نگاهي به ۹سال عمليات اجرايي آزادراه تهران _ شمال و ۹درصد پيشرفت فيزيكي
بوروكراسي اداري
|
|
علي ابراهيمي
احداث بزرگراه تهران شمال كه از سال ۷۶ مصادف با آخرين سال دولت سازندگي مورد توجه قرار گرفت، با گذشت نزديك به ۹ سال تنها ۹ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. با اين روند اخيرا زمزمه هايي مبني بر تعطيلي اين پروژه به گوش مي رسد. گرچه با دستور رئيس جمهوري مبني بر تأمين اعتبار اين پروژه مقرر شده تا طي دو هفته آينده جلسه اي با حضور دستگاه هاي ذي ربط برگزار شود اما به نظر مي رسد كمبود اعتبار تخصيص يافته و بوروكراسي غلط اداري حاكم بر فرايند تأمين اعتبار مالي اين پروژه از عمده ترين موانع اجراي آن است.
در آغاز اجراي طرح آزاد راه تهران شمال مقرر شده بود ۷۰ درصد اعتبار اجراي طرح از محل واگذاري اراضي و ۳۰ درصد از محل عوارض عبور در دوره بهره برداري تأمين شود كه در سال ۸۲ با تغيير اين مكانيزم مقرر گرديد ۵۰ درصد اين اعتبار توسط دولت و ۵۰ درصد توسط بنياد مستضعفان تأمين گردد اما تا سال ۸۳ هنوز اعتبار طرح تأمين نشده بود . در اين راستا تأمين اعتبار طرح از محل منابع خارجي مورد توجه قرار گرفت و منطقه اول طرح به روش فاينانس و با حضور شركت چيني آغاز شد اما با اين وجود سازمان مديريت تأييد گشايش اعتبار منطقه اول طرح را به تأخير انداخت. اين طرح كه از آن به عنوان پروژه اي ملي ياد مي شود در مرحله اول اجرا به طول ۳۲ كيلومتر موجب مي گردد ۶۰ كيلومتر مسير فعلي تهران _ شمال كوتاه تر شود و سالانه حداقل ۴۰ ميليون دلار صرفه جويي سوخت را درپي خواهد داشت.
۱۰ درصد پيشرفت فيزيكي
مجري آزادراه تهران _ شمال در تشريح روند اجراي اين طرح مي گويد: منطقه اول طرح حدود ۱۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تونل اكتشافي تالون به طول ۵ كيلومتر در اين منطقه حفاري شده است. در منطقه دوم طرح به طول ۲۵ كيلومتر از دوآب شهرستانك تا پل زنگوله كار حفاري تونل اكتشافي البرز با ۶ هزار و ۳۰۰ متر طول از ابتداي سال جاري آغاز و تاكنون بيش از ۲ هزار متر حفاري شده است و در اين منطقه كار ديگري صورت نگرفته و منتظر گشايش اعتبار منطقه اول هستيم تا مناقصه اين منطقه را برگزار كنيم. منطقه سوم از پل زنگوله تا مرزن آباد به طول ۴۴ كيلومتر است كه به دليل زلزله سال گذشته در حال انجام مطالعات مجدد در اين منطقه هستيم. در منطقه ۴ پروژه از مرزن آباد تا چالوس كه در اولويت قرار داشته كار از طريق پيمانكاران داخلي انجام مي شود و تنها نيازمند منابع ريالي است .اين منطقه حدود ۲۵ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. به طوركلي هنوز در منطقه ۲ و ۳ كاري انجام نشده و ميانگين پيشرفت فيزيكي طرح حدود ۱۰ درصد است.اين درحالي است كه رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي تأخير در اجراي پروژه مذكور را موجب افزايش هزينه اجراي طرح دانسته و معتقد است برآورد اعتباري اوليه احداث آزادراه تهران _ شمال حدود ۲۵۰ ميليارد تومان بوده درحالي كه اكنون بايد حدود ۱۰۰۰ ميليارد تومان براي اجراي آن هزينه شود. همچنين تا اين مرحله اتمام اين پروژه از سال ۸۲ به سال ۸۹ تغيير يافته است.علي اكبر آقايي مغانجويي مي افزايد: كمبود اعتبار به همراه مشكلات مديريتي و پيمانكاري موجب شده كه پروژه ها ۹ تا ۱۰ سال به طول انجاميده و در نتيجه گران تمام شده و جنبه اقتصادي و سودآوري خود را از دست مي دهد.
كمبود اعتبار و بوروكراسي اداري مانع اجراي طرح
مجري طرح آزادراه تهران _ شمال عمده ترين مشكل عدم اجراي پروژه را پروسه طولاني تأمين اعتبار دانسته و مي گويد: اكنون منطقه اول طرح در بوروكراسي اداري سازمان مديريت براي دادن مجوز به سيستم بانكي براي گشايش اعتبار باقي مانده است و درحالي كه مصوبه شوراي اقتصاد وجود داشته و قرارداد فاينانس منعقد شده، منتظر ارائه مجوز از سازمان مديريت هستيم كه اين پروسه اداري تاكنون ۲ سال به طول انجاميده و به نظر مي رسد به اندازه ساخت يك پروژه، تصويب پروسه اداري ساخت آن در كشورمان زمان مي خواهد.
مصطفي ميري روند فعلي احداث آزادراه را مطلوب ندانسته و مي گويد: با اين روند نمي توان كار كرد، بايد اين روند تغيير كند چراكه اين پروژه مورد نياز و خواست مردم بوده و صرفه جويي در سوخت را به همراه دارد. اما تأمين اعتبار پروژه، طي پروسه اداري و تصميم گيري براي اجراي آن مهم ترين مشكلات موجود است. در سال ۸۴ براساس بودجه ساليانه تنها مبلغ ۵/۷ ميليارد تومان براي اين پروژه در نظر گرفته شده كه جوابگو نخواهد بود چراكه در پروژه اي كه تا پايان نيازمند حداقل ۸۰۰ ميليارد تومان اعتبار است تخصيص اين گونه مبالغ جوابگو نخواهد بود و موجب طولاني شدن پروژه مي شود.وي مي افزايد: اين پروژه از نظر عملياتي و سازماندهي اجرا مشكلي نداشته و از مطالعات كافي برخوردار است. از آنجا كه اعتبار اجراي اين طرح از طريق فاينانس تأمين خواهد شد اكنون بايد فقط ۱۵ درصد اعتبار، معادل ۳۰ ميليارد تومان تأمين شود و بقيه در دوره بهره برداري پرداخت خواهد شد.
عدم تخصيص اعتبار به پروژه هاي نيمه تمام
اين درحالي است كه مخبر كميسيون عمران با تأكيد بر ضرورت وجود زمانبندي مشخص و مناسب در اين پروژه، كمبود اعتبار، بوروكراسي غلط اداري و مديريت ناهماهنگ را ازجمله عوامل عدم اجراي آزادراه تهران شمال دانسته و مي گويد: با وجود آن كه در سال گذشته مقرر شده بود تا بنياد مستضعفان از محل اعتبارات بند «ذ» تبصره ۳ قانون بودجه اعتباراتي را در اختيار مجري طرح قرار دهد و در كنار اعتبارات دولتي، اين طرح اجرا شود اما به دليل عدم تخصيص به موقع و كمبود اعتبارات سال گذشته براي پروژه هاي عمراني، تنها درصد كمي براي پروژه هاي عمراني اختصاص يافت. بر اين اساس كميسيون عمران نگرشي ملي به اين پروژه داشته و پيگيري در اجراي آن را از اولويت هاي كاري خود مي داند. در اين راستا به زودي بازديد مجددي از پروژه خواهيم داشت.ولي آذروش مي افزايد: باوجود تأكيد قانون بودجه ساليانه و برنامه چهارم توسعه مبني بر جلوگيري از آغاز پروژه هاي عمراني جديد با وجود پروژه هاي نيمه تمام، اكنون بيش از ۹ هزار پروژه نيمه تمام در كشور وجود دارد كه برخي از آنها پيشرفت فيزيكي ۶۰ تا ۷۰ درصدي داشته و با تخصيص اعتبار كمي به بهره برداري مي رسد. جهت گيري كنوني دولت و مجلس به سمت اتمام اين پروژه هاي نيمه تمام است اما نيازمند برنامه ريزي منسجم و هدفمند براي اجرا هستيم. در پروژه آزادراه تهران _ شمال نيز عدم هماهنگي و پيگيري جدي در سازمان مديريت، وزارت راه، مجري طرح و بنياد مستضعفان باعث كندي روند اجراي اين پروژه شده است.
تعطيلي احداث آزادراه كذب است
مصطفي ميري برخي از اخبار منتشره پيرامون تعطيلي احداث آزادراه تهران شمال به دليل برخي مشكلات را كذب دانسته و مي گويد: وقتي وزير راه و ترابري اعلام كرده مسائل پروژه حل شده بنياد مستضعفان نيز منابع مالي براي پيش پرداخت گشايش طرح را فراهم كرده و درحالي كه رئيس جمهوري دستور تأمين منابع پروژه تا اتمام آن را داده اين گونه اظهارنظرها درست نخواهد بود. اميدواريم در جلسه اي كه طي هفته جاري يا هفته آينده در سازمان مديريت برگزار مي شود مشكلات مرتفع شود گرچه ما مجري طرح هستيم و پس از دريافت اعتبار و مجوز لازم از دستگاه هاي ذي ربط آن را اجرا مي كنيم و تصميم گيري برعهده ديگران است. مخبر كميسيون عمران نيز در اين زمينه مي گويد: رئيس جمهور قبلي نيز پيش از اين دستور اكيد براي اجراي پروژه و تأمين مالي آن را داده بود و دستور اخير رئيس جمهوري نيز نشانگر اهميت اين پروژه است اما به دليل ضعف مديريت پروژه، عدم انسجام و هماهنگي و نبود سياستگذاري درست و مدون اين پروژه تاكنون معطل مانده است.
|