پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴ - - ۳۸۵۸
از اساطير تا انقلاب مشروطه
006258.jpg
نمايش كارهاي نقاشي شهاب موسوي زاده، نقاش كهنه كار برگزار مي شود.
ليلي نيكونظر - شهاب موسوي زاده، متولد 1324 است و زادگاهش شهر تهران. از 14 سالگي نزد استاد حسين شيخ  نقاشي آموخته و در سال 48 به دانشكده هنرهاي زيبا رفته و پس از فارغ  التحصيلي در سال 52 كار خود را آغاز كره است. در سال 62 به آلمان مهاجرت مي كند و يك سال پيش، پس از بيست و يك سال به ايران بازمي گردد. در طول اين يك سال سه بار نمايشگاه گذاشته است. جالب اينجاست كه دو - سه ماه پيش نمايشگاهش را در نسيم شهر و اسلامشهر رباط  كريم گذاشته است. خودش در اين باره مي گويد: به طور كلي نقاشان ما بايد از تهران خارج شوند. بروند در شهرهاي ديگري كارهايشان را عرضه كنند. كساني كه به ديدن من آمدند آدم هاي عادي و زحمتكشي بودند كه مدام از من پرسيدند مگر ما قابل هستيم؟! استقبال از اين دو نمايشگاه بي نظير بود .
در تمام اين بيست و يكي دو سال تم اصلي نقاشي هاي موسوي زاده انقلاب مشروطه و اساطير ايران باستان بوده است. ميترائيسم يكي از اساسي ترين تم هاي آثار موسوي زاده است. او در آثارش به ميترائيسم نه به صورت بررسي تاريخي و علمي كه با ديد هنري نگاه مي كند. او به انقلاب مشروطه نيز نه به عنوان تاريخ كه به صورت عشق به قهرمانان انقلاب مشروطه نگاه مي كند و آن را نقش مي زند و البته مردمي كه در اين انقلاب شركت كردند. اين انقلاب كشور ما را از آن شكل عقب افتاده قاجار و استعمار براي مدت كوتاهي گريز داد اما پس از مدتي بازهم استعمار در حكومت پهلوي اقتدار پيدا كرد تا تداومش به انقلاب 57رسيد.
موسوي زاده از قهرمانان آزاديخواه چون نيما يوشيج و كمال الملك مي گويد و كساني كه به نوعي در دوره پهلوي ها آسيب ديدند. او اعتقاد دارد افرادي از اين دست، پايه رشد مستقل كشور ما بودند و هستند و ادامه مي دهد: مگر مي شود افرادي از اين دست علي نقي وزيري را نشناسند؟ .
از ديگر تم هاي نقاشي شهاب موسوي زاده بزرگان ديوانند. او از حافظ و سعدي، ابوعلي سينا و ديگراني مي گويد كه تمام زندگي شان را وقف شعور در رشد مردم ما كرده اند. فردوسي يك تنه زبان را نگهداشته است. او باعث شد زبان ما فارسي بماند . او از بزرگاني مي گويد كه نماد روح ايراني هستند و در دوره اي مقاومت مردم را برانگيخته اند.
همه درآمد فروش كارهاي نمايشگاه موسوي زاده براي تهيه ابزار فني مورد نياز هنرستان كشاورزي شهر بم در اختيار بنيانگذار اين هنرستان قرار مي گيرد. موسوي زاده در اين باره مي گويد: اين هنرستان تاثير عجيبي در شكل گيري زندگي دوباره در بم داشته است. آنها بم را دوباره زنده كرده اند. دانش آموزان اين هنرستان پس از آموزش ما به توليدات كشاورزي و لبني مي پردازند و فرآورده هاي لبني از اين مدرسه بين مردم بم مي رود . نقاش در دنباله حرف هايش مي گويد كه شايد اين نمايشگاه سهم كوچكي در معرفي اين دبيرستان داشته باشد. حدود 90 كار در نمايشگاه ارائه مي شود كه همه براي فروشند و به غير از سه كار از يك مجموعه خصوصي به امانت گرفته شده باقي در معرض خريدند. اين نمايشگاه به كسرايي پيشكش شده كه از دوستان مجسمه ساز نقاش است. كسي كه موسوي زاده به هنرش ارادت دارد. مراسم افتتاحيه نمايشگاه، پنجم آذرماه از ساعت 17 الي 20:30 برگزار مي شود و ساعت بازديد، روزهاي عادي از 10صبح تا 8 شب است. نمايشگاه تا دهم آذرماه ادامه خواهد داشت. براي بازديد از اين نمايشگاه به نشاني خيابان طالقاني، بعد از چهارراه ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ نصر، خانه هنرمندان ايران، نگارخانه مرتضي مميز مراجعه كنيد. براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن 88836671 تماس بگيريد يا از سايت خانه هنرمندان www.iranao.com ديدن كنيد. ضمنا آدرس سايت شهاب موسوي زاده هم اين است:www/mussawisade.de براي بازديد و آشنايي بيشتر.

روزنامه نگاران در تلويزيون
006225.jpg
امشب و فرداشب مي توانيد فيلم هاي گل هاي هريسون و همشهري كين را از شبكه هاي يك و 3 تماشا كنيد.
رضا مسلمي ـ برنامه اين هفته سينما يك اختصاص به نمايش فيلم گل هاي هريسون دارد. فيلم داستان يك عكاس خبري به نام هريسون لويد است كه مجبور مي شود براي عكاسي به يوگسلاوي برود؛ آن هم هنگامي كه اين كشور در آتش جنگ داخلي مي سوزد. او مشغول به كار مي شود، اما پس از مدتي به خانواده اش خبر مي دهند كه او كشته شده است. اما همسر او، سارا كه خودش هم روزنامه نگار است، اين واقعه را باور نمي كند و تصميم مي گيرد خودش به منطقه برود و به دنبال هريسون بگردد...
فيلم محصول سال 2002 كشور فرانسه است و الي شوراك آن را كارگرداني كرده است. نقش هاي اصلي هم برعهده اندي مك دول، ديويد استراتارن، اليا كوتيز و آدرين برادي ست. نقطه قوت فيلم هم در نمايش بي پرده جنگ و عواقب آن ا ست و به همين دليل (خشونت بيش از حد فيلم) براي نمايش عمومي اش در ايالات متحده درجه R گرفته است، به اين معنا كه تماشايش براي مخاطبان زير 17 سال مناسب نيست. فيلم علاوه بر راضي نگهداشتن تماشاگران، منتقدان را نيز مجبور كرده است كه به آن نمره B بدهند كه معادل واژه خوب است. امشب ساعت 22:10 مي توانيد گل هاي هريسون را از شبكه اول سيما تماشا كنيد.
اما فرداشب نيز از شبكه 3 فيلمي پخش مي شود كه محوريت آن با يك خبرنگار است. همشهري كين كه هنوز هم در راي گيري هاي مختلف به عنوان بهترين فيلم تاريخ سينما شناخته مي شود، در سال 1941 توسط اورسن ولز ساخته شد كه خودش نيز نقش اول داستان را برعهده داشت. مهمترين دليلي هم كه باعث شد فيلم در زمانه خودش سروصدايي به پا كند و تا سال ها بعد از آن تاريخ به عنوان بهترين اثر سينمايي تمام دوران شناخته شود، روايت غيركلاسيك آن ا ست. درواقع داستان از جايي شروع مي شود كه چارلز فاستر كين، ميلياردر معروف و غول رسانه اي، به هنگام مرگ كلمه رُزباد را به زبان مي آورد. پس از مرگ كين، روزنامه نگار جواني سعي مي كند راز اين كلمه و منظور كين را كشف كند. او براي رسيدن به هدفش به سراغ دوستان و اعضاي خانواده كين مي رود و سعي مي كند از گذشته او مطلع شود. به همين دليل اورسن ولز روايت داستانش را براساس فلاش بك گذاشته و درواقع او و فيلمش بدل به يكي از پيشروان شكستن خط زماني در سينما شده اند.
بزرگترين نكته فيلم هم در همين سبك روايتش است و با در نظر گرفتن زمان ساخت فيلم مي توان بيشتر به ارزش كار ولز پي برد. همشهري كين را مي توانيد فرداشب حدود ساعت 22:30 از طريق برنامه صد فيلم شبكه 3 تماشا كنيد.

سينماي خانگي
توقف نكن
006231.jpg
نفس عميق از جوانانه ترين فيلم هاي اين سال ها و تصويري از زندگي جوانان ايراني ست.
بزرگمهر كياني- كامران دانشجوي جوان غمگيني ست و منصور دوست و همدم اوست و آنها در همه لحظه هاي شبانه روز با يكديگر هستند. منصور از كامران ساده دل تر است. در ميان پرسه هاي بي هدف آنها، آيدا سر راهشان قرار مي گيرد. آيدا هم دانشجو و ساكن خوابگاه دانشجويي ست. او با نشاط و سرزنده است و مي خواهد نقش روحيه بخشي به منصور را به عهده گيرد و مي تواند تا حدي در زندگي او جا باز كند
در سكانس پاياني نفس عميق پس از اينكه سرنوشت قهرمانان قصه براي تماشاگر مشخص مي شود با يك فيد محشر، كارگردان فيلم را از ديد قهرمانان قصه مي بينيم كه به آنها ـ و در اصل به تماشاگران ـ مي گويد توقف نكنيد و به راهتان ادامه دهيد.
اصلي ترين پيام فيلم در همين سكانس كه يكي از بهترين پايان بندي هاي چندساله اخير سينماي ايران است، بيان مي شود؛ پايان بندي  كه نيمي از آن در ابتداي فيلم روايت مي شود. سه جوان فيلم را به راحتي مي توان نمايندگان تمام جوانان بي هويت و سرگردان فعلي دانست؛ جواناني كه بغضي فروخورده در خود دارند و با خشمي خاص جامعه خود را مي نگرند، اما  ترجيح داده اند به جاي عصيان، آن را به حال خود رها كنند. سكانس پرجزئيات شكستن آينه هاي اتومبيل ها تنها واكنش دو جوان در كل فيلم نسبت به اين جامعه است.
پرويز شهبازي در نفس عميق همان ساختار دو فيلم قبلش را رعايت كرده است؛ نگاه بيروني دوربين ـ كه پيرايش شده از نوعي مستند است ـ به مجموعه اي از وقايع به اضافه حركتي تعمدانه به نوع سينماي كلاسيك، حداقل در اوج و فرود داستان. نيمه اول فيلم قبل از ورود آيدا كه زندگي دو جوان را مي بينيم از فضاي خاص و خفه گون بهره مند است و آنقدر پرداختي قوي و حقيقي دارد كه تماشاگر احساس مي كند در همان فضا و اتمسفر تنفس مي كند.
خود ويرانگري كامران در همين قسمت به پايان مي رسد و منصور كه اندكي اميدوارانه به آينده مي نگرد و اين را در ديالوگي با مضمون لجبازي بر سر زنده ماندن بيان مي كند و با آشنايي با آيدا اين اميد را محقق مي بيند، با مرگ كامران به سوي دنياي ديگر مي رود؛ دنيايي كه پس از مرگ با هدايت كارگردان جست وجو مي كند. آيداي سرزنده و پرشور نيز در اين فضا راهي نمي يابد و به خاطر همين سرزندگي از سوي جامعه و خانواده مواخذه مي شود. همراهي او با منصور، واكنشي به اين عمل است.
نفس عميق غافلگيري بزرگ جشنواره بيست و يكم فجر بود و در اكران عمومي هرچند فروش خوبي نداشت، اما به هرحال واكنش هاي متفاوتي را در جامعه هنري برانگيخت.
نفس عميق سومين اثر سينمايي پرويز شهبازي پس از مسافر جنوب و نجوا در مقام كارگردان در بيست و يكمين جشنواره فيلم فجر، سيمرغ بلورين بهترين فيلمنامه را دريافت كرد.

مائده هاي زميني
خوش خوراك و آسان
006249.jpg
يكي از خوش خوراك ترين مواد غذايي، سيب زميني ست؛ ماده اي كه آن را به انواع و اقسام مختلف مي توان پخت.
سمر اميدي- امروز دو نوع غذاي آسان، اما خوشمزه را كه با سيب زميني پخته مي شود معرفي مي كنيم، اما حواستان باشد تنوع غذايي سيب زميني خيلي بيش از اينهاست، ضمن اينكه بيشتر اين غذاها را مي توان كنار غذاهاي اصلي سرو كرد.
سيب زميني تنوري با ادويه
۲عدد سيب زميني متوسط، 2 قاشق سوپخوري روغن زيتون، 2 حبه سير كوبيده، يك قاشق مرباخوري ادويه مخلوط، يك قاشق سوپخوري فلفل سياه و كمي نمك براي آماده كردن اين غذا كافي ست.
اول از همه فر را با حرارت 200 درجه  سانتي گراد روشن كرده و صبر كنيد تا گرم شود. حالا سراغ سيب زميني ها برويد. مي توانيد سيب زميني ها را با پوست تنوري كنيد، ولي اگر مي خواهيد بدون پوست باشند، اول پوست آنها را بگيريد، سپس هر يك را هشت قسمت كنيد.قطعات سيب زميني را در يك ظرف گود محتوي آب سرد بريزيد و آن را روي حرارت اجاق گاز قرار داده به جوش آوريد، سپس حرارت اجاق را كم كرده و سيب زميني را به مدت 10 دقيقه به آرامي بجوشانيد يا تا زماني كه سيب زميني كمي نرم شود. سيب زميني ها را در يك صافي خالي كنيد و براي مدتي كنار بگذاريد تا آب اضافي آنها گرفته شود. با يك قطعه دستمال پارچه اي تميز يا حوله كاغذي آشپزخانه، آنها را خشك كنيد.
روغن، سير، ادويه و فلفل را در يك ظرف نچسب مخصوص فر بريزيد. نمك و فلفل به اندازه كافي اضافه كنيد و قطعات سيب زميني را به آن افزوده و ظرف را خوب تكان دهيد تا سيب زميني ها به روغن و ادويه آغشته شوند. ظرف را به مدت 20 دقيقه در فر كه از قبل روشن و گرم كرده بوديد، قرار دهيد، هرچند وقت يك بار، قطعات سيب زميني را هم بزنيد تا از همه طرف برشته شوند.
كوكوي سيب زميني از نوع ديگر
۴۵۰ گرم سيب زميني، 5 قاشق سوپخوري روغن مايع، يك عدد پياز متوسط خرد شده، 2 عدد تخم مرغ و مقداري نمك و فلفل را آماده كنيد.
سيب زميني ها را پوست گرفته به صورت مكعب هاي كوچك (نگيني) خرد كنيد. در ظرف مناسبي مقداري آب ريخته به جوش آوريد، سپس كمي نمك به آن اضافه كنيد و سيب زميني ها را در آن ريخته حدود 5 دقيقه بجوشانيد تا ترد شوند. آن را در يك صافي خالي كنيد تا آب اضافه سيب زميني گرفته شود.روغن را در تابه نچسبي داغ كنيد، سيب زميني را در روغن به صورت يك لايه يكنواخت بريزيد. يك لايه پياز نيز روي آن بريزيد تخم مرغ ها را در كاسه كوچكي بشكنيد و كمي نمك و فلفل به آن افزوده، خوب هم بزنيد و روي پياز و سيب زميني بريزيد. با پشت قاشق، سيب زميني ها را كمي به هم بفشاريد تا قطعات سيب زميني به هم بچسبند. چند دقيقه در تابه را بگذاريد تا كوكو بسته و يك تكه شود. سپس در تابه را برداشته آن را به چهار قطعه ببريد و وقتي زير كوكو برشته و طلايي شد، قطعات را برگردانيد تا روي ديگر كوكو نيز برشته شود. اين كوكو را بدون تخم مرغ نيز مي توانيد تهيه كنيد. در اين صورت قطعات سيب زميني تنها با فشردن پشت قاشق روي آنها، به هم چسبيده و به صورت كوكو درخواهند آمد.

فرهنگسراها
از آموزش آواز تا پرورش گل
- خيلي از ماها صداي خوبي داريم، كافي ست در حمام موقع دوش گرفتن يك دهن آواز بخوانيم. جسارت به خرج دهيد و توانايي صداي خود را بسنجيد. كانون موسيقي فرهنگسراي علوم براي استعداديابي شما كلاس هاي آموزش آواز برگزار كرده است. اين دوره ها رايگان است و پذيرفته شدگان در صورت تمايل، مي توانند به عضويت گروه همخواني در بيايند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن هاي 55765883 55732565 تماس حاصل كنند.
- ديدن كنسرت كودكان غير از يك شعف دروني براي آدم ها بسيار جذاب است. امروز كنسرت موسيقي كودكان و نوجوانان توسط گروه موسيقي دريا برگزار مي شود. سرپرستي اين گروه را سولماز مقتصد برعهده دارد. اين كنسرت در ساعت 16 در فرهنگسراي دانشجو واقع در خيابان سيد جمال الدين اسد آبادي، خيابان بيست و يكم، پارك شفق برگزار مي شود.
- نگاه كردن به آثار گرافيكي يك عده دانشجوي خلاق بسيار دلچسب است. فكر كنيد در يك سالن بزرگ هستيد و ده ها اثر گرافيكي روي ديوار نصب يا در گوشه اي جاسازي شده است. فرهنگسراي بهمن، نمايشگاه 43 اثر گرافيك و 75 اثر نقاشي از دانشجويان دانشگاه شاهد را برگزار كرده است. اين آثار شامل طراحي پوستر، پوسترهاي فلسطين، نشانه و لوگو (طراحي حروف) و گرافيك مطبوعاتي ست و نقاشي ها غالبا موضوعي ست. علاقه مندان مي توانند هر روز از ساعت 9 تا 17 به فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند.
- اين بار بچه هاي كوهنورد دوربين به دست گرفته و از كوه و طبيعت بكر آن عكاسي كرده اند. بعد مجموعه عكس ها را در يك نمايشگاه در فرهنگسراي هنر به نمايش گذاشتند تا همه در استفاده از اين طبيعت سهيم باشند. در اين نمايشگاه 100 قطعه عكس در ابعاد متنوع با موضوعات كوه، طبيعت و كوهنورد ارائه شده است.
علاقه مندان مي توانند تا 8 آبان به فرهنگسراي هنر، واقع در خيابان شريعتي، خيابان جلفا مراجعه كنند.
- پرورش گل هاي آپارتماني در تلطيف فضاي خانه بسيار موثر است. خانه فرهنگ حافظيه شنبه هر هفته اقدام به برگزاري كلاس هاي آموزش گل هاي آپارتماني كرده است. اين كلاس ها شنبه هر هفته از ساعت 10 الي 12 به صورت رايگان برگزار مي شود. اگر دوست داريد در اين كلاس ها شركت كنيد، با شماره تلفن 77475820 تماس بگيريد.
- اين يكي، يك خبر ويژه است. استاد الهي قمشه اي قرار است خوشنويسي و تذهيب را در خانه فرهنگ اميركبير آموزش دهد. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 44712200 تماس بگيرند.

آب و هوا
آلودگي هوا
006183.jpg
آخر هفته نيمه ابري منتظر شماست. از هوا لذت ببريد.
سياوش بختياري - روزهاي پنج شنبه و جمعه اين هفته تقريبا بهترين وضعيت جوي را در بين آخر هفته هاي اخير دارند. هوا آنچنان سرد يا باراني  نيست كه نتوان از خانه بيرون آمد. در عين حال آسمان صاف هم نيست كه سوز و سرما اذيت كننده باشد.
هواي تهران نيمه ابري ست و بارشي پيش بيني نمي شود. در بقيه نقاط كشور نيز آب و هوا تقريبا اين چنين است و از روز جمعه از تراكم ابرها كاسته خواهد شد. در شمال كشور نيز بتدريج آسمان صاف خواهد شد و بدين ترتيب مي توان براي يك آخر هفته دلچسب برنامه ريزي كرد. سفر در اين روزها راحت تر از آخر هفته هاي پيش است و در ضمن مي توان از گردشگاه هاي درون و بيرون شهر نيز استفاده كرد. كوه هاي شمال تهران كه اين روزها سفيدپوش شده اند، ميزبانان خوبي براي شما هستند، به شرطي كه وسايل ايمني زمستاني را با خود همراه داشته باشيد و در عين حال از مسيرهاي ناشناخته هم بالا نرويد.

دكه
كتاب هفته (8)
هفته نامه كتاب هفته به مناسبت سيزدهمين دوره هفته كتاب ويژه نامه اي منتشر كرده است.
سهراب نيكخواه هشتمين شماره دور جديد كتاب هفته به هفته كتاب اختصاص يافته؛ البته با همان سبك و سياق هميشگي.
گفت وگو با مريم مشرف- استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شهيد بهشتي- اولين مطلبي ست كه تيتر آن در صفحه يك جلب توجه مي كند. كتاب بهاء ولد كه سال گذشته در جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي مورد تشويق قرار گرفت از جمله آخرين كارهاي مشرف است؛ كتابي كه قطعا جايش ميان آثار عرفاني خالي بود. امسال نيز از مشرف نشانه شناسي تفسير عرفاني منتشر شده است. اين گفت وگو نيز با مسائل مربوط به همين اثر  آغاز مي شود.
گفت وگو با باقر مظفرزاده مترجم كتاب الصيد نه في الطب (داروشناسي در پزشكي) تاليف ابوريحان بيروني ديگر مصاحبه اين نشريه است.
حميدرضا شاه آبادي- مدير انتشارات كانون پرورش فكري- نيز ديگر چهره اي ست كه مي توان گفت و گويي با او را در مورد نمايشگاه كتاب فرانكفورت و نشر كودك در كتاب هفته خواند.
يارانه هاي وزارت ارشاد براي انتشار كتاب موضوعي ست كه كتاب هفته مدتي ست آن را بررسي مي كند. قسمت سوم اين گزارش با عنوان اگر كاغذ آزاد شود را مي توانيد در صفحه هشت بخوانيد.
اگر علاقه داريد سفري به افغانستان داشته باشيد به صفحه 16 برويد و گفت وگوي كتاب هفته را با احمد شاكري بخوانيد.
احمد شاكري تاكنون دو مجموعه داستان، يك رمان و يك كتاب نقد منتشر كرده است. باران نيمروز سومين مجموعه داستان شاكري ست كه به بازار مي آيد. داستان هاي اين مجموعه در افغانستان رخ مي دهد و شاكري در آنها مخاطبانش را به افغانستان و به زندگي مردم آن سامان مي برد. گزارش هايي از كارگاه تصويرگري كتاب كودك در خانه هنرمندان و افتتاح ساختمان شماره 2 كتابخانه مجلس نيز در اين شماره كتاب هفته ديده مي شود.در بخش معرفي كتاب ها نيز چهار كتاب در باره تاريخ موسيقي ايران كه گفت و گو با داريوش طلايي، مجيد كياني،حسين عليزاده و محمد رضا درويشي است،معرفي شده اند.
معرفي كامل مجله پرمطلبي مانند كتاب هفته در يك ستون كوچك امكان ندارد. آنچه نوشتيم بخشي از مطالب اين نشريه بود و بقيه را مي توانيد در كتاب هفته بخوانيد. 32صفحه و 100 تومان.

نگاه
اندر فوايد ادب
سهراب نيكخواه
اگر از صبح تا شب با هزار آدم مختلف رو به رو شوي و همه از تو انتظارات متفاوت داشته باشند، قطعا مقداري عصبي مي شوي. حالا اين را بگذاريد كنار هزار مشكل شخصي و غيرشخصي ديگر. ترافيك گره خورده شهر، آلودگي هوا و سر و صداهاي فراوان، مشكلات مالي و ... همه از آدم هاي كلانشهري مانند تهران يك موجود عصبي و نامتعادل مي سازند. كافي ست در خيابان تنه ات به كسي بخورد تا يك دعواي تمام عيار را پيش رو داشته باشي. اگر هنگام رانندگي يك دفعه مسيرت را عوض كني، با بوق ممتد چند خودرو ديگر مواجه مي شوي.
در شهر ما، آدم ها تحملشان را از دست داده اند و ديگر نمي توانند اشتباهات ديگران را با آرامش از سر بگذرانند؛ اشتباهاتي كه ممكن است خودشان نيز چند لحظه بعد آن را مرتكب شوند. راستي چقدر از اين درگيري ها به بي صبري مردم بازمي گردد و چقدرش به اشتباهات ما؟ چقدر ما آداب زندگي در شهري چون تهران را رعايت مي كنيم كه انتظار داريم ديگران رعايت كنند؟ دين پژوهان معتقدند اديان مختلف جهان (اعم از توحيدي و غيرتوحيدي) چند اصل مشترك دارند كه يكي از اين اصول جمله آشناي آنچه براي خود نمي پسندي، براي ديگران هم مپسند است.
اين اصل را ما به عنوان يك شهروند چقدر رعايت مي كنيم كه انتظار داريم ديگران آن را رعايت كنند؟ به نظر مي رسد بي تحملي مشكلي كلي ست و به يك قشر از آدم ها باز نمي گردد. صبر، تحمل و مدارا از جمله اصولي  هستند كه مدت هاست در شهر ما گم شده اند؛اما تنها يك روي سكه است. بعضي آدم ها و برخي از مشاغل انگار نامشان با برخوردهاي تند و زننده همراه شده. قصد توهين به كسي را نداريم، اما چند راننده تاكسي خوش برخورد را مي شناسيد؟ رانندگي، شغل سختي ست كه اعصاب پولادين مي خواهد. اين را همه مي دانند، ولي واقعا چه دليلي دارد كه يك راننده با مسافران بد برخورد كند؟ البته اين تنها شغلي  نيست كه آدم هايش معمولا از سر دوستي وارد نمي شوند. اگر سراغتان به رستوران ها افتاده باشد يا با شماره تلفن 118 تماس گرفته باشيد، اگر برحسب اتفاق كارتان به روابط عمومي يك اداره كشيده باشد و ... مي بينيد كه برخورد خوب با ارباب رجوع تقريبا در شهر كيميا ست.
كار بدانجا رسيده است كه اگر كسي اخلاق خوبي داشته باشد، ديگران با تعجب براي بقيه تعريف مي كنند!
همه اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه هيچ مكتب و مرام ديني و فكري و اخلاقي، بي ادبي را تاييد نمي كند. آدم ها آزادند به هر مرام فكري اعتقاد داشته باشند، اما كدام دين و مكتب است كه به پيروانش اجازه بداخلاقي و بي ادبي را مي دهد.
چقدر آيه، حديث، شعر و داستان و ... درباره اخلاق و ادب خوانده ايم و شنيده ايم و چقدر به آنها التزام داريم؟
شايد نتوان گفت جامعه امروز ما يك جامعه بداخلاق و بي ادب است، اما به طور قطع مي توان حدس زد اگر روندي كه هم اكنون در پيش گرفته ايم، ادامه يابد تا مدتي بعد ديگر چندان چيزي به نام ادب در ميان ما وجود نخواهد داشت. اتفاق ناخوشايندي كه دودش بيشتر از همه به چشم خودمان خواهد رفت.

از صبح تا شب
حميد رضا پور نصيري
پيشنهاد اول امروز همان ايران بهشتي دگر است كه آرام آرام جاي خود را در بين مخاطبان تلويزيون باز كرده و مي توانيد حدود ساعت 12:30 از شبكه اول تماشايش كنيد. بعد از اتمام اين برنامه هم پيشنهاد مي كنم شبكه را عوض نكنيد تا تكرار نيمكت در حوالي ساعت 13:20 برايتان پخش شود. اگر هم به شبي از شب ها علاقه منديد و ديشب نتوانستيد آن را تماشا كنيد، مي توانيد ساعت 13:40 به تماشاي آن بنشينيد. تكرار فيلم سينمايي سه شنبه شب شبكه 2 هم حدود ساعت 14 امروز از اين شبكه پخش مي شود و پس از آن، حدود ساعت 15:30 مي توانيد تكرار سينما چهار هفته گذشته را ببينيد كه برخلاف اعلام قبلي، فيلم سينمايي روياها ساخته آكيرا كوروساوا را نمايش داد. حالا كه صحبت به سينما 4 رسيد بهتر است همين جا اعلام كنم كه طبق شنيده ها فرداشب قرار است از اين برنامه فيلم مستند چشم ويشي ساخته كلود شابرول نمايش داده شود. اين فيلم كه يكي از آثار شاخص شابرول و سينماي فرانسه به شمار مي رود، در سال 93 توليد شده و شابرول در آن تنها از تصاويري آرشيوي استفاده كرده است تا از منظري متفاوت به حرفه روزنامه نگاري بپردازد. بازيگران آن هم همگي از روزنامه نگاران مطرح و پرسابقه آن سال هاي فرانسه هستند. چشم ويشي را كه به صورت سياه و سفيد ساخته شده، مي توانيد فرداشب حدود ساعت 20:40 تماشا كنيد.
اما امشب هم مي توانيد حدود ساعت 23 قسمت ديگري از مجموعه كنت مونت كريستو را تماشا كنيد كه محصول كشور فرانسه است و ژرار دپارديو نقش اصلي آن را ايفا مي كند. براي ساعت 20:15 امشب شبكه 3 هم گويا فيلم سينمايي شب روباه انتخاب شده كه محصول كشور خودمان است و در گونه اكشن ساخته شده است و مثل همه اين گونه فيلم ها يك ربطي هم به موضوع مواد مخدر دارد. چندان پيشنهاد نمي كنم كه وقتتان را با تماشاي اين فيلم بگذرانيد و بهتر است فقط حواستان به عقربه هاي ساعت باشد كه بعد از اخبار ساعت 10 شب همين شبكه به تماشاي شب هاي برره بنشينيد.
فردا صبح هم مي توانيد مثل هفته گذشته زود از خواب بلند شويد و حدود ساعت 8:30 قسمت ديگري از شليك نهايي را تماشا كنيد. بعد از آن هم حدود ساعت 11:30 مجموعه نمايشي مثل هميشه را ببينيد كه محصول گروه خانواده شبكه اول است. شب هنگام هم يا به تماشاي جنايت هاي غيرحرفه اي بنشينيد كه ساعت 20:45 از شبكه 3 پخش مي شود يا اينكه به سراغ شبكه يكي ها برويد و مجموعه افسانه عقاب هاي مبارز را ببينيد كه ساعت 22:15 از اين شبكه نمايش داده مي شود. البته اگر نظر من را بخواهيد پيشنهاد مي كنم صد فيلم را از دست ندهيد كه گويا قرار است همشهري كين را پخش كند. ساعت يك بامداد هم از شبكه اول مي توانيد مجموعه بازرس را تماشا كنيد كه از نامش مشخص است چه حال وهوايي دارد.

تهرانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
فرهنگ
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |