دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۳ - Oct 24, 2005
احمدي نژاد:
تلاش مي كنيم كه ثروت هاي كشور
متناسب با محروميت ها توزيع شود
005853.jpg
فارس:رئيس جمهوري تصريح كرد:ممكن است كه فشارهاي سياسي به ما افزايش يابد ولي غربي ها بايد موضع عزتمند ملت ايران را در پرونده هسته اي بپذيرند و چاره اي جز اين ندارند.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران كه در جمع برخي از اساتيد دانشگاه و نمايندگان تشكل هاي دانشجويي سراسر كشور در محل نهاد رياست جمهوري سخن مي گفت، با تاكيد بر اينكه پرونده هسته اي ايران در شرايط بحراني بسر نمي برد، تصريح كرد: ما هيچگاه تحت تاثير جو سازي دشمنان داخلي و خارجي قرار نمي گيريم و به مواضع اصولي خود پايبند هستيم.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه غرب بدون پيش آگاهي هرگاه كه توانسته به ما ضربه زده است، گفت: اگر غربي ها مي توانستند در شرايط فعلي به ما ضربه مي زدند و رفتار آنها نشان مي دهد كه نمي توانند به ملت مقتدر ايران ضربه بزنند و هيچگاه نيز توان ضربه زدن به ما را ندارند.
رئيس جمهوري با بيان اينكه نظام جمهوري اسلامي مبتني بر مردمسالاري ديني، امروز جوابگوي نيازهاي بشر است، گفت: اروپا مي داند كه اگر به پيوستن ايران به باشگاه هسته اي تن در دهد تمامي آنچه را كه در ۲۷ سال گذشته عليه ما تبليغ كرده نقش برآب مي شود و اين يك شكست بزرگ براي آنهاست.
رئيس جمهوري نگراني غرب از بومي شدن فن آوري هسته اي را ديگر دغدغه غربي ها دانست و افزود: فن آوري هسته اي در ايران بومي شده است و چون وارداتي نيست، تحت هيچ شرايط نمي توانند آنرا از ما بگيرند.
وي خاطرنشان كرد: اگر اين سد شكسته شود و ما وارد باشگاه هسته اي شويم، غربي ها ديگر نمي توانند جلوي تمايل كشورها را بگيرند و براي همين در مقابل ما ايستادگي مي كنند.
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران با حفظ تمامي مقررات جهاني در طول چندين سال گذشته هيچ نوع رفتار غير قانوني در مسير پرونده هسته اي نداشته است، گفت: ادعاي غربي ها مبني بر پنهان كاري ايران يك دروغ بزرگ است و در حالي اين ادعا مطرح مي شود كه هنوز بسياري از اعضاي آژانس و خارج از آن نه تنها پيمان ان پي تي را امضاء نكرده اند بلكه از سلاح هسته اي برخوردارند و شايستگي منع ما را در دستيابي به فن آوري هسته اي ندارند.
وي با اشاره به مداراي دو سال گذشته دولت ايران با آژانس هسته اي گفت: آنها ما را تهديد به ارسال پرونده به شوراي امنيت مي كنند درحالي كه شوراي امنيت براي احقاق حقوق ملت ها تشكيل گرديده و نمي تواند اهرم فشار قدرت ها باشد.
وي به مذاكرات اخير ايران با البرادعي اشاره كرد و گفت:  دبير كل آژانس اخيراً  تصريح كرد كه غرب اصلا نمي خواهد ايران فعاليت هسته اي داشته باشد. ولي اروپا بايد بپذيرد كه شرايط عوض شده و اينك آنها هستند كه بايد شرايط ما را بپذيرند.
رئيس جمهوري خاطرنشان كرد: ايران با ديپلماسي فعال، برنامه دقيق و بهره مندي از توان علمي و فني خود، مقتدرانه از منافع ملت خود دفاع مي كند و در اين راه به هيچ وجه كوتاه نمي آيد.
وي گفت:  راه اندازي چرخه سوخت تمامي شرايط ما را در عرصه جهاني متحول كرده و ارتقاء مي بخشد و در همين راستا ما آماده مذاكره و مشاركت با تمامي كشورها هستيم تا حسن نيت خود را نشان دهيم كه البته عده اي نيز تاكنون براي همكاري باما اعلام آمادگي كرده اند.
احمدي نژاد گفت: ملت ما از لحاظ اقتصادي در خطر نيست و قدرت سياسي جمهوري اسلامي نيز بالا و در برخي مناطق بي بديل است.
وي تصريح كرد: ما نمي گوييم نيازمند دنيا نيستيم ولي نشان داده ايم كه بدون اتكا به آنها مي توانيم به حركت خود ادامه دهيم.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: دستيابي ما به فن آوري هسته اي به آرماني ملي تبديل شده و روحيه ملت ما در اين بخش يادآور ملي شدن صنعت نفت است.
وي خاطرنشان كرد:  عرصه بسيار ضربه پذير تر از آن است كه اروپا نشان مي دهد و مقاومت ما نيز دوچندان مي شود.
احمدي نژاد اولويت و محوريت پاسخگويي به نيازهاي جامعه را سرلوحه ماموريت امروز دانشگاه عنوان كرد و افزود: بايد با بهره گيري از تجربيات بشر و برپايه علم بومي ، وارد عرصه هاي علمي شويم كه در اين ظرفيت هميشه حرف هاي نويي براي گفتن داشته ايم.
رئيس جمهوري با بيان اينكه هزينه هاي پژوهشي دانشگاه ها بايد بيش از هر امر ديگري صرف توليد و بومي كردن علم شود، خاطرنشان كرد: بايد فضاي آرماني دانشگاه  حفظ شود چرا كه دانشگاه پرچمدار آرمان هاي بلندي است كه حركت هاي ما را در اين مسير بسوي پيشرفت هاي تحول آفرين هدايت مي كند.
رئيس جمهوري هشدار داد: دشمن فضاي علمي كشور را بسوي سطحي نگري هدايت مي كند ولي بايد با مهرورزي و صميمت بسوي همكاري متعامل تربيت نيروهاي متخصص و پرورش انديشمنداني متعهد حركت كنيم كه اگر اين محيط اصلاح شود تمامي مسائل كشور اصلاح خواهد شد.
رئيس جمهوري گفت: من به آينده دانشگاه اميدوارم و اگر در تربيت نيروي علمي كوتاهي كنيم نسبت به نسل آينده مسئوليم.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود به مقوله عدالت پرداخت و آنرا روح و استوانه پايدار نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: اجراي عدالت يكي از سخت ترين نهضت هاي انقلابي و ديني انبياست و انقلاب اسلامي ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست.
وي با انتقاد از هزينه هاي بالاي دانشجويان گفت : مردم ايران عاشق تحصيل فرزندان خود هستند كه نبايد از اين احساس نيكو سوء استفاده شود و شهريه دانشگاه ها بايد اصلاح شود و وزيران كنوني فرهنگ و آموزش و عالي و بهداشت و درمان و آموزش پزشكي بدنبال اصلاح شهريه دانشگاه هاي دولتي و آزاد هستند.
وي گفت: متاسفانه از روزي كه ما همه چيز را با پول سنجيديم بسياري از معيارهاي كشور عوض شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود عدالت اقتصادي را شاخصه  مهم عدالت دانست و با انتقاد از كساني كه اجراي عدالت را توزيع فقر مي دانند، گفت : اجراي عدالت فرمان خدا است و كساني كه با تئوري هاي وامانده از غرب كه هيچگاه موجب پيشرفت هاي بنيادي كشور نشد، عدالت را به سخره مي گيرند، به انبياء و اولياي خدا دروغ نسبت مي دهند.
وي با بيان اينكه ملت ما حركت مناسب خودرا بسوي عدالت آغاز كرده است گفت: دولت اجراي عدالت را در توسعه زيرساخت ها مي داند و تلاش مي كند تا با ايجاد فرصت هاي برابر براي همه به اصلاحات بنيادين بويژه در ساختار نظام بانكي و وضعيت شركت هاي دولتي بپردازد.
وي گفت: ما تلاش مي كنيم كه ثروت هاي كشور عادلانه و متناسب با محروميت ها توزيع شود كه البته متضمن تحمل فشارهاي فراوان است.
احمدي نژاد با بيان اينكه دولت آماده تحمل هرگونه فشاري است گفت: از لوازم و بسترهاي اجراي عدالت با تمام وجود صيانت مي كنيم و كساني كه حريم بيت المال ملت را رعايت نمي كنند چون به بنيانهاي استقلال كشور لطمه مي زنند نياز به حفظ حرمت ندارند.
احمدي نژاد حفظ حرمت را تنها در منافع ملت ضروري دانست و افزود: كساني كه با زد و بند هر روز ميلياردها تومان از بيت المال ارتزاق مي كنند نيازمند حفظ حرمت نيستند و بايد دست متجاوزان از بيت المال قطع شود.
وي بااشاره به اينكه دولتش برآمده از رأي و اراده پاك ملت ايران است گفت: دولت من جز مردم، استقلال، آزادي و منافع ملي به هيچ گروه، شخص و جناحي بدهي ندارد و هيچ حرفي را از كسي در خصوص عدم برخورد با متجاوزان بيت المال نخواهيم شنيد.
پيش از سخنان رئيس جمهوري تني چند از نمايندگان تشكل هاي دانشجويي در سخناني كوتاه با بيان ديدگاه ها و مواضع خود به تشريح مسائل كشور و نيازهاي ضروري امروز جامعه دانشگاهي پرداخته و آمادگي خود را براي همراهي و كمك به دولت اصولگرا اعلام كردند.

حدادعادل با سفير آفريقاي جنوبي در تهران ديدار كرد
ايسنا: يوسف ملوجي، سفير آفريقاي جنوبي در تهران بعدازظهر ديروز با دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدار حدادعادل از آفريقاي جنوبي به عنوان كشوري مهم و تاثير گذار در آفريقا و جهان نام برد و بر اراده جمهوري اسلامي ايران مبني بر بسط و تعميق مناسبات در زمينه هاي مختلف با اين كشور تاكيد كرد.
وي در ادامه موضع مناسب آفريقاي جنوبي در خصوص پرونده هسته اي ايران در شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي هسته اي را در راستاي مناسبات نزديك دو كشور دانست و ضمن تقدير از اين موضعگيري آفريقاي جنوبي اظهار داشت: البته با در نظر داشتن مبارزات ملت شما و مسئولان آفريقاي جنوبي در راه آزاديخواهي و نيز روابط خوب دو كشور بعداز پيروزي انقلاب اسلامي در ايران و لغو رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي انتظار اين بوده كه دو كشور در عرصه هاي بين المللي همكاري بيشتري داشته باشند.
وي در همين خصوص به موضع مجلس شوراي اسلامي در زمينه استفاده صلح آميز تهران از انرژي هسته اي اشاره كرد و گفت: بدون ترديد حمايت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از ادامه فعاليتهاي صلح آميز هسته اي موضع و نظر مردم ايران است كه آنها بيان مي كنند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين در بخش ديگري از سخنانش به توانايي ها و امكانات جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مختلف اقتصادي و عرصه هاي معدني اشاره كرد و خواستار مشاركت آفريقاي جنوبي در استخراج معادن مختلف در ايران گرديد.
وي در پايان ضمن پذيرش دعوت همتاي خود در آفريقاي جنوبي براي ديدار از اين كشور تشكيل گروههاي دوستي پارلماني را در راستاي گسترش مناسبات پارلماني بسيار مهم دانست و خواستار تشكيل اين گروه ها در مجالس دو كشور گرديد.
در ادامه اين ملاقات سفير آفريقاي جنوبي نيز دارا بودن انرژي هسته اي صلح آميز و برخورداري جمهوري اسلامي ايران از فناوري توليد انرژي هسته اي را حق تهران دانست و ضمن اعلام حمايت مجدد كشورش از برنامه صلح آميز انرژي هسته اي ايران خاطر نشان ساخت: آفريقاي جنوبي تمامي تلاش خود را جهت جلوگيري از ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت بكار خواهد گرفت.
يوسف ملوجي در پايان اظهار اميدواري نمود كه با حمايت مجلس شوراي اسلامي قرار داد اپراتور دوم تلفن همراه ايران با شركت MTN آفريقاي جنوبي، هر چه زودتر نهايي شود.

هاشمي رفسنجاني:
پرورش استعدادها، مسئوليتي بزرگ است
و همتي والا مي طلبد
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت كه نبود امكانات موجب جهل و بي سوادي مي شود و رشد انسانها را متوقف مي كند.
هاشمي رفسنجاني عصر ديروز در ديدار جمعي از ايتام و دانش آموزان تحت سرپرستي كميته امداد امام خميني با بيان اين مطلب افزود: بي سواد نگاه داشتن مردم دنيا بدترين جنايتي است كه در حق آنها انجام شده و در حقيقت يكي از دسيسه هاي شوم استكبار است. وي با بيان اين كه ديدار با استعدادهاي تحت پوشش كميته امداد، همواره از بهترين خاطراتش بوده است، افزود: استعدادهاي تحت پوشش كميته امداد در وجودشان واقعيات جامعه را ذخيره كرده اند و با تحصيلات مناسب، روزي از مديران شايسته كشور خواهند شد.
هاشمي رفسنجاني گفت: بايد از مديران كميته امداد به خاطر پذيرش اين مسئوليت سنگين تشكر كرد. يك ميليون دانش آموز تحت پوشش كميته امداد هستند كه پرورش و حراست اين استعدادها مسئوليتي بزرگ است و همتي والا مي طلبد.

افروغ:
حل مسأله هسته اي نيازمند استفاده از نيروهايي
ايراني است كه وجهه بين المللي دارند
ايران نيوز: افروغ گفت: وقتي مسئله اي به نام مصلحت ملي به ميدان مي آيد، بايد اختلافات را كنار گذاشته و از كساني كه قدرت چانه زني خوبي در عرصه هاي فرهنگي، اقتصادي و سياسي دارند، استفاده كرد.
وي افزود: خاتمي با طرح گفت و گوي تمدن ها چهره اي بين المللي شد هر چند كه بنده نسبت به برخي مسائل انتقاد داشتم، اما اگر احساس شود ايشان در چانه زني هاي هسته اي مي توانند مؤثر عمل كنند، بايد از وي براي ورود به اين بحث دعوت كرد.
ما حتي مي توانيم از قدرت چانه زني آقاي هاشمي رفسنجاني هم استفاده كنيم.
وي با بيان اين كه مسأله هسته اي يك مسئله ملي براي ماست، گفت: همه گروه هاي ايراني خواهان استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي هستند پس بايد براي پيشبرد اهداف خود در اين عرصه، از تمامي  خاكريزهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي استفاده كنيم.
عزم ملي براي استفاده از خاكريزها وجود دارد، اما عزم دولتي از بالا به پايين مشاهده نمي شود. به عنوان مثال مسائل متعددي در مجلس يا كميسيون امنيت ملي مطرح مي شود، اما چون تداوم نمي يابد، بنابراين نمي تواند چندان مؤثر باشد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم با بيان اين كه براي حل پرونده هسته اي بايد دست نياز به سوي تمامي كساني كه كاري از دستشان برمي آيد، دراز كنيم، گفت: يك جايي بايد كليد اين مسئله خورده و آنگاه عزم دولتي از بالا به پايين نيز آغاز شود. در جامعه هم بحث تفكيك داريم و هم بحث انسجام. براي حل و فصل مسئله اي همچون پرونده هسته اي بايد به انسجامي بيانديشيم كه از مشاركت همگان پديد آمده باشد.
افروغ همچنين با بيان اين كه متأسفانه امروز در ايران ما همه چيز را سياسي يا اقتصادي مي بينيم، گفت: فضا، فضاي فرهنگي نيست.
بايد از اين فضاي سياسي و اقتصادزده به سمت فرهنگ حركت كنيم.
در مسئله هسته اي بايد از رويه صرف سياسي و اقتصادي خارج شويم كه اين كار بايد توسط چهره هاي فرهنگي، برجسته و شناخته شده ما در دنيا انجام گيرد.
وي بر استفاده از ابزارهاي سياسي و اقتصادي نيز تأكيد كرد و گفت: از همين الان و حتي براي نشست يك ماه بعد شوراي حكام مي توان يك كار فرهنگي آغاز كرد.
به عنوان مثال در يك هفته مي توان فراخوان زد و از چهره هاي برجسته ايراني در داخل و خارج براي برقراري ارتباط بهتر با دنيا دعوت كرد.
در اين صورت حتي اين فضاي به وجود آمده به نفع ما تمام خواهد شد.
نماينده مردم تهران افزود: ما دانش هسته اي مي خواهيم، براي اين مساله بايد با كشورهايي كه در آن ذينفع هستند، صحبت كنيم. وقت گفتگو نبايد صرف آمريكا و اروپا شود.
افروغ در پايان تاكيد كرد كه براي حل مساله اي همچون مساله هسته اي بايد از نيروهاي داخلي و خارجي ايران كه وجهه بين  المللي دارند استفاده كرد.

ناطق نوري: ا سلام خواهان اعتدال است
ايسنا: حجت الاسلام والمسلمين علي اكبر ناطق نوري با اشاره به فضايل شب هاي قدر و ايام ماه رمضان، گفت: «فلسفه روزه ،رسيدن به تقواست و انسانهاي باتقوا، متكبر و مغرور نيستند. اگر انسان ذره اي به خود، خدا و جهان آفرينش معرفت داشته باشد ذره اي غرور به او راه نمي يابد.»
مشاور مقام معظم رهبري كه به مناسبت شب نوزدهم ماه رمضان و اولين شب از ليالي قدر در حرم مطهر حضرت امام خميني (ره) و در جمع اقشار كثيري از مردم سخن مي گفت، اعتدال را از علائم تقوا برشمرد و خاطرنشان كرد كه دين اسلام مخالف توجه صرف به دنيا و يا توجه صرف به آخرت است.
وي افزود: «دين اسلام همواره خواهان اعتدال در زندگي بوده است و افراط و تفريط را نمي پسندد.»اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تواضع و فروتني را نيز از نشانه هاي تقوا دانست و با اشاره به تفاوت تواضع و تملق، گفت: «انسان حق ندارد خود را ذليل كند، چاپلوس بودن براي دنيا، مقام و مسئوليت مذموم است.»

دو نفر از متهمان بمب گذاري ها خردادماه
اهواز دستگير شدند
ايسنا: دادستان دادسراي عمومي و انقلاب اهواز، با اشاره به شايعات موجود مبني بر احتمال بمب گذاري در چند نقطه شهر گفت: اين شايعات كذب محض است و تنها مقاديري مواد منفجره زير پل سوم كيانپارس كشف و ضبط شده است.
ايرج اميرخاني گفت: تاكنون كسي درخصوص انفجارهاي خيابان نادري دستگير نشده است اما در روز گذشته دو نفر شناسايي و دستگير شده اند كه مرتبط با بمب گذاري هاي خردادماه بودند.وي افزود: دستگاه قضائي و اطلاعاتي امنيتي استان هيچ مماشات و رحمي به عوامل بمب گذاري هاي اخير نخواهد كرد.
دادستان اهواز تصريح كرد: بعد از بمب گذاري هاي خردادماه اداره كل اطلاعات حدود ۲۵ نفر از عوامل اصلي را در اين رابطه دستگير كرده كه پرونده اين افراد در حال تحقيق و بررسي بيشتر و شناسايي ديگر عوامل آن است.
وي تصريح كرد: متهمان دستگير شده در انفجارهاي گذشته اعتراف كردند كه تحت حمايت بعضي از سرسپردگان رژيم سابق ساكن انگليس بوده كه به صورت تيمي فعاليت مي كردند.

انتصاب دستيار وزير امورخارجه
واحد مركزي خبر: وزير امورخارجه در حكمي مصطفي مصلح زاده را به سمت دستيار وزير در برنامه ريزي راهبردي وزارت امور خارجه منصوب كرد.
در حكم منوچهر متكي ابراز اميدواري شده است مصلح زاده با استعانت از خداوند متعال و تحت توجهات حضرت ولي عصر (عج) و الهام از رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خدمت به اسلام و جمهوري اسلامي ايران موفق و مؤيد باشد.

برزيل: پرونده هسته اي ايران
بايد در آژانس حل و فصل شود
مهر: دكتر سعيد جليلي معاون اروپا و آمريكاي وزارت خارجه كشورمان به نمايندگي از رئيس جمهور در رأس يك هيأت و به منظور ديدار از چند كشور حوزه آمريكاي لاتين، وارد برزيل شد.
نماينده ويژه رئيس جمهور در مدت اقامت در برزيل، ضمن ديدار و گفت وگو با همتاي برزيلي خود، ملاقات هايي را با دستيار ويژه رئيس جمهور، رئيس مجلس سنا، قائم مقام وزارت خارجه و تني چند از مسئولين وزارت خارجه اين كشور به عمل آورد.
در اين ملاقاتها ضمن مرور مناسبات دوجانبه و تاكيد بر گسترش زمينه هاي همكاري بيشتر و بسط آن در ساير حوزه ها، توضيحاتي نيز درمورد مسائل روز ايران و مواضع كشورمان پيرامون موضوعات مختلف ارائه شد.
سعيد جليلي با اشاره به اهميت دو كشور ايران و برزيل خواستار توسعه مناسبات در تمامي زمينه ها بويژه بعد سياسي شد و گفت: آقاي احمدي نژاد با شعار صلح و عدالت در سياست خارجي خواستار بسط مناسبات و گفتگو با تمامي كشورها بويژه كشورهاي دوست، مانند برزيل مي باشد.
نماينده رئيس جمهور در سفر به برزيل در ادامه با اشاره به شعار دكتر احمدي نژاد در احقاق حقوق هسته اي ملت ايران، اظهار داشت: ما ضمن انجام وظائف و تعهد نسبت به تكاليف خود در چارچوب آژانس خواهان احقاق حق خويش و احترام به آن بر اساس مقررات آژانس و NPT هستيم.
جليلي ضمن تشريح طرح رئيس جمهور كشورمان درخصوص حل معضل هسته اي اظهار داشت: ما در جهت شفاف سازي و ايجاد فضاي اعتماد در جامعه بين المللي خواستار حضور و مشاركت ساير كشورها در برنامه هاي هسته اي خود بصورت مشاركت و يا سرمايه گذاري مشترك شده ايم.
مقامات برزيلي نيز ضمن تشريك مساعي در برخي موضوعات بين المللي بر موضع صريح برزيل در حل مسائل هسته اي در حوزه اختيارات آژانس و نه در ديگر كانونهاي بين المللي از جمله شوراي امنيت تاكيد نموده و اظهار داشتند راي ممتنع اخير برزيل به قطعنامه شوراي حكام نيز در همين راستا بوده است.

هند با روسيه درباره مساله هسته اي ايران رايزني مي كند
ايسنا: مساله هسته اي ايران از مهم ترين موضوعات مورد گفت وگوي وزير امور خارجه هند با مقامات روسيه در جريان سفرش به مسكو خواهد بود.
خبرگزاري هند با اعلام اين خبر ادامه داد، ناتوار سينگ، وزير امور خارجه هند قرار است سه شنبه هفته جاري سفري چهار روزه به مسكو داشته باشد كه طي آن به جلب حمايت روسيه در اصلاح اصول گروه تامين كنندگان هسته اي و گفت وگو درباره مساله هسته اي ايران، تجارت دوجانبه و همكاري در بخش انرژي خواهد پرداخت.بر اساس اين گزارش، وضعيت عراق، آسياي مركزي، مبارزه عليه تروريسم و مساله هسته اي ايران از اولويت بالايي در دستور كار مذاكرات وزير امور خارجه هند برخوردار است.اين گزارش افزود، يك ديپلمات هندي مستقر در پايتخت روسيه كه خواست نامش فاش نشود، گفت: ما هم چنين مشتاق به اخذ ارزيابي روسيه از وضعيت ايران به ويژه پس از ديدار اخير كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا از مسكو هستيم.

البرادعي: تهران در حال همكاري
با بازرسان آژانس اتمي است
فارس: مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با ابراز اميدواري درباره مذاكرات تازه با هدف خاتمه مناقشه در مورد برنامه هسته اي ايران گفت: «تهران در حال همكاري با بازرسان آژانس است.»به گزارش خبرگزاري آلمان از وين، «محمد البرادعي» پس از ديداربا «هاينس فيشر» ، رئيس جمهوري اتريش در يك كنفرانس خبري گفت: «من مي گويم مسائل در حال حركت در جهت درست هستند.»
وي با اشاره به اينكه گروهي از بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي روز گذشته از ايران بازگشته اند، گفت: «تهران در حال همكاري با بازرسان آژانس است.»مدير كل آژانس همچنين تصريح كرد گروههاي سوم در حال تلاش براي يافتن فرمولي هستند كه بر اساس آن سه كشور اروپايي انگليس،  فرانسه و آلمان به ميز مذاكرات با ايران بازگردند. وي افزود: «در هفته هاي آينده مسائل واضح تر مي شود.»اظهارات البرادعي پس از آن بيان شد كه كره جنوبي اخيراً پيشنهادي را براي ازسرگيري مذاكرات با ايران مطرح كرد.
البرادعي همچنين گفت: «دريافت جايزه صلح نوبل ۲۰۰۵ موضع من را براي صحبت در مورد مسائل مربوط به ما تقويت مي كند.»

نايب رئيس كميسيون حقوقي و قضائي مجلس هفتم:
نبايد در فعاليت شركت  هاي ايراني
با ساختار هرمي ابهام وجود داشته باشد
ايلنا: نايب رئيس عضو كميسيون حقوقي و قضائي مجلس هفتم در واكنش به اعلام نظر برخي شركت  ها با ساختار هرمي مبني بر سازگار ساختن فعاليت خود با مصوبه جديد مجلس، گفت: نبايد در فعاليت اين گونه شركت  ها ابهام وجود داشته باشد.
عزت الله يوسفيان نماينده آمل در مجلس هفتم با اين توضيح اين كه هر گونه ابهام در فعاليت شركت  هايي با ساختار هرمي منع قانوني دارد با بيان اين كه عنوان قانون ممنوعيت شركت  هاي هرمي ابتدا بحث گلدكوئيست بود اما اين قانون به ساير شركت  هاي هرمي كه عضو  گيري مي  كنند سرايت كرده است.
وي در خصوص شركت  هايي با ساختار هرمي كه ارز را از كشور خارج نمي  كنند، گفت: در اين قانون بحث خروج ارز علي رغم اينكه بسيار مهم بود، مطرح نشده است.
وي افزود: قانون برخورد با شركت  هاي هرمي كه در مجلس تصويب شد درحال حاضر مراحل تصويب خود را مي  گذراند و پس از تصويب شوراي نگهبان ۱۵روز بعد از انتشار آن در سراسر ايران لازم الاجرا مي  شود.
بعد از مصوبه جديد مجلس در خصوص جلوگيري از فعاليت  هاي غيرقانوني كه به صورت بازاريابي شبكه  اي و ساماندهي شركتهايي كه در زمينه بازاريابي شبكه  اي و هرمي در ايران فعاليت مي  كنند، واكنش  هاي مختلفي از سوي مسؤولان شركتهاي ايراني فعال در حوزه بازاريابي شبكه  اي صورت گرفت، به گونه  اي كه برخي شركت  ها فعاليت  هاي خود را در اين زمينه متوقف كردند، تعدادي هنوز در حال ادامه فعاليت هستند و برخي نيز شيوه كار خود را اصلاح كردند.
مهمترين تغيير توسط يكي از شركتهاي فعال در حوزه فرهنگ و كتاب اعمال شد، اين شركت با توجه به نظر طراحان طرح و متن مصوبه مجلس كه اخذ وجه به عنوان وروديه و درآمد ناشي از رشد اعضاء را غيرقانوني اعلام كردند، طرح بازاريابي خود را دقيقاً مطابق با اين موارد تغيير داده  اند و معتقدند شركت  هاي توليدي و خدماتي، در چارچوب قانون فعلي مي  توانند ضمن حفظ حقوق مردم، با تاثيرپذيري مثبت از مصوبه مجلس از ابزارهاي مدرن در جهت گسترش فروش خود به صورت كارآمدي استفاده كنند.

تأكيد نمايندگان مجلس:
مجلس با لحاظ كردن مديريت و تخصص
به وزير پيشنهادي رأي مي دهد
ايسنا: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي علي رغم باقي بودن فرصت قانوني براي رئيس جمهور در معرفي ۴ وزير باقي مانده بر معرفي سريعتر آنها به مجلس تاكيد دارند هرچند در حال حاضر مجلس تعطيلات يك هفته اي خود را مي گذراند وهشتم آبان ماه جلسه نخواهد داشت.
يك عضو هيات رئيسه  مجلس شوراي اسلامي، از بناي همكاري و حمايت مجلس از دولت خبر داد و يادآور شد كه اين همكاري به معناي آن نيست كه هر كسي را كه دولت به عنوان وزير معرفي كند، ما بپذيريم.
شاهين محمدصادقي نماينده  مردم كازرون با بيان اين كه رئيس جمهور علي رغم وعده  معرفي وزرا تا پايان مهر ماه، به اين وعده  خود عمل نكرده است، اظهار اميدواري كرد كه در نهايت اين تأخير، وزرايي خوب، قوي، امين، كارآمد و توانمند معرفي شوند تا مورد استقبال مجلس قرار گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه مجلس حتماً نقش نظارتي خود را بر اساس تكليف عقلي، شرعي و قانوني خود در بررسي صلاحيت وزراي باقي مانده، به منصه  ظهور خواهد رساند در پاسخ به اين كه «احتمال تكرار عدم راي اعتماد به برخي وزراي معرفي شده از سوي دولت وجود دارد يا نه؟» گفت: اميدوارم وزرايي كارآمد معرفي شوند تا بتوانند از مجلس راي اعتماد بگيرند.
نماينده دير و كنگان گفت: مجلس سعي دارد تا به دولت براي رسيدن به اهدافش كمك كند، اما در صورتي كه وزراي پيشنهادي اين چهار وزارتخانه افراد متخصص و آشنا به وزارتخانه نباشند، در راستاي كمك به دولت به آنها رأي نخواهد داد.
وي با بيان اين كه بايد به دولت فرصت داد، افزود: هنوز ۴ وزير و همچنين استاندار برخي استان ها تعيين نشده اند و بايد به دولت فرصت داد؛ زيرا اكنون مانند زماني است كه ما مصالح ساختماني و پول براي ساخت يك ساختمان داشته باشيم اما بخواهيم يك ماهه ساختمان ساخته شود.
وي با اشاره به اهميت انتخاب وزرايي كه هنوز انتخاب نشده اند، گفت: وزارت نفت يكي از مهم ترين وزارتخانه هاي مهم دولت و كشور است؛ زيرا قسمتي از پول و درآمد كشور از راه فروش نفت است. بنابراين بايد در انتخاب وزير براي آن دقت زيادي صورت گيرد.
صالحي نقد بر دولت را مفيد دانست و گفت: بايد هميشه از مسئولان به دولت نقد كرد تا اشتباهات خود را برطرف كنند؛ زيرا حكومت ما حكومتي مردمي است و براي رسيدن به يك حكومت سالم نيازمند نقد سالم هستيم.
نماينده  مردم خلخال با اشاره به حساسيت وزارت خانه هاي بدون وزير، اظهار داشت: در صورت عدم كارايي وزرايي كه معرفي خواهند شد، به آنها رأي اعتماد مي دهيم.
مهرانگيز مروتي عضو فراكسيون اقليت مجلس شوراي اسلامي با «فرودست» خواندن وزرايي كه در دور اول حائز صلاحيت شناخته نشدند، افزود: احتمالا تعللي كه از سوي دولت در خصوص معرفي وزراي باقيمانده رخ داده است به دليل جبران آن مافات و معرفي افرادي درخور است كه توان جلب نظر موافق نمايندگان را داشته باشند. وي از انتظار نمايندگان براي معرفي سريع تر وزراي باقيمانده سخن گفت تا هرچه زودتر كارهاي راكد مانده در اين وزارتخانه ها از معطلي درآمده و به اجرا برسد.
مروتي هم چنين يادآور شد كه دولت براي معرفي وزراي باقيمانده هيچ رايزني اي با مجلس و نمايندگان عضو فراكسيون ها و كميسيون هاي تخصصي نداشته است.
نماينده ماكو و چالدران گفت: مجلس به چهار وزيري كه پيشنهاد مي شود راي خواهد داد، اما مديريت و تخصص آنها را حتماً لحاظ مي كند.
سليمان جعفرزاده عضو كميسيون امنيت ملي  و سياست خارجي مجلس خاطرنشان ساخت: هر دولتي كه بر سر كار مي آيد، مقامات مياني را بر اساس ايده ها، تفكرات و سلايق خود انتخاب مي كند چنان كه در طول هشت سال دولت دوم خرداد اين مساله مشاهده  شد.
يك عضو فراكسيون اكثريت مجلس با بيان اين كه در صورت احراز توانمندي وزرايي كه از سوي رئيس جمهور معرفي خواهند شد، نمايندگان با بينش مثبت به آنها رأي خواهند داد، اظهار اميدواري كرد كه وزراي باقي مانده حائز توانمندي لازم باشند.
سيدمحمود ابطحي عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به فرصت قانوني باقي مانده رئيس جمهور براي معرفي چهار وزير باقي مانده گفت: طي نشستي كه در جلسه  مشترك نمايندگان با هيات دولت و رئيس جمهور داشتيم، خواهان تسريع در معرفي وزراي باقي مانده شديم تا تكليف اين وزارتخانه ها روشن شود. احمدي نژاد هم قول دادند كه تا آخر هفته آنها را معرفي كنند.
به گفته  وي، احتمالا رئيس جمهور تا آخر همين هفته وزرا را معرفي مي كند تا پس از آغاز به كار دوباره  مجلس، نمايندگان فرصت داشته باشند تا به بررسي ۱۰ روزه  خود براي احراز صلاحيت آنها بپردازند.

كمك ۵/۱ ميليون دلاري ژاپن به پناهندگان افغان در ايران
مهر: كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ايران، از كمك سخاوتمندانه ۵/۱ ميليون دلاري دولت ژاپن جهت حمايت از برنامه كمك رساني به پناهندگان افغان در ايران استقبال نمود.
روابط عمومي كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران، اين مشاركت دولت ژاپن را كمك شاياني به كميساريا در جهت حمايت از پناهندگان و دادن خدمات بهتر به آنها مي داند.
كميساريا ابتدا به پناهندگان در روند بازگشت داوطلبانه، توام با امنيت و احترام كمك مي نمايد و بعلاوه از آن دسته از پناهندگاني كه هنوز نمي توانند از اين فرصت بازگشت بهره ببرند، از طريق ايجاد امكان بازگشت براي آنها در آينده اي قابل پيش بيني، حمايت مي نمايد.
در حاليكه پناهندگان در حال عبور از مراحل قانوني بازگشت خود به كشورشان مي باشند، اين مشاركت دولت ژاپن جهت ترتيبات حمل و نقل، پوشش هزينه هاي پزشكي و بستري شدن آنها در بيمارستان، صرف خواهد شد.
اين كمك همچنين جهت رفع گرايش هاي اساسي جامعه پناهندگان، يعني جهت كمك به آسيب پذيرترين قشر پناهندگان و كمك به نيازهاي فوري پزشكي، اجتماعي، و رواني آنان صرف خواهد شد.هدف از اين نوع كمكهاي هدفدار مخصوصاً حمايت از زنان سرپرست خانواده، كودكان از كار افتاده، سرپرستان خانواري كه يا در سنين بالاتر قرار دارند يا بي كارند، در جهت ايجاد امكان بازگشت و همچنين غلبه بر دردهاي اجتماعي موقت مي باشد.

امكان ارتباط الكترونيك
با خطيبان نماز جمعه تهران فراهم شد
ايلنا: رئيس ستاد برگزاري نماز جمعه تهران، گفت: راهپيمايي روز قدس حمايت از مجاهدين خط اول مبارزه با صهيونيسم و استكبار جهاني است و از اهميت بالايي برخوردار است.جواد مقصودي، ضمن تشكر از حضور ميليوني مردمي در نماز جمعه اين هفته، خواستار حضور پر شكوه و دشمن شكن مردم در راهپيمايي روز جهاني قدس در نماز جمعه اين هفته براي حمايت از ملت مظلوم فلسطين و آرمان  هاي امام راحل شد.وي درپاسخ به علت عدم انتقال نماز جمعه به مصلي امام خميني(ره)، گفت: با توجه به مشكلات پديد آمده در رفت  وآمد ، استقرار نمازگزاران درحال حاضر ميسر نمي  باشد و مساله آماده  سازي مصلي هم بر عهده اين ستاد نيست و بايد علت عدم آماده شدن مصلي براي برگزاري نماز جمعه تهران را از مسئولين ساخت آن پرسيد.
وي پست الكترونيك ائمه  جمعه تهران را بدين شرح اعلام كرد.
- رهبر معظم انقلاب: rahbari@namazjomeh.ir
- آيت الله هاشمي  رفسنجاني: hashemi@namazjomeh.ir
- آيت الله جنتي: janati@namazjomeh.ir
- آيت الله امامي كاشاني: ٍemami@namazjomeh.ir

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |