دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۴
حضور دربازي هاي ورزشي غرب آسيا با كدام استراتژي
ارزيابي در مقابل حريفان منطقه جغرافيايي
003555.jpg
علي شاكري
سومين دوره بازي هاي ورزشي غرب آسيا دو هفته ديگر (۱۰ تا ۲۱ آذرماه) به ميزباني شهر دوحه قطر برگزار مي شود. ميزبانان دو دوره پيش اين بازي ها به ترتيب شهرهاي تهران و كويت بودند. بازي هايي كه با پيشنهاد ايران ابتدا در اجلا س دبيران كل كميته هاي ملي المپيك كشورهاي آسيايي در سال ۱۹۹۶ در شهر دهلي طرح و در همان سال در گردهمايي هيأت رئيسه شوراي المپيك آسيا با حمايت شيخ احمد فهد آل صباح رئيس كويتي شوراي المپيك آسيا به تصويب رسيد. اين بازي ها كه از سال ۱۹۹۷ در تهران آغاز شده است با گذشت بيش از ۹ سال سومين دوره خود را تا چند روز ديگر در دوحه قطر برگزار مي كند.
تهران ميزبان اولين دوره
ايران به عنوان پيشنهاددهنده برگزاري اين بازي ها خود برگزاركننده نخستين دوره بود. بازي هايي كه در ۱۵ رشته اواخر آبان ماه سال ۷۶ با شركت كشورهاي سوريه، تاجيكستان، لبنان، تركمنستان، كويت، قطر، قرقيزستان، يمن و ايران با شعار ايمان (ارادت خالصانه به خداوند يكتا)، سلامتي (ورزيدگي، توازن و توان حضور مؤثر در عرصه هاي زندگي) و رشد (تكامل طبيعي انسان همراه با تعالي معنوي در روند زندگي) انجام شد. در اين دوره از بازيها در زمينه ورزشي دستاوردهاي موثري نصيب ورزش ايران نشد، چراكه در بسياري از رشته هاي ورزشي شمار كم شركت كنندگان باعث شد تا بسياري از رشته ها بدل به پيكارهاي خانگي براي ورزشكاران ايران شود.
در دوره اول كه كشورهاي عمان، امارات، عربستان، عراق، اردن و بحرين غايب بودند كاروان ورزشي ايران موفق به كسب ۶۴ مدال طلا، ۳۶ نقره و ۵۶ برنز شد. اما ايران قهرمان بلامنازع بازي هاي دوره اول در سال ۱۳۸۱ در دومين دوره بازي ها با افتي فاحش فقط به ۳۶ مدال (۹ طلا، ۱۱ نقره و ۱۶ برنز) بسنده كرد. به لحاظ كيفي و كمي دوره دوم رشد بهتري نسبت به بازي هاي دوره اول داشت و اين در حالي بود كه كاروان ورزشي ايران با خوابيدن باد قهرماني دوره اول گام دورخيزي چندان حساب شده براي حضور در دوره دوم برنداشت.
عدم رضايت از نتايج به دست آمده حتي واكنش مهندس مهرعليزاده رئيس وقت سازمان تربيت بدني را به همراه داشت و او علي كفاشيان معاون فني امور فدراسيون هاي ورزشي را مأمور پيگيري چگونگي انتخاب و اعزام تيم ها از سوي كميته ملي المپيك كرد كه در آن موقع مهندس  هاشمي طبا و بهرام افشارزاده مسئوليت رياست و دبيركلي آن را برعهده داشتند.
نقطه اشتراك بين مهرعليزاده و علي آبادي
جالب است كه اعزام كاروان ورزشي ايران براي دوره دوم بازي ها درست به هنگامي بود كه از حضور مهرعليزاده در سازمان ورزش چند ماهي نگذشته بود، همان اتفاقي كه اكنون در دوران حضور مهندس علي آبادي در ورزش در حال اتفاق افتادن است.
در آن موقع هم مثل همين هفته گذشته كه رئيس جديد سازمان تربيت بدني در ديدار با رؤساي فدراسيون ها خواستار حضوري قدرتمند از سوي تيم هاي شركت كننده از كشورمان شده است، رئيس قبلي سازمان هم دقيقا تأكيد بر حضور هرچه موفق تيم هاي اعزامي داشت و از تيم هايي كه احتمال موفقيت آنان كم بود خواست تا تيم اعزام نكنند. صحبت هاي رئيس قبلي و جديد سازمان ورزش را بخوانيد تا بيشتر پي به نقطه اشتراك ديدگاه هاي آنان برده باشيد.
بازي هاي غرب آسيا در ۱۱ رشته ورزشي
رئيس سازمان تربيت بدني در گردهمايي ماهانه رؤساي فدراسيون هاي ورزشي گفت: عملكرد تيم هاي اعزامي ايران به بازي هاي غرب آسيا در كويت، نشانگر نتايج ما در بازي هاي آسيايي ۲۰۰۲ پوسان كره جنوبي خواهد بود.
به گزارش ايرنا، محسن مهرعليزاده با بيان اين مطلب در گردهمايي فوق كه در محل آمفي تئاتر دفتر امور مشترك فدراسيون هاي ورزشي برگزار شد، افزود: رؤساي فدراسيون ها بايد در فرصت باقيمانده تمام تلاش خود را براي تمرينات سنگين و آماده سازي بهينه تيم هاي اعزامي به كار گيرند تا در اين بازي ها به موفقيت هاي خوبي دست يابند.
وي گفت: لازم و ضروري نيست كه ما حتما در بازي هاي آسيايي و مسابقات مختلف شركت كنيم درحالي كه مي دانيم نتيجه نخواهيم گرفت. بنا بر اين بايد تيم هايي را به اين پيكارها اعزام كنيم كه از آمادگي مناسبي برخوردار باشند و مطمئن هستيم كه نتيجه خواهند گرفت.
رئيس سازمان تربيت بدني گفت: بازي هاي غرب آسيا طي روزهاي ۱۴ تا ۲۳ فروردين ماه در ۱۱ رشته هندبال، فوتبال، بسكتبال، شنا، ژيمناستيك، شيرجه، دووميداني، كاراته، اسكواش، شمشيربازي و تيراندازي برگزار مي شود و ما بايد در اين بازي ها نتايجي به دست بياوريم كه درخور شأن و نام جمهوري اسلامي ايران باشد.
حضور قدرتمند كاروان  ورزشي  ايران 
در بازي هاي  غرب  آسيا
معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  بر حضور قدرتمند كاروان ورزشي  ايران  در سومين  دوره  بازي هاي  ورزشي  غرب  آسيا تأكيد كرد.
بازي هاي  ورزشي  غرب  آسيا، آذرماه  امسال  در شهر دوحه  - قطر برگزارخواهد شد. محمد علي آبادي  در اين  ديدار كه  روز شنبه  با حضور مسئولان  كميته ملي  المپيك  و روساي  فدراسيون هايي  كه  تيمهايشان  در بازي هاي  فوق  شركت خواهند كرد، برگزار شد، افزود: من  انتظار دارم ، تيم هاي  كاروان  ورزشي ايران  با قدرت  در بازي هاي  فوق  شركت  كنند و به  نتايج  مطلوبي  نيز دست يابند.
پس  از آن روساي  ۱۱ فدراسيون  حاضر در اين  نشست  به  تشريح  ديدگاه هاي  خوددرباره  چگونگي  حضور تيم هاي  رشته هاي  ورزشي  مربوطه شان  در بازي هاي  ورزشي غرب  آسيا پرداختند.
برخي  از روساي  شركت كننده  در اين  نشست ، از ايستادن  تيم هايشان  برسكوهاي  قهرماني  سخن  گفتند و برخي  ديگر با اشاره  به  جوانگرايي  صورت  گرفته در تيم هايشان  حضور در اين  بازي ها را به  منظور كسب  تجربه  عنوان  كردند.
در پايان  اين  نشست  مقرر شد كه  مسئولان  كميته  ملي  المپيك  با جمع بندي  نقطه نظرات  روساي  فدراسيون هاي  مختلف  نسبت  به  چگونگي  حضور كاروان  ورزشي  ايران در بازي هاي  فوق  تصميم گيري  كنند.
روساي  فدراسيون هاي  بسكتبال ، تيراندازي ، واليبال ، هندبال ، فوتبال ، دووميداني ، وزنه برداري ، ژيمناستيك ، بولينگ ، شنا و شمشيربازي  در اين نشست  حضور داشتند.
حضور موثرتر در تصميم گيري ها
اين درست كه دبيركلي اين بازي ها دراختيار ايران قرار دارد، اما جو غالب در تصميم گيري ها و برنامه ريزي ها با مديران اجرايي ورزش كشورهايي مثل كويت، سوريه، لبنان و ... است. ايران به دليل سوابق طولاني تر نسبت به كشورهاي منطقه مي تواند نقش آفريني بهتري ايفا كند.
هيچكدام از كشورهاي حاضر در بازي ها پتانسيل و موقعيت نمايندگان ايران را در مجموع رشته هاي ورزشي در دنيا ندارند، هرچند كه كشورهاي عربي در چند سال اخير در اين زمينه ها قدم هاي بزرگي برداشته اند و هم اكنون بسياري از پست هاي كليدي ورزش آسيا و جهان ازجمله شوراي المپيك آسيا، كنفدراسيون فوتبال، واليبال، بسكتبال و دووميداني قاره و جهان را دراختيار گرفته اند و ما نيز بايد در تعامل با آنها از رقابت و كسب كرسي هاي موثر عقب نمانيم.
مشكل معرفي زودهنگام
يكي از مشكلاتي كه برخي از رشته هاي اعزامي كشورمان با آن روبه رو بودند معرفي زودهنگام نفرات منتخب بنا به درخواست كميته برگزاري اين بازي ها بود. تعطيلي مسابقات داخلي چندين رشته ورزشي موجب شد تا آنها نتوانند با ارزيابي دقيق به معرفي نفرات اعزامي بپردازند.
درخواست نفرات اعزامي رشته هاي ورزشي آنهم در دو هفته مانده به يك رويداد منطقه اي بيانگر شتابزدگي در برنامه ريزي است و طبيعي است كه بايد در اين ميان با ديپلماسي قوي كاري مي كرديم تا در دو هفته به شروع بازي ها فدراسيون ها مي توانستند براساس يك برنامه ريزي اصولي اقدام به گزينش آماده ترين نفرات خود مي كردند.
تيم هاي اعزامي ايران به دوره سوم
در سومين دوره بازيهاي غرب آسيا ايران همانند بازيهاي دوره دوم در كويت در يازده رشته ورزشي حضور مي يابد. بسكتبال، واليبال، فوتبال، هندبال، تيراندازي، ژيمناستيك، دووميداني، وزنه برداري، بولينگ، شنا و شمشيربازي از جمله اين رشته ها هستند. براي اطلاع شما خوانندگان عزيز نگاهي اجمالي به موقعيت رشته هاي اعزامي داريم كه در زير مي خوانيد.
بهترين فرصت براي «سيموئز»
* فوتبال: ايران همانند دو دوره پيش قرار است با تيم اميد كه خود را آماده حضور در بازيهاي انتخاب المپيك ۳۰۰۸ پكن مي كند در اين بازيها حاضر شود. در اين رشته به خصوص در دوره دوم كشورهاي عربي حضوري نسبتا قوي داشته اند و تيم ايران هم در آن بازيها به مقام دوم رسيد. همان تيمي كه بعدها با برانكو و بازيكناني چون كعبي، كاملي مفرد، كاظميان، نيكبخت واحدي، نكونام، بياتي نيا، گل محمدي و... فاتح مدال طلاي بازيهاي آسيايي بوسان شد. تيم اميد فعلي از مدتها پيش كار خود را شروع كرده است و حالا با آمدن «رنه سيموئز» سر مربي برزيلي و دستياران هموطنش در اين ميدان محك خواهد خورد و بازيهاي غرب آسيا فرصتي است تا كادر فني جديد تيم اميد به شناخت بيشتري از نفرات حاضر در اردو دست پيدا كنند. البته در پي تأكيد رئيس سازمان تربيت بدني مبني بر حضور هر چه قدرتمندانه در غرب آسيا محمود ياوري مدير فني اين تيم از دعوت بازيكنان باتجربه اي چون رودباريان، طالب لو، عنايتي،حيدري و مهدي رجب زاده به اين تيم خبر داد. در فوتبال همه كشورهاي عربي از موقعيت مناسبي برخوردارند. از بحرين گرفته تا عربستان، كويت، عمان، اردن، قطر و امارات.
ايران مدعي شماره يك
* واليبال: واليبال براي نخستين بار طي سه دوره در زمره بازيهاي اين دوره گنجانده شده است. شايد در ميان ورزش هاي گروهي اعزامي ايران به اين بازيها واليبال با توجه به موقعيت  حريفان عربي شانس زيادي براي تصاحب كسب مدال طلا دارد. با توجه به عدم شركت احتمال عربستان سعودي، تنها قطر را بايد جدي ترين حريف ايران دانست. قطري ها با استخدام يك مربي گرانقيمت كوبايي در واليبال شرايطي كاملا برتر نسبت به ساير كشورهاي عربي دارند و در اين بازيها هم منتظر فرصتند تا شايد با شكست ايران بتوانند به آرزوي بزرگ خود جامه عمل پوشند. هر چند كه ايران با درك موضوع و تعطيلي دو هفته اي ليگ با اعزام تيمي با تجربه و پرقدرت در عرصه اين بازيها دست حريف را به خوبي خوانده است و ريسك نمي كند.
بسكتبال متفاوت با دوره پيش
* بسكتبال: موقعيت امروزي بسكتبال ايران در مقايسه با دوره پيش كاملا فرق كرده است. در بازيهاي كويت تيم ملي بسكتبال ايران نمايشي نااميدكننده در برابر حريفان شناخته شده اش داشت و يكي از دلايلي كه باعث تغيير مديريت آن شد به همين بازيها برمي گشت. تيم ملي امروز ايران با برخورداري از چهره هاي مستعد كه در سال هاي اخير با قهرماني تيم جوانان و اميدها خود را بيشتر باور داشته اند، ديگر نبايد تيمي از پيش باخته تلقي شود. هر چند سطح بسكتبال اين بازيها بالاست و همه كشورهاي عربي در اين رشته و هندبال در زمره مدعيان بزرگ در قاره آسيا محسوب مي شوند. عربستان، قطر، امارات، لبنان و سوريه هر كدام با سرمايه گذاري وسيع بدل به قطب هاي جديدي در اين رشته شده اند. تيم ملي بسكتبال ايران هم با فراخواني همان نفراتي كه به تازگي از مسابقات قهرماني آسيا (انتخابي قهرماني جهان) بازگشته اند، قصد جبران مافات دارد.
هندبال، ملاقات با حريفان آشنا
هندبال: هندبال هم درست شرايط بسكتبال را دارد. كشورهاي عربي شركت كننده در اين ورزش با برخورداري از ليگي پويا و به خدمت گرفتن بهترين مربيان خارجي به سرعت در حال پيشرفت و رسيدن به مدارج بالا هستند. در جمع حريفان، كويتي ها از همه سابقه درخشان تري دارند. قطر، بحرين و امارات هم  راه كويت را در پيش گرفته اند. هندبال ايران پس از چند سال وقفه اقدام به تشكيل تيم ملي كرده است. فراخواندن «يوري كليم اوف» از مربيان صاحب نام روسي و با تولد چندين چهره مستعد در ليگ برتر هندبال ايران و حضور چند چهره با تجربه مثل امير خانيان، محسن طاهري و... گام به ديدار با حريفان آشنا مي گذارد. هندبال در محاصره كشورهاي عربي خليج فارس كار بس دشواري پيش رو دارد.
ساير رشته ها...
* تيراندازي: به دليل پرمدال بودن چند وقتي است كه مورد توجه مسئولان ورزش قرار گرفته است. البته تيراندازان ايراني پيشرفت خوبي را هم از خود نشان داده اند و براي حضور در بازيهاي غرب  آسيا اردوي آمادگي خود را در اوكراين پشت سر گذاشته اند.
* وزنه برداري: با توجه به مسايل پيش آمده در اين ورزش و خروج چهره هاي آشنا هنوز مشخص نيست كه فدراسيون وزنه برداري با چه نفراتي در اين بازيها حاضر خواهد شد. به جز قطر كه با استخدام چهره هاي شاخص ديگر كشورها به خصوص بلغارستان يكي از مدعيان است، ساير كشورها حرفي براي گفتن نخواهند داشت.
* ژيمناستيك: در دوره گذشته ژيمناست هاي ايران بد عمل نكردند و توانستند ۲ مدال طلا، ۳ نقره و ۳ برنز بدست آورند. اين بار هم ژيمناست هاي ايراني در وهله اول براي تصاحب مدال هاي بيشتر و سپس دستيابي به ركوردهاي خوب به روي صحنه خواهند رفت.
* شمشير بازي: شمشيربازان ايراني در كويت ۳ طلا، ۳ نقره و ۴ برنز گرفتند. در اين دوره نيز آنان از بخت مناسب تري براي درو كردن مدال ها برخوردارند. شمشيربازان تيم ملي در اسلحه هاي مختلف با بازگشت از مسابقات جهاني آلمان در بهترين شرايط خود بسر مي برند.
* دو و ميداني: در اين ورزش پرمدال اگر كشورهاي عربي با همه قدرت و صاحب نامان خود در دووميداني امروز جهان حاضر شوند، دووميداني كاران ما كار سختي خواهند داشت. با همين اوصاف دووميداني در دوره قبل صاحب يك مدال نقره و ۳ برنز شده بود.
* بولينگ: بولينگ براي اولين بار در زمره اين بازيها جاي گرفت، با توجه به برگزاري نخست اين رشته نمي توان راجع به موقعيت ورزشكاران ايران و كشورهاي شركت كننده اظهارنظر كرد.
* شنا: اين بار از شيرجه و واترپلو خبري نيست و بايد ديد پس از سروصداي بپاخاسته در مورد موفقيت هاي اخير شنا، در بانكوك ملي پوشان اين رشته در پيكار و رقابت با حريفان غرب آسيايي چه نتايجي از خود برجا مي گذارند. در دوره قبل در شيرجه ۲ برنز و در شنا يك برنز از آن نمايندگان ايران شده بود.

فلسفه بازي هاي غرب آسيا
003513.jpg
فلسفه بازي هاي غرب آسيا به نوعي مقدمه اي بود براي جمعي از كشورهاي آسيايي كه بتوانند تيم هاي خود را مورد ارزيابي قرار دهند و در مقابل حريفان منطقه جغرافيايي قدرت خود را بسنجند. آنچه در يك تورنمنت و رخداد ورزشي اهميت پيدا مي كند و به آن قدرت و تداوم مي بخشد برآيند كلي بازي ها از منظر كيفي است كه بتواند در روند صعودي رشته هاي مختلف ورزشي كشورهاي شركت كننده مؤثر واقع شود. با دقت نظر بيشتر و تمركز روي اين بازي ها اين مسئله كاملا ملموس است كه كشورهاي منطقه غرب چندان اهميتي به حضور جدي در اين بازي ها از خود نشان نمي دهند و سطح كيفي دو دوره گذشته نيز به گونه اي اين فرضيه را به اثبات رساند كه تيم هاي بزرگ و قهرمانان شناخته شده حاضر نيستند در اين بازي ها حضور پيدا كنند.
از سوي ديگر كشورهاي ميزبان بازي ها نيز هركدام بيشتر از آنچه در عرف بازي هاي منطقه اي موجود در جهان سراغ داريم راه خود را مي روند و در دايره محدود رشته هاي درگير با بازي ها، رشته هايي را برمي گزينند كه خود در آن صاحب توانمندي لازمند. چنين است كه دركشتي و بسياري از رشته هاي رزمي كه ما در شرايط بهتري نسبت به حريفان بسر مي بريم تاكنون در زمره رشته هاي برگزار شده قرار نگرفتند. جالب آن كه واليبال پس از دو دوره و آن هم تنها به دليل آن كه قطري ها نسبت به ساير همتاهاي عرب خود در اين رشته مطرحند در دوره سوم در زمره بازي ها گنجانده شده است. چنين ديد و نگاهي آن هم به يك رخداد منطقه اي كه بايد دربرگيرنده منافع همه كشورهاي سهيم در آن شود، بيانگر بسياري از واقعيت هاست.
اين بازي ها با قرارگرفتن در مدار صحيح خود مي تواند رونق خاصي به ورزش كشورهاي اين منطقه از آسيا ببخشد كه قرابت فرهنگي و ديني مشترك با هم دارند. در بسياري از رشته ها مثل ورزش هاي رزمي (تكواندو، مشت زني، كاراته، ووشو و جودو)، كشتي آزاد و فرهنگي، بدمينتون حضور ورزشكاران ايراني بدون شك پر از فايده براي كشورهاي عربي منطقه خليج فارس خواهد بود و در رشته هايي مثل دووميداني، بسكتبال، هندبال و تنيس آنها مي توانند باعث تاثيرگذاري و ارتقاي سطح ورزش ايران در اين رشته ها شوند. افزايش زمان بازي ها از هر دو سال يكبار به چهار سال نيز مفيد به فايده نخواهد بود، ضمن آنكه تعيين زمان مناسب قبل از هر رويداد آسيايي و جهاني در پيش بودن بازي هاي آسيايي مثل همين دوره كه در قطر انجام خواهد شد و يا قبل از برپايي المپيك، بازي هاي غرب آسيا مي تواند بهترين ميدان و آزمون خودشناسي و تداركاتي براي تيم هاي ورزشي كشورهاي منطقه باشد كه قصد حضور در ميدان بزرگي به وسعت بازي هاي المپيك را دارند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |