سه شنبه ۱ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۶
هم بازي ديروز، چهره امروز
جذابيت وقتي اتفاق مي افتد كه معلوم مي شود آدم هايي كه خاطره هاي ما را شكل داده اند كودكي شان را در يك محله گذرانده اند
006084.jpg
حبيب كريمي
محله  ها در فرهنگ اجتماعي، اقتصادي و حتي سياسي هر جامعه از نقش  آفريني مهمي برخوردار هستند. از آغاز ايجاد روستاها و شهرها، محله  ها در شكل  گيري نظام  هاي اجتماعي و خانوادگي از اهميت ويژه  اي بهره  مند بوده  اند.
رواج اصطلاحات محله بالا و محله پايين در ابتدا از روستاها شروع شد و محله  ها در همه ابعاد جامعه ايراني از روز نخست تشكيل سلسله مادها تاكنون كه در قرن 21 زندگي مي  كنيم و رايانه و قاره  پيماها و فضاپيماهايي كه به آن سوي كهكشان مي  روند، حرف اول را مي  زنند، باز هم ارج و قرب فراوان و قابل توجهي دارند؛ مثلا در تهران از زمان پيدايش اين شهر كه ابتدا روستايي از روستاهاي شهر ري بوده، تاكنون كه شهرري از توابع آن است، محله  ها، مكان رشد و نمو و نضج بسياري از فرهنگ  ها، آداب، رسوم، سنن، اخلاقيات و موارد و موضوعات ديگر بوده اند.
از آن هنگام كه آغامحمدخان تهران را به عنوان مركز حكومت خود برگزيد تاكنون، محله  ها در همه سال  ها و ادوار گذشته داراي پيشينه و روزگاري تلخ و شيرين بوده و هنوز هم براي آنها كه دوران كودكي و نوجواني و جواني و ميانسالي و كهنسالي را در محله  ها طي كرده  اند، از خاطره  ها، يادها و يادمان  هاي فراوان، پربار و غني و سرشار هستند.
به هر تقدير، محله  ها در همه ادوار تاريخ كشور، عامل، باني، موجد و مسبب بسياري از حركات، افعال، كردارها و رفتارها توسط اهالي همان محل بوده و هنوز با گذشت سال  ها، محله  ها در تمامي سطح كشور، هريك براي خود تاريخي شفاهي يا مدون و مكتوب دارند.
يكي از محله  هاي بسيار قديمي و ماندگار كه سال  ها قدمت دارد، محله سلسبيل (رودكي فعلي) و خيابان  هاي تابعه آن يعني خوش و هاشمي و بوستان سعدي است كه زادگاه و عرصه بالندگي بسياري از مردم بوده كه اينك يا سر در جيب خاك برده  اند و در مغاك آن خفته  اند يا آنكه زنده  اند و سالياني از عمر آنها مي  گذرد.
از آنجا كه سال ها در اين محله مي  زيسته  ام، خاطرات فراواني از اين محله دارم كه ترجيح مي  دهم بيشتر به نام  هايي آشنا كه در اين محل رشد و نمو يافته و بعدها در سطوح مختلف به مدارج و جايگاه  هايي در خور رسيده اند و هنوز هم در بين جامعه از شهرت و محبوبيت و توجه و اعتبار برخوردارند و برخي نيز به رحمت حق پيوسته  اند، بپردازم.
از اين گروه مي توان به جمشيد هاشم  پور (آريا)، جلال پيشوائيان، ابوالقاسم سرحدي  زاده، امامعلي حبيبي، غلامحسين بهمنيار، رضا بابك، محمد محمدعلي، فريدون فروغي، دكتر ژاله شادي طلب و شهيد مهندس بهرام سلطاني، بچه  هاي محله سلسبيل، هاشمي، خوش و بوستان سعدي اشاره كرد.
جمشيد هاشم  پور (آريا): بي  شك همه آنها كه با سينماي ايران از ديرباز آشنايي دارند، وقتي نام جمشيد هاشم  پور (آريا) را مي شنوند، به ياد فيلم  هايي كه اين هنرپيشه معروف و ماندگار ايران در پهنه سينما از خود باقي گذاشته خواهند افتاد. جمشيدهاشم  پور در كوچه سرگرد صارمي، خيابان هاشمي، مقابل دبستان بهرام زندگي مي  كرد. پدرش نظامي بود. جمشيد از همان موقع تنومند و عضلاني جلوه مي  كرد و به واسطه حضور در يكي از فيلم هاي ساموئل خاچيكيان به عنوان سياهي  لشگري كه نقش يك غواص را ايفا مي  كرد، مورد توجه خاچيكيان قرار گرفت، به گونه  اي كه به لحاظ فيزيك بدني خويش همچنان در فيلم  هاي سينمايي، نقش هايي گوناگون را ايفا كرد.
جلال پيشوائيان (جلال):آنها كه فيلم بازسازي شده قيصر را ديده  اند، حتما با نام جلال آشنايي دارند. جلال پيشوائيان در فاصله تقاطع خيابان  هاي خوش، هاشمي و بوستان سعدي زندگي مي  كرد. او در آن سال  ها راننده اتوبوس شركت واحد بود و علاوه بر آن در باشگاه ورزشي جعفري نيز به ورزش باستاني مي پرداخت. او هم از فيزيك بدني خاصي برخوردار بود و همين امر باعث شد تا با قيصر مسعود كيميايي در سينماي ايران جلوه كند. او هنوز هم در سينما و سيما چهره مطلوب و قابل اعتنايي ست.
ابوالقاسم سرحدي  زاده: ابوالقاسم كه در دبستان خواجو در خيابان نواب با هم همكلاس بوديم، از چهره  هاي سياسي بعد از انقلاب است كه از سال 1339 - زماني كه در دبيرستان دكتر يادگار تحصيل مي  كرد - به واسطه حضور در حزب ملل اسلامي، بازداشت و در اواخر سال 1357 آزاد شد. ابوالقاسم در خانواده متوسطي رشد يافت. پدرش كارگر شركت كفش ملي بود و در خيابان خوش زندگي مي  كرد. بعد از انقلاب او تا سطح وزارت كار و امور اجتماعي پيش رفت؛ البته به واسطه تعلق خاطري كه از دوران نوجواني به مطبوعات ابراز مي  كرد، بعد از انقلاب سرپرستي روزنامه منحله آيندگان را - كه در آن هنگام به نام صبح آزادگان منتشر مي  شد - عهده  دار شد.
امامعلي حبيبي: او در سينماي ايران به ببر مازندران مشهور است. حبيبي قهرمان چند ساله كشتي جهان و نماينده سه دور مجلس شورا از سوي مردم قائمشهر بوده است. امامعلي حبيبي از بچه  هاي محله خيابان بوستان سعدي بود كه سال  ها در اين محل زندگي مي  كرد و هرگاه كه به پهنه تشك كشتي و مسابقات جهاني مي  رفت و با مدال به كشور بازمي  گشت، از سوي بچه  هاي محله  هاي سلسبيل و خوش و هاشمي و بوستان سعدي و بسياري ديگر از مردم با برپا كردن طاق نصرت  هاي مزين به گل مورد استقبال قرار مي گرفت و روي دوش مردم به خانه  اش كه در اواسط خيابان بوستان سعدي بود، مي  رفت؛ خانه  اي كه وقتي بعدها او آن محله را ترك كرد، همچنان يادآور دلاوري  ها و نبردهاي پهلوانانه او در صحنه  هاي ميادين جهان بود كه وقتي دست او توسط داور وسط تشك كشتي به عنوان برنده مسابقه بالا مي  رفت، پرچم پراعتلاي ايران نيز به اهتراز در مي  آمد. حبيبي بعدها توسط ساموئل خاچيكيان به سينما دعوت شد و در چندين فيلم از جمله ببر مازندران شركت كرد.
حبيبي بعد از انقلاب به عنوان مشاور عالي فدراسيون كشتي ايران تجربيات و آموخته  هاي خود را به كشتي  گيران جوان انتقال داد و اينك در قائمشهر و بندپي به كار كشاورزي و زراعت مي  پردازد.
مرحوم غلامحسين بهمنيار: غلامحسين بهمنيار در خيابان بوستان سعدي از خيابان  هاي منشعب از خيابان سلسبيل و خوش مي  زيست و بر سبيل اتفاق، منزل او در كنار منزل امامعلي حبيبي قرار داشت. غلامحسين بهمنيار كه سال  ها در راديو و سينما و تئاتر فعاليت مي  كرد، از جمله انسان  هاي شاد و خندان بود و همو به واسطه دوستي با پدرم باعث شد تا من در حالي كه در سال چهارم دبستان درس مي  خواندم، به راديو بروم و در كنار آقاي بيژن پيرنيا و خانم ها پروين چهره  نگار، سيما بينا و ... به گويندگي در برنامه كودك بپردازم و اين در حالي بود كه براي صحبت كردن در برابر ميكروفن مجبور بودم روي صندلي بايستم و تداوم اين حمايت به برنامه سلام بچه  هاي مرحوم صبحي مهتدي كه روزهاي جمعه صبح ضبط و هنگام ظهر بعد از اذان پخش مي  شد نيز منتهي شد تا آنجا كه چندي نيز در برنامه جوانان راديو گويندگي كردم.
مرحوم بهمنيار به واسطه همان روحيه شاد و خندان خود و طنزپردازي، مدت  ها با مجله تهران مصور كوچولوها كه مخصوص كودكان دانش  آموز بود، همكاري مي  كرد.
رضا بابك: پدر اين بازيگر معروف سينما و تئاتر و تلويزيون كه نام فاميلي قبلي او غير از بابك بود، كارمند انتظامي بانك ملي بود. بابك در ضلع شمالي خيابان هاشمي نزديك چهارراه خوش مي  زيست.
محمد محمدعلي: نويسنده معروف معاصر بالاتر از چهارراه بوستان سعدي در خيابان خوش مي  زيست. پدر محمدعلي نانوا بود و مزه نان تافتون آن مرحوم هنوز زير دندانم هست.
فريدون فروغي: روانشاد فريدون فروغي در خيابان سلسبيل نزديك چهارراه هاشمي زندگي مي  كرد و از نوجواني و جواني به موسيقي علاقه شديدي داشت.
دكتر ژاله شادي  طلب: ژاله وقتي به دانشگاه تهران راه يافت در موسسه تحقيقات و علوم اجتماعي دانشگاه تهران - آنجا كه دكتر احسان نراقي و دكتر حسن حبيبي بودند - به تحصيل ادامه داد. در نشريات آن زمان مثل اراده آسيا، آژنگ، اميد ايران و بازار خاورميانه همكاري مي  كرديم كه ماحصل اين همكاري  هاي تحقيقاتي، گزارش  هايي درباره عوامل وقوع جرم و آموزش و پرورش نوين بود.
دكتر ژاله شادي  طلب كه دكتراي خود را در رشته علوم اجتماعي از دانشگاه  هاي آمريكا اخذ كرده، اينك استاد دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران است.
شهيد مهندس بهرام سلطاني: بهرام فرزند آرام و نجيب و دوست  داشتني خيابان هاشمي نرسيده به چهارراه خوش شرقي، ازجمله جوانان عزيزي بود كه براي گذراندن دوره سربازي پس از اتمام دانشكده فني دانشگاه تهران در روزهاي قبل از انقلاب به ظفار عمان رفت و در آنجا بر اثر شليك خمپاره، به شهات رسيد. بهرام از دوست  داشتني  ترين بچه  هاي محله بود.

فرهنگسراها
خانه فرهنگ نصر: با همكاري مدرسه راهنمايي سيدكاظم موسوي، جشنواره آدم برفي برگزار مي شود.
اين جشنواره كه ويژه پسران است همه روزه از ساعت 8 صبح لغايت 14 بعدازظهر در ارتفاعات توچال به اجرا در مي آيد . علاقه مندان براي شركت در اين رقابت و آزمودن استعداد خود در ساختن آدم برفي مي توانند به نشاني كوي نصر، خيابان چهارم، خانه فرهنگ نصر مراجعه كنند.
خانه فرهنگ شمشيري: به مناسبت هفته بسيج مسابقه مقاله نويسي تحت عنوان بسيج و ولايت برگزار مي شود. اين مسابقه به منظور ارتقاي فكري و فرهنگي جوانان و نوجوانان از اول تا دهم آذر تحت عنوان بسيج و ولايت تدارك ديده شده است. علاقه مندان مي توانند جهت دريافت فرم مسابقه به نشاني مهرآباد جنوبي، بيست متري شمشيري، خانه فرهنگ شمشيري مراجعه يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره  تلفن  66629893 تماس بگيرند.
فرهنگسراي ملل: به مناسبت هفته كتاب و كتابخواني تا تاريخ 7/9/84 نمايشگاه بزرگ كتاب برگزار مي شود.
در اين نمايشگاه كه با حضور ناشران داخلي و بين المللي در مكان اين فرهنگسرا برگزار خواهد شد، علاوه بر برگزاري و ارائه كتب مختلف عمومي و تخصصي، برنامه هاي جانبي شامل ايستگاه مبادله كتاب، كارگاه هاي نقاشي، كاردستي، طراحي و خوشنويسي و مسابقه بچه ها يك كتاب بسازيد ويژه نوجوانان و جوانان نيز اجرا خواهد شد. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه ها همه روزه از ساعت۹ صبح الي 17 به نشاني بزرگراه آيت الله صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه، فرهنگسراي ملل(اميركبير) مراجعه فرمايند.
فرهنگسراي نياوران: آه پدر، پدر بيچاره، مامان تو را در گنجه آويزان كرده و من خيلي دلم گرفته اثر آرتو كوپيت با كارگرداني هومن نوروزي اول تا چهارم آذر از ساعت 19 در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران نمايشنامه خواني مي شود.
هايده حائري، حسين محب اهري، برزو ارجمند، كمند اميرسليماني، مهدي واثقي، رضا عالي زاد و پدرام برزو نقش خوان هاي اين اثر خواهند بود. مترجمان اين نمايشنامه رامين ناصرنصير و شهرام زرگر هستند. آرام كمالي اجراي موسيقي زنده و نوشين تبريزي و زري كريمي دستياري كارگردان اين نمايشنامه خواني را برعهده دارند. اين نمايش، تركيبي از مضحكه و تراژدي ست و از مضمون طنز تلخ برخوردار است كه اولين بار در كمبريج به روي صحنه رفت و به طور حيرت آوري با استقبال تماشاگران مواجه شد. آرتور كوپيت نويسنده اين نمايش، برنده جايزه ادبي آكادمي آمريكاست و نامش در كنار بزرگاني نظير تنسي ويليامز در زمره معماران تئاتر امروز آمريكا قرار دارد.
خانه قرآن منطقه 8 : مسابقه حفظ آيه الكرسي در خانه فرهنگ منطقه 8 برگزار مي شود. اين مسابقه تا تاريخ 11/9/84 در دو نوبت صبح و عصر براي گرو هاي سني 6 تا۱۲ سال برگزار مي شود. علاقه مندان مي توانند به آدرس ميدان رسالت، خيابان آيت الله مدني بعد از تقاطع گلبرگ مراجعه كنند.
خانه فرهنگ فرزانگان: شركت در فعاليت هاي هنري و ورزشي در حفظ سلامتي و شادابي و يادگيري مهارت هاي اجتماعي و فردي جوانان تاثير فراواني دارد. خانه فرهنگ فرزانگان با هدف ايجاد زمينه هاي مناسب براي جوانان در زمينه هاي فوق، اقدام به ايجاد كانون هاي ورزشي و نمايشي كرده است. جوانان و نوجوانان علاقه مند مي توانند به صورت رايگان از كانون هاي اين مركز استفاده كنند. علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي 77818842-77834545 تماس گرفته يا به نشاني نارمك، ميدان هلال احمر، انتهاي خيابان گلستان، ميدان تسليحات، كوچه شهيد سلطاني، شماره 128 مراجعه كنند.
فرهنگسراي ملل: نمايشگاه نقاشي آبرنگ خانم مرضيه سراج از روز جمعه 27/8/84 در مكان فرهنگسراي ملل افتتاح شد. در اين نمايشگاه گروهي، هنرمند برجسته، سركار خانم سراج به عنوان مسئول گروه و 9 نفر از زنان هنرمند تعداد 30 اثر خود را به سبك رئاليسم و رئاليسم انتزاعي در معرض ديد عموم علاقه مندان قرار داده اند.
اين نمايشگاه، پنجمين نمايشگاه خانم سراج است و تا روز جمعه 4آذر ماه سال جاري همه روزه از ساعت 9 لغايت 19 آماده بازديد است. فرهنگسراي ملل در پارك قيطريه قرار دارد.
فرهنگسراي طبيعت: بيش از 500 اثر نقاشي منتخب در بخش نمايشگاهي جشنواره نقاشي ما هم از ايران دفاع مي كنيم در فرهنگسراي طبيعت به نمايش گذاشته مي شود.
اين جشنواره با همكاري و مشاركت فرهنگسراي طبيعت و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و با هدف آشنايي هرچه بيشتر جوانان و نوجوانان با دفاع مقدس، برگزار شد.
بيش از 5 هزار نقاشي با موضوع هاي موشك هاي بزرگ دشمن و خانه هاي ما، حمله رزمندگان به سنگرها و تانك هاي دشمن، فرشتگان چگونه به رزمندگان كمك مي كردند و قشنگ ترين خاطره بزرگترها از دفاع مقدس تا پايان آبان به دبيرخانه  اين جشنواره ارسال شد كه از بين اين آثار رسيده 500 اثر برگزيده در بخش نمايشگاهي از تاريخ اول آذر به مدت 20روز در محوطه باز فرهنگسراي طبيعت در معرض ديد عموم قرار خواهد گرفت.
علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از نمايشگاه مذكور به نشاني فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي خيابان جشنواره، فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند.
خانه فرهنگ خلاقيت ها: خانه فرهنگ خلاقيت ها وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران ثبت نام كلاس هاي آموزشي نيمه دوم ترم پاييز را آغاز كرده است. اين كلاس ها شامل طراحي، نقاشي، قرآن، روخواني، روانخواني، تفسير و... است. علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به نشاني شهرري، ميدان شاملو (فرمانداري) ابتداي خيابان كميل، جنب بانك رفاه كارگران مراجعه يا با شماره تلفن هاي۱ - 559170501 تماس حاصل كنند.
شهر كتاب: به مناسبت سيزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، شهر كتاب مركزي (شهر كتاب كودك و نوجوان، شهر كتاب قرآني، شهر كتاب هنر و ادبيات و شهر كتاب آبان) جشن بزرگ كتاب را برگزار مي كند. در مجموعه مركزي شهر كتاب، نمايشگاه هاي تخصصي كتاب با بيش از 30 هزار عنوان كتاب داخلي و خارجي با تخفيف ويژه عرضه مي شود. جشن كتاب در شهر كتاب از 28 آبان  لغايت 7 آذر ماه در شهر كتاب مركزي، خيابان حافظ شمالي،  نبش زرتشت شرقي برگزار مي شود.
فرهنگسراي هنر: چهارمين نمايشگاه عكس انجمن كوهنوردان ايران با عنوان كوه و طبيعت تا 8 آذر ماه در گالري هاي سه گانه فرهنگسراي هنر دائر است. در اين نمايشگاه 100 قطعه عكس در ابعاد متنوع با موضوعات كوه، طبيعت و كوهنورد ارائه شده است.
نمايش آثار عكاسي زنده ياد فريدون اسماعيل زاده - كاشف غار علي صدر و از نخستين پايه گذاران كوهنوردي فني و سنگ نوردي - در همدان يكي از ويژگي هاي اين نمايشگاه است. علاقه مندان مي توانند جهت بازديد از اين نمايشگاه در ايام ياد شده از ساعت 9 الي 19 به فرهنگسراي هنر، واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا، مراجعه كنند.
فرهنگسراي سالمند: واحد سلامت فرهنگسراي سالمند، كارگاه نيم روزه ايدز را با عنوان سلامت، خون و پيشگيري از ايدز برگزار مي كند. در اين كارگاه كه با همكاري سازمان ملل و ستاد شهر سالم برگزار مي شود به افراد در خصوص نحوه آلوده شدن به ايدز و راه هاي پيشگيري از آن آموزش هاي لازم ارائه مي شود؛ ايدز يكي از بيماري هاي ويروسي واگيردار است. ويروس ايدز بتدريج قدرت دفاعي بدن را كم مي كند، به طوري كه انسان مبتلا حتي در مقابل بيماري ها يا عفونت هاي خيلي سبك هم نمي تواند مقاومت كند و در نتيجه از بين خواهد رفت. كارگاه ايدز با هدف ارتقاي سطح آگاهي شهروندان نسبت به بيماري ايدز، روز چهارشنبه 2/9/84 از ساعت 12 30/9 برگزار و در پايان به افراد شركت كننده، گواهينامه حضور اعطا مي شود.
همچنين واحد آموزش فرهنگسراي سالمند با هدف توسعه زبان هاي بين المللي، اقدام به برگزاري دوره هاي آموزش مكالمه و گرامر زبان انگليسي (ويژه تمامي گروه هاي سني) كرده است.
در اين دوره آموزشي دانشجويان با مكالمه و گرامر زبان انگليسي آشنا مي شوند. علاقه مندان جهت ثبت نام يا كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به نشاني ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17 شهريور،  خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه يا با شماره تلفن هاي 9 33358688 تماس حاصل كنند.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
جهانشهر
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |