دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۳ - Oct 24, 2005
مسئولان و كارشناسان بهداشتي هشدار دادند
احتمال افزايش شمار مبتلايان به ايدز در ايران
بنابر آخرين آمار تا مهرماه امسال ۱۱ هزار و ۹۳۰ نفر مبتلا به HIV مثبت و ۵۳۹ نفر مبتلا به ايدز در ايران ثبت شده است
طرح افزايش سطح آگاهي جامعه از ايدز در انتظار تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي است
005826.jpg
كارشناسان و مسئولان در ميزگرد بررسي وضعيت ايدز در ايران هشدار دادند: در صورت عدم پيشگيري از طريق افزايش سطح آگاهي جامعه در برابر ايدز، احتمال افزايش شمار مبتلايان به ايدز به رقمي بسيار بيش از آمار فعلي تا سال ۱۴۰۰ وجود دارد.
به گزارش ايسنا، دكتر صداقت، رييس اداره ايدز مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت در اين ميزگرد كه در انجمن حمايت و ياري آسيب ديدگان اجتماعي برگزار شد با اشاره به آخرين آمار مبتلايان به ايدز تا مهرماه سال جاري در كشور گفت: ۱۱ هزار و ۹۳۰ مبتلا به HIV مثبت در ايران و ۵۳۹ نفر مبتلا به ايدز ثبت شده است.
وي با اشاره به اين كه يكهزار و ۳۷۷ نفر بر اثر ابتلا به ايدز جان خود را در كشور از دست داده اند، در خصوص راههاي ابتلا افراد به HIV مثبت، افزود:
۵/۶۱ نفر از طريق اعتياد تزريقي، ۶/۷ درصد آميزشي، ۲درصد خون و فرآورده هاي آلوده، ۵/۰ درصد مادر به كودك و ۴/۲۸ درصد به طرق نامشخص مبتلا به ايدز شده اند.
وي خاطرنشان كرد: به منظور كاهش سهم افراد مبتلا به ايدز به دلايل ناشناخته، بحث بازنگري نظام جمع آوري اطلاعات در دستور كار وزارت بهداشت قرار دارد تا اين ميزان به ۵ درصد كاهش يابد.
صداقت يادآور شد: بالاترين رده سني مبتلايان به HIV مثبت با ۲/۴۰ درصد مربوط به گروه سني ۲۵ تا ۳۴ ساله و ۲/۳۰ درصد مربوط به گروه سني ۳۵ تا ۴۴ سال بوده است.
به گزارش ايسنا، رييس اداره ايدز مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با اشاره به اظهارات وزير بهداشت در خصوص اين كه ايدز در كشور معضل جدي نيست، افزود: بررسي هاي به عمل آمده نشان داد كه انتقال مطلب به درستي صورت نگرفته و نگاه وزير بهداشت به ايدز جدي و به عنوان يك معضل اصلي است.
وي از تدوين پيش نويس افزايش سطح دانش و آگاهي اقشار مختلف جامعه در زمينه ايدز بويژه جوانان خبر داد و افزود: اين طرح براي تصويب به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه شده است.
رئيس اداره ايدز مركز مديريت بيماري هاي وزارت بهداشت با تاكيد بر استراتژي تقويت كيفيت مشاوره در كلينيك هاي مثلثي افزود: با توجه به پيش بيني تغيير جهت راههاي ابتلا به ايدز به راههاي آموزشي، لزوم تدوين برنامه هاي آموزشي، در اين زمينه احساس مي شود.
صداقت با اشاره به اين كه ۴۵ تا ۵۰ درصد كل اعتبارات اداره ايدز وزارت بهداشت صرف تامين ۴ داروي اصلي اين بيماران مي شود، افزود: در حال حاضر تمام داروهاي مورد نياز اين بيماران فراهم بوده و رايگان در اختيار آنها قرار مي گيرد.
وي همچنين در خصوص صدور مجوز براي اشتغال و يا ثبت نام مبتلايان به ويروس HIV مثبت در محيط هاي مختلف اظهار داشت: با توجه به مشخص بودن راههاي انتقال اين ويروس هيچ محدوديتي در رابطه با حضور مبتلايان به اين ويروس در محيط هاي شغلي و يا دانش آموزان در مدارس و محيط هاي آموزشي وجود ندارد.
به گزارش ايسنا، دكتر فرشاد پورملك، نماينده برنامه توسعه و عمران ملل متحد نيز با اشاره به فعاليت هاي undp در زمينه پيشگيري از ايدز افزود: صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل با وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و سازمان زندان ها در جهت پيشگيري، اطلاع رساني، آموزش، درمان توانبخشي و جنبه هاي آموزشي و طبي مبتلايان به ايدز و افراد در معرض ابتلاء به ايدز همكاري دارند.
به گزارش ايسنا، دكتر اميد زماني، مدير بنياد ايدز ايران هم با اشاره به تغيير چهره طرق ابتلاء به ايدز در كشور به سمت روابط جنسي خارج از چارچوب افزود: آمارهاي ثبت شده از مبتلايان به ايدز در مقايسه با برآوردهاي صورت گرفته بسيار ناچيز است و چنانچه آموزش هاي عمومي در زمينه پيشگيري از ايدز در كشور صورت نگيرد، اين آمار در سال ۱۴۰۰ به رقمي بسيار بيش از آمار كنوني افزايش مي يابد.
به اعتقاد وي همكاري تمامي ارگان هاي دولتي و غيردولتي در زمينه آموزش و اطلاع رساني و خدمات پيشگيرانه و مددكارانه براي كاهش مبتلايان اين ويروس در كشور اهميت قابل توجهي دارد.
به گزارش ايسنا، قويدل، مديرعامل كانون حمايت از بيماران هموفيلي يكي از دغدغه هاي مهم سلامت جامعه را خون سالم عنوان كرد و افزود: حدود ۶ سال گذشته به دليل واحدهاي خوني آلوده به ويروس HIV مثبت در مجموع بر اساس آمار رسمي ۱۲۲ نفر بيمار هموفيلي جان خود را از دست دادند.
وي تصريح كرد: با توجه به تابوبودن ايدز در كشور پيش بيني مي شود بيماران هموفيلي كه به دليل خون آلوده به ايدز جان خود را از دست دادند، به حدود ۲۰۰ نفر برسند.
قويدل با بيان اين كه هم اكنون ۳۶ بيمار هموفيلي مبتلاء به ايدز وجود دارد، افزود:۲۰ نفر از اين افراد تحت درمان قرار دارند كه اگر مورد توجه قرار نگيرند، از بين خواهند رفت.
به گزارش ايسنا، عليرضا مرادي، رييس سازمان غيردولتي «زندگي مثبت» كه خود از مبتلايان به ايدز است، گفت: اين تصور كه مبتلايان به ايدز خواستار آلوده كردن ساير افراد جامعه هستند، غلط است، چرا كه اين افراد به دليل لمس مشكل مبتلايان به اين ويروس از نزديك خواستار اطلاع رساني و پيشگيري از گسترش آن در كشور هستند.
وي در ادامه از وزارت بهداشت درخواست كرد: نسبت به تهيه دارو براي مبتلايان به ايدز كه در مقابل داروهاي عادي مقاومت نشان مي دهند اقدام كنند.
به گزارش ايسنا، دكتر يگانه، رييس انجمن مبارزه با آسيب هاي رفتاري با اعتقاد به اين كه هنوز طرق ابتلا به ايدز در كشور به سمت روابط جنسي خارج از خانه تغيير نكرده است، افزود: ۹۵ درصد مبتلايان به ايدز در كشور را مردان را تشكيل مي دهند و اين امر نشان دهنده شروع نشدن چرخش طريق ابتلا به روابط جنسي است.
وي يادآور شد: اما بايد دانست كه هيچ اطميناني به اين تغيير جهت وجود ندارد، چنانچه بيماري هاي آميزشي طي ۶ سال گذشته بيش از ۱۰ برابر رشد داشته اند.
دكتر يگانه با اشاره به سير قهقرايي به لحاظ آلوده شوندگي كشور به ايدز افزود: جايگاه ايران از ميان ۲۰۹ كشور جهان از رتبه ،۲۰۶ هم اكنون به ۱۶۴ به لحاظ ميزان مبتلايان به ايدز تغيير يافته است كه اين نشان دهنده سير تنزلي در زمينه افزايش مبتلايان به ايدز است.
به گزارش ايسنا، دكتر راغبي، رئيس انجمن تنظيم خانواده با اشاره به فرصت ها و تهديدهاي كشور در زمينه بيماري ايدز افزود: از آنجايي كه كشور هنوز به وضعيت همه گيري و نگران كننده در زمينه ايدز نرسيده است، اين يك فرصت تلقي شده ولي باقي ماندن در مرحله انكار، تهديد است.
وي با تاكيد بر لزوم احقاق حقوق بيماران مبتلا به ايدز افزود: اگر با فرهنگ سازي، داغ ننگ از روي بيماري ايدز برداشته شود و افراد در معرض خطر اين بيماري به دليل ترس از عواقب اجتماعي از مراجعه و آزمايش نهراسند، موجب نشان دادن تصوير واقعي از ايدز در كشور مي شوند كه اين عامل گامي مهم در مسير مهار ايدز است.

حضور هنرمندان روس در نمايشگاه بين المللي قرآن كريم
به گزارش مهر، دكتر ايلدر مصطفين نقاش وهنرمند مسلمان و باسابقه روسيه كه بخش عمده آثارخود را با تكيه برمضامين اسلامي وقرآني تهيه كرده با ارائه چند اثربرگزيده خود دراين نمايشگاه حضوريافته است.
وي كه فارغ التحصيل دانشكده هنر وازهنرمندان صاحب سبك محسوب مي شود تاكنون آثارخود را در دهها نمايشگاه ملي وبين المللي درفدراسيون روسيه وكشورهاي اروپايي به نمايش گذاشته است. آناتولي سيلوانويچ استريكونيزديگرهنرمند روس است كه درحوزه تزئين كتاب وكتاب آرايي ازشهرت خاصي برخوردار است.وي با ارائه دونمونه هنري ازقرآن هاي تزئين شده خود كه با استفاده ازهنرهاي مختلف وصنايع دستي و با سنگ ها وجواهرات ازجمله طلا، برليان و ياقوت بصورت دست ساز تزئين شده اند، در اين نمايشگاه شركت كرده است. قرآن هاي يادشده كه درجعبه هاي زيبايي نيزتعبيه شده اند ازروي نسخه اصلي قرآن منسوب به عثمان خليفه سوم تهيه شده است.

آمار آسيب هاي اجتماعي هر ساله ۱۵درصد افزايش مي يابد
مسئول دفتر آسيب هاي اجتماعي بهزيستي، گفت: هر ساله ۱۵درصد آسيب  هاي اجتماعي مانند ايدز، طلاق، روسپي  گري، دختران فراري، خودكشي، طلاق زياد مي  شود كه اين آسيب ها داراي ارتباط دروني با يكديگر دارند.
به گزارش خبرنگار ايلنا، دكتر اسدبيگي، مسئول دفتر آسيب  هاي اجتماعي بهزيستي، در جمع خبرنگاران، در مراسم تجزيه و تحليل نتايج دستاوردهاي سه ساله خط hot line انجمن حمايت و ياري آسيب  ديدگان اجتماعي، افزود: ايدز يكي از آسيب  هاي اجتماعي است كه مرتبا بر تعداد مبتلايان به اين بيماري اضافه مي  شود.وي اعلام كرد: ۶۱ درصد ابتلا به ايدز در اثرتزريق مواد مخدر و ۷ درصد به علت روسپي  گري و ۸ درصد آن به دلايل ناشناخته است. اسدبيگي افزود: براي ساماندهي زنان خياباني طرح صيانت جنسي در وزارت كشور مطرح شد كه هنوز هيچ خبري از اين طرح نداريم. در ادامه دكتر معصومي راغبي، مديرعامل انجمن تنظيم خانواده، افزود: يكي از فرصت  هايي كه درخصوص ايدز وجود دارد، اين است كه هنوز همه  گير نشده است و آنچه به عنوان تهديد مطرح مي  شود، اين است كه چون اپيدمي نشده، در مرحله انكار هستيم.
وي افزود: ايدز زمان نمي  خواهد و خود اين بيماري مسيرش را طي مي  كند، كار ما بايد آگاه  سازي و آموزش عمومي باشد.
مديرعامل انجمن تنظيم خانواده معتقد است؛ معضل ايدز در كشور ما داغ و ننگ ناشي از اين بيماري است و بايد در اين زمينه فرهنگ  سازي شود.

در مصاحبه خبري مقامات سازمان ملل در ايران
كارنامه سالانه سازمان ملل در ايران اعلام شد
گروه اجتماعي - وحيدرضا نعيمي : به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس سازمان ملل متحد، ديروز هماهنگ كننده مقيم سازمان در ايران به همراه ده نفر از روساي كارگزاريهاي وابسته اين سازمان در تهران در مصاحبه اي خبري شركت كردند و ضمن ارائه گزارشي از رئوس فعاليتهاي اين سازمان در ايران به پرسشهاي مطرح شده پاسخ گفتند.در ابتدا آقاي دكتر مباشر شيخ هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل و نماينده سازمان بهداشت جهاني اظهار داشت: اين سالگرد امسال پنج هفته پس از بزرگترين گردهمايي رهبران جهان در مقر سازمان ملل برگزار مي شود كه حدود ۱۷۰ نفر از سران از جمله آقاي احمدي نژاد رئيس جمهور در آن شركت كردند.
وي خاطرنشان كرد: اولويت فعاليت سازمان ملل در ايران تحقق برنامه موسوم به اهداف توسعه هزاره هماهنگ با اولويتهاي جهاني و داخلي بوده است. در اين راستا، همكاريها در زمينه هايي مانند بهداشت، آوارگان، كودكان، ايدز، مواد مخدر، فرهنگ آموزش و غيره بوده است.
دكتر شيخ فعاليت سازمان بهداشت جهاني، يونسكو و يونيسف را در بم مثال زد. پس از زلزله بم كه ارگ تاريخي بم را ويران كرد، يونسكو ضمن قراردادن اين بنا در فهرست ميراث جهاني در خطر، امكانات خود را براي بازسازي آن بسيج كرد. اين در حالي است كه برنامه عمران سازمان ملل، سازمان بهداشت جهاني، صندوق جمعيت سازمان ملل، دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، يونيسف و برنامه ايدز سازمان ملل با تاسيس دفتر در تهران، همكاري گسترده اي را با دستگاه هاي مختلف براي مقابله با ايدز آغاز كرده اند.دكتر شيخ افزود: براساس تازه ترين آمار هنوز حدود ۸۵۰هزار نفر آواره افغاني و ۹۰۰۰۰ نفر آواره عراقي در ايران سكونت دارند كه كميسارياي عالي سازمان ملل در امور آوارگان با همكاري دولت ايران به آنان خدمات مي دهد.
سازمان توسعه صنعتي ملل متحد از ديگر كارگزاريهاي سازمان ملل در ايران است كه به گفته شيخ فعاليتهايي را با هدف افزايش سهم بخش غيرنفتي در اقتصاد، ترويج توسعه پايدار صنايع رقابتي، اشتغال زايي، درآمدزايي و كمك به كاهش مشكلات اجتماعي پيگيري مي كند.

معاون سلامت وزارت بهداشت:
مجمع تشخيص مصلحت شنبه آينده الحاق ايران را
به كنوانسيون كنترل دخانيات تصويب مي كند
معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: با توجه به مكاتبه اي كه با آقاي رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام داشته ايم اميدواريم الحاق ايران به كنوانسيون جهاني منع دخانيات در فرصت باقيمانده طي يك جلسه فوق العاده در روز شنبه آينده در اين مجمع به تصويب برسد.
سيد مويد علويان در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: براي الحاق ايران به كنوانسيون جهاني منع دخانيات تا ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) فرصت داريم سند الحاقيه ايران را به دبير كل سازمان ملل متحد تحويل دهيم و حتما بايد مدتي قبل از اين تاريخ در مجمع تشخيص مصلحت نظام تصويب شده باشد تا مراحل قانوني آن طي شود.
وي ادامه داد: علاوه بر مكاتبات رسمي با مجمع تشخيص مصلحت نظام، پيگيريهاي تلفني هم با اين مجمع براي تصويب به موقع اين الحاقيه را دنبال مي كنيم و با توجه به قول مساعد دبير مجمع و دستور آقاي هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام بسيار اميدواريم تا شنبه آينده الحاقيه ايران به كنوانسيون جهاني منع دخانيات به تصويب برسد.
الحاق ايران به كنوانسيون جهاني منع دخانيات در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد اما به علت مغايرت يكي از بندهاي اين كنوانسيون با قانون اساسي ايران از سوي شوراي نگهبان رد شد كه با تصويب مجدد آن در مجلس براي تصويب نهايي به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع شد.
بر اساس يكي از بندهاي اين كنوانسيون در صورت طرح دعوا و شكايت عليه يكي از مواد دخاني خارجي، اين شكايت بايد در يك مرجع قضايي تحت نظر سازمان ملل رسيدگي شود ،در صورتي كه بر اساس قانون اساسي طرح هر نوع دعوا بايد در مراجع قضايي داخلي رسيدگي شود.
تاكنون ۸۵ كشور از مجموع ۱۶۷ كشور جهان به كنوانسيون جهاني منع دخانيات پيوسته اند و كشور مالزي آخرين كشوري بوده كه در تاريخ ۱۶ سپتامبر به اين كنوانسيون ملحق شده است در حالي كه جمهوري اسلامي ايران با وجودي كه جزء ۶ كشور اول امضا كننده متن اين كنوانسيون و سخنگوي كشورهاي منطقه مديترانه شرقي بوده است هنوز به اين كنوانسيون جهاني ملحق نشده است.

دوره دكتراي آموزش كشاورزي در دانشگاه تهران
ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي: شوراي  گسترش  آموزش  عالي  با ايجاد برخي  رشته هاي  جديد در مقاطع  كارشناسي ،كارشناسي  ارشد و دكتري  موافقت  كرد.
به  گزارش  روابط عمومي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، اين شورا  در مقطع  كارشناسي  با ايجاد رشته هاي  زيست شناسي  سلولي -مولكولي  گرايش ژنتيك  در دانشگاه  سيستان  و بلوچستان ، رشته  علوم  تربيتي  گرايش  مديريت  وبرنامه ريزي  آموزشي  در دانشگاه  تربيت  معلم  سبزوار، فقه  وحقوق اسلامي  جايگزين رشته  الهيات  و معارف  اسلامي - فقه  و مباني  حقوق  اسلامي  در دانشگاه  اروميه  به صورت  قطعي  و رشته  آموزش  و پرورش  ابتدايي  در دانشگاه  شهيد رجايي  به  صورت يك  بار پذيرش  دانشجو موافقت  كرد.

طلايي نيك: پيچيدگي و تنوع اطلاعات موجب كندي
تحقيق و تفحص از سازمان مديريت شده است
فارس: رئيس هيات رييسه هيات تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: تحقيق و تفحص از امور استخدامي و معيشتي كاركنان دولت به علت پيچيدگي موضوع و تنوع اطلاعات و همزماني با مشغله هاي گوناگون مجلس به تاخير افتاده است. رضا طلايي نيك نماينده بهار و كبودرآهنگ درباره روند كار تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اظهار داشت: ابعاد و محورهاي هفت گانه در تحقيق و تفحص از عملكرد سازمان مديريت و شوراي عالي اداري يكي از علل طولاني شدن اين تحقيق شده است. وي تصريح كرد: پرداختن به امور استخدامي، معيشتي و حقوقي و مزاياي كاركنان دولت اعم از فرهنگيان، پرستاران و ساير كاركنان بخش هاي دولت و موسسات و نهادهاي عمومي انتظامي و نظامي، متنوع بودن از نظر صنفي و محتوايي و تغييرات مكرر در مقررات حقوق و مزاياي استخدام كاركنان دولت باعث كندي پيشرفت كار گرديده است.
رئيس هيات رييسه هيات تحقيق و تفحص از سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور افزود: تغييرات در سطح حقوق و مزاياي صدا و سيما، دستگاه ها و بنيادها در سال هاي اخير موجب پيچيده تر شدن تحقيق و تفحص از امور معيشتي شده است.
وي همچنين نابساماني شديد و گسترده در مستمري و معيشت بازنشستگان لشگري و كشوري را از دشواري هاي جمع بندي اين تحقيق و تفحص عنوان كرد.

مديركل روابط عمومي قوه قضائيه:
خانواده هاي زندانيان دانشجو به حراست
وزارت علوم مراجعه كنند
ايلنا: مدير كل روابط عمومي قوه قضاييه، گفت: دستگاه قضايي در تعيين مصاديق دقيق دانشجويان زنداني جهت تهيه ليست دانشجويان زنداني و ارايه آن به قوه قضاييه به وزارت علوم كمك مي  كند. سيداحسان قاضي  زاده با اعلام اين مطلب و با تأكيد بر اين كه ليستي از دانشجويان زنداني قابل قبول است كه به تاييد وزارت علوم و شخص وزير علوم رسيده باشد، گفت: ممكن است برخي اطلاعات وزارت علوم در مورد دانشجويان زنداني مربوط به گذشته باشد، بنابراين قوه قضاييه در اين جهت با وزارت علوم همكاري مي  كند.وي افزود: در طول سال  هاي گذشته برخي از دانشجويان مورد عفو و بخشش مقام معظم رهبري قرار گرفته  اند، برخي ديگر نيز دوران محكوميت خود را سپري كرده  اند و دانشجوياني نيز وجود دارند كه در حال حاضر با قرار وثيقه آزاد هستند، بنابراين قوه قضاييه اطلاعات خود را در مورد دانشجوياني كه در زندان هستند در اختيار وزارت علوم قرار مي  دهد.

احتمال انشعاب در جبهه مشاركت به دليل
اختلافات مختلف در حزب
فارس: عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با اشاره به وجود اختلافات مختلف در حزب مشاركت از احتمال انشعاب در اين حزب خبر داد. هدايت آقايي در اين باره گفت: جبهه مشاركت خيلي دير و پس از دوران دوري از قدرت به سمت تغيير سياست هايش پيش مي رود. وي كه در گفتگو با سايت اطلاع رساني حزب مشاركت سخن مي گفت، افزود: چالش بزرگ اين حزب در آينده، تندروي برخي افرادي است كه داخل يا خارج حزب كار مي كنند. اين افراد تمايل ندارند كه جبهه مشاركت سرعتش را به خاطر ظرفيت سازي كندتر كند. آقايي اضافه كرد: اين دسته از افراد احتمالاً از جبهه مشاركت جدا شده و دچار انفعال و يا چپ روي در يك جريان ديگري شدند. عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران در ادامه با بيان اينكه مشاركت در ميان احزابي كه پس از انقلاب شكل گرفته اند، در رعايت اصول حزبي چشمگير عمل كرده است، گفت: البته اين حزب جريان فكري جديدي خلق نكرد، بلكه جرياني را انتخاب كرد كه موجود بود. در واقع جبهه مشاركت نيروهايي كه تحت عنوان خط سه يا خط امام را كه بعداً اصلاح طلب ناميده شدند، گرد هم جمع كرد.

تأكيد قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي
بر وحدت اصول گرايان
ايسنا: قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي اظهار داشت: اصول گرايان در حال حاضر نيازمند وحدت هستند و بايد سازوكار وحدت را تعريف كرد. لطف الله فروزنده ادامه داد: اين وحدت در شرايط فعلي بايد به نحوي باشد كه كارآمدي دولت را بالا ببرد و آن را ارتقا دهد. وي با بيان اين كه درباره  چگونگي تغييرات شوراي هماهنگي چيزي نمي داند، ادامه داد: سازوكار وحدت اصول گرايان بايد با توجه به شرايط جديد، مورد بررسي قرار گيرد و انشاءالله در آينده  نزديك اين امر محقق مي شود.

تهيه بانك اطلاعاتي مديران اجرايي كشور
توسط جبهه مشاركت
ايسنا: با توجه به مصوبه شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي، با هدف شناخت هرچه بيشتر ساختار اجرايي كشور و جايگاه هاي مديريتي و همچنين آشنايي با توانمندي ها و قابليت هاي مديران كشور و ظرفيت حزب در تربيت كادرهاي اجرايي تهيه  بانك اطلاعات مديران اجرايي كشور در دستور كار هيات اجرايي قرار دارد. گفتني است در جلسه  گذشته هيات اجرايي مسئوليت تدوين مقدمات اجرايي بر عهده فخرالسادات محتشمي پور نائب رئيس هيات اجرايي قرار گرفته است و جبهه  مشاركت بر مبناي اين بانك اطلاعاتي، تغيير و تحولات و تعويض هاي صورت گرفته در سطح مديران كلان و مياني كشور را رصد خواهد كرد و گزارش هاي جمع بندي شده خود را در مورد عملكرد كيفي مديران تدوين خواهد كرد.

محوريت خاتمي موجب بازتوليد جريان اصلاح طلب مي شود
ايسنا: يك عضو جبهه مشاركت ايران اسلامي اظهار داشت: پذيرش حركتي با محوريت آقاي خاتمي و مشي و روش او چه از طرف كساني كه تندروي كرده اند و چه كساني كه با كندروي و چانه زني هاي بي مورد شرايط فعلي را به وجود آورده اند، موجب بازتوليد جريان اصلاح طلب مي شود.علي تاجرنيا، عضو شوراي مركزي انجمن اسلامي جامعه پزشكي ايران، تصريح كرد: شفافيت در مواضع به دليل به همراه داشتن پاسخگويي و مسئوليت پذيري امر خوبي است؛ اما اين كه شفافيت در اعلام مواضع مانعي براي ايجاد هر حركت ائتلافي و اجماعي باشد، با اصول سياسي سازگار نيست.وي تأكيد كرد:جريان هاي اصلاح طلب مي توانند با توجه به خاستگاه و مواضعشان در عين حفظ هويت و استقلال خود، فضايي را فراهم كنند تا در مقاطعي از جمله انتخابات به اجماع برسند.

تعميم بيمه مشاغل آزاد به زنان خانه دار
005823.jpg
گروه اجتماعي:شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان امروز ضمن تأكيد بر اجراي سياستهاي اشتغال زنان خواستار تعميم بيمه مشاغل آزاد به زنان خانه دار، حذف ساعات كاري اجباري شبانه و اجراي قوانين حمايتي براي مادران و زنان باردار مانند ديگر كشورها شد.
به گزارش روابط عمومي شوراي فرهنگي اجتماعي زنان اعضاي شوراي فرهنگي - اجتماعي زنان امروز در پانصد و بيستمين جلسه خود ضمن تأكيد بر اجراي سياستهاي اشتغال زنان به تنظيم برنامه، آئين نامه و ضوابط اشتغال مبتني بر اين سياستها، پيشنهاداتي در اين خصوص مطرح كردند كه اهم آنها عبارتند از: بررسي تاثير مادي و معنوي حضور زنان در خانه، ارزيابي مشكلات مادي و معنوي ناشي از عدم حضور آنان در خانه در زمينه هاي مختلف تربيتي، تحصيلي، رواني و ضرورت حل مشكل فقر و رعايت حقوق اقتصادي خانواده ها توسط دولت به منظور كاهش اشتغال ناخواسته زنان كه صرفا به علت فقر و مشكلات اقتصادي خانواده صورت مي گيرد.
بر اساس اين گزارش تعميم بيمه حرف و مشاغل آزاد به زنان خانه دار به منظور تامين حقوق و نيازهاي ضروري و اوليه آنان، حمايت ويژه از زنان سرپرست خانوار با حمايت از اجراي طرحهاي خوداشتغالي و توسعه اشتغال مولد خانگي، ضرورت توجه به شايسته سالاري نه جنسيت، در بكارگيري نيروهاي توانمند در سطوح عالي مديريت با توجه به تحصيلات، تجارت و سلامت اقتصادي زنان، اجراي قوانين موجود درخصوص تقليل ساعت كار روزانه زنان كارمند و همكاري لازم مديران در اين خصوص، حذف ساعت كاري شبانه و اضافه كاري اجباري بانوان، انجام كار كارشناسي دقيق براي تقليل سنوات خدمت و كار نيمه وقت بانوان و اجراي طرحهاي حمايتي مكمل مانند ساعت كار مهد كودكها و حق بازگشت به كار زنان بعد از دوران بارداري و شيردهي، عدم بكارگيري زنان در ساعات كاري متغير به منظور جلوگيري از استرس تغيير ساعت كار و الگوگرفتن از شرايط، امتيازات و تسهيلات ديگر كشورها براي زنان شاغل به لحاظ ايفاي مسئوليتهاي مادري خصوصا در شرايط حساس مثل بارداري، شيردهي و…از ديگر نكات مطرح شده در اين پيشنهادات است.

همايش اتحاديه سراسري كانون هاي
وكلاي دادگستري ايران برگزار مي شود
گروه اجتماعي: پنجمين همايش اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران (اسكودا) به ميزباني كانون وكلاي دادگستري مركز طي روزهاي ۱۷ تا ۱۹ آبان ماه در تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران، بهمن كشاورز رئيس اين اتحاديه با اعلام خبر فوق افزود: اين هفدهمين گردهمايي كانون هاي وكلاي دادگستري ايران است، النهايه چون از زمان رسميت يافتن اتحاديه سراسري كانون هاي وكلاي دادگستري ايران، به موجب آيين كار اتحاديه مقرر شده است همايش ها به نام اتحاديه و با هزينه كانون ميزبان برگزار شود، اين همايش پنجمين همايش اسكودا از زمان رسميت يافتن آن خواهد بود. به همين لحاظ شوراي اجرايي اسكودا در تاريخ ۱۹ مهرماه سال جاري با حضور نمايندگان كانون هاي دوازده گانه سراسر كشور دستور جلسه همايش پنجم را تصويب و به كانون هاي برادر ابلاغ كرده است.
وي گفت: شوراي اجرايي در اين جلسه مهم ترين محورهاي مورد بحث را تعيين نمود كه برخي موارد آن عبارتند از: اتخاذ آراء درخصوص انتخاب اعضاي جديد شوراي اجرايي، انتخاب بازرس اصلي و علي البدل، بررسي موقعيت اتحاديه و لازم الاجرا بودن مصوبات آن مي باشد.

گل مهره هاي  موزه هاي  خوي  ، كرمان 
و ايران  باستان  در رم  به چاپ  مي رسند
005829.jpg
گروه علمي- فرهنگي: يك  كارشناس  ميراث  باستاني  ايتاليا گفت : با همكاري  ميراث  فرهنگي  استان  آذربايجان  غربي  و دانشگاه  رم  ايتاليا گل  مهره هاي  موزه هاي  خوي ، كرمان  و ايران  باستان  در شهر رم  به چاپ  خواهد رسيد .
دكتر كارلو كريتي  عضو انستيتو آسيا و آفريقاي  دانشگاه  رم  روز يكشنبه  در گفتگو با ايرنا افزود: از ۱۶۴ گل  مهره  موجود در موزه  خوي  ۱۵۴ گل  مهره  متعلق  به  دوران  حكومت  ساسانيان  است  كه  درباره  نوع  اقتصاد و نحوه  اداره  كشور آن  دوره  مي توان  اطلاعاتي  به دست  آورد.
به  گفته  وي چهار گل مهره  هم  متعلق  به  دوره  پارت ها و اشكانيان  است  كه  تصوير استاندار فارس  در زمان  حكومت  اشكانيان  در روي  آنها حك  شده  است . چندگل  مهره  هم  متعلق  به اوايل  دوره اسلامي  است  كه  به  خط  كوفي  نوشته  شده اند.
دكتر كريتي  گفت : كار مطالعه  بر روي  گل  مهره ها با همكاري  اداره  كل  ميراث  فرهنگي  و گردشگري  آذربايجان  غربي  و موزه  ايران  باستان  انجام  مي گيرد.
دكتر كريتي  و همكارش  سيانيسي  كه  براي  دومين  بار به  استان  آذربايجان غربي سفر مي كنند، كار مطالعه  بر روي  گل مهره هاي  موزه  خوي  را به مدت  يك  هفته  انجام  دادند.
وي  افزود: گل  مهره هاي  موجود در موزه  خوي  از گل  مهره هاي  منحصر به فرد هستند كه  نظير آنها را مي توان  فقط  در موزه هاي  كرمان  و ايران  باستان يافت .
كتاب  مزبور با نام  ايران  و ايتاليا در مدت  يك  سال  به چاپ  خواهد رسيد.

مديركل دفتر بودجه آموزش و پرورش اختصاص داد:
۶ ميليارد تومان براي پرداخت معوقه معلمان خارج از كشور
مديركل دفتر برنامه ريزي، آمار و بودجه آموزش و پرورش خبر داد: حدود ۶ ميليارد تومان مطالبات معوقه به نرخ روز اعزام معلمان خارج از كشور تخصيص يافته كه با صدور مجوز سازمان مديريت در سال ۸۴ پرداخت مي شود.
فرزانه در گفت وگو با ايسنا، با اعلام اين كه بر اين اساس تقريباً ۴۵ تا ۵۰ درصد معوقه معلمان خارج از كشور در سال ۸۴ به نرخ روز اعزام پرداخت مي شود، گفت: بر اساس مصوبه هيأت دولت ميزان مطالبات معلمان خارج از كشور به نرخ روز اعزام تقريباً ۱۲ميليارد تومان بوده است كه سازمان مديريت قرار بر تأمين حدود ۶ ميليارد تومان از اين رقم را در سال ۸۴ گذاشته است.
وي با بيان اين كه مابقي مطالبات معلمان خارج از كشور در سال ۸۵ پرداخت مي شود، تصريح كرد: به علاوه معوقه بيمه جانبازان از سال ۷۹ تا ۸۱ نيز در اكثر استانها پرداخت شده، اما در بعضي از استانها اين امر محقق نشده است.
فرزانه ادامه داد: در كل مابقي مطالبات بيمه جانبازان حدود ۲۰ ميليارد تومان بوده كه بخش مهمي از آن پرداخت شده و بقيه آن نيز بايد با مجوز و دستور سازمان مديريت پرداخت شود. وي با بيان اين كه به جز اين دو مورد به طور نسبي هيچ مطالبه معوقي براي فرهنگيان باقي نمي ماند، اظهار كرد: آنچه از مطالبات معلمان نيز باقي بماند در ديون هاي سال ۸۴ آموزش و پرورش استانها براي پرداخت قرار خواهد گرفت.
مديركل دفتر برنامه ريزي، آمار و بودجه آموزش و پرورش مجموع مطالبات معوقه معلمان را يكهزار و ۳۰۷ ميليارد تومان كسري سال ۸۳ خواند و گفت: اين رقم در مصوبه اخذ شده در ابتداي سال جاري پرداخت شده كه از اين ميزان ۳۷۸ ميليارد تومان كسري سال ۸۲ بوده است.
به گفته وي بر اين اساس پرداخت كل اين رقم عملاً به پايان رسيده و تقريباً در ۳ يا ۴ استان كه مشكلات خاصي داشته اند باقي مانده است.

تيم ملي المپياد دانش آموزي نجوم ايران امروز عازم چين مي شود
گروه علمي فرهنگي: تيم ملي المپياد نجوم جمهوري اسلامي ايران، بامداد دوشنبه، دوم آبان ماه، ايران را به مقصد چين ترك مي كند.
شاهين جعفرزاده از سرپرستان تيم ملي المپياد دانش آموزي نجوم با اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: اعضاي تيم اعزامي را «پويا بني اسدي» ، «آزاده فتاحي سوادجاني» و «جمشيد رضايي ميانرودي» (در رده زير ۱۵ سال) و «هيوا پذيرا» ، «نيلوفر افسري اردچي» ، «سهند پيرباديان» و «نگين سهراب خاني» ( در رده ۱۵ تا ۱۷ سال) تشكيل مي دهند.
وي خاطرنشان كرد: پنج نفر از اين دانش آموزان با توجه به نمرات آزمون هاي پايان دوره شش هفته اي آموزش دانش آموزان منتخب مرحله دوم المپياد نجوم با توجه به رده سني انتخاب شده اند و دو نفر ديگر از شركت كنندگان دوره قبلي المپياد نجوم هستند كه موفق به دريافت مدال شده بودند و براساس قوانين المپياد جهاني نجوم مي توانند همراه با پنج نفر اعضاي سهميه تيم ملي در المپياد امسال حضور يابند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |