پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۴۶ - Nov 10, 2005
ديوان عدالت اداري:
جلوگيري از ذخيره مرخصي هاي استحقاقي غيرقانوني است
گروه اجتماعي : ديوان عدالت اداري با ابطال يك آئين نامه، بر حق همه كارمندان براي استفاده كامل و بدون محدوديت از تمامي مرخصي هاي استحقاقي استفاده نشده تاكيد و جلوگيري از ذخيره كردن مرخصي هاي استحقاقي را غيرقانوني اعلام كرد.
به گزارش فارس در پي شكايت واصله به ديوان عدالت اداري مبني بر اينكه بر اساس آيين نامه استخدامي هيأت علمي دانشگاههاي علوم پزشكي، اعضاء هيأت علمي و مستخدمان، نمي توانند بيش از ۴ ماه مرخصي ذخيره كنند، هيأت عمومي ديوان عدالت اداري پس از بررسي با حضور رؤساي شعب بدوي و رؤسا و مستشاران شعب تجديدنظر اين مصوبه را ابطال كرد.
در راي ديوان عدالت اداري آمده است: «بر اساس قوانين استخدامي كاركنان دولت به ويژه تبصره ۳ قانون نحوه تعديل نيروي انساني دستگاههاي دولتي مصوب ۲۷/۱۰/۱۳۶۶ مجلس شوراي اسلامي، تمامي مرخصي هاي استحقاقي استفاده نشده مستخدمين به نفع آنان ذخيره و محدوديتي از نظر ميزان آن وجود ندارد.»
اين حكم مي افزايد: «بنابراين تبصره ۶ ماده ۴۲ آيين نامه استخدامي هيأت علمي دانشگاههاي علوم پزشكي كه با وضع قاعده آمره، ذخيره كردن مرخصي استحقاقي بيش از ۴ ماه را از تاريخ ۶/۴/۱۳۶۳ علي الاطلاق غيرممكن اعلام داشته است، خلاف حكم قانونگذار و خارج از حدود اختيارات قوه  مجريه در وضع مقررات دولتي تشخيص داده مي شود و به استناد قسمت دوم ماده ۲۵ قانون ديوان عدالت اداري ابطال مي گردد.»
حكم ديوان عدالت اداري با امضاي علي رازيني، رئيس هيات عمومي اين ديوان و با شماره ۳۵۷ در تاريخ هشتم آبان ماه سال جاري براي اجرا ابلاغ شده است و طبق قانون، مصوبات ديوان عدالت اداري براي تمامي دستگاهها لازم الاجراست.

نمايندگان مجلس در حال بررسي هستند
قوانين مبهم تأمين اجتماعي، نيازمند قانون زدايي است
007197.jpg
گروه اجتماعي-ليلا خاكسار: دست وپاگيربودن و عدم هماهنگي در قوانين تأمين اجتماعي منجر به نارضايتي مردم و ابهام در قوانين شده است.
محمد عباسپور عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: رابطه مستقيمي بين قوانين كار و سازمان تأمين اجتماعي وجود ندارد. بسياري از كارگران و مددجويان به دليل مشكلاتي كه با كارفرمايان خود دارند از حق قانوني خود برخوردار نمي شوند و بايد متحمل هزينه هاي سنگيني در زندگي شوند كه اين هزينه ها شامل درگيري با كارفرما و در نهايت بيكاري و يا اين كه گذشتن از حق و حقوق خود و عدم استفاده از مزاياي تأمين اجتماعي است.وي افزود: كارگران علي رغم كاركردن براي مدت زمان طولاني، متوجه مي شوند كه كارفرما حق بيمه براي آنان پرداخت نكرده و زماني كه به دنبال سوابق بيمه اي مي روند، موفق به استفاده از مزاياي بيمه اي نمي شوند.
عباسپور در پاسخ به اين سؤال كه به هر حال براي استفاده از مزاياي بيمه بايد قراردادي وجود داشته باشد تا سازمان تأمين  اجتماعي يا هر سازمان بيمه گري بتواند كنترل داشته باشد، گفت: اين شرايط در مورد شهرهاي بزرگ و مراكز كاري كه قابل كنترل هستند، شدني است اما در مورد شهرها و روستاهاي كوچك و كارگاههايي كه ضوابط قانوني را رعايت نمي كنند، ميسر نيست و كارگران هم كه مجبور به حفظ شغل خود براي تأمين معيشت هستند، تحت هر شرايطي، به كار ادامه داده و از هراس بيكاري به دنبال حق و حقوق خود نمي روند.
عباسپور همچنين افزود: حوادث شغلي از ديگر مواردي است كه كارگران پيوسته با آن مواجه هستند و عدم حمايت كارفرمايان از افراد حادثه ديده، كارگر و خانواده وي را براي مدت زماني طولاني با مشكل مواجه مي كند. ما به كرات با مشكلات اين قشر مواجه هستيم كه به شوراهاي حل اختلاف وزارت كار مراجعه مي كنند و در نهايت هم به دليل قانونمند نبودن و نداشتن قراردادهاي كاري اكثراً به نتيجه اي نمي رسند.
محمد عباسپور همچنين تأكيد كرد: مي بايست بخشي از قوانين تأمين  اجتماعي كه تأثيري در نحوه خدمات رساني به بيمه شدگان ندارد، حذف شود و باعث سردرگمي مردم در دريافت خدمات بيمه اي نشود.
وي گفت: نمايندگان مجلس به دنبال قانون زدايي در قوانين تأمين  اجتماعي هستند تا بتوانند، علاوه بر شفاف سازي قوانين، امكانات بيشتري براي كارگران فراهم كنند و قوانين را از اين شكل يك طرفه بودن كه همه چيز به كارفرما بستگي دارد و قراردادها اكثراً موقتي است، رها شود و كارگران بتوانند بهره بهتري از معناي تأمين  اجتماعي كه هدف آن ايجاد امنيت و آرامش براي مردم است، ببرند.
گفتني است برقراري تماس با مسئولان سازمان تأمين  اجتماعي براي پاسخ گرفتن در اين باره در طول ۳ روز ميسر نشد؛ هر بار بنا به علل و توجيهي مسئولان اين سازمان از گفت وگو با خبرنگار همشهري سر باز زدند. اميدواريم چنين رويه اي در سازمان براي پاسخ دهي به مشكلات بيمه شدگان وجود نداشته و بحث تكريم ارباب رجوع به اين سازمان رسيده باشد.

حدود۳۰ درصد شيريني هاي تر غير بهداشتي هستند
فارس: رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت:۲۵ تا ۳۵ درصد شيريني هاي تر توليدي در قنادي ها فاقد ضوابط بهداشتي هستند البته اين آمار در شهرهاي مختلف متفاوت است و در مناطقي از جمله شاهرود تا ۹۵ درصد اين شيريني ها بهداشتي هستند.
سيدرضا غلامي افزود: آمار تفكيكي رعايت ضوابط بهداشتي در مورد هر يك از مواد غذايي در اختيار دانشگاههاي علوم پزشكي استانهاست و وزارت بهداشت فقط آمار كلي مربوط به رعايت همه آيتم هاي بهداشتي مواد غذايي را به صورت كلي در اختيار دارد كه بر اساس آن حداكثر ۳۰ تا ۳۵ درصد كل مواد غذايي عرضه شده در سطح كشور اعم از شيريني، كباب، بستني و... غير قابل خوردن هستند و حدود ۷۰ درصد كل مواد غذايي قابل خوردن هستند.
رئيس اداره بهداشت اماكن وزارت بهداشت گفت: رعايت كامل اصول بهداشتي در مورد شيريني هاي تر به موارد مختلفي بستگي دارد و ممكن است شيريني تر توليد شده در قنادي هنگام پخت فاقد هر گونه ميكروب و آلودگي باشد اما هنگام انتقال آن به قفسه قنادي دچار آلودگي شود ضمن اينكه رعايت بهداشت فردي كاركنان قنادي ها نيز در اين زمينه بسيار حائز اهميت است.

انتقاد دانشجويان كارشناسي ارشد
دانشگاه آزاد از افزايش شهريه ها
ايسنا: تعدادي از دانشجويان كارشناسي ارشد مجتمع ولي عصر(عج) دانشگاه آزاد اسلامي نسبت به ميزان شهريه اخذشده از سوي دانشگاه و عدم تقسيط آن اظهار نارضايتي كردند.
يكي از دانشجويان در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران با بيان اين كه حدود يك ميليون تومان شهريه ترم جاري پذيرفته شدگان جديد مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي است، يادآور شد:  پذيرفته شدگان به سختي اين مبلغ را تهيه و به دانشگاه پرداخت مي كنند و حتي بعضي از دانشجويان به دليل ناتواني در پرداخت شهريه از ثبت نام خودداري كردند.
وي با تاكيد بر اين كه شهريه دانشگاه آزاد اسلامي براي اكثر پذيرفته شدگان سخت است، گفت:  اگر خواهان پرداخت شهريه هاي ميليوني بوديم، در دوره هاي فراگير دانشگاه هاي دولتي شركت مي كرديم.
اين دانشجو در پايان از مسئولان دانشگاه آزاد خواست تا اگر برنامه اي براي كاهش شهريه ندارند، حداقل آن را تقسيط كنند.
رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز در اين باره گفت: قانوني براي تقسيط شهريه دانشجويان كارشناسي ارشد نداريم، اما در مواردي كه احساس شود دانشجو بضاعت مالي براي پرداخت شهريه ندارد به او امكان پرداخت اقساطي داده مي شود.
دكتر مرادي تصريح كرد: شهريه فعلي دانشجويان كفاف دانشگاه را نمي دهد و اين در حالي است كه دوره هاي شبانه دانشگاه هاي دولتي شهريه اي معادل  ۱‎/۵تا  ۲ برابر شهريه دانشگاه آزاد را از دانشجويان اخذ مي كنند.
رئيس دانشگاه آزاد واحد تهران مركز با تاكيد بر اين كه شهريه دانشگاه آزاد اسلامي از حد معقول پايين تر است، خاطرنشان كرد: رياست دانشگاه آزاد اسلامي قصد بهره وري با حداقل هزينه و حداكثر نتيجه را دارد.

استخدام پرستاران امكان پذير نيست
مهر: با توجه به اينكه وزارت بهداشت با كمبود بودجه در سيستم خود روبرو است، بنابراين امكان ندارد اين وزارتخانه با صرفه جويي بتواند اعتبار استخدام پرستاران را تامين كند. معاون پشتيباني سازمان نظام پرستاري گفت: وزارت بهداشت با بودجه كنوني خود حتي توان پرداخت حقوق پرسنل به ويژه در سه ماهه پايان سال را ندارد و در اين مورد اغلب با مشكل مواجه مي شود ، بنابراين صرفه جويي بودجه براي تامين اعتبار جذب نيروي پرستار در سيستم بهداشت و درمان امكان ندارد.

مالزي با افزايش روسپيگري دختران خردسال مواجه است
ايرنا: يك وكيل مالزيايي افزايش روسپيگري در ميان كودكان اين كشور را نگران كننده خواند.
ان ساراسواتي با اشاره به افزايش روزافزون روسپيگري در ميان دختران خردسال مالزيايي گفت: براساس اطلاعات و آمار بطور متوسط سالانه بين ۱۵۰ تا ۱۶۰ دختر مالزيايي به دليل شركت در فعاليت هاي غيراخلاقي زنداني مي شوند.
عامل برتري زن ها در يادگيري قوانين
ايرنا: آزمايشها نشان داده است كه وجود هورمون استروژن در خانم ها، استمرار مركز و توانايي آموختن مقررات در آنها را بسيار بيشتر از مردها كرده است.دانشمندان دانشگاه برادفورد در كنفرانسي در لندن درباره نقش هورمون ها در انجام وظايف روزمره گفتند، زن ها در وظايفي كه نيازمند انعطاف ذهني است، بر مردها برتري دارند.

آزمايش ايدز در خانه
دستگاه آزمايش خانگي ايدز در آمريكا وارد بازار شد.اين دستگاه كه شبيه دستگاه تشخيص بارداري است با نمونه برداري از بزاق دهان ويروس اچ اي وي را در بدن تشخيص مي دهد.اداره دولتي بررسي دارو و غذاي آمريكا ميزان دقت اين دستگاه را بيش از نود درصد اعلام كرده است.

رابطه ازدواج و آنفلوانزا
واحد مركزي خبر: به گفته محققان ازدواج موفق در پيشگيري از بيماران آنفلوانزا تأثير مثبت دارد.به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، محققان دانشگاه بيرمنگام انگليس در تحقيقات جديد خود دريافته اند افرادي كه ازدواج موفق داشته اند احتمال آنكه به نحو مؤثر با آنفلوانزا مقابله كنند، بيشتر است و بالعكس مقابله با ويروس آنفلوانزا براي افرادي كه به تازگي داغ ديده يا طلاق گرفته باشند مشكل تر است.

فقرا تا سال آينده منتظر بمانند
مهر: مديركل دفتر برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي از اجراي طرح «امنيت غذا براي نيازمندان و افراد زير خط فقر شديد» ، از ابتداي سال آينده خبر داد. دكتر فرهاد صدر گفت : بر اساس دستورالعمل طرح امنيت غذا كه مصوب دولت است ، افراد زير خط فقر شديد در كشور شناسايي و تحت پوشش قرار مي گيرند.مديركل دفتر برنامه ريزي امور حمايتي و امدادي وزارت رفاه و تامين اجتماعي، گفت : تهيه آيين نامه امنيت غذا كاري مشترك ميان وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت و درمان، بازرگاني و جهاد كشاورزي است.وي تصريح كرد : بر اساس اين طرح تمامي افراد نيازمند و زير خط فقر شديد روزانه معادل ۲۰۰۰ كالري دريافت خواهند كرد.صدر گفت : آيين نامه اين طرح در حال نهايي شدن است و در صورتي كه منابع لازم آن در بودجه سال ۸۵ تامين شود به صورت جدي از سال آينده اجرايي خواهد شد.

غذاي آلوده سالانه ۲/۲ ميليون نفر را مي كشد
007194.jpg
ايرنا: بر اساس گزارش  سازمان  جهاني  بهداشت ، بيماري هاي  ناشي  از مصرف  آب  و مواد غذايي  آلوده ، سالانه  سبب  مرگ  ۲/ ۲ ميليون  نفر از جمعيت  كشورهاي  كمتر توسعه يافته  مي شود.
در آمار ارائه  شده  سازمان  جهاني  بهداشت ، بيشترين  مرگ  و مير ناشي  از مصرف مواد غذايي  آلوده  را كودكان  تشكيل  مي دهند.
«فاطمه  زندوكيلي» كارشناس  ارشد علوم  بهداشتي  در تغذيه  دانشگاه  علوم پزشكي  تهران ، روز چهارشنبه  در حاشيه  همايش  ملي «بهداشت  محيط» با اعلام  اين آمار جهاني ، گفت : بيماري هاي  ناشي  از مصرف  غذا و آب  آلوده نه  تنها به  ميزان  زياد بهداشت  و سلامت  مردم  را تحت تاثير قرار داده ، بلكه  پيامدهاي  اقتصادي  براي  افراد و كشورها دارد.
به  گفته  وي  جهاني  شدن  تجارت  غذا و مشكلات  روزافزون  ناشي  از بيماري هاي غذايي  واگيردار، باعث  افزايش  خطر انتقال  عوامل  بيماري زا از يك  كشور به كشور ديگر شده  است . وي  گفت  كه  اين  بيماري ها هزينه هاي  زيادي  را بر سيستم  مراقبت هاي  بهداشتي  كشورها تحميل  مي كند و بطور قابل  توجهي  سبب  كاهش  بهره وري  اقتصادي  مي شود.
اين  كارشناس  ارشد علوم  بهداشتي  در تغذيه  افزود: تاكنون  بيشتر سيستم هاي  به كار رفته  براي  برقراري  ايمني  غذايي  بر مبناي  تعيين  و تعريف  قانوني  غذاهاي  ناايمن  و اجراي  برنامه  جمع آوري  و حذف  غذاهاي  ناايمن  از بازار بوده  است .
زندوكيلي ، درباره  راهبرد جديد سازمان  بهداشت  جهاني  براي  دستيابي به  ايمني  غذايي  اظهار داشت : حمايت  از توسعه  سيستم هاي  ايمني  غذايي  بر پايه نظارت  بر بيماري هاي  ناشي  از غذا، انجام  اقدامات  علمي  در طول  زنجيره  غذايي براي  پيشگيري  از قرارگرفتن  مواد غذايي  در معرض  آلاينده هاي  شيميايي ، ميكروبي از جمله  برنامه هاي  اين  سازمان  براي  دستيابي  به  ايمني  غذايي  است .

گزارش تخلفات آزمون دستياري در مجلس
فارس: عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت: گروه تحقيق مجلس وظيفه خود را در برملاكردن تخلفات آزمون دستياري در سال ۸۲ و سالهاي قبل از آن و رساندن آن به مرحله تشكيل دادگاه انجام داد و از اين جا به بعد وزير بهداشت و قوه قضائيه بايد پاسخگوي افكار عمومي و جامعه پزشكي باشند.
سيدعلي رياض افزود:اكنون دادگاه رسيدگي كننده به پرونده تخلفات آزمون دستياري تشكيل شده اما متاسفانه روند پيگيري ها كند است و بازتاب خوبي در جامعه ندارد، انتظار ما اين بود كه قوه قضائيه همراهي بيشتري براي رسيدگي به اين پرونده ملي داشته باشد .

چادر مانعي براي فعاليت زنان پليس نيست
فارس: نماينده ايران در مترو پليس گفت: چادر مانعي براي فعاليت زنان پليس نيست، اگرچه پليس زن مي تواند در برخي از فعاليت ها با حفظ حجاب كامل بدون چادر وارد عمليات شود.
صديقه قنادي درباره ضرورت حفظ حجاب زنان پليس و اينكه برخي معتقدند چادر مانع سرعت عمل پليس زن مي شود، افزود: بسياري از فعاليت هاي زنان پليس با چادر محدود نمي شود و ما چادر را به عنوان حجاب برتر براي پليس زن پذيرفتيم.
وي گفت: در عين حال چون اصل بر انجام عمليات پليسي با حفظ حجاب كامل است زنان پليس مي توانند در برخي عمليات ها كه نياز به سرعت عمل بيشتري دارد مانندآتش نشاني و امداد و نجات بدون چادر وارد عمل شوند كه نمونه اينگونه فعاليت ها در شهر مقدس مشهد انجام مي شود.
قنادي همچنين درباره اينكه آيا براي حضور پليس زن در متروي تهران ضرورتي وجود دارد يا نه، اظهار كرد: پليس زن در هر مكاني كه به وجود او نياز باشد بايد حاضر شود همانند آنچه كه در كلانشهري مانند شهر مشهد شاهد بوديم كه براي نخستين بار در كشور زنان پليس فعاليت كردند.
وي گفت: در شهر مشهد بخاطر وجود حرم مقدس رضوي و مسافرت ميليونها زائر از سراسر جهان به اين شهر ضرورتهاي فعاليت پليس زن بررسي و كار آنان آغاز شد .بنابراين در هر مكان ديگري از جمله متروي تهران مي توان پس از بررسي ضرورتها نسبت به فعاليت پليس زن اظهار نظر كرد.
قنادي همچنين در مقايسه بين پليس زن در ايران با ديگر كشورها بيان كرد: چنين مقايسه اي دشوار به نظر مي رسد زيرا پليس زن در ايران تازه كار است و نمي توان آن را با كشورهاي ديگري كه زنان پليس در آنجا سالهاي زيادي از فعاليتشان مي گذرد مقايسه كرد.

هشدار پزشكي قانوني در شروع سرما
از سلامت دستگاههاي گازسوز مطمئن شويد
گروه اجتماعي: با شروع فصل سرما سازمان پزشكي قانوني كشور نسبت به افزايش مرگهاي ناشي از مسموميت با گاز منواكسيد كربن در كشور هشدار داد.
بنابه گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل سازمان پزشكي قانوني كشور؛ دكتر محمدحسن عابدي معاون امور پزشكي و باليني اين سازمان در مصاحبه اي اعلام كرد: متأسفانه هرساله با شروع فصل سرما، شاهد افزايش مرگ هاي ناشي از مسموميت با گاز منواكسيد كربن هستيم. گاز CO در اثر احتراق ناقص سوختهاي فسيلي ايجاد مي شود و احتمال تشكيل اين گاز كشنده در اثر سوختن هرگونه ماده سوختني خصوصاً در فضاي بسته و فاقد اكسيژن وجود دارد.
لذا بايستي خانواده هاي عزيز از سالم و بدون نشتي بودن مسير دودكش ها و وجود تهويه مناسب در آشپزخانه و حمام اطمينان حاصل كنند. دكتر عابدي در مورد علائم مسموميت با CO گفت: عوامل متعددي در چگونگي بروز و شدت علايم مسموميت نقش دارند كه از آن جمله مي توان به غلظت اين گاز در محيط، سن بيمار، وجود بيماري زمينه اي قلبي يا مغزي و تعداد تنفس فرد اشاره نمود. معمولاً اولين علامت مسموميت با اين گاز سردرد و سرگيجه است و با پيشرفت مسموميت اختلال در تمركز حواس و تحريك پذيري، ضعف، تهوع و اختلال در تشخيص و قضاوت به علايم فوق اضافه مي شود و چون مسموميت با منواكسيد كربن تدريجي و پيشرونده است فرد قدرت عكس العمل را از دست مي دهد و به آرامي به آغوش مرگ مي رود.

آيت الله هاشمي رفسنجاني در پنجاه و دومين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد:
دانشگاه آزاد متعلق به بيت المال ومردم است
ايرنا: پنجاه و دومين اجلاس شوراي مركزي دانشگاه آزاد اسلامي ديروز طي مراسمي با حضور رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، رئيس دانشگاه آزاد اسلامي، رؤسا و معاونان واحدها و مناطق دانشگاه آزاد و نمايندگان مقام معظم رهبري در واحدهاي دانشگاهي در واحد علوم و تحقيقات آغاز به كار كرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  و رئيس  هيات  امناي  دانشگاه  آزاد اسلامي ، اين  دانشگاه  را متعلق  به  مردم  و بيت المال  دانست  و گفت : هيچكس  در اين  دانشگاه  منفعت  شخصي  ندارد.
اكبر هاشمي  رفسنجاني  افزود: هر چه  در دانشگاه  آزاد اسلامي  وجود دارد، با كمك  مردم  تهيه  شده  و تمام  داراييها و اموال  اين  دانشگاه  متعلق  به  مردم  است .هاشمي  رفسنجاني  خاطرنشان  كرد: اساسنامه  دانشگاه  آزاد اسلامي  بگونه اي  است  كه  اين  مجموعه  هيچ وقت  از اختيار عموم  بيرون  نمي رود و كسي  امتيازي  از آن  نمي برد و برداشت  ويژه  نخواهد داشت .رييس  هيات  امناي  دانشگاه  آزاد اسلامي  كه  در جمع  مديران  و روساي  واحدهاي  مختلف  اين  دانشگاه  سخن  مي گفت ، ادامه  داد: تاسيس  دانشگاه  آزاد يك  حركت  بسيار مفيد براي  گسترش  علم  و دانش  و تحقيقات  در كشور است  و اگر دانشگاه  آزاد اسلامي  نبود، معلوم  نبود كه  دانشجويان  و فارغ التحصيلان  اين  دانشگاه  الان  چه  وضعيتي  داشتند.
هاشمي  رفسنجاني  با اشاره  به  مخالفت  برخي  افراد و گروهها با فعاليت  دانشگاه  آزاد، اظهار داشت : عده اي  علاقه مند هستند كه  همه  كارها را دولت  انجام  دهد و كارهاي  مردمي  را نمي پسندند. وي  افزود: اين  در حالي  است  كه  مي بينيم  نهال  كوچكي  كه  سالها قبل  با موافقت  امام  راحل  و با كمك  ۱۰ ميليون  ريالي  ايشان  براي  راه اندازي  دانشگاه  آزاد كاشته  شد، امروز به  درخت  تنومندي  تبديل  شده  كه  ثمرات  فراواني  براي  جامعه  به  بار آورده  است .رييس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، محدود كردن  مردم  از پرداختن  به  علم  و دانش  و تكميل  تحصيلات  را ظلم  به  انسانها دانست  و گفت : برداشت  ما اين  است  كه  راه  تحصيلات  عاليه  بايد براي  همه  باز باشد و همه  بتوانند به  تحصيلات  عاليه  ادامه  دهند. دكتر عبدالله جاسبي رئيس دانشگاه آزاد اسلامي نيز در اين اجلاس در سخنان كوتاهي با بيان اينكه امروز روز ملي كيفيت است، گفت: واحد علوم و تحقيقات در اين روز مفتخر به دريافت جايزه كيفيت شد. وي با بيان اينكه دانشگاه آزاد در كميت حرف اول را مي زند، گفت: در كيفيت نيز حرف اول را خواهيم زد.

دستور رئيس جمهوري براي تجهيز پليس به امكانات امداد و نجات
طرح جامع كاهش تصادفات جاده اي تدوين مي شود
ايسنا: ستاد كاهش تصادفات رانندگي با حضور وزراي راه و ترابري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، فرمانده نيروي انتظامي و رييس بيمه مركزي به رياست رييس جمهوري تشكيل جلسه داد.
دكتر محمود احمدي نژاد، رييس جمهوري در اين جلسه به خسارت هاي فراوان مادي و معنوي ناشي از وقوع حوادث رانندگي اشاره كرد و ضرورت اتخاذ تدابير كوتاه و بلندمدت و برنامه ريزي براي كاهش تصادفات رانندگي و خسارات ناشي از آن را مورد تأكيد قرار داد.
وي تلاش در جهت كاهش حوادث رانندگي، افزايش سرعت در امدادرساني و درمان حادثه ديدگان را از اولويت هاي برنامه دولت برشمرد و حضور موثر، مستمر و گسترش حيطه وظايف پليس را كم هزينه ترين و موثرترين عامل در كاهش تصادفات جاده اي كشور دانست.
وي وقوع ۸۵ درصد تصادفات در محدوده ۳۰ كيلومتري شهرها را دليلي بر ضرورت كنترل اين محدوده از سوي نيروي انتظامي دانست و تاكيد كرد: ناجا و پليس راه كشور بايد به وسايل و امكانات مورد نياز تجهيز شوند و نيروهاي امداد و نجات در كنار پاسگاههاي پليس حضور مستمر داشته باشند.
پيش از سخنان رييس جمهوري، سردار رويانيان فرمانده پليس راه كشور، در خصوص ميزان تصادفات جاده اي، تعداد مجروحين جرحي و فوتي و اقدامات پليس راه براي تصادفات رانندگي گزارش داد.
در اين جلسه همچنين مقرر شد وزارتخانه هاي راه و ترابري، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، بيمه مركزي و نيروي انتظامي با همكاري يكديگر طرحي جامع براي كاهش تصادفات جاده اي و خسارات ناشي از آن جهت تصميم گيري و در نظر گرفتن بودجه آن در سال آينده به هيات دولت ارايه كنند.

راه اندازي تلفن آسيب اجتماعي در سه استان جديد كشور
ايسنا: معاون دفتر آسيب ديدگان اجتماعي سازمان تامين اجتماعي از راه اندازي خط اورژانس اجتماعي «۱۲۳» در استانهاي اصفهان، فارس و خوزستان تا پايان سال جاري خبر داد. دكتر رضايي افزود: اعتبارات لازم و زيرساخت هاي فني ايجاد خط تلفن «۱۲۳» براي پيگيري موارد كودك آزاري در اين سه استان فراهم شده است.

فعاليت هاي اكتشافي «چغازنبيل» متوقف شده است
007200.jpg
گروه علمي فرهنگي:مدير امور اكتشاف شركت ملي نفت ايران از توقف عمليات اكتشاف در منطقه چغازنبيل خبر داد.
مهندس «سيدمحمود محدث» روز چهارشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: ابتداي هفته آينده مذاكرات مشتركي با مسئولان سازمان ميراث فرهنگي در خصوص فعاليت هاي اكتشافي انجام خواهد شد تا در اين زمينه تصميم گيري شود.وي با اشاره به اين كه دو تا سه هدف اكتشافي در اين منطقه شناسايي شده است، افزود: انجام عمليات اكتشافي در اين منطقه آسيبي به آثار باستاني وارد نخواهد كرد، اما اگر سازمان ميراث فرهنگي به ادامه ندادن فعاليت اكتشافي در اين منطقه به دليل حفاظت شده بودن آن اصرار داشته باشد، مديريت اكتشاف كار را ادامه نخواهد داد.محدث ضمن بيان اين كه مديريت اكتشاف استفاده از دستگاه هاي لرزه ساز را براي انجام فعاليت اكتشافي در اين منطقه به سازمان ميراث فرهنگي خوزستان پيشنهاد كرده است، افزود: لرزشي كه با اين دستگاه ايجاد مي شود يك هزارم لرزش يك زلزله خفيف است.

صندوق حمايت اجتماعي جوانان
ايسنا: مخبر كميسيون اجتماعي مجلس از تصويب عنوان لايحه  تشكيل صندوق هاي حمايت اجتماعي جوانان به منظور بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي استان به جاي صندوق مهر رضا (ع) خبر داد. محمدعلي مقنيان در  خصوص اصلاح ماده يك اين لايحه در كميسيون متبوعش گفت: بر اساس اصلاحيه ماده يك اين صندوق به منظور بهبود وضعيت اقتصادي، اجتماعي و استاني مهر رضا (ع) در هر استان به صورت موسسه دولتي و وابسته به وزارت كار و امور اجتماعي تشكيل مي گردد. به گفته  وي، بر اساس اين اصلاحيه، اين صندوق با هدف افزايش اشتغال و توان درآمد مردم به ويژه در مناطق محروم، كمك به عدالت گستري و رفع محروميت به ويژه در مناطق كمتر توسعه يافته، كمك به بهبود وضعيت اجتماعي - اقتصادي از طريق فقرزدايي و توانمندسازي گروه هاي مستضعف و كمك به ايجاد زمينه هاي اشتغال و درآمد پايدار و تامين مسكن، ازدواج و حمايت از تحصيل جوانان تشكيل خواهد شد.

بيشتر جرائم در ويلاها و باغها اتفاق مي افتد
مهر: محل وقوع بسياري از مفاسد و جرائم در باغها و ويلاها است و لزوم اجراي طرح نظارت و ساماندهي آنان به شدت احساس مي شود.
علي بيگي- معاون سياسي و انتظامي فرمانداري ساوجبلاغ- با اشاره به فراواني باغها و ويلاها در شهرستان ساوجبلاغ افزود: ضروري است باغها و ويلاهاي مناطق مختلف شهرستان ساوجبلاغ شناسايي شوند تا با مطالعه و تامين هزينه اجرا و نيرو كار نظارت بر اين اماكن آغاز شود.وي با اشاره به آسيب هاي اجتماعي ساوجبلاغ علت آسيبها را مهاجرت بي رويه به شهرستان، بيكاري، تعديل كارگران كارخانجات و اختلافات خانوادگي دانست و اظهار داشت : افرادي كه به نوعي با اين مشكلات دست و پنجه نرم مي كنند بيشتر به سوي ارتكاب جرائم از جمله توزيع مواد مخدر، قتل، سرقت و ... سوق مي يابند.

«ماندن انگشتان لاي در» شايع ترين
علت قطع عضو در كودكان
ايسنا :ماندن دست كودكان بين در، شايع ترين دليل نقص عضو در اين گروه سني است.
به گزارش رويترز، استفاده نادرست از وسايل برقي سنگين در محل كار، شايع ترين دليل قطع عضو در بزرگسالان محسوب مي شود. اما در مورد كودكان، قطع شدن انگشت بر اثر بسته شدن در، بيشترين دليل مراجعه به بيمارستانها و مراكز درماني است. نتايج مطالعه هاي بين سال هاي ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۲ روي كودكان مراجعه كننده به مراكز درماني مخصوص سوانح، حاكي از اين بود كه بيشترين تعداد مراجعه را پسران و با ميانگين سني ۶ تا ۱۰ سال تشكيل مي دادند. همچنين سوانح ناشي از دوچرخه سواري و باقيماندن دست بين در، نيز در رأس حوادث قرار داشتند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |