دوشنبه ۲ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۳۳ - Oct 24, 2005
انبوه سازان متخلف تحت پيگرد قرار مي گيرند
005868.jpg
005772.jpg
گروه شهري: به منظور جلوگيري از تخلف در پيش فروش واحدهاي مسكوني، از اين پس انبوه سازاني كه بدون هماهنگي با سازمان ملي زمين و مسكن استان اقدام به پيش فروش كنند متخلف شناخته شده و تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند.
به گزارش خبرنگار ما، درحالي كه برخي شهروندان براي پيش خريد واحدهاي مسكوني دچار سرگرداني و گرفتار دست افراد سودجو مي شوند، فريدون درويش زاده مديرعامل سازمان ملي زمين و مسكن از الزام انبوه سازان براي دريافت مجوز قبل از پيش فروش واحدهاي مسكوني خبر داد و افزود: از اين پس انبوه سازان موظف شده اند يك نسخه قرارداد پيش فروش را براي سازمان ملي زمين و مسكن ارسال كنند تا اطمينان حاصل شود كه يك واحد مسكوني فقط به يك نفر فروخته شده است.
به گفته وي اين اقدام در راستاي حمايت از حقوق خريداران واحدهاي مسكوني صورت مي گيرد تا خريداران گرفتار افراد متخلف و سودجو نشوند و اين افراد نتوانند يك واحد مسكوني را همزمان به چند شهروند پيش فروش كنند.
درويش زاده خاطرنشان ساخت: تمامي انبوه سازاني كه در عضويت انجمن صنفي انبوه سازان بوده اند مراحل رتبه بندي آنها به پايان رسيده و تعيين صلاحيت شده اند با اين همه برخي سازندگان كه خود را انبوه ساز مي نامند از وضعيت موجود سوءاستفاده مي كنند كه با اين افراد به شدت برخورد خواهد شد.
وي گفت: انبوه سازان موظف اند هنگام پيش فروش مدارك خود را مبني بر عضويت در انجمن صنفي انبوه سازان و نيز داشتن مجوز از سازمان ملي زمين و مسكن به خريداران ارائه دهند و خريداران مي توانند در صورت عدم ارائه مدارك مربوطه مراتب را به مراجع ذيصلاح گزارش دهند تا با متخلفان برخورد قانوني شود.

معطل ماندن ۲۰ هزار ميليارد ريال ثروت شهر و شهروندان
۱۲۰ پروژه عمراني در مناطق
بيست و دوگانه نيمه تمام مانده است
005763.jpg
گروه شهري - جمشيد پوراسكندر: درحال حاضر ۱۲۰ پروژه عمران شهري به ارزش ۲۰هزار ميليارد ريال در مناطق بيست و دوگانه تهران نيمه تمام وجود دارد.
براساس اظهارات مقامات مسئول در شهرداري تهران هم اينك ۱۲۰ پروژه فني و عمراني ازجمله معابر غير همسطح، پاركينگ هاي طبقاتي و... به دلايلي نيمه تمام مانده است و با اعتباري كه اين نهاد دراختيار دارد فقط مي توان ۴۰ طرح را در سال جاري فعال كرد.
مهندس دنيا مالي _ معاون فني و عمراني شهرداري اخيرا در نشستي با دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران، اين موضوع را با وي در ميان گذارده و تاكيد كرده است كه منابع مالي شهرداري هم اكنون با محدوديت هاي بسياري روبه رو است و البته تلاش داريم با همكاري سرمايه گذاران بخشي از اين طرح ها را فعال كنيم.
يك كارشناس مديريت شهري در اين با ره مي گويد: شمار و حجم طرح ها چنان است كه نمي توان صرفا با بودجه تخصيصي خود شهرداري به بهره برداري از آنها در سال هاي آتي اميدوار بود.
وي مي افزايد: با احتساب تخصيص بودجه ساليانه ۵۰۰ ميليارد تومان به طرح هاي كلان فني و عمراني شهرداري و از سويي نيمه تمام ماندن ۱۲۰ پروژه به ارزش ۲۰ هزار ميليارد ريال، تا چند دهه ديگر نيز نمي توان به بهره برداري اين طرح ها اميدوار بود.
به نظر مي رسد ضمن اصلاح و بازنگري در مديريت طرح هاي عمراني و استفاده بهينه از امكانات و اولويت بندي پروژه هاي نيمه تمام، بايد جذب سرمايه گذاران داخلي و خارجي در سرلوحه فعاليت هاي عمراني قرار گيرد.واقعيت امر اين است كه طرح هاي نيمه تمام، نماد ثروت مدفون شده هريك از شهروندان و نيز كم رنگ شدن توجيهات عمراني، مالي و زيست محيطي هريك از طرح ها مي باشد. از سوي ديگر وجود اين ميزان طرح نيمه تمام بيانگر عدم اعمال مهندسي مديريت شهري تلقي مي شود.به گفته كارشناسان، محاسبه منابع تامين اعتبارات ازجمله مختصات و الزامات اجراي طرح هاي عمراني است و به عبارتي ديگر هيچ پروژه اي بدون محاسبه منابع مالي، مفهوم و وجهات اجرايي نمي گيرد.
معاون فني و عمراني شهرداري تهران با تاكيد بر اين مطالب مي گويد: فعال سازي طرح هاي نيمه تمام شهر در سه فاز مشكلات مالي، تملكي و بين دستگاهي، پيگيري مي شود تا سرمايه هاي شهر و شهروندان بيش از اين معطل نماند .به رغم آنچه گفته شد، دكتر قاليباف با بيان اينكه مشكل اصلي تهيه پول نيست بلكه مديريت صحيح بر منابع مالي و استفاده از ظرفيت هاي پنهان است و بايد با تغيير در ديدگاه هاي خود، حركت جهشي و متحول كننده را ايجاد كنيم، تاكيد مي كند مشكل تامين منابع مالي را با استفاده از مديريتي توانمند بر اين منابع و افزايش بهره وري و نيز استفاده از ظرفيت هاي پنهان و بالقوه موجود حل خواهيم كرد.شهردار تهران با تاكيد بر اينكه به هيچ وجه پذيرفته نيست كه اجراي طرح ها پس از اينكه مشكلات آنها را حل كرديم، بازهم طولاني شود، افزود: بنابراين ما بايد با لحاظ كردن حداكثر آسايش براي مردم بدون اينكه كيفيت فدا شود، با استفاده از تكنولوژي پيشرفته بر سرعت اجراي طرح ها بيفزاييم و جبهه هاي مختلف را همزمان فعال كنيم به گونه اي كه به جاي استفاده از منابع مالي محدود موجود كه به عنوان مثال حداكثر اجازه ساخت تعداد محدودي پاركينگ طبقاتي را در سال مي دهد با به كارگيري منابع سرمايه  گذاران، پاركينگ هاي زيادي را در سال به نتيجه برسانيم.

دومين دوربرگردان خيابان آزادي
005775.jpg
گروه شهري: دومين دوربرگردان خيابان آزادي با انسداد تقاطع خيابان خوش افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت. ارشادمنش شهردار منطقه ۲ گفت: خيابان آزادي يكي از مهم ترين كريدورهاي غرب به شرق تهران است و به همين منظور احداث دوربرگردان جهت حذف تقاطع ها در اين خيابان اجرايي شده است. وي گفت: با اجراي اين دوربرگردان خيابان آزادي ۵۰ متر تعريض شده است. مهندس ارشادمنش با اشاره به لزوم ايمن سازي معابر تعريض شده در فواصل دوربرگردان ها بر احداث پلهاي عابر پياده تاكيد كرد و گفت: ۲ پل عابر در محل هاي مذكور نصب و يك پل ديگر ظرف ماه جاري نصب خواهد شد.

تأثير آلودگي بر ميراث هاي فرهنگي
005766.jpg
آسمان آبي ايران _ مشكلات زيست محيطي در مناطق شهري موجب ازدست رفتن ميراث هاي فرهنگي مي شود.
ظهور مشكلات محيط زيست در مناطق شهري شامل رو به زوال رفتن شرايط زندگاني و امكانات آن از قبيل آلودگي هوا در شهر و در داخل منازل، آلودگي مواد زايد جامد، ذرات معلق، آلودگي مواد سمي و خطرناك، كاهش منابع آبي تازه و سالم و نابودشدن آب هاي سطحي و زيرزميني، آلودگي درياچه ها، سواحل و درياها، تخريب سرزمين ها و اكوسيستم ها، اشغال شدن سرزمين ها با عوارض خطرآفرين در نهايت منجر به تخريب و از دست رفتن ميراث فرهنگي مي شود.

پايان حضور متكديان و دستفروشان
005769.jpg
مدير عامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران با اشاره به استقرار انتظامات و پليس محله در پايانه هاي مسافربري به منظور ساماندهي وضعيت متكديان و دستفروش ها از سال گذشته، تاكيد كرد: خوشبختانه با پيگيري هاي جدي صورت گرفته در اين زمينه امروز، ديگر شهروندان شاهد حضور حتي يك متكدي در پايانه ها به خصوص پايانه جنوب نيستند. مسعود رهنما گفت: پايانه ها مي توانند مكان مناسبي براي تعامل و تبادل فرهنگها و قوميتهاي مختلف و جذب سفرهاي توريستي باشند و در صورتي كه در اين زمينه به درستي عمل نشود، معضلات عديده اي را با خود به همراه خواهند داشت.

رئيس شوراي اسلامي شهر تهران اعلام كرد :
نامه شوراي شهر به رئيس جمهور
براي حل مسئله حريم تهران
گروه شهري : رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: با توجه به اجرايي نشدن مصوبه حريم شهر تهران در دولت قبلي، اخيرا در نامه اي به رئيس جمهور خواهان اجرايي شدن مصوبه مربوط به حريم شده ايم.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان جلسه علني بدون حضور مستمع شوراي شهر با اشاره به نامه سال گذشته شوراي شهر به محمد خاتمي رئيس جمهور سابق كه منجر به تصويب حريم شهر تهران شد گفت: اخيرا نامه ديگري به رئيس جمهور جديد ارسال كرديم تا مصوبه سال گذشته اجرايي شود.
وي حريم تهران را يكي از مسائل حياتي شهر تهران دانست و گفت: استان تهران قابليت پذيرش جمعيت بيش از اين را ندارد و براي جلوگيري از بحران آب در آينده بايد حريم فعلي شهر حفظ شود.
وي افزود: شوراي شهر در مصوبه مذكور، محدوده شهري سال ۱۳۷۰ را به عنوان حريم تهران مصوب كرد ولي به پيشنهاد شوراي عالي شهرسازي و معماري، فرودگاه امام و شهر آفتاب نيز در حريم تهران جاي مي گيرد.
چمران همچنين با اشاره به ديدار روز گذشته (شنبه) دكتر قاليباف شهردار تهران با دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور گفت:در اين ملاقات درخصوص حريم شهر تهران گفت و گوهايي انجام شده و توافقاتي صورت گرفته است.
وي ملاقات شهردار با رئيس جمهور را رضايتبخش دانست و ابراز اميدواري كرد كه نتيجه اين گفت و گوها حل و فصل هرچه سريعتر مساله حريم شهر تهران را در پي داشته باشد. وي همچنين با اشاره به پيامدهاي بي توجهي نسبت به حريم تهران و ساخت و سازهاي بي رويه و غيرمجاز گفت: متاسفانه علي رغم منع قانوني، ساخت و سازهاي غيرمجاز در برخي مناطق تهران همچنان ادامه دارد، با اين حال در اين زمينه اصلا كوتاه نمي آييم.
رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به سئوالي درباره عضويت در شوراي شهر و پذيرش مسئوليت در دولت گفت: مطابق قانون عضويت در شوراي شهر افتخاري است و شغل محسوب نمي شود و در حال حاضر بسياري از اعضاي شوراي شهرهاي كشور شاغل و كارمند هستند.
وي در عين حال افزود: بسياري از اعضاي شوراي شهر تهران به رغم توان اجرايي و مديريتي براي حفظ و انسجام و هماهنگي شوراي شهر از پذيرش مسئوليت در هيات دولت خودداري كردند و تمام تلاش ما نيز بر اين است كه انسجام شوراي شهر حفظ شود. وي گفت: با روي كار آمدن دولت جديد و مطرح شدن حضور تعدادي از اعضا در هيات دولت، بسياري از اعضا، توان حضور در پست هاي مختلف را داشتند، ولي به دليل حفظ انسجام شورا تصميم گرفته شد كه اعضاي شورا در هيات دولت هيچ پستي را نپذيرند.
وي در پاسخ به سئوالي همچنين گفت: مشاوره اعضاي شوراي شهر به دولت نيازمند حكم نيست و چه حكم باشد و چه نباشد مشاوره انجام مي شود.
چمران با اشاره به حكم مشاوره خود در هيات دولت افزود: من به عنوان رئيس شوراي عالي استانها و رئيس مجمع مشورتي شوراهاي مراكز استانها، بايد مسائل اين دو نهاد را با هيات دولت درميان بگذارم. حتي شوراي عالي استانها مي تواند به طور مستقيم به هيات دولت طرح ارائه دهد، بنابراين نياز به حكم نيست و مشورت هاي لازم هميشه ارائه مي شود.چمران با بيان اينكه اعضا با استفاده از نيروها و انجام كار گروهي توان حضور همزمان در شوراي شهر و دولت را دارند، گفت: ايده آل اين است كه اعضا در شوراي شهر باشند.

مستحكم ترين ساختمان پايتخت
گروه شهري : ساخت مركز فرماندهي و مقابله با حوادث شهر تهران بعنوان مستحكم ترين سازه پايتخت تا پايان امسال به پايان مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، دكتر مازيار حسيني با اعلام اين خبرافزود: ساختمان مذكور داراي دو هزار متر مربع زيربنا است و فاز يك آن شامل طراحي سازه ، معماري ، تاسيسات مكانيكي ، برقي ، نرم افزاري و .. به پايان رسيده و فاز دو آن نيز اين هفته به پايان مي رسد و عمليات اجرايي احداث بنا نيز بزودي آغاز و تا پايان سال به اتمام مي رسد.
وي در خصوص استحكام سازه اين مركز گفت: اين سازه در زمين لرزه هايي با دوره بازگشت بالاي ۲۴۷۵ سال در حالت ارتجاعي باقي مي ماند، المان ها و جزئيات داخلي اين ساختمان براي اولين بار در كشور تجربه مي شود و نحوه اتصال اجزاي غير سازه اي به سازه اصلي نيز كاملا متفاوت است.

نخستين كارگاه آموزش اسكان موقت
در شهرري برگزار مي شود
گروه شهري: نخستين نمايشگاه و كارگاه آموزشي اسكان موقت، آبان ماه جاري توسط ستاد مديريت بحران منطقه ۲۰ در شهرري برگزار خواهد شد.
رضا سترگ شهردار منطقه ۲۰ گفت: طرح تخليه اضطراري و اسكان موقت بر اساس طرح جامع مديريت بحران و مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران و كميته ملي كاهش بلاياي طبيعي در منطقه ۲۰ در دست اقدام است كه به منظور هماهنگي بيشتر ميان ادارات و آموزش شهروندان، نمايشگاه و كارگاه آموزشي اين طرح در آبان ماه جاري در شهرري برگزار مي شود.

سوزاندن پسماندها در محيط آزاد مجازات دارد
قائم مقام معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت: بر اساس آيين نامه قانون پسماندها ، سوزاندن پسماندها در محيط آزاد جرم بوده و با متخلفان برخورد قانوني مي شود.
مهندس عبدالعلي صاحب محمدي افزود: موسسه استاندارد و كارگروه ملي بايد ظرف يك سال استاندارد تمامي مواد بازيافتي، تاسيسات و تجهيزات مرتبط با مديريت پسماندها و همچنين علائم نشان دهنده نوع و جنس مواد قابل تجزيه در طبيعت را تدوين كند.وي همچنين با تاكيد بر اين مهم كه مخلوط كردن پسماندهاي پزشكي با ساير پسماندها و پخش آنها در محيط، فروش، استفاده و بازيافت آنها ممنوع است، تصريح كرد: پسماندها به انواع عادي، پزشكي، ويژه، كشاورزي و صنعتي تقسيم مي شوند و مديريت اجرايي تمام پسماندها، به غير از صنعتي و ويژه در شهرها و حريم آنها به عهده شهرداري ها است.
وي گفت تمامي مراكز توليدكننده پسماندهاي ويژه و همچنين توليدكنندگان جزء پسماندهاي عادي بايد نسبت به جداسازي پسماندهاي ويژه از عادي در محل توليد اقدام كنند.

ساماندهي بي خانمان ها
گروه شهري : مدير امور آسيب هاي اجتماعي شهرداري با اشاره به اجراي طرح هاي گسترده در زمينه ساماندهي بي خانمان ها و كارتن خواب ها افزود: زمستان امسال اين افراد از خدماتي به مراتب بهتر از سال گذشته بهره مند خواهند شد.محمدرضا فردين افزود: پس از آماده سازي و اجراي كامل طرح هاي در دست اقدام، جزئيات نحوه ساماندهي افراد كارتن خواب و بي خانمان به اطلاع تمام شهروندان خواهد رسيد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |