پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۸۴
نگاهي به جايگاه شوراي عالي آموزش و پرورش در نظام مديريتي كشور
كامل شده در طي زمان
004014.jpg
دكتر مصطفي مجد
آموزش و پرورش به معناي عام آن، جايگاه مشخصي در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دارد. در اين قانون، آموزش و پرورش يكي از ضوابط اساسي برآوردن نيازهاي انساني در جريان رشد شناخته شده و در معناي خاص آن نيز، دولت موظف شده است به منظور ريشه كن كردن فقر و محروميت، نيازهاي اساسي آموزش و پرورش را تأمين كند.
اگرچه انتخاب وزير آموزش و پرورش از سوي رئيس جمهوري و معرفي وي به مجلس شوراي اسلامي براي گرفتن رأي اعتماد، نشانه اي آشكار از جايگاه آموزش و پرورش كشور در مجموعه مديريتي كشور است، اما عوامل مؤثر ديگري از جمله عضويت وزير آموزش و پرورش در نهادي باسابقه و تاريخي به نام شوراي عالي آموزش و پرورش و اين كه اين شورا از سوي شوراي انقلاب اسلامي و نيز مجلس شوراي اسلامي مرجع سياستگذاري آموزش و پرورش عمومي و متوسطه شناخته شده و در جديدترين مصوبه مجلس شوراي اسلامي، رئيس جمهوري به رياست اين شورا برگزيده شده و چند وزير نيز به عضويت اين شورا درآمده اند، ضرورت نگاهي ديگر به جايگاه آموزش و پرورش را طلب مي كند؛ بنابراين آگاهي از تاريخچه و سير تحول اين شورا و اهداف و وظايف آن، ابعاد جديدي از جايگاه آموزش و پرورش در نظام مديريتي كشور را آشكار مي سازد.

اگرچه تأسيس دارالفنون و مدرسه رشديه را آغاز رسمي شدن آموزش و پرورش و در شماره وظايف دولت درآمدن آن قلمداد كرده اند(۱۲۶۸ ه.ق)، اما تأسيس انجمن معارف و پس از آن شوراي عالي معارف (۱۳۰۰.ش)، شوراي عالي فرهنگ (۱۳۳۱.ش) و بالاخره تبديل آن به شوراي عالي آموزش و پرورش (۱۳۴۳ .ش)، بيانگر آن است كه اين شورا نه تنها در شكل گيري ساختاري و محتوايي آموزش و پرورش كشور، بلكه به لحاظ عضويت شخصيت هاي برجسته سياسي و فرهنگي در آن، از جايگاه خاصي برخوردار بوده است.
پرداختن به موضوع مقاله سبب خيري شد كه نقش و جايگاه فرهنگي تاريخي اين شورا كه حتي در آموزش و پرورش امروز كشورمان نيز چندان شناخته شده نيست، آشكارتر شود. در اين مطالعه تصويري از چگونگي تأسيس و فراز و فرودهاي تاريخي شوراي عالي آموزش و پرورش و درنهايت احياي آن پس از تصويب قوانيني از سوي شوراي انقلاب و مجلس شوراي اسلامي ارائه مي شود.
از سوابق اين گونه مطالعات به همين مي توان بسنده كرد كه به بهانه تأليف كتابهاي تاريخ آموزش و پرورش در اسلامي و ايران به آن اشاره شده و يا بروشور، كتابچه و مجموعه اي با موضوع لوايح و قوانين تشكيل شوراي عالي و سير تحول آن از انتشارات دبيرخانه اين شورا در دسترس مجريان و علاقه مندان قرار گرفته است. در هر حال، بهره گيري از اين گونه آثار، از آن رو كه بتواند به معرفي شخصيت هاي حقوقي اعضايي از شوراي عالي آموزش بپردازد و بررسي چگونگي تغيير جايگاه  آنان به عنوان نمايندگان دستگاههاي دخيل و تأثير پذير و تأثيرگذار در امر آموزش و پرورش حائز اهميت است اما آنچه علاوه بر آگاهي هاي يادشده مدنظر است، شرح جزييات آنها در يك بحث مقايسه اي و اعلام نتيجه حاصل از آن است.
از انجمن معارف تا شوراي عالي
آموزش و پرورش
در پي تأسيس انجمن معارف(۱) (۱۲۷۵.ش /۱۳۱۵ه  ق) با هدف تأسيس مدارس ابتدايي و متوسطه، تهيه و چاپ كتاب درسي و تأسيس كتابخانه ملي و انتشار روزنامه معارف(۲) موضوع رسمي شدن آموزش و پرورش ايران پس از تأسيس دارالفنون و مدرسه رشديه(۳) في الواقع نهادينه شد. با تبديل انجمن معارف به شوراي عالي معارف(۴) (۱۳۰۰.ش) علاوه بر موارد يادشده در انجمن معارف، توسعه دواير علوم و اشاعه معارف و فنون و رفع نواقص تحصيلات علمي و فني نيز بر آن افزوده شد.(۵) در اين شورا علاوه بر وزير آموزش و پرورش،  تني چند از اعضاي برجسته علمي و سياسي نيز حضور داشتند، از جمله؛ علي اكبر دهخدا، ملك الشعراي بهار،  محمدعلي فروغي، دكتر امير اعلم، علي اصغر حكمت، غلامحسين رهنما و سيدمحمد تدين(۶) كه با مراجعه به منابع و كتب تاريخي مي توان به سهولت به نقش سياسي و اجتماعي نامبردگان در آن دوران پي برد.
با گسترش فعاليتهاي تعليم و تربيتي آن، تشكيلاتي فراگيرتر به نام شوراي عالي فرهنگ تأسيس شد(۷)(۱۳۳۱.ش) و علاوه بر وظايف شوراي معارف، وظايفي چون نظارت بر كليه شئون فرهنگي كشور و اصلاح و توسعه فرهنگ و تعميم آموزش و پرورش صحيح و ترويج معارف اسلامي و مراقبت در اجراي قوانين فرهنگي نيز بر آنها افزوده شد.(۸)
در اين شورا نيز علاوه بر وزير آموزش و پرورش وقت، افراد برجسته اي چون؛ دكتر محمود حسابي، دكتر احمد آرام، دكتر عيسي صديق، دكتر علي اكبر سياسي، رشيدياسمي، علي اكبر شايگان، دكتر محمد معين، دكتر محمد مصدق و دكتر بديع الزمان فروزانفر عضويت داشتند(۹) كه از نقش سياسي، اجتماعي و فرهنگي آنان نيز در كتب و مراجع تاريخي بسيار نوشته اند و اما درباره شوراي عالي آموزش و پرورش كه پس از تفكيك وزارت علوم از وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد.(۱۰)(۱۳۴۳.ش). برخي از وظايف اين شورا عبارتند از:
* مطالعه و اظهار نظر درباره خط مشي كلي آموزش و پرورش كشور.
* اظهار نظر نسبت به لوايح مربوط به سازمان اداره آموزش و پرورش.
* اجازه تأسيس مدارس ملي.
* تصويب اساسنامه هر نوع مؤسسه تعليماتي جديد.
* تصويب آيين نامه اجراي قوانين استخدام معلم.
* رسيدگي به مدارك تحصيلي صادره از كشورهاي خارجي و تعيين صحت و سقم و تشخيص ارزش تطبيقي آنها با مراحل تحصيلي در ايران.
در اين شورا نيز چهره هاي برجسته اي چون دكتر عيسي صديق، دكتر جهانشاه صالح، سيدرضا برقعي، پروفسور فضل الله رضا، دكتر مشايخي و دكتر هدايت عضويت داشتند.(۱۱)
فعاليتهاي اين شورا از سال ۱۳۵۵.ش تا آغازين سالهاي انقلاب اسلامي متوقف شد، تا آن كه لايحه اي قانوني درباره تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش در شوراي انقلاب جمهوري اسلامي ايران به تصويب رسيد(۲۷/۱۱/۱۳۵۸). در مقدمه اين مصوبه در ضرورت تشكيل شوراي عالي چنين آمده است.(۱۲)
۱- ضرورت انقلاب فرهنگي در راه استقرار نظام جمهوري اسلامي؛ 
۲- رسالت آموزش و پرورش در رشد و خودكفايي و بهسازي جامعه؛
۳- لزوم برقراري ضوابط تعليماتي براي توسعه علوم و فنون و اصلاحات تربيتي بر مبناي اعتقادات ديني و تأمين استقلال و آزادي؛
۴- ضرورت مشاركت عمومي فرهنگيان، مربيان و صاحب نظران در امر تعليم و تربيت كشور.
برجسته ترين اعضاي اين شورا، علاوه بر وزير آموزش و پرورش و وزير آموزش عالي وقت عبارتند از: (۱۳)
دكتر يدالله سحابي، شهيد محمدعلي رجايي، شهيد دكتر محمدجواد باهنر، حجت الاسلام گلزاده غفوري، دكتر حسن حبيبي، دكتر غلامحسين شكوهي و دكتر رضا داوري.
نامبردگان شناخته شده تر از آنند كه نيازي به يادآوري جايگاه فرهنگي علمي، سياسي و اجتماعي آنان باشد. اما اين يادآوري ضروري به نظر مي رسد كه اگرچه اين افراد نيز چون اعضاي شوراهاي گذشته به عنوان نخبگان علمي و فرهنگي جامعه به شورا دعوت شده بودند، اما مصوبه دوره ششم مجلس شوراي اسلامي(۱۳۸۳.ش ) تحولي ديگر در جايگاه ساختاري اين شورا به عمل آورد(۱۴) كه آگاهي از آن حائز اهميت است.
بر اساس ماده يك قانون مصوب ۲۹/۷/۱۳۸۳ ، شوراي عالي آموزش و پرورش مرجع سياستگذاري در حوزه وظايف آموزش عمومي و متوسطه در چارچوب سياستهاي كلي نظام و قوانين و مقررات موضوعه شناخته شد و سازمان اداري آن با بودجه و تشكيلات مستقل زيرنظر شوراي عالي آموزش و پرورش فعاليت مي كند.
بر اساس ماده ۲ آن قانون؛ رياست شوراي عالي آموزش و پرورش با رئيس جمهور است و در غياب وي، وزير آموزش و پرورش، رياست جلسه را بر عهده خواهد داشت. نايب رئيس شورا از بين اعضا براي مدت دو سال تعيين مي شود.
بدين ترتيب، شوراي عالي آموزش و پرورش پس از گذشت نيم قرن وابستگي به وزارت آموزش و پرورش، به لحاظ اداري و مالي مستقل شد(۱۶) و بر طبق ماده ۹ اين قانون نيز، اعضاي حقوقي آن به شرح ذيل اعلام گرديد.(۱۷)
۱- رئيس جمهوري.
۲- وزير آموزش و پرورش.
۳- وزير علوم، تحقيق و فناوري و در غياب وي معاون آموزشي به عنوان نماينده ثابت.
۴- وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و در غياب وي يكي از معاونين به عنوان نماينده ثابت.
۵- وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و در غياب وي معاون آموزشي به عنوان نماينده ثابت.
۶- وزير جهاد كشاورزي و در غياب وي يكي از معاونين به عنوان نماينده ثابت.
۷- وزير صنايع و معادن و در غياب وي يكي از معاونين به عنوان نماينده ثابت.
۸- معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و در غياب وي يكي از معاونين به عنوان نماينده ثابت.
۹- دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش.
۱۰- يك نفر مجتهد آشنا به مسائل تعليم و تربيت به انتخاب شوراي عالي حوزه علميه قم.
۱۱- رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور.
۱۲- سه نفر مطلع و صاحبنظر از هر يك از رشته هاي علوم پايه، فني و مهندسي و علوم انساني به انتخاب شوراي رؤساي فرهنگستانهاي كشور(حداقل يك نفر از آنان از بين زنان انتخاب شود.)
۱۳- سه  نفر از اعضاي هيأت علمي گروه هاي تخصصي دانشگاهها و پژوهشگاهها در رشته هاي مديريت آموزشي، برنامه ريزي درسي و روان شناسي تربيتي به انتخاب مشترك وزراي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري (حداقل يك نفر از ميان زنان انتخاب شود.)
۱۴- سه نفر صاحب نظر از نمايندگان معلمان يا مديران مدارس از هر يك از دوره هاي تحصيلي به انتخاب شوراي معاونان وزارت آموزش و پرورش (حداقل يك نفر از ميان زنان انتخاب شود.)
۱۵- رئيس پژوهشكده تعليم و تربيت وزارت آموزش و پرورش.
۱۶- يكي از مديران كل آموزش و پرورش استانها به انتخاب مديران كل استانها.
حضور شش وزير و معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت، بيانگر آن است كه اين شورا نسبت به شوراهاي پيشين تا چه اندازه متحول شده است؛ چرا كه اين اعضا نه به عنوان نخبگان فرهنگي، علمي جامعه، بلكه به عنوان نمايندگان دستگاه ها و سازما  نهاي تأثيرپذير و تأثيرگذار بر آموزش و پرورش كشور به شوراي عالي دعوت شده اند و اين تحول، حاوي اين معناست كه مسائل آموزش و پرورش مسائل فرابخشي است و ديگر نمي توان وزارت آموزش و پرورش را به مثابه مادر ديگر دستگاه ها، نه تنها در قبال مسائل خود كه در قبال ورودي ديگر دستگاه ها مسئول و پاسخگوي مطلق تعريف كرد. با دقتي ديگر، حضور معاونان وزير آموزش و پرورش يعني معاونان آموزش عمومي، متوسطه (نظري و مهارتي) و رئيس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي در شوراي عالي به عنوان عضو وابسته بدون حق رأي نيز بيانگر آن است كه حضور وزير آموزش و پرورش و معاونان وي، حضوري با نگاه بخشي نيست.
حضور شش وزير و معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان مديريت، بيانگر آن است كه اين شورا نسبت به شوراهاي پيشين تا چه اندازه متحول شده است؛ چرا كه اين اعضا نه
به عنوان نخبگان فرهنگي، علمي جامعه، بلكه به عنوان نمايندگان دستگاه ها و سازمان هاي تأثيرپذير و تأثيرگذار بر آموزش و پرورش كشور به شوراي عالي دعوت شده اند و اين تحول، حاوي اين معناست كه مسائل آموزش و پرورش مسائل فرابخشي است

به علاوه حضور دو نفر از اعضاي كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي به عنوان ناظر در جلسات شوراي عالي، قابل ملاحظه  است و افزون بر اينها اگر حضور رئيس جمهوري به عنوان رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش و چند تن از وزيران عضو اين شورا در شوراهايي چون شوراي عالي انقلاب فرهنگي و شوراي تشخيص مصلحت نظام را نيز در نظر بگيريم، مي توان به دامنه اين تحول كارساز بيش از پيش پي برد.
در ماده ۶ وظايف و اختيارات اين شورا چنين تشريح شده است:
۱- تعيين خط مشي آموزشي وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران با رعايت قوانين موضوعه كشور؛
۲- بررسي و تصويب هدفها و نظام آموزشي وزارت آموزش و پرورش جهت ارائه به مجلس شوراي اسلامي؛
۳- بررسي و تصويب برنامه هاي درسي و تربيتي كليه موسسات آموزشي كشور كه در حوزه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
۴- بررسي طرح ها و لوايح قانوني مربوط به آموزش و پرورش قبل از طرح در مجلس شوراي اسلامي
۵- تأييد انطباق مطالب كتابهاي درسي با برنامه هاي مصوب شورا
۶- بررسي و تصويب اساسنامه هر نوع موسسه تعليماتي جديد
۷- بررسي و تصويب مقررات اجرايي و انضباطي مدارس
۸- تصويب آيين نامه ها و مقررات امتحانات مدارس
۹- بررسي و تصويب ضوابط ارزشيابي نظام آموزشي وزارت آموزش و پرورش
۱۰- تصويب آئين نامه رسيدگي و ارزشيابي مدارك تحصيلي صادره از مدارس كشورهاي خارجي تا پايان دوره متوسطه
۱۱- بررسي و تصويب مقررات و اصول لازم براي گزينش تخصصي و تربيت و استخدام معلمان به تناسب احتياجات در مراحل تحصيلي با رعايت ضوابط عمومي گزينش در كل كشور
۱۲- بررسي و تصويب طرح هاي توسعه در مراحل و رشته هاي مختلف تحصيلي بر اساس احتياجات نيروي انساني و با توجه به امكانات كشور
۱۳- تهيه و بررسي و تصويب طرحهاي لازم براي بسيج و مشاركت مردم در امر آموزش و پرورش
۱۴- پيشنهاد اعطاي نشان و مدال و تصويب آيين نامه مربوط
۱۵- تصويب آيين نامه هاي مربوط به شوراهاي منطقه اي آموزش و پرورش و شوراهاي فرهنگي محلي و شوراهاي مدارس
و نهايتاً  اين كه بر اساس ماده چهار اين قانون، هيچ يك از مقررات آموزشي و پرورشي كشور كه با وظايف شوراي عالي آموزش و پرورش مربوط است، قبل از تصويب در شورا رسميت نخواهد يافت.(۱۹) و ماده ۵ نيز تأكيد دارد بر اين كه: مصوبات شوراي عالي آموزش و پرورش در حدود اختيارات قانوني شورا براي مؤسسات ذي ربط لازم الاجرا است. اين مصوبات پس از تأييد رئيس شورا، توسط دبير كل به مؤسسات مربوط ابلاغ خواهد شد.(۲۰)
بدين ترتيب با حضور رئيس جمهور بر صدر شوراي عالي آموزش و پرورش و همزمان با رياست شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه وظايفي در سطحي كلان و استراتژيك در امر فرهنگ آموزش كشور دارد و عضويت تني چند از وزرا از جمله وزير آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوري و فرهنگ و ارشاد اسلامي كه عضو شوراي انقلاب فرهنگي نيز هستند، جايگاه آموزش و پرورش در نظام مديريتي كشور بيش از پيش آشكار مي شود و بنابراين بسيار طبيعي مي نمايد كه سياست و خط مشي آموزش و پرورش در دوره هاي عمومي و متوسطه با بهره گيري از اين جايگاه مديريتي، هماهنگ با سياستهاي كلان مديريت كشور به گونه اي به اجرا درآيد كه منشأ طرح و حل و فصل مشكلات فراروي وزارت آموزش و پرورش شود و اين ممكن نخواهد شد، مگر آن كه اولاً: نمايندگان ديگر دستگاه ها در اين شورا با آگاهي از انگيزه و مقصود قانونگذار در عضويت آنان در شوراي عالي به آن نگاهي تشريفاتي نداشته باشند و نيازها و مشكلات آموزشي و پرورشي فراروي وظايف دستگاههاي خود را به شوراي عالي آموزش و پرورش انتقال دهند.
ثانياً : نمايندگان مديران و معلمان عضو شوراي عالي نيز حداقل از جمع معلمان و مديران نمونه كشوري و يا NGO هاي فرهنگي و علمي و  آموزشي برگزيده شوند.
ثالثاً: درباره شوراي عالي و وظايف و خدمات آن، چنان كه شايسته است از رسانه ملي و ديگر رسانه هاي عمومي اطلاع رساني شود؛ همان كه در متن قانون شوراي عالي با مضمون توسعه ارتباط با مجريان و مردم بر آن تأكيد شده است.
منابع و يادداشتها:
* قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، تدوين جهانگير منصور، نشر دوران، ۱۳۸۲.
۱- دراني، كمال / تاريخ آموزش و پرورش ايران قبل و بعد از اسلام/ سمت، چاپ سوم/ ۱۳۸۰ ص ۱۲۵ و الماسي، علي محمد/ تاريخ آموزش و پرورش اسلام و ايران/ نشر دانش آموز/ تهران-۱۳۷۱ /ص ۴۳۴.
۲- كهنداني، مصطفي/ لوايح و قوانين تشكيل شوراي عالي معارف، فرهنگ و آموزش و پرورش/ از انتشارات دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش- ۱۳۸۱ / ص ۲ و اسناد خطي اين شوراها در دبيرخانه شوراي عالي آموزش و پرورش.
۳- دراني/ همان/ صص ۱۲۵ و ۱۳۱.
۴- همان/ ص ۱۲۶.
۵- كهنداني/ همان ص ۳ و ۲.
۶- همان/ ص ۹۳ و بامداد، شرح رجال ايران در قرن ۱۲ و ۱۳ و ۱۴ هجري انتشارات زوار/ چاپ پنجم ۱۳۷۸.
۷ و ۸ _ وكيليان، منوچهر/ تاريخ آموزش و پرورش در اسلام و ايران/ از انتشارات دانشگاه پيام نور/ چاپ چهارم/ ۱۳۷۶ ص.
۹- كهنداني، همان/ ص ۹۵-۹۳.
۱۰- وكيليان/ همان، ص ۱۲۰.
۱۱- كهنداني/ همان، ص ۱۰۰.
۱۲- همان، ص ۳۰-۲۵.
۱۳- همان، ص ۱۰۱.
۱۴- قانون تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش/ از انتشارات دبيرخانه شوراي عالي، خرداد ۱۳۸۳/ ص ۲.
۱۵- همان ص ۳.
۱۶- همان ص ۲.
۱۷- همان ص ۶.
۱۸ و ۱۹و ۲۰- همان ص ۳.

همايش ها و سمينارها
سومين همايش بين المللي مواد ضدعفوني كننده مورد استفاده در دامپزشكي
۱- تاريخ برگزاري: ۲۰-۱۶ مه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: آمريكا/ اورلاندو
۳- پست الكترونيكي:
aavmo6@targetConf.com
۴- صفحه الكترونيكي: 
http://www.aavm2006.com
۵- نيم نگاه: در دامپزشكي به جهت بالا بودن ميزان عوامل بيماري زا به ويژه عوامل بيماري زاي مشترك بين انسان و حيوان، استفاده از مواد ضدعفوني كننده يا همان ميكروب كش ها ضرورت بيشتري دارد. از سوي ديگر استفاده از مواد ضدعفوني كننده در مزارع اهميت بيشتري دارد چرا كه حيوانات مزرعه اي يكي از منابع اصلي تغذيه انسان هستند. از محورهاي اصلي بحث مي توان به يافته هاي جديد علم دامپزشكي در جلوگيري از انتقال عوامل بيماري زا، استفاده از ميكروب  كش ها در ضدعفوني  كردن مزارع و مكان زندگي حيوانات، استفاده از ضدعفوني  كننده ها براي حيوانات خانگي، پيشرفت هاي علم در شاخه داروسازي براي ساخت و توليد ضدعفوني كننده هاي جديد و كم ضرر براي انسان و حيوان، ميكروب كش ها و افزايش مقاومت ميكروب ها به اين مواد، تأثير ضدعفوني كننده ها بر محيط زيست و كيفيت مواد غذايي به دست آمده از حيوانات، آينده و پيشرفت هاي علم در زمينه توليد مواد ضدعفوني كننده ها، و... اشاره كرد.
همايش بين المللي تحصيلات و تكنولوژي (ICET2006)
۱- تاريخ برگزاري: ۱۹-۱۷ جولاي ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: كانادا/ كالگاري
۳- مسئولين برگزاري: انجمن بين المللي توسعه علوم و تكنولوژي كانادا (IASTED)، انجمن تكنولوژي آموزشي تحصيلات پايه و پيشرفته كانادا
۴- پست الكترونيكي:
Calgary@iasted.org
۵- صفحه الكترونيكي:
  http://www.iasted.org/conferences/2006/calgary/icet.htm
۶- نيم نگاه همايش ICET ، يكي از مهم ترين و معتبرترين همايش ها در زمينه تحصيلات و بررسي وضعيت و جايگاه تحصيل در كانادا و ساير كشورهاست. در كنار اين همايش، دو همايش ديگر شامل همايش تكنولوژي اينترنت و كامپيوتر، اطلاعات و تسهيلات اينترنتي(WTAS 2006) و طراحي سيستم هاي هوشمند كامپيوتري( ۲۰۰۶ CI) نيز در مكان برگزاري اين همايش و همزمان با همايش ۲۰۰۶ ICET برگزار مي شود. دو همايش جانبي، از بخش هاي ديگر اين همايش بوده و به طور اختصاصي توسط انجمن بين المللي توسعه علوم و تكنولوژي برگزار مي شود.
از محورهاي اصلي همايش مي توان به  تكنولوژي و ساختارهاي آموزشي، بررسي طرح ها و برنامه هاي آموزشي به ويژه طرح هاي قابل تغيير در شرايط ويژه، كامپيوتر و تحصيلات، سازه هاي مصنوعي هوشمند مورد استفاده در آموزش، تداخل عمل بين انسان و كامپيوتر در آموزش، سخت افزارها و نرم افزارهاي آموزشي، بررسي امنيت و قابليت اجراي نرم افزارهاي آموزشي، بازي هاي آموزشي به ويژه بازي هاي رايانه اي و كاربرد آنها در آموزش كودكان، تحصيل از راه دور، مديريت آموزشي در آموزش از راه دور، جايگاه كتابخانه هاي ديجيتالي در آموزش و دستيابي به منابع، مديريت مقاطع مختلف آموزشي، دانشگاه هاي مجازي و شيوه آموزش از اين طريق، تحصيلات پايه در كشورهاي توسعه نيافته و توسعه يافته و... اشاره كرد.
همايش بين المللي آموزش از راه دور و آموزش مشاركتي (DCEL2006 )
۱- تاريخ برگزاري: ۵-۴ ژانويه ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: مالزي/ كوالالامپور
۳- مسئولين برگزاري: مركز توسعه تحصيلات مالزي(In ED)، دانشگاه تكنولوژي مارا(Ui TM)، همراه با ۵۰ دانشگاه و دانشكده از سراسر جهان
۴- پست الكترونيكي:
hadariah@Salam.uitm.edu.my
۵- صفحه الكترونيكي: 
http://www.ined.uitm.edu.my/dcel2006.htm
۶- نيم نگاه: آموزش از راه دور و آموزش بر پايه مشورت و برقراري ارتباط با ساير مراكز آموزشي، دستيابي به آموزش و پرورش بهتر و دقيق تر بر پايه اطلاعات دقيق را مسير مي كند. از محورهاي اصلي گفت وگو مي توان به آموزش از راه دور، آموزش مشاركتي با استفاده از برقراري ارتباط با مراكز آموزشي سراسر جهان، امكان آموزش براي كليه مقاطع تحصيلي و براي كليه سنين، تحصيلات بزرگسالان، ارائه راه كارها و امكانات مناسب براي تحصيل بزرگسالان، آموزش و تحصيلات فراگير، تكميل طرح هاي آموزشي پيشرفته، آموزش مديريت صحيح مراكز آموزشي، كلاس درس و... اشاره كرد.
يازدهمين همايش اروپا
درباره شيوه هاي ارتقاي كيفيت بهداشت و مراقبت هاي بهداشتي

۱- تاريخ برگزاري: ۲۸- ۲۶ آوريل ۲۰۰۶
۲- مكان برگزاري: جمهوري چك/ پراگ
۳- پست الكترونيكي:
quality @ bmjgroup. Com
۴- صفحه الكترونيكي:
http:// www. quality. bmjpg. Com
۵- نيم نگاه: حفظ بهداشت و ارتقاd سطح بهداشت و خدمات بهداشتي يكي از وظايف و دغدغه هاي سازمان هاي بهداشتي و دولت ها است. از محورهاي اصلي بحث مي توان به فراهم كردن زمينه مناسب براي تحصيل دانش آموختگان رشته هاي پزشكي- بهداشتي و تأثير آموزش بر شيوه ارتقاي سطح بهداشت جوامع ،چگونگي ايجاد تحول در روش هاي علمي و عملي اجراي طرح هاي بهداشتي- آموزشي در جوامع و تصحيح شيوه هاي نادرست و ناكارا، فراهم كردن زمينه مناسب براي بحث و گفت وگو ميان دانش آموختگان رشته هاي پزشكي و بهداشتي و فراگيري تازه هاي علم از يكديگر، تحول در شيوه هاي تحقيق و پژوهش و فراهم كردن زمينه مناسب براي تبادل معلومات و يافته ها و... اشاره كرد.
مهتاب خسروشاهي

بازار فرهنگ
پنج دقيقه ماساژ روزانه
تأليف و ترجمه: مسعود گلپايگاني/ ناشر: بامداد كتاب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۴۰ صفحه، وزيري/ ۲۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر ترجمه يكي از كتب خود درماني ماساژ روسي است كه علاوه بر ارائه روش هاي ساده خود ماساژي و ماساژ دونفره، مناطق رفلكسي اندام ها و امعاء و احشاء بدني را معرفي كرده است.
راهبردهاي تغذيه اي در فعاليت هاي ورزشي و كنترل وزن
تأليف: عباسعلي گائيني/ ناشر: بامداد كتاب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۲۴ صفحه، وزيري/ ۳۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر در سه بخش و ۲۵ فصل تنظيم شده است. در بخش اول، مباني بيولوژي بررسي شده كه نياز قطعي درك بهتر اصول تغذيه، فعاليت هاي ورزشي و تندرستي است. اين بخش شامل ۱۱ فصل است كه پيش نياز آشنايي بنيادي با مفاهيم تغذيه اي را به بحث مي گذارد. در بخش دوم، مباني تغذيه در ۹ فصل آمده است. اين بخش ماهيت هر يك از مواد غذايي،  چرايي نياز انسان (به ويژه ورزشكاران) به آنها و تعامل آنها با فعاليت هاي ورزشي را توضيح مي دهد.
در بخش سوم نيز جنبه كاربردي علم تغذيه در ۵ فصل تشريح شده است. بخش سوم كاربردي ترين بخش اين كتاب است كه از جمله ويژگي هاي آن ارائه اطلاعات كاربردي و راهبردهاي مؤثر در برنامه  هاي كاهش و افزايش وزن است.
آموزش و تمرينات دووميداني
تأليف: محمود شيخ- فضل الله باقر زاده- مجيد جلالي فراهاني/ ناشر: بامداد كتاب/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۰۴ صفحه، وزيري/ ۱۵۰۰ تومان.
تغذيه علمي و قدرتي براي ورزشكاران
تأليف: سوزان كلاينر- مگي گرين وود رابينسون/ مترجم: نازيلا رستمي/ ناشر: معيار علم/ ۳۰۴ صفحه، وزيري/ ۲۸۰۰ تومان.
كتاب حاضر حاوي دستاوردهايي علمي و توصيه هاي عملي در مورد چگونگي يك تغذيه مناسب براي به وجود آوردن قدرت، توانايي، افزايش انرژي و كاهش چربي است. همچنين اطلاعاتي راجع به ويتامين ها، مواد معدني، فرآورده هاي ويژه افزايش حجم عضلاني و گياهان دارويي مؤٍثر در افزايش كارايي بدن است.
004020.jpg
نداي عشق، ديوان كاظمي
محمد حسين كاظمي/ ناشر: آميتيس/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۱۳۶ صفحه، وزيري/ ۱۲۰۰ تومان.
بنازم اين خرابات مغان را
كه رسوا كرده شاهان جهان را
در اين بزم خدا جويان ريا نيست
دلي بي كينه داده عاشقان را
زنده ياد محمدحسين كاظمي شعر را از ۳۰ سالگي آغاز كرد و با علاقه و همت بسياري آن را ادامه داد و تا آخر عمر، زندگي خود را با شعر آذين بست. وي ذوق هنري خود را به شعر محدود نساخت، در كنار شعر و شاعري كه دغدغه اصلي او بود، به نقاشي نيز مي پرداخت و با اين رشته آشنايي داشت. تابلوهاي نقاشي وي نشان از آن دارد كه شعر و نقاشي براي او معناي اصلي زندگي بود. آنچه براي او در نقاشي و بيشتر شعر اهميت داشت، نگاهي عارفانه به حيات بود. در كنار آن كاظمي كه خود از مريدان علي (ع) و از دوستداران اهل حق و طريقت بود شعرهاي زيادي در وصف آن بزرگان داشت.
زنده ياد محمدحسين كاظمي در زمان حيات، براي انتشار اشعار خود تلاش كرد اما عمر وي كفاف آن را نداد و فرزندان وي اقدام به چاپ آن كردند. آنچه در اين مجموعه مي خوانيد گزيده اي از اشعار وي كه شامل غزليات، مثنوي، تضمينات، رباعي و الهي نامه است.
004017.jpg
جامعه غيرمدني
تأليف: پروفسور سباستين روشه‎/ ترجمه: دكتر محمود عباسي
كتاب حاضر كه مشتمل بر دو بخش است و توسط پروفسور سباستين روشه _ استاد دانشگاه كرونوبل فرانسه به رشته تحرير درآمده، به علل و ريشه هاي نابساماني هاي اخير فرانسه پرداخته و با كندوكاو دقيق موضوع هشدار داده است كه در صورت عدم رفع تبعيض و مقابله علمي با رفتارهاي غيرمدني، جامعه فرانسه به انفجار خواهد رسيد. پيش بيني پروفسور سباستين روشه، امروز به منصه ظهور رسيده و مسائل و مشكلات داخلي، اين كشور را به سوي انفجار سوق داده است. در بخش اول اين كتاب، بحران و امنيت اجتماعي مورد مطالعه قرار گرفته و در بخش دوم خشونت و بزهكاري، نژادپرستي، ناهنجاري اجتماعي، رفتارهاي غيرمدني،  مواد مخدر، بحران اقتصادي، تبعيض و عدم كارايي پليس و دادگستري مورد بحث واقع شده است. اين كتاب در ۲۸۰ صفحه با قطع رقعي و با قيمت ۱۵۰۰ تومان به وسيله انتشارات حقوقي منتشر گرديده است.
004023.jpg
پادشاهي در استوره و تاريخ
مؤلف: اميد عطايي فرد/ ناشر: انتشارات عطايي/ چاپ اول، ۱۳۸۴/ ۲۰۰۰ نسخه/ ۱۶۰ صفحه/ ۲۰۰۰ تومان.
كتاب حاضر، كه به تازگي از سوي انتشارات عطايي روانه بازار كتاب شده است، نگاهي است گذرا به آيين كشورداري در ايران كهن و كاوشي است درباره انگيزه هاي رويكرد و يا رويگرداني از پادشاهي.
اميدعطايي فرد (نويسنده كتاب) در فصول مختلف كوشيده است به سير تاريخي پادشاهي و نقش استوره ها و آداب و رسوم حكومتي بپردازد. از عناوين فصول كتاب مي توان به آيين هاي شاهانه (آداب و تشريفات حكومتي)، شاه و شهرياري، فره كياني، شاه و موبد و... اشاره كرد. پيش از اين از عطايي فرد ، كتاب «پيامبر آريايي» (درباره زرتشت و آيين زرتشتي)  توسط همين ناشر چاپ و منتشر شده بود.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
ايران
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |