شنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۸۶۴ - Dec 3, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
... خداوند تبارك و تعالي ولي خود را در ميان بندگان خويش پنهان داشته است. پس به هيچ بنده اي از بندگان خدا با چشم حقارت نگاه مكن كه شايد همان [كسي كه به او بي اعتنا هستي] ولي خدا باشد و تو نداني.
خصال صدوق ج۱ ص۱۹۸
امروز با حافظ
حقوق بندگي مخلصانه ياد آريد
معاشران ز حريف شبانه ياد آريد
به صوت و نغمه چنگ و چغانه ياد آريد
به وقت سرخوشي از آه و ناله عشق
طي مراسمي با حضور معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهردار تهران معرفي شدند
برندگان هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران
گروه ادب و هنر: در مراسم پاياني هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران كه شامگاه پنجشنبه دهم آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برپا شده بود، سه هنرمند كاريكاتوريست از برزيل، لهستان و يونان به عنوان برندگان جايزه نخست سه بخش چهره، آزاد و سالمندان معرفي شدند. جايزه دوم در اين سه بخش نصيب مهدي آقاجاني و كامبيز درم بخش از ايران شد.به گزارش همشهري در اين مراسم دكتر ايماني معاون هنري وزارت ارشاد، دكتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران و جمعي از مسئولان و هنرمندان كاريكاتوريست حضور داشتند.
بنا به همين گزارش، پس از ارايه گزارشي از سوي شجاعي طباطبايي دبير هفتمين دوسالانه درباره چگونگي برگزاري اين دوره، دكتر ايماني معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني، دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران را از موفق ترين و پربارترين برنامه هاي سال معرفي كرد.
سپس دكتر قاليباف شهردار تهران طي سخناني خاطرنشان ساخت: سعي كرده ام با وجود تمام مشكلات و گرفتاري هاي شغلي در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر باشم. آنچه به عنوان وظيفه در اين راستا به من حكم مي كند، نوعي حمايت و همياري دادن به هنرمندان در عرصه هاي مختلف هنري است.
وي افزود: من و همكارانم در شهرداري تهران به ارتقاء فرهنگ شهرنشيني و شهروندمداري به عنوان يكي از اهداف و برنامه هاي مهم شهرداري تهران اعتقاد داريم و بر اين باوريم كه هنر و هنرمندان مي توانستند به طرز شاياني، شهرداري تهران را در اين جهت ياري دهند.
«ژان مولاتيه» هنرمند سرشناس كاريكاتور چهره از فرانسه و عضو هيات داوري دوسالانه كاريكاتور تهران كه سخنان خود را به نام خدا و با آيه اي از قرآن كريم شروع كرده بود، در ميان تشويق حاضران، گفت: ايران و مردم اين كشور را سرزمين و ملت شعر، عشق و زيبايي يافتم و دريافتم كه طنز و خنده در همه ابعاد زندگي ايرانيان حضور دارد. وي اعلام كرد كه به پاس اين ويژگي هاي ملت ايران و استعداد و خلاقيت هنرمندان كاريكاتوريست ايراني، سال جاري يك نمايشگاه بزرگ كاريكاتور از آثار هنرمندان ايراني را در پاريس برپا خواهد كرد. سپس جوايز برندگان به شرح زير اهدا شد:
در بخش چهره: جايزه اول به ادواردو باپتيستائو از برزيل، جايزه دوم به مهدي آقاجاني از ايران و جايزه سوم به عثماني سيمانكا از كوبا تعلق گرفت و حسين صافي، گرزگورز ژومفسكي از لهستان و امين ميلاني از ايران مورد تقدير قرار گرفتند.
در بخش آزاد: جايزه اول به كاپوستا يانوژ از لهستان، جايزه دوم به كامبيز درم بخش از ايران و جايزه سوم به مهدي علي بيگلر از ايران اختصاص يافت و لاله ضيايي، محمدامين آقايي و مصطفي جهان بخت از ايران تقدير شدند.
در بخش موضوعي (سالمندان): ميكائيل كونتوريس از يونان جايزه بزرگ ۸ هزار دلاري اين بخش را ازآن خود كرد و لوك دزچيماكر از كشور بلژيك جايزه اول را دريافت كرد، كامبيز درم بخش برنده جايزه دوم اين بخش شد و جايزه سوم به كنستانتين سيوسو از روماني تعلق گرفت.
همچنين الكساندر گاتو از ايتاليا، مانا نيستاني، توكا نيستاني، و حسن كريم زاده از ايران تقدير شدند و جايزه بخش مردمي نيز به بهرام ارجمند نيا از ايران اختصاص يافت.
همچنين معاون هنري وزارت ارشاد جايزه ويژه اي را شامل ۵ سكه بهار آزادي به امير قدمي سازنده كليپ هفتمين دوسالانه كاريكاتور تهران اهدا كرد.
بانك كشاورزي يكي از حاميان اين دوره از دوسالانه بود كه جايزه ويژه خود را به ايگوروارچنگو از كشور روسيه تقديم كرد .
جايزه فرهنگستان هنر در بخش چهره به جم آن پونك(چين)، بزرگمهر حسين پور(ايران) و گرزگورز ژومسفكي (هلند) اهدا شد.
جوايز در بخش موضوعي (سالمندان) جايزه فرهنگستان هنر به لوك دزچيماكر (بلژيك)، حميدبهرامي(ايران) و فيروزه مظفري اختصاص يافت و در بخش آزاد آرس (كوبا)، ميثم رادي(عراق) و مازيار بيژني (ايران) اهدا شد.
در اين مراسم همچنين پلاك طلايي سايت  هادي تونز به هنرمند كاريكاتوريست ايراني «مهدي معتضديان» اهدا شد.

صبح امروز در تالار وحدت
بانوان شاخص و ممتاز رشته هاي گوناگون قرآني
مورد تكريم رئيس جمهوري قرار مي گيرند
009114.jpg
دكتر احمدي عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دبير سومين همايش بانوان قرآن پژوه گفت: تاكنون بيش از ۲۵۰۰ رساله كارشناسي ارشد و دكتري از بانوان در موضوعات قرآني گردآوري شده است.
حجت الاسلام  و المسلمين دكتر احمدي در گفتگويي با خبرنگار ما ضمن بيان اين مطالب اظهار داشت: مركز بانوان قرآن پژوه، در سالهاي ۸۲ و ۸۳ با عنايت خداوند دو همايش باشكوه برگزار كرد و بانوان دانشمندي كه در زمينه هاي  تفسير، قرائت، حفظ، پژوهش، تذهيب و هنر قرآني و مسائل گوناگون قرآني فعاليت داشتند، شركت جستند و در اين دو همايش از بانوان ممتاز قرآني و چهره هاي شاخص پژوهش و هنر و مربيان و مفسران قرآن كريم، توسط جناب آقاي خاتمي تجليل و تكريم به عمل آمد و در سومين همايش نيز كه صبح روز شنبه دوازدهم آذرماه همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در تالار وحدت تهران برگزار مي شود، تعداد ۲۵ نفر از بانوان شاخص و ممتاز رشته هاي گوناگون قرآني مورد تقدير و تكريم رئيس جمهور دكتر احمدي نژاد قرار مي گيرند.
وي افزود: در اين بين، مركز بانوان قرآن پژوه به گنجينه عظيمي از استعدادهاي نهفته بانوان دست يافت كه در شهرهاي بزرگ و كوچك، در ميانه و در كرانه هاي كشور، در مدارس، مساجد، جلسات، منازل و در حريم خانه هاي معصوم و مظلوم و گمنام، اما پرتلاش و تكاپو (با حفظ همه حدود و حقوق خانواده) كارهايي بس كلان در زمينه هاي گوناگون قرآني انجام داده اند.
وي تصريح كرد: اين مركز تاكنون بيش از ۲۵۰۰ رساله كارشناسي ارشد و دكترا و آثار پژوهشي بانوان در موضوعات قرآني را شناسايي و گردآوري كرده و فهرست آنها را در مجموعه اي به نام «گنجينه نور» منتشر ساخته است و اين، غير از هزاران مقاله تحقيقي است كه از اين فرشتگان وحي آموز و قرآن پژوه در همين زمينه نگاشته شده است و هر روز بر اين جمع انبوه، افزوده مي گردد.

داوري جشنواره سراسري شعر بسيج به پايان رسيد
كار ارزشيابي و داوري آثار ادبي جشنواره سراسري شعر بسيج با حضور بيش از هشت شاعر معاصر در سه گروه مجزا، پنج شنبه به پايان رسيد.اين جشنواره ادبي كه متولي برگزاري آن نيروي مقاومت بسيج است، تعداد بيشماري از آثار ادبي جوانان و نوجوانان اهل قلم را از سراسر كشور بررسي و آثار برتر را در دي ماه اعلام خواهد كرد.خليل عمراني شاعر و دبير جشنواره سراسري شعر بسيج با تاكيد بر ضرورت حضور بسيجيان اهل قلم در عرصه هاي ادبي و هنري كشور، به مهر گفت: آثار رسيده از نظر كمي و كيفي در سطحي قابل قبول است و نسبت به جشنواره هاي سالهاي گذشته با توسعه كمي و كيفي آثار مواجه هستيم.
دبير جشنواره شعر بسيج افزود: در مقايسه با سالهاي گذشته، امروز نام هاي جديدي را در بين شاعران جوان كشور مي بينيم كه با علاقه و تعهد به مضامين و موضوعات مقاومت و ايثار پرداخته اند و اين اتفاق، برگزار كنندگان جشنواره شعر بسيج را به آينده ادبيات پايداري در ايران و تاثيرچنين جشنواره هايي دلگرم و اميدوار مي سازد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
اولين نشريه فارسي زبان
كاغذ اخبار، به طور معمول نخستين روزنامه فارسي زبان جهان تصور مي شود، اما كتاب «دو قرن با مطبوعات فارسي زبان خارج از كشور در قاره آسيا» كه به تازگي انتشار يافته، مي گويد نخستين روزنامه فارسي زبان، روزنامه اي است به نام بنگال گازت كه فردي انگليسي به نام جيمز هيكي در سالهاي ۱۸۷۰ تا ۱۸۷۲ ميلادي در كلكته منتشر مي كرد.كاغذ اخبار حتي دومين روزنامه فارسي زبان تاريخ مطبوعات به حساب نمي آيد، براي آن كه طبق اطلاع همين كتاب، دومين روزنامه فارسي زبان در گرجستان منتشر شده است. در واقع هندوستان اولين، گرجستان دومين، ايران سومين و افغانستان چهارمين كشوري به شمار مي آيند كه در آنها روزنامه هاي فارسي ظهور و بروز يافتند.
«اولتيمو» در شبكه تهران
سريال خارجي «اولتيمو» محصول كشور ايتاليا از اين پس سه شنبه ها از شبكه تهران پخش مي شود.سريال خارجي «اولتيمو» ، محصول كشور ايتالياست كه در ژانر پليسي تهيه شده است.
داستان اين سريال درباره بارتانا، سردسته گروه مافيايي و خونخوار ايتاليايي است كه دستش به خون افراد زيادي آلوده شده است. از طرف ديگر سروان اولتيمو، افسر جوان اداره پليس كه در كار خود شگردهاي منحصر به فردي دارد، مأمور دستگيري بارتانا مي شود.اين سريال در ۴ قسمت ۴۵ دقيقه اي تهيه شده كه روزهاي سه شنبه ساعت ۲۳ از شبكه تهران پخش مي شود.
نمايشگاه اكسپو ۲۰۰۵
برنامه نمايشگر اكسپو ۲۰۰۵ به زودي از شبكه چهارم سيما پخش خواهد شد. از اين رو بينندگان مي توانند با آخرين دستاوردهاي علمي آشنا شوند.
نمايشگاه اكسپو ،۲۰۰۵ عنوان برنامه اي است كه در قالب مستند گزارشي و مصاحبه با مسئولان، كارشناسان و دانشمندان حاضر در نمايشگاه بزرگ بين المللي اكسپو ۲۰۰۵ تهيه شده است. اين برنامه درجهت شناساندن آخرين دستاوردهاي فناوري و علمي در عرصه هاي گوناگون است.
«نيمكت» در شبكه يك
مجموعه تلويزيوني، نيمكت، به كارگرداني هنري محمد رحمانيان مدتي است كه از شبكه يك سيما پخش مي شود.
مجموعه تلويزيوني «نيمكت» از جمله آثاري است كه با استفاده از نوشته هايي به نسبت عميق و در عين حال اجتماعي و عمومي كارگرداني هنري محمد رحمانيان در برقراري ارتباط با مخاطب به چند عنصر مهم و فراموش شده در تلويزيون توجه نشان مي دهد. اين اثر سعي مي كند فضاي اثر به اندازه اي صميمي و نزديك به واقعيت باشد كه در زمان كوتاهي مخاطب را به خود فرا بخواند.

برگي از تاريخ
قانون اساسي جمهوري اسلامي
پس از استقرار نظام جمهوري اسلامي ايران، به منظور فراهم آمدن زمينه هاي عملي مناسب براي حاكميت اسلام در تمامي شئون مملكت، لازم بود قانون اساسي، كه مبين بنيادهاي فرهنگي، اجتماعي، سياسي و اقتصادي جامعه ايران باشد، براساس اصول اسلامي، به وجود آيد. اين مجلس با عضويت تعداد زيادي از اسلام شناسان و فقهاي بزرگ و با كوشش هاي مستمر و شبانه روزي شهيدان گرانقدري همچون آيت الله بهشتي و شهداي محراب و تاكيد امام خميني (ره) مبني بر اينكه قوانين مصوبه در آن مجلس «بايد صددرصد اسلامي باشد» در مدتي كمتر از چهار ماه توانست قانون اساسي را تنظيم نمايد. پس از آن، قانون اساسي، جهت همه پرسي به ملت ارايه شد و طي روزهاي دهم و يازدهم آذر ،۱۳۵۸ انتخابات صورت گرفت. ملت مسلمان ايران با دادن ۵/۹۹ درصد راي موافق خود، قانون اساسي جمهوري اسلامي را مورد تصويب نهايي قراردادند و پس از آن، حضرت امام حاشيه قانون اساسي را جهت اجرا، تنفيذ كردند. قانون اساسي كه جهت گيري اصلي نظام جمهوري اسلامي ايران را بر مبناي تعاليم و ارزش هاي اسلام، عدالت اجتماعي و رعايت حقوق انسان هاي تعيين كرده است، داراي ۱۲ فصل و ۱۷۵ اصل بود كه پس از بازنگري آن در سال ۱۳۶۸ به ۱۴ فصل و ۱۷۷ اصل افزايش يافت.
روز جهاني معلولين
به منظور بهبود موقعيت و ارتقاي جايگاه افراد معلول در جوامع بشري، در سي و هفتمين اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال ۱۳۶۲ ش برابر با ۱۹۸۳ م، روز سوم دسامبر مطابق با دوازدهم آذرماه، از سوي سازمان ملل به عنوان روز جهاني معلولان نام گرفت. طبق آمار سازمان ملل، بيش از نيم ميليارد نفر از مردم جهان به دليل ابتلا به نارسايي هاي جسمي، ذهني يا حسي، معلول به شمار مي آيند.
افراد معلول، يك دهم جمعيت بسياري از كشورها را تشكيل مي دهند. تخمين زده مي شود كه هشتاد درصد از معلولان، در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند، زيرا اغلب معلوليت ها ناشي از سوءتغذيه، فقر، عدم مراقبت هاي بهداشتي و آموزشي و ديگر عواملي است كه نتيجه توسعه نيافتگي است. مي توان بسياري از معلوليت ها را از طريق مراقبت هاي اوليه بهداشتي نظير واكسيناسيون، تغذيه مناسب و همچنين مراقبت هاي حرفه اي از قبيل توانبخشي طبي، گفتار درماني و... از بين برد. امروزه بايد خود معلولين نيز در طراحي و اجراي برنامه هاي توانبخشي خود سهيم باشند. با اين روش، افراد با معلوليت هاي شديد نيز قادر خواهند بود استقلال زيادي داشته باشند.

بهارستان
امين بر آداب ظاهر
آورده اند كه سلطان العارفين ابويزيد بسطامي روزي ياران را گفت: در اين نواحي شخصي است كه خود را به زهد و عبادت معروف و مشهور كرده است. برخيزيد تا به زيارت او رويم. و مسافتي تمام بود از وطن شيخ تا متعبد آن درويش، بر اين عزيمت قصد او كردند. چون به نزديك وي رسيدند، آن شخص، آب دهان از جانب قبله بينداخت. شيخ چون آن بي ادبي از وي بديد، بر وي سلام نكرد، و بازگشت و ياران را گفت: اين شخص را كه بر ادبي از آداب ظاهر امين نكرده اند، چگونه وي را امين كرده باشند به مقامي از مقامات اوليا و صديقان؟
عوارف  المعارف، تأليف شيخ شهاب الدين سهروردي
ترجمه ابومنصور بن  عبد المؤمن اصفهاني (قرن هفتم)
به اهتمام قاسم انصاري ص ۲۲/انتشارات علمي و فرهنگي

كوتاه از هفت هنر
نماينده سينماي ايران در جشنواره ايتاليا
فيلم مستند «من عبدالواحد اسماعيل پور هستم» ساخته هوشنگ ميرزايي به بخش مسابقه دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم هاي كوتاه ايتاليا راه يافت. اين فيلم كه تنها نماينده سينماي ايران در اين جشنواره است در دهمين جشنواره دفاع مقدس جايزه بهترين فيلم مستند را دريافت كرد. پيش از آن نيز در جشنواره توليدات صدا و سيما به عنوان بهترين فيلم مستند معرفي شد و در جشنواره رشد نيز جوايزي به خود اختصاص داد.
استقبال از سينماي ايران در جشنواره هند
فرامرز قريبيان ، عضو ايراني  هيات  داوران  سي  وششمين  جشنواره  بين المللي فيلم  هند گفت : استقبال  از شش  فيلم  ايراني  شركت كننده  در اين جشنواره  همچنان  ادامه  دارد.بخش  مسابقه  جشنواره  عصر چهارشنبه  خاتمه  يافت  و هيات  داوران  روز شنبه  در مراسم اختتاميه ، راي  خود را درمورد اثرهاي  برتر اعلام  خواهند كرد.دربخش  مسابقه  جشنواره  بين المللي  فيلم  هند ۱۴ فيلم  از جمله  فيلم  ايراني جزيره  آهن  شركت  دارند.
داوران جشنواره فيلم رضوي
مسئول روابط عمومي سومين جشنواره ملي فيلم امام رضا(ع) اسامي هيأت داوران و هيأت انتخاب سومين جشنواره ملي فيلم امام رضا(ع) را اعلام كرد.سيدجلال سيدي، اعضاي هيأت داوران را متشكل از مجتبي راعي، عبدالحسين برزيده، مهدي فرجي، سيدمحمد صادق مركبي، سيدكاظم علوي و همچنين اعضاي هيأت انتخاب را رضا شكري، علي صداقت كريمي و حجت الاسلام نهاوندي معرفي كرد. تاكنون نزديك به ۶۰ فيلم در دفتر دبيرخانه جشنواره ثبت شده است.
پايگاه اينترنتي نمايشگاه كتب دانشگاهي
پايگاه اينترنتي نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي با آدرس: www.anjomannasheran.com با قابليت جست وجوي كامل و دريافت فايل هاي ناشران به صورت مجزا و نيز تمام كتاب هاي عرضه شده در نمايشگاه با فورمت excel فعال شده و آماده پاسخگويي به كاربران است. ضمن اين كه تصاوير روي جلد تمام كتاب هاي عرضه شده در نمايشگاه امسال نيز بر روي سايت مذكور قابل دسترسي است.
اجراي گروه تئاتر اتريش در ايران
نمايشي  با عنوان  بزرگترين  معماي  جهان  توسط گروه  تئاتر «امل» اتريش  روز پنجشنبه  در كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  اصفهان اجرا شد.اين  نمايش  كار مشترك كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان  ايران  و انجمن  فرهنگي  اتريش  در تهران است  كه  كتاب  آن با همين  عنوان  از سوي  كانون  منتشر شده  است .وي  اضافه  كرد: بازيگران  و نمايشنامه نويس  اين  نمايش  اينگريد و كريستين  ميتركر از كشور اتريش  است.
همصدايي آدونيس با شاعران ايراني
علي احمد سعيد شاعر سوري متخلص به آدونيس در جريان سفر خود به ايران روز دوشنبه در دو محفل شعري حضور مي يابد و با حضور شاعران ايراني به خواندن قطعاتي از اشعار خود مي پردازد.نخستين برنامه شعر خواني او با عنوان «در ستايش شعر با ونوس و آدونيس» در حضور شاعران ايراني به خواندن برخي از شعر هاي خود مي پردازد و همچنين با حضور در گالري ثالث در روز دوشنبه ۱۲ آذر با گروهي ديگر از شاعران ايراني ديدار و به شعر خواني مي پردازد.خانه نقد ايران دو نشست تخصصي در روز ۱۳ آذر با عنوان خلاقيت و سنت وكارگاه سنت و ترجمه با حضور رامين جهانبگلو، مصطفي اسلاميه، علي صلح جو، مريم موسوي و همچنين با حضور آدونيس برگزار مي كند.
چهره هاي پرحادثه جنگ به جمع نويسندگان جوان مي آيند
سازمان بسيج دانشجويي كه برگزاري جلسات نقد كتاب را طي روزهاي دوشنبه هر هفته در كارنامه خود دارد، اين هفته جلسه سوژه يابي نويسندگان جوان را از طريق رودررويي با چهره هاي حماسه ساز و پرحادثه دفاع مقدس برگزار مي كند.در اين جلسات ازچهره هاي پرحادثه دفاع مقدس دعوت مي شود تا نويسندگان جوان با استفاده از حماسه هاي آنان براي داستانهاي خود سوژه يابي كنند.اين جلسه روزدوشنبه چهاردهم آذرماه ساعت ۱۶-۱۴ درسازمان بسيج دانشجويي واقع درميدان هفت تير، خردمند جنوبي، واحد ادبيات سازمان برگزار خواهد شد.
تشكيل ۳۰ گروه كر در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ
براي تقويت ۳۰ گروه كر (همسرايان) در رشته موسيقي در فرهنگسراها و خانه هاي فرهنگ تهران از علاقه مندان ثبت نام به عمل خواهد آمد.اين گروهها در فروردين ماه امسال شكل گرفت و علاقمندان به عضويت در گروه هاي همسرايان مي توانند تا پايان آذرماه سال جاري جهت ثبت نام به نزديكترين فرهنگسرا يا خانه فرهنگ محل سكونت خود مراجعه كنند. دوره هاي آموزشي اين گروهها به صورت رايگان انجام مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
چشمهايش
باورم نمي شد كه بعد از چندين سال ببينمش؛اونم توي مترو. روي صندلي روبه روم نشسته بود. چشم هاي سبز و قشنگش رو فراموش نكرده بودم. بدون هيچ مقدمه اي گفتم: رضا!
همينطور به من خيره شده بود و پلك نمي زد. قطار كه به ايستگاه رسيده بود، متوقف شد. پيرمردي كه كنارش نشسته بود، زير بغلش را گرفت و درحالي كه پياده مي شدند، گفت: نمي بيند، گوشاش هم نمي شنود.
لحظه اي بعد، قطار به سرعت از ايستگاه دور شد و من ماندم و صداي توپ و تانك و هواپيما؛ خط مقدم و خمپاره هايي كه در اطرافمان منفجر مي شد و تصوير رضا با آن چشم هاي سبز و قشنگ.
حسن واشقاني فراهاني

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۱و۵۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷و۱۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۲۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۵۸ دقيقه

گل و گياه
پيچ شيپوري طلايي
009111.jpg
نام علمي: Allamanda cathartica
خانواده: APOCYNACEAE
درختچه هميشه سبز و سريع الرشد، بومي آمريكاي جنوبي كه گل هاي شيپوري شكل، بزرگ و زرد رنگشان  به قطر ۱۲ سانتي متر در تابستان ظاهر مي شوند. در نواحي كه فاقد يخبندان زمستاني هستند جهت پوشاندن ديوارها و فنس هاي (fences) سيمي قوي مناسب است. حداكثر بلندي آن به ۵ متر مي رسد.
نيازها: مكان سايه - آفتاب يا آفتابي، خاك غني از هوموس، چيدن مستقيم سرشاخه ها سبب گستردگي بيشتر شاخه ها خواهد شد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵-۱۳ درجه سانتي گراد است. هرس سنگين را تحمل نموده و مي توان گياه را در گلدان نيز كاشت.
ازدياد: از طريق قلمه هاي چوب نرم در بهار و تابستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |