اسماعيل عباسي
هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران با حضور هنرمندان كاريكاتوريست ۶۷ كشور جهان در مجموعه فرهنگي هنري صبا برپا شده است. در اين نمايشگاه كاريكاتوريست هاي ايراني و خارجي در بخش موضوعي سالمندان، كاريكاتور چهره و بخش آزاد به رقابت برخاسته اند. بيش از دو دهه است كه هنرمندان ايراني در رشته كاريكاتور، موقعيت جهاني يافته و مقام هاي برتر را در بسياري از مسابقات از آن خود كرده اند. دوسالانه هفتم، مجال ديگري براي ارزيابي آثار هنرمندان كاريكاتوريست ما در مقياس جهاني و شناخت بيشتر اين هنر در پهنه گيتي است.
صد سال پيش نقاشي هجايي يا كاريكاتور با مجله فكاهي _ سياسي ملانصرالدين چاپ قفقاز به ميان ايرانيان آمد. شوخ طبعي و طنزآوري مردم فضاي استبدادي و ويژگي هاي سياسي روزگار پرخوف محمدعليشاه قاجار، موجب شد كه اين هنر جذاب در اين سوي آب هاي ارس هواداران بسياري بيابد. بستر آماده طنز عاميانه و اشعار و ترانه هاي طنزآميز مردم در هجو پادشاهان مستبد قاجار، با كاريكاتورهاي سياسي ملانصرالدين پيوند عميقي يافت و چند صباحي بعد، همان نقاشاني كه در قهوه خانه هاي تبريز، اسطوره هاي جذاب و مورد علاقه مردم را بر پرده مي كشيدند، به طنز ترسيمي هم روي آوردند و اين گونه بود كه نخستين جوانه هاي كاريكاتور ايراني، متناسب با حال و هواي مردم ايران، جوانه زد. جسته و گريخته نيز روايت شده است كه چهره گشايان عهد صفوي و سرآمدشان استاد رضا عباسي، نقاشي هايي بر سبيل طنز در خفا داشته اند و تنها برخي سياحان بخت آن را مي يافتند كه به اين نسخه هاي محرمانه، نگاهي بياندازند. بعضي نوشته ها نخستين كاريكاتور روزنامه اي ايران را به نام روزنامه ادب در سال ۱۳۲۴ هجري قمري ثبت كرده است.
كاريكاتور ايران كه نخستين سرمشق هاي خود را از «روتر» و «شيلنيگ» كاريكاتوريست هاي چيره دست ملانصرالدين به وام گرفته بود، راه دشواري را كه از استبداد صغير محمدعليشاهي تا برافتادن قاجاريه، هجوم ارتش هاي متفقين به ايران در شهريور ،۱۳۲۰ كودتاي ۲۸ مرداد و سرانجام سقوط سلسله پهلوي و طلوع انقلاب اسلامي دامن كشيده، پيموده است و در سپيده دم هزاره سوم، در برجسته ترين بي ينال هاي بين المللي كاريكاتور، حضوري جدي و چشمگير دارد. اما مردم ايران هنر كاريكاتور را با كاريكاتورهاي مطبوعاتي شناختند و از اين رو، نشريات طنز و كاريكاتورهاي مطبوعاتي در دوره هاي گوناگون با اقبال كم نظير مردم روبه رو بوده اند، در دو دهه گذشته نيز، فصل حاصلخيزي از كاريكاتورها با مضامين سياسي و اجتماعي روز را در روزنامه ها شاهد بوده ايم. هر چند كه به تناسب آستانه تحمل دولتمردان، كاريكاتورهاي مطبوعاتي، روزگاري آميخته به سايه روشن هاي حذف يا حضور را سپري مي كنند.
|
|
كاريكاتورهاي موسوم به نمايشگاهي در ايران كه بر سينه ديوار نگارخانه ها مردم را به تماشا و تفكر دعوت مي كنند، در سال هاي پس از انقلاب و تحت تأثير ويژگي هاي عصر ارتباطات و حضور جهاني اينترنت از رونق بيشتري برخوردارند. ذوق و استعداد هنرمندان كاريكاتوريست ايراني، در اين سال ها براي آنان موفقيت هاي بزرگ و چشمگيري به ارمغان آورده است. هر چند كه رتبه هاي جهاني و جوايز كاريكاتوريست هاي ما، هنوز در داخل كشور جدي گرفته نشده و آن چنان كه نقاشان و خطاطان و نگارگران بحق به صدر نشسته اند، سهم كاريكاتوريست ها هنوز ادا نشده است.
حدود ۱۵سال پيش ،پس از آن كه ابتكارها و تلاش هاي فردي كاريكاتوريست هاي ما در بي ينال هاي جهاني، موفقيت هايي را ثبت كرده بود، به كوشش جمعي از متوليان فرهنگي و هنرمندان كاريكاتوريست، دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران شكل گرفت. اين جشنواره عليرغم شرايط نامساعدي كه همواره بر آن سايه افكنده، با عبور از دوره هاي آزمون و خطا و راهي دشوار اينك در هفتمين فصل حضور مجهزتر از دوره هاي گذشته برپا شده است.
كاريكاتورهاي نمايشگاه دوسالانه هفتم تهران با موضوع اصلي سالمندان، موضوع جانبي «آزاد» و كاريكاتور چهره، هنرمندان اين رشته را به عرصه رقابت كشانده است. در جهاني كه به سرعت گوناگوني فرهنگ ها، زبان ها، آداب و رسوم، در برابر روند جهاني شدن رنگ مي بازد، سراشيب سالخوردگي و پيران هم وضعيت هاي كم و بيش مشابهي يافته اند. از اين رو فصل مشترك بسياري از آثار كه با موضوع سالمندان به تصوير درآمده مايه ها و موضوعاتي از تنهايي پيران، فرجام غم انگيز راهسپاري به سراي سالمندان و ناتواني هاي جسمي و دغدغه هاي مرگ را مي نماياند. اما همين موضوعات و مفاهيم در قالب طنز تصويري نمود ديگري مي يابند و به لحظه هاي عبوس تلنگر مي زنند.
كاريكاتوريست هاي ايراني در هفتمين دوسالانه تهران، در همه زمينه ها حضوري پررنگ دارند. كاريكاتوريست هاي اسلاو اعم از روسيه و اروپاي شرقي سابق، به اعتبار مهارت هاي ويژه اي كه در طراحي و اجرا دارند، آگاهانه از كاريكاتور چهره فاصله گرفته اند و آثار خوب و در خور توجه آنها را مي توان در بخش هاي كهنسالي و آزاد تماشا كرد. امسال هندي ها در كاريكاتور چهره، رويكرد تازه اي دارند و فارغ از قالب هاي كلاسيك و معمولاً تكراري، بيشتر آثارشان را در اين بخش با اغراق هاي زيبا عرضه كرده اند.
هنرمندان آرژانتين و برزيل هم آثار زيبايي در بخش هاي چهره و آزاد به نمايش گذاشته اند و چين با كاريكاتوريست هاي فراوان و تازه نفس در مقايسه با دوسالانه ششم، حضور جدي تري دارند.
در ميان كشورهاي اروپايي، ايتاليايي ها با آثار كم اما با كيفيت بسيار خوب در جشنواره امسال شركت كرده اند.
موضوع شوخي با مرگ، بخش قابل توجهي از آثار كاريكاتوريست هاي ايراني و خارجي را به خود اختصاص داده است. رقص يك پيرمرد با فرشته مرگ در اثر ميهايي ايگنات كاريكاتوريست رومانيايي نمونه اي از پرداخت هاي زيباي اين نمايشگاه مي باشد.
در كاريكاتور زيباي «حسام فطرتي» كاريكاتوريست ايراني كه يكي از رباعي هاي حكيم عمرخيام را تداعي مي كند پرگار زمانه، آخرين دايره را در حلقه هاي عمر يك پير ترسيم كرده است.
تنهايي پيرانه در اثري از «علي هاشمي شهركي» هنرمند ايراني، در ميان انبوهي از پيام هاي اينترنتي، به نمايش درآمده است. از پيام دهندگان اما كسي به ديدن پير نمي آيد!
زيستن در جهاني عاري از جنگ و سرشار از جلوه هاي زندگي در آثار كاريكاتوريست هاي جهان هميشه جلوه اي پايدار داشته است. در دوسالانه هفتم تهران هم، مي توان كاريكاتورهاي زيبايي را با اين مضامين تماشا كرد.
در اثري از «فلورين دور و كربهانا» كاريكاتوريست رومانيايي، يك تروريست تا بن دندان مسلح و نقاب بر چهره، در تلاش است تا زن سالخورده اي را از خيابان عبور دهد. و در كاريكاتوري «سنرو موسكي» هنرمند لهستاني، در ميان انبوه پوكه هاي گلوله توپ كه زمين را انباشته، بچه گربه اي حريصانه، شيري را كه از يك ظرف مسين واژگون شده بر زمين جاري شده مي نوشد. در كاريكاتوري از «كويستانا» كاريكاتوريست اهل اندونزي يك جلاد در روزگار كسادي اعدام، به گلداني كه به طناب دار آويخته، آب مي دهد.
دبيري هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران را مسعود شجاعي طباطبايي مدير خانه كاريكاتور برعهده دارد و آثار اين دوره توسط مولاتيه از فرانسه، كوزوبوكهين از اوكراين، جيوكس از ايتاليا و غلامعلي لطيفي، جواد عليزاده، بهمن عبدي و محمدعلي بني اسدي از ايران داوري مي شود.
حضور «مولاتيه» كاريكاتوريست تواناي چهره، «كوزوبوكين» هنرمند كاريكاتوريست بلند آوازه و «غلامعلي لطيفي» هنرمند پيشكسوت كاريكاتور در هيأت داوران از نقاط قوت هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران به شمار مي آيد.
مركز هنرهاي تجسمي، فرهنگستان هنر، مؤسسه هنرهاي تجسمي و خانه كاريكاتور ايران، موزه هنرهاي معاصر تهران، مؤسسه فرهنگي هنري صبا و شبكه سوم سيما و بانك كشاورزي در برپايي هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران، همكاري داشته اند.