چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۴
گزارشي از همايش فرماندهان بلندپايه نيروي زميني ارتش
اقتدار بازدارنده
003639.jpg
انتصاب جديد فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي ايران در اوايل مهرماه سال جاري توسط مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا، فرصت تازه اي را فراهم آورد تا فرماندهان و مسئولان عمده يگان هاي نيروي زميني ارتش اعم از قرار گا ه ها، لشكرها و تيپ ها وپايگاههاي هوا نيروز از تمامي نقاط كشور در تهران گرد هم آيند و طي روزهاي پاياني هفته گذشته با نشست در ستاد فرماندهي و تجديد پيمان و ميثاق با امام و مقتداي خويش، بار ديگر بر خستگي ناپذيري، سخت كوشي، اقتدار، توانمندي و آمادگي خود پاي فشارند و اعلام كنند آماده اند تا از كيان اين سرزمين دفاع كرده و صلابت و استواري و توانمندي خود را در ميدا ن هاي رزم و مبارزه، عرصه هاي فن آوري و دانش روز و فرصت هاي پيشرفت و ترقي در حوزه تجهيزات نظامي و پدافندي و آفندي به نمايش بگذارند. گزارش پيش  رو به نقطه نظرات و ديدگاه هاي فرماندهان عالي رتبه ارتش و موضوعات پيراموني همايش پرداخته است كه درزير از نظرتان مي گذرد.
صلابت جاودانه
هنوز پس از گذشت ۱۷ سال از پايان جنگ تحميلي، گرد و غبار سالهاي رزم و جهاد را در بر خود دارند، هنوز از نفس نايستاده و جانانه عزم دفاع از مرز و بوم كشور پهناور ايران در سر دارند، پيشكسوتان، سلحشوران، فرماندهان و دلاورمردان ارتش با گذشت چندين سال از جنگ تحميلي همچنان در مرزهاي ميهن اسلامي محكم و استوار ايستاده و قامت خم نكرده اند تا هيچ بيگانه و متجاوزي ذهنيت تجاوز به سرزمين شيران بيشه رزم و پيكار را در سر نداشته باشد.همايش سه روزه فرماندهان بلند پايه ارتش در تهران، فرصت و مجالي فراهم آورد تا بار ديگر مردان روزهاي پيكار و نبرد گرد هم آيند و بر پايبندي به آرمان هاي حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبري پاي فشارند.
امير سرتيپ حيدري معاون هماهنگ كننده نيروي زميني ارتش هدف از برپايي همايش را بيان و ابلاغ اهداف و مأموريت هاي جديد و آگاهي فرماندهان از تدابير كلي و خط مشي سلسله مراتب در جهت حركت هدفمند، هوشيارانه و پرشتاب با به كارگيري حداكثر ظرفيت هاي سازماني اعلام كرد و گفت: به منظور تحقق آرمان هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و شناخت فرماندهان از تهديدات موجود و اتخاذ راهكارها و سياست هاي دفاعي و تعامل و هماهنگي بين فرماندهان يگان ها براي مقابله با تهديدات احتمالي عنوان كرد.
واقعيت اين است در طول ۸ سال جنگ تحميلي ۳۷۲ عمليات آفندي و پدافندي به وقوع پيوست كه نيروي زميني ارتش با شركت در بيش از ۳۰۰ عمليات كوچك و بزرگ، حضوري مستمر و پررنگ در جنگ تحميلي داشته و نقش تعيين كننده و تأثيرگذار خود بر روند عمليات مختلف و كسب پيروزي هاي بي شماري را به اثبات رسانده است.پس از پايان جنگ و قبول قطعنامه رزمندگان اين نيرو دست از تلاش و كوشش در راستاي حفظ آمادگي و امنيت داخلي برنداشته و با وجود آن كه ۱۷ سال از آن دوران سراسر حماسه و افتخار مي گذرد، اين دلاورمردان در بيش از هزار كيلومتر از نوار مرزي مناطق غرب و جنوب كشور حضور داشته و به پاسداري از تماميت ارضي و كيان نظام مقدس جمهوري اسلامي پرداخته و مي پردازند.از آنجا كه مقام معظم رهبري و فرماندهي كل قوا همواره در فرمايشاتشان خطاب به مسئولان و فرماندهان نظامي بر لزوم نگرش به علم و دانش و تخصص هاي پيشرفته روز و حركت به سوي استقلال و رسيدن به خودكفايي و وضعيت مطلوب تأكيد و توصيه داشته اند، نيروي زميني ارتش با حركت شتابان و روزافزون در مسير قطع وابستگي و تأمين نيازمندي هاي تجهيزاتي و سلاح ها و ادوات نظامي به پيشرفت ها و موفقيت هاي بزرگي دست يافته اند. اين موفقيت   نشان از اهتمام و جديت كاركنان پرتوان اين نيرو در دستيابي به خودكفايي دارد.ساخت، بازسازي و بهينه سازي انواع تجهيزات سبك و سنگين رزمي و غيررزمي شامل سلاح ها، انواع قطعات يدكي، خودروهاي نظامي، تانك ها و نفربرها و بسياري ديگر از پروژه ها و تحقيقات صنعتي نه تنها صرفه جويي ارزي فراواني در هزينه ها به همراه داشته است، بلكه مي توان گفت امروز از نظر تأمين انواع تسليحات و جنگ افزارها، تعمير و نگهداري آنها هيچ نيازي به ديگر كشورها نداشته و در اين مسير تحريم بيگانگان نتوانسته  لطمه اي به ما وارد سازد.
ارتش روزآمد
امروزه در ميان ارتش هاي دنيا، ارتشي موفق تر است كه به آموزش بهاي بيشتري بدهد و در جهت استفاده از آن و ارتقاي سطح آموزش از تمامي امكانات و ملزومات استفاده كند. نگرش به شيوه هاي نوين آموزش و استفاده از مراكز تحقيقاتي و صنعتي پيشرفته و به كار گرفتن استادان، نخبگان و كارشناسان خبره نظامي در ارتقاي توان رزمي و دفاعي تأثيرگذار است. به روز كردن دانش نظامي كاركنان و آشنايي با آخرين آموزش هاي نظامي در جهان امروز نقش تعيين كننده اي در سرنوشت يك جنگ دارد.
امير سرتيپ حسيني جانشين فرماندهي نيروي زميني ارتش، درباره آموزش در ارتش مي گويد: در گذشته و در زمان حال همواره آموزش در نزاجا از جايگاه ويژه اي برخوردار بوده است، اما اكنون مي طلبد كه توجه بيشتري را به اين مهم معطوف كنيم. آموزش در اولويت بهتري قرار گرفته و از نظر تأمين بودجه و اعتبارات لازم، برنامه هاي آتي آموزش در مرتبه بالاتري قرار گرفته است.
در اين زمينه استخدام كاركنان با مقاطع تحصيلي بالاتر، مدرنيزه كردن مراكز آموزشي و توجه خاص به استادان و هيأت هاي علمي در آموزشگاه ها و دانشكده هاي نظامي، اقداماتي است كه مي توان آنها را در راستاي توجه ويژه به بخش آموزش ارزيابي كرد.
جانشين نيروي زميني ارتش همچنين مي گويد: تغيير و تحولاتي كه در رابطه با مقولات آموزشي انجام شده و يا در دست انجام است، دقيقاً  متناسب با تحولات منطقه اي و جهاني از حيث تهديدات و نگراني هاي ما از بابت مسائل دفاعي كشور است. در اين مورد اقدامات و مطالعات بسيار خوبي صورت گرفته و اين روند همچنان ادامه دارد. امروز ديگر مراكز آموزشي، تنها به مواد و محتواي آموزشي گذشته كه ثمره دوران گذشته به ويژه دوران جنگ سرد و جنگ جهاني بود، توجه ندارند، بلكه آموزش هاي مربوط به جنگ هاي اخير منطقه و جنگ هاي نسل چهارمي مورد توجه قرار گرفته است. با عنايت به نيازهاي امروز و جنگ هايي كه در آينده اتفاق خواهد افتاد، استراتژي ها و راهبردهاي مناسب تدوين شده و برخي آيين نامه هاي نظامي و عملياتي در حال تغيير هستند.
جانشين نيروي زميني ارتش، نيروي ايمان و اراده رزمندگان در ۸ سال دفاع مقدس را عامل مهمي در كسب پيروزي ها و ايستادگي و مقاومت در برابر دشمن مي داند و با بيان اين كه مي توان با نيروي انساني مؤمن، متعهد  و كارآمد در برابر تجهيزات مدرن نظامي و پيشرفت هاي تسليحاتي دنيا ايستاد خاطرنشان كرد:
در دوران جنگ تحميلي رزمندگان اسلام در نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به ويژه نيروي زميني، علي رغم بهره  گيري از سلاح و تجهيزات قابل قبول در آن زمان بيشترين توجه و تأكيد را بر نيروي انساني شجاع، مؤمن، سلحشور، آرمانگرا و شهادت طلب داشت. امروز هم اين رويكرد وجود دارد و قدرت دفاعي كشور بر پايه نيروي انساني طراحي شده است نه ابزارمحور. بنابراين جمهوري اسلامي بيشترين اتكا را به نيروي انساني مؤمن و فداكار و ايثارگر معطوف كرده است و بر اراده پولادمردان و زنان شهادت طلب خود استوار است. اين موضوع در جامعه شناسي ايران قابل درك است و وقتي رهبر معظم انقلاب شهيدان را مظهر قدرت نظام اسلامي مي دانند، اين مفهوم را دارد كه ما قدرت كشور را با شمارش تعداد ادوات و تجهيزات جنگي محاسبه نمي كنيم، بلكه محاسبه قدرت در نظام جمهوري اسلامي ايران بر اساس ايمان و اقتدار و صلابت سربازان جان بر كف و جوانان پرشور و مؤمن و انقلابي ايران اسلامي متصور است. اين يعني همان فرهنگ غلبه خون بر شمشير، همان فرهنگ هيهات من الذله است، همان فرهنگي كه انقلاب اسلامي را پيروز كرد و باعث غلبه و پيروزي ما در ۸ سال دفاع مقدس در مقابل دشمن شد.
ما معتقديم كه قدرت ايمان و معنويت رزمندگان اسلام و جوانان مؤمن و انقلابي بر فن آوري هاي مدرن روز برتري دارد.
فرماندهان در حرم امام (ره)
تجديد ميثاق با آرمانهاي حضرت امام(ره) يكي از شيوه هاي ميمون و مبارك نيروهاي نظامي است كه هرازگاهي براي نشان دادن پايبندي خود به آرمان هاي انقلاب و نظام و رهبري به حرم حضرت امام (ره) مي  روند.
فرماندهان ارتش از اين فضاي روحاني و معنوي استفاده برده و در ادامه با حضور بر سر مزار همرزمان شهيدشان ياد و خاطره شهيدان و ايثارگران هشت سال دفاع مقدس را گرامي داشته و حماسه ها، ايثارگري ها و رشادت هاي فرماندهان، افسران، درجه داران و سربازان شهيد را براي يكديگر بازگو كردند. بالگردهاي هواپيمايي نيروي زميني ارتش هم با گلباران بهشت زهراي تهران، فضايي مملو از عشق و دلدادگي را با عطر دل انگيز پيوند زده و جلوه اي الهي به آن بخشيدند.امير سرتيپ نوري از فرماندهان قرارگاه هاي عملياتي نيروي زميني ارتش كه حس عجيبي از حضور خود و يادآوري خاطرات ماندگار دفاع مقدس گرفته است در پاسخ به پرسش ما كه آيا توانسته ايم حماسه و ايثارگري هاي دفاع مقدس را به جامعه و به ويژه نسل جوان منتقل كنيم و به نظر شما چگونه بايد ارزش ها را در جامعه حفظ كرد و ياد و خاطره شهدا را زنده نگهداشت- اين فرمانده ارتش اسلام كه بيش از ۱۷۰ ماه در مناطق عملياتي از ابتداي جنگ تا كنون حضور داشته است -مي گويد: اگر مي خواهيم استقلال، آزادي، مملكت و كيان نظام مقدس را حفظ و حراست كنيم بايد به ارزش هاي انقلاب و جنگ بها دهيم و آن را زنده نگه داريم و با برپايي گراميداشت ها و يادبودها از مقام شامخ شهيدان و خانواده هاي گرانقدرشان تجليل كنيم.
جوانان را با شخصيت هايي چون صياد شيرازي و ديگر شهيدان آشنا سازيم. ميان نسل جوان جامعه و انقلاب و دفاع مقدس پيوندي عميق و ناگسستني ايجاد كنيم. مطمئن باشيم كه توجه به ارزش ها مي تواند ما را در شرايط بحراني براي پاسداري و حراست از اين مرز و بوم مصمم تر و راسخ تر كند. امير سرتيپ محمدي يكي ديگر از فرماندهان قرارگاه هاي عملياتي شخصيت معنوي و عارفانه حضرت امام (ره) هدايت و رهبري قاطعانه، فرماندهي مدبرانه و حكيمانه و شجاعت وصف ناپذيرشان را عامل اساسي پيروزي رزمندگان در ۸ سال جنگ تحميلي دانسته و سربلندي و سرافرازي امروز ارتش، سپاه  و بسيج مردمي را به بركت اين فضائل امام مي داند.
003606.jpg
وحدت ميان نيروهاي نظامي
امير سرلشكر عطاءالله صالحي فرمانده كل ارتش با حضور در جمع فرماندهان بلندپايه ارتش تقويت نيروي بازدارندگي را در ارتش يك اصل مي داند و مي گويد: چه دشمن خارجي ما را تهديد كند و چه نكند، حفظ و تقويت بازدارندگي در تمام امور در دستور كار ما است. وحدت و يكدلي بيش از پيش ميان ارتش و سپاه و ديگر نيروهاي مسلح و تعامل و ارتباط نزديك و تنگاتنگ به منظور مقابله با دشمنان احتمالي همچنان سرلوحه رفتارهاي نيروهاي نظامي از جمله ارتش است.
او تقويت فضاي معنوي و مكتبي در يگان هاي ارتش را ضروري مي داند و تأكيد مي كند اگر به درجه مناسبي از ايمان و معنويت برسيم، بدون شك آمادگي رزمي را به دست خواهيم آورد. فرمانده كل ارتش ايمان و تقواي الهي را سرلوحه و مقدمه برنامه كارها و مأموريت ها در ارتش عنوان كرد و نيل به جايگاه رفيع و آمادگي روحي را زمينه ارتقاي آمادگي دفاعي اعلام و بر تقويت فضاي معنوي و مكتبي و توسعه و گسترش شعائر ديني در يگان هاي ارتش تأكيد كرد. فرمانده كل ارتش تأكيد كرد: يقيناً نصرت الهي اتفاق خواهد افتاد اگر در سايه ايمان و تقواي الهي با هوشياري دشمن را بشناسيم و به امكانات و توانايي نيروي انساني خودمان اطمينان و باور داشته باشيم.سرلشكر صالحي تقويت قدرت بازدارندگي در ارتش جمهوري اسلامي ايران را با تشكيل نيروي احتياط و بسيج و پيوستن آن به بدنه ارتش در مواقع لزوم از برنامه ها و اهداف آتي دانست كه در حال حاضر از سوي كارشناسان و نخبگان مورد بررسي و تحليل قرار مي گيرد. در اين همايش همچنين نمايشگاه خودكفايي تجهيزات ارتباطي و رزمي و جنگ هاي الكترونيك كه توسط متخصصان صنايع دفاعي با همكاري معاونت هاي تخصصي نيروي زميني طراحي و ساخته شده افتتاح شد. در اين نمايشگاه تجهيزاتي شامل انواع بي سيم ها،  رادارها، سلاح ها،  سيستم هاي ديد در شب و حرارتي و سامانه هاي جنگ هاي الكترونيك و اپتوالكترونيك و ليزر در معرض بازديد قرار گرفت.
گفت و گو با فرماندهان ارتش درباره ارتش حرفه اي
در حاشيه گردهمايي از فرمانده نيروي زميني ارتش خواستيم پيرامون ارتش حرفه اي و لزوم برخورداري از يك نيروي نظامي با سازماندهي جديد و ساختار حرفه اي با توجه به نياز روز و مقابله با بحران هاي احتمالي توضيح دهد. امير سرتيپ دكتر دادرس در اين باره گفت: بنيه دفاعي و رزمي در يك كشور بايد متناسب با تهديدات موجود آن كشور تعريف و ساماندهي شود. در كشور ما مسلماً با به توجه بحران هاي موجود در منطقه و تهديداتي كه متوجه كشور ما ست سرمايه گذاري و توجه به توان رزمي و دفاعي به منزله تقويت حوزه هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي است و نگاه و اهتمام به امور دفاعي تأثير بسزايي در كسب برتري و توانمندي ابعاد فوق به دنبال خواهد داشت.
امير سرتيپ دكتر دادرس اظهار داشت: نيروي نظامي در هر كشوري مي تواند ابزاري كارآمد در تقويت و توان كشور و موجب دور كردن متجاوزين و دشمنان از طمع ورزيدن و طرح افكار و توطئه هاي شوم عليه مرز و بوم آن كشور شده و در واقع ابزاري قانوني و تكيه گاهي مطمئن در دست دولتمردان باشد. وي خاطر نشان كرد: در حال حاضر نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با ساختار و سازماندهي فعلي توان دفاع در برابر هر دشمن و متجاوزي را دارند.
فرمانده نيروي زميني ارتش نقش اين نيروي عظيم و مردمي را در تعيين استراتژي دفاعي و تقويت بنيه دفاعي كشور اينگونه بيان نمودند: دكترين نظامي كشور بر مبناي بازدارندگي پايه گذاري شده و سياست هاي دفاعي با مد نظر قرار گرفتن و ملاحظه كشورهاي دوست، دشمنان و تهديدات بيروني، توانمندي هاي داخلي،  آسيب پذيري دشمنان و برجستگي هاي ژئوپلتيكي كشور از طرف مسئولين اعلام شده است. نيروي زميني ارتش در جهت تقويت بنيه دفاعي تمام تلاش و توان خود را با استفاده از منابعي همچون نيروي انساني مؤمن، متعهد، كارآمد و متخصص و تجهيزات مدرن و پيشرفته به كار گرفته و با ارائه آموزش هاي نوين نظامي و دانش روز سهم قابل توجهي در امنيت داخلي، اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي و صلح و آرامش منطقه دارد همچنان كه در دفاع مقدس دلاور مردان و كفرستيزان اين نيرو با خلق حماسه هاي ماندگار در حراست و پاسداري از تماميت ارضي نقش مؤثر و تأٍثيرگذاري ايفا نمودند و در تمامي عمليات ها و نبردها حضوري مستمر و مداوم داشته اند تا جايي كه حضرت امام (ره) فرمودند: «نيروي زميني قهرمان كه در حقيقت در تمامي حوادث نوك پيكان حملات ناجوانمردانه دشمن بوده،  بحق چهره راستين و شكست ناپذير و استوار خويش را در دفاع از مرزهاي گسترده كشورمان نشان داد.»
كار فرهنگي نياز زمانه در ارتش
بسياري از افراد وقتي از ارتش  مي گويند و يا مي شنوند بيشتر بخش نظامي گري آن را در ذهن خود برجسته مي كنند اما بسياري از صاحب نظران بر اين باورند در كنار فعاليت هاي نظامي تقويت ابعاد فرهنگي در نيروهاي نظامي اهميت زيادي دارد. در اين باره با حجت الاسلام والمسلمين بهرامي رئيس اداره عقيدتي سياسي نيروي زميني ارتش گفت وگو كرديم. او نظرات خود را اين گونه بيان داشت: با توجه به رسالت، مأموريت و وظايف ارتش و به خصوص نيروي زميني، اين قشر بيش از بقيه به كار فرهنگي نياز دارند. برخورداري از ايمان قوي و انگيزه الهي در شرايط سخت و بحراني كه احتياج به فداكاري و جانفشاني دارد نيازمند كار فرهنگي قوي مي باشد، كه در تمامي اين سال ها سازمان عقيدتي سياسي اين وظيفه را به عهده داشته است. تقويت انگيزه شهادت طلبي و ايمان در سايه كارهاي فرهنگي عميق و حساب شده و تربيت هاي ديني امكان پذير خواهد بود. اگر كار فرهنگي درست انجام شود ما شاهد ايجاد چنين روحيه هايي خواهيم بود.
حجت الاسلام بهرامي خاطر نشان مي كند: عقيدتي سياسي به لحاظ رسالت اصلي و ذاتي اش كه كار فرهنگي و معنوي است از زمان تشكيل در سال ۵۸ تا كنون با برنامه ريزي هاي دقيق براي كاركنان پايور و وظيفه در يگان هاي مختلف اعم از آموزشي، عملياتي و ستادي آموزش هايي را در كنار فعاليت هاي تبليغاتي انجام داده است.
تشكيل كلاس هاي تفسير و روخواني قرآن در تمام يگان ها، تربيت مربي قرآن به جهت خودكفايي و بي نيازي از اساتيد خارج از ارتش، فعاليت هاي گسترده فرهنگي در كوي هاي سازماني و راه اندازي مجتمع هاي فرهنگي بخشي از فعاليت هاي عقيدتي سياسي جهت بالا بردن روحيه معنوي و فرهنگي كاركنان ارتش و خانواده هاي آنان است كه اينها عليرغم محدوديت هاي موجود انجام مي شود.
رئيس اداره عقيدتي سياسي نيروي زميني ارتش مي افزايد: در مجموع با اين فعاليت ها به جرأت مي توان گفت كه وضعيت فرهنگي معنوي كاركنان ارتش به خصوص نيروي زميني در سطح خوبي قرار دارد و هم اكنون روحيه معنوي كاركنان نيروي زميني ارتش و خانواده هاي ايشان از سطح فرهنگي و معنوي جامعه و عامه مردم بالاتر است. با اين همه به نظرم هنوز به آنچه مي خواهيم نرسيده ايم و جاي كار فراواني وجود دارد. من بخش عمده اي از اين ضعف ها را ناشي از محدوديت ها و كمبودها مي دانم. البته فرماندهان و مسئولان ارتش در اين سال ها همكاري بسيار خوبي با ما داشتند اما عقيدتي سياسي نياز به پشتيباني بيشتر و از لحاظ امكانات چشم به ارتش دارد كه امكانات بيشتري تخصيص داده شود و اميدواريم با همت و مساعدت فرماندهان عزيز شاهد شكوفايي و تقويت فعاليت هاي فرهنگي در يگان ها و كوي هاي سازماني باشيم چرا كه الان بهترين زمان براي پرداختن به امور فرهنگي است و ما نيز در اداره عقيدتي سياسي نيروي زميني آماده ايم تا بيش از پيش در اين مسير ارزشمند حركت نماييم.
او در خصوص نقش حضرت امام (ره) در هدايت جنگ و هماهنگي بين نيروها مي گويد: حضرت امام(ره) يك شخصيت استثنايي بودند كه به دليل برخورداري از ويژگي ها و برجستگي هاي خاص نفوذ و محبوبيت عجيبي در بين مردم و به خصوص نظاميان داشتند. عوامل مهمي در اين موضوع دخيل بود كه نمي توان تمامي آنها را برشمرد. زهد امام و اخلاصشان كه جز براي خدا حرف نمي زد و فرمان نمي داد،  صداقتشان كه صادقانه با مردم برخورد مي كرد و شجاعت ايشان از جمله اين عوامل بود. با اين ويژگي ها همه خودشان را ملزم مي دانستند كه از امام(ره) تبعيت كنند. وقتي امام(ره) مي گفتند حصر آبادان بايد شكسته شود همه به دنبال اين بودند اين فرمان را اجرا كنند نه اينكه ايشان را منصرف كنند البته امام(ره) خيلي هنرمندانه عمل مي كردند به موقع تقدير مي كردند و به موقع نهيب مي زدند. با اختلاف شديداً مخالف بودند و اگر شائبه اختلاف به وجود مي آمد سريعاً نصيحت و برخورد مي كردند.
رئيس اداره عقيدتي سياسي نيروي زميني گفت: مهمترين ويژگي امام(ره) در هدايت جنگ، توانايي منحصربفرد ايشان در ايجاد هماهنگي ميان نيروهاي مختلف درگير در جنگ بود. نيروها چه ارتش و چه سپاه به خصوص در رأس، فرماندهان شان دوستانه و محبت آميز با هماهنگي كامل برنامه ريزي مي كردند و اين هماهنگي به بركت وجود امام به دست آمده بود. از ويژگي هاي ارزشمند در دفاع ما اين بود كه هيچ گونه اختلاف حاد و جريان سازي را ميان نيروها شاهد نبوديم. همين هماهنگي و وحدت بود كه هر چه از جنگ مي گذشت جريان نبرد به نفع نيروهاي ما پيش مي رفت و ما كم كم تمام سرزمينمان را از لوث وجود دشمن زبون پاك كرديم. اينها همه به بركت وجود امام(ره) به دست آمد.

نگاه امروز
جنگاوران امروز
عباس اسدي
بسياري از صاحب نظران بر اين باورند كه عرصه اصلي جنگ ديگر جبهه ها و ابزار جنگ و تفنگ و سرباز و فشنگ نيست. آن ها معتقدند كه پاكوبيدن ها و در جنگ سينه سرباز مقابل را نشانه رفتن به زودي به خاطرات تبديل خواهد شد.
البته اين به آن معني نيست كه بشريت چنان پيشرفت معنوي وسيعي كرده كه جنگ و تجاوز را به كناري نهاده است و آن هايي كه چنين مي پندارند و خوشبينانه به استقبال شعارهاي جهان نوين و نظم نوين مي شتابند، مسير ساده انگارانه اي را مي پيمايند و يا حداقل خيلي زود به قضاوت نشسته اند، بلكه واقعيتي بيش از گذشته خودنمايي مي كند كه پس از سپري شدن دوران جنگ سرد، قدرت طلبي و جاه طلبي، عرصه هاي جديدي را مي جويد. گرچه شايد تشخيص آن دشوارتر از قبل باشد. اما جنگ بي رحمانه عجيب و غريبي در تمامي ابعاد خود به شدت ادامه دارد.با اين تفاوت كه اين بار از توپ و تانك و زيردريايي هسته اي خبر چنداني نيست. وسيله جنگ، بازار بورس و نفت كش هاي غول پيكر و بنگاه هاي اطلاعاتي است.
امروز جنگجويان بزرگ جهان چنگيزها و ژنرال پاتن ها نيستند با آن ظواهر خشن و ترسناك. در اين سال ها هركسي بي درنگ آن ها را به خشونت و رفتار «غيرانسان دوستانه» متهم مي كند و افكار عمومي مشكل پسند قرن ۲۱ جايگاهي را برايشان در عرصه قدرت نمي شناسد.
جنگاوران زمان ما همگي كت و شلوار دارند و سعي مي كنند مودب و سنجيده سخن بگويند. بازيگران و فرماندهان اصلي جهان، چه روي صحنه، چه پشت پرده، به جاي بازوهاي بزرگ، مغزهاي بزرگي دارند و گروه مشاوران تيزهوش و آگاه خود را با هيچ چيز عوض نمي كنند. آن ها هوشيارانه به رقبايشان چشم دوخته اند و به خوبي مي دانند كه داشتن اطلاعات در اين جنگ، مهمات اصلي محسوب مي شود.
آن ها درپي اين هستند كه بدانند و بفهمند چگونه مي توان توسط بنگاه هاي اطلاعاتي اطلاعات موردنياز را به خورد مردم داد. اين نوع نگره شيوه تازه اي از مبارزه فرانظامي و به ظاهر ملايم، غيرخشن و بهره مند از آداب امروزين را طلب مي كند كه تنها و تنها از عهده افرادي برمي آيد كه جهان امروز را خوب بشناسند، شيوه مبارزه، رويارويي و يا همگرايي با مختصات جامع مدرنيته را رصد كنند و نيك بدانند جنگ و جبهه و مرز امروز از حوزه هاي نظامي فراتر رفته و در حوزه هاي اقتصاد، جامعه شناسي و فرهنگ دامن گسترانيده است. ارتش امروز ايران نيز اين را به خوبي درك كرده و شيوه ها و راهكارهاي آن را با تكيه بر توانمندي هاي نوين و باورهاي ديني ونيروهاي انساني متعهد وفداكار يافته است.

اجتماعي
اقتصاد
انديشه
سياست
سينما
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |