دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۳ - Oct 24, 2005
عاملان جنايت شهرك محلاتي اعتراف كردند
گروه حوادث: دو زن و يك مرد كه مرتكب جنايت شهرك محلاتي در تيرماه سال جاري شده بودند بعد از گذشت ۱۰۰ روز از وقوع قتل لب به اعتراف گشودند.
به گزارش خبرنگار ما، خانه در ميان شعله هاي آتش مي سوخت. مأموران آتش نشاني در كمترين مدت ممكن خود را به محل حادثه واقع در آپارتماني در شهرك محلاتي رسانده بودند. عمليات امدادي آغاز شد. شيشه هاي منزل در اثر گرماي ناشي از آتش سوزي يك به يك مي شكستند. همسايه ها بهت زده به صحنه مي نگريستند و اميدوار بودند پنج ساكن اين منزل در خانه حضور نداشته باشند.
وقتي شعله هاي آتش در ميان فشار آب شلنگ هاي مأموران آتش نشاني خاموش شد گروه امدادي با جسد يك مرد كه درگوشه اي از خانه رها شده بود مواجه شدند. در ابتدا همه فكر كردند حادثه آتش سوزي منجر به مرگ مرد شده است ولي اولين بررسي از جسد معلوم كرد مرد قرباني يك جنايت شده است. ضربات چاقو بدن مقتول را مجروح كرده بود و عامل يا عاملان جنايت بعد از ارتكاب قتل خانه را به آتش كشيده بودند. وقوع قتل به اطلاع بازپرس حسيني و كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز رسيد. بلافاصله اكيپ پليسي در صحنه جرم حاضر شدند. بررسي هاي لازم توسط مأموران تشخيص هويت صورت گرفت. جسد به دستور بازپرس پرونده به پزشكي قانوني انتقال يافت با آزمايشات علت اصلي مرگ مقتول را كه مرتضي نام داشت مشخص كند.
تحقيقات پليس آغاز شده در مدت زمان كوتاهي شايعه هاي بسياري در اطراف اين جنايت شكل گرفت. كه هر يك مي توانست ذهن پليس را به نوعي به خود مشغول كند ولي پليس آگاهي تهران در همان ابتداي امر علت اصلي وقوع اين جنايت را فارغ از تمام مسائل سياسي عنوان شده يك جنايت انتقامجويانه تشخيص داد و بدين ترتيب اولين كساني كه به عنوان مظنون به ارتكاب اين قتل بازداشت شدند همسر مقتول و پسر وي بودند.
همسر مقتول فردي مذهبي بود كه مريدان زيادي گرد وي جمع شده بودند. پليس مي دانست با تحقيق از اين زن ردپايي از عامل يا عاملان اين جنايت كشف خواهد شد. سه ماه تمام تحقيقات پيگير از مظنونين مذكور انجام گرفت. در كنار اين مردان و زنان زيادي به دستور بازپرس حسيني در اداره دهم آگاهي تهران تحت بازجويي قرار گرفتند كه از ميان آنان يك مرد و دو زن به جمع مظنونين بازداشت شده افزوده شدند.
بررسي  ها ادامه داشت تا اينكه چند روز پيش همسر مقتول لب به اعتراف گشود و گفت: دو زن به دليل هتك  حرمتي كه از سوي همسرم برايشان ايجاد شده بود كينه اي از وي به دل گرفته و به من نيز گفته بودند كه قصد كشتن همسرم را دارند ولي من باور نمي كردم قادر به چنين عملي باشند.
با بيان اين مطلب از سوي همسر مقتول آن دو زن كه معصومه و تهمينه نام داشتند بار ديگر مورد بازجويي قرار گرفتند. اين دو زن كه در مدت بازداشت خود منكر ارتكاب هر گونه جرمي در خصوص اين پرونده شده بودند در نهايت اعتراف كردند كه با اجيركردن مرد ديگري به نام حسين مرتكب چنين جنايتي شده اند.
پليس با شناسايي عامل اصلي ارتكاب جنايت عمليات دستگيري را آغاز كرد و در نهايت اوايل هفته جاري حسين در حوالي شهرك محلاتي دستگير شد.
روز گذشته معصومه، تهمينه و حسين توسط بازپرس حسيني در دادسراي امور جنايي تهران مورد تحقيق قرار گرفتند.
متهمان زن پرونده در خصوص علت اجير كردن آدم كش به بازپرس پرونده گفتند: «از مدتي قبل با همسر مرتضي آشنا شديم. او زن مومن و متديني بود. در پي اين آشنايي به خانه وي نيز رفت و آمد داشتيم و بعضي اوقات در نبود اين زن كارهاي منزلش را نيز انجام مي داديم» .
اين دو زن در ادامه افزودند: «در موارد جداگانه  وقتي به منزل مقتول به قصد نظافت مراجعه كرده بوديم از سوي وي مورد هتك حرمت قرار گرفتيم. بعد از مدتي در يك شرايط خاص اين حادثه تلخ را براي يكديگر تعريف كرديم. وقتي هر دو متوجه شديم ديگري نيز از سوي مرتضي مورد آزار و اذيت قرار گرفته تصميم گرفتيم انتقام خود را از اين مرد بگيريم. موضوع را با همسر مقتول نيز در ميان گذاشتيم» .
تهمينه معلم بوده و حسين كه قصاب است برادر يكي از شاگردان او بود كه در ازاي پرداخت ۲ ميليون تومان مرتضي را به قتل رساند.
دو زن روز گذشته در جريان تحقيقات در شعبه هفتم دادسراي امور جنايي تهران به بازپرس حسيني گفتند: «روز حادثه ما در ابتدا وارد خانه شديم و بعد از آنكه شرايط خانه را تحت بررسي قرار داديم از منزل خارج شده و بعد از خروج، حسين طبق نقشه وارد خانه شد و مرتكب قتل مرتضي شد.» ولي حسين در جريان بازجويي ها به بازپرس پرونده گفت: «در زمان جنايت هر سه بر بالين مقتول حاضر بوديم. من دستان مرتضي را گرفتم و اين دو زن با ضربات چاقو او را از پاي درآوردند.»
تحقيقات پليسي براي روشن شدن اين مطلب كه چه كسي ضربه چاقوي كشنده را ۱۰۰ روز پيش بر بدن مرتضي وارد كرده است همچنان توسط كارآگاهان اداره دهم آگاهي مركز زير نظر بازپرس حسيني ادامه خواهد يافت.

سارقان حرفه اي بازداشت شدند
005790.jpg
گروه حوادث: سه سارق حرفه اي لوازم منزل كه مرتكب چندين فقره دزدي در شمال غرب تهران شده بودند، بازداشت شدند.
به گزارش خبرنگار ما، ماموران پايگاه دوم پليس آگاهي تهران با انجام عمليات اطلاعاتي و پليسي موفق به دستگيري سه متهم به ارتكاب بيش از ۲۰ فقره سرقت منازل و اماكن شدند.
با وقوع تعداد زيادي سرقت در ناحيه شمال غرب تهران از يكسال و نيم قبل، ظن پليس با مشاهده اين كه روش وقوع سرقت در همه منازل و اماكن يكسان بوده در خصوص وجود يك باند سرقت در اين منطقه قوت گرفت و بدين ترتيب با تشكيل يك تيم اطلاعاتي و پليسي از ماموران پايگاه دوم اداره پليس آگاهي تهران و بررسي محل هاي احتمالي وقوع سرقت ماموران توانستند دو متهم ۳۵ ساله و ۲۸ ساله را كه از طايفه فيوج بوده به همراه يك مالخر۴۰ ساله دستگير كنند.
با آغاز تحقيقات از دو متهم اصلي پرونده، درباره شيوه سرقت گفتند: در ساعات اوليه شب زماني كه از خالي بودن خانه اطمينان حاصل مي كرديم، با پژو ۴۰۵ يا سمند در محل حاضر شده و اقدام به شكستن قفل كليد و يا قفل هاي فلزي ايمني كرده و بعد از سرقت لوازم برقي، صوتي، فرش، دوربين عكاسي و طلاجات و انتقال اموال مسروقه به ماشين ها از محل وقوع جرم متواري مي شديم.
ما اطمينان داشتيم كه همسايگان و عابرين به واسطه ماشين مدل بالا به ما شك نمي كنند.
پليس از متهمان و بازرسي يكي از مخفيگاههاي آنها واقع در كرج تعداد ۵۰ تخته فرش، تابلوفرش، تعداد قابل توجهي لوازم صوتي، برقي، دوربين عكاسي و جواهرات به ارزش ريالي ۱۰۰ ميليون تومان كشف كرد.
سرهنگ يعقوب باباخاني، رئيس پايگاه دوم پليس آگاهي تهران بزرگ با اشاره به موفقيت پليس در دستگيري اين دو سارق حرفه اي درباره علل اين سرقت ها اظهار كرد: علاوه بر بافت فيزيكي منطقه وسيع شمال غرب تهران كه به ساخت و سازهاي آن در سال هاي اخير مربوط مي شود، قرار گرفتن اين منطقه به عنوان يكي از مبادي ورودي شهر در نزديكي پايانه منجر به حضور جمعيت شناور زيادي در اين حوزه شده است بطوريكه رفت و آمدهاي زياد و عدم شناخت افراد ساكن در يك منطقه از يكديگر امكان وقوع سرقت توسط سارقين حرفه اي را افزايش داده است.
وي با پيش بيني اين كه تعداد اعترافات متهمان پرونده اين سرقت به شمار تقريبي ۵۰ فقره مي رسد، افزود: توجه به رفت و آمدهاي افراد ساكن در يك محله، خبر داشتن از وضعيت خانه مبني بر حضور و يا عدم حضور ساكنان مي تواند جوي را در مناطق شهري ايجاد كند كه ترس سارق مبني بر روبه رو شدن با همسايه ها را به حدي برساند كه از ارتكاب سرقت در آن محل واهمه داشته و به نوعي با استفاده از نيروي بازدارنده حاصل از شناسايي افراد امكان سرقت كاهش پيدا كند.
سرهنگ باباخاني همچنين از مالباختگان ساكن در شمال غرب تهران درخواست كرد: با مراجعه به اين پايگاه و شناسايي اموال مسروقه، پليس را ياري كنند.

اباحه  گري و خرافه  گرايي
پرونده فردي كه با ادعاي درويش بودن اقدام به كلاهبرداري و تعرض به چند زن كرده بود همچنان در دست بررسي است.
افزايش اين گونه جرايم بر نياز به بحث جامعه شناسانه در اين مورد تأكيد دارد.
يك استاد روان  شناسي، گفت: خرافات مسايلي نيست كه فقط در ذهن انسان  ها باشد؛ بلكه به طور مستقيم بر رفتار آنها نيز تاثير مي  گذارد.
بهروز معبوديان، متخصص روان  شناسي باليني، به ايلنا، گفت: افزايش خرافات در جامعه امكان بررسي علمي و منطقي عقايد و باورها را سلب مي  كند، يعني افرادي   كه پاسخ از پيش تعيين  شده به وقايع دارند، نمي  توانند مسايل را به صورت دقيق بررسي كنند.
تداوم اين وضع به گسترش فرهنگ خرافي در جامعه منتهي مي  شود و در نهادهاي آموزشي، خانواده،   اجتماعات و سازمان  ها بسط پيدا مي  كند، به عنوان مثال در نهاد خانواده وقتي كه همسري منشاء مشكلاتش را با شريك زندگي خود جادو شدن و طلسم مي  داند، براي يافتن راه حل صحيح، به جاي مراجعه به متخصص و مشاور، نزد دعانويس مي  رود.
خرافه  ها عناصر مجزا و منفردي هستند كه از طريق سنت به ما رسيده  اند و هنوز هم آثار خود را حفظ كرده  اند و قسمت اعظمي از آنها از اعتقاد به خوش  شانس و بدشانس بودن نشات گرفته  اند كه شامل فال  زدن  ها يا رسوم ديگري هستند كه تصور مي شود فرد را از گزند و آسيب مصون مي  دارند.
به عنوان مثال آيينه شكست، زدن به تخته، نمك پراكندن، طلسم  ها مانند نعل اسب، چاه  هاي مراد و همچنين خرافات ديگري كه مربوط به رويدادهاي مهم چرخه   زندگي آدمي مانند عروسي و نامگذاري هستند، جملگي صورت  هاي نمادين شده  اي در خرافات محسوب مي  شوند.
بسياري مردم از طريق اين خرافات نه تنها باورهاي مشتركي پيدا مي  كنند؛ بلكه در عين حال روابط اجتماعي با هم برقرار كرده و در راه پيشبرد هدف  هاي مربوط به باورهاي خويش همكاري مي  كنند.
معبوديان در ادامه گفت: در كنار اين خرافات عمومي، خرافات شخصي هم وجود دارد كه شامل باورها و رسومي است كه فرد شخصا، براي خودت ابداع كرده، بدون آنكه آنها را با ديگران درميان بگذارد و نبايد آنها را با خرافات مشترك اجتماعي اشتباه كرد.
فرويد و يونگ هر دو معتقد بودند كه عقايد و رسوم خرافي، عميقا ريشه در فرآيندهاي ذهني ناهوشيار آدمي دارند و مسايلي نيستند كه مربوط به گذشته و يا محدود به طبقات كم سواد باشند؛ بلكه بخشي جدايي  ناپذير از ساخت ذهني همه آدميان هستند كه تحت شرايط خاصي به سطح هوشياري مي  رسند.
يونگ در جايي ديگر خرافات را به عنوان يك ويژگي اساسي روح آدمي تلقي مي  كند. وي معتقد است: بخش  هاي ناهوشياري از روان كه عقده  هاي خودمختار ناميده مي  شوند از خود جدا مانده  اند و به سطح آگاهي نمي  رسند؛ ولي ممكن است به جهان خارج افكنده شده و به صورت ارواح ظاهر شوند.
همچنين بسياري از رفتارگراها معتقدند خرافات در نتيجه تقويت تصادفي نوعي پاسخ به عامل آغاز مي  شوند و از اين طريق نيز استوار مي  مانند. به عنوان مثال ماهي  گيري كه ماهي درشتي را صيد كرده است نه تنها بار ديگر براي صيد به همان محل قبلي مي  رود؛ بلكه ممكن است تا مدت  ها همان لباس را به همراه داشته باشد كه در آن روز با خود داشته است.
در حال حاضر با توجه به اينكه در بررسي خرافات، مي  توان دو نوع خرافات را از نظر كلي از هم تفكيك كرد؛ لذا در هر حوزه روشنفكران خاص مي  توانند با توجه به تخصص  شان به كاهش رشد خرافات در جامعه كمك كنند.
اين دو نوع خرافات شامل خرافات اجتماعي بدون مبناي ديني و خرافات ديني هستند كه پرداختن روشنفكران به خرافات غيرديني به نظر امكان  پذير است؛ لذا كاهش اين نوع خرافات، نيازمند پژوهش جامع براي روشن شدن فراواني و انواع و در مرحله ارايه راهكار براي كاهش آنها است.از آنجايي كه موضوعات ديني، نيازمند تخصص لازم در اين حوزه است، در حوزه موضوعات مربوط به خرافات ديني به نظر مي  رسد كه متخصصان اين حوزه يعني علما مي  توانند به شناسايي و كاهش خرافات ديني و روشن  سازي مردم بپردازند.

محاكمه  قديمي ترين زنداني زن
متهم به قتل تهران در ۲۲ آبان ماه
005799.jpg
ايسنا: قديمي ترين زنداني زن متهم به قتل در تهران، ۲۲ آبان ماه در شعبه  ۱۰۲ دادگاه عمومي - جزايي شهر ري محاكمه مي شود.
فاطمه-م كه قديمي ترين زنداني زن متهم به قتل در تهران است و چندي پيش، دادگاه مجددا به اتهام وي رسيدگي كرد، در حال حاضر منتظر اعلام نظر پزشكي قانوني در مورد اين قتل است.
عبدالصمد خرمشاهي چندي پيش درباره آخرين پرونده  موكلش گفت: شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومي جزايي شهر ري كه به اتهام موكلم رسيدگي كرد، پرونده را براي بررسي و سم شناسي به پزشكي قانوني ارسال كرده است.
وي ادامه داد: دادگاه در مورد نوع سم و ميزان تاثير آن در وضعيت مقتول از پزشكي قانوني استعلام كرده است و ما منتظر اعلام نظر هستيم.
اين زن از سال ۷۲ زنداني شده است و طي ۱۲ سال گذشته هنوز تكليف نهايي پرونده وي مشخص نشده است.
در سال ۷۲ مقتول براي آخرين بار مقابل منزل متهم به قتل مشاهده شده و بعد از چند ساعت، پيكر از هوش رفته فرد را پشت فرمان پيدا مي كنند،  درحالي كه اظهار مي كرده كه ناراحتي دارد و مسموم شده و بعد هم فوت مي كند.
اولياي دم از فاطمه - م شكايت مي كنند و طي اين مدت چندين بار براي اين متهم حكم قصاص صادر و در ديوان عالي كشور نقض شده و آخرين بار هم توسط قسامه حكم قصاص صادر شد كه باز هم هيات نظارت و پيگيري قوه قضاييه ايراد گرفتند و با نوع كيفيت قسامه، اتهام را وارد ندانستند كه به دادگاه بدوي ارجاع و مجددا رسيدگي شد.

اختلاف هم اتاقي ها جان پسرعمه را گرفت
گروه حوادث: پرونده مردي كه در پي اختلاف با هم اتاقي هايش، پسرعمه خود را در درگيري به قتل رسانده بود به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد.
به گزارش خبرنگار ما، ماجراي اين حادثه وقتي در دستور كار پليس جنايي تهران قرار گرفت كه وقوع يك فقره قتل عمدي در خيابان ابومسلم به اطلاع پليس رسيد. با حضور مأموران در صحنه حادثه كه يك خانه مجردي بود، مشخص شد جسد متعلق به فردي به نام محمد است كه ظاهراً در شب حادثه در خانه مهمان بوده است.
در ادامه بررسي ها آشكار شد، عامل جنايت كه اكبر نام دارد، پسر دايي مقتول است. اكبر در محل حادثه دستگير شد و بلافاصله به درگيري منجر به قتل اعتراف كرد. او در بازجويي ها گفت: به همراه پسرعمه ام به خانه مجردي ام رفتيم. ساعتي نگذشته بود كه هم اتاقي هايم بر سر اينكه محمد با من به آن جا آمده است، شروع به جر و بحث كردند تا اينكه درگيري بالا گرفت و من با چاقو كه در اختيار داشتم به طرف هم اتاقي ام حمله ور شدم. اما اصلاً نفهميدم كه چه زماني چاقو را به محمد زده ام.
براساس نظريه پزشكي قانوني، علت مرگ محمد ضربه جسم نوك تيز به قلب اعلام شده است. با صدور قرار بازداشت از سوي دادسراي امور جنايي تهران، متهم روانه زندان شد و قرار است به زودي در مقابل پنج قاضي كيفري محاكمه شود.

قتل در رودسر، شبه عمد شناخته شد
گروه حوادث: قاضي جواني كه پسر ۲۵ساله اي را هدف گلوله قرار داده بود، به اتهام قتل شبه عمد به پرداخت ديه محكوم شد.
به گزارش خبرنگار ما، روز ۱۴ فروردين ماه امسال در تنكابن پسر ۲۵ ساله اي با اصابت گلوله  از پاي درآمد و قاضي دادگستري شهرستان رودسر، عامل تيراندازي مرگبار شناخته شد. اين قاضي در بازجويي هاي قضايي و پليسي مدعي شد كه وقتي همراه خانواده اش در حال بازگشت به قائم شهر بود، با حمله سرنشينان يك اتومبيل روبه رو شد و براي رهايي از دست آ نان ابتدا اسپري اشك آور به چشمان قرباني پاشيده است.
وي در ادامه نزد كارآگاهان گفته بود: وقتي مجدداً از سوي سرنشينان مورد حمله قرار گرفتم، براي دفاع از خود و اعضاي خانواده ام اقدام به تيراندازي هوايي كردم و پس از آن فرد مهاجم مورد اصابت گلوله قرار گرفت.
پس از انجام بازجويي هاي تكميلي پرونده براي برگزاري جلسه محاكمه با صدور كيفرخواست به شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان ارجاع شد. صبح روز ۲۳مهرماه پنج قاضي دادگاه كيفري به بررسي ويژه اين پرونده جنايي پرداختند. در طول برگزاري جلسه محاكمه دو تن از دوستان مقتول و يكي از شاهدان به جزئيات حادثه پرداختند و پس از اخذ آخرين دفاع، قرار بود حكم در خصوص پرونده صادر شود.
صبح ديروز، قضات دادگاه كيفري پس از ۷ روز به صدور رأي پرداختند. آنها اتهام قاضي ۳۶ ساله را شبه عمد تشخيص دادند و او را به پرداخت ديه محكوم كردند.
بر پايه اين گزارش، طرفين پرونده مي توانند در مدت ۲۰ روز نسبت به حكم صادره تقاضاي تجديد نظرخواهي كنند.

حكم دادگاه براي مرد دو زنه:
يا مهريه زن اول خود را بده يا بچه را به او بسپار
گروه حوادث: صبح ديروز يك مرد جوان كه بدون اجازه همسر اولش، در خارج از كشور ازدواج كرده بود، پس از برگزاري جلسه پنجم دادگاه، براي رهايي از پرداخت مهريه، حضانت بچه ها را به او سپرد.
يك زن جوان كه براي پنجمين بار به دادگاه مي آمد با شكايت از همسر خود، او را متهم كرد كه بدون اجازه او در خارج از كشور ازدواج كرده است، بر همين اساس او مهريه يا بچه هايش را مي خواهد.
اين زن كه بالاخره پس از پنج بار حضور در دادگاه موفق شده بود حضانت فرزندانش را بگيرد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شش سال تمام با دار و ندار اين مرد زندگي كردم و با خون دل بچه هايم را بزرگ كردم اما اين مرد كه تاجر است و به كشورهاي خارجي سفر مي كند با يك زن خارجي ازدواج كرده و قصد دارد در آلمان زندگي كند.
او ادامه داد: اين مرد خرج و مخارج من و بچه هايم را نمي دهد و مي خواهد در خارج از كشور زندگي كند؟
گفتني است، اين مرد پس از صحبت هاي قاضي پرونده به اين نتيجه رسيد كه حضانت فرزندانش را به همسر خود واگذار كرده و در مقابل از پرداخت مهريه به اجرا گذاشته شده همسرش معاف گرديد.
قاضي اين پرونده در پايان با اشاره به بخشي از ماده ۱۷ قانون حمايت از خانواده گفت: اين مرد بدون تحصيل اجازه از همسر و دادگاه اقدام به ازدواج كرده است كه بر اساس اين قانون به حبس جنجه اي از شش ماه تا يك سال محكوم مي شود اما چون همسر او از شكايت خود در قبال دريافت حضانت فرزندانش صرف نظر كرده است ،او مورد پيگرد قانوني قرار نمي گيرد.

قصاص براي كارگر شركت ايران خودرو
005796.jpg
گروه حوادث: حكم قصاص كارگر شركت ايران خودرو كه يكي از همكارانش را به قتل رسانده بود، از سوي شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان صادر شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين پرونده محسن (۳۲ ساله) متهم است در تاريخ ۳۱ ارديبهشت سال ۸۴ فردي به نام علي را با ضربات چاقو به قفسه سينه اش به قتل رسانده است. اين مرد كه پس از ارتكاب جنايت قصد خودكشي داشت، توسط مأموران كلانتري چيتگر در محل حادثه دستگير شد.
وي پس از دستگيري به قتل همكارش اعتراف كرد: محسن كه در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه شده بود هيچ انگيزه اي را براي وقوع قتل به دادگاه ارائه نكرد. اين در حالي بود كه اولياي دم با حضور در جايگاه درخواست قصاص نفس (اعدام) براي متهم پرونده كردند.
محسن در طول برگزاري جلسه محاكمه در باره جزئيات حادثه خطاب به پنج قاضي دادگاه گفت: من با علي رابطه دوستي داشتم. مدتي بود كه او سركار نيامده بود. نگرانش بودم تا اين كه روز قبل از حادثه به خانه اش رفتم تا جوياي حالش شوم. اما وقتي در زدم پدرش به من گفت تا دست از سر پسرش بردارم.
فرداي آن روز، وقتي متوجه شدم علي به سركار آمده است براي گله كردن از پدرش پيش وي رفتم. اما او بسيار افسرده بود حتي حاضر نشد با من صحبت كند من هم از اين موضوع ناراحت شدم و با هم درگير شديم.
برپايه اين گزارش، صبح ديروز، قاضي عزيز محمدي با توجه به اعترافات صريح متهم به قتل و درخواست اولياي دم،محكم قصاص نفس (اعدام) را براي محسن صادر كرد. حكم صادره در مدت قانوني۲۰ روز قابل اعتراض و تجديد نظرخواهي است.

پرونده ماندانا بايد به دادگاه كيفري استان برود
گروه حوادث: حكم اعدام ماندانا، زن بيست و سه ساله اي كه با اقرار مسئوليت قتل دوست شوهر خود را پذيرفته بود اواخر خرداد ماه امسال از سوي ديوان عالي كشور نقض شد.
قاضي رسيدگي كننده به پرونده بر اساس اقرار متهم حكم قصاص او را صادر كرده بود اما در بررسي نهايي مشخص شد كه اين زن در شرايط نامناسب روحي و فقدان تعادل جسمي به قتل اعتراف كرده است.
عليزاده طباطبايي حقوقدان و وكيل دادگستري ضمن اعتراض به رعايت نشدن مفاد آئين دادرسي كيفري در رسيدگي به پرونده ماندانا گفت: شعبه ۱۱ تشخيص ديوان عالي كشور پس از نقض حكم قصاص ماندانا پرونده را جهت رسيدگي مجدد به دادگاه بدوي ارسال كرد اما در رسيدگي جديد شرايط مقرر در قانون كيفري لحاظ نشده است.
وي افزود: طبق مفاد قانون آئين دادرسي كيفري جديد رسيدگي به پرونده هاي قتل كه از سوي ديوان عالي مجدد به شعب بدوي ارجاع مي شوند با حضور ۵ قاضي كيفري قابليت رسيدگي دارد اما شعبه كيفري با حضور يك قاضي رسيدگي مجدد به پرونده قصاص ماندانا را در دستور كار قرار داده است.
وكيل مدافع ماندانا با تأكيد بر نص صريح قانون مبني بر حضور ۵ قاضي در شعبه كيفري تصريح كرد: قاضي شعبه ۱۱۴۸ عليرغم اين كه خود به اين امر واقف است، خود را موظف به رسيدگي مي داند.
عليزاده طباطبايي با ابراز تأسف از وضعيت روحي ماندانا خاطرنشان كرد: اين زن ۲۳ساله در شرايط روحي بسياري نامطلوبي قرار دارد .
عليزاده طباطبايي در پايان ابراز اميدواري كرد كه مسئولان قضايي جهت رسيدگي مجدد پرونده ماندانا بر اساس مفاد قانون آئين دادرسي كيفري راهكار متناسب را اعلام و اجرا نمايند.

گروگان ۱۱ ساله آزاد شد
گروه حوادث: فردي كه اقدام به گروگان گرفتن يك دختر بچه ۱۱ ساله در شهرستان شيراز كرده بود با تلاش ماموران شناسايي و دستگير شد. مدير مدرسه در توضيح ربوده شدن زهرا گفت : هنگامي كه زنگ مدرسه به صدا درآمد يك جوان ۲۱ يا ۲۲ ساله در نزديكي در مدرسه ايستاده بود كه وقتي بچه ها بيرون آمدند با ديدن زهرا او را سوار خودرواش كرد و با سرعت رفت. ما موفق شديم شماره پلاك خودرو را برداريم .
پليس با اجراي طرح مهار موفق شد ظرف مدت كوتاهي اين خودرو را شناسايي و متوقف كند. زهرا نيز داخل خودرو بود و گروگانگير قصد داشت او را از شهر خارج كند كه دستگير شد.

مظنون اصلي بزرگترين سرقت از بانك برزيل مرده به دام افتاد
رويترز: به دنبال سرقت ۷۲ ميليون دلاري از بانك برزيل كه بزرگترين سرقت در تاريخ اين كشور بود، پليس جسد مظنون اصلي پرونده را در پايتخت اين كشور كشف كرد.
بنابراين گزارش، سارقان چندي پيش با حفر يك تونل طولاني، به بانكي در سان پاولو دستبرد زده و مبلغ ۷۲ ميليون دلار را به سرقت بردند.
پس از تلاش هاي پليس لوئيس فرماندو سالس ۲۶ ساله با همكاري كارمندان بانك به عنوان مظنون اصلي اين سرقت شناسايي و تحت تعقيب قرار گرفت. اما پس از چندي كه پليس احتمال مي داد سالس را ربوده باشند، جسدش را كه به ضرب گلوله به قتل رسيده بود ، كشف كرد.

هواپيمايي در نيجريه با ۱۱۴ مسافر سقوط كرد
خبرگزاري فرانسه : يك هواپيماي مسافربري در نيجريه شنبه شب ساعاتي پس از پرواز از فرودگاه شهر لاگوس به همراه ۱۱۴ مسافر در آسمان ناپديد شد كه به گفته مقامات دولتي، اين هواپيما در اقيانوس اطلس سقوط كرده است.
براساس اين گزارش، ارتباط اين هواپيما ساعاتي پس از آنكه لاگوس را به قصد ابوجا ترك كرده بود، با برج مراقبت قطع شد و ديگر هيچ ردي از آن به دست نيامد. اين در حالي است كه به گفته مقامات نيجري، هواپيما در بين راه در اقيانوس اطلس سقوط كرده و احتمالاً مسافران آن در آب غرق شده اند. گروه هاي امدادگر و ماموران در حال حاضر تلاش خود را براي يافتن سرنخ هايي از اين حادثه آغاز كرده اند كه تاكنون بي نتيجه بوده است.
شايان ذكر است، نقص فني مربوط به هواپيماها، همواره در اين كشور حوادث تلخي را به همراه داشته كه نظير آن در سال ۲۰۰۲ نيز به وقوع پيوست و در آن سقوط يك هواپيما در كانو ۱۱۵ مسافر را به كام مرگ كشاند. ماه گذشته نيز برخورد يك هواپيماي مسافربري با گله اي از گاوها در يك مرتع در پورت هار كورت موجب وحشت مسافران و خسارات زيادي بر بدنه هواپيما شد.

كشيش استراليايي به اتهام هتك حرمت دادگاهي شد
خبرگزاري استراليا : يك مرد ۵۵ ساله استراليايي به نام ويليام كام كه فعاليت مذهبي زيادي در منطقه كمبوارا داشته و براي خود مريداني پيدا كرده بود با تعرض به يكي از پيروانش به سه سال حبس محكوم شد.
مردم پس از اين واقعه به جاي اين كه او را يك رهبر و مقتداي مذهبي بنمايند به او لقب سنگريزه كوچك داده اند.
اين مرد به قرباني خود كه يك دختر ۱۵ ساله است گفت كه مريم مقدس او را به عنوان ميزبان ملائكه انتخاب كرده تا زمين به واسطه او دوباره آماده شود. كام ،در دادگاه حاضر شد و به سه سال و نيم حبس محكوم گرديد.
او قبلاً نيز بين سال هاي ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ با ساير پيروانش نيز رفتار غير اخلاقي كرده و در اين زمينه پرونده سنگيني دارد.

در يكي از بن بستهاي جنوب تهران رخ داد:
نقشه شوم سه شرور براي تعرض به دختري جوان
005793.jpg
ايسنا: دو تن از سه شرور منطقه خاوران كه به اتهام شرارت، قصد تعرض و شركت در آدم ربايي و ... دستگير شده بودند، در مناطق وقوع جرم گردانده شدند.
صبح چهارشنبه گذشته، زني پس از تماس با مركز فوريتهاي پليسي ،۱۱۰ آنها را در جريان يك مورد مزاحمت خياباني توسط سه جوان در خيابان طيب، حوالي خيابان خاوران قرار داد.
به دنبال اين اطلاع بلافاصله مأموران كلانتري ۱۱۴ غياثي در موقعيت مورد نظر حضور يافته و يكي از متهمان به نام حسين - د ۲۰ ساله را در خيابان طيب دستگير كردند.اما دو جوان ديگر با مشاهده پليس سريعا از محل متواري شدند.
تحقيقات مأموران از شاكي پرونده به نام مهناز - م ۲۲ ساله مشخص كرد: حدود ساعت ۷ صبح چهارشنبه سه جوان با مراجعه به درب منزل وي در خيابان حافظ قصد ايجاد مزاحمت داشتند كه با تماس يكي از ساكنين محل با كلانتري اين افراد سريعا متواري شدند، اما پس از گذشت دقايقي از اين حادثه زمانيكه مهناز پس از خروج از منزل با رفتن به ايستگاه اتوبوس قصد سوار شدن به آن را داشت ناگهان با حمله  اين سه جوان مواجه شد كه با تهديد چاقو از سوي يكي از متهمان به نام مجيد - ص ۲۲ ساله او را تحت تعقيب قرار دادند. در اين ميان، دختر جوان كه به شدت دچار هراس شده بود با رفتن به باجه بليت فروشي از فروشنده تقاضاي كمك كرد اما مجيد با گرفتن چاقو زير گلوي فروشنده پس از تهديد به قتل او را مجبور به خارج كردن دختر جوان از داخل باجه بليت فروشي كرد.
بدين ترتيب تعقيب و گريز با رفتن به داخل كوچه هاي تنگ و تاريك خيابان طيب ادامه يافت تا اينكه مجيد - ص متهم اصلي اين پرونده با اعمال زور و تهديد چاقو، مهناز را به داخل بن بست سمندرك كشانده و قصد تعرض به وي را داشت. درحالي كه حسين _ د و مجيد - ع ۱۹ ساله نيز با قرار گرفتن در سركوچه نگهباني مي دادند.
در اين ميان دختر جوان با كوبيدن بر درب منازل از آنها تقاضاي كمك كرد اما ساكنين محل با مشاهده چاقو و قمه در دست متهم و اظهارات وي مبني بر اينكه اين دختر جوان خواهر وي است، از پناه دادن به او خودداري كردند.
بر اين اساس، تحقيقات پليس براي دستگيري مجيد - ص به عنوان متهم اصلي پرونده ادامه يافت تا اينكه در نهايت حدود ساعت ۱۵ بعد از ظهر همان روز مأموران موفق شدند او را در منزل مسكوني اش واقع در خيابان طيب، شناسايي و دستگير كنند.
در بازجويي هاي به عمل آمده از مجيد - ص مشخص شد: اين شخص همان روز با كشاندن دختر جوان به كوچه بن بست قصد تعرض به دختر جوان را داشته اين در حاليست كه وي مدعي شد: خواهر اين دختر جوان با حسين - د سابقه آشنايي داشته است.
تحقيقات پليس همچنين مشخص كرد: اين متهم پيش از اين سوابقي در زمينه شرارت، مزاحمت براي نواميس ، شرب خمر و تعرض به پسران نوجوان (لواط) را داشته كه بر اساس آن سه بار روانه زندان شده است.
از سوي ديگر تحقيقات محلي از متهم ديگر اين پرونده نشان داد: حسين - د پيش از اين چندين بار در محله خود براي نواميس ايجاد مزاحمت  كرده است.
اين متهم با انكار همدستي با مجيد - ص و مجيد - ع گفت: صبح روز حادثه من به طور اتفاقي زماني كه قصد رفتن به محل كارم را داشتم ، مجيد - ص و مجيدموشي را در حالي كه دختر جواني را با تهديد چاقو تعقيب مي كردند مشاهده كردم. در اين ميان پس از دنبال كردن آنها، متوجه قصد شوم آنها شده و به يكباره مجيد را با نام صدا كردم كه اين مساله خود منجر شد دختر جوان گمان كند كه من با آنها همدستي دارم.
وي افزود: با مشاهده صحنه خارج كردن لباس هاي دختر جوان از سوي مجيد ص سريعا از زني كه در آن محل تردد مي كرد در خواست تماس با ۱۱۰ را كردم كه به محض تماس ،مأموران در محل حاضر شده و با احتمال همدستي مرا دستگير كردند.
بر اين اساس با اخذ دستور قضايي اين دو متهم به جرم آدم ربايي، تهديد بوسيله چاقو، تظاهر و قدرت نمايي با چاقو و اخلال در نظم و آسايش عمومي توسط مأموران كلانتري غياثي در خيابان خاوران، خيابان طيب و بن بست سمندرك (محل وقوع جرم) جهت شناسايي شاكيان بيشتر اين پرونده گردانده شدند.
سرهنگ سهراب رضواني فر رئيس كلانتري ۱۱۴ غياثي با بيان اين كه شاكيان اين پرونده جهت اعلام شكايت به شعبه ۶ دادياري ويژه امنيت اجتماعي دادسراي ناحيه ۱۴ مراجعه كنند گفت: تحقيقات جهت شناسايي و دستگيري سومين متهم اين پرونده همچنان ادامه دارد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |