شنبه ۷ آبان ۱۳۸۴
اوكراين، تازه وارد ديرآشنا
سرزمين ستاره هاي زرد
002934.jpg
002937.jpg
مريم دري منش
از لحاظ آماري اوكراين در دنياي فوتبال نقش بزرگي ايفا نمي كند. گرچه بازيكنانش سال هاي متمادي در تيم ملي شوروي سابق بازي مي كردند. اما از زمان استقلال اوكراين در سال ۱۹۹۱ يك نوع بازسازي در اين تيم شروع شد و حالا صعود تيم اولگ بلوخين به جام جهاني موجي از شور و هيجان را در اين كشور برانگيخته است.
با صعود اوكراين يك تازه وارد به عنوان اولين سرگروه اروپايي پا به جام جهاني گذاشت و اين ازنظر آمار اولين تورنمنت بزرگ بين المللي است كه از سال ۱۹۹۲ اوكراين وارد آن شده است. اما درحقيقت اين آمار خيلي هم درست نيست چراكه بازيكنان اوكراين در سال ۱۹۵۸ همواره در مراحل پاياني جام جهاني بازي كرده اند، آنهم در تيمي كه مدتي طولاني است كه ديگر وجود ندارد، تيم شوروي.
اوكراين هميشه در تيم ملي شوروي حضوري نسبتا قوي داشته است. براي نمونه در جام جهاني ۱۹۸۶ در مكزيكو ۱۴ نفر از كادر ۲۲ نفره تيم ملي شوروي را بازيكنان اوكرايني تشكيل مي دادند كه از اين تعداد ۱۲ نفرشان بازيكن باشگاه ديناموكيف بودند. سال ۱۹۹۰ در ايتاليا ده بازيكنان اوكراين در تيم حضور داشتند و در جام جهاني ۱۹۹۴ در آمريكا هم شش اوكرايني در تيم بودند. اوكراين از سال ۱۹۹۲ به عضويت فيفا درآمد اما نتوانست در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۱۹۹۴ شركت كند، زيرا زماني آنها عضو فيفا شدند كه اين مسابقات از مدتي قبل شروع و بازي هاي اول انجام شده بود. حالا تمام بازيكنان شوروي تقسيم شده بايد تا ۳۱ دسامبر سال ۱۹۹۲ تصميم مي گرفتند كه در آينده براي كداميك از ۹ كشور استقلال يافته به ميدان بروند. اكثر اين بازيكنان و حتي اوكرايني ها تصميم گرفتند براي تيم روسيه بازي كنند.
به دلايل كاملا غيرسياسي هيچيك از كشورهاي استقلال يافته نمي توانستند در مسابقات مقدماتي جام جهاني ۱۹۹۴ شركت كنند، به استثناي سه كشور حوزه بالتيك، استوني، لتوني و ليتواني كه عضويت آنها در فيفا پس از اشغال توسط شوروي به سال ۱۹۴۰ از بين نرفته بود. اين حق و امكان را تيم ملي روسيه نصيب خود كرد، چون فدراسيون فوتبال روسيه همه حقوق و امتيازات فدراسيون شوروي سابق از جمله عضويت فيفا را به دست آورده بود. فدراسيون هاي تازه تاسيس براي اولين بار توانستند در مسابقات مقدماتي سال ۱۹۹۶ اروپا و آسيا شركت كنند.
ايجاد يك تيم ملي فوتبال براي اوكراين بي اندازه سخت بود. در جمهوري جديد اول بايد ساختارهاي ضروري به وجود مي  آمد، همينطور در فدراسيون عملا پولي در كار نبود، هيچ اسپانسري هم از تيم ها حمايت مالي نمي كرد. اقتصاد لنگ مي زد. هركدام از بازيكنان كه برايش مقدور بود راه غرب را درپيش گرفت.
مربي بزرگ و بانفوذ آنها، والري لوبانوفسكي هم در امارات و سپس در كويت كار مي كرد. در ديدارهاي مقدماتي براي راهيابي به جام ملت هاي ۹۶ اروپا در مقابل كرواسي، ايتاليا و ليتواني با شكست مواجه شدند.
پس از بازگشت لوبانوفسكي در سال ۱۹۹۶ (ابتدا فقط در كسوت مشاور)، اولين پيشرفت ها حاصل شد. قبل از جام جهاني ۹۸ اوكراين مكان دوم گروه را پس از آلمان به دست آورد، اما در مسابقه بين تيم هاي دوم گروه ها مغلوب كرواسي شد، قبل از جام ملت هاي ۲۰۰۰ اروپا با وجود دو تساوي صفر بر صفر در مقابل فرانسه، قهرمان جهان بازهم فقط جايگاه دوم گروه را كسب كرد و در پلي آف به مصاف اسلووني رفت.
براي سومين مرتبه پي درپي در مسابقات مقدماتي و اين بار براي راهيابي به جام جهاني ،۲۰۰۲ و حالا تحت رهبري لوبانوفسكي، دوباره اوكراين تيم دوم گروه خود شد و اين مرتبه هم در مرحله پلي آف در مقابل آلمان كه بعدا نايب قهرمان جهان شد حذف شد (۱-۱ و ۱-۴). در مقدماتي جام ملت هاي ۲۰۰۴ اروپا تنها توانست مكان سوم گروه را از آن خود كرده و پشت سر تيم هاي يونان و اسپانيا بايستد.
اوكراين، تازه وارد ديرآشنا
در پاييز سال ۲۰۰۳ با روي كار آمدن گريگوري سوركيس به عنوان رئيس فدراسيون فوتبال اوكراين، اين تيم دوباره براي پيشرفت دورخيز كرد. او در اولين گام اولگ بلوخين، موفق ترين و محبوب ترين فوتباليست اوكراين از سال هاي درخشان ديناموكيف را به عنوان سرمربي تيم ملي معرفي كرد. آن زمان هيچ كس روي او حساب نمي كرد، كسي كه به عنوان جانشين لئونيد بورژاك انتخاب شده بود، چراكه او در اين حين نماينده مجلس اوكراين هم بود. در زمان اشتغال به فوتبال سال ها قبل به يونان رفته، در آنجا به عنوان مربي و مشاور در تيم هاي تراز اول مشغول به كار شده بود. اما با هدايت تيم ملي اوكراين به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان بدبيني ها گسترش يافت، به خصوص پس از اين كه او اعلام كرد كه تيمش به عنوان تيم اول گروه به جام جهاني راه خواهد يافت. اما بلوخين همه بدبينان را با اين واقعيت روبه رو كرده و كاملا آنها را قانع كرد.
با وجود مشكلاتي كه باشگاه هاي ديناموكيف و قبل از آن شاختاردونتسك همواره با استخدام بازيكنان خارجي ايجاد مي كردند، بلوخين با احتياط تيم را با اتكا به فوق ستاره خود، آندري شوچنكو تقويت كرد، چند بازيكن جوان به تيم اضافه كرد و نهايتا هم سرگئي ربروف، مهاجم مسن و ۳۱ ساله را به تيم ملي بازگرداند و آندري وورونين هم هر روز مسئوليت بيشتري را در تيم عهده دار شد، همزمان به عنوان گلزن و موتور خط مياني.
سعي او بر اين بود كه حريفان ديگر نتوانند تنها روي شوچنكو تمركز كنند تا اين كه بازي هجومي تيم فلج شود. در اين ميان آندري گازين ۳۲ ساله هم با اثبات لياقت و كارايي اش توانست اعتماد بلوخين را به خود جلب كند، گرچه دينامو او را از تيم كنار گذاشته بود. وي هم اكنون در تيم سامارا در ليگ دسته اول روسيه بازي مي كند.
اوكراين درون دروازه از الكساندر شوفكوفسكي ۳۰ساله استفاده مي كند. او در بعضي از بازي ها به سختي دروازه اش را حفظ مي كرد اما بعدا در بازي هايي شركت كرد كه در آنها نقشي اساسي داشت. او و خط دفاعي اوكراين در يازده بازي مقدماتي جام جهاني تنها پنج گل دريافت كردند. در اين بازي ها مثل پيروزي ۳ بر صفر مقابل تركيه و پيروزي ۱ بر صفر مقابل يونان به خصوص بار زيادي بر دوش دروازه بان بود. از اين جهت شك و ترديدها و بدبيني ها برعليه بلوخين و تيمش مدت زيادي است كه تبديل به شور و اشتياق شده است. حالا وقتي بلوخين مي گويد كه در جام جهاني مدتي زياد حضور خواهيم داشت. همه هواداران به حرف او ايمان دارند.
مي خواهيم باعث آزار تيمهاي بزرگ شويم
آندري وورونين ۲۶ ساله مهاجم تيم ملي اوكراين و باشگاه لوركوزن آلمان از تيم ملي اوكراين و هيجاني كه در اين كشور از راهيابي آنها به جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان به وجود آمده است مي گويد:
* آندري، هيجان ناشي از صعود به جام جهاني در كشور شما حد و مرزي نداشت. آيا اكنون اين هيجانات فروكش كرده است؟
- به هر حال آرام تر شده است. پس از ديدار آخر مقابل آلباني جشنهاي بزرگي برپا شد كه هزاران هوادار در آن شركت كردند.
* از ابتدا به اين دوره از مسابقات مقدماتي خوشبينانه نگاه مي شد. چه كسي اين اطمينان را ايجاد كرده بود؟
- اولگ بلوخين مربي ما، از همان اول گفت كه ما در اين گروه اول مي شويم. آن موقع ۹۹ درصد مردم به او مي خنديدند چون ما تيمهايي مثل تركيه، يونان و دانمارك را در مقابل داشتيم.
* تيم در مورد پيشگويي بلوخين چگونه فكر مي كرد؟
- ما در اولين برخورد و نشست از حرفهاي او آگاه شديم. او اين افكار را در مغز ما تزريق كرد. او مي خواست اين مسير را برود و ما هم مي خواستيم دنبالش برويم.
* اين همه اعتماد به نفس تعجب آور است، بخصوص كه فقط شما و آندري شوچنكو در كشورهاي عربي بازي مي كنيد. آيا در اوكراين يك نسل طلايي سربرآورده است؟
- شايد، بايد ديد. اين بار شانس آورديم كه در گذشته خيلي كمبودها داشتيم، گل در ثانيه هاي آخر، پيروزي در لحظات درست، اما اين دفعه همه چيز مناسب و جور بود. ما يك تيم جوان و گرسنه هستيم كه روياي بزرگ ملت اوكراين را به حقيقت پيوسته است.
* شما از ده سال پيش تاكنون در آلمان زندگي مي كنيد. آيا انجام بازيهاي جام جهاني در اين كشور احساس بخصوصي را در شما ايجاد مي كند؟
- فرقي نمي كند جام جهاني كجا باشد، مهم اين است كه ما در آن حضور داريم. اما به هر حال براي من يك حالت خاص و ويژه است.
* تيم ملي اوكراين اغلب با شوچنكو شناخته مي شود. اين موضوع ديگران را اذيت نمي كند؟
- طبيعي است كه راجع به او خيلي گفته و نوشته مي شود. اما او به تنهايي وارد ميدان نمي شود. ما به او كمك مي كنيم، او به ما كمك مي كند. نقطه قوت ما عملكرد تيم است. ما نه براي پول، بلكه براي كسب افتخار بازي مي كنيم.
* سال ۱۹۹۸ كرواسي و سال ۲۰۰۲ تركيه شگفتي ساز جام بودند. آيا در جام جهاني ۲۰۰۶ اوكراين مي تواند باعث شگفتي شود.
- نمي خواهم بگويم كه مي توانيم قهرمان شويم. اين ادعاي زيادي است. اما ما توريست هم نخواهيم بود. ما مي خواهيم باعث آزار تيمهاي بزرگ شويم و به هواداران پيروزي را هديه كنيم. اگر از گروهمان صعود كنيم همه چيز ممكن مي شود.

از مجلس به ميدان مسابقه
002958.jpg
از ۱۵سال پيش به مربيگري روي آورده ولي به تازگي مربي يك تيم در كشورش اوكراين شده است و آن هم تيم ملي. با همان موفقيت ها. براي اولين بار بود كه تيم ملي فوتبال اوكراين به يك جام جهاني يا جام ملت هاي اروپا صعود مي كرد.
اين تيم به عنوان تيم اولي يك گروه اروپايي موفق به اين كار شد. وقتي اولگ بلوخين ۵۲ ساله هنگام معرفي اش به عنوان مربي جديد تيم ملي در پاييز امسال ۲۰۰۳ ادعا كرد كه تيمش بدون توقف و احيانا مسابقه پلي آف و به عنوان سرگروه راهي جام جهاني آلمان خواهد شد، مورد تمسخر همگان قرار گرفت. در گروه ۲ و در رقابت با يونان قهرمان اروپا، تركيه تيم سوم جهان و دانمارك قهرمان سابق اروپا احتمال عدم موفقيت در وفاي به قولش بسيار زياد بود. اما اين بار هم مثل زماني كه بازيكن بود كار خود را با موفقيت به انجام رساند.
بلوخين سال ۱۹۵۲ در سن ۱۹ سالگي مدال برنز المپيك و در سال ۱۹۷۵ عنوان بهترين فوتباليست سال اروپا را به دست آورد. با باشگاه ديناموكيف دوباره در سال هاي ۱۹۷۵ و ۱۹۸۶ قهرمان جام در جام اروپا شد و با اين تيم هفت بار قهرمان شوروي شد. وي ۱۱۲ بازي نيز براي تيم ملي شوروي انجام داده است، يك بيلان جالب و قابل توجه. در دوران اوج بازيگري مورد توجه اغلب باشگاه هاي بزرگ اروپا بود، ولي وزارت ورزش مسكو به همه آنها نه گفت.
تنها زماني كه ۳۵ سالش بود اجازه يافت كه به غرب برود و در آنجا بازي كند. در سال ۱۹۸۸ به اتريش عزيمت كرد، در سال ۱۹۹۰ براي مدتي كوتاه در قبرس مشغول بازي شد. همان سال كار مربيگري را در يونان و در باشگاه هاي المپياكوس پيروس، سپس پائوك سالونيكي و يونيكوس آتن آغاز كرد.
ترديد و بدبيني كه نسبت به كار او وجود داشت باعث مي شد در شاگردانش ايجاد انگيزه كند و همين شيوه كارش سبب شده كه باشگاه سابقش ديناموكيف درصدد برآيد كه همزمان با تيم ملي وي را براي مربيگري در اين باشگاه به استخدام خود درآورد.
اما بلوخين پيشنهاد آنها را رد كرد چراكه مي خواست تمام تمركزش را روي مسابقات نهايي جام جهاني بگذارد. اما به نظر مي رسيد بي ميل نباشد كه پس از جام جهاني پيشنهاد آنها را بپذيرد. به عنوان نماينده مجلس اوكراين قرار بود بهار امسال از داشتن شغل همزمان در سمت مربي تيم ملي فوتبال اين كشور ممانعت به عمل آيد. اما او باز هم موفق شد. ابتدا از سرمربيگري تيم ملي كناره گيري كرد اما مدت كوتاهي پس از آن مجلس منع دوشغله بودن را رفع كرده و بلوخين مجددا كارش را به عنوان سرمربي تيم ملي فوتبال اوكراين شروع كرد.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |