مسير حركت از ظلمات به سوي نور از منظر قرآن و اهل بيت(ع) اشاره شده و رابطه آن با شب هاي قدر مورد بررسي قرار گرفته است. مجموعه بهشت حضور در گروه معارف تهيه و توليد شده و به مناسبت ليالي قدر و شهادت امير المومنين علي (ع) در 4 قسمت 30 دقيقه اي از شبكه 2 سيما پخش خواهد شد.
كيميا ديگر كار اين شبكه است كه هر روز ساعت 16 از ابتداي ماه مبارك رمضان پخش مي شود. اين برنامه به بررسي موضوعاتي چون  عقل و ضرورت اعتناي به آن در باور هاي ديني- اسلامي به عنوان عقلاني ترين دين الهي با تبيين مراد از عقل، توحيد و نحوه ارتباط با پروردگار و چگونگي بينش صحيح خداوند با توجه به موضوع شفاعت و عدالت الهي و چند مبحث ديگر مي پردازد. كيميا در شب هاي قدر با حضور كارشناساني چون دكتر قنبري و دكتر ميرباقري به بحث پيرامون عدالت و امامت خواهد پرداخت. تهيه كننده اين برنامه امير مهرداد خسروي است.

ما...خداواهل بيت
اصل  هاو نسل ها، در حجاب
سيد محمدسادات اخوي
يك
دقت كرده ايد كه وقتي جيب آدم پر از سكه و اسكناس مي شود حال دعاي آدم به تر مي شود؟... مي دانم كه برخي از شما، بي درنگ با من موافق و برخي ديگر مخالف ايد. موافقان، حس اين موضوع را چشيده اند و مخالفان هم اگر چشيده باشند، باز به خاطر شرم از خدا و اهل بيت (كه مبادا اين حس شان از سر كمي ايمان باشد) چيزي نمي گويند، ولي خودمان ايم (وجداني!) هر وقت دغدغه مالي مان كم مي شود و روزي ، سر وقت مي رسد، حال دعاي مان به تر نمي شود؟... و درست عكس اين، هر وقت مسائل مالي فشار مي آورند و دست مان خالي مي شود، حس و حال دعا هم آب نمي رود؟... نه نگران نباشيد!... خداي مهربان هم مي داند كه ما آدم ايم و تنگناهاي مالي، خردمان مي كند و گاهي زبان مان به شكايت باز مي شود؛ براي همين است كه در دعاي ويژه ماه رمضان (كه هر روز و پس از هر نماز مي خوانيم)، خودش بر زبان مان گذاشته كه دو چيز مهم را كنار هم بخواهيم: اَللّهُمَّ ارزُقني حَجَّ بَيتِكَ الحَرام... (تا جايي كه مي گوييم:) ما اَبقَيتَني في يسرٍ مِنكَ وَ عافيهٍ وَسِعَه رِزق... (زيارت خانه خدا، سلامتي و گشايش درآمد) .
دو
روزهاي مقدس، همه ما وقتي به هم مي رسيم، يك جور خاص، مهربان تر  ايم. انگار هر كدام مان- هرقدر هم كه منكر عذاب و قيامت و... باشيم- باز هم چيزي در دل مان مي جوشد و ترسي گنگ از مرگ - كه مي دانيم حتمي است- ما را مجبور مي كند كه پس از يك سال، از شب هاي احيا ي رمضان و شب شريف قدر ، استفاده كنيم... يا به تر بگويم: از دست ندهيم اش. يك رسم ديگر هم داريم؛ هر كس به ديگري مي رسد، عبارت التماس دعا را با حسي خاص و از سر خواستن مي گويد.
مرسوم است كه طرف مقابل هم عبارت هايي را در پاسخ مي گويد، چيزي شبيه اين عبارت مشهور كه: ان شاء الله هرچه صلاح است، بشود... . من، كه كوچك ترين بنده خدايم، با اين جمله مخالف ام. مي دانيد، كسي كه چيزي را از خدا مي خواهد، با همه وجودش مي خواهد ؛ بنابراين، حتا اگر صلاحش هم نباشد، باز خواهان آن چيز است... و من، طعم تلخ اصرار به درگاه خدا و نگرفتن را چشيده ام؛ بنابراين، در پاسخ كسي كه مي گويد: التماس دعا ، مي گويم: اميدوارم خدا حاجت ات را بدهد .
سه
در يكي از هتل هاي اصفهان، شاهد بحث جهان گردان تحصيل كرده اروپايي با ليدر (راه نما) تورشان بودم و وقتي دليل را از راه نما پرسيدم، با تاسف اشاره كرد كه برخي از آنان، با ديدن پوشش بعضي از خانم هاي نوجوان ما، تصوري ديگر كرده اند و با تعجب از او پرسيده اند كه چه طور است در كشور ما، اين قدر ... پيدا مي شود؟... راه نما هم در تلاش بي حاصل، نمي توانست توضيح دهد كه ما، نه لباس ملي داريم و نه توانسته ايم تاريخ ديرين ايراني مان را به نسل تازه منتقل كنيم و اگر برخي از لباس هاي امروزي مردان و زنان مان، در فرهنگ هاي ديگر، معنايي ديگر دارند، براي ما، نماد خوش پوشي  اند!... دست و پا شكسته و با ياري راه نما، وارد بحث شان شدم و درباره اصل حجاب و كم ترين حدود آن در قرآن، گپ زديم.
سعي كردم با چندين نمونه و اشاره اجتماعي و ديني ثابت كنم كه بحث حجاب، فقط در يك پوشش خاص و يا فقط براي خانم ها خلاصه نمي شود و از بزرگان فقه شيعي تا بزرگان فقه اهل سنت ، حجاب را در يك دامنه گسترده (از كم ترين اندازه تا حجاب برتر و از خانم ها تا آقايان) تعريف مي كنند و هرگز مومنان را به نوع خاصي از حجاب، مجبور نكرده اند و تاكيد كردم كه كم ترين اندازه حجاب اسلامي، همان است كه در قرآن نيز اشاره شده است... و دست آخر هم اشاره كردم (رك و راست، همان طور كه آن ها مي گفتند) كه اگر نسل امروز ما، پوششي دارد كه در فرهنگ اروپا معنايي ناجور دارد و حواس مان نيست، به خاطر اين است كه جنگ و از دست دادن بسياري از بزرگان ديني در مسير ترورها، ما را از تبليغ درست دين و فرهنگ بومي مان باز داشته است... خودمان ايم، از يك طرف، دل ام براي خواهران و برادران نسل سومي خودم مي سوخت و از يك طرف، غيرت ايراني- اسلامي ام اجازه نمي داد به ساد گي از قضاوت شان چشم بپوشم و بگذارم كه با سوءتعبير بروند...، اما باور كنيد كار بعضي آدم هاي كج سليقه در سال هاي پيش، تلاش بسياري از بزرگان روشن بين و فاضل (مانند شهيدان بهشتي، باهنر و...) را خراب كرده است و امروز، نيازمند كساني مانند آنان ايم تا با شناخت درست عمق مفاهيم ديني (و نه تحميل دريافت هاي شخصي)، پرسش هاي نسل امروز را نه با چماق تكفير و ايجاد دلهره، با هم دلي(و در صورت لزوم، گفتن نمي دانم ) پاسخ بگويند تا كساني از نسل پاك و باصفاي امروز كه مي خواهند دين دار باشند و مذهبي زند گي كنند، دچار سردرگمي نشوند و از پرسيدن ، نترسند. به تاز گي هم سندي را از فرهنگ نامه بزرگ نوجوانان (نشر طلايي) زير چاپ ديدم كه نشان مي داد در يك مهر دوره هخامنشي، تصوير بانويي با پوششي بسيار شبيه چادر ترسيم شده و اين تصوير، در موزه لوور فرانسه نگه داري مي شود.
چهار
در تبليغ ديني ، بيش ترين آسيبي كه چشيده ايم از زمختي پيام ها و كج سليقگي كساني مانند من است. يادتان مي آيد تا همين چند سال پيش، يك گروه كوچك وقتي مي خواست مردان را به مراقبت از حجاب همسران حساس كند، چه پيامي را بر ديوارها مي نوشت و چه گونه بي حجابي زن را منسوب مي كرد به بي غيرتي همسرش؟... اين گروه، مي خواست با نخواندن كتاب استاد شهيد علامه مرتضا مطهري و شناخت حدود حجاب ديني، مساله اي به اين مهمي را با شعاري شبيه ناسزا حل كند. وقتي از اصول ارسال پيام، جاذبه و احترام است، معلوم است كه ارسال چنان پيامي، چه نتيجه اي دارد.
مساله حجاب (با تعريف قرآني، نه سليقه اي)، دروني است و تا كسي تكليفش را با زندگي مومنانه روشن نكرده باشد، نمي تواند چنين چيزي را بپذيرد. در اين مسير، مقايسه خانم ها با برگ گل و صدف... هم كارساز نيست. از سوي ديگر، وقتي همه تصويرهاي رسانه اي، پيدا يا پنهان، از خانم هاي مقيد به حجاب، تصويري عقب افتاده، متحجر و ناآشنا با فرهنگ روز مي سازند، با كدام سوگندي مي شود ثابت كرد كه حجاب، مانع پيش رفت روز نمي شود؟... ماجراي بي ربطي حجاب به پيش رفت روز را مي شود خيلي صميمانه تر، با ارجاع ذهن مخاطبان به كشورهايي مانند لبنان يا مالزي ثابت كرد كه هم پوشش هاي محجوب محلي و ديني شان را حفظ كرده اند و هم رشد اجتماعي دارند.
پنج
از بخش هفتم نيايش هاي پانزده گانه امام زين العابدين (براي كساني كه از خدا اطاعت مي كنند)، اين فراز را بخوانيد: خدايا!... از مقابل چشم دل ما، ابرهاي تاريك ترديد و پرده هاي تيره شك را بردار و ميل به باطل را از دل مان بگير! .

يادداشت
تبليغات مقطعي
سياوش بختياري
همزمان با ماه مبارك رمضان هر سال نمايشگاه هاي ديني معنوي در بسياري از شهرهاي كشور برپا مي شود. اين نمايشگاه ها به دلايل مختلف با شدت و گستردگي بيشتري در تهران برگزار مي شوند. نمايشگاه هاي قرآني، اسماءالحسني و ... همگي در يك دوره خاص برگزار مي شوند و با پايان ماه رمضان به پايان مي رسند. اين اتفاق در مورد هفته دفاع مقدس و برنامه هاي پيراموني آن نيز تكرار مي شود. در برپايي چنين نمايشگاه ها و برگزاري اين دست مراسم، چند نكته به ذهن مي رسد؛ اولا آن طور كه پيداست هدف از برگزاري چنين مراسمي، رشد و گسترش فرهنگ مرتبط با مراسم در جامعه است. نمايشگاه ها برگزار مي شوند تا مردم با ارزش هاي مدنظر آشنا شوند و اگر آشنا بوده اند، از يادشان نرود؛ به نوعي يادآوري ارزش هاست؛ فرهنگ ايثار و شهادت و قرآن و اسلام و ... . سئوالي كه در اين ميان بي جواب مي ماند اين است كه آيا ارزش هاي مذكور در بقيه روزهاي سال لزومي به يادآوري ندارند؟ و دقيقا در روزهايي كه فضاي شهر پر مي شود از نمادهاي قرآني و در راديو و تلويزيون تعداد برنامه هاي مذهبي افزايش چشمگيري مي يابد، بايد فرهنگ قرآني را تبليغ كرد يا در روزهاي ديگر سال كه خبري از اين تبليغات نيست؟ در هفته دفاع مقدس همه به ياد جبهه و جنگ و مفاهيم آن هستند، پس اگر يك نمايشگاه هم برگزار نشود، به جايي برنخواهد خورد. در عوض در طول سال كه هيچ اشاره اي به چنين مفاهيمي نمي شود، بايد تبليغ كرد. ثانيا اگر قرار است فرهنگي را در ميان مردم جا انداخت، معلوم نيست چطور مي توان يك هفته اي يا حتي يك ماهه چنين كاري را انجام داد. فرهنگ سازي و باورپذير كردن مفاهيم، موضوعي نيست كه با چند روز كار انجام پذير باشد. در كشورهاي صنعتي كه يك ساختمان را در عرض چند روز مي سازند، براي فرهنگ سازي و تغيير عادات مردم سالها وقت صرف مي كنند. حال در ايران كه ساخت يك ساختمان يك طبقه 10 سال طول مي كشد، چطور مي توان با يك هفته تبليغ، ارزشي را به جامعه القا كرد؟!
روشي كه اكنون مورد استفاده قرار مي گيرد، بيشتر خستگي مخاطب را به همراه دارد تا علاقه و جذبه؛ در طول يك هفته همه شبكه هاي تلويزيوني و راديويي راجع به يك موضوع برنامه پخش مي كنند، مطبوعات و در و ديوار شهر هم پر است از جلوه هاي همان موضوع و عملا مخاطب تحت يك بمباران تبليغاتي قرار مي گيرد و خسته و دلزده مي شود. سوم اينكه گاهي اوقات جدا از حجم تبليغات، روش مناسبي هم اتخاذ نمي شود. طبيعتا هركسي با مفاهيم قرآني آشناست، لزوما مبلغ قرآني خوبي نيست. هركس سالها در جبهه هاي جنگ بوده، نمي تواند ارزش هاي آن دوران را بازگو كند. تبليغات فن خاصي دارد. خوشبختانه تبليغات ديني اسلامي در ماه رمضان به دلايل گوناگون از ضعف هاي كمتري برخوردار است؛ البته قسمت اعظم اين تبليغات مثبت به حال و هواي مردم روزه دار بازمي گردد تا نحوه مناسب تبليغات. در هر صورت تاثيرگذاري آنچه در ماه رمضان شنيده و ديده مي شود، تا حدودي بيشتر از ديگر مناسبات است، اما در بسياري از موارد نيز تبليغاتي كه صورت مي گيرند، مصداق گر تو قرآن بدين نمط خواني‎/ ببري رونق مسلماني هستند.

سفره رمضان
كوكوجات
كوكو يك ويژگي خيلي بارز دارد كه از همه غذاها متمايزش مي كند؛ سريع پخته مي شود. با اين همه، تهيه مواد مورد نياز كوكو گاهي وقت گير مي شود؛ مثل سبزي پاك كردن، گردو له كردن و ... براي همين است كه صنعت سبزي پاك كردن راه افتاده است و صنعت مواد خوراكي بسته بندي شده. اينها را گفتم كه برسم به پيشنهاد امروز: كوكوي گردو و سبزي.
براي اينكه مقدار مواد اوليه دستتان بيايد، بگويم براي 6 نفر، دو پيمانه مغز گردو نياز است، نيم كيلو سبزي (نعنا و جعفري)، دو عدد پياز متوسط، پنج عدد تخم مرغ، يك قاشق چايخوري جوش شيرين، دو قاشق مرباخوري آرد سفيد، نصف قاشق چايخوري زعفران سائيده شده، نمك و فلفل و روغن هم كه به سليقه شما، ميزانش تعيين مي شود. اول سبزي را پاك كرده و بشوييد و ريز كرده يا اول مغز گردو را بكوبيد. به هر حال انجام هر دوي اين كارها پيش از آنكه نياز به شعله گاز داشته باشيم، ضروري ست. حالا فرض مي كنيم اين كارها انجام شده، حتي پيازها هم شسته، پوست گرفته و خرد شده. تابه را روي حرارت شعله مي گذاريم، روغن مي ريزيم و بعد گردوي كوبيده و پيازهاي خرد شده را سرخ مي كنيم. وقتي پيازها طلايي شد، تابه را از روي حرارت برمي داريم و تخم مرغ ها را توي ظرف نسبتا بزرگي مي شكنيم و با چنگال يا همزن، هم مي زنيم، در همين حال سبزي خرد شده، آرد سفيد، جوش شيرين و نمك و فلفل را تدريجا به تخم مرغ ها اضافه مي كنيم. زعفران را هم در كمي آب جوش حل و به مايه كوكو اضافه مي كنيم. بعد از اين مرحله، گردو و پياز را به مجموعه مواد اضافه مي كنيم و همچنان به هم زدن ادامه مي دهيم. حالا مايه كوكو براي پختن آماده است. كوكوي گرد و سبزي مقوي ترين و پروتئين دارترين غذا در خانواده كوكوهاست. با اين حال كوكوي اسفناج هم خيلي مفيد است. پختش هم خيلي شبيه به بقيه كوكوهاست. با اين تفاوت كه اسفناج و جعفري را بايد شسته و چرخ كنيم. پوره اسفناج و جعفري را با پياز و چاشني مخلوط مي كنيم. بقيه مراحل مثل بقيه كوكوهاست. اسفناج، سبزي فوق العاده اي ست، حتي اگر كارتون ملوان زبل را نديده باشيم، مي دانيم كه سرشار از آهن است و مواد خوراكي و بسيار براي سلامتي مفيد است. خوردنش نه فقط در كوكو، بلكه همراه با سير و ماست بسيار پيشنهاد مي شود.
تاكيد مي كنيم مهمترين خصوصيت كوكو، پخت سريع و آسانش است، البته اگر مواد اوليه را از فروشگاه ها تهيه كنيد، راحت تر هم مي شود. يكي از الزامات زندگي مدرن در شهري نيمه مدرن مثل تهران، همين اعتماد كردن به مواد غذايي بسته بندي شده است، چه خوشمان بيايد، چه نيايد!

آب و هوا
فقط تكذيب مي كنند
004278.jpg
پيش بيني با پيشگويي متفاوت است. اولي اساسي علمي دارد و دومي كار فالگيرها و رمال هاست. آنچه در اين روزنامه يا هر جاي ديگري به عنوان آب و هواي چند روز آينده عرضه مي شود، جزو دسته اول است. حال يك مسئله مي ماند و آن هم تفاوت هاست. در اين چند روزه سازمان هواشناسي بر خود فرض ديد تا روزي چند بار خبر روزنامه همشهري در مورد آب و هواي تهران را تكذيب كند و در اين تكذيب هاي پي درپي منبع مورد استفاده را نيز غيرموثق بنامد. سازمان هواشناسي ما جدا از پيش بيني هايش متاسفانه حاضر به ريسك نيست. اگر سري به سايت اينترنتي اين سازمان بزنيد خواهيد ديد كه وضعيت آب و هوا حداكثر تا يك روز بعد پيش بيني شده و ثانيا آنقدر همه حالات ذكر شده، كه امكان نتيجه گيري باقي نمي ماند. مثلا براي يك شهر نوشته شده آفتابي، نيمه ابري، ابري، همراه با وزش باد و ....طبيعي ست اينچنين پيش بيني به كار جدول ما نمي آيد. توضيح نقشه هاي ماهواره اي و به كاربردن اصطلاحات علمي و تخصصي نيز دردي دوا نمي كند. پس بايد از منابع ديگر استفاده كرد و جالب اين  است كه آن منابع غيرايراني از بيرون كشور وضعيت آب و هواي اكثر شهرهاي ايران را تا 5 روز آينده پيش بيني مي كنند و در اكثر موارد نيز آنچه اتفاق مي افتد تفاوت  زيادي با پيش بيني آنها ندارد. در اين ستون اين بار به جاي توصيه به مردم به سازمان هواشناسي توصيه مي كنيم به جاي تكذيب كردن، خدمات مناسب ارائه دهد تا نيازي به منابع خارجي كشور نباشد. آنچه در جدول مي بينيد، پيش بيني وضع آب و هوا تا روز دوشنبه است؛ البته از همان منابع قبلي.

سينماي خانگي
از حاشيه
رقص در غبار براحتي مي توانست يكي از اپيزودهاي سري دوم مجموعه داستان يك شهر باشد و اين اصلا به معني نفي ارزش هاي فيلم درخشان فرهادي نيست. چرا كه خود داستان يك شهر ، در تمامي مدت پخش و پس از آن، يكي از اتفاقات كم تعداد تلويزيون ايران بود.
در آن سريال هم، حداقل چهار - پنج داستان درخشان وجود داشت كه هر كدام مي توانست به جاي رقص در غبار ساخته شود و اتفاقا بعضي از آن داستان ها، حتي قدرت جذب مخاطب انبوه به سالن هاي سينما را هم داشتند؛ چيزي كه متاسفانه، رقص در غبار نتوانست در آن موفق باشد.
اصغر فرهادي خود در مصاحبه اي عنوان كرده بود كه هنگام ساخت فيلم چندان به تفاوت هاي دو مديوم سينما و تلويزيون فكر نمي كرده است و تفاوت هاي چنداني هم در آنها نمي بيند. بزرگترين نقطه ضعف فيلم در كنار امتيازاتي چون پرداخت استاندارد و حرفه اي و نگاه جذاب و تلخ هميشگي كارگردانش هم در همين نكته است.
آغاز فيلم به تماشاگر نويد يك فيلم شهري را مي دهد كه بر يك داستان پررنگ عشقي استوار است، حتي تا نيمه هاي فصل بيابان، تماشاگر انتظار بازگشت به شهر را دارد. اما در واقع فيلم از اين فصل آغاز مي شود و در واقع بخش هاي قبل مقدمه هستند. اصلي ترين قصد فيلمساز از اين فصل بسيار طولاني احتمالا القاي نوع رابطه خاص پسر و مرد مارگير است، ضمن توجيه عمل مرد مارگير در پايان قصه. فرهادي با همان نگاه تلويزيوني تا توانسته بر رابطه اين دو تاكيد كرده و اين در حالي ست كه تماشاگر همچنان در جست وجوي يافتن نشانه اي از هويت قبلي مرد مارگير براي درك رفتارهاي فعلي اش است.
نخستين ساخته بلند اصغر فرهادي، همانند اپيزودهاي مجموعه ياد شده، از رئاليسم خاصي بهره مي برد كه سپر دفاعي احساس تماشاگر را براحتي كنار مي زند و مي تواند همذات پنداري عجيبي را سبب شود؛ چيزي كه همواره حربه نگاه تلخ انديش فرهادي بوده است.
رئاليسم فرهادي در عين حال يك كلاس درس تمام عيار براي مدعيان دروغين رئاليسم جادويي نيز هست. آدم ها و اتفاقات فيلمنامه هاي فرهادي، از دل واقعيت برمي آيند و او حاضر نيست حتي ذره اي از واقعيت را به نفع جذابيت داستان قرباني كند. حالا در قاب كوچك و در كنار همان اپيزودهاي درخشان، رقص در غبار اثري ديدني و جذاب است كه ارزش صرف وقت را دارد.

رباعيات ديروز
به انتخاب جواد هاشمي
زان پيش كه تن، نهفته در خاك شود
وين جان مجرد، سوي افلاك شود
برخيز شبي، قطره اشكي بفشان
شايد زگنه، دامن دل، پاك شود
ملك الشعرا صبوري خراساني

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري

با توجه به شب هاي قدر و ويژه برنامه هاي اين شب ها، به نظر مي رسد پخش يكي - دو تا از سريال هاي ويژه اين ماه، چند روزي متوقف شود. به همين خاطر احتمالا امشب خبري از مجموعه هاي متهم گريخت و مرده متحرك كه وجه كميك بيشتري نسبت به ديگر مجموعه ها دارند، نخواهد بود. شايد هم پخش براي آخرين بار كه اين روزها ساعت 19:15 از شبكه تهران نمايش داده مي شود، متوقف شود، اما به نظر نمي رسد در نمايش مجموعه او يك فرشته بود خللي پيش آيد و طرفداران اين مجموعه مي توانند به روال روزهاي پيش، اين مجموعه تلويزيوني را حدود ساعت 18:05 از شبكه 2 تماشا كنند، هرچند كه در ميان ديگر مجموعه هاي اين ماه به نظر مي رسد ضعيف تر از بقيه باشد؛ چه به لحاظ داستان و كشش آن و چه به لحاظ تكنيكي و بازي بازيگرانش. از سريال طنز شب هاي برره كه هرشب ساعت 21 از شبكه سوم نمايش داده مي شد، تا اواخر هفته خبري نخواهد بود، اما در ميان ديگر مجموعه هاي ريز و درشت تلويزيون، بعيد به نظر مي رسد كه دو مجموعه عربي روزهاي شورش و بازگشت به حيفا متوقف شوند و به احتمال زياد اين دو مجموعه را هر روز مي توانيد در همان ساعت هاي هميشگي تماشا كنيد؛ اولي را ساعت 16:30 شبكه 2 نمايش مي دهد و دومي را هرشب شبكه تهران در ساعت 23، اما راستش را بخواهيد هيچ كدام از اين دو مجموعه آنقدر جذابيت ندارند كه حتي 10 دقيقه هم برايشان صرف كنيد.
از برنامه هاي ويژه اين شب ها هم مي توان به جشن رمضان اشاره كرد كه با اجراي محمود شهرياري، سيدجواد هاشمي و جواد يحيوي هرشب حدود ساعت 21:30 از شبكه تهران پخش مي شود. حوض فيروزه هم ويژه برنامه شبكه يكي هاست كه با اجراي نمايش گونه رسول نجفيان و ديگر همكارانش، هر شب ساعت 23:30 از اين شبكه نمايش داده مي شود. ساعت 19:45 هم ساعت پخش برنامه ضيافت است؛ برنامه اي موسيقايي كه مناسب حال طرفداران موسيقي سنتي ست و سهيل محمودي اجراي آن را برعهده دارد و هرشب از طريق شبكه 2 روي آنتن مي رود. از ميان ديگر برنامه هاي تلويزيون هم احتمالا مي توانيد آسمان شب را از شبكه 4 تماشا كنيد كه ساعت 22:45 از اين شبكه، براي طرفداران نجوم و ستاره شناسي پخش مي شود. پخش برنامه آموزش فيلمسازي هم به روال گذشته هر شب ادامه دارد و اگر به سينما علاقه داريد، مي توانيد حدود ساعت 21:30 هر شب از طريق شبكه آموزش سيما به تماشاي اين برنامه بنشينيد. برنامه مشابهي هم با عنوان آموزش عكاسي هر شب از همين شبكه پخش مي شود كه ساعت نمايش اين برنامه حدود ساعت 20 است. امشب هم بعيد به نظر مي رسد كه شبكه سه اي ها بازي هاي ليگ هاي اروپايي را پخش كنند، اما طبق برنامه سري A باشگاه هاي ايتاليا، ساعت 22 به وقت تهران، دربي حساس شهر رم ميان دو تيم رم و لاتزيو انجام خواهد شد.

تهرانشهر
ايرانشهر
دخل و خرج
در شهر
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
علمي
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  علمي  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |